Met de aangenomen Motie All-in OV ticket van Statenlid Jorge Wolters Gregório wordt het College op pad gestuurd om samen met Arriva informatie over vorm en financiering op te halen bij de Oostenrijkse regering die het concept van een Klimaat OV ticket recent met succes heeft geïntroduceerd. 'Bij zoveel files of geen auto tot je beschikking hebben, moeten we de optie geven om een betaalbare jaarkaart op al het Openbaar Vervoer te nemen.' aldus Jorge Wolters Gregório. Aan het College is opgedragen om in de 2e helft van 2022 met een voorstel voor een dergelijk ticket in Limburg te komen.
6 documenten
Artikel 43-vragen over de relatie met de Dorpsraad Swalmen.
“Wat heeft de Dorpsraad Swalmen een prachtig mooi Jaarverslag 2019 gemaakt! En wat is er hard gewerkt en veel tot stand gebracht in Swalmen!”, was de eerste spontane reactie die binnen onze fractie viel te beluisteren. De hartenkreet van voorzitter Wim Suilen in het voorwoord, door hem aangeduid met “kritische noten”, verdient natuurlijk bestuurlijke aandacht. VVD-fractieleden Ernest Oele en Vincent Zwijnenberg nodigen via schriftelijke vragen het college uit om hierop een reactie te geven. Zie bijlage.
PERSBERICHT: #ROODTRIP 2018
In het weekend van 26, 27 en 28 januari trekt PvdA Limburg weer met het openbaar vervoer door Limburg. Wederom zal Aleida Berghorst, Statenlid en woordvoerder Mobiliteit, kriskras door het Limburgse land reizen. Net als vorig jaar staat Aleida op verschillende haltes en stations stil bij de problemen die zijn ontstaan, en verbeteringen die zijn doorgevoerd. Ook gaat ze in gesprek met de mensen die de haltes hebben opgegeven.
Doel
Het doel van de roodtrip is om aandacht te blijven vragen voor het openbaar vervoer in de Provincie. “Afgelopen jaar is er veel aandacht geweest voor het OV in Limburg. Zowel voor de dienstregeling als voor de arbeidsomstandigheden van het personeel. Met deze #ROODTRIP wil ik aandacht blijven vragen voor de bereikbaarheid van Limburg. Veel mensen zijn namelijk afhankelijk van het OV, en daarom is het belangrijk dat het goed geregeld is.” aldus Aleida Berghorst.
Meekijken
Mensen die de #ROODTRIP willen volgen kunnen net zoals vorig jaar meekijken via Facebook en Instagram. Ook is haar locatie live te volgen via Facebook.
Route
Dit jaar wordt de #ROODTRIP door de grote belangstelling verdeeld over maar liefst drie dagen:
Vrijdagmiddag 26 januari vertrekt Aleida richting Nijmegen om de spits in de trein te ervaren.
Zaterdag 27 januari gaat de trip door Noord- en Midden-Limburg. De #ROODTRIP begint in Nijmegen en gaat met de bus via tussenstops Gennep en Afferden naar Venlo. Vanaf station Venlo gaat de #ROODTRIP naar Grubbenvorst waar onder andere de bereikbaarheid van het gemeentehuis wordt besproken. Via de haltes Venray en Horst komt Aleida aan in Roermond. Als laatste gaat de #ROODTRIP door Weert naar Ospel, waar een gesprek met Gedeputeerde Mackus op de planning staat.
Zondag 28 januari begint de #ROODTRIP in Nieuwstadt en gaat door via Echt, Sittard en Munstergeleen naar Maastricht. Vanaf Maastricht reist Aleida door Lemiers, Kerkrade West en Heerlen. Vanuit daar wordt gereisd richting eindbestemming Brunssum.
HIER kun je de exacte route vinden!
Het bericht PERSBERICHT: #ROODTRIP 2018 verscheen eerst op PvdA Limburg.
SP onderzoekt drukte OV bij scholen in regio Parkstad
Vorige week berichtte De Limburger over de enorme drukte op de buslijnen 20 en 21 naar twee middelbare scholen in Heerlen. Bussen zitten stampvol en leerlingen komen te laat op school, doordat ze niet op tijd uit kunnen stappen of niet meer in de bus passen. De SP heeft de kwestie aangekaart in de provincie, die verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer. De SP vraagt zich af of dit probleem niet bij meer scholen in de regio speelt. Daarom is de SP vandaag begonnen met een enquête om dit in kaart te brengen.
Veel leerlingen zijn afhankelijk van het openbaar vervoer, omdat de school te ver is om te lopen of fietsen. Tijdens de winterdagen, als het slechter weer is en het langer donker is, maken meer leerlingen gebruik van het OV om op school te komen. De SP vindt het belangrijk dat leerlingen veilig en op tijd op school kunnen komen. Daar waar het te druk is, wil de SP dat er meer of langere bussen worden ingezet, zodat iedereen op tijd op school kan komen.
De SP is op dinsdag 16 januari begonnen met het onderzoek bij Arcus, Hogeschool Zuyd en het Sintermeertencollege in Heerlen. Ook ROOD, de jongerenafdeling van de SP, doet mee met de actie. De komende tijd gaat de SP op meer plekken onderzoek doen naar de drukte in het OV rondom scholen. Daar waar problemen zijn, zal de SP strijden voor meer capaciteit.
OV-staking: Wij steunen het personeel van Arriva! (Opinie Aleida Berghorst)
“Vertraging gaat ten koste van de pauze van de chauffeur of machinist.”
“Ik ben van mening dat wij beter moeten zorgen voor de mannen en vrouwen die werken in het OV.”
De reactie van Gedeputeerde Staten is vaak iets in de trend van “Het personeelsbeleid is aan Arriva zelf, daar gaan wij niet over”.
“Daarom heb ik Gedeputeerde Mackus vandaag via schriftelijke vragen opgeroepen deze verantwoordelijkheid op zich te nemen.“
Het bericht OV-staking: Wij steunen het personeel van Arriva! (Opinie Aleida Berghorst) verscheen eerst op PvdA Limburg.
SP bezorgd over toename inzet vrijwilligers in openbaar vervoer
De SP heeft er grote zorgen over dat er vanaf 2018 weer meer vrijwilligers worden ingezet in het openbaar vervoer. Het aantal zogenoemde buurtbussen, kleine 8-persoons busjes die gereden worden door vrijwilligers, wordt verder uitgebreid. De buurtbussen zijn echter onderdeel van het reguliere openbaar vervoer. In het openbaar vervoer horen wat de SP betreft betaalde chauffeurs. Door de uitbreiding van het aantal buurtbussen verdwijnen banen en dat is een slechte ontwikkeling.
Arriva schrapt vierentwintig OV-shuttles en lijntaxi’s, die gereden worden door betaalde chauffeurs. Hiervoor komen vijf nieuwe buurtbuslijnen in de plaats die gereden moeten gaan worden door vrijwilligers. Daarnaast worden nog eens veertien shuttles opgeheven en ingeschoven in de al bestaande buurtbuslijnen. Dit is verdringing van arbeid en wat de SP betreft totaal onacceptabel. Daarnaast gaan deze buurtbussen op sommige plekken ook nog eens de door de provincie gefaciliteerde wensbussen in de wielen rijden.
Opmerkelijk is dat de shuttles niet worden opgeheven omdat ze te weinig worden gebruikt. De reden is juist dat er te veel vraag is naar vervoer om dit met shuttles te doen. De SP vindt het onbegrijpelijk dat er enerzijds meer vraag is naar vervoer, maar anderzijds banen verdwijnen. Arriva rijdt ook met 8-persoons busjes met betaalde chauffeurs, daar komen er vanaf 2018 ook weer vier van bij. De SP begrijpt niet dat op sommige plekken blijkbaar wél met een betaalde chauffeur op kleine bussen gereden kan worden, maar bij de vijf nieuwe buurtbuslijnen niet.
Vorig jaar heeft de SP een voorstel gedaan om op de buurtbussen die er al zijn leerwerkplekken op te zetten, zodat daar nieuwe chauffeurs kunnen worden opgeleid. Dit voorstel is toen met brede steun aangenomen. Er wordt echter nog weinig werk gemaakt van dit voorstel, pas vanaf 2018 gaan de provincie en Arriva hier verder mee aan de slag. Ondertussen wordt het aantal buurtbussen al wel uitgebreid.
Fractievoorzitter Bram Schaminée: “Zolang er geen werk wordt gemaakt van leerwerkplekken op buurtbussen, ziet de SP verdere uitbreiding hiervan niet zitten. Dit is een hellend vlak en we zijn pas één jaar bezig met deze nieuwe vervoerder. De werkgelegenheid in het openbaar vervoer wordt steeds verder uitgehold. Er wordt genoeg verdiend door de vervoerder en het aantal reizigers neemt toe, dan kan en moet het aantal betaalde chauffeurs dus ook groeien.”