Na een jaar radio stilte vanwege de drukte hiermee de draad weer opgepakt. De CU-SGP bijdragen aan het begrotingsdebat op dinsdag 7 nov. 2017. Beste Schiedammers, collega’s, college, voorzitter: In één van de Schiedamse kerken ontmoet ik van tijd tot tijd een leerkracht Nederlands die mij standaard de vraag stelt: “Hoe gaat het met je?”. Gewoonlijk reageer ik dan met. Het gaat goed! Steevast antwoord hij me dan met: “Dat is niet best!” Natuurlijk heeft hij gelijk wanneer hij daarmee onderstreept: Dat wanneer iets goed is het daarmee in het rijtje “goed, beter, best” niet best is en in ieder geval nog beter kan. Vandaag bespreken we de begroting 2018 en maken we de balans op. Gaat het goed? Het gaat goed wanneer we met de dagelijkse bril, de kaders en normen die we onszelf of anderen ons opleggen, naar de financiële staat van de stad kijken. Veel gaat er gelukkig goed, en het goede is veel, daar kunnen we dankbaar mee zijn, en dat ben ik ook. Maar waar kan het beter? Waar zouden we meer ambitie aan de dag kunnen leggen en feitelijk andere maatstaven moeten aanleggen? Wat is er in het afgelopen jaar en in de periode van deze gemeenteraad goed gegaan? Wanneer ik dan de CU-SGP bril opzet, dan constateer ik met enige bescheidenheid, dat we als raad samen: - de ambities met Schiedam in Beweging en het Groen-Blauw structuurplan hebben ingevuld; - met de zorgagenda, de wijkondersteuningsteams een goede weg zijn ingeslagen; - de risico’s in de gemeentelijke financiën veelal kleiner en transparanter zijn geworden; - het woonfonds en de waterbus er gekomen zijn; - de groenbeleving groeit en het aantal regionaal verbindende fietspaden toeneemt; - de poorten van de stad en het culturele visitekaartje van de stad verbeterd zijn, - de visie voor het stadscentrum is verbreed, en we wachten op ambachtslieden en studenten; - de eerste opvang van statushouders en nu de doorgeleiding en integratie soepel hun weg vinden; - we deelnemen aan regionale, landelijke en Europese programma’s o.a. in de verbetering van de gezondheid en de aanpak van o.a. luchtverontreiniging, geluidbestrijding; Een compliment aan dit college en deze raad over het teamwerk en de onderlinge samenwerking kost mij geen moeite, met plezier kijk ik naar het enthousiasme waarmee maatschappelijke opgaven voortvarend en in samenhang zijn en worden aangepakt, door college, burgers en ambtenaren. De vraag wat kan beter kunnen we beantwoorden op basis van de huidige kaders, maar we kunnen ook kritisch kijken naar deze kaders en ambities die we als raad bewust of onbewust hanteren. Omwille van de tijd noem ik vier punten: - De Schiedammers zelf o.a. bij de Westfrankenlandsedijk bepaalden deze raad erbij dat we met meer waardering met het aanwezige groen zouden kunnen omgaan. Dat wil deze fractie onderstrepen. Het huidige kader gaat uit van het voorkomen van achteruitgang, een stand-still norm. Daar kun je door compensatie naar toe werken, je kunt ook met een andere mind-set, de kansen die zich bij elk nieuw project voordoen, voor meer groen, aangrijpen. Of zoals GroenLinks in de motie voorstelt om de kaders rond de bomennota’s te herzien. Wat heeft de voorkeur van het college? - Bovendien kunnen we uit de reactie van de burgers leren dat burgerparticipatie en overheid participatie niet vanzelf goed gaan. Dat er het nodige te leren is en daartoe verzoek ik de raad om de voorzitter van de raad en de griffier te vragen de rekenkamer een onderzoek naar de lessen uit de burgerparticipatie te starten en daarover het leergesprek met alle betrokken aan te gaan. - Uitbuiting van niet zelfredzame medeburgers vindt op grotere schaal plaats hoorden we vorige week uit een landelijk rapportage. Daaruit blijkt dat we als overheden maar 1 op de 6 mensonterende situaties aan het licht brengen en herstellen. Misschien dat Schiedam het gemiddeld genomen beter doet. Dat neemt niet weg, dat wanneer ook wij ons meer zouden inspannen, de sluipende ondermijning van de rechtstaat in onze stad, verder terug te dringen zou zijn, en het voor sommige niet-zelfredzame Schiedammers beter zou gaan. Over twee maanden zullen we daar in de raad over spreken n.a.v. de jaarlijkse RIEC-rapportage, maar wanneer we zouden besluiten dat een extra inspanning op zijn plaats zou zijn, om medeburgers uit hun slavernij vrij te kopen, is daar dan extra budget voor beschikbaar? Graag een reactie vanuit het college hierop. - Als raad hebben we onze realistische ambities in het Schiedamse duurzaamheidsprogramma vastgelegd, wetende dat onze doelstelling van 30% CO2 reductie in 2030 onvoldoende is. Nu kunnen we met enthousiasme constateren dat we die doelstelling gaan halen, niet in de laatste plaats omdat we een daarvoor tijdelijk een manager duurzaamheid hebben aangesteld. De rechter maant de overheden echter ommeer te doen en zo schade aan de gezondheid van burgers te voorkomen. In het regeerakkoord is de ambitie van een reductie van 49% in 2030 afgesproken. Dat zijn nieuwe kaders die maken dat we onze huidige duurzaamheid ambitie zullen moeten bijstellen. Ook nu laten we soms kansen liggen omdat het huidige budget niet toereikend is. Vorige week was ik op de vraag van dhr. Bregman wat aarzelend om meer concrete voorbeelden te noemen, omdat ik niet zeker wist of de informatie openbaar was. Maar ik kan noemen dat bedrijven op Schiedamse industrieterreinen duurzaamheid initiatieven willen realiseren, onder voorwaarde dat de gemeentelijk overheid voor een beperkte periode mee doet door vooraf mee te helpen financieren. Maar we hebben daar geen middelen voor gereserveerd in het duurzaamheid programma. Er is meer nodig maar de middelen bouwen we de komende jaren af. De voortvarende voortzetting van het huidige Schiedamse duurzaamheid programma is met het wegvallen van een coördinerend manager niet verzekerd. Voor een intensivering van het programma en voor de energie transitie in de komende jaren is een manager duurzaamheid naar het oordeel van deze fractie onontbeerlijk. De kost gaat voor de baat uit. Ik heb gezocht naar mogelijkheden in de begroting om een en ander alsnog te waarborgen ook in het programma flora en fauna, maar ik ben er niet goed uitgekomen. Daarom stel ik voor dat we als raad dit college die mogelijkheden laten onderzoeken. Zodat de nieuwe gemeenteraad deze prioritaire maatschappelijke opgave in de Zomernota 2019 zelf zo snel mogelijk verantwoord in kan vullen. Hoe gaat het met de stad en met de Schiedammers? Het gaat met velen en op veel terreinen wel goed. Op sommige terreinen en met sommige inwoners van Schiedam gaat het niet zo goed. Het kan uiteraard beter. Voorzitter, ik kom in verschillende kerken en geloofsgemeenschappen. Wanneer ik enkele malen de synagoge van Delft bezoek, dan word ik daar door een poortwachter en een aantal marechaussees welkom geheten, mits ik me op tijd heb aangemeld. Dat is niet best. Nee dan spiegel ik me niet aan een andere gemeente. Gaat het goed met Schiedam? Wanneer er zo maar een gewelddadig incident of een rel op het stationsplein kan ontstaan blijft ook in deze stad meer dan waakzaamheid geboden. De Psalmist zegt als de HEERE het huis niet bouwt, tevergeefs zwoegen de bouwlieden. Als de HEERE de stad niet bewaakt, tevergeefs waken de wachters. Laten we bescheiden blijven en ons niet door zelfgenoegzaam en zelfrechtvaardiging laten misleiden, maar dankbaar zijn met het goede dat Hij geeft en blijven bidden om Zijn hulp en genade, dat is het beste dat wij kunnen doen.