Nieuws van politieke partijen in Haarlem inzichtelijk

2 documenten

F1-spoor Haarlem-Zandvoort

PvdA PvdA Haarlem 12-10-2019 08:18

F1-spoor Haarlem-Zandvoort: Wil PvdA Haarlem instemmen met een Haarlemse bijdrage van 1 miljoen?

De PvdA is groot voorstander van het zoveel mogelijk per trein bereikbaar maken van de F1, in mei 2020. Om de grote aantallen F1-bezoekers met de trein te kunnen vervoeren, heeft ProRail aangegeven dat het spoor Haarlem-Zandvoort moet worden versterkt. Die spoorverbetering moet er dus komen. Maar de vraag die nu voorligt, is wie deze spoorverbetering, die in totaal 7 miljoen Euro kost, moet betalen.

De F1-organisatie betaalt er zelf in elk geval niet aan mee. Daar hebben wij in de commissie Beheer vragen over gesteld (https://www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf20191004_88909405/blij-met-de-kans-op-een-betere-spoorlijn-haarlem-zandvoort-dankzij-de-f1-maar-dat-prijskaartje?utm_source=google&utm_medium=organic).

Net als de PvdA-fractie in de Tweede Kamer.

Ook de NS betaalt niet mee, terwijl die straks naar verwachting een derde van de F1-bezoekers mag vervoeren. Noch ProRail, terwijl het geen geheim is dat gemeenten uit de regio nu per saldo opdraaien voor achterstallig onderhoud van ProRail.

 Haarlem wordt gevraagd om 1 miljoen bij te dragen, vanuit het Regionale Mobiliteitsfonds. De spoorversterking staat niet genoemd in het oorspronkelijke Jaarplan 2019 van het Mobiliteitsfonds, laat staan als prioriteit. Ook weten we pas na 1 december of F1-bezoekers, natuurlijk echte autoliefhebbers, de trein zullen (moeten) pakken i.p.v. de auto dwars door de Haarlemse binnenstad. Omdat de F1-organisatie pas op 1 december haar Mobiliteitsplan gereed heeft, met daarin wel of geen afsluiting van de Zeeweg.

Subsidieert het Mobiliteitsfonds met haar bijdrage bovendien een commercieel evenement? Rutte en Bruins, die nu ook een rijksbijdrage doen aan het F1-spoor, zeiden in eerste instantie dat er geen cent overheidsgeld naar de F1 zou gaan. Volgens bestuurders fungeert de F1 slechts als vliegwiel voor de gevraagde investeringen, en zouden de investeringen geen subsidie of staatssteun betreffen, omdat de regio blijvend voordeel overhoudt aan de investering.

Waaruit bestaat dat blijvende voordeel voor Haarlem dan? De structurele verbetering voor Haarlem zou hieruit bestaan dat Amsterdammers in de zomer vaker met de trein naar het strand van Zandvoort (Amsterdam Beach) zouden reizen, als die iedere 10 minuten (6 treinen per uur) i.p.v. elke 15 minuten (4 treinen per uur) zou rijden. En als gevolg daarvan, zouden er in de zomer minder auto’s door onze binnenstad rijden.

PvdA Haarlem is niet overtuigd dat “twee extra strandboemels voor Amsterdammers” structureel minder auto’s door onze binnenstad zouden opleveren. En vinden dit eventuele voordeel niet in verhouding staan tot de gevraagde investering van 1 miljoen.

We hebben ons de vraag gesteld wat wij WEL als structurele verbetering zouden zien.

Wat PvdA Haarlem betreft zou het een structurele verbetering zijn als er het hele jaar rond, en niet alleen in de zomers, 4 treinen per uur naar Zandvoort zouden rijden. “Elk kwartier een trein” is immers de kritische grens om te kiezen voor de trein boven de auto.

Wij zullen de wethouder in de raadsvergadering van 17 oktober dan ook vragen om een harde toezegging dat hij zich zal inspannen bij de NS voor 4 treinen per uur, het hele jaar door, in ruil voor onze Haarlemse miljoen.

Daarnaast heeft PvdA Haarlem vragen uitstaan over de tijdelijke trappen die de F1-organisatie vanaf mei 2020 jaarlijks tegen ons station (een rijksmonument!) aan wil plaatsen.

Er zijn dus nog wat hordes te nemen, voordat onze fractie wil instemmen met een bijdrage van 1 miljoen aan het F1-tracé.

Het bericht F1-spoor Haarlem-Zandvoort verscheen eerst op PvdA Haarlem.

Alexander op pad: NRClive bijeenkomst over “Duurzame Mobiliteit”

VVD VVD Haarlem 06-03-2019 00:50

NRClive, de congresafdeling van de NRC, organiseerde afgelopen winter een aantal bijeenkomsten over “Duurzame Mobiliteit”. Om te kijken of er iets viel te leren waar we in Haarlem beter van kunnen worden ben ik bij deze bijeenkomsten aanwezig geweest.

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/34316/alexander-op-pad-nrclive-bijeenkomst-over-duurzame-mobiliteit

Hoogleraar Auke Hoekstra van de TU Eindhoven heeft alles rondom de elektrische auto doorgerekend. Alle berichten dat deze nieuwe vorm van vervoer geen verbetering van het milieu oplevert heeft hij ontzenuwd: een elektrische auto is echt beter voor het milieu. En dat geldt ook als de stroom nog niet 100% duurzaam wordt opgewekt en ja, het productieproces van de accu is meegenomen in de berekening.

Zelf had ik mijn twijfels over de beschikbare grondstoffen om genoeg accu’s te maken maar ook dat bleek onterecht: op mijn vraag gaf hij aan dat er genoeg grondstof beschikbaar is voor ca. 3 miljard auto’s. Een probleem is nog wel dat kobalt, één van die grondstoffen, vooral wordt gewonnen in Congo waarbij de arbeidsomstandigheden zeer slecht zijn. Zo wordt er veel gebruik gemaakt van kinderarbeid.

Op de site van NRClive staat een leuke podcast met Auke Hoekstra.

https://nrclive.nl/podcastgesprek-over-de-7-mythes-rond-elektrisch-rijden/

Verrassend was ook de waarschuwing van Ellen Lastdrager, Managing Director traffic & transport bij TNO. De opkomst van de zelfrijdende auto waar veel van wordt verwacht kan ook tot problemen leiden. Als het oproepen van een onbemand voertuig te makkelijk (en goedkoop!) wordt zullen mensen minder vaak kiezen voor lopen of de fiets. TNO voorziet dat bij grootschalig gebruik van “autonome voertuigen” zonder extra regulering de congestie met een factor 2,5 zal toenemen!

Omdat er bij de discussie rond ontwikkelzone Zuid West door sommige partijen wordt aangedrongen op een NS station tussen Haarlem en Heemstede heb ik Pier Eringa, directeur van ProRail, hier maar eens naar gevraagd. Hij vertelde dat het goed mogelijk is om ProRail en de NS te vragen deze mogelijkheid te onderzoeken, maar gezien de drukte van dit traject en de geringe afstand tussen de bestaande stations staat vrijwel vast dat het resultaat negatief zal zijn. Een goed fietspad naar station Heemstede Aerdenhout lijkt een meer realistische oplossing.

 

Frits van Bruggen, directeur ANWB en voorzitter Mobiliteitsalliantie vroeg de aanwezigen welk voertuig volgens hen de komende tijd in aantal toe zal nemen. Net als ik koos bijna iedereen voor de fiets maar uit onderzoek blijkt dat juist het aantal auto’s de komende jaren toe blijft nemen. Dat staat in schril contrast met de verwachting van de coalitie in Haarlem, die onder meer bij ontwikkelzone Zuid West en de recent aangepast parkeernormen uit gaat van vermindering van het aantal auto’s. Kortom: we hebben weer genoeg stof om de komende debatten te gebruiken!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.