Nieuws van politieke partijen in Ede inzichtelijk

9 documenten

Suzanne Kröger in Cultura in gesprek met inwoners over Lelystad Airport | Ede

GroenLinks GroenLinks Ede 16-04-2019 00:00

Afgelopen maandag was GroenLinks tweede kamerlid, Suzanne Kröger, te gast bij Cultura in Ede. Ze wilde met inwoners praten over de gevolgen van de komst van Lelystad Airport en de schade die dit veroorzaakt op het gebied van klimaat, gezondheid, veiligheid en de Veluwse economie. Vertegenwoordigers vanuit vele Gelderse gemeenten en ook statenleden vanuit de provincie Gelderland waren voor dit doel naar Ede gekomen.

Suzanne Kröger maakt deze weken een tour langs de omgevingen van alle (6) vliegvelden in Nederland om daar inwoners te spreken over de situatie in het gebied en te vragen ideeën te leveren hoe het anders kan. Haar boodschap: “groei van de luchtvaart kan echt niet meer en we moeten sterk inzetten op het aanbieden van schone alternatieven”. Iemand uit de zaal maakte de vergelijking met kolencentrales. Een aantal kolencentrales zijn namelijk gebouwd op een moment dat we allang wisten dat de uitstoot van deze centrales gevaarlijk zou worden voor het klimaat. Nu moeten we ze vervroegd sluiten en dat kost ons enorm veel geld. Met Lelystad Airport dreigt het dezelfde kant op te gaan. Op basis van ideeën van15 jaar geleden, zitten we over 15 jaar met een overbodig vliegveld, wat veel geld heeft gekost en alleen maar schade oplevert.

Op deze drukbezochte en interessante bijeenkomst kwamen tientallen ideeën vanuit de aanwezigen, waar Suzanne haar voordeel mee kan doen, om uitbreiding van de luchtvaart via haar werk in het parlement te voorkomen (en andere mogelijkheden aan te geven).

Debat avond Lelystad Airport

SP SP Ede 10-01-2019 20:52

16 januari 2019 Interactieve debatavond laagvliegroutes

Locatie: Cultura, Molenstraat 45, Ede. Aanvang 19.30 uurLaagvliegroutes hangen ons boven het hoofd!Lelystad Airport dreigt  open te gaan vóórdat het luchtruim is heringedeeld. Dit betekent:

Veel lawaaioverlast (piekuren; vooral in de zomer) Risico’s voor de gezondheid  Schade aan natuurgebieden zoals de Veluwe.

Het luchtruim zal in 2o23 niet zijn heringedeeld omdat dit een te complexe klus is. Het luchtruim zit bomvol. Als Lelystad Airport in 2020 opengaat zullen bewoners daarom jarenlang last krijgen van laagvliegroutes. 

Programma

20.00 uur Informatie (on)betrouwbare overheid; Klaas WagenaarHoe geloofwaardig communiceert de overheid over wat ons te wachten staat?Onderwerpen o.a. vlieghoogtes, indelen luchtruim, aantal jaren laagvliegen, grootte en lawaai vliegtuigen, optie vrachtvluchten, nachtvluchten, handhaving, milieu-effectrapportage MER, veiligheid laagvliegen etc.

20.20 uur Gezondheid; Leonard BeijderwellenWat voor effecten heeft vliegen op onze gezondheid zowel tav lawaai en (ultra)fijnstof.

20.50-21.00 uur: P A U Z E

21.00 uur Economie/toerisme; Ivo Gelsing RecronRegiomanager van de recreatieve sector in de Veluwe. Wat zijn de gevolgen van toename vliegverkeer en met name laagvliegen voor campings, vakantieparken, horeca, toerisme, natuur?

21.20 uur: Discussie

U bent van harte welkom om deze avond bij te wonen!Aanmelding: info@hoogoverede.nl

Landelijk protest luchtvaartgroei op 23 juni | Ede

GroenLinks GroenLinks Ede 08-06-2018 00:00

Het Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart (LBBL) roept op om zaterdag  23 juni tegelijk in zes steden rondom de luchthavens te protesteren tegen de uitbreiding van de luchtvaart in Nederland. Een van die steden is Zwolle waar wordt geprotesteerd tegen de uitbreiding van Luchthaven Lelystad . GroenLinks ondersteunt dit protest van harte. Bij voldoende aanmeldingen gaat vanuit Ede-Wageningen een bus naar Zwolle om de actie tegen het laagvliegen vanaf vliegveld Lelystad kracht bij te zetten. De bus vertrekt op 23 juni om 11:00 uur vanaf het station. Aanmelden kan via de website van Hoog over Ede: https://www.hoogoverede.nl/actiedag

Het vliegtuig is de meest vervuilende vorm van transport. Daarom zet GroenLinks zich in voor verduurzaming van de luchtvaart, eerlijke beprijzing van de luchtvaart en snelle internationale treinverbindingen. Wij willen geen uitbreiding van Lelystad Airport en willen geen laagvliegroutes boven de Veluwe en boven Ede.

Daarom ondersteunt GroenLinks deze landelijke actie van harte en roept iedereen op mee te doen aan het Landelijk Protest Luchtvaartgroei en mee te gaan naar Zwolle. Naast de actie in Zwolle wordt er die dag ook geprotesteerd in Maastricht, Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en Eelde. Meer info op Facebook: https://www.facebook.com/events/2085378331739571

Gezamelijke actie tegen laagvliegroutes in Renkums Beekdal | Ede

GroenLinks GroenLinks Ede 08-03-2018 00:00

GroenLinks Ede, Renkum en Wageningen organiseerden op zaterdag 10 maart vanaf 15:15u een Stiltetocht in het natuurgebied Renkums Beekdal om te laten zien dat niemand hier de laagvliegroutes van Lelystad Airport wil, niet boven kwetsbare natuur, niet boven landelijk gebied en niet boven onze woonwijken. Suzanne Kröger, Tweede kamerlid van GroenLinks en onze drie fractievoorzitters in de gemeenten Ede, Renkum en Wageningen waren erbij.  Klik op de video van de stiltetocht te bekijken.

-

/r/70ba5f61db68d4434b5142ee2c64ed7d?url=http%3A%2F%2Fede.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fgezamelijke-actie-tegen-laagvliegroutes-renkums-beekdal&id=1c796980c3139a8e39d0afc14301153af985d88e YouTube video

Om 15:15u verzamelden we op de hoek Beukenlaan-Hartenseweg in Renkum. Vanaf 15:30 wandelden alle deelnemers in stilte door het Renkumse Beekdal. Rond 16:00u sprak o.a. Suzanne Kröger op het uitkijkplateau aan de beukenlaan de deelnemers toe.

Het Renkums Beeksdal ligt ongeveer op de grens tussen de drie gemeenten en volgens de nieuwste plannen zullen de laagvliegroutes pal over dit natuurgebied lopen. Fractievoorzitter van Groenlinks Renkum Charlotte de Roo: “Het Renkums Beekdal staat symbool voor de impact van de laagvliegroutes op kwestbaarheid en rust, die wordt opgeofferd voor economische belangen”

Vliegen vanaf Lelystad is weliswaar een jaar uitgesteld, maar daarmee is nog niets opgelost. De groei van de luchtvaart, die met deze plannen mogelijk wordt gemaakt, staat haaks op de doelen van het klimaatverdrag van Parijs. “De vliegroutes zijn in de plannen verlegd van Ede/Bennekom naar Renkum/Wageningen. Dat is geen oplossing, maar dat is het verplaatsen van het probleem” zegt Ellen Out, fractievoorzitter van GroenLinks in Ede. “Vliegtuigen vliegen niet over een ingetekend stippelstreepje op een kaart, maar in een baan van kilometers breed. De vliegroutes bedreigen nog steeds wijken en dorpen in Ede, maar daarnaast ook Wolfheze, Renkum en Wageningen”. Maar ook de natuur van het Renkumse Beekdal wordt nu opgeofferd. Dit gebied is na een eeuw industrieel gebruik met een investering van € 40 miljoen teruggegeven aan de natuur. GroenLinks vindt het onbestaanbaar dat dit achteloos wordt opgeofferd.

Groenlinks is niet alleen tegen de laagvliegroutes, maar is tegen de voorgenomen uitbreiding van Lelystad Airport. De luchtvaart in Nederland loopt keihard tegen de grenzen van omwonenden, toeristen, milieu, natuur, lokale economie en klimaat aan. Als er geïnvesteerd wordt in snelle en betaalbare treinverbindingen tussen Nederland en Europese bestemmingen is de luchthaven en al het extra vliegverkeer in Nederland overbodig.

/r/70ba5f61db68d4434b5142ee2c64ed7d?url=http%3A%2F%2Fede.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fgezamelijke-actie-tegen-laagvliegroutes-renkums-beekdal&id=1c796980c3139a8e39d0afc14301153af985d88e YouTube video

Om 15:15u verzamelden we op de hoek Beukenlaan-Hartenseweg in Renkum. Vanaf 15:30 wandelden alle deelnemers in stilte door het Renkumse Beekdal. Rond 16:00u sprak o.a. Suzanne Kröger op het uitkijkplateau aan de beukenlaan de deelnemers toe.

Het Renkums Beeksdal ligt ongeveer op de grens tussen de drie gemeenten en volgens de nieuwste plannen zullen de laagvliegroutes pal over dit natuurgebied lopen. Fractievoorzitter van Groenlinks Renkum Charlotte de Roo: “Het Renkums Beekdal staat symbool voor de impact van de laagvliegroutes op kwestbaarheid en rust, die wordt opgeofferd voor economische belangen”

Vliegen vanaf Lelystad is weliswaar een jaar uitgesteld, maar daarmee is nog niets opgelost. De groei van de luchtvaart, die met deze plannen mogelijk wordt gemaakt, staat haaks op de doelen van het klimaatverdrag van Parijs. “De vliegroutes zijn in de plannen verlegd van Ede/Bennekom naar Renkum/Wageningen. Dat is geen oplossing, maar dat is het verplaatsen van het probleem” zegt Ellen Out, fractievoorzitter van GroenLinks in Ede. “Vliegtuigen vliegen niet over een ingetekend stippelstreepje op een kaart, maar in een baan van kilometers breed. De vliegroutes bedreigen nog steeds wijken en dorpen in Ede, maar daarnaast ook Wolfheze, Renkum en Wageningen”. Maar ook de natuur van het Renkumse Beekdal wordt nu opgeofferd. Dit gebied is na een eeuw industrieel gebruik met een investering van € 40 miljoen teruggegeven aan de natuur. GroenLinks vindt het onbestaanbaar dat dit achteloos wordt opgeofferd.

Groenlinks is niet alleen tegen de laagvliegroutes, maar is tegen de voorgenomen uitbreiding van Lelystad Airport. De luchtvaart in Nederland loopt keihard tegen de grenzen van omwonenden, toeristen, milieu, natuur, lokale economie en klimaat aan. Als er geïnvesteerd wordt in snelle en betaalbare treinverbindingen tussen Nederland en Europese bestemmingen is de luchthaven en al het extra vliegverkeer in Nederland overbodig.

Burgerinitiatief om druk te zetten op de minister mevr. van Nieuwenhuizen

Evenwicht Evenwicht Ede 02-03-2018 15:54

Onze minister van infrastructuur, mevrouw van Nieuwenhuizen, heeft de opening van vliegveld Lelystad met een jaar uitgesteld. Goed nieuws? Wie weet. Ze heeft namelijk ook aan Lelystad beloofd dat het vliegveld over een jaar echt open gaat. Wat hoopvol is, is dat de minister nu wel gaat kijken naar rapporten zoals van de MER. Maar dat wil niet zeggen dat zij die ook opvolgt, het laatste woord is aan de minister. De minister heeft gezegd dat er een kleine aanpassing komt in de vliegroutes waardoor het sneller stijgen vanaf het vliegveld Lelystad mogelijk wordt. Hierdoor komen de vliegtuigen minder laag over, maar nog altijd te laag en boven woonkernen. Wij zijn niet tegen de uitbreiding van het vliegveld, integendeel zelfs, het biedt voor Schiphol mogelijkheden en voor Lelystad. Het levert banen op en economische groei. Maar de minister moet wel alle opties goed bekijken. Zij kan vliegroutes aanpassen. Het is nu te laat om nog eens te kijken naar een offshore-vliegveld, daarvoor zijn er al teveel investeringen en toezeggingen gedaan. Maar, als er in de toekomst weer uitbreiding voor Schiphol wenselijk is, dan moet de minister dit echt als doel zien.

Wij zijn er niet van overtuigd dat de minister ook daadwerkelijk haar beloftes na zal komen en dus hebben wij gezocht naar een mogelijkheid om druk te kunnen uitoefen. Wij denken dat dat door middel van een schadefonds kan. Als we naar Groningen kijken en naar het leed dat de Groningers is aangedaan door de gaswinning (en dan willen we ons leed echt niet vergelijken met dat van de Groningers) dan is

wel hetzelfde. We zien in welke moeilijkheden de regering is terechtgekomen om de schade goed af te handelen. Het zou volgens ons goed zijn als er, nog voordat er wordt gevlogen vanaf Lelystad, alvast een schadefonds komt. Dan wordt de minister gedwongen om een keuze te maken waarbij de minste hinder en schade zal plaatsvinden.

Om een schadefonds op te richten zijn wij een burgerinitiatief begonnen. Zodra wij 40.000 handtekeningen hebben, kunnen wij dit op de agenda van de Tweede Kamer zetten. Voor dit initiatief bestaat een website https://www.burgerinitiatiefschadefondsonnodiglaagvliegen.nl

Hier kunt u uw steun geven aan ons initiatief door het formulier in te vullen.

SP in actie tegen vliegveld Lelystad

SP SP Ede 25-02-2018 20:40

Geen uitstel maar afstel!

De uitbreiding van het aantal vluchten van en naar vliegveld Lelystad is uitgesteld. Mooi! Maar dat wil niet zeggen dat er geen acties tegen die uitbreiding meer nodig zijn. Uitstel is nog lang geen afstel. En dat is wel het doel: De SP wil geen laagvliegers boven de Veluwe. De plannen voor Lelystad zijn nog steeds desastreus voor de natuur en slecht voor de mens. We willen een leefbare aarde aan ons nageslacht doorgeven. En dat betekent dat we eindeloze uitbreiding en groei van het vliegverkeer niet mogen toestaan. Daarom voert de SP aanstaande zaterdag 3 maart vanaf een uur of 11 actie tegen Lelystad Airport in het centrum van Ede, voor de Oude Kerk.

Manifestatie 11 november: NEE tegen laagvliegroute over Ede

SP SP Ede 31-10-2017 21:34

MANIFESTATIE 11 november Lelystad Airport - van 10 tot 12 uurKOM SVP OOK EN LAAT JE STEM HOREN!

De bedoeling is:

1.    We gaan letterlijk de plannen voor de Laagvliegroutes ‘afblazen’ op de informatiemarkt die door Lelystad Airport op 11 november is georganiseerd;

2.    We komen om 10.00 uur samen en blijven tot 12.00 uur;

3.    Neem mee: toeter, evt. masker, oordoppen !!

Deze manifestatie wordt georganiseerd door alle groepen die zich inzetten tegen de laagvliegroutes over Nederland, met politieke partijen (Groen Links en SP). Wij maken ons sterk voor het tegengeluid over de veel te lage en gevaarlijke vliegroutes door de uitbreiding Lelystad Airport.

Want ondanks bewijzen dat zaken niet deugen (o.a. in de Milieu Effect Rapportage (MER) over de uitbreiding van Lelystad) dreigen in november de door het ministerie en luchtvaart gesmede plannen door te gaan. Dus de komende weken actievoeren en alert zijn, is het devies.

We gaan voor een grote opkomst op 11 november ! KOM JE OOK??? (bericht overgenomen uit https://www.facebook.com/NEE-tegen-laagvliegroute-over-Ede-161520037759215/)

 
 

Laagvliegroutes Lelystad: onnodige herrie en viezigheid

SP SP Ede 29-10-2017 09:55

Je zult het wel gehoord hebben: er komen vanaf 2019 veel vliegtuigen over Ede en Bennekom heen. En over het Nationaal Park De Hoge Veluwe. Laag. Zo laag, dat je de naam van de maatschappij kunt lezen. En dan weet je het wel: herrie, luchtvervuiling. Dat kost ons onze gezondheid, het vervuilt de Veluwe nog verder met fijnstof en stikstof, het kost ons onze rust en het kost banen. Ga maar na: wat is een natuur- of stiltegebied nog als er vliegtuigen overheen denderen?

En het kan anders! Als de vliegtuigen net als altijd hoog vliegen, op 10.000 meter, dan hebben er veel minder mensen last van, en kost het ook nog eens minder energie. Het luchtruim kan anders ingedeeld worden, en dat kan een boel oplossen.

Waarom komt er pas sinds de zomer gedoe over die routes? Waarom reageert iedereen zo laat? Dat komt er valse voorlichting is gegeven. De  Schipholgroep heeft flinke fouten in de berekeningen heeft gemaakt. Er is een werkwoord voor: we worden ‘geschiphold’ ofwel voor de gek gehouden. Het gaat dan ook over het ‘Liegveld’. Volgens Astrid Vollebregt, Statenlid van de SP en heel actief tegen de laagvliegroutes, hebben de voorstanders “dollartekens in de ogen, en nu ook in hun hersens. Want als ze zo vliegen storten ze neer’. Dat laatste is echt waar: piloten hebben gezegd, dat het motorvermogen waarmee ze gerekend hebben te laag is. Zo laag dat vliegtuigen dan neerstorten. Bewuste misleiding? Het lijkt er wel op.

Kun je nog wat doen? Jawel hoor. Kijk op www.reddeveluwe.nl. Red de Veluwe is een actiegroep waarin groepen uit verschillende plaatsen samenwerken tegen de laagvliegroutes.  

VVD Ede: Duidelijkheid over vliegroutes

VVD VVD Ede 03-10-2017 09:25

Gegeven is dat we vliegtuigen gebruiken in Nederland. Voor transport, voor vakanties, voor militaire doeleinden. Vliegtuigen moeten ergens landen en opstijgen. Voor de zomer werd bekend dat de vliegroutes voor stijgende vliegtuigen vanaf Lelystad voor een deel over onze gemeente lopen. Op 25 september vernamen we dat niet alleen deze routes, maar ook de routes voor dalend vliegverkeer vanuit Lelystad zijn gepland boven onze gemeente.

https://ede.vvd.nl/nieuws/24264/vvd-ede-duidelijkheid-over-vliegroutes

© Foto Omroep Gelderland

 In 2008 nam ons kabinet het besluit dat Schiphol voorlopig niet verder mag groeien, maar dat Lelystad het ‘overloopgebied’ is van Schiphol, met alle gevolgen van dien. In 2014 werden de plannen concreet en zijn de direct betrokkenen rondom Lelystad geïnformeerd (Zwolle, Dronten, Lelystad, Zeewolde, Nunspeet, Biddinghuizen). Daarna zijn luchtverkeersleiders aan het werk gegaan met het inpassen van aanvliegroutes. En in juni zijn deze routes als een konijn uit de hoge hoed gepresenteerd. Tot dan toe zijn de betrokkenen rond de aansluitende aanvliegroutes niet actief geïnformeerd. Het is onbestaanbaar hoe dit proces loopt. En in de tussentijd heeft het proces om te komen tot een nieuwe indeling van het totale luchtruim van heel Nederland stil gelegen. 

Nu realiseren we ons pas wat de gevolgen zijn van de keuze van ons kabinet in 2008. Blijkbaar heeft iedereen zitten slapen: op landelijk, provinciaal en gemeentelijk niveau heeft niemand zich gerealiseerd dat het zoeken naar een structurele oplossing vertraging opliep terwijl de ingebruikname van Lelystad tegelijkertijd voortvarend ter hand moest worden genomen. 

De herindeling, waarvan de staatssecretaris zegt dat die in 2023 is afgerond, kan nieuwe inzichten in het luchtruim bieden, waardoor een structurele oplossing voor al het vliegverkeer in Nederland bereikt kan worden. Niet bekend is of deze structurele oplossing tot verbetering of verslechtering van de nu voorliggende routes en aantallen vliegbewegingen zal leiden. Ook wat de VVD Ede betreft moet deze herindeling snel wordt uitgevoerd,  maar dit ‘als wortel voorhouden’ – wat sommige lokale partijen nu doen -  om te voorkomen dat Lelystad Airport open kan in 2019 is een wassen neus en symboolpolitiek. Lelystad komt er, daar kunnen we met geen mogelijkheid meer omheen. In 2014 zijn contracten gesloten met Schiphol en de satelliet Lelystad. De verbouwingen en uitbreidingen van Lelystad Airport zijn al gestart. Schiphol zit nu al aan zijn taks en werknemers verliezen al hun baan, omdat de passagiersvluchten de vrachtvluchten aan het verdringen zijn. De druk op de ingebruikname van Lelystad is groot – dat hebben bijna alle politieke partijen in de Tweede Kamer bevestigd door medio september nog de staatssecretaris te verzoeken haast te maken met de opening van Lelystad Airport.

Overigens is het ons VVD Tweede Kamerlid Barbara Visser die van alle partijen in de Tweede Kamer de afgelopen maand de grootste criticaster was op het proces waar staatssecretaris Dijksma verantwoordelijk voor is. In nauw overleg met de VVD-fracties van betrokken gemeenten (waaronder Ede) en provincie Gelderland heeft zij ervoor gezorgd dat de staatssecretaris niet alleen excuses aanbood voor het proces, maar ook dat er nog een kans komt voor alle betrokkenen om alternatieven aan te dragen en vragen te stellen. Nog voordat de staatssecretaris in november een besluit neemt, stelt zij een ‘internetconsultatie’ open, waarbij iedereen alternatieve routes, slimme oplossingen, vragen of opmerkingen mag indienen. De staatssecretaris gaf de belofte op álle inbreng te reageren.  

De VVD Ede wil zeker weten dat we alle relevante informatie tot ons kunnen nemen en eventuele alternatieve routes of andere opties om overlast te verminderen niet over het hoofd zien. En we willen begrijpen wat de argumenten achter de keuzes van de routes boven Ede zijn geweest. Daarom dient de VVD Ede de volgende vragen en opmerkingen in in de internetconsultatie die een dezer dagen wordt opengesteld: 

Over de voorgestelde routes

1. Eén van de uitgangspunten voor de uitvoering van het onderzoek naar vliegroutes was dat woonkernen ontzien worden. De aanvliegroute en vertrekroute is nu gepland boven woonkernen van gemeente Ede. Deze routes voldoen dus niet aan dit uitgangspunt. Waarom zijn deze routes gekozen? 

2. Kan deze route worden aangepast om te voorkomen dat de route boven gemeente Ede loopt? Zijn andere routes onderzocht? Zo ja welke? Zo nee: kan dit alsnog gebeuren, om te voorkomen dat ze over gemeente Ede lopen?

3. Welke afwegingen zijn gemaakt om de route precies over deze kernen te laten lopen? De VVD Ede wil graag inzicht in deze afwegingen. Is bijvoorbeeld ergens de afweging gemaakt dat wél vermeden wordt om te vliegen boven natuur, terwijl dit leidt tot vliegen boven gemeente Ede? 

4. In september 2017 is Ede verrast met de tweede route die boven Ede is gepland. Niet alleen de stijgende, ook de dalende vliegtuigen vliegen dan boven Ede. Er was blijkbaar elders sprake van een beperkende situatie, waardoor de aanvliegroute verlegd moet worden. Zijn hier alternatieve keuzes onderzocht en gemaakt? Zo ja welke en zo nee, waarom niet?

5. Kunnen de routes hoger dan de nu aangegeven hoogtes (2300-3000m) worden gepland? Als dit niet zo is, waarom niet? 

6. Is het mogelijk te voorkomen dat er kruisend luchtverkeer is boven gemeente Ede? Wat zijn de veiligheidsrisico’s die hiermee gepaard gaan? Is bij het berekenen en/of afwegen van deze risico’s meegenomen dat onder de route een aanzienlijke aantal mensen wonen? 

7. Als de stijgende en dalende route elkaar moeten passeren, dan moet de onderste route zakken, wat voor meer geluidshinder zal zorgen. Waarom kan de bovenste route niet stijgen? 

8. Waarom is de keuze gemaakt om tussen 6 uur en 23 uur te vliegen en kan dit niet anders als blijkt dat sprake is van geluidshinder? Kan dit beperkt worden tot bijv. van 8 uur tot 21 uur?

9. Waarom zijn de delen van het luchtruim waar Defensie vliegt in beton gegoten en kunnen daar geen aanpassingen op plaatsvinden, zodat dit ruimte biedt om routes anders te leggen en geluidshinder voor inwoners te voorkomen?

10. Kan de staatssecretaris een beeld schetsen van het vliegverkeer (vliegtuigen, helikopters) dat nu al boven gemeente Ede vliegt en welk geluid dit nu al met zich meebrengt, inclusief de oefeningen die geregeld plaatsvinden van Defensie? Hoe verhoudt zich het aantal geplande vluchten van en naar Lelystad tot de vliegroutes die nu al boven gemeente Ede lopen?

11. Ook de toeristische sector en de landbouw zijn sectoren van belang voor onze gemeente. Rust en schone lucht is voor hen essentieel. Hoe weegt de staatssecretaris die belangen van deze sectoren mee in het besluit dat zij in november zal nemen over de vliegroutes? 

12. We zijn van mening dat de vliegtuigen die gebruik maken van de geplande routes per definitie zo geluidsarm mogelijk moeten zijn en dat zo min mogelijk sprake moet zijn van CO2-uitstoot en fijnstof. Kan de staatssecretaris ervoor zorgen dat als er vliegbewegingen boven gemeente Ede zijn, deze uitgevoerd worden met de modernste categorie vliegtuigen? 

13. De inwoners van Ede willen weten waar ze aan toe zijn. De simulaties waren niet afdoende. Kunt u aangeven wanneer de testvluchten worden gepland, waarover gesproken is in de informatiebijeenkomsten? En kunt u aangeven welke actie u gaat nemen als blijkt dat de uitkomsten van deze testvluchten negatiever uitpakken dan wat de simulaties tijdens de informatiebijeenkomst lieten horen?

14. De inwoners van Ede hebben communicatie op dit onderwerp moeten missen en  maar zeer beperkt kennis kunnen nemen van deze ontwikkelingen. Kunt u garanderen dat vanaf nu de inwoners proactief meengenomen worden in alle overwegingen en beslissingen en eventuele alternatieven die bedacht worden?

Over de herindeling van het luchtruim

De VVD Ede verzoekt, hoewel dit niet het onderwerp van deze consultatie is maar hier wel direct gerelateerd aan is, ook de volgende punten mee te nemen bij de herindeling van het luchtruim:

1. Hanteer vanaf nu een aanpak in nauwe afstemming met inwoners en bestuurders. Betrek hen actief. Zoek samen een balans tussen mens, economie en natuur, zodat niemand voor verrassingen komt te staan; Voer dus ook voor de luchtvaart het omgevingsmanagement in, zoals dat ook voor grote infrastructurele projecten gebeurt.

2. Neem de uitgangspunten mee die vanuit onze gemeente worden ingebracht als kader voor de herindeling van het luchtruim en de vliegroutes die vervolgens boven Ede/Bennekom worden gepland; 

3. Neem als uitgangspunt in ieder geval mee:

        o dat de vliegroutes hoger moeten liggen; 

        o dat de herindeling bijdraagt aan het klimaatverdrag van Parijs en daarmee aan het oplossen van de fijnstofproblematiek die overigens in onze regio al aanzienlijk aanwezig is;

        o dat in ieder geval altijd met zo schoon en geluidsarm mogelijke vliegtuigen wordt gevlogen in de lagere luchtlagen;

        o dat herindeling van de militaire oefengebieden van meet af aan fundamenteel betrokken wordt.

Namens de VVD Ede,

Hester Veltman

Fractievoorzitter

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.