Nieuws van politieke partijen in s-Hertogenbosch inzichtelijk

14 documenten

Het spoor verandert. Goed wonen blijft! | 's-Hertogenbosch

GroenLinks GroenLinks s-Hertogenbosch 26-07-2020 00:00

De komende jaren gaat er veel veranderen rondom het spoor en het Bossche station.

Meer passagiers, meer treinen, weinig ruimte en veel betrokken partijen.

Dat maakt goede afspraken nodig (en soms veel geduld).

Maar het kan, zo blijkt aan de Maijweg.

Met een vergroende parkeergarage, extra bomen, nieuwe speelplekken en tevreden bewoners.

Wethouder Ufuk Kâhya heeft er alle vertrouwen in dat aan de andere kant van de Stationsweg de ook gaat lukken.

Met de herinrichting van de Boschveldweg En het behoud van de platanen

 

 

Uitbreiding fietsenstalling station Rosmalen

D66 D66 s-Hertogenbosch 11-03-2020 15:55

Binnen twee jaar wordt de fietsenstalling bij station Rosmalen fors uitgebreid. Er komen in totaal 250 extra plekken voor fietsen bij. D66 is erg blij met deze uitbreiding, waar we sinds 2017 voor gestreden hebben.

D66 pleitte in 2017 al voor een uitbreiding van de fietsenstallingsplekken bij station Rosmalen. We dienden toen een motie in die de gemeente opriep om hiermee aan de slag te gaan. Ook was het voor ons een belangrijk item bij de afgelopen verkiezingen. We zien en horen namelijk dat het stallen van fietsen een grote opgave is bij dit station. Daarom zijn we verheugd dat er extra fietsrekken komen aan de noord- en de zuidkant van het station. Aan de zuidkant komen dubbellaagse rekken, in de hoogte. Aan de noordzijde maakt het voormalige bewakingshuisje van de stalling plaats voor reguliere fietsenrekken en stallingsplaatsen voor scooters en brommers.

Raadslid Geert Verbruggen: “Het is geweldig dat de stallingscapaciteit voor fietsen bij het station Rosmalen de komende jaren wordt uitgebreid. Hierdoor wordt het voor de fietsende treinreizigers weer gemakkelijker om een stallingsplek te vinden.”

Uitbreiding fietsenstalling station Rosmalen

D66 D66 s-Hertogenbosch 11-03-2020 15:55

Binnen twee jaar wordt de fietsenstalling bij station Rosmalen fors uitgebreid. Er komen in totaal 250 extra plekken voor fietsen bij. D66 is erg blij met deze uitbreiding, waar we sinds 2017 voor gestreden hebben.

D66 pleitte in 2017 al voor een uitbreiding van de fietsenstallingsplekken bij station Rosmalen. We dienden toen een motie in die de gemeente opriep om hiermee aan de slag te gaan. Ook was het voor ons een belangrijk item bij de afgelopen verkiezingen. We zien en horen namelijk dat het stallen van fietsen een grote opgave is bij dit station. Daarom zijn we verheugd dat er extra fietsrekken komen aan de noord- en de zuidkant van het station. Aan de zuidkant komen dubbellaagse rekken, in de hoogte. Aan de noordzijde maakt het voormalige bewakingshuisje van de stalling plaats voor reguliere fietsenrekken en stallingsplaatsen voor scooters en brommers.

Raadslid Geert Verbruggen: “Het is geweldig dat de stallingscapaciteit voor fietsen bij het station Rosmalen de komende jaren wordt uitgebreid. Hierdoor wordt het voor de fietsende treinreizigers weer gemakkelijker om een stallingsplek te vinden.”

Platanen, behouden, goederentreinen weren | 's-Hertogenbosch

GroenLinks GroenLinks s-Hertogenbosch 14-11-2019 00:00

Goederentreinen horen bij voorkeur niet dwars door de stad te gaan. Daar is immers ooit de Betuwelijn voor aangelegd.

En als de minister toch veel meer treinen door het centrum van Den Bosch wil sturen, dan zonder aantasting van de leefbaarheid voor de bewoners vlak langs dat spoor.

En zeker zonder de overbodige kap van de platanen langs de Boschveldweg.

Esther de Ruiter: “De platanen aan de Boschveldweg horen bij de leefkwaliteit van de buurt. We staan daarom zij aan zij met de inwoners van de Sintstraten en het college en roepen de minister op maatregelen te nemen waarbij de mooie platanen behouden kunnen blijven.”

Een GroenLinksmotie tegen de kap van die platanen kreeg de steun van alle raadsfracties.

GroenLinks wil net als andere partijen en het college van B&W geen forse toename van het goederenvervoergoederen door Den Bosch.

De raad heeft op 5 juni 2018 een motie aangenomen om in plaats daarvan de Betuweroute beter te gebruiken. Als de minister toch besluit tot aanleg van de Zuidwestboog Meteren-Boxtel komen voortaan veel meer goederentreinen dwars door de stad. Met alle overlast van dien.

Die overlast dient dan natuurlijk te worden beperkt en de leefbaarheid voor de inwoners langs het spoor gegarandeerd. Maar niet met maatregelen die de kap van de platanen langs de Boschveldweg noodzakelijk maken

 

Spitsbus Maaspoort kan sneller én via Empel

PvdA PvdA s-Hertogenbosch 11-09-2019 09:06

Vanuit Empel met de spitsbus naar het station? Sneller vanuit de Maaspoort? Dat moet kunnen aldus Gert-Jan van Rooij namens Pvda Den Bosch.

Eerder stelde hij namens de PvdA al vragen aan het college van B&W over de verbetering van de route en verkorting van de reistijd van de snelbus van Maaspoort naar het station, die vanaf 15 december gaat rijden.

Ook heeft Van Rooij de aansluiting van de halte Kasteeldreef in Empel voorgesteld, zodat reizigers uit Empel in de spits 20 á 25 minuten sneller op het station zijn.

De route zou dan worden (namen haltes): Kasteeldreef, Burg. Godschalkxstraat, Maaspoortweg, Eimeren, Fleringen, Bollenveld, Prikpolder, Marie Koenenlaan, Thorbeckeplantsoen, Troelstradreef, Zilverwilg, Larenweg, Hambakenweg, Orthen en dan via de Zandzuigerstraat, Nelson Mandelalaan, Royal Welshbrug en Magistratenlaan naar de stationsingang aan het Leonardo da Vinciplein. Totale reistijd vanaf halte Kasteeldreef in Empel tot het station: 17 minuten.

PvdA Den Bosch heeft daarom aanvullende schriftelijke vragen gesteld.

Lees ook het artikel van het Brabants Dagblad.

Het bericht Spitsbus Maaspoort kan sneller én via Empel verscheen eerst op PvdA Den Bosch.

PvdA Den Bosch doet mee aan Samenloop voor Hoop in Rosmalen

PvdA PvdA s-Hertogenbosch 30-08-2019 10:05

Een delegatie van PvdA Den Bosch loopt dit weekend mee met de Samenloop voor Hoop in Rosmalen. We lopen samen met de supportersclub van FC Den Bosch om gedurende 24 uur zoveel mogelijk geld op te halen voor KWF Kankerbestrijding.

Een mooi en belangrijk goed doel!

De Samenloop voor Hoop start zaterdag 31 augustus om 15:00 uur. Er doen 45 teams mee, met in totaal meer dan 1100 wandelaars.

Meer via www.samenloopvoorhoop.nl/rosmalen.

Supporters zijn van harte welkom! https://denbosch.pvda.nl/nieuws/pvda-den-bosch-doet-mee-aan-samenloop-voor-hoop-in-rosmalen/🌹

Het bericht PvdA Den Bosch doet mee aan Samenloop voor Hoop in Rosmalen verscheen eerst op PvdA Den Bosch.

Spitsbus Maaspoort-station keert terug

PvdA PvdA s-Hertogenbosch 05-07-2019 10:54

De snelle spitsbus vanuit de Maaspoort naar het station komt met ingang van de nieuwe dienstregeling op 1 december terug.

Daar pleitte Maaspoorter en commissielid voor PvdA Den Bosch Gert-Jan van Rooij al tijden voor. Want wie in de de Maaspoort woont zit nu véél te lang in de bus.

De snelle spitsbus bedient – als aanvulling op de Maasoever lijn 7 (noord-west hoek van de Maaspoort) – de noord-oost hoek van de Maasoever met een snelle en directe verbinding van en naar het NS-station. Deze lijn start met het bieden van extra ritten in de ochtend- en avondspits.

“Een mooi resultaat voor mij persoonlijk, de PvdA Den Bosch en alle anderen die ons hebben gesteund!”, laat Gert-Jan van Rooij weten.

Bekijk hier nog eens het filmpje dat Gert-Jan eerder maakte:

Het bericht Spitsbus Maaspoort-station keert terug verscheen eerst op PvdA Den Bosch.

Mobiliteitshub station Oost

D66 D66 s-Hertogenbosch 08-05-2019 11:10

Het aantal reizigers dat dagelijks gebruikmaakt van station ’s-Hertogenbosch Oost loopt al jaren fors terug. D66 pleit o.a. om die reden voor een mobiliteitshub nabij station Oost. De partij diende daarom bij de behandeling van de ‘Actualisatie Stedelijke Bereikbaarheidsstrategie’ een motie hierover in. Deze motie kon rekenen op unanieme steun in de gemeenteraad.

Voor D66 is het van belang dat het Centraal Station (hierna: CS) ook in de toekomst een prettige en goed functionerende plek blijft. Met het groeiend aantal reizigers neemt de druk op meerdere fronten toe op het CS. Dat komt onder meer doordat nu nog alle buslijnen in de stad gericht zijn op het CS. “Terwijl als we het busnetwerk meer als een metronetwerk zouden benaderen er opeens kansen ontstaan om de druk op het CS te doen verminderen. Een netwerk waarbij er meerdere zogenaamde mobiliteitshubs zijn waar overgestapt kan worden op verschillende manieren van openbaar vervoer. Met name bij station Oost liggen de kansen om niet alleen de stad daar te verdichten, maar ook om er een hub te ontwikkelen”, aldus fractievoorzitter René van den Kerkhof.

Een mobiliteitshub zou tevens een oplossing zijn om het dalend aantal treinreizigers vanaf station Oost te doen keren en rondom het station een nieuwe ‘tweede Spoorzone in de stad’ te creëren. Een mobiliteitshub kan een impuls geven aan de ontwikkeling van onderwijs, bedrijvigheid en diverse woonvormen.

De knooppuntontwikkeling van station Oost staat in het uitgebreide rapport benoemd bij de eventuele plannen voor na 2020. Ook staat in het rapport een hoogfrequent busnetwerk benoemd richting de nieuwe ov-concessie in 2024. Van den Kerkhof: “Voor D66 is het van belang dat nu al aan de slag gegaan wordt met de kansen die station Oost biedt voor de bereikbaarheid van onze stad. Wij willen daarmee niet wachten tot vlak voor de ov-concessie. Wij willen het tempo versnellen en zeggen: HUP! Start spoedig met het onderzoek om nabij station Oost de mogelijkheden in kaart te brengen voor het realiseren van een hub.”

Mobiliteitshub station Oost

D66 D66 s-Hertogenbosch 08-05-2019 11:10

Het aantal reizigers dat dagelijks gebruikmaakt van station ’s-Hertogenbosch Oost loopt al jaren fors terug. D66 pleit o.a. om die reden voor een mobiliteitshub nabij station Oost. De partij diende daarom bij de behandeling van de ‘Actualisatie Stedelijke Bereikbaarheidsstrategie’ een motie hierover in. Deze motie kon rekenen op unanieme steun in de gemeenteraad.

Voor D66 is het van belang dat het Centraal Station (hierna: CS) ook in de toekomst een prettige en goed functionerende plek blijft. Met het groeiend aantal reizigers neemt de druk op meerdere fronten toe op het CS. Dat komt onder meer doordat nu nog alle buslijnen in de stad gericht zijn op het CS. “Terwijl als we het busnetwerk meer als een metronetwerk zouden benaderen er opeens kansen ontstaan om de druk op het CS te doen verminderen. Een netwerk waarbij er meerdere zogenaamde mobiliteitshubs zijn waar overgestapt kan worden op verschillende manieren van openbaar vervoer. Met name bij station Oost liggen de kansen om niet alleen de stad daar te verdichten, maar ook om er een hub te ontwikkelen”, aldus fractievoorzitter René van den Kerkhof.

Een mobiliteitshub zou tevens een oplossing zijn om het dalend aantal treinreizigers vanaf station Oost te doen keren en rondom het station een nieuwe ‘tweede Spoorzone in de stad’ te creëren. Een mobiliteitshub kan een impuls geven aan de ontwikkeling van onderwijs, bedrijvigheid en diverse woonvormen.

De knooppuntontwikkeling van station Oost staat in het uitgebreide rapport benoemd bij de eventuele plannen voor na 2020. Ook staat in het rapport een hoogfrequent busnetwerk benoemd richting de nieuwe ov-concessie in 2024. Van den Kerkhof: “Voor D66 is het van belang dat nu al aan de slag gegaan wordt met de kansen die station Oost biedt voor de bereikbaarheid van onze stad. Wij willen daarmee niet wachten tot vlak voor de ov-concessie. Wij willen het tempo versnellen en zeggen: HUP! Start spoedig met het onderzoek om nabij station Oost de mogelijkheden in kaart te brengen voor het realiseren van een hub.”

Nu aan de slag met het station van de toekomst | 's-Hertogenbosch

GroenLinks GroenLinks s-Hertogenbosch 14-03-2019 00:00

Het Bossche station groeit behoorlijk uit zijn jas. Steeds meer reizigers, meer bewoners, meer werknemers, meer studenten en meer bezoekers maken gebruik van dit vervoersknooppunt. Een station dat ook de binnenstad verbindt met het Paleiskwartier en de nieuwe Spoorzone.  

Wethouder Ufuk Kâhya in het Brabants Dagblad: “Het gaat om de ontwikkeling van het gehele gebied, aan de voor- en de achterzijde. Om verblijven, om verbindingen te maken met de wijken, om goede bereikbaarheid en slimme en schone duurzaamheid.”  

Weinig ruimte en veel betrokken partijen. Dat maakt dat goede afspraken nodig zijn om van het huidige station een ‘station van de toekomst’ te maken. Om snel met al die partijen (o.a. ministerie, provincie, Pro Rail, NS) tot samenwerking te komen presenteerde de gemeente een ‘Toekomstverkenning Knooppuntontwikkeling Station ’s-Hertogenbosch.’  

Alle knelpunten, kansen en ambities op een rijtje. Niet een blauwdruk, maar een visie om met alle betrokkenen in gesprek te gaan, natuurlijk ook met reizigers en omwonenden.  

Plannen voor bijvoorbeeld een extra perron, een bredere passerelle, een extra looproute vanaf het perron richting Brabanthallen en Tramkade, wellicht een nieuw stationsgebouw aan de westzijde, daar ook een grote fietsenkelder.  

Kâhya: “Samen werken aan een mobliteitshub waarmee schoon, veilig en comfortabel reizen voor iedereen toegankelijk wordt.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.