Nieuws van politieke partijen in Utrecht inzichtelijk

3 documenten

Provincie Utrecht moet het openbaar vervoer nationaliseren

SP SP Utrecht 30-03-2020 13:32

Sinds 12 maart ziet Nederland er anders uit dan we gewend zijn. Met z’n allen proberen we de verspreiding van het Corona-virus tegen te gaan door zo veel mogelijk thuis te blijven. Maar we zijn ook met onze neus op de feiten gedrukt welke voorzieningen in onze samenleving van vitaal belang zijn. Natuurlijk de zorg en de voedselvoorziening, maar ook het openbaar vervoer. Juist om de andere vitale sectoren overeind te houden is het noodzakelijk dat we gegarandeerd goed functionerend openbaar vervoer hebben, ook in tijden van crisis.

Die zekerheid hebben we in het geheel niet. Het openbaar vervoer in de Provincie Utrecht is uitbesteed aan private bedrijven. We kunnen niet accepteren dat deze vitale functie in onze samenleving wegvalt als één van deze bedrijven in de financiële problemen komt. De Provincie is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer. Het is feitelijk één van de belangrijkste verantwoordelijkheden van de Provincie. Daarom pleit SP Utrecht voor de nationalisatie van het openbaar vervoer door de Provincie, zodat het openbaar vervoer gegarandeerd blijft.

Het openbaar vervoer in de Provincie wordt uitgevoerd door twee bedrijven: Syntus Utrecht, in handen van het Franse Keolis en Qbuzz, in handen van het Italiaanse BusItalia. In hevige concurrentie hebben deze bedrijven de aanbesteding gewonnen, waardoor ze in hun deel van de Provincie het openbaar vervoer mogen verzorgen. Aan deze aanbestedingsprocedure zit een groot nadeel: deze bedrijven hebben een lage prijs geboden die eigenlijk de kosten niet dekt, waardoor ze weinig vet op de botten hebben. Dat maakt het openbaar vervoer uiterst kwetsbaar. Daarnaast is hun uiteindelijke belang niet het verzorgen van openbaar vervoer in de Provincie, maar hun Franse en Italiaanse aandeelhouders.

Nu kan de Provincie Utrecht er ook voor kiezen om deze bedrijven extra financieel te ondersteunen, maar dat is volgens SP Utrecht water naar de zee dragen. Ten eerste blijft de oorzaak van de kwetsbaarheid van het openbaar vervoer bestaan, ten tweede maakt de Provincie zich dan volledig afhankelijk van deze private bedrijven met buitenlandse aandeelhouders. Deze crisistijd maakt duidelijk dat de Provincie zelf haar verantwoordelijkheid moet nemen door het openbaar vervoer zelf in handen te nemen. Alleen zo kunnen we deze vitale voorziening voor de Provincie garanderen.

Andrea Poppe, fractievoorzitter SP Provincie Utrecht Michel Eggermont, Statenlid SP Provincie Utrecht Joop Welter, regiovertegenwoordiger SP Utrecht Tim Schipper, fractievoorzitter SP Utrecht-stad

De toekomst van laadpalen in Utrecht

VVD VVD Utrecht 14-03-2019 09:19

Tijdens het debat over de toekomst van de infrastructuur voor laadpalen heeft de VVD een paar belangrijke punten aan de wethouder meegegeven: zorg voor de mogelijkheid van snelladen, o.a. voor taxi’s en bestelbusjes (stadsdistributie) en zorg voor snelheid van het plaatsen van laadpalen.

https://utrecht.vvd.nl/nieuws/34493/de-toekomst-van-laadpalen-in-utrecht

Een debat over het Strategisch Plan Laadinfrastructuur heeftlaten zien dat de politieke partijen in Utrecht voor een groot gedeelte op eenlijn zitten. Nieuw in dit plan is dat er meer gecentreerde laadpleinen komen endat er in overleg gebruik wordt gemaakt van private laadpalen bij bijvoorbeeldbedrijven. Op dit moment worden laadpalen alleen vraaggestuurd geplaatst:iemand vraagt een laadpaal aan, en daar wordt (na een lange wachttijd) eenbeslissing over genomen. Straks wordt er naast vraaggestuurd ook datagestuurdgewerkt: met data over de groei van het aantal elektrische auto’s wordt ergekeken hoeveel laadpalen er nodig zijn.

De VVD heeft aangegeven dat naast nieuwe elektrische auto’ser nu ook een tweedehands markt ontstaat en dat het belangrijk is om daarrekening mee te houden. Een tweedehands elektrische auto heb je meteen en daarvoormoeten wel genoeg laadpalen beschikbaar zijn. De zorgpunten die de VVD heeft isallereerst dat het uitrollen van de laadinfrastructuur te lang duurt: hetaantal elektrische auto’s houdt geen rekening met vertraging, dus het isbelangrijk dat er snelheid in zit. Dat betekent ook dat de gemeente goed entijdig moet communiceren met de netwerkbeheerder en met aanbieders vanlaadpalen. Daarnaast is het voor commerciële voertuigen, zoals taxi’s enstadsdistributie belangrijk dat zij snel kunnen laden. De aanwezigheid vansnelladers in de stad (en niet alleen langs snelwegen) is voor hen belangrijk omde overstap naar elektrisch vervoer te maken. Dus ook daar wil de Utrechtse VVDaandacht voor.

Als de wethouder deze punten meeneemt, dan gaat het de goedekant uit: er komt meer ruimte voor elektrische auto’s. Consumenten enfabrikanten beslissen of ze deze stap willen maken. De gemeente faciliteert enzorgt ervoor dat er in ieder geval genoeg ruimte is voor laadpalen. Gebruikmaken van deze nieuwe technieken zorgt ervoor dat er minder CO2-uitstoot is.Kortom, op een realistische manier klimaatverandering tegen gaan zonder in teboeten op welvaart!

Luchtfietsen met een metro

VVD VVD GroenLinks Utrecht 17-01-2019 11:00

De Uithoflijn rijdt nog niet eens, of er wordt al druk gespeculeerd over nieuw openbaar vervoer naar de Uithof. De wethouder zou zelfs al voor een metro in Utrecht aan het lobbyen zijn bij het kabinet. Hoe zit dat?

Elk jaar komen er duizenden inwoners in Utrecht bij. Dat betekent dat het drukker wordt in onze straten en in ons OV. Het zou dus goed zijn als de gemeenteraad nadenkt over de toekomst van het OV in Utrecht. Helaas gebeurt dat niet.

Wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) is op eigen houtje aan het werken aan een plan met de naam UNed. De gemeenteraad krijgt alleen af en toe losse flarden van informatie.

Wat we tot nu toe hebben gezien, is nog ontzettend vaag. Of een metro onderdeel is van de plannen, is niet duidelijk. We weten alleen dat er gedacht wordt aan het upgraden van treinstations (zoals Lunetten) om Utrecht Centraal te ontlasten. Zo zou er een “fietswiel” aan OV-verbindingen in en rondom Utrecht moeten ontstaan.

Luchtfietserij, wat de VVD betreft. Niemand weet namelijk hoe de plannen er precies uitzien, hoe we zo’n groot project gaan betalen en of er draagvlak voor is.

Als het aan de VVD ligt, komt de wethouder zo snel mogelijk naar de gemeenteraad om een richting te geven aan de plannen. Willen we wel of geen metro? Willen we meer trams? Willen we Lunetten als intercitystation – of toch liever Leidsche Rijn? Hoeveel willen we als stad ongeveer uitgeven?

Pas als dat soort vragen zijn beantwoord, kan de wethouder gaan lobbyen in Den Haag. Tot die tijd blijft de VVD de plannen kritisch volgen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.