Nieuws van politieke partijen in Dordrecht inzichtelijk

14 documenten

Mobilitietsplan tot 2040

Beter voor Dordt Beter voor Dordt Dordrecht 11-10-2023 09:36

In de Gemeenteraad is op 10 oktober gesproken over de uitgangspunten van een mobilitietsplan tot 2040

De stad moet goed bereikbaar blijven, de leefbaarheid van onze stad willen we verbeteren voor inwoners en bezoekers, we willen een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven EN we moeten verduurzamen!

Een enorme uitdaging die keuzes vraagt.

Beter Voor Dordt vindt dat Dordtenaren hun eigen keuzes moeten kunnen blijven maken over hoe ze zich willen verplaatsen. We vinden dat we mensen vooral moeten verleiden tot lopen, fietsen en Openbaar Vervoer. Dat kan alleen wanneer we flink investeren in aantrekkelijke en veilige looproutes, fietsroutes en beter en voor iedereen betaalbaar Openbaar Vervoer.

Wat Beter Voor Dordt betreft gaan we de automobilist niet pesten door de stoplichten vaker en langer op Rood te zetten en parkeren in de buurt waar men moet zijn onmogelijk maken. Door het realiseren van goede alternatieve parkeeroplossingen zoals parkeergarages kunnen in de toekomst parkeerplekken worden vervangen door groen.

Veilig fietsen in Dordrecht, wie wil dat nou niet?

Gewoon Dordt Gewoon Dordt CDA Dordrecht 07-06-2023 15:32

Met het mooie weer gaat iedereen weer lekker fietsen. Dat nieuws bereikte ook de gemeenteraad. Er was zelfs een hele commissievergadering aan een voorstel van het CDA gewijd om betere fietspaden te maken, maar helpt dit nou echt?

Helpt het om veel fietspaden breder te maken of kom je dan juist nog meer in de knoop met de elektrische fietsen? Helpt het om wegen voor auto’s in te richten voor eenrichtingsverkeer of gaan automobilisten dan juist harder rijden, omdat er toch geen andere auto je tegemoetkomt? Als Gewoon Dordt zijn we niet voor oplossingen voor een niet bestaand probleem.

De wethouder heeft ook aangegeven dat er binnenkort een voorstel komt om het voor al het verkeer veiliger te maken. Hier willen wij dan ook graag even op wachten. Er zijn volgens ons ook beter oplossingen. Wat denk je van duidelijkheid voor zowel automobilisten als fietsers als je bij een rotonde komt? Of wie begrijpt dat als je met een auto op de Spuiboulevard rijdt, dat je een overstekende voetganger wel voorrang moet geven, maar een fietser niet?

We gaan ervan uit dat de wethouder met een mooi voorstel gaat komen waarin ook de nieuwe fietsen, die veel sneller gaan dan de normale fietsen, een apart plaatsje in het verkeer krijgen. Ook verwachten we dat hij zorgt dat fietsenstallingen gewoon fietsend bereikbaar zijn. Gewoon Dordt wil echt veiliger fietsen in de Dordrecht, maar niet op groene fietspaden of met andere maatregelen die niemand begrijpt.

Merwedestraat

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 11-10-2019 10:00

De Merwedestraat is in de afgelopen jaren een onveilige straat gebleken. De snelheid waarmee gereden werd was hier hoofdzakelijk de oorzaak van. Reden voor buurtbewoners om zich te organiseren en met circa 300 handtekeningen de Gemeente Dordrecht te vragen om aanpassing van de verkeerssituatie ter plekke.

De specifieke wensen, het plaatsen van snelheidscamera’s en extra verkeerslichten bleken niet haalbaar. Er kwam geen toestemming van het openbaar ministerie voor het plaatsen van snelheidscamera’s en de particuliere grondeigenaar gaf geen toestemming voor het plaatsen van verkeerslichten op zijn grond.

Om recht te doen aan dit burgerinitiatief en de verkeersveiligheid te bevorderen heeft Beter Voor Dordt voorgesteld om de huidige tweebaansweg te wijzigen in één baan voor het autoverkeer en één aparte busbaan, zodat het verkeer op een natuurlijke wijze wordt afgeremd. Dit voorstel van Beter Voor Dordt is inmiddels aangenomen en wordt uitgewerkt. Het betreft een proefmaatregel met een tijdelijk karakter. Wanneer het verkeer ter plaatse drukker wordt zal de 2

rijbaan mogelijkerwijs weer opgesteld worden voor alle autoverkeer. De snelheid zal dan door toename van de verkeersdrukte automatisch weer worden afgeremd. Beter Voor Dordt hoopt hiermee zoveel mogelijk invulling te hebben gegeven aan de wens van de bewoners van De Staart, zoals deze ook tijdens de gehouden enquête op De Staart naar voren is gekomen.

Plantenbakken Nieuwe Haven

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 12-07-2019 13:53

Vanaf begin vorig jaar is er nauw contact geweest tussen bewoners van de Nieuwe Haven en Beter Voor Dordt. De reden hiervoor; gevaarlijk voorbijrazend verkeer op de Nieuwe Haven.

Beter Voor Dordt heeft samen met collega’s uit de Raadgesprekken gevoerd met bewoners en verkeerskundigen. Verkeersdrempels of een extra poller bleken ongewenst. Uiteindelijk is voor het plaatsen van bloembakken gekozen, om zo de weg deels te versmallen.

Deze bloembakken worden door de omwonenden onderhouden en bieden de veiligheid die de bewoners én de vele toeristen verdienen.

Wat Beter Voor Dordt betreft is dit één van de vele nog te boeken successen op het gebied van snelheid remmende maatregelen, want die zijn er nog veel meer nodig in Dordrecht.

De verkeersveiligheid op orde, dat is Beter Voor Dordt!

Onveilige situatie op het leerpark

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Dordrecht 06-06-2019 21:20

Vandaag heeft onze fractie schriftelijke vragen gesteld aan de wethouder over de onveilige situatie op het Leerpark.

Geachte heer Van der Linden,

Op het leerpark worden op dit moment werkzaamheden verricht door Heijmans.

De parkeerplaatsen en de stoep zijn door middel van hekken afgesloten

Het gaat hier om 25 parkeerplaatsen die nu achter de hekken verdwenen zijn.

Het is ons inziens een gevaarlijke situatie want de stoep is ook achter de hekken geplaatst.

De foto's laten zien dat men (schoolkinderen van het Internaat bijvoorbeeld) nu van de rijbaan gebruik moeten maken waar veel bussen en dienstverleners rijden.

Een onveilige situatie.

Kinderen moeten op een veilige manier naar school kunnen.

Ziet u oplossingen op zeer korte termijn?

Beter voorkomen dan genezen!

Wij horen graag van u?

VSP Dordrecht

Wijkbijeenkomst Staart / Merwedepolder

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 03-05-2019 22:14

Vorige maand heeft Beter Voor Dordt een goed bezochte wijkbijeenkomst gehouden in Woon- en Zorgcentrum de Merwelanden. De aanleiding was onze enquête die we al eerder uitgezet hebben op de Staart/Merwepolder, waarvan we de respons op een rij hebben gezet. Deze respons hebben we besproken met de buurtbewoners die erg betrokken bleken.

De inbreng van bewoners was zeer uiteenlopend. Zo wordt bijvoorbeeld het inloopspreekuur van de wijkagent gewaardeerd, maar bestaat de wens om deze ook eens in de avond te plannen. We hebben dit aan de wijkagent voorgelegd, net als een aantal andere zaken die bij de wijkagent horen.

Daarnaast frustreert het verkeer richting milieustraat geregeld, omdat dit voor opstopping van de Merwedestraat zorgt. Een extra rijbaan richting HVC, gecombineerd met een oversteekplaats voor voetgangers en fietsers ter hoogte van de Hunzeweg, zou dit probleem grotendeels kunnen oplossen. Ook bestaat de wens om een extra ‘vluchtweg’ vanaf de Merwedepolder te realiseren. Dit zou het ‘eenvoudigst’ kunnen door een brug te leggen vanaf de Merwedepolder richting Oudelandshoek of door de bestaande fietsbrug aan te passen.

Beter Voor Dordt is aan de slag gegaan met bovengenoemde en andere inbreng van deze avond. We hopen op korte termijn tot eerste resultaten te kunnen komen.

Gelukkig kunnen we concluderen dat over het algemeen het wonen op de Staart een dikke voldoende scoort. Niet zo gek ook, want de Staart, inclusief de Merwedepolder, is een prachtige buurt. Beter Voor Dordt zal zich blijven inzetten om het wonen hier nog aangenamer te maken.

Wij hebben de motie " mobiliteit en bereikbaarheid op koers" van D66 mede ingediend.

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij D66 Dordrecht 21-02-2019 02:31

De nota “mobiliteit Dordrecht” is een visie document gericht op de bereikbaarheid van Dordrecht zelf en haar directe omgeving. Een document waar we goed in kunnen lezen wat ons de nabije toekomst gaat brengen aan inspanningen op dit gebied.

Veel is nog onzeker en de impact van nieuwe ontwikkelingen op vervoerstromen zijn nog niet met zekerheid te voorspellen.

Wat wel in te schatten is zijn de gevolgen van de ambities van Dordrecht zelf, op het gebied van zeer grote aantallen te bouwen woningen (10.000) , meer werk en het versterken van voorzieningen ed.

Je zou je kunnen afvragen als Gemeente bestuur of gezien de huidige mobiliteitsproblematiek rond Dordrecht, voortdurende files op de A16, zowel s óchtends als s’ avonds, het aanjagen/ najagen van degelijke ambities bevorderlijk is voor de toekomstige bereikbaarheid van onze stad.

Ook de valse start van Q-Buzz in de Drechtsteden en het feit dat wij, het college en gemeente raad , niet instaat zijn een reguliere busverbinding met de Essenhof te realiseren, doet mij toch met enige gereserveerdheid kijken naar de voorliggende visie Mobiliteit.

Bij het lezen van het visie document komen belangrijke issues aan de orde waar je niet tegen kan zijn, (1) versterken netwerken (2) beter verknopen (3) slimmer organiseren en (4) samen realiseren. Allemaal mee eens, maar waarom zijn we met al deze wijsheid de ontsluiting van de Wilgenwende dan vergeten ? Moet de TV eraan te pas komen om een oplossing te forceren.

Ook echte innovatie missen wij in de nota. Er wordt veel ingezet op transferpunten. Als er een ding landelijk duidelijk is , is dat dit vrijwel nergens enig effect heeft op de verkeersdrukte in steden. Wat wel effect heeft bijvoorbeeld in Amsterdam is 1 mei, de dag van de arbeid ! Gemeente ambtenaren van Amsterdam hoeven niet te werken op de dag van de arbeid ! Effect , die dag geen files in en rond Amsterdam. Dit bewijst dat als grote groepenwerknemers/ studenten ed. op andere tijden gebruikmaken van de wegen er minder of geen files ontstaan.

De wegen in Nederland zijn slechts op enkele uren van de dag overbelast, namelijk op werkdagen van 7 uur tot 9.00 uur en van 16.00 tot 19.00 uur. De rest van de dag is er ruime overcapaciteit aanwezig.

Slimmer organiseren punt 3 van de nota , sinds de uitvinding van de gloeilamp hoeven wij niet meer perse met daglicht te werken. Laat bijvoorbeeld Universiteiten,ambtenaren, middelbare scholen en sommige bedrijven de arbeidsdag anders inrichten dan van 8,00 tot 18.00 uur. Spreiden van de verkeersvolumes zou kunnen leiden dat de constante files bijvoorbeeld op de A16 richting Rotterdam/Breda geheel of gedeeltelijk verdwijnen.

Ik ben maar een simpel raadslid , maar dit kan ik toch zomaar bedenken. :-)) .

Er wordt sterk ingezet op de fiets, prima ideeën waarin de VSP zich helemaal kan vinden, maar zorg dan ook dat de fiets mee kan met de trein. Normaal gezien haalt de trein je op waar je niet woont en brengt je waar je niet moet zijn. Als je je fiets kan meenemen is dat probleem opgelost en kan je je auto laten staan.

Ook willen wij opkomen voor onze doelgroep de ouderen. Nergens in het plan wordt deze doelgroep genoemd, terwijl een steeds groter wordende groep afhankelijk wordt van algemene vervoersmiddelen. Openbaar vervoer is daarbij de belangrijkste en willen er dan ook voor pleiten dat alle wijken in Dordrecht met voldoende middelen en frequentie gebruik kunnen blijven maken van het OV nu en in de toekomst. En ook nog even de N3. De N3 wordt aangemerkt als doorstroomweg tussen de A15 en A16. Allemaal sluipverkeer dwars door en over het eiland van Dordrecht. De VSP ziet de N3 liever als uitvalsweg voor mensen die in Dordrecht wonen en verblijven. De A15 sluit namelijk uiteindelijk gewoon aan op de A16, ter hoogte van Ridderkerk en om op de A16 te komen hoef je dus helemaal niet via de N3 te rijden.

En tot slot de A15 zou moeten worden ontlast door intensiever gebruik te maken van de Betuwelijn. Hierop moet naar de landelijke politiek veel meer druk op uitgeoefend worden. Hierdoor minder belasting van de snelwegen en minder CO2 uitstoot in en rondom Dordrecht.

Wij kunnen ons daarom niet vinden in de voorgelegde visie. Te weinig concreet en geen financiële onderbouwing. Er moet wat ons betreft op korte termijn een concreet uitgewerkt plan komen om de korte termijn mobiliteitsproblematiek te kunnen aanpakken, inclusief bijbehorende investeringen. Daarom hebben wij de motie " mobiliteit en bereikbaarheid op koers" van D66 mede ingediend.

Deze motie is met grote meerderheid aangenomen in de gemeenteraad van 19 februari 2019.

Margret Stolk

Nieuwe Parkeermeters slecht verlicht

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Dordrecht 25-01-2019 13:53

Op 5 november 2018 heeft onze fractie schriftelijke vragen gesteld aan het college over de slecht verlichte nieuwe parkeermeters aan het Kromhout.

Bent u er van op de hoogte dat het bedieningspaneel niet verlicht is?

Het scherm is wel verlicht.

Aangezien er ook weinig straatverlichting is, is het voor veel mensen een probleem om hun kenteken en geld in te voeren.

Mogelijk is dit ook op andere plaatsen in de stad?

Kunt u hier op korte termijn iets aan doen?

Wij hebben deze week antwoord gekregen op onze vragen;

Op 20 november 2018 heeft het college aangegeven dat zij een proef zouden starten met een wit bedieningspaneel.

Naar aanleiding van deze proef, met positieve reacties van parkeerders, heeft het college besloten om alle 145 parkeerautomaten te voorzien van een wit bedieningspaneel. Voor de kerstdagen zijn 90 automaten aangepast en in de eerste week van het nieuwe jaar 30 stuks. De laatste 25 parkeerautomaten worden aangepast zodra de weersomstandigheden dit toelaten.

Op de Weeskinderendijk wordt nog een extra lichtmast bij de parkeerautomaten geplaatst. Door het invoeren van kenteken parkeren hoeft de parkeerder niet meer met het parkeerticket terug te lopen naar de auto. Hierdoor is de loopafstand gehalveerd, zijn er minder parkeerautomaten nodig en is de afstand tussen twee parkeerautomaten vergroot. Bij de invoering van kenteken parkeren zijn 45 parkeerautomaten verwijderd en 13 parkeerautomaten verplaatst. Op de locaties waar voorheen een parkeerautomaat stond is een bord met een verwijzing naar de dichtstbijzijnde parkeerautomaat geplaatst.

Wat betreft de afstanden naar de parkeerautomaten is het voor veel mensen nog wennen.

De VSP is blij, dat de problemen spoedig zijn opgelost!

Leo Stolk en Margret Stolk

Plannen Amstelwijck: Goed voor de stad, en graag ook voor omliggende wijken.

VVD VVD Dordrecht 02-12-2018 09:57

https://dordrecht.vvd.nl/nieuws/32926/plannen-amstelwijck-goed-voor-de-stad-en-graag-ook-voor-omliggende-wijken

Dordrecht heeft te kampen met een tekort aan woningen. In het coalitieakkoord hebben we dan ook afgesproken om tot 2022 4.000 nieuwe woningen te realiseren. Vooral in het hogere segment voor koopwoningen is een zichtbaar tekort in onze stad, waardoor de doorstroming in de woningmarkt stokt en helaas de hogere inkomens onze stad regelmatig verlaten. Eén van de projecten waar woningen gepland staan deze periode, is Amstelwijck.

 

Afgelopen woensdag sprak Robin Noldus namens de Dordtse VVD in de adviescommissie Fysieke leefomgeving over het ontwikkelperspectief voor de ontwikkeling van Amstelwijck. Robin Noldus: “De beoogde ontwikkeling is volgens de Dordtse VVD in ieder geval een ontwikkeling die goed is voor fijn wonen en werken in onze stad. Toch hebben we ook zorgen. Deze zorgen liggen vooral bij de goede bereikbaarheid van deze wijk en het reduceren van de overlast van geluid van de omliggende A16, N3 en spoorlijn. Dit zijn ook de belangrijkste punten die we vanuit omwonenden en de overige betrokkenen hebben gehoord.”

 

Bereikbaarheid:

Rondom de bereikbaarheid vind de Dordtse VVD het positief dat wordt ingezet op goede bereikbaarheid via diverse vervoersmiddelen, zoals bijvoorbeeld te toekomstige Lightrail-ontwikkelingen waar plannen voor gemaakt worden. Goede bereikbaarheid per OV en fiets is zeer belangrijk, maar wat ons betreft moet de auto niet vergeten worden. Wie gaat er nou in een ruim opgezette woning langs de rand van de stad, dicht bij de snelweg wonen, als je niet per auto je wijk in of uit kan, of fatsoenlijk kunt parkeren? We moeten de automobilist niet in een verdomhoekje stoppen.

 

Voor de bereikbaarheid met de auto willen we dat in de plannen vanaf het begin al rekening wordt gehouden met een optimale bereikbaarheid, waarbij ook direct de problemen van de Wilgenwende en de Reeweg Zuid worden meegenomen. De Wilgenwende heeft op dit moment grote problemen om de wijk in en uit te komen. De Dordtse VVD heeft de wethouder al gevraagd een tweede ontsluitingsweg te onderzoeken. Voor de Reeweg Zuid heeft de gemeente eerder een plan gemaakt, waarbij deze smalle weg met veel fietsers zwaar belast zou worden voor het bereiken van de nieuw te bouwen woningen.

 

Geluid:

De bewoners van de Dordtse Hout weten wat het is om in dit gebied te wonen. In de tijd van het bouwen van deze woningen, is onvoldoende aandacht besteed aan maatregelen tegen geluidsoverlast van de omliggende wegen en het spoor. Nu bij de realisatie van de Wilgenwende aan die kant van de N3 wel een geluidsscherm is geplaatst, lijkt de overlast in de Dordtse Hout alleen maar toegenomen. De Dordtse VVD wil dan ook de geluidsoverlast direct aanpakken voor Amstelwijck, maar ook gelijk voor de Dordtse Hout!

 

Omliggende wijken moeten direct profiteren!

“Laten we echt een verschil maken voor het woonplezier in onze stad. Niet alleen voor de nieuw te realiseren woningen, maar ook voor de reeds bestaande wijken in de nabije omgeving. De Dordtse VVD wil dat met de plannen voor Amstelwijck direct de verkeersproblemen en geluidsoverlast in de Dordtse Hout en de Wilgenwende aanpakken”, aldus Robin Noldus.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.