Nieuws van politieke partijen in Leidschendam-Voorburg over GroenLinks inzichtelijk

5 documenten

In deze decembermaand is de ...

GemeenteBelangen Leidschendm-Voorbrug (GBLV) GemeenteBelangen Leidschendm-Voorbrug (GBLV) GroenLinks Leidschendam-Voorburg 07-12-2023 15:18

In deze decembermaand is de gemeenteraad eensgezind. Vijftien raadsvoorstellen werden unaniem aangenomen.

GBLV steekt niet onder stoelen of banken blij te zijn met de verbouwplannen voor de Vijverhofschool. De school is fors verouderd. Zo vertelden leerlingen die kwamen inspreken tijdens de commissievergadering bijvoorbeeld, dat er geen water uit de kraan kan worden gedronken. In 2021 stuitte het oorspronkelijke bouwplan van het vorige college op veel verzet in de buurt. Kritiek: grootse afmetingen en geen oog voor het monumentale karakter van het schoolgebouw en de wijk. Omwonenden meldden dat er niet naar hun inbreng geluisterd was en klopte bij ons aan, omdat wij in het nabij gelegen Oranjekwartier streden voor behoud van erfgoed. Na de verkiezingen van 2022 ging GBLV-wethouder Jeffrey Keus oplossingsgericht aan de slag en nodigde alle stakeholders uit. Samen met het schoolbestuur en omwonenden is tot een breed gedragen oplossing gekomen. Een schoolvoorbeeld dus van participatie.

Middels een raadsbrede motie werd het college gevraagd de AirBnB regels binnen onze gemeentegrenzen te regulieren, om overlast voor omwonenden tot een minimum te beperken.

Wij wensen u een fijne decembermaand.

Samen maken wij Leidschendam-Voorburg, ook met de Feestdagen!

Nieuws van de fractie

GemeenteBelangen Leidschendm-Voorbrug (GBLV) GemeenteBelangen Leidschendm-Voorbrug (GBLV) GroenLinks Leidschendam-Voorburg 14-11-2023 07:40

Op 8 november heeft de raad gesproken over de begroting van 2024 en verder. De fractie heeft daar het volgende ingebracht:

De wereld is volop in beweging. Het nieuws wordt bepaald door oorlogen, polarisatie, woningtekort etc. En sinds 5 juli, net 4 maanden geleden, bepalen ook de landelijke verkiezingen in Nederland het nieuws.

Eén factor is gelukkig niet veranderd, dat is waarom en namens wie we hier zitten, de inwoners, ondernemers en maatschappelijke instellingen van Leidschendam, Stompwijk en Voorburg. Laten wij die dan als stabiele factor centraal blijven zetten in ons beleid en bij het maken van keuzes. We hebben daar een mooie stap ingezet met de vaststelling van de participatieverordening.

Een andere manier om dit te doen is als raad een meer een kader stellende rol aan voorkant te pakken. Sturen op waar het echt om gaat, toevoegen van waarde aan het leven van de inwoners en de ondernemer en de uitkomsten daarvan meten en minder sturen op micro-indicatoren van instellingen. Een mooi voorbeeld is de motie die wij samen met Groen Links hebben ingediend over de indicatoren sociaal domein jeugd.

Om te kijken welke instrumenten de als raad heeft om nog meer kader stellend bezig te zijn gaan willen we is kijken in een andere keuken. Onze fractie wil naar Lelystad. Dit is een gemeente waar de raad een kader stellende rol pakt.

Het centraal zetten van inwoners vergt ook samenwerking van verschillende instellingen in onze gemeente, niet meer de instelling of zorgverlener staat centraal met hun output, maar de mens die deze instellingen nodig heeft. samenwerken op waarde creatie is de uitkomst.

Een mooi voorbeeld in onze gemeente is LV Noord. In deze wijk hebben we als gemeente de inwoners centraal gezet en zijn er meer dan 30 samenwerkende partners. Daar creëren we gemeenschappelijk maatschappelijke waarde.

Onze fractie is zaterdag 4 november bij Duijv21 geweest, een prachtig initiatief hoe bewoners zelf saamhorigheid creëren tussen en hulp bieden aan inwoners in de wijk en ondersteund worden door partners uit het LV Noord traject. De bewoners staan centraal en de maatschappelijke partners ondersteunen op de achtergrond. De bewoners helpen elkaar op een laagdrempelige en vertrouwde manier en verwijzen door als ze er samen niet uitkomen. Samen maken we Leidschendam-Voorburg.

Laat deze manier van werken het voorbeeld zijn voor de kaders die we als raad mee willen geven voor toekomstig beleid. GBLV geeft voor het jeugdbeleid alvast een belangrijk kader mee. Zet de jeugd centraal en bouw een ondersteunende en samenwerkende schil om de kinderen, jongeren en hun eventuele ouders heen. Verenigingen moeten in onze ogen hier een grote rol in spelen. Wethouder Keus geeft aan dit op te pakken in het nieuwe jeugdbeleid.

Kijk daarnaast op welke manier jeugd centraal gezet kan worden op andere beleidsterreinen, bijvoorbeeld cultuur. Daar staan de afzonderlijke instellingen in onze gemeente nu nog teveel centraal en krijgt daarna pas de jeugd de aandacht. Draai het om, zeker nu uit onderzoek blijkt dat onze gemeente een grote groep aan jeugd heeft die geïnteresseerd is in cultuur. Wethouder Belt heeft toegezegd dit op te pakken.

Dank aan het college dat de motie bij de kadernota over dementie vriendelijke gemeente voortvarend is opgepakt.

Ik begon mijn betoog met de veranderende wereld en het woningtekort. Ook in onze gemeente hebben we hier mee te maken. De ruimte is schaars en de opdracht complex. Naast de bouw van woningen moeten ook de voorzieningen zoals scholen ontwikkeld worden en moet ook mobiliteit gemanaged worden. Het kan ook andersom. Woningen zijn noodzakelijk om in kleine kernen de voorzieningen op pijl te houden. Stompwijk is hiervan een mooi voorbeeld. Kleinschalige woningbouw aan de rand van het dorp deels op landbouwgrond  is noodzakelijk. Helaas is de provincie voornemens om het beleid ten aanzien van het bouwen op weilanden te veranderen en dit niet meer toe te staan. Dit kan grote gevolgen hebben voor de voorzieningen en daarmee de leefbaarheid in Stompwijk. Wij roepen in een motie op dat de gemeente in gesprek gaat met de provincie om dit soort kleinschalige projecten te blijven faciliteren. Voor de duidelijkheid: Wij willen niet de hele polder volbouwen maar na participatie met de Stompwijkers kleinschalige bouw faciliteren.

Een ander gevolg van het provinciale beleid is dat de regio en met name de gemeentes Westland en Pijnacker minder woningen kunnen bouwen. Dat geeft dus weer extra druk op de schaarse binnenstedelijke ruimte, ook in onze gemeente.  GBLV heeft al eerder aangegeven dat optoppen van bestaande gebouwen  een manier is om het groen in de stad te sparen.

Op 7 november heeft de gemeenteraad de tweede tussentijdse rapportage vastgesteld. Hier wordt de voortgang van de verschillende activiteiten van de gemeente. Veelal loopt alles op planning. Enkele onderwerpen lopen achter. In de rapportage staat wanneer er wel geleverd wordt. Wat in de ogen van GBLV ontbreekt is wat de gevolgen voor de inwoners en ondernemers is van het uitstel van beleid. Zij staan centraal bij alles wat we moeten doen. Het college heeft aangegeven dat gekeken wordt hoe die gevolgen zichtbaar kunnen worden.

Spoeddebat over Antoniushove/Bronovo

GBLV/Gemeentebelangen GBLV/Gemeentebelangen GroenLinks CDA Leidschendam-Voorburg 07-01-2019 14:20

PERSBERICHT

Leidschendam-Voorburg, 7 januari 2019 – De fractie GBLV/Gemeentebelangen

heeft voor morgenavond (dinsdag 8 januari) een spoeddebat in de

gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg aangevraagd over de mogelijke

sluiting van ziekenhuis Antoniushove en Bronovo. GBLV wil meer duidelijkheid

hebben over de acties die het college van B&W alleen en/of samen met de

gemeenteraad en inwoners gaat ondernemen om het ziekenhuis open te

GBLV-raadslid Bianca Bremer geeft aan dat GBLV gezamenlijke actie wil van

college, raad en inwoners om Antoniushove open te houden: ”Met elkaar staan we

nu eenmaal sterker. Het is goed om te zien hoe vanuit de raad de wens leeft om iets

tegen de sluiting te doen. GroenLinks heeft een motie voorbereid en het CDA heeft al

het concept voor een brief aan het HMC-bestuur opgesteld. Wat GBLV betreft zijn

college en gemeenteraad ook aanwezig bij de aanbieding aan het HMC-bestuur en

aan de minister van de petitie die al door tienduizenden is ondertekend.”

De vragen van raadslid Bremer:

Interpellatievragen mogelijke sluiting Antoniushove/Bronovo

1. Wanneer heeft het college kennis genomen van de mogelijke sluiting van Antoniushove en Bronovo?

2. Waarom heeft het college de raad niet (al dan niet vertrouwelijk) hierover geïnformeerd in de wetenschap dat de raad in het verleden al grote zorgen en bedenkingen heeft geuit tegen sluiting van de spoedeisende hulp?

3. Waarom heeft het college tot Oudejaarsdag gewacht met een reactie op het nieuws van de mogelijke sluiting van Antoniushove en Bronovo, terwijl in het weekend daarvoor de grote onrust hierover bij de inwoners bleek door de massale ondertekening van de online petitie? Heeft het college de impact ook hier onderschat?

4. Is het college zich bewust van haar taak om te netwerken met zorginstellingen in Leidschendam-Voorburg om te voorkomen dat we overvallen worden met plannen die eenzijdig door de instellingen worden bedacht/gemaakt?

5. Heeft het college een structureel overleg met deze zorginstellingen?

6. Heeft het college contact/overleg met de dominante zorgverzekeraars in het gebied waar Leidschendam-Voorburg deel van uitmaakt, om duidelijk te maken wat de lokale belangen zijn van de verzekerden; hun cliënten, onze inwoners zogezegd?

7. Heeft het college met andere gemeenten in de regio hierover overleg om gezamenlijk een signaal af te geven naar de zorgverzekeraars?

8. Hoe ziet het college zelf het belang van Antoniushove en Bronovo?

9. Ziet het college het als zijn taak om nu aan te geven dat genoeg, genoeg is? LV is de eerste hulp voorziening (SEH) immers ook al kwijtgeraakt.

10. Welke actie(s) gaat het college daartoe ondernemen, liefst samen met de raad en onze inwoners, om aan het bestuur van HMC duidelijk te maken dat LV sluiting van Antoniushove een ongewenst plan vindt?

11. Is het college bereid om een uitnodiging van de raad in de richting van het bestuur van het HMC te ondersteunen, om over de plannen van HMC met de raad en inwoners in gesprek te gaan?

12. Hoever is het college om nu echt te komen tot een 24 uur huisartsenpost, nu KJ44 volgens de laatste berichten voor sociale woningbouw wordt bestemd?

13. Is het college bereid om samen met de raad een brief te sturen aan het bestuur van HMC en aan minister Bruins om de zorgen kenbaar te maken over de sluiting van Antoniushove (en Bronovo)?

14. Is het college bereid om met de raad aanwezig te zijn bij de overhandiging van de petitie tegen de mogelijke sluiting van Antoniushove (en Bronovo) aan het bestuur HMC en minister Bruins

Afbeelding: Google Maps

Raadsflits 25 september 2018 - ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP GroenLinks Leidschendam-Voorburg 26-09-2018 11:47

Raadsflits 25 september 2018 - Zoektocht Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 25 september is gesproken over de mogelijkheid van terugkeer van een huisartsenpost van SMASH in Leidschendam. Dit staat in de plannen van de coalitie. De raad sprak erover op initiatief van oppositiepartij GroenLinks, omdat die partij dacht dat het vast zat op parkeerruimte op een beoogde locatie (KJ44). Duidelijk werd in ieder geval dat er zeker hoop is op terugkeer van de huisartsenpost. Een uitspraak van de raad om te proberen een buslijn in Stompwijk en in Leidschendam-Zuid voor elkaar te krijgen, is op aangeven van de ChristenUnie-SGP aangepast. In het voorstel was namelijk geen inbreng van de mensen in Stompwijk voorzien. Beetje raar natuurlijk. Tijdens de vergadering werd dit aangevuld, zodat de adviesraad van Stompwijk de behoefte aan een buslijn kan inbrengen. Tenslotte sprak de gemeenteraad op initiatief van de ChristenUnie-SGP unaniem uit dat zelfstandige hulpverleners en kleine praktijken in de jeugdhulpverlening passende zorg mogen blijven bieden in de toekomst, aan kinderen die dat nodig hebben. Alle gemeenten in Nederland zoeken namelijk naar manieren om de tekorten in de jeugdzorg op te lossen. In enkele gemeenten dreigen deze ‘kleine’ zelfstandige hulpverleners bij die zoektocht gemangeld te worden. Dat kan niet de bedoeling zijn. Kees Verschoor

Raadsflits 25 september 2018 - ...

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Leidschendam-Voorburg 26-09-2018 11:47

Raadsflits 25 september 2018 - Zoektocht Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 25 september is gesproken over de mogelijkheid van terugkeer van een huisartsenpost van SMASH in Leidschendam. Dit staat in de plannen van de coalitie. De raad sprak erover op initiatief van oppositiepartij GroenLinks, omdat die partij dacht dat het vast zat op parkeerruimte op een beoogde locatie (KJ44). Duidelijk werd in ieder geval dat er zeker hoop is op terugkeer van de huisartsenpost. Een uitspraak van de raad om te proberen een buslijn in Stompwijk en in Leidschendam-Zuid voor elkaar te krijgen, is op aangeven van de ChristenUnie-SGP aangepast. In het voorstel was namelijk geen inbreng van de mensen in Stompwijk voorzien. Beetje raar natuurlijk. Tijdens de vergadering werd dit aangevuld, zodat de adviesraad van Stompwijk de behoefte aan een buslijn kan inbrengen. Tenslotte sprak de gemeenteraad op initiatief van de ChristenUnie-SGP unaniem uit dat zelfstandige hulpverleners en kleine praktijken in de jeugdhulpverlening passende zorg mogen blijven bieden in de toekomst, aan kinderen die dat nodig hebben. Alle gemeenten in Nederland zoeken namelijk naar manieren om de tekorten in de jeugdzorg op te lossen. In enkele gemeenten dreigen deze ‘kleine’ zelfstandige hulpverleners bij die zoektocht gemangeld te worden. Dat kan niet de bedoeling zijn. Kees Verschoor

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.