Nieuws van D66 in Noord-Holland over CDA inzichtelijk

2 documenten

Verbranden van hout niet meer de prioriteit

D66 D66 CDA Noord-Holland 18-05-2020 21:40

Op maandag 18 mei bespraken de Provinciale Staten van Noord-Holland een “Actualiteit” ingediend door FvD en CDA. In deze online vergadering deden beide partijen een aantal voorstellen met het doel om de biomassacentrale van Diemen tegen te houden. Kersvers Statenlid Bart Vink hield hierbij namens D66 zijn maidenspeech:

“Mijn eerste inbreng in deze Staten gaat over biomassa. Niet direct een onderwerp waarvan je blij wordt. Maar wel iets wat de gemoederen bezig houdt.

De onrust bij bewoners is bv groot. Ook bevindingen in het recente PBL-rapport maken voor ons helder dat het verbranden van biomassa voor energieopwekking de laatste, en niet de eerste optie zou moeten zijn.

Het PBL rapport maakt ook helder dat we voorlopig onvoldoende alternatieven voor aardgas hebben. Lokaal resthout en andere biomassa kunnen dus een goede aanvulling zijn. Dat moet dan wel lokaal zijn én echt resthout. Ook omdat importhout vaak niet aan duurzaamheidscriteria voldoet. En Nederland onvoldoende resthout heeft en import dus onvermijdelijk is.

Genoeg reden dus om opnieuw om voor de toekomst na te denken over het gebruik van biomassa in de provincie. Deze actualiteit markeert dat. Prima dus wat D66 betreft.

Maar laten we geen valse verwachtingen wekken. Het initiatief voor de nieuwe biomassa centrale voldoet aan de wettelijke eisen, waardoor de vergunningen moesten worden afgegeven . Die komt er dus.

Bovendien zijn met de gemaakte afspraken in het convenant, de afgegeven verklaring van geen bezwaar door de gemeente Diemen en de provinciale vergunning, diverse garanties gegeven. Omwonenden hoeven zich geen zorgen te maken over hun gezondheid.

Met alle onrust die biomassa oproept en met het PBL-rapport in de hand moeten we echter voor de toekomst nog eens scherp nadenken hoeveel ruimte we aan biomassa willen geven. Voor duurzaamheid. En voor de afhankelijkheid die het oplevert van het buitenland. En mogelijk ook voor milieu en gezondheid: zeker als het om kleine centrales gaat speelt dat. Ik zei niet voor niets: biomassa voor de toekomst liever als laatste dan als eerst optie.

D66 wil het college dan ook oproepen dat gesprek voor de toekomst opnieuw met elkaar te voeren en daartoe bijvoorbeeld het PBL rapport te bespreken in de commissie.”

De voorstellen van FvD en CDA over dit onderwerp in de PS-vergadering op 18 mei zijn allen niet gesteund door D66 omdat ze de verwachting wekken dat de biomassacentrale in Diemen tegengehouden kan worden door de Provincie. De vergunning is echter al verleend en in de energietransitie speelt deze vorm van energieopwekking een belangrijk doch echt tijdelijke rol.

Landelijk speelt nu dat er nieuw biomassabeleid in ontwikkeling is. Het Rijk komt met een nieuw duurzaamheidskader voor biomassa. Het is echter niet zo dat vooruitlopend daarop al van bovenstaande wettelijke kaders kan worden afgeweken. Pas wanneer dat nieuwe beleid in nieuwe wettelijke kaders is vertaald, door het Rijk of door onszelf als provincie indien nodig, kan de Provincie anders handelen op vergunningsaanvragen

Het onderwerp biomassa gaat binnenkort zeker opnieuw besproken worden in de commissie RWK om het beleid voor de toekomst opnieuw te bespreken in het licht van de laatste onderzoeksresultaten van PBL. De zorgen over biomassa worden breed gedeeld in Provinciale Staten en nieuwe grootschalige biomassacentrales zullen er wel echt niet meer komen in Noord-Holland.

Noord-Holland wil in Schagen openbaar vervoer combineren met doelgroepenvervoer

D66 D66 CDA PvdA Noord-Holland 11-06-2018 14:07

Tijdens de Provinciale Statenvergadering van maandag 11 juni 2018 is het initiatiefvoorstel ‘Pilot naar combinatie openbaar vervoer met doelgroepenvervoer in Schagen’ van PvdA, CDA en D66 met algemene stemmen aangenomen. “Nu dit voorstel is aangenomen, kunnen we starten met een onderzoek naar een pilot om het vervoerssysteem te verbeteren. Dit willen we doen door verschillende aanbieders met elkaar te combineren die nu nog los van elkaar rijden”, aldus PvdA Statenlid Nico Papineau Salm.

Het combineren van openbaar vervoer met doelgroepen vervoer houdt in dat wordt gekeken hoe de reguliere bus, leerlingenvervoer, ziekenvervoer, etc. elkaar kunnen aanvullen. CDA Statenlid Dennis Heijnen: “Nu komt het voor dat drie busjes achter elkaar aan rijden, met in alle bussen maar 1 of 2 personen. Het combineren van deze vervoersstromen biedt de reiziger meer mogelijkheden. Bovendien wordt het vervoersysteem efficiënter, goedkoper en minder milieubelastend.” Het onderzoek gaat van start in Schagen en gebruikers kunnen tijdens de pilot gebruik blijven maken van hun eigen betaalpas/betaalsysteem.

In het verleden is het combineren van vervoersstromen ook al eens geprobeerd, toen zonder succes. “Daarom vragen we nu eerst om een onderzoek. Na deze onderzoeksfase moeten de betrokkenen de voor- en nadelen afwegen en een besluit nemen om het in de praktijk uit te gaan voeren,” volgens D66 Statenlid Andries Tijssens. “Wij hebben er vertrouwen in dat de partners er met een goed plan uitkomen. Het project heeft echter ook een noodrem, mocht het niet lukken. Maar die gebruik je alleen in noodgevallen.”

Het zou kunnen zijn dat de pilot hier stopt omdat gebleken is dat de bundeling van de verschillende vervoersstromen niet haalbaar is. Dat wordt na afloop eerst in PS besproken. Bij een positief besluit vindt de concrete uitvoering in de praktijk plaats. Het verloop van de pilot moet zowel tijdens als na afloop goed worden geëvalueerd. Als het onderzoek en de pilot positieve resultaten opleveren, wordt er op basis van het verzamelde materiaal bekeken of en hoe de aanpak in meerdere gemeenten kan worden toegepast.

Iedereen op de gewenste plek brengen

Voor D66 biedt het combineren van fijnmazig openbaar vervoer met doelgroepenvervoer mogelijkheden tot versterken van het openbaar vervoer in de provincie. Niet alleen het woon-werk verkeer,  maar ook alle andere soorten reizen moet de inwoner van Noord-Holland met een vorm van openbaar vervoer kunnen afleggen. Niet alleen omdat we voor de vrije keuze van vervoermiddel staan, maar ook omdat niet iedereen de keuze heeft om met eigen kracht op de plaats van bestemming te komen. Dat is een belangrijke maatschappelijke opgave.

Nieuwe mogelijkheden door toepassing technologie

De tijd is nu rijp voor dit initiatief door de technologische vernieuwingen die hun plek weten te vinden in het vervoer. In tegenstelling tot 10 jaar geleden zijn er nu platformen die mobiliteit als dienst ondersteunen. Het college geeft ook aan dat er nu veel meer bekend is over reizigersgedrag. Dat is meer dan alleen het realiseren van “vraag gestuurd”. De passagier heeft een identiteit in het vervoerssysteem. Dat is een cruciale factor. Om als overheid verantwoordelijkheid te kunnen nemen voor je medemens moet je weten wie hij of zij is.

Provinciale Staten dagen met dit initiatief niet alleen de provincie zelf uit, maar ook de gemeente Schagen, de WMO-raad en het vervoersbedrijf Connexxion. D66 heeft er vertrouwen dat deze partners met een goed plan kunnen komen. Een goed plan is wel een vereiste, anders worden de reizigers de dupe. Daarom bevat het voorstel ook een noodrem. Alleen voor noodgevallen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.