Nieuws van politieke partijen over Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. inzichtelijk

10 documenten

Begroting 2019

Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Hoogeveen 11-10-2019 15:39

Begroting 2019

Dames en heren,

Daar sta je dan als nieuwe Fractie-voorzitter van GB Hoogeveen met een begroting waar

Niet het college maar ook geen enkele politieke partij in deze raad.

We staan er slecht voor! GB vindt het van belang dat we financieel gezond zijn, waarbij onverwachte tegenvallers opgevangen kunnen worden.

De toenemende vraag naar duurdere zorg

De abonnementstarieven voor de WMO

Overschrijding van budgetten in het sociaal domein met daarbij onvoldoende compensatie door het Rijk

Tegenvallende circulaires en bijdrages van het Rijk

Fors hogere bijdrage aan de SWO

Er staan in deze begroting een aantal voorstellen die ertoe moeten leiden dat we weer financieel gezond worden. Ze gaan pijn doen, zoals met name de uitgaven sociaal domein, waarbij het budget vanuit het Rijk het uitgangspunt is. Maar we houden daarbij het college wel aan de toezegging dat niemand buiten de boot mag vallen. Uitgangspunt is niet recht hebben op maar nodig zijn van.

De financiële tekorten zijn zowel politiek als maatschappelijk een probleem waar we op moeten acteren. En ja, we ontkomen er niet aan dat er dingen versobert of verminderd moeten worden, dit gaat pijn doen en dat maakt het ook zo moeilijk om keuzes te maken. Maar maken we de keuzes niet zelf, dan komen we onder toezicht van de provincie.

Is de verwachting bij het college dat de maatregelen die nu genoemd zijn voldoende zijn of de garantie geven om preventief toezicht van de provincie te voorkomen?

We moeten ons allen bewust zijn dat daar waar we andere keuzes maken, we ook moeten komen met een realistisch alternatief. Als er betere alternatieven mogelijk zijn, dan zijn we bereid daarin mee te denken.

Blijven meedoen en talent ontwikkeling:

– Goede start–Is een goed initiatief. Alleen vragen wij ons af of het verstandig is om met deze financiële begroting die nu voorligt, het de tijd is om dit experiment aan te gaan.

– Hopelijk wordt de visie op onderwijshuisvesting in goede samenwerking snel afgerond zodat we aan de slag kunnen met een optimale huisvesting voor onze kinderen.

– Vorige week werd bekend dat er in Drenthe

een nieuw onderzoek komt binnen de jeugdzorg. We begrijpen dat Emmen hier niet op wacht en al aan de slag gaat. Wij vragen ons af wat Hoogeveen hierin gaat doen?

– Ook dit jaar wil GB opnieuw richting het college aangeven om vooral onze ouderen niet te vergeten. De focus ligt wel heel erg op Jong Hoogeveen wat ons betreft. Onze ouderen zijn een heel kwetsbare groep met veel eenzaamheid en waar extra zorg nodig is.

– Bij de afronding van het Bentinckspark zouden we het college willen meegeven dat de honkbal vereniging (de Caps) weer graag een thuishonk in Hoogeveen wil hebben. Nu IJZ niet doorgaat, zou een onderzoek naar de haalbaarheid op deze locatie voor ons zeker bespreekbaar zijn.

– Door Mantelzorg Vitaal zelf is aangegeven dat er bezuinigd kan worden. Mooi om te zien dat organisaties hier zelf in meedenken ten tijde van krapte. Wel wil GB waken voor het welzijn van onze mantelzorgers, zij zijn de smeerolie van onze maatschappij.

-Iedereen telt mee we streven naar een inclusieve toegankelijke

arbeidsmarkt. Van iedereen wordt inzet en betrokkenheid verwacht.

– GB roept het college op om extra energie te gaan steken in de verkoop en het promoten van industriegronden in het kader van aantrekkelijk vestigingsbeleid. Maak het zichtbaar langs de A28 en A37.

– Regiodeal, Dutch Tech Zone en Regio Zwolle, allen mooie initiatieven. Wij zijn benieuwd naar de komende ontwikkelingen en horen graag hoe Hoogeveen in de toekomst daarvan gaat profiteren.

– GB vindt dat werken lonend moet zijn. We zien dat er veel regelingen zijn zowel bij de gemeente als bij het Rijk. Het verschil tussen werken en uitkering is daardoor minimaal. Om een beter overzicht te krijgen komen we met een motie om te onderzoeken of we tot 1 duidelijke regeling kunnen komen.

– Wij vinden het mooi om te zien dat ook de Tamboer meedenkt in tijden van krapte en voorlopig onderhoud deels uitstelt.

– Wij vinden het toekomstige cultuurhuis een goed initiatief. We gaan ervan uit dat het college hier pas echt mee aan de slag gaat op het moment dat we voldoende gespaard hebben, uiteraard samen met de externe partners (Provincie, Europa).

– In de begroting wordt niets gezegd over uitbreidingslocaties. Wij zien graag de voorstellen van het college hierover tegemoet. De vraag naar betaalbare woningen is groot.

– Ook missen we de Tiny Houses in deze begroting. We roepen het college op om hier te kijken naar de mogelijkheden. Ze zouden een goede oplossing kunnen zijn voor starters en eenpersoonshuishoudens.

Bij begraven horen we graag hoever het college is met het onderzoek naar de mogelijkheid van een natuur begraafplaats. Ook zijn we benieuwd hoe in de toekomst het begraafbeleid goedkoper kunnen maken en hoe we op gepaste wijze recht kunnen doen aan overledenen en hun nabestaanden.

– Helaas komt er door de slechte financiële positie voorlopig geen uitbreiding van het asfalteren van fietspaden. We willen het college oproepen alert te zijn op de subsidiemogelijkheden bij de provincie. Wij voorzien een nog grotere onderhoudsachterstand van ons wegennet.

– We gaan bezig met complete herijking van het parkeerbeleid. Wij vinden dat het verhogen van de aantrekkingskracht van het centrum het uitgangspunt moet zijn. GB vindt tariefdifferentiatie een optie om mee te nemen bij de herijking. (lager tarief op rustigere momenten).

– Het verduurzamen van Hoogeveen moet doorgaan. Maar we moeten daarbij wel rekening houden met de financiële haalbaarheid en bereidwilligheid voor onze inwoners.

– GB is er een voorstander van om bij de aanleg van zonneparken voorrang geven aan particuliere initiatieven, ook bij de aansluiting op het elektranet. We verwachten hierbij een faciliterende rol van de gemeente.

– We horen weinig over ons afvalbeleid. Doelstelling is in 2025 naar 30 kg restafval, dat is nu nog ruim boven de 100 kg. Wij vragen ons af of dit wel een reële doelstelling is?

– Wat GB betreft gaan we de inzameling van oud papier door verenigingen, kerken, scholen continueren. Misschien in aangepaste vorm maar zonder dat het principe geweld wordt aangedaan.Wij vinden het belangrijk dat dit zo blijft.

– We zouden in 2018 al stappen gaan maken met de recycling van luiers. We lezen nu dat er pas een vervolgonderzoek zal plaatsvinden in 2020. Wij vinden het erg jammer dat dit zo lang al duurt want de behoefte is groot.(luiers apart inzamelen, grijze containers vol)

GB maakt zich ernstige zorgen om het drank-drugs en lachgas probleem in Hoogeveen. Het lijkt meer in plaats van minder te worden. We horen bovendien nog steeds veel over geweld in het uitgaansleven. We zijn blij te horen dat het college open staat voor een discussie over de APV m.b.t. het uitgaansleven(tijden, gebiedsverbod v struct overlast gever).

Fundament:

Zichtbaar en transparant bestuur:

Bestuurlijke vernieuwing – Volgends ons moeten we nog eens goed samen bespreken wat we hieronder verstaan. Het zou goed zijn onze verwachtingen te herijken. (Steenbergerpark)

Bijlage F – maatregelen soc domein.

Hierin staan veel aannames en verwachtingen, sommigen flinterdun.

We moeten maar afwachten of het oplevert wat er verwacht wordt.

– Jong Hoogeveen– Er worden veel nieuwe medewerkers aangetrokken: extra inzet 3x schoolmaatschappelijk werk, toezichthouder jeugd, zorgmakelaar, jeugdconsulent onderwijs.

We roepen het college op om dit zo efficiënt mogelijk aan te pakken en te kijken of hierin gecombineerd kan worden waardoor er mogelijk synergie kan ontstaan, m.a.g. dat er mogelijk minder FTE’s nodig zijn.

– Verder hebben we een lange lijst met activiteiten binnen Jong Hoogeveen die noodzakelijk zijn en daarmee een groot deel met een preventieve werking. Het voorkomt inzet van dure tweedelijns zorg. Er gaat veel geld naar Jong Hoogeveen direct en indirect. We weten dat er nu een ton wordt bezuinigd. Wordt het niet tijd om nu kritisch naar de budgetten/nieuwe initiatieven te kijken.

– Goed dat er aandacht is voor de aanpak van onderdelen die niet thuishoren onder de jeugdweten goed om te kijken of er niet oneigenlijk gebruik gemaakt wordt van de bestaande voorzieningen.

– Verlagen normtijden thuishulp: GB heeft het hier moeilijk mee. Zoals ook al in mijn inleiding, roep ik op tot meer aandacht voor onze ouderen. Juist deze oudere en kwetsbare mensen zijn afhankelijk van deze thuishulp. Er is grote maatschappelijke onrust over de herindicatie van de HH. Bergrijp ik goed dat er evenredig bezuinigd gaat worden?Misschien kan de wethouder toch nog kort toelichtenhoe het nu precies zit?

– Ook de meerkosten regelingen de kilometer vermindering treft onze kwetsbare ouderen. We begrijpen uit de antwoorden dat hier alsnog maatwerk geleverd wordt als ze hierdoor in de problemen komen.

– Rest mij nog het laatste onderdeel: de SWO.

We zien een forse toename van de kosten (3.6 milj), 1 van de oorzaken van onze financiële problemen. We zitten voor een forse bezuinigingsopgave en GB vindt het heel vreemd dat de SWO (loonkosten) daarbij per saldo verhoogd worden. (komt geld bij maar er verdwijnen taken in het sociaal domein).Wordt ook hier gekeken of er efficiënt gewerkt wordten waar synergie kan ontstaan om zo minder FTE in te kunnen zetten?GB overweegt hiervoor een motie in te dienen.

Ter afsluiting nog een persoonlijke wens:

Laten we als raad samen de handschoen oppakken en het college een goede opdracht meegeven. Ik hoop dat we samen de schouders eronder zetten, scherp op de inhoud zijn, niet op de persoon en elkaar met respect benaderen!

Tot zover voorzitter.

Op basis van de deelbesprekingen van de begroting, de afgelopen week heeft GB de volgende 2

– College oproepen om te onderzoeken om alle toeslagen te schrappen en met 1 regeling te komen (evt. pilot) uitkerend in natura.

– SWO bezuinigen: om vet op de botten te krijgen en evt. niet halen van bezuinigingen binnen het sociaal domein toch op te kunnen vangen.

Samenloop voor Hoop

Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Hoogeveen 06-07-2019 10:36

Enkele leden van Team The Looks bij de Samenloop voor Hoop bij Nijstad bij Hoogeveen.  Als fractie hebben we ook een bescheiden bijdrage mogen leveren in de sponsoring voor het KWF

Enkele leden van Team The Looks bij ...

Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Hoogeveen 05-07-2019 21:49

Enkele leden van Team The Looks bij de Samenloop voor Hoop bij Nijstad bij Hoogeveen Als fractie van GB hebben we ook een bescheiden bijdrage in de sponsoring mogen leveren voor het KWF

Definitieve zienswijze jaarrekening 2018

Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. D66 VVD CDA PvdA Hoogeveen 23-05-2019 15:40

Voorzitter

Onze beschouwing van het jaarverslag valt uiteen in een drietal hoofdpunten:

– De financiële stand van zaken

– De beoordeling van het bereiken van de doelen vanuit de programma’s

– Beschouwing jaarrekening SWO

Financiële stand van zaken

Gemeentebelangen staat voor een sociale en financieel betrouwbare overheid, een overheid die er zorg voor draagt dat volgende generaties niet worden opgezadeld met enorme structurele lasten die veroorzaakt worden in het nu. Helaas moeten we constateren dat het netto resultaat van jaarrekening 2018 een fors tekort laat zien.

Even terug in de tijd:

Dit is wat Gemeentebelangen er tijdens de bespreking van de jaarrekening 2015 over al over zei: Ik citeer:

“Rekening houdend met het afnemen van het budget voor de komende jaren is gemeentebelangen van mening dat het een forse uitdaging wordt om de uitvoering van de taken in het sociaal domein kostendekkend te houden”

Welnu, de uitdaging voor de gemeente is te groot gebleken. Er is onvoldoende grip op de beheersing van deze kosten. Overigens geldt dit voor vele gemeentes ( zie ook nog onlangs Assen). De VNG heeft nadrukkelijk bij de minister gemeld dat er vele miljoenen bij moet, of anders… er niets anders op zit de taken en verantwoordelijkheden in het kader van de WMO, Jeugd en Participatie weer terug te leggen bij het Rijk. Wat Gemeentebelangen betreft een duidelijk signaal. Daarnaast nog het signaal van de wethouders van de regeringspartijen VVD, CDA, CU en D’66, waarin kamer en kabinet gevraagd worden extra geld ter beschikking te stellen voor de uitvoering van de taken in de jeugdzorg. De nood is hoog zo blijkt uit de jaarrekening 2018, niet alleen in Hoogeveen maar in vele gemeentes.

Een situatie veroorzaakt door de achtereenvolgende kabinetten:

 Rutte 1: VVD en CDA

 Rutte 2: VVD en PvdA

 Rutte 3: VVD, CDA, CU en D’66

In 2014 werd al door de VNG waarschuwend gesproken. Ik citeer:

“Zoals we al in onze eerste reactie op de Miljoenennota van 17 september jl. constateerden gaan fikse bezuinigingen hiermee gepaard. Een gat van ruim € 6 miljard dreigt in de begrotingen van gemeenten. Wij vertrouwen erop dat het kabinet de gemeenten voldoende beleidsvrijheid en instrumenten geeft om de decentralisaties tot een succes te maken.”

Voorzitter, dit vertrouwen is, zo blijkt nu, onterecht gebleken. Het is niet anders dan een ordinaire bezuinigingsmaatregel van dit en vorige kabinetten Rutte, waarvan Hoogeveen en daarmee haar inwoners de dupe van dreigen te worden. Het sociale gezicht van de gemeente Hoogeveen is voor ons als Gemeentebelangen erg belangrijk, maar als we de geluiden zo horen dan zullen we niet voldoende door het rijk worden gecompenseerd. We kunnen ons niet rijk rekenen, door op het rijk te rekenen.

De gezonde financiële positie, in het verleden door Gemeentebelangen vertaald als “sparende gemeente”, staat hierdoor ernstig onder druk. Met dank aan de landelijke politiek van VVD, PvdA, CDA, D’66 en CU!!!.

Gemeentebelangen constateert dat gezien het forse negatieve exploitatieresultaat, de financiële basis onder druk is komen te staan. Zonder de noodzakelijke financiële compensatie vanuit het rijk, zijn we niet in staat gebleken een financieel sluitend resultaat op te leveren. De omvang van de problematiek en de risico’s waar Hoogeveen voor staat zijn groot. Het tekort, en de effecten daarvan op de indicatoren solvabiliteit, exploitatieruimte en weerstandsvermogen maakt dat wij ons zorgen maken voor de toekomst en vraagt van ons dat de komende jaren het besef aanwezig moet zijn dat we zelf oplossingen vinden hoe we er voor kunnen blijven zorgen dat we als gemeente een sociale gemeente kunnen blijven

Maar, Ter discussie

We kunnen ook niets doen om deze tekorten op te vangen, want als we als gemeente(n) de tekorten maar blijven oplossen met bezuinigingen die onze inwoners raken, kan het kabinet mooi weer blijven spelen met miljardenoverschotten, terwijl in de haarvaten van de samenleving ernstig wordt beknibbeld!!.

De gestelde doelen ( niet alles wordt benoemd in de bijdrage)

Zijn de plannen uit de programma’s gerealiseerd en/of is de voortgang conform de planning? In algemeenheid kunnen wij dit bevestigend beantwoorden en in deze bijdrage zullen we er dan ook een paar benoemen.

Sociaal domein

– Blijven meedoen en talentontwikkeling: Gemeentebelangen constateert dat er vele initiatieven lopen op dit programma waarvan een aantal met de status “in onderzoek”. Activiteiten m.b.t. jeugd: jeugdhulp, veilig opgroeien, goede start gericht op een gezonde volgende generatie, kind pakket, Jong Hoogeveen en peuteropvang. Wel vraagt Gemeentebelangen zich af in hoeverre de samenhang tussen al deze activiteiten is georganiseerd. En daarnaast, op welke wijze de meerwaarde is aan te tonen en resultaten kunnen worden gemeten nu we al een aantal jaren onderweg zijn.

o De bibliotheek is uitgeroepen tot de best presterende bieb van Nederland. Daar mogen we best trots op zijn.

– Gezond en Vitaal ( zorg op maat): Gemeentebelangen constateert dat het initiatief dorpscoörperatie Hollandscheveld in samenwerking met vele partijen een experiment gaat starten om het beste antwoord voor de kwetsbare inwoner te organiseren vanuit 1 integraal perspectief. Wij zullen dit blijven volgen!

o De dagontmoetingen zoals in de Olde Bieb, Het Knooppunt en in de dorpen Pesse, Elim, Nieuwlande en Hollandscheveld spreekt ons erg aan. Dit initiatief slaat aan en wordt de komende tijd uitgebreid. Voorkomen moet worden dat deze initiatieven worden “gekaapt” door professionele partijen. Juist deze laagdrempelige ontmoetingen, door bewoners en voor bewoners, in de eigen leef- en woonomgeving dragen bij aan een samenleving waar iedereen zich thuis voelt.

o De inzet op een volwaardig ziekenhuis Bethesda blijft doorgaan, maar soms moet je een overleg stoppen om je punt te maken. Gemeentebelangen heeft begrip voor deze stap van het college en constateert ook dat het college volop inzet met andere partijen om het ziekenhuis Bethesda overeind te houden.

Economische Pijler

– Werken aan werk:

o Van Alescon naar Stark, is een proces geweest dat goed is verlopen

o Het aantal bijstandsuitkeringen, mede door de positieve arbeidsmarkt daalt nog steeds

o Het regionaal mobiliteitscentrum mag gerust een groot succes genoemd worden. Veel mensen zijn van een uitkering naar werk geleid, door gerichte opleidingen ( lassen, fietsenmaker en financiële dienstverlening)

o De open bedrijvendagen, prima initiatief met veel waardering voor de stichting .

o Riegmeer, dat zou nou toch eens moeten gaan lukken, zeker als er zicht komt op de verbreding van de A28.

– Bruisend Hoogeveen:

o Goed is te constateren dat de bezoekersaantallen voor De Tamboer en vooral Het Podium weer toenemen.

o Het programma om te komen tot 1 cultuurcomplex is in dec. 2018 vastgesteld. We volgen met belangstelling de verdere uitwerking.

o Een tegenvaller is dat de plannen Science Drenthe in de prullenbak liggen, maar gemeentebelangen begrijpt het besluit van het college.

Fysieke Pijler

– Krachtige wijken en dorpen

o De smederijen blijven een belangrijke rol spelen om de leefbaarheid in wijken en dorpen te vergroten.

o Asset Based Community Development (ABCB gesprekken), kunnen we daar geen andere term voorgebruiken: voorstel: buurtbewonergesprek.

o Buurtbeheer is een bewezen concept. De vraag is echter of het concept uitvoerbaar blijft door de uitstroom van medewerkers in de SW bedrijven.

o Aan het besluit genomen op 12 juli 2018 om de kunstijsbaan te combineren met een nieuw zwembad wordt inmiddels uitvoering gegeven. Wij verwachten dat de uitvoering van dit besluit binnen de afgesproken kaders zal plaatsvinden.

o Het glasvezelnet is flink uitgebreid. Naast alle dorpen en een groot gedeelte van Hoogeveen, vinden wij het nu ook tijd worden dat Krakeel wordt aangesloten.

– Veilige bereikbaarheid

o De Bij is en blijft een uitstekende voorziening. Het zou toch prachtig zijn om ook de dorpen te kunnen bedienen.

o Rondweg Hollandscheveld. Eindelijk ligt die er! Voor Gemeentebelangen was dit een heel belangrijke inzet in de vorige periode. Wij zijn er dan ook blij mee!

o

– Duurzamer Hoogeveen

o Veel activiteiten om de bewustwording te vergroten.

o De zonneroute A37 heeft nog steeds onze belangstelling. Hoe mooi kan het zijn om de duurzaamheidsmaatregelen te kunnen combineren met maatregelen om lawaaioverlast terug te dringen.

Veiligheidspijler

– Veilig Hoogeveen

o Leefbaarheid neemt toe, van 7,4 naar 7,5 er wordt minder overlast ervaren

o Het aantal meldingen van personen met verward gedrag neemt toe. Wel signaal wordt hiermee afgegeven? Kunnen wij dit als gemeenschap wel aan?

o Verder zien we dat onze jongeren gelijk of vaker betrokken zijn bij crimineel gedrag zoals inbraak en vernieling en relatief veel gebruik maken van jeugdhulp. Hoe moeten we dit duiden in relatie tot te initiatieven m.b.t. jong Hoogeveen?

Fundament

– Zichtbaar en transparant bestuur

o De verbinding tussen inwoners en gemeente wordt steeds sterker

o Het college gaat actief de wijken in en bezoekt bedrijven

Het jaarverslag van de SWO,

Het negatief resultaat bij de SWO wordt vooral veroorzaakt door personeelskosten i.v.m. inhuur van derden als vervanging voor langdurig verzuim. Het langdurig verzuim heeft inmiddels een structureel karakter, maar wij realiseren ons dat de invloed hierop klein is. Vorig jaar zeiden wij al dat dit een risico was voor de komende jaren, waarmee herhaling van een niet sluitende jaarrekening van de SWO, en dus ook van de gemeente op de loer ligt. Dit betekent keuzes binnen de SWO, maar ook keuzes binnen de programma’s die wij willen uitvoeren. Wij hebben vertrouwen in de uitgezette koers 0528 voor de komende 3 jaar. Deze koers kan daarbij helpen de keuzes scherper te maken om binnen de gestelde kaders te blijven.

Voorzitter, tot slot samengevat

– Zorg omtrent de financiën en zwaar teleurgesteld in de landelijk politiek die in onvoldoende mate haar verantwoordelijkheid heeft genomen en neemt.

– Tevredenheid over de uitvoering van de laatste jaarschijf (2015-2018) van kijken in kansen, maar ook zorg voor de toekomst m.b.t. Daadkracht, Netwerk en Ambitie.

– Binnen de SWO heldere keuzes nodig zijn om binnen de gestelde kaders te blijven en vertrouwen in de uitgezette 0528koers.

De financiële kengetalen ( geen spreektekst)

Dit toetsen wij aan de financiële kengetallen in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing. Deze kengetallen ondersteunen d e gemeente bij de financiële sturing. Wij hebben gebruik gemaakt bij de beoordeling van de kennisbank van het openbaar bestuur. (https://kennisopenbaarbestuur.nl/cijfers/) , VNG richtlijnen, raadpleging van onze accountant en financiële controller.

Weerstandvermogen: Dalend = negatief

De indicator weerstandvermogen is t.o.v. 2017 afgenomen van 1,72 naar 1,12 en wordt hiermee volgens vastgestelde methodieken op voldoende beoordeeld.

Deze indicator vertelt ons dat we in de gevarenzone terecht zijn gekomen. Dit zien we terug in onze algemene reserve van die van 23,4 miljoen eind 2017 is gedaald naar 14,8 miljoen eind 2018. Het wordt daarmee steeds moeilijker tegenvallers op te vangen, zonder direct te hoeven bezuinigen.

Netto Schuldquote ( Netto Schuld) Stijgend = negatief

Onze netto schuld als aandeel van de inkomsten ruim is gestegen. (van 64% naar 71%). We zitten hiermee ruim in de veilige zone van de door de VNG gestelde normen.

Solvabiliteit = dalend is negatief

Ook de solvabiliteit, het eigen vermogen van de gemeente afgezet tegen het balanstotaal, van 20% in 2017 naar 14% in 2018 stemt ons zorgelijk. De dalende trend is waar te nemen vanaf 2015. In de beschouwing over het jaar 2017 noemde Gemeentebelangen dit al een “vroege let op” voor de ontwikkeling van het eigen vermogen in de komende jaren. Vooral deze indicator baat ons zorgen. Dit vraagt een grote inspanning voor dit lopende jaar en de komende jaren om deze indicator weer naar het gewenste niveau van 18% te brengen.

Grondexploitatie beoordeling is positief

De waardering van de boekwaarde van onze gronden is reëel afgaande op het oordeel van de accountant. Wij doen dat goed en de vroeg signaleringen zijn goed opgepakt, als de accountant.

Structurele Exploitatieruimte = negatief een duidelijke let op!!

We zien in de jaarrekening 2018 een negatief percentage t.o.v. de totale lasten. In 2017 minus 1,8%, nu minus 4,15% een exploitatieresultaat van minus 9 miljoen ( is nu. Vooral veroorzaakt door Jeugdzorg, WMO, bijstand en participatie.

Woonlasten meerpersoonshuishoudens = positief

Met 91% woonlast t.o.v. het landelijk gemiddelde woonlast gemeenten valt te constateren dat we in Hoogeveen goedkoper wonen dan gemiddeld landelijk.

Ook op de Drentse maat zijn de woonlasten in Hoogeveen acceptabel met een vijfde plaats en een tweede plaats in het vergelijk met Meppel, Assen en Emmen.

Eigen aantekeningen

Verschil tussen reserves en voorzieningen

Het belangrijkste onderscheid tussen reserves en voorzieningen is dat reserves tot het eigen vermogen en voorzieningen tot het vreemd vermogen worden gerekend. Reserves zijn bedrijfseconomisch gezien vrij te besteden. Aan een reserve kan een bepaalde bestemming worden gegeven en indien nodig ook gewijzigd worden. Er kan door de gemeente dus ook zelfstandig over de aanwending van reserves worden beslist.

Voorzieningen worden op grond van de CV 95 beschouwd als verplichtingen om uitgaven te doen in een volgend dienstjaar, terwijl de verplichting haar oorsprong vindt in een daaraan voorafgaand boekjaar. In verband met het verplichtend karakter dat hieraan gekoppeld is, komen voorzieningen overeen met schulden.

Historische cijfers

Voorzitter Onze beschouwing van het ...

Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Hoogeveen 22-05-2019 23:01

Voorzitter Onze beschouwing van het jaarverslag valt uiteen in een drietal hoofdpunten: -De financiële stand van zaken -De beoordeling van het bereiken van de doelen vanuit de programma’s -Beschouwing jaarrekening SWO Financiële stand van zaken Gemeentebelangen staat voor een sociale en financieel betrouwbare overheid, een overheid die er zorg voor draagt dat volgende generaties niet worden opgezadeld met enorme structurele lasten die veroorzaakt worden in het nu. Helaas moeten we constateren dat het netto resultaat van jaarrekening 2018 een fors tekort laat zien. Even terug in de tijd: Dit is wat Gemeentebelangen er tijdens de bespreking van de jaarrekening 2015 over al over zei: Ik citeer: “Rekening houdend met het afnemen van het budget voor de komende jaren is gemeentebelangen van mening dat het een forse uitdaging wordt om de uitvoering van de taken in het sociaal domein kostendekkend te houden” Welnu, de uitdaging voor de gemeente is te groot gebleken. Er is onvoldoende grip op de beheersing van deze kosten. Overigens geldt dit voor vele gemeentes ( zie ook nog onlangs Assen). De VNG heeft nadrukkelijk bij de minister gemeld dat er vele miljoenen bij moet, of anders… er niets anders op zit de taken en verantwoordelijkheden in het kader van de WMO, Jeugd en Participatie weer terug te leggen bij het Rijk. Wat Gemeentebelangen betreft een duidelijk signaal. Daarnaast nog het signaal van de wethouders van de regeringspartijen VVD, CDA, CU en D’66, waarin kamer en kabinet gevraagd worden extra geld ter beschikking te stellen voor de uitvoering van de taken in de jeugdzorg. De nood is hoog zo blijkt uit de jaarrekening 2018, niet alleen in Hoogeveen maar in vele gemeentes. Een situatie veroorzaakt door de achtereenvolgende kabinetten: • Rutte 1: VVD en CDA • Rutte 2: VVD en PvdA • Rutte 3: VVD,CDA,CU en D’66 In 2014 werd al door de VNG waarschuwend gesproken. Ik citeer: “Zoals we al in onze eerste reactie op de Miljoenennota van 17 september jl. constateerden gaan fikse bezuinigingen hiermee gepaard. Een gat van ruim € 6 miljard dreigt in debegrotingen van gemeenten. Wij vertrouwen erop dat hetkabinet de gemeenten voldoende beleidsvrijheid en instrumenten geeft om de decentralisaties tot een succes te maken.” Voorzitter, dit vertrouwen is, zo blijkt nu, onterecht gebleken. Het is niet anders dan een ordinaire bezuinigingsmaatregel van dit en vorige kabinetten Rutte, waarvan Hoogeveen en daarmee haar inwoners de dupe van dreigen te worden. Het sociale gezicht van de gemeente Hoogeveen is voor ons als Gemeentebelangen erg belangrijk, maar als we de geluiden zo horen dan zullen we niet voldoende door het rijk worden gecompenseerd.We kunnen ons niet rijk rekenen, door op het rijk te rekenen. De gezonde financiële positie, in het verleden door Gemeentebelangen vertaald als “sparende gemeente”, staat hierdoor ernstig onder druk. Met dank aan de landelijke politiek van VVD, PvdA, CDA, D’66 en CU!!!. Gemeentebelangen constateert dat gezien het forse negatieve exploitatieresultaat, de financiële basis onder druk is komen te staan.Zonder de noodzakelijke financiële compensatie vanuit het rijk, zijn we niet in staat gebleken een financieel sluitend resultaat op te leveren. De omvang van de problematiek en de risico’s waar Hoogeveen voor staat zijn groot. Het tekort, en de effecten daarvan op de indicatoren solvabiliteit, exploitatieruimte en weerstandsvermogen maakt dat wij ons zorgen maken voor de toekomst en vraagt van ons dat de komende jaren het besef aanwezig moet zijn dat we zelf oplossingen vinden hoe we er voor kunnen blijven zorgen dat we als gemeente een sociale gemeente kunnen blijven Maar, Ter discussie We kunnen ook niets doen om deze tekorten op te vangen, want als we als gemeente(n) de tekorten maar blijven oplossen met bezuinigingen die onze inwoners raken, kan het kabinet mooi weer blijven spelen met miljardenoverschotten, terwijl in de haarvaten van de samenleving ernstig wordt beknibbeld!!. De gestelde doelen ( niet alles wordt benoemd in de bijdrage) Zijn de plannen uit de programma’s gerealiseerd en/of is de voortgang conform de planning? In algemeenheid kunnen wij dit bevestigend beantwoorden en in deze bijdrage zullen we er dan ook een paar benoemen. Sociaal domein -Blijven meedoen en talentontwikkeling: Gemeentebelangen constateert dat er vele initiatieven lopen op dit programma waarvan een aantal met de status “in onderzoek”. Activiteiten m.b.t. jeugd: jeugdhulp, veilig opgroeien, goede start gericht op een gezonde volgende generatie, kind pakket, Jong Hoogeveen en peuteropvang. Wel vraagt Gemeentebelangen zich af in hoeverre de samenhang tussen al deze activiteiten is georganiseerd. En daarnaast, op welke wijze de meerwaarde is aan te tonen en resultaten kunnen worden gemeten nu we al een aantal jaren onderweg zijn. *De bibliotheek is uitgeroepen tot de best presterende bieb van Nederland. Daar mogen we best trots op zijn. *Gezond en Vitaal ( zorg op maat): Gemeentebelangen constateert dat het initiatief dorpscoörperatie Hollandscheveld in samenwerking met vele partijen een experiment gaat starten om het beste antwoord voor de kwetsbare inwoner te organiseren vanuit 1 integraal perspectief. Wij zullen dit blijven volgen! *De dagontmoetingen zoals in de Olde Bieb, Het Knooppunt en in de dorpen Pesse, Elim, Nieuwlande en Hollandscheveld spreekt ons erg aan. Dit initiatief slaat aan en wordt de komende tijd uitgebreid. Voorkomen moet worden dat deze initiatieven worden “gekaapt” door professionele partijen. Juist deze laagdrempelige ontmoetingen, door bewoners en voor bewoners, in de eigen leef- en woonomgeving dragen bij aan een samenleving waar iedereen zich thuis voelt. *De inzet op een volwaardig ziekenhuis Bethesda blijft doorgaan, maar soms moet je een overleg stoppen om je punt te maken. Gemeentebelangen heeft begrip voor deze stap van het college en constateert ook dat het college volop inzet met andere partijen om het ziekenhuis Bethesda overeind te houden. Economische Pijler -Werken aan werk: -Van Alescon naar Stark, is een proces geweest dat goed is verlopen -Het aantal bijstandsuitkeringen, mede door de positieve arbeidsmarkt daalt nog steeds -Het regionaal mobiliteitscentrum mag gerust een groot succes genoemd worden. Veel mensen zijn van een uitkering naar werk geleid, door gerichte opleidingen ( lassen, fietsenmaker en financiële dienstverlening) -De open bedrijvendagen, prima initiatief met veel waardering voor de stichting . -Riegmeer, dat zou nou toch eens moeten gaan lukken, zeker als er zicht komt op de verbreding van de A28. -Bruisend Hoogeveen: -Goed is te constateren dat de bezoekersaantallen voor De Tamboer en vooral Het Podium weer toenemen. -Het programma om te komen tot 1 cultuurcomplex is in dec. 2018 vastgesteld. We volgen met belangstelling de verdere uitwerking. -Een tegenvaller is dat de plannen Science Drenthe niet echt actief zijn, maar gemeentebelangen begrijpt het besluit van het college. Fysieke Pijler -Krachtige wijken en dorpen -De smederijen blijven een belangrijke rol spelen om de leefbaarheid in wijken en dorpen te vergroten. -Asset Based Community Development (ABCB gesprekken), kunnen we daar geen andere term voorgebruiken: voorstel: buurtbewonergesprek. -Buurtbeheer is een bewezen concept.De vraag is echter of het concept uitvoerbaar blijft door de uitstroom van medewerkers in de SW bedrijven. -Aan het besluit genomen op 12 juli 2018 om de kunstijsbaan te combineren met een nieuw zwembad wordt inmiddels uitvoering gegeven. Wij verwachten dat de uitvoering van dit besluit binnen de afgesproken kaders zal plaatsvinden. -Het glasvezelnet is flink uitgebreid. Naast alle dorpen en een groot gedeelte van Hoogeveen, vinden wij het nu ook tijd worden dat Krakeel wordt aangesloten. -Veilige bereikbaarheid -De Bij is en blijft een uitstekende voorziening. Het zou toch prachtig zijn om ook de dorpen te kunnen bedienen. -Rondweg Hollandscheveld. Eindelijk ligt die er! Voor Gemeentebelangen was dit een heel belangrijke inzet in de vorige periode. Wij zijn er dan ook blij mee! Duurzamer Hoogeveen -Veel activiteiten om de bewustwording te vergroten. -De zonneroute A37 heeft nog steeds onze belangstelling. Hoe mooi kan het zijn om de duurzaamheidsmaatregelen te kunnen combineren met maatregelen om lawaaioverlast terug te dringen. Veiligheidspijler -Veilig Hoogeveen -Leefbaarheid neemt toe, van 7,4 naar 7,5 er wordt minder overlast ervaren -Het aantal meldingen van personen met verward gedrag neemt toe. Wel signaal wordt hiermee afgegeven? Kunnen wij dit als gemeenschap wel aan? -Verder zien we dat onze jongeren gelijk of vaker betrokken zijn bij crimineel gedrag zoals inbraak en vernieling en relatief veel gebruik maken van jeugdhulp. Hoe moeten we dit duiden in relatie tot te initiatieven m.b.t. jong Hoogeveen? Fundament -Zichtbaar en transparant bestuur -De verbinding tussen inwoners en gemeente wordt steeds sterker -Het college gaat actief de wijken in en bezoekt bedrijven Het jaarverslag van de SWO, Het negatief resultaat bij de SWO wordt vooral veroorzaakt door personeelskosten i.v.m. inhuur van derden als vervanging voor langdurig verzuim. Het langdurig verzuim heeft inmiddels een structureel karakter, maar wij realiseren ons dat de invloed hierop klein is. Vorig jaar zeiden wij al dat dit een risico was voor de komende jaren, waarmee herhaling van een niet sluitende jaarrekening van de SWO, en dus ook van de gemeente op de loer ligt. Dit betekent keuzes binnen de SWO, maar ook keuzes binnen de programma’s die wij willen uitvoeren. Wij hebben vertrouwen in de uitgezette koers 0528 voor de komende 3 jaar. Deze koers kan daarbij helpen de keuzes scherper te maken om binnen de gestelde kaders te blijven. Voorzitter, tot slot samengevat -Zorg omtrent de financiën en zwaar teleurgesteld inde landelijk politiek die in onvoldoende mate haar verantwoordelijkheid heeft genomen en neemt. -Tevredenheid over de uitvoering van de laatste jaarschijf (2015-2018) van kijken in kansen, maar ook zorg voor de toekomst m.b.t. Daadkracht, Netwerk en Ambitie. -Binnen de SWO heldere keuzes nodig zijn om binnen de gestelde kaders te blijven en vertrouwen in de uitgezette 0528 koers.

HBO-V

Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Hoogeveen 21-05-2019 15:37

Mooi initiatief om in Hoogeveen deze onderwijsinstelling te starten als GB juichen we dit zeer zeker toe en heeft onze volledige steun

Hoogeveen – HBO-onderwijs is een langgekoesterde wens in Hoogeveen. Vanaf september begint de NNCZ met een leer/werk opleiding verpleegkundige op HBO-niveau. Ten minste twaalf kandidaten beginnen na de zomer aan deze opleiding.

Volgens NNCZ-directeur Roeli Mossel is de HBO-opleiding belangrijk voor de toekomst van de zorg.

‘Wij willen HBO-verpleegkundigen in Hoogeveen houden’

‘Er dreigt een groot tekort aan HBO-verpleegkundigen. Nu moeten jongeren voor een opleiding daarvoor naar Zwolle of Groningen. Je ziet dat ze daar vaak blijven hangen. Daar willen wij nu verandering in brengen. Bij de nieuwe opleiding komen de studenten in dienst bij de NNCZ. Eens in de twee à drie weken krijgen ze een dag les en thuis moeten de studenten ook studeren. Na twee of drie jaar kunnen ze hun diploma halen. De NNCZ werkt voor de opleiding samen met de LOI. ‘Ook hier hadden we met veel regeltjes te maken. Elke onderwijsinstelling krijgt een bepaald aantal studieplaatsen toegewezen. Doordat er een apart klaslokaal voor deze studenten in een van onze vestigingen komt, werd het voor ons gemakkelijker om het te realiseren’, aldus Mossel. ‘Overigens werken we ook samen met het Alfa-college. Daar worden MBO-verpleegkundigen opgeleid. Door dit initiatief ontstaat er nu een doorgaande leerlijn in Hoogeveen.’

Voor de opleiding zijn minimaal twaalf kandidaten nodig. De NNCZ zorgt voor dit aantal. Andere zorginstellingen kunnen ook nog kandidaten leveren.

Bron: HGV Courant

Graag even aandacht voor het verhaal ...

Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Hoogeveen 08-05-2019 15:10

Graag even aandacht voor het verhaal hoe het zit met het zwembad in relatie tot de ijsbaan. Verantwoordelijk wethouder Slomp vertelt vanuit het college hoe de vork in de steel zit, hopelijk verduidelijkt dit interview door Frits Kappers het één en ander. Er wordt op sociaal media nogal eens (heel vaak) reacties gegeven waarbij reageerders alleen de kop tekst lezen. Dit zonder de werkelijke reden te weten waarom en waardoor iets besloten wordt of juist niet. Hopelijk verduidelijkt dit interview het één en ander over het zwembad\ijsbaan verhaal

De mogelijkheid voor Tiendeveen, ...

Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Hoogeveen 26-04-2019 19:50

De mogelijkheid voor Tiendeveen, Nieuweroord, Nieuwlande en Elim om zich te laten aansluiten op de glasvezelkabel.

Bijdrage debat Sociaal Domein

Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Hoogeveen 27-11-2018 19:48

Voorzitter.

Voor ons ligt de verordening adviesraad sociaal domein.

Laat ik maar met de deur in huis vallen, de verordening is voor Gemeentebelangen duidelijk, begrijpelijk en kan wat ons betreft direct door naar besluiten. Wij zijn een voorstander van deze verordening om één adviesraad te maken voor de WMO en de Jeugdzorg gezien de vele raakvlakken. Dit zorgt voor een optimale medezeggenschap van inwoners en cliënten en een optimale beleidsadvisering aan de gemeente. Het zorgt er ook voor dat we voldoen aan alle wettelijk gestelde eisen.

Zoals u weet is Gemeentebelangen een voorstander om cliënten en inwoners te betrekken bij vorming van beleid. Dit sluit mooi aan bij onze doelen binnen de Bestuurlijke Vernieuwing waar wij ons mede hard voor maken.

De cliëntenraad Sociale Zekerheid behoudt haar eigen positie, wij respecteren dit.  In de verordening staat uitgebreid beschreven hoe de nieuwe adviesraad wil gaan werken en wat zij daarvoor nodig zijn. Er komt een aanmerkelijke taakverzwaring voor de adviesraad zoals staat beschreven. Het gevolg is dat daarmee ook het jaarlijkse subsidiebedrag wordt verhoogd. Dit wordt gevonden binnen bestaande budgetten. (gezond&vitaal, blijven meedoen en talent ontwikkeling).

Gemeentebelangen is een voorstander om naar de inbreng en wensen van de WMO-raad te luisteren en zal zoals al aangegeven dan ook akkoord gaan met deze verordening.

Wij kunnen ons ook vinden in de beschrijving van het raadsbesluit. We lezen hierin,  dat de raad 2x per jaar zal worden bijgepraat door de adviesraad.

Gemeentebelangen heeft nog wel het verzoek aan het college om drie maanden na de start, een terugkoppeling te geven aan de raad,    over de samenwerking met en het werk van deze adviesraad   en over hoe dit onderling verloopt.

We willen graag de vinger aan de pols houden hierbij.

Tot zover voorzitter.

Ina Prins Raadslid GB

Bijdrage debat Sociaal ...

Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Hoogeveen 27-11-2018 15:14

Bijdrage debat Sociaal Domein Voorzitter. Voor ons ligt de verordening adviesraad sociaal domein. Laat ik maar met de deur in huis vallen, de verordening is voor Gemeentebelangen duidelijk, begrijpelijk en kan wat ons betreft direct door naar besluiten. Wij zijn een voorstander van deze verordening om één adviesraad te maken voor de WMO en de Jeugdzorg gezien de vele raakvlakken. Dit zorgt voor een optimale medezeggenschap van inwoners en cliënten en een optimale beleidsadvisering aan de gemeente. Het zorgt er ook voor dat we voldoen aan alle wettelijk gestelde eisen. Zoals u weet is Gemeentebelangen een voorstander om cliënten en inwoners te betrekken bij vorming van beleid. Dit sluit mooi aan bij onze doelen binnen de Bestuurlijke Vernieuwing waar wij ons mede hard voor maken. De cliëntenraad Sociale Zekerheid behoudt haar eigen positie, wij respecteren dit. In de verordening staat uitgebreid beschreven hoe de nieuwe adviesraad wil gaan werken en wat zij daarvoor nodig zijn. Er komt een aanmerkelijke taakverzwaring voor de adviesraad zoals staat beschreven. Het gevolg is dat daarmee ook het jaarlijkse subsidiebedrag wordt verhoogd. Dit wordt gevonden binnen bestaande budgetten. (gezond&vitaal, blijven meedoen en talent ontwikkeling). Gemeentebelangen is een voorstander om naar de inbreng en wensen van de WMO-raad te luisteren en zal zoals al aangegeven dan ook akkoord gaan met deze verordening. Wij kunnen ons ook vinden in de beschrijving van het raadsbesluit. We lezen hierin, dat de raad 2x per jaar zal worden bijgepraat door de adviesraad. Gemeentebelangen heeft nog wel het verzoek aan het college om drie maanden na de start, een terugkoppeling te geven aan de raad, over de samenwerking met en het werk van deze adviesraad en over hoe dit onderling verloopt. We willen graag de vinger aan de pols houden hierbij. Ina Prins Raadslid GB

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.