Nieuws van politieke partijen in Limburg inzichtelijk

6 documenten

SP gaat Limburgs OV betaalbaar maken

SP SP Limburg 06-11-2021 10:48

Met de aangenomen Motie All-in OV ticket van Statenlid Jorge Wolters Gregório wordt het College op pad gestuurd om samen met Arriva informatie over vorm en financiering op te halen bij de Oostenrijkse regering die het concept van een Klimaat OV ticket recent met succes heeft geïntroduceerd. 'Bij zoveel files of geen auto tot je beschikking hebben, moeten we de optie geven om een betaalbare jaarkaart op al het Openbaar Vervoer te nemen.'  aldus Jorge Wolters Gregório. Aan het College is opgedragen om in de 2e helft van 2022 met een voorstel voor een dergelijk ticket in Limburg te komen.

Artikel 43-vragen over de relatie met de Dorpsraad Swalmen.

VVD VVD Limburg 01-04-2020 09:08

https://roermond.vvd.nl/nieuws/38917/artikel-43-vragen-over-de-relatie-met-de-dorpsraad-swalmen

“Wat heeft de Dorpsraad Swalmen een prachtig mooi Jaarverslag 2019 gemaakt! En wat is er hard gewerkt en veel tot stand gebracht in Swalmen!”, was de eerste spontane reactie die binnen onze fractie viel te beluisteren. De hartenkreet van voorzitter Wim Suilen in het voorwoord, door hem aangeduid met “kritische noten”, verdient natuurlijk bestuurlijke aandacht. VVD-fractieleden Ernest Oele en Vincent Zwijnenberg nodigen via schriftelijke vragen het college uit om hierop een reactie te geven. Zie bijlage.

PERSBERICHT: #ROODTRIP 2018

PvdA PvdA Limburg 19-01-2018 15:25

In het weekend van 26, 27 en 28 januari trekt PvdA Limburg weer met het openbaar vervoer door Limburg. Wederom zal Aleida Berghorst, Statenlid en woordvoerder Mobiliteit, kriskras door het Limburgse land reizen. Net als vorig jaar staat Aleida op verschillende haltes en stations stil bij de problemen die zijn ontstaan, en verbeteringen die zijn doorgevoerd. Ook gaat ze in gesprek met de mensen die de haltes hebben opgegeven.

Doel

Het doel van de roodtrip is om aandacht te blijven vragen voor het openbaar vervoer in de Provincie. “Afgelopen jaar is er veel aandacht geweest voor het OV in Limburg. Zowel voor de dienstregeling als voor de arbeidsomstandigheden van het personeel. Met deze #ROODTRIP wil ik aandacht blijven vragen voor de bereikbaarheid van Limburg. Veel mensen zijn namelijk afhankelijk van het OV, en daarom is het belangrijk dat het goed geregeld is.” aldus Aleida Berghorst.

Meekijken

Mensen die de #ROODTRIP willen volgen kunnen net zoals vorig jaar meekijken via Facebook en Instagram. Ook is haar locatie live te volgen via Facebook.

Route

Dit jaar wordt de #ROODTRIP door de grote belangstelling verdeeld over maar liefst drie dagen:

Vrijdagmiddag 26 januari vertrekt Aleida richting Nijmegen om de spits in de trein te ervaren.

Zaterdag 27 januari gaat de trip door Noord- en Midden-Limburg. De #ROODTRIP begint in Nijmegen en gaat met de bus via tussenstops Gennep en Afferden naar Venlo. Vanaf station Venlo gaat de #ROODTRIP naar Grubbenvorst waar onder andere de bereikbaarheid van het gemeentehuis wordt besproken. Via de haltes Venray en Horst komt Aleida aan in Roermond. Als laatste gaat de #ROODTRIP door Weert naar Ospel, waar een gesprek met Gedeputeerde Mackus op de planning staat.

Zondag 28 januari begint de #ROODTRIP in Nieuwstadt en gaat door via Echt, Sittard en Munstergeleen naar Maastricht. Vanaf Maastricht reist Aleida door Lemiers, Kerkrade West en Heerlen. Vanuit daar wordt gereisd richting eindbestemming Brunssum.

HIER kun je de exacte route vinden!

Het bericht PERSBERICHT: #ROODTRIP 2018 verscheen eerst op PvdA Limburg.

SP onderzoekt drukte OV bij scholen in regio Parkstad

SP SP Limburg 16-01-2018 14:04

Vorige week berichtte De Limburger over de enorme drukte op de buslijnen 20 en 21 naar twee middelbare scholen in Heerlen. Bussen zitten stampvol en leerlingen komen te laat op school, doordat ze niet op tijd uit kunnen stappen of niet meer in de bus passen. De SP heeft de kwestie aangekaart in de provincie, die verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer. De SP vraagt zich af of dit probleem niet bij meer scholen in de regio speelt. Daarom is de SP vandaag begonnen met een enquête om dit in kaart te brengen.

Veel leerlingen zijn afhankelijk van het openbaar vervoer, omdat de school te ver is om te lopen of fietsen. Tijdens de winterdagen, als het slechter weer is en het langer donker is, maken meer leerlingen gebruik van het OV om op school te komen. De SP vindt het belangrijk dat leerlingen veilig en op tijd op school kunnen komen. Daar waar het te druk is, wil de SP dat er meer of langere bussen worden ingezet, zodat iedereen op tijd op school kan komen.

De SP is op dinsdag 16 januari begonnen met het onderzoek bij Arcus, Hogeschool Zuyd en het Sintermeertencollege in Heerlen. Ook ROOD, de jongerenafdeling van de SP, doet mee met de actie. De komende tijd gaat de SP op meer plekken onderzoek doen naar de drukte in het OV rondom scholen. Daar waar problemen zijn, zal de SP strijden voor meer capaciteit.

Zie ook: Openbaar vervoer

OV-staking: Wij steunen het personeel van Arriva! (Opinie Aleida Berghorst)

PvdA PvdA Limburg 11-01-2018 12:49

Wie vandaag met het openbaar vervoer op pad wil heeft pech. Geen Arriva bussen en treinen in verband met een landelijke staking binnen het streekvervoer. Vervelend voor de reiziger, absoluut. Maar begrijpelijk vanuit het oogpunt van de talloze chauffeurs, machinisten en stewards die het werk neerleggen.
Als PvdA Statenlid krijg ik regelmatig mails, brieven of berichten via Facebook van boos en teleurgesteld personeel van Arriva. Mannen en vrouwen die vaak al jaren in de sector werken en voor meerdere vervoerders hebben gewerkt. Vakmensen met hart en passie voor het OV-vak, die sinds de start van de OV concessie bij Arriva het plezier in hun werk zijn verloren en die zich bovendien niet gehoord voelen door hun werkgever.
Hebben de stakers een punt?
Van “mijn” machinisten en chauffeurs begrijp ik dat men binnen het OV de laatste jaren steeds efficiënter is gaan werken. Het personeel voert meer taken uit voor hetzelfde loon. Het gevolg is een steeds hoger oplopende werkdruk en steeds minder rustpunten in de diensten.

“Vertraging gaat ten koste van de pauze van de chauffeur of machinist.”

 

Volgens de nu geldende CAO en de wetgeving moet een buschauffeur in het OV na 5,5 uur arbeid minimaal 30 minuten pauze hebben, maar die pauze mag worden opgesplitst in 2 keer 15 minuten. En wie tijdens een rit vertraging oploopt, heeft helemaal géén pauze. Want vertraging gaat ten koste van de pauze van de chauffeur of machinist.
Twee keer 15 minuten pauze op een dienst van 9 uur. Twee keer de gelegenheid om van het toilet gebruik te maken, een kop koffie te halen en te drinken, je boterhammen te eten, de benen te strekken en een sigaretje te roken. Je moet je haasten om goed tot rust te komen! En dat terwijl die pauzes nu juist van levensbelang kunnen zijn. Buschauffeurs en treinmachinisten dragen een zware verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de mensen die ze vervoeren, maar ook voor andere verkeersdeelnemers. Een moment je concentratie verliezen kan fataal aflopen.

https://limburg.pvda.nl/nieuws/ov-staking-steunen-personeel-arriva-opinie-aleida-berghorst/

Aleida stelt vragen aan een Arriva-chauffeur tijdens de eerste #ROODTRIP
Chauffeurs vertellen mij dat ze harder rijden dan is toegestaan. Dat doen ze om ervoor te zorgen dat de reizigers op tijd op hun bestemming zijn, maar ook omdat ze de vertraging niet met hun pauze willen opvangen. Eventuele boetes komen voor rekening van de individuele chauffeur. Maar wat gebeurt er als te hard rijden en/of verlies van concentratie door het niet in acht nemen van de wettelijk verplichte rusttijd lijdt tot een ongeluk?
Vanuit juridisch oogpunt is Arriva als werkgever aansprakelijk voor schade, tenzij wordt geconstateerd dat de chauffeur bewust nalatig is geweest. Vanuit menselijk oogpunt is het de chauffeur die zich voor de rest van zijn of haar leven verantwoordelijk voelt voor het de schade die tijdens een ongeluk is ontstaan, zeker als dat ongeluk lichamelijk letsel of erger heeft veroorzaakt.

 

“Ik ben van mening dat wij beter moeten zorgen voor de mannen en vrouwen die werken in het OV.”

 

Werknemers in het OV verdienen beter
Ik ben van mening dat wij beter moeten zorgen voor de mannen en vrouwen die werken in het OV. En dat begint volgens mij in Den Haag. De in de huidige CAO opgenomen norm komt immers overeen met de wettelijk toegestane minimum norm voor OV-chauffeurs.
Tijdens het schrijven van dit stuk kwam ik tot de conclusie dat we in Nederland een dubbele standaard hebben als het gaat om de rij- en rusttijden van chauffeurs in het personenvervoer. Voor touringcarchauffeurs gelden namelijk andere regels voor gewone OV-chauffeurs. Zij krijgen verplicht 45 minuten onafgebroken pauze na een ononderbroken rit van 4,5 uur. Het opknippen van de pauze naar 3 keer 15 minuten mag voor deze chauffeurs al sinds 1 mei 2007 niet meer.
Wat legitimeert dit verschil? Een vraag die wat mij betreft in de Tweede Kamer gesteld mag worden. Is het niet noodzakelijk om de pauze regels voor OV chauffeur te heroverwegen?
Ook de provincie heeft een plicht
Beter zorgen voor het personeel in het OV geldt wat mij betreft ook voor ons als provinciale overheid. Namens de PvdA heb ik al vaker aandacht gevraagd voor de arbeidsomstandigheden van het personeel van Arriva, maar helaas heeft het nog weinig verbeteringen opgeleverd.

 

De reactie van Gedeputeerde Staten is vaak iets in de trend van “Het personeelsbeleid is aan Arriva zelf, daar gaan wij niet over”.

De reactie van Gedeputeerde Staten is vaak iets in de trend van “Het personeelsbeleid is aan Arriva zelf, daar gaan wij niet over”. Tot op zekere hoogte klopt dat natuurlijk. De Provincie moet zich bijvoorbeeld niet willen bemoeien met wie er wordt aangenomen of ontslagen. Het maken van roosters en het omgaan met ziek personeel is ook niet aan de provincie.
Maar als opdrachtgever van de provinciale OV concessie hebben we wel degelijk ook een plicht om goed te zorgen voor het personeel van Arriva. Niet voor niets heeft de Provincie in het Programma van Eisen opgenomen dat van de concessiehouder goed werkgeverschap wordt verwacht.
Dat betekent onder andere dat Arriva tijdens de looptijd van de Concessie Limburg zorgt voor voldoende opgeleid personeel, professionele aansturing, tevredenheid bij werknemers, aandacht voor (sociale) veiligheid en het terugdringen en laag houden van het ziekteverzuim.
Bovendien staat in het Programma van Eisen dat het personeel van de concessiehouder het visitekaartje van het OV in Limburg is. Het personeel is in de eerste plaats gastheer of gastvrouw en verleent pro-actief en effectief service aan de reiziger. De Provincie eist daarom van de Concessiehouder dat het personeel hiertoe in de gelegenheid wordt gesteld en daarbij in de breedste zin van het woord effectief ondersteunt.

“Daarom heb ik Gedeputeerde Mackus vandaag via schriftelijke vragen opgeroepen deze verantwoordelijkheid op zich te nemen.“

Wat mij betreft genoeg aanknopingspunten voor Gedeputeerde Mackus om het gesprek met Arriva aan te gaan over de arbeidsomstandigheden van het personeel en daarom heb ik hem vandaag via schriftelijke vragen opgeroepen deze verantwoordelijkheid op zich te nemen.
Wij willen dat het personeel van Arriva in de eerste plaats gastheer of gastvrouw is en proactief en effectief service verleent aan de reiziger, maar hoe realistisch is dat nog als je je iedere dag opgejaagd en gestresst voelt. Als je je toch al spaarzame pauze regelmatig als sneeuw voor de zon ziet verdwijnen, omdat je werkgever de rijtijden van de buslijnen niet realistisch inschat. Als je, met het schaamrood op de kaken, achter een volle bus een plasje moet doen of bij een wildvreemde moet aanbellen om van het toilet gebruik te maken, omdat je daar in je pauze geen tijd meer voor had. Als je het plezier in je werk bent verloren en misschien wel met tegenzin aan de slag bent?
De PvdA in het Limburgs Parlement steunt het personeel van Arriva!

Het bericht OV-staking: Wij steunen het personeel van Arriva! (Opinie Aleida Berghorst) verscheen eerst op PvdA Limburg.

SP bezorgd over toename inzet vrijwilligers in openbaar vervoer

SP SP Limburg 17-11-2017 11:02

De SP heeft er grote zorgen over dat er vanaf 2018 weer meer vrijwilligers worden ingezet in het openbaar vervoer. Het aantal zogenoemde buurtbussen, kleine 8-persoons busjes die gereden worden door vrijwilligers, wordt verder uitgebreid. De buurtbussen zijn echter onderdeel van het reguliere openbaar vervoer. In het openbaar vervoer horen wat de SP betreft betaalde chauffeurs. Door de uitbreiding van het aantal buurtbussen verdwijnen banen en dat is een slechte ontwikkeling.

Arriva schrapt vierentwintig OV-shuttles en lijntaxi’s, die gereden worden door betaalde chauffeurs. Hiervoor komen vijf nieuwe buurtbuslijnen in de plaats die gereden moeten gaan worden door vrijwilligers. Daarnaast worden nog eens veertien shuttles opgeheven en ingeschoven in de al bestaande buurtbuslijnen. Dit is verdringing van arbeid en wat de SP betreft totaal onacceptabel. Daarnaast gaan deze buurtbussen op sommige plekken ook nog eens de door de provincie gefaciliteerde wensbussen in de wielen rijden.

Opmerkelijk is dat de shuttles niet worden opgeheven omdat ze te weinig worden gebruikt. De reden is juist dat er te veel vraag is naar vervoer om dit met shuttles te doen. De SP vindt het onbegrijpelijk dat er enerzijds meer vraag is naar vervoer, maar anderzijds banen verdwijnen. Arriva rijdt ook met 8-persoons busjes met betaalde chauffeurs, daar komen er vanaf 2018 ook weer vier van bij. De SP begrijpt niet dat op sommige plekken blijkbaar wél met een betaalde chauffeur op kleine bussen gereden kan worden, maar bij de vijf nieuwe buurtbuslijnen niet.

Vorig jaar heeft de SP een voorstel gedaan om op de buurtbussen die er al zijn leerwerkplekken op te zetten, zodat daar nieuwe chauffeurs kunnen worden opgeleid. Dit voorstel is toen met brede steun aangenomen. Er wordt echter nog weinig werk gemaakt van dit voorstel, pas vanaf 2018 gaan de provincie en Arriva hier verder mee aan de slag. Ondertussen wordt het aantal buurtbussen al wel uitgebreid.

Fractievoorzitter Bram Schaminée: “Zolang er geen werk wordt gemaakt van leerwerkplekken op buurtbussen, ziet de SP verdere uitbreiding hiervan niet zitten. Dit is een hellend vlak en we zijn pas één jaar bezig met deze nieuwe vervoerder. De werkgelegenheid in het openbaar vervoer wordt steeds verder uitgehold. Er wordt genoeg verdiend door de vervoerder en het aantal reizigers neemt toe, dan kan en moet het aantal betaalde chauffeurs dus ook groeien.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.