Nieuws van politieke partijen in Alkmaar inzichtelijk

3 documenten

Een goede intercityverbinding is voor de regio van groot belang

Senioren Partij Alkmaar Senioren Partij Alkmaar Alkmaar 10-09-2023 14:30

De vermindering van het aantal intercity’s tussen Amsterdam en Alkmaar en Haarlem en Alkmaar is een gevaarlijke ontwikkeling. Reizigers verdwijnen uit de trein en komen niet meer terug. En dat kan leiden tot een negatieve spiraal.

Dat zeggen vier politieke partijen in Heiloo en de Senioren Partij Alkmaar in reactie op het voornemen van NS om de intercity’s tussen Haarlem en Alkmaar af te schaffen en het aantal op vrijdag tussen Amsterdam en Alkmaar te verminderen.

Ook het schrappen van de helft van de intercity’s op vrijdag helpt niet mee, zegt Sasja Spek van de Senioren Partij Alkmaar. ,,Precies op de dag van de kaasmarkt is de stad slechter bereikbaar. De aansluiting op buslijnen in Alkmaar verslechtert. En mensen vanuit het noorden moeten dan een kwartier op station Alkmaar wachten op hun verbinding naar Haarlem. Dat is ook niet fijn.’’ De SeniorenPartij Alkmaar (SPA) heeft al vragen gesteld aan het college in Alkmaar hierover.

Er komt in elk geval al formele actie vanuit de gemeenten die een station hebben aan het traject Haarlem-Alkmaar. De colleges van b en w van Haarlem, Bloemendaal, Velsen, Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest, Castricum, Heiloo en Alkmaar gaan een gezamenlijke ’zienswijze’ geven op het besluit van NS.

Toegankelijkheid van NS stations Alkmaar is onvoldoende inclusief

SP SP Alkmaar 15-09-2022 07:20

Inspreekster mevrouw Beerman stelde in de raadcommissie van 13 september 2022 aan de orde dat de toegankelijkheid voor mensen die afhankelijk zijn van een lift op NS stations Alkmaar Noord en Alkmaar Centraal slecht is. "Ik heb allebei de stations bekeken en allebei de stations zijn met de verbouwing de mogelijkheid om er gewoon af te rijden, zijn afgesloten."

En," zo gaat mevrouw Beerman verder, "dus ook op het moment dat er calamiteit is, ben je dus, op het moment dat je afhankelijk bent van een hulpmiddel en niet gebruik kunt maken van de trap, ben je opgesloten op het perron." 

Commissielid Alexandra Spanner stelde vragen. Het college heeft toegezegd in gesprek te treden met NS en Prorail om tot oplossingen te komen. Zowel de raad als mevrouw Beerman persoonlijk op de hoogte van de uitkomst van het gesprek en verdere ontwikkelingen rondom het toegankelijker maken van NS stations in Alkmaar.

De NS stations in Alkmaar zijn sinds de verbouwing alleen nog via een lift bereikbaar voor reiziger die noodzakelijk afhankelijk zijn van de lift. Mevrouw Beerman voelt zich benadeeld, er wordt een stukje autonomie weggenomen waar iedere Nederlander, iedere Alkmaarder en dus ook Alkmaarders die afhankelijk zijn van een hulpmiddel recht op hebben. De oplossing volgens mevrouw Beerman lijkt simpel: "Een helling terug op station Alkmaar Noord en het weer in gebruik nemen van de huidige helling op Alkmaar Centraal station."

Zie ook: Openbaar vervoer

CDA stelt vragen aan college over opsteltreinen Heerhugowaard

CDA CDA Alkmaar 06-02-2019 06:26

Betreft: Artikel 42 extra vragen betreffende een opstelterrein in Heerhugowaard Reeds in 2018 vroeg het CDA aandacht voor de waarschijnlijkheid dat NS en Prorail zouden besluiten om voor Sprintertreinen (op de lijn Uitgeest – Amsterdam) een locatie te kiezen ten noorden van Alkmaar. Het CDA was met name bezorgd dat de doorstroming van de spoorwegovergangen op de Helderseweg en de Noorderkade als gevolg hiervan verder onder druk zouden komen te staan. Gisteren vernamen wij uit de media dat deze waarschijnlijkheid werkelijkheid wordt. Het betreft volgens de krant 32 treinstellen. Met andere woorden de spoorwegovergangen gaan in de (vroege) ochtend 32 keer extra dicht en datzelfde in de avond. Dan hebben wij het nog niet over het voornemen in de toekomst ook extra Intercities te stallen op hetzelfde opstelterrein. De gemeente Alkmaar heeft besloten dat het gebied langs het Noord-Hollands kanaal (zeker in de omgeving van het OV knooppunt) verder ontwikkeld gaat worden voor wonen, werk en recreatie. Reeds nu gedurende de dag sluiten de spoorwegovergangen op de Helderseweg en Noorderkade per uur 12 keer. Met name de spoorwegovergang bij de Helderseweg sluit per keer langer vanwege een nog handmatige sluiting op het station van Alkmaar. Zeg maar per uur overdag een half uur dicht! Een verdere toename van de dichtligtijden van deze overwegen is volgens het CDA voor de toch al kritische doorstroming aldaar nu al onwenselijk, laat staan voor de toekomst. In het antwoord op onze vorige vragen geeft u aan dat u zou uitzetten bij Prorail wat de mogelijke gevolgen van het gebruik van dit opstelterrein zouden kunnen zijn. In het licht van artikel 42 van het reglement van orde heeft het CDA de volgende vragen: 1. Heeft het college de gevolgen voor de dichtligtijden op deze overwegen van Prorail ontvangen? Indien positief, hoe beoordeelt u deze gevolgen. 2. Heeft u Prorail ook gevraagd wat de gevolgen kunnen zijn als in de toekomst Intercities worden gestald op datzelfde opstelterrein? 3. In de media wordt gesteld dat het besluit tot dit opstelterrein voor dit materieel door het Rijk samen met NS en Prorail reeds in januari is genomen. Is de gemeente onderdeel geweest van dit besluit. 4. Gegeven de landelijke besluitvorming, wat gaat het college ondernemen om zorg te dragen dat nu en in de toekomst doorstroming op de bewuste plaatsen adequaat blijft Iris Zeijlemaker Fractie CDA Alkmaar

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.