Nieuws van politieke partijen in Grave over CDA inzichtelijk

4 documenten

Graafse Lichtjesavond zeer sfeervol

CDA CDA Grave 14-12-2019 11:27

Vrijdag 13 december vond de tweede editie van de Graafse Lichtjesavond plaats. De binnenstad was sfeervol verlicht met lampjes en kaarsen, koren die zongen, winkeliers die extra hun best deden met allerlei activiteiten en gezellige drukte. Net als vorig jaar was ook de voltallige CDA-fractie in stijl aanwezig tijdens dit gezellige evenement. Zij deelden aan de bezoekers van Lichtjesavond lekkere kerst chocolade uit. Onder het motto 'Lekkere chocola van het CDA!' vonden leuke en talrijke gesprekjes plaats. Complimenten aan de organisatie van Lichtjesavond voor een mooi evenement in onze gemeente!

Veiligheid rotonde N324 bij Velp heeft prioriteit

CDA CDA Grave 09-10-2019 05:14

Tijdens een extra raadsvergadering op 8 oktober werd de aan te leggen rotonde ter hoogte van Velp (N324) behandeld. De aanleg van de rotonde en de verplaatsing van de Tango stonden op de agenda. Dit onderwerp was in een eerdere vergadering van de agenda gehaald en bovendien had de provincie in een brief aan het college uitgesproken dat de rotonde van de baan zou zijn op het moment dat het voorstel niet zou worden aangenomen. Reden temeer om de extra raadsvergadering te beleggen. Al tijdens de vergadering van de commissie ruimte van 3 september bleek de N324 een gevoelig onderwerp. Niet zozeer de verplaatsing van de Tango, maar juist de toekomstige locatie stond ter discussie. Voor het CDA heeft de veiligheid van de weggebruikers prioriteit. In het pleidooi van raadslid Jochem Jacobs stelde hij dat de rotonde zorgt voor een remmende werking van het autoverkeer en hebben de fietsers middels vluchthavens een veiligere oversteek. “Afgelopen augustus nog was er sprake van een ochtend waarop de verkeerslichten niet werkten. Denk je eens in, schoolgaande kinderen die willen oversteken terwijl er per minuut tientallen auto’s voorbij komen met 80 kilometer per uur. Dat is een scenario waar je toch niet aan wil denken!”, aldus Jacobs. “Toch is het ook belangrijk om waakzaam te blijven. Ook op rotondes kunnen er namelijk verkeersongelukken gebeuren. We pleiten er dan ook voor om vooral ook de veiligheid van overstekende fietsers te blijven monitoren. Veiligheid heeft voor ons prioriteit”. Uiteindelijk werd er unaniem door de gemeenteraad voor het voorstel gestemd en kan de provincie aan de slag met de aanleg van de laatste rotonde op de N324 die de herontwikkeling van deze provinciale weg compleet maakt.

En nu de verkeersveiligheid in de Sint Elisabethstraat nader onderzoeken????

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 VVD CDA Grave 18-05-2019 18:56

GraverMaat:

Naar aanleiding van de ingediende “motie vreemd aan de orde van de dag” door LPG-er Jan Schraven over de verkeersveiligheid in Gassel vraagt Keerpunt 2010 zich af met welke boodschap CDA-er  wethouder Ben Peters naar de provincie gaat om een einde te maken  de overlast die er nog steeds in de binnenstad ondervonden wordt door het vele verkeer door de Sint Elisabethstraat.

Er is zelfs al een onderzoek gestart naar de ernst van de beschadigingen aan onze monumentale Hampoort.

Het is al heel lang stil over het meest gewenste tracé van de N321.

Moet de Wijkraad Binnenstad ook een onderzoek opstarten samen met Veilig Verkeer Nederland?

En neemt dan onze wethouder die uitkomst ook lachend mee naar Den Bosch???

Nieuws uit de Graafse gemeenteraad

Motie over verkeersveiligheid Gassel warm ontvangen

GASSEL – Een “motie vreemd aan de orde van de dag” die afgelopen dinsdag in de Graafse raad werd behandeld kon op een zeer brede steun rekenen. Indiener Jan Schraven (LPG), die eerder het Rapport over de verkeersveiligheid bij en in Gassel aan wethouder Ben Peters had overhandigd, mocht de motie presenteren:

Jan Schraven (links) overhandigt het rapport aan wethouder Ben Peters.

– ‘Overwegende dat: De overheid, gemeente en provincie, de nadruk legt op de aanpak van de N324 tussen Grave en Oss. De provinciale weg N321 ter hoogte van Gassel echter net zo goed veiligheidsmaatregelen behoeft in plaats van alleen de onderhoudswerkzaamheden die de overheid van plan is. Dat was de trigger om binnen Gassel een werkgroep op te richten om met een korte vragenlijst de verkeersonveilige situaties in kaart te brengen; Welke locaties zijn het? Wat maakt de situatie onveilig? Welke zijn het belangrijkste en moeten voorrang krijgen? Deze vragenlijst is opgesteld in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland, die de antwoorden heeft verwerkt.

– De enquête heeft 222 reacties opgeleverd, waarmee gevaarlijke locaties in en rondom Gassel in kaart zijn gebracht. Een relatief hoge respons voor een klein dorp. Dat toont de betrokkenheid en ernst van de situatie aan. Behalve door de Dorpsraad en het Gassels Nieuws heeft de werkgroep ook support gekregen van sportverenigingen en de lokale basisschool om de enquête onder de aandacht te brengen. Het brede draagvlak voor de enquête en de enorme hoeveelheid reacties geeft aan dat verkeersonveiligheid leeft in Gassel’.

Verder in gewone taal

Eerder meldde Arena al de knelpunten: De provinciale weg, die door 53,6% van de respondenten als meest onveilig werd ondervonden. Gevolgd door de Graafsedijk/Wijnroemer met 17,1% en de situatie rondom de basisschool met 8 %. Jan Schraven las verder het dictum voor: “Verzoekt het college: Kennis te nemen van de gehouden enquête. De resultaten van de enquête met de provincie Noord-Brabant te delen en hen de bezorgdheid van de inwoners van Gassel met betrekking tot de N321 over te brengen met het verzoek om gepaste maatregelen. In overleg met de werkgroep te gaan en samen met gepaste voorstellen voor maatregelen te komen voor wat betreft de gemeentelijke wegen”.

En men ging over tot de orde van de dag, die bestond uit reacties vanuit de raad.

Ben Litjens (Keerpunt 2010) vond de motie sympathiek: “Maar ik had liever eerst overleg gehad. Ik hoor er hier nu over”.

Jochem Jacobs (CDA): “Prachtig hoe de Gasselse gemeenschap dit heeft gedaan. Veel mensen erbij betrokken. Wij steunen de motie. Maar ook met de toevoeging dat dit niet alleen voor Gassel geldt, maar ook voor de andere dorpen”.

Rob Bannink (VVD) raakte in conflict met zijn zus Astrid Bannink (LPG): “Ik kan me vinden in de woorden van de LPG en het CDA. En ik begrijp dat de heer Schraven met dit voorstel komt. Maar we zien dit soort situaties in alle kernen. Elke keer zal een situatie veranderen. En de gemeente houdt alles goed in de gaten. Ik vind deze motie overbodig”. Astrid Bannink (LPG): “Gassel heeft dit initiatief genomen. Stel dat ze een speeltuintje hadden gewild, moeten dan alle andere kernen ook een speeltuintje? Rob Bannink: “Moeten inwoners in andere kernen dan ook steeds een onderzoek doen? Elk dorp weet wel een paar onveilige situaties”. Astrid Bannink: “U doet deze mensen tekort. Wij brengen mensen die iets bijzonders doen voor het voetlicht”. Rob Bannink: “En u doet de andere mensen tekort”.

Ook de andere fracties waren aangenaam getroffen door dit fraai stukje burgerinitiatief. Indiener Jan Schraven: “Als we nu niet naar de provincie gaan duurt het misschien nog wel 15 jaar voordat er iets gebeurt. Op de dag dat het stukje van de werkgroep in de Arena verscheen gebeurde er alweer een ongeluk op de N321”.

Wethouder Ben Peters: “Mooi dat Gassel deze vorm heeft gekozen. Ik juich die betrokkenheid toe. De gemeentelijke wegen zijn voor ons staand beleid. We treden op voorhand met bewoners in overleg. Dus ik wil graag met de werkgroep in contact treden”.

De stemming was niet verrassend: 13 -1 vóór de motie. Alleen Rob Bannink stemde tegen.

Wethouder Peters: verkeersoverlast centrum Grave beperken

CDA CDA Grave 10-04-2019 04:20

Het afsluiten van de N324 tussen de kruising Sint-Elisabethstraat en Wisseveld heeft tot een grote sliert auto's en opstoppingen in het centrum van Grave. Hoewel dit voorzien was voor de eerste dag, bleek de overlast groter dan verwacht. Wethouder Peters heeft zich onmiddellijk in verbinding gesteld met de provincie en de aannemer om passende maatregelen te treffen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.