Nieuws van politieke partijen in Capelle aan den IJssel over SP inzichtelijk

40 documenten

Flitsactie Hoven: stop dreigende dakloosheid!

SP SP Capelle aan den IJssel 05-04-2021 19:50

Een toestand die niet onderdoet voor de Toeslagaffaire, maar dan lokaal. Woningnood waarvoor gedupeerden afgestraft worden in plaats van de veroorzaker. Lees in dit artikel hoe dat zit. En wat ook jij daartegen kunt ondernemen dinsdag tot en met donderdag 6-8 april.

Het zal de meesten wel bekend zijn hoe knudde de woonsituatie hier is, in de hele regio. Zo is de gemiddelde wachttijd voor een sociale huurwoning ongeveer 4 jaar. In heel Capelle komt er maar eens in de 3 weken één sociale huurwoning vrij onder de huursubsidiegrens. Die dus meteen alweer vergeven is ook, met zo'n 2.000 gegadigden die zich onmiddellijk allemaal storten op die ene woning. (1) Dit woningtekort is een direct gevolg van gemeentelijk beleid. Het Regio Akkoord “Meer evenwicht” vergelijkt 2017 met de gewenste situatie in 2030 voor alle 14 deelnemende gemeenten. Dat “meer evenwicht” blijkt voor sociale huurwoningen te betekenen: AFname Capelle met 5,96%, AFname Regio met 8,2%. En dat terwijl minstens 50% van alle huishoudens 't moet doen met minder dan 30% van alle nieuwbouw, gezien hun inkomen. (2) Al decennia is er hier amper nieuwbouw voor deze groep, laat staan vervangende. Met alle gevolgen van dien, voor héél Capelle. Aan niet-Havensteder corporatiewoningen, vooral wat de categorie onder € 711,- betreft, blijkt er bovenop deze afname een tekort van 406 woningen in 2030. (2)  Havensteder komt in de prognose 2018 bovendien uit op 564 woningen te weinig. En in 2030 resteert alleen al bij Havensteder nog steeds een tekort aan 256 woningen met een netto huur tot € 735,15 in Capelle bovenop de afname in het Regio Akkoord. De Hovensloop is de oorzaak van deze tekorten bij Havensteder! (1)

In de IJssel en Lekstreek van 21 december 2017 zegt Burgemeester Oskam: “We gaan ook de 'Hoven' onder handen nemen. Die woningen worden gerenoveerd. Er wordt echt aan de leefbaarheid gewerkt.”(3). September 2019 werden alle van Havensteder hurende Hovenbewoners dan ook straal overvallen met hun appartement te moeten verlaten wegens sloop van de Hoven. Vooral de huurders met 'tijdelijk contract' ondervonden enorme stress, mede door de houding van Havensteder die zich integendeel van behulpzaam opstelde naar hen. Dat de meesten ondanks de bovenbeschreven schreeuwende tekorten, toch slaagden in het vinden van ander onderdak, mag een waar wonder heten! Van de oorspronkelijk 358 huishoudens, resteren er nu nog maar 11 die binnenkort daadwerkelijk dakloos dreigen te raken. Wethouder Struijvenberg weigert hen elke hulp en coulance. Zelfs een urgentieverklaring krijgen deze 11 niet. Integendeel, de druk op hen wordt zo hoog mogelijk opgevoerd zonder wat dan ook te bieden, behalve afstraffing dóór dakloosheid. (4) En dat bij de Capelse 'vangnetten': een giga bureaucratie zo ontoegankelijk, dat zelfs beroeps de weg er niet eens meer in kunnen vinden. Het meest absurde hieraan echter is, dat niet deze huurders maar deze wethouder zélf de verantwoordelijke is voor het dóór de Hovensloop drastisch toegenomen tekort aan woningen voor huishoudens met de laagste inkomens. Dus ook voor de wachttijden die ruim dubbel zo lang zijn dan de tijd die verstreek sinds de eerste aanzegging tot woningontruiming op de Hoven. Dit is ronduit kaliber Toeslagaffaire, om Capelse mede-burgers met ongekende hardheid en 'blame the victim', dakloosheid in te sturen. Dat is nogal wat! Geen woning, geen toekomst. Want hoe kun je dat vanonder de brug? Een verbijsterend staaltje onbehoorlijk bestuur waar elke fatsoenlijke Capellenaar zich diep voor kan schamen.

Wij willen dan ook een dringend beroep doen op Burgemeester Oskam om een menswaardige oplossing voor deze huishoudens te bewerkstelligen. Doe mee! Hoe: - volg het inspreken op de commissievergaderingen:    . dinsdag 6 april 20:00 uur die van Bestuur Veiligheid en Middelen, op https://capelleaandenijssel.raadsinformatie.nl/vergadering/792042/Commis...    . dinsdag 6 april 20:00 uur die van StadsOntwikkeling en Beheer, op https://capelleaandenijssel.raadsinformatie.nl/vergadering/792043/Commis...    . woensdag 7 april om 20:00 uur die van Samenleving en Economie, op https://capelleaandenijssel.raadsinformatie.nl/vergadering/792044/Commis...    Via deze links kun je achteraf de insprekers ook terugluisteren en/of hun bijdragen lezen. - doe mee aan de demonstratie op donderdagmiddag 8 april bij het Stadhuis. Natuurlijk moet deze demonstratie coronaproof plaatsvinden. Dit bericht wordt aangepast zodra er meer info beschikbaar is.

Het is erg kort dag. Grijp dus deze laatste mogelijkheid aan om de dreigende dakloosheid van deze huishoudens te keren. En om daarmee tevens je onvrede kenbaar te maken met het bovengeschetste gemeentelijke woningbouwbeleid. literatuuropgave: 1. https://capelleaandenijssel.sp.nl/nieuws/2020/09/thema-avonden-woningbou... hoofdstukje Havensteder 2. idem, hoofdstukje 'wensvoorraad - betaalbaarheid' 3. https://capelle.ijsselenlekstreek.nl/nieuws/algemeen/318518/burgemeester... , 2e alinea 4. https://capelleaandenijssel.raadsinformatie.nl/vergadering/792007/Actual... en https://capelleaandenijssel.raadsinformatie.nl/vergadering/831455/Gemeen... punt 12. Motie vreemd: Urgentieverklaring De Hoven. Meer over Hoven II: in https://capelleaandenijssel.sp.nl/dossier/wonen-en-buurten vanaf 19 mei 2019.

Zie ook: Wonen en buurten

THEMA-AVONDEN WONINGBOUWPLANNING RAADSCOMMISSIE SOB 2/2, 6 JULI: TRENDS EN ONTWIKKELINGEN, 'VRAAGGERICHTHEID' - 'DE SAMENLEVING IN': LOZE RECLAMEKRETEN?

SP SP Capelle aan den IJssel 27-09-2020 09:55

Dit is deel 2 over de thema-avonden. Met opmerkelijks over de verhuurderheffing in het eerste tekstblok.

TRENDS EN ONTWIKKELINGEN door Lindella Dujardin Papio (senior beleidsadviseur Wonen bij de gemeente) - (naar 6 juli doorgeschoven laatste dia van 8 juni). Aan de hand van krantenkoppen bespreekt mevrouw Dujardin Papio de huidige vechtmarkt op woning­gebied. Alleen al in de regio Rotterdam zouden er 54.000 woningen bij moeten komen. Herstel treedt niet op door de coronacrisis, die ook hier bv. flexwerkers en ondernemers minstens zo erg treft als de vorige crisis. Toch blijven vraag naar en verkoop van woningen onverminderd hoog. Het motto moet dus blijven: bijbouwen! Mits de gemeente blijft begeleiden, blijven beleggers ook in crisistijd investeren in huurwoningen. Echter: vanaf 2020 nemen de investeringskosten toe wegens duurzaamheidseisen. In dit verband ging mevrouw Dujardin Papio speciaal in op de verhuurderheffing. Bij invoering in 2012 zou het doel zijn: subject- in plaats van objectsubsidies. De heffing bleek echter puur gericht op het dichten van tekorten van de Rijksbegroting. Ook zou deze heffing tijdelijk zijn, maar dat is niet zo. Sinds 2012 is al 10 miljard euro geïnd. Dat is wat corporaties niet kunnen investeren. Ook al geeft het Rijk subsidies op nieuwbouw, veel verhuurders én gemeentes vragen niet zomaar dringend om beëindiging van deze heffing! Waarom gemeente Capelle niet in dit rijtje staat, kun je lezen onder het kopje 'Lokaal, fractie' van hoofdstuk 'Stop de huurverhoging' https://capelleaandenijssel.sp.nl/nieuws/2020/09/actie-stop-de-huurverho... .

'VRAAGGERICHTHEID' - 'DE SAMENLEVING IN': LOZE RECLAMEKRETEN? De rest van de tweede thema-avond ging over hoe de diverse soorten (ver)bouw-ontwikkelingen het gemeentelijke traject doorlopen en wie daar wanneer hoe over beslist: gemeenteraad en/of College van Burgemeester en Wethouders (B&W). Op de openingsdia 'Gebiedsontwikkeling nieuwe stijl' staan 2 opmerkelijke punten: - 'Vraaggericht' bleef zonder antwoord op: wíens vraag? De door Havensteder geschetste stormloop op naar inkomen nog betaalbare huisvesting, die geldt althans niet als 'vraag' om zich op te richten. Want dan zou immers zoiets als de Hoven-II-sloop nooit zijn doorgedrukt, die wel degelijk ten minste één bron van dat huidige schreeuwende tekort blijkt te zijn (zie hoofdstukje Havensteder op https://capelleaandenijssel.sp.nl/nieuws/2020/09/thema-avonden-woningbou... ). - 'Minder vergaderen, meer de samenleving in' geldt zowel Raad als College. Wie echter zou die samenleving zijn dan? En vooral: heeft ze hierdoor daadwerkelijk iets in te brengen gekregen, of typeert deze stelling juist vrijblijvendheid van Raad en College naar 'de Capelse burger'? Behalve het stukje samenleving 'ontwikkelaars' geheten, komt 'de samenleving' in dit hoofdstuk geheel nergens meer voor. Oftewel: dat 'meer de samenleving in' is inderdaad niets meer dan een loze reclameslogan. Alles draait blijkbaar om 'het proces' waarin -als resultaat- als het ware de Raad wikt, B&W beschikt, en de burger het nakijken heeft.

Zie ook: Wonen en buurten

THEMA-AVONDEN WONINGBOUWPLANNING RAADSCOMMISSIE SOB 1/2, 8 JUNI: 'WENSVOORRAAD' - 'BETAALBAARHEID', HAVENSTEDER: BESCHIKBAARHEID SOCIALE HUUR CAPELLE, DOELGROEPONTWIKKELING EN NIEUWBOUW

SP SP Capelle aan den IJssel 27-09-2020 09:33

De beide avonden -8 juni en 6 juli- waren bedoeld ter informering van gemeenteraadsfracties. In dit artikel -in 2 delen op deze site geplaatst- vind je een bespreking van de meest opvallende zaken. Wil je alle teksten, zowel de dia's als de toelichtingen, dan vind je die via de datum op de gemeenteraadskalender https://capelleaandenijssel.raadsinformatie.nl/ .

'WENSVOORRAAD' - 'BETAALBAARHEID' Het eerste deel op 8 juni ging over Programma Wonen, de huidige woningvoorraad versus wensvoorraad (be­hoefte) en over Woningbouwplanning. Door R. van Gaal, gemeentelijke projectleider Stadsontwikkeling. De staatjes met bedragen / percentages van huurwoningen blijken niet vergelijkbaar te zijn: categorieën worden verschillend benoemd en onduidelijk blijft, waar hoe wat wordt meegeteld. Wél eenduidig bleken de cijfers te zijn van het Regio Akkoord “Meer evenwicht” (2018-2019). Dit overzicht vergelijkt 2017 met de gewenste situatie in 2030 voor alle 14 deelnemende gemeenten. Dat “meer evenwicht” blijkt voor sociale huurwoningen te betekenen: AFname Capelle met 5,96%, AFname Regio met 8,2%. Zonder de vraag te beantwoorden, waar dán dat die bijna 6% resp. 8,2% kunnen wonen. Volgens de Stadsvisie en het Regio Akkoord, moet Havensteder in Capelle in 2030 minimaal 9034 sociale huurwoningen hebben = 90% van de wensvoorraad. Dit komt in het volgende deel van de avond nader aan de orde. Hoe zit 't dan met die 10% gewenste niet-Havensteder corporatiewoningen, vooral wat (2018) de categorie onder € 711,- betreft? Dat blijkt een tekort van 406 woningen op te leveren in 2030 die niet in afspraken met de gemeente begrepen zijn. En dat terwijl 100% in 2030 betekent, dat de voorraad zowel in Capelle als in de regio al afgenomen ís. Zie de bijna 6% respectievelijk 8,2% hierboven.

Op de vraag hoe 'wens' ligt, verwees de wethouder naar de buurtmonitor. Niet bepaald een heldere definitie. Waar echter wel een eenduidig antwoord op kwam, dat was de vraag wat de wethouder verstaat onder 'betaalbaar' zijn van een woning: tot de NHG-grens (Nationale Hypotheek Garantie). Die grens blijkt te zijn: tot een te lenen bedrag van € 310.000,- (2019). In de voorbeeldtabellen van het NIBUD (halverwege https://www.nibud.nl/beroepsmatig/nibud-loonstijgingen-zorgen-voor-hoger... ) kun je zien, dat daar een inkomen bij hoort van ca. € 60.000,- bruto per jaar (2019). Bij het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vind je een prachtige grafiek van inkomens (2018): https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/inkomensverdeling . Uit deze grafiek kun je herleiden:

dat veruit de meeste huishoudens een totaal bruto inkomen hebben tussen € 15.000 en € 40.000,- per jaar dat in zo'n 50% van alle huishoudens niet boven de ca. € 35.000,- bruto per jaar binnenkomt en dat het inkomen van hooguit 17% van alle huishoudens € 60.000,- bruto per jaar te boven gaat.

Jawel, huishoudens. Dus alle inkomens per huishouden bij elkaar opgeteld. Uit de NIBUD-tabellen kun je het maximale hypotheekbedrag afleiden dat bij deze inkomens nog verantwoord is. Voor de helft van alle huishoudens is dat tot hooguit € 160.000,- (2018-19). De grote vraag nu is dus, of wat de wethouder betaalbaar nóémt, ook werkelijk betaalbaar ís. Voor nog te realiseren woningen, zie je de inkomensverhoudingen uit de CBS-grafiek alvast totaal niet terug in de gemeentelijke plannen. Niet bij koop én niet bij huur: minstens 50% van alle huishoudens moet 't bij deze cijfers doen met minder dan 30% van alle nieuwbouw. Al het overige gaat hun budget te boven. Het lijkt er dus wel héél erg sterk op, dat de gemeentelijke opvattingen van zowel 'wensvoorraad' als 'betaalbaarheid', nogal uit de pas lopen met de feitelijke behoeftes en inkomens.

HAVENSTEDER: BESCHIKBAARHEID SOCIALE HUUR CAPELLE, DOELGROEPONTWIKKELING EN NIEUWBOUW door assetmanager C. Zwart Er blijken 5 mogelijkheden te zijn om in Capelle respec­tievelijk via Woonnet Rijnmond, aan een huurwoning te komen. Gemiddeld geeft 'direct kans' het snelst een huurwoning. De gemiddelde wachttijden zeggen echter niets over de maximale wachttijd. Bijvoorbeeld: na een gemiddelde inschrijfduur van 4 jaar zou je geslaagd zijn in Capelle (regio: 4,7 jaar). En dan te weten dat er mensen zijn die al 9 à 19 jaar wachten, in tenslotte onhoudbare situaties, en nog steeds: níet slagen. De overzichtjes vergelijken enkel de ene methode met de andere op gemiddeldes, maar zeggen niets over Woonnet-rampenplannen waar wel degelijk mensen tegen doodlopen. Laat staan in categorieën en/of aantallen. Bijna verbaasd vertelde de heer Zwart, dat er geen enkele leegstand meer was van woningen tot de huursubsidiegrens. Integendeel, er zijn zó 2.000 gegadigden voor één zo'n flat, in de hele regio, ongeacht de gemeente. Hij geeft 3 typeringen (doelgroepen) van woningzoekenden. De derde typering betreft een stel dat terug wil naar Capelle om daar te gaan samenwonen. Ze hebben een gezamenlijk bruto jaarinkomen van € 37.000,-, dus recht op een sociale huurwoning. Maar zoals 't wit op zwart op de betreffende dia staat: er is voor deze groep heel weinig aanbod! In heel Capelle komt er maar eens in de 3 weken één bij dit profiel passende woning vrij. Die dus meteen alweer vergeven is ook, met zo'n 2.000 gegadigden die zich onmiddellijk allemaal storten op die ene woning. Oftewel: exact de ervaring van de 'tijdelijke' Hovenbewoners de laatste 2 jaar.

Zoals gezegd: volgens de Stadsvisie moet Havensteder in Capelle in 2030 minimaal 9034 sociale huurwoningen hebben onder de liberalisatiegrens. 75% daarvan is jaarlijks voor de primaire doelgroep (huurtoeslag), 70% van de sociale woningvoorraad moet verhuurd worden onder de aftoppingsgrens. In de prognose 2018 komt Havensteder echter uit op 8074, dat is 564 woningen te weinig. Elke 5 jaar herziet Havensteder z'n planning. De huidige loopt 2017-2022. De corporatie heeft al aanpassingen doorgevoerd naar aanleiding van het Regio Akkoord:

minder verkoop (is al teruggelopen, moet echter nóg minder, met name 1-gezins) minder liberalisatie (deels ook door de-liberalisatie vooral voor middeninkomens met huur tot € 1.000) meer nieuwbouw.

In 2030 echter, resteert volgens deze herziene planning nog steeds een tekort aan 256 woningen met een netto huur tot € 735,15 in Capelle. De heer Zwart zei er tussen haakjes bij dat de Hovensloop de oorzaak hiervan is (hier genoteerd als minus 312). En dat terwijl de feitelijke woningbehoefte passend bij daadwerkelijke inkomens, alle kans van veel hoger ligt dan de begrote 'wensvoorraad'. Als reden noemde de heer Zwart Havensteder's investeringsbeleid. Dat was: eerst verkopen voordat je de opbrengst kunt uitgeven. Intussen is dat aangepast vanwege de lage rentestand. Daarom is lenen nu geen probleem meer en is er nu ruimte voor nieuwbouw 2026-2030 in de begroting. Dat komt nogal vreemd over. In 2017-18 was de rentestand algauw al 5 jaar enorm laag. Over de Hoven-2-sloop was toen echter nog níet beslist. Toch zijn die sloopplannen doorgedrukt, met alle gevolgen van dien. Zowel bij Havensteder áls bij de wethouder, staat dus NIET het überhaupt kunnen wonen (naar inkomen) voorop. Want dan hadden ze tijdig ieder hun beleid aangepast gehad op in 2018 wel degelijk al ruimschoots bekend zijnde informatie.

Zie ook: Wonen en buurten

ACTIE STOP DE HUURVERHOGING 1/2 : AANLEIDING EN KADER, LANDELIJK - LOKAAL

SP SP Capelle aan den IJssel 27-09-2020 08:46

Dit is deel 1 van een update over de maanden mei tot en met augustus.

AANLEIDING EN KADER Vooral sinds 2011 groeien de huurprijzen véél harder dan de inkomens. Oorzaak: de verhuurderheffing. Een vol kwart van de huur verdwijnt daardoor regelrecht in de staatskas. Dit treft alle woninghuurders. Ook als je al lang een woning huurt, want dan gebeurt dit via huurmaximalisatie. Dat wil zeggen dat de verhuurder elk jaar je huurprijs extra fors mag laten stijgen aan de hand van de WOZ-waarde. Opdat álle huurwoningen op zo maximaal mogelijke huur belanden. Ook al hebben marktwaardes niets van doen met redelijke huurwoningexploitatie. Daarnaast heeft zulk marktbeleid schaarste veroorzaakt: een enorme vraag bij een aanbod van niks. Ook betaalbaarheid verdween hierdoor steeds verder uit zicht: steeds meer 'duur scheefwonen', steeds meer mensen in betalings­problemen, steeds meer daklozen, en zo voort. Doe daar de coronacrisis bovenop met de daaruit volgende diepe economische crisis die alle deskundige partijen voorspellen, van ons Centraal Planbureau tot en met de OESO, en het drama is compleet. Temeer bij dalende inkomens door fors toenemende werkloosheid etcetera. Met ook nog 'ns deze verwachtingen, is dus 0% al veel te veel. Natuurlijk is zowat iederéén de dupe van dit 'vechtmarkt'-beleid, zowel kopers als huurders, tot ver boven modaal aan toe. Meer dan 50% van alle huishoudens kan überhaupt niet eens rondkomen zonder toeslagen. Rondpomperij die níet gratis is. Net zo min als die schaarste, veroorzaakt door misplaatste kortzichtige zuinigheid. 'Markt' bespaart dus niets, integendeel. En leidt ook nog 'ns tot alle gevolgen afwentelen op het individu. Bij de verhuurderheffing pakt dit al helemáál bezopen uit, want woninghuurders zien helemaal níets terug voor hun intussen al 10 miljard euro die door deze heffing rechtstreeks de staatskas in ging.

LANDELIJK - LOKAAL Ook al is de rode draad hetzelfde (zie hierboven), per gemeente is de situatie verschillend. Dat is waarom lokale en landelijke acties allebei nodig zijn, opdat ze elkaar aanvullen en versterken. Hoe dat in onze afdeling is ingevuld, dat lees je hieronder. Natuurlijk gaat dit om veel méér dan die verhuurderheffing. Maar zoals het SP-campagneteam zei: je moet érgens beginnen. Al houdt 't daar zeker niet bij op. En ook dát geldt zowel landelijk als lokaal. Want waar we naar toe moeten, op woninggebied is dat fatsoenlijke Volkshuisvesting.

Zie ook: Wonen en buurten

#BELOONDEHELDEN

SP SP Capelle aan den IJssel 27-05-2020 18:43

Natuurlijk heeft Lilian Marijnissen gelijk: ONZE ZORG VERDIENT MEER DAN ALLEEN APPLAUS. Daarom bij deze haar oproep om deze petitie te tekenen op https://doemee.sp.nl/zorg . Klik op de link ook voor toelichting.

Zie ook: Zorg en Welzijn

HOVEN

SP SP Capelle aan den IJssel 27-05-2020 18:34

Natuurlijk is het in de hele regio een groot en louter toenemend probleem om aan fatsoenlijke betaalbare huisvesting te komen. In Capelle is de aanstaande Hovensloop een forse aanjager van deze schaarste gebleken. Schaarste die het gevolg is van gevoerd beleid. Hoe dat zit, kunt u nalezen in onze thema-uitgave Huisvestingsbeleid https://capelleaandenijssel.sp.nl/link/huisvestingsbeleid-thema-uitgave-... . Hoe stond het op het einde van het eerste kwartaal van 2020 met de huishoudens die onze gemeente liever kwijt dan rijk is, maar die hier nog steeds moeten wonen omdat er niks anders voor hen ís?

Op 31 maart woonden hier nog 18 huishoudens met een vast huurcontract. Voor 3 van hen loopt de juridische uitzettingsprocedure omdat ze de drie woningen afwezen die Havensteder verplicht was hen aan te bieden. Waarom deze bewoners dat deden, vermeldt de collegebrief van week 17 niet. Bij het begin van het tweede kwartaal waren er ca. 30 huishoudens met voorheen een tijdelijk contract al verwikkeld in zo'n uitzettingsprocedure. Al deze ca. 33 rechtszaken staan momenteel stil vanwege de coronacrisis. Ook mag er om dezelfde reden vooralsnog niemand uit de woning gezet worden. Maar of deze 33 huishoudens daar iets mee opschieten? De nieuwe Leefbaar-wethouder Struijvenberg stelt zich bovendien hardvochtig en onterecht afbekkend op, zelfs bij gewone vragen over bindende eerdere toezeggingen in deze kwestie. Interveste verhuurde eind eerste kwartaal 162 Hoven-woningen tijdelijk anti-kraak. Omdat sloop pas september 2020 zou beginnen, mogen deze huurders waarschijnlijk langer blijven dan 1 mei (vertraging door de coronacrisis nog niet meegerekend). Ook aan hen knaagt echter de tergende onzekerheid van zulk “flexwonen”, bleek uit gesprekjes die Toos Spee met hen voerde. Voor hen is “anti-kraak” de enige mogelijkheid om überhaupt een dak boven het hoofd te hebben. Bij gebrek aan beter dus, net zoals dat opgaat voor de ca. 30 resterende “tijdelijke” Hoven-huurders van Havensteder.

Zie ook: Wonen en buurten

FLORABUURT 2/2

SP SP Capelle aan den IJssel 27-05-2020 18:22

Is Florabuurt 1/2 "einde verhaal" voor welhaast 900 huishoudens? Nee.

Wethouder Struijvenberg herhaalt blijkbaar dolgraag het Spraypark-debacle. Dat is de waterspeeltuin aan de Groenendijk waar najaar 2018 zo enorm veel bezwaarschriften tegen ingediend zijn, dat alsnog de Capelse burgers konden kiezen voor een andere vestigingsplaats. Waardoor de waterspeeltuin uiteindelijk gerealiseerd is in het Schollebos.

Voor Florabuurt heeft zich de eerste mogelijkheid tot bezwaar al aangediend, namelijk in de vorm van de brug naar het toekomstige Aafje Zorghotel. Dit "zorghotel" staat gepland op Rotterdams grondgebied tussen metrostation Schenkel (richting Alexanderpolder) en de wetering die de gemeentegrens vormt. Maar de enige toegang zou over deze wetering komen, op Capels grondgebied, via een brug en weg tussen de beide meest zuidwestelijke Dotterleiflats door. In een toch al overbelast buurtdeel, zonder dat dit extra verkeer meegenomen was in het Koersplan.

Je kunt alléén bezwaar maken tegen vergunningen die al verleend zijn, binnen 6 weken na publicatie. En dat publiceren bleek hoogst onopvallend te geschieden. Namens de buurt heeft de voorzitter van WOP Schenkel Alfred Heijkoop, op de valreep bezwaar gemaakt tegen de brugvergunning. De vergunningverlening voor de toerit tot de brug is echter aangehouden tot 9 juni. Zou deze vergunning alsnog verleend worden, reken maar dat 't dan bezwaarschriften regenen gaat. En zo voort met de door de hele buurt zeer ongewenste inbreiplannen buiten het middenterrein.

Zie ook: Wonen en buurten

FLORABUURT 1/2

SP SP GroenLinks D66 PvdA Capelle aan den IJssel 27-05-2020 18:17

In onze Nieuwsbrief 2020-1 zowel als in onze thema-uitgave Huisvestingsbeleid, kon u lezen over "concept Koersplan Florabuurt". De thema-uitgave blijft downloadbaar op https://capelleaandenijssel.sp.nl/link/huisvestingsbeleid-thema-uitgave-... . Het gemeentelijke koersplan houdt in: de buurt veel voller bouwen ("verdichten") om daarmee sociale "verdunning" te bereiken. Oftewel: statistisch gezichtsbedrog dat de huidige bewoners louter nadelen biedt.

Op 9 maart stond Koersprogramma Florabuurt op de agenda van de gecombineerde Raadscommissies. Met drie insprekers: Alfred Heijkoop (voorzitter WOP Schenkel), Anthon van Veen (voorzitter Stuurgroep Florabuurt, een bewonersvereniging die toen al meer dan 400 Florahuishoudens vertegenwoordigde) en Toos Spee als betrokken buurtgenoot (zij 't daarnaast organisatiesecretaris SP Capelle). Van beide laatsten kun je hun volledige teksten vinden in 2. Inspreekrecht op https://capelleaandenijssel.raadsinformatie.nl/vergadering/652193/Gecomb... . Een spreekrecht van 5 minuten, dat is 1 A4 aan tekst. En dat over een pakket aan stukken bij agendapunt 3 van ruim 1 cm. dik. Tijdens de verdere vergadering mochten deze insprekers bovendien nergens meer op reageren. Er ontstond geen gesprek en vragen van insprekers bleven goeddeels onbeantwoord. Wethouder Struijvenberg was niet gediend van enige daadwerkelijke inbreng, hij stelde zijn opdracht door de coalitie boven alles. Wie nog met wie zou praten, was hem om het even. Als dat Koersdocument er maar doorheengejast kon worden op de (digitale) Raadsvergadering van 20 april.

Omdat inspreken aldus het tegendeel bleek te betekenen van inspraak te hebben, schreef Toos Spee 14 april een goed onderbouwde brief van 3 A4 aan het College van Burgemeester en Wethouders. Deze brief had openbaar moeten verschijnen bij punt 4. Ingekomen stukken. Dat is niet gebeurd. Wel is de pdf meteen verspreid. Zowel Anthon van Veen als Alfred Heijkoop spraken wel in tijdens de Raadsvergadering van 20 april. Resultaat: de wethouder beweert de bezwaren gehoord te hebben, maar wil de inbreiplannen evengoed doorzetten in concrete bouwprogramma's. Slechts 4 partijen stemden tegen deze Koers: D'66, PvdA, GroenLinks en SP. Waarbij voor de SP doorslaggevend was, dat de wethouder Stuurgroep Florabuurt buitenspel houdt. De bewoners blijven louter indirect vertegenwoordigd in de Buurtcoalitie, namelijk via WOP Schenkel. Dat betekent dat alle zakelijke partijen zoals Pameijer, Jumbo Bruins, etc. via die Buurtcoalitie een groter adviesrecht hebben naar de gemeente dan de bewoners over hun eigen buurt. Zij blijven hierdoor zonder zeggenschap over hun woonomgeving.

Zie ook: Wonen en buurten

ACTIE STOP DE HUURVERHOGING – 0% is genoeg

SP SP Capelle aan den IJssel 27-05-2020 18:10

Dit bericht is een vervolg op https://capelleaandenijssel.sp.nl/nieuws/2020/05/actie-stop-de-huurverho... . Na informatie van het landelijke campagneteam volgt, hoe onze lokale actie eruit gaat zien.

Intussen kwam er meer informatie beschikbaar van het landelijke campagneteam. Daaruit bleek, dat de verhuurderheffing de grootste boosdoener is: een vol kwart van wat je aan huishuur betaalt, gaat rechtstreeks de staatskas in! Dit treft haast álle huurders, ongeacht de prijsklasse van de woning. Daarmee draaien huurders nog steeds ver boven verhouding op voor de vorige crisis, die van banken en beurzen 2008-2011. Óók via “huurmaximalisatie”: het gaandeweg zo hoog mogelijk optrekken van het maandbedrag van mensen die hun woning al lang huren. En toen was daar -bovenop de woningnood- de coronacrisis. Dit blijkt tot hevige inkomensklappen te gaan leiden, zie wat ons Centraal Bureau voor de Statistiek ons hierover te melden had zoals in https://nos.nl/artikel/2334033-economische-klappen-door-coronavirus-we-h... . En dat terwijl lasten zoals de woninghuren, al jaren veel harder stegen dan de inkomens. Het blijkt de Eerste Kamer geweest te zijn, die daarom de minister dringend verzocht om de huren dit jaar niet te verhogen. Deze Kamerbreed gesteunde SP-motie die ze naast zich heeft neergelegd. Ze wíl niet. Het is nu dus aan ons en aan de fracties om de minister alsnog tot huurbevriezing te bewegen. Zowel landelijk áls lokaal: omdat de situatie per gemeente verschilt.

Hoe gaat onze lokale actie eruitzien? Tot 26 mei houden we een vragenronde onder lokale huurders (zowel Capelle als Krimpen aan den IJssel). Met de aldus ontvangen informatie kunnen we een gegronde petitie opstellen: een dringend verzoekschrift gericht aan verhuurders. Vanaf ca. 1 juni kan iedereen die petitie (doen) ondertekenen. Ook als je zelf geen woninghuurder bent! Deze ondertekening vindt online plaats. Maar er komt ook een print-exemplaar waarmee je zelf je eigen omgeving kunt bestrijken en waarmee we coronaveilig bij winkelcentra kunnen staan. Tijdens de nationale actieweek 22-28 juni, kunnen we de getekende petitie dan in pdf aanbieden aan alle ons bekende verhuurders. En bovendien fysiek -bijvoorbeeld in 1,5-meter-optocht- aan de grootste verhuurder met een lokaal kantoor in Capelle: Havensteder.

Zie ook: Wonen en buurten

actie STOP DE HUURVERHOGING

SP SP Capelle aan den IJssel 04-05-2020 11:53

SP afdeling Capelle aan den IJssel ontving meerdere alarmerende vragen over een aanstaande huurverhoging door Havensteder van boven de 4%, met als hoogste tot nu van 5,2%. In euro's variërend van € 28,- tot € 54,- per maand. De melders wonen in de wijken Schollevaar en Schenkel. Maar het kan niet missen dat dit heel Capelle en Krimpen aan den IJssel treft. Heel Nederland zelfs.

De oorzaak van deze extreme verhoging blijkt namelijk de verhuurderheffing te zijn. Deze heffing is een belasting die woningcorporaties moeten betalen aan de rijksoverheid, waarbij de WOZ-waarde het te betalen bedrag bepaalt. De WOZ-waarde op haar beurt, wordt vastgesteld door gemeentes op basis van verkoopprijzen van vergelijkbare woningen een jaar eerder. Rijzen die verkoopprijzen de pan uit, dan doet de WOZ-waarde dat ook. En daarmee de verhuurderheffing. Woningcorporaties wentelen deze heffing af op hun huurders. Dat mogen ze omdat de rijksoverheid dat zo heeft bepaald. Een absurde gang van zaken, want de woning zelf verandert hier niets door. De WOZ-waarde heeft ook totaal niets te maken met de inkomsten en uitgaven die woningcorporaties hebben uit en voor verhuur. Maar deze corporaties verhuren vooral veel sociale woningbouw. Daarom draaien de mensen die daar het sterkst van afhankelijk zijn, op voor die marktafhankelijke heffing.

Deze verhuurderheffing is ingevoerd en gehandhaafd door de opeenvolgende Rutte-kabinetten. Ook onlangs weer door Rutte III. Daarin geen enkele belemmering ondervindend van een meerderheid in de Tweede Kamer. De SP was van meet af aan, principieel tegen deze heffing. Nu blijkt die te leiden tot extreme huurverhogingen. Terwijl gelijktijdig heel wat mensen gevolgen van de coronacrisis ook in hun portemonnee (gaan) ondervinden. Hoogste tijd voor actie, vond SP Tweede Kamer-fractie bij monde van Sandra Beckerman: ___________________________________________________________________

Juist in de coronacrisis komen nog meer mensen in de problemen door een nog hogere energierekening, hoge huurprijzen of de staat van hun woning. Ondertussen gaan de huren per 1 juli voor velen nog verder omhoog. We betaalden al veel te veel en we gaan straks nóg meer betalen.

Het wordt tijd dat we weer van ons laten horen. Op woningsdag 27 april, deed de SP een publieke oproep aan alle huurbazen in Nederland om dit jaar de huren niet te verhogen. Dat is het minimale wat huurders mogen verwachten in deze moeilijke tijd. Natuurlijk blijft het daar niet bij en eisen we nog meer, maar we beginnen nu bij deze oproep.

Stop de huurverhoging, want 0% is genoeg! Steun jij de oproep? Ga dan snel naar: https://doemee.sp.nl/stop-de-huurverhoging

Deel de oproep en de link met zoveel mogelijk anderen, zodat zij het ook kunnen steunen. Samen staan we sterker! ____________________________________________________________________

Wij verzoeken iedereen dringend om deze oproep te ondersteunen. Ook als je geen SP lid bent of niet in een huurwoning woont. Want hoe meer steun, hoe beter we ten minste in Capelle, corporaties tot die 0% kunnen bewegen. Vooral Havensteder dat hier méér dan 90% van de sociale woningen verhuurt. Natuurlijk mag je onze oproep verspreiden en de link delen, graag zelfs!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.