Nieuws van CDA in Hattem over CDA inzichtelijk

23 documenten

De scholen zijn weer begonnen

CDA CDA Hattem 31-08-2021 10:32

De scholen zijn weer begonnen! Daarom is het extra belangrijk om goed op te letten in het verkeer. Commissielid Robert Klaassen en raadslid Judith van Duinen vertellen: ''Een derde van de ongelukken onder kinderen vindt plaats op weg naar of van school. De onlangs veranderde verkeerssituatie op verschillende plekken in Hattem vormen te meer reden om veilig te rijden. Onze oproep dus aan alle weggebruikers in Hattem: let goed op en rij voorzichtig!'' Lees meer over veilig verkeer voor scholieren en andere weggebruikers op de website van Veilig Verkeer Nederland:https://vvn.nl/onze-scholen-zijn-weer-begonnen.

CDA HATTEM DOET MEE MET NLDOET OP DE JAN JASPERSSCHOOL

CDA CDA Hattem 14-03-2019 11:13

HATTEM – Op zaterdag 16 maart jongstleden was het Nederland Doet en zo ook op de Jan Jaspersschool in Hattem. Namens het CDA Hattem waren er maar liefst 8 vrijwilligers aanwezig, waaronder ook bestuurs- en fractieleden. Tijdens deze dag werden er verscheidene werkzaamheden verricht, zoals snoei-, schilder- en schoonmaakwerk en het opruimen van de schuur. Jong en ouder droegen op deze manier een steentje bij aan het onderwijs voor de generatie van de toekomst. Samen leven, samen doen! “Wij willen de Jan Jaspersschool bedanken voor deze mooie gelegenheid en wij willen ons graag vaker voor dit soort activiteiten in de samenleving inzetten”, zo laat voorzitter Henberto Remmerts de Jan Jaspersschool weten. Na de lunch verplaatste een groot deel van het CDA zich naar de binnenstad van Hattem om aandacht te vragen voor de provinciale statenverkiezingen op woensdag 20 maart. Omstreeks 13.40 uur arriveerde de campagnebus van CDA Gelderland op het kerkplein, met onder andere de regiokandidaten Hans van Ark, Daisy Vliegenthart, Wimjan van der Heijden (Waterschappen) en kamerlid Evert Jan Slootweg.

CDA HATTEM DOET MEE MET NLDOET OP DE JAN JASPERSSCHOOL

CDA CDA Hattem 14-03-2019 11:13

HATTEM – Op zaterdag 16 maart jongstleden was het Nederland Doet en zo ook op de Jan Jaspersschool in Hattem. Namens het CDA Hattem waren er maar liefst 8 vrijwilligers aanwezig, waaronder ook bestuurs- en fractieleden. Tijdens deze dag werden er verscheidene werkzaamheden verricht, zoals snoei-, schilder- en schoonmaakwerk en het opruimen van de schuur. Jong en ouder droegen op deze manier een steentje bij aan het onderwijs voor de generatie van de toekomst. Samen leven, samen doen! “Wij willen de Jan Jaspersschool bedanken voor deze mooie gelegenheid en wij willen ons graag vaker voor dit soort activiteiten in de samenleving inzetten”, zo laat voorzitter Henberto Remmerts de Jan Jaspersschool weten. Na de lunch verplaatste een groot deel van het CDA zich naar de binnenstad van Hattem om aandacht te vragen voor de provinciale statenverkiezingen op woensdag 20 maart. Omstreeks 13.40 uur arriveerde de campagnebus van CDA Gelderland op het kerkplein, met onder andere de regiokandidaten Hans van Ark, Daisy Vliegenthart, Wimjan van der Heijden (Waterschappen) en kamerlid Evert Jan Slootweg.

CDA wil samen met de fracties van CU en D66 stedenbouwkundig plan locatie Oude IJsbaan – Uilennest, met voorrang voor scholen.

CDA CDA D66 ChristenUnie Hattem 13-03-2019 12:56

Hattem – De CDA-fractie wil het nieuwe scholencluster van de "Van Heemstraschool en ""de Zaaier" huisvesten op de locatie "Oude IJsbaan/Van Heemstraschool". Samen met de fracties van D66 en ChristenUnie heeft het CDA daarover tijdens de raadsvergadering van 11 maart een amendement ingediend. Dit amendement werd met 10 voor en 5 tegen aangenomen. CDA-woordvoerder Harry Kremer. “Het CDA heeft in de raadscommissie gemotiveerd aangegeven niet "de Noordgouw" als nieuwbouwlocatie aan te wijzen voor cluster 1 maar de oude IJsbaan. Daarnaast is duidelijk dat zowel de "Van Heemstraschool" als "de Zaaier" een nadrukkelijke voorkeur hebben voor de oude ijsbaan of de huidige "Van Heemstraschool". Dit gegeven versterkt de mening van het CDA m.b.t. de keuze voor de "oude IJsbaan/Van Heemstraschool". Gezondheid en veiligheid zijn voor het CDA belangrijke speerpunten. Daar kan op de "oude IJsbaan/Van Heemstraschool" goed rekening mee worden gehouden. Harry Kremer: “Verder speelt natuurlijk ook het voedingsgebied van de beide scholen. Ook hechten wij zeer aan een evenwichtige spreiding van het openbaar en bijzonder onderwijs. Vandaar dat de locatie öude IJsbaan/Van Heemstraschool" – een goede oplossing is. Ik verwacht dat het college nu snel aan de slag gaat met het maken van een plan voor de nieuwe locatie”. De CDA-fractie heeft in 2014 al gevraagd om een integraal plan voor de locatie "Uilennest-Oude IJsbaan/Van Heemstraschool". In dat plan past een plek voor de beide scholen. Daarnaast willen het CDA, appartementen voor zowel de sociale huur als de midden-huur (tussen €700-€1000), maar ook koopappartementen. Harry Kremer :”Wat het CDA betreft kan de Luwte daarin ook een plek krijgen". Verder is in het coalitieakkoord afgesproken dat de gemeente zich zal inzetten om zorgaanbod op algemene grondslag mogelijk te maken. Dus ook dat aspect moet aan de orde komen”. Het CDA verwacht van het college op korte termijn een plan waarin dit alles is opgenomen. Als eerste moet worden begonnen met de nieuwbouw voor de scholen. Wel wordt beseft dat er nog een ruimtelijke procedure moet worden doorlopen. Harry Kremer: “In dat kader vinden wij het van belang dat er over de ruimtelijke inpassing goed overleg is met de omwonenden”.

CDA wil samen met de fracties van CU en D66 stedenbouwkundig plan locatie Oude IJsbaan – Uilennest, met voorrang voor scholen.

CDA CDA D66 ChristenUnie Hattem 13-03-2019 12:56

Hattem – De CDA-fractie wil het nieuwe scholencluster van de "Van Heemstraschool en ""de Zaaier" huisvesten op de locatie "Oude IJsbaan/Van Heemstraschool". Samen met de fracties van D66 en ChristenUnie heeft het CDA daarover tijdens de raadsvergadering van 11 maart een amendement ingediend. Dit amendement werd met 10 voor en 5 tegen aangenomen. CDA-woordvoerder Harry Kremer. “Het CDA heeft in de raadscommissie gemotiveerd aangegeven niet "de Noordgouw" als nieuwbouwlocatie aan te wijzen voor cluster 1 maar de oude IJsbaan. Daarnaast is duidelijk dat zowel de "Van Heemstraschool" als "de Zaaier" een nadrukkelijke voorkeur hebben voor de oude ijsbaan of de huidige "Van Heemstraschool". Dit gegeven versterkt de mening van het CDA m.b.t. de keuze voor de "oude IJsbaan/Van Heemstraschool". Gezondheid en veiligheid zijn voor het CDA belangrijke speerpunten. Daar kan op de "oude IJsbaan/Van Heemstraschool" goed rekening mee worden gehouden. Harry Kremer: “Verder speelt natuurlijk ook het voedingsgebied van de beide scholen. Ook hechten wij zeer aan een evenwichtige spreiding van het openbaar en bijzonder onderwijs. Vandaar dat de locatie öude IJsbaan/Van Heemstraschool" – een goede oplossing is. Ik verwacht dat het college nu snel aan de slag gaat met het maken van een plan voor de nieuwe locatie”. De CDA-fractie heeft in 2014 al gevraagd om een integraal plan voor de locatie "Uilennest-Oude IJsbaan/Van Heemstraschool". In dat plan past een plek voor de beide scholen. Daarnaast willen het CDA, appartementen voor zowel de sociale huur als de midden-huur (tussen €700-€1000), maar ook koopappartementen. Harry Kremer :”Wat het CDA betreft kan de Luwte daarin ook een plek krijgen". Verder is in het coalitieakkoord afgesproken dat de gemeente zich zal inzetten om zorgaanbod op algemene grondslag mogelijk te maken. Dus ook dat aspect moet aan de orde komen”. Het CDA verwacht van het college op korte termijn een plan waarin dit alles is opgenomen. Als eerste moet worden begonnen met de nieuwbouw voor de scholen. Wel wordt beseft dat er nog een ruimtelijke procedure moet worden doorlopen. Harry Kremer: “In dat kader vinden wij het van belang dat er over de ruimtelijke inpassing goed overleg is met de omwonenden”.

CDA-Statenfractie op bezoek in Hattem

CDA CDA Hattem 07-03-2019 15:54

Op 20 maart a.s. vinden de Provinciale Statenverkiezingen plaats. In dat kader trapte het CDA Hattem op woensdag 6 maart de campagne af met een bezoek van de CDA-Statenfractie. De Gelderse CDA-lijsttrekker Gerhard Bos en statenlid Daisy Vliegenthart werden bij Zoethout door Powered by Hattem bijgepraat over de ontwikkelingen in Hattem op het gebied van duurzaamheid. Namens het CDA Hattem waren Klasien Leegsma, Liesbeth van Helden, Teun Juk en Robert Klaassen aanwezig. Er werd onder meer een warm pleidooi gehouden voor zonnepanelen op het terrein van de voormalige vuilstortplaats in het bos. Het is heel mooi om te zien hoe Powered by Hattem zich inzet voor de samenleving en duurzaamheid in het bijzonder! Na het gesprek met Powered by Hattem werd er nog geflyerd op de markt op de Stadslaan. Vervolgens werd samen met het CDA Oldebroek een bezoek gebracht aan Wezep, waar Syntraal uitleg gaf over het verwarmen van het zwembad De Veldkamp met de restwarmte van aardappelproducent CêlaVíta.Wilt u in aanloop naar de verkiezingen meer weten over de standpunten van het CDA Gelderland is te vinden via de volgende link: https://cdagelderland.nl/uploads/gelderland/Conceptverkiezingsprogramma_PS_2019-2023.pdf

CDA-Statenfractie op bezoek in Hattem

CDA CDA Hattem 07-03-2019 15:54

Op 20 maart a.s. vinden de Provinciale Statenverkiezingen plaats. In dat kader trapte het CDA Hattem op woensdag 6 maart de campagne af met een bezoek van de CDA-Statenfractie. De Gelderse CDA-lijsttrekker Gerhard Bos en statenlid Daisy Vliegenthart werden bij Zoethout door Powered by Hattem bijgepraat over de ontwikkelingen in Hattem op het gebied van duurzaamheid. Namens het CDA Hattem waren Klasien Leegsma, Liesbeth van Helden, Teun Juk en Robert Klaassen aanwezig. Er werd onder meer een warm pleidooi gehouden voor zonnepanelen op het terrein van de voormalige vuilstortplaats in het bos. Het is heel mooi om te zien hoe Powered by Hattem zich inzet voor de samenleving en duurzaamheid in het bijzonder! Na het gesprek met Powered by Hattem werd er nog geflyerd op de markt op de Stadslaan. Vervolgens werd samen met het CDA Oldebroek een bezoek gebracht aan Wezep, waar Syntraal uitleg gaf over het verwarmen van het zwembad De Veldkamp met de restwarmte van aardappelproducent CêlaVíta.Wilt u in aanloop naar de verkiezingen meer weten over de standpunten van het CDA Gelderland is te vinden via de volgende link: https://cdagelderland.nl/uploads/gelderland/Conceptverkiezingsprogramma_PS_2019-2023.pdf

zienswijze van het bestuur en de fractie van het CDA Hattem

CDA CDA D66 ChristenUnie Hattem 03-03-2019 17:44

Directie Participatie Ontwerpwijzigingsbesluit Luchthavenbesluit Lelystad, Postbus 20901, 2500 EX Den Haag. Hattem, 20 februari 2019. Excellentie, Hierbij ontvangt u de zienswijze van het bestuur en de fractie van het CDA Hattem, op het ontwerpbesluit tot wijziging van het Luchthavenbesluit Lelystad en de geactualiseerde milieueffectrapportage (MER). Op basis van de hieronder aangegeven motivatie verzoeken wij u primair om de opening van Lelystad airport uit te stellen tot aangetoond is:dat de noodzakelijke strategische visie conform de EU richtlijnen is afgerond ( zie punt 1) • dat de exploitatie van de luchthaven Lelystad rendabel is op basis van een geactualiseerd ondernemingsplan, waarin de totale geactualiseerde maatschappelijke kosten en baten zijn gekwantificeerd.( zie punt 2). • dat het luchtruim van Nederland is heringedeeld , waarbij laagvliegroutes boven het oude land ( onder andere de provincies Gelderland en Overijssel) niet meer aan de orde zijn. (zie punt 3) Daarnaast verzoeken wij u subsidiair een aantal verbeteringen in het luchthavenbesluit en de geactualiseerde milieueffectrappotage door te voeren: • ten onrechte niet opgevolgde adviezen van de Commissie MER ( zie punt 4) • Verbetervoorstel geluidsoverlast ( zie punt 5 en 6) • Er moet een nader onderzoek uitgevoerd worden m.b.t. de risico's van vogelaanvaringen (zie punt 6) • De voorgestelde wijziging vertrekroute bij Hattem moet vernietigd worden ( zie punt 7) 1. Toetsingsadvies Commissie MER 18 april 2018, strategische visie. De Commissie MER constateert op pagina 7, dat een strategische visie op de luchtvaart ten onrechte ontbreekt. Bij de internetconsultatie is gebleken, dat hierdoor vragen en opmerkingen van bewonersorganisaties niet duidelijk kunnen worden beantwoord. Het gaat hierbij o.a. over de mate en wijze van sturing, zoals het nut van de vakantievluchten, de verdeling van de lusten en lasten van de luchtvaart, de structuur van het Nederlands luchtruim en het belang van het terugdringen van de emissie en klimaateffecten van de luchtvaart. Het ontbreken van deze strategische visie is in strijd met de EU richtlijn. Dit betekent, dat deze omissie eerst hersteld moet worden. Na het vaststellen van de strategische visie kan pas het vervolg proces worden ingezet. Concreet betekent dit: tot de vaststelling van de strategische visie en de gevolgen hiervan voor luchthavens dient het proces m.b.t. Lelystad Airport opgeschort te worden. 2. Geactualiseerd ondernemingsplan/maatschappelijke kosten en baten ontbreekt. Uit de nota van toelichtingen bij het ontwerp luchthavenbesluit blijkt, dat de overtuiging bestaat, dat de exploitatie op termijn nog steeds rendabel is. Ten onrechte ontbreekt de onderbouwing van deze "overtuiging". Aan de volgende eisen moet worden voldaan. De strategische visie moet zijn afgerond. ( zie punt 1) Uit de strategische visie zal blijken of Lelystad noodzakelijk is en zal de aard en omvang moeten blijken. • De positieve en negatieve maatschappelijke aspecten moeten worden geactualiseerd en zijn onderdeel van het ondernemersplan. • Het welvaartseffect is veel te hoog getaxeerd en de kosten van hinder zijn onvolledig in kaart gebracht. Voor een onderbouwing van de hierboven vermelde bullits 2 en 3 verwijzen wij naar het rapport: Economische en maatschappelijke effecten Lelystad Airport van SATL. Ik verzoek u dit rapport als ingelast en aangehaald te beschouwen bij deze zienswijze. Wellicht ten overvloede: Bij deze onderbouwing moet vooral ook de schade aan de toeristische sector worden meegenomen. De nadelige regionale effecten zijn onderbelicht. De overlast van de vliegroutes staat haaks op de strategische inzet van de Provincie Gelderland: "De VELUWE op 1" 3. Voor de opening: eerst herindeling luchtruim en geen langdurige laagvliegroutes Tijdens de voorlichtingsavond op 14 februari in Apeldoorn, heeft de heer H. Kremer, raadslid van onze fractie, met verschillende medewerkers van uw Ministerie gesproken. Met name over de gevolgen van de langdurige aansluitroutes. Een algemene conclusie stond centraal: de lengte en de gekunstelde vorm van de laagvliegroutes zijn in feite belachelijk. "De politiek wil het zo, dus zoeken wij naar de beste oplossing" is de mening van aan aantal van uw medewerkers. Duidelijk is, dat de langdurige laagvliegroutes nadelig zijn voor het milieu, de leefbaarheid en de gezondheid in grote regionale gebieden. Inmiddels blijkt, dat de gemeten waarden tijdens de (door de Commissie geadviseerde) Belevingsvlucht aantonen, dat de geluidbelasting veelal groter is dan waar in de bijgestelde MER vanuit is gegaan. De verklaring hierover van de minister is niets zeggend en heeft ervoor gezorgd, dat de zorgen en de onrust over de gevolgen voor de inwoners verder zijn toegenomen. Deze evaluatie door de minister is in het licht van deze procedure erg onzorgvuldig en geeft geen herstel van vertrouwen in de overheid bij de burgers. Integendeel. Een serieuze evaluatie is noodzakelijk, waarbij de hogeren geluidbelasting onderdeel van het besluitvormingsproces moet zijn. Daarnaast wijzen wij u op een aantal (politieke) feiten: • De Kamer heeft een motie aangenomen, met steun van het CDA, de CU en D66 waarin geen autonome groei of vracht op Lelystad Airport wordt toegestaan • De Provinciale staten van Gelderland en Overijssel hebben uitgesproken, dat laagvliegen vanaf Lelystad Airport onacceptabel is • Het CDA heeft op het najaarscongres in 2018 besloten, dat het vliegveld alleen open kan als duidelijk is, dat het luchtruim uiterlijk in 2023 opnieuw is ingedeeld, waarbij de laagvliegroutes zijn verdwenen. Ten onrechte niet opgevolgde adviezen Commissie MER De Commissie MER adviseert enkele belangrijke punten, welke niet opgevolgd zijn: • Er moet inzicht worden geboden in frequentie en momenten van overvliegen, de minimale hoogte, hoe groot een vliegtuig dan oogt en de te verwachten piekgeluidniveaus. Deze gegevens ontbreken momenteel volledig. • Zolang er geen definitief besluit is over de herindeling van het luchtruim, kan de situatie ontstaan dat het MER niet de effecten beschrijft van het uiteindelijke, feitelijke gebruik van de luchthaven. Ook hier geldt dus eerst herindeling luchtruim! • Het MER moet gaan over de gevolgen van het hele project en dus alles wat nodig is voor het uitvoeren van de vluchten. Dit betekent dus ook de effecten van laagvliegroutes boven "het oude land". Dit ontbreekt grotendeels. Deze genoemde omissies moeten voor de opening worden hersteld en moeten deel uit maken van het besluitvormingsproces. 4. Verbetervoorstel geluidsoverlast. In het voorstel tot wijziging van het Luchtvaartbesluit is opgenomen, dat het vliegveld is geopend van 5. uur tot 23.00 uur. Zoals bekend betekenen laagvliegende en opstijgende vliegtuigen (ook in de provincie Flevoland) heel erg veel lawaai. In de voorschriften worden de volgende tijden gehanteerd: dagperiode van 7.00 uur tot 19.00 uur, avondperiode van 19.00 tot 23.00 uur en nachtperiode van 23.0 tot 7.00 uur. De geluidseffecten van vliegtuigbewegingen in de nacht worden 10 keer zo zwaar meegenomen. Hieruit blijkt, de grote nadelige gevolgen van vliegtuigbewegingen in de nacht. In het kader van beperking van het aantal geluidsgehinderden en ernstig geluidsgehinderden moet de geluidsoverlast van het vliegverkeer worden beperkt door de openingstijd te wijzigen in "geopend van 7.00 uur tot 23.00 uur". In veel gevallen zal dit betekenen, dat onze inwoners een uur per dag meer nachtrust kunnen krijgen. Dit is een belangrijke bijdrage aan een gezonder leefmilieu. Op dit punt moeten we met ons allen kiezen voor de meerwaarde van de gezondheid. Deze te nemen beslissing doet ook recht aan het advies van de Commissie MER om met partijen overeen te komen de milieunadelen te beperken. Er wordt dus nadrukkelijk gepleit om, in het belang van de gezondheid van vele tienduizenden inwoners de openingstijd vast te stellen op 7.00 uur i.p.v. 6.00 uur. 6. Afweging geluids-en externe veiligheidseffecten. Geluid: Over de geluidseffecten is in het kader van het MER duidelijk, hoe technisch gemeten en gerekend wordt. Het gaat echter vooral ook over de beleving van de geluidseffecten. Met name de beleving van de geluidseffecten in de nacht van 6.00 uur tot 7.00 uur is problematisch en kost tienduizenden inwoners veel nachtrust. Technisch gezien is dit geen probleem, omdat het geluid over 24 uren wordt verdeeld. De beleving van de overlast tussen 6.00 uur en 7.00 uur is vele malen groter dan de technische berekeningen. Verder wordt de overlast berekend op ernstig gehinderden en worden alle andere gehinderde inwoners genegeerd. Er zijn in de praktijk dus vele malen meer inwoners welke hinder krijgen van het vliegtuiglawaai. Zoals onder punt 5 aangegeven wordt daarom gepleit voor een verschuiving van de openingstijd naar 7. uur. De conclusie onder 6.2 van de toelichting op het ontwerp luchthavenbesluit wordt daarom niet gedeeld en moet worden aangepast in: "De wettelijk bepaalde beperkingsgebieden moeten worden aangepast aan de hand van door de bewoners bepaalde en te verwachten geluidbelasting." Veiligheid: Door verschillende deskundigen wordt aangegeven, dat de risico's van vogelaanvaringen groter zijn dan in het kader van het MER naar voren komt. Met name is er meer risico rond het vliegveld Lelystad maar ook in het kader van de lange laagvliegroutes. Wij hebben meer vertrouwen in onafhankele deskundigen, dan bijvoorbeeld in het commerciële bureau Waardenburg en de op grote afstand uitgevoerde waarnemingen van het KNMI. In dit kader wijzen wij op de mogelijkheid de Onderzoeksraad van veiligheid te verzoeken een onderzoek uit te voeren naar het voornemen tot uitbreiding van het vliegveld Lelystad. Wij verwijzen hierbij naar artikel 43, lid 1, Rijkswet Onderzoeksraad voor veiligheid. Het is ons bekend, dat mogelijke vogelaanvaringen prioriteit kunnen hebben bij de Onderzoeksraad. Wij verzoeken de Minister om een schriftelijk verzoek te doen tot het instellen van een onderzoek bij deze raad. 6. Door uw Ministerie voorgestelde wijziging vertrekroute moet vernietigd worden. In de laatste week van deze procedure komt er, als donderslag bij heldere hemel, van het ministerie van I en W een voorgestelde wijziging vertrekroutes vanaf Lelystad, februari 2019. Globale ligging route bij Hattem. Een ongekend harde slag voor Hattem als dit door zou gaan. Ongeloof overheerst. Onze buren Oldebroek en Heerde hebben kennelijk bij het ministerie gelobbyd en het voor elkaar gekregen, dat de pijn van de laagvliegroutes grotendeels naar Hattem en zelfs Kampen wordt verlegd. Dat de laagvliegroutes nog langer worden en dat de buren met de overlast worden opgezadeld maakt niets uit. Als wij er maar geen last van hebben. ACHTERKAMERTJES POLITIEK VAN DE EERSTE ORDE! "Hoezo herstel van vertrouwen door de Minister"? De gemeenteraad van Hattem heeft inmiddels unaniem gereageerd op deze schandalige overval en aangegeven dit niet te accepteren. Maar de routelijn is voorgesteld, namens de Minister. Door dit voorstel wordt de gemeente Hattem bij vertrekkende vliegtuigen volgens het MER grotendeels geconfronteerd met geluidscontouren van circa 56dB. Omdat vanaf het knooppunt Hattemerbroek richting Apeldoorn ook geklommen mag worden, kan het geluid boven Hattem stijgen tot 65dBI. Natuurlijk zijn burgers al langer beducht voor de onbetrouwbare overheid, maar dat deze onbetrouwbaarheid opnieuw zo duidelijk aan de oppenvlakte komt is ziekmakend. Deze wijziging moet ongedaan worden gemaakt. Neem onze volksvertegenwoordiging In Hattem serieus. Wij zijn van mening, dat de bij uw ministerie bekend zijnde Route Tl openbaar wordt en met belanghebbenden wordt besproken. 7. Opvattingen Minister staan haaks op herstel van vertrouwen en zijn ondemocratisch. Wij hebben kennis genomen van uw opvatting in de Volkskrant waarin u aangeeft dat Schiphol moet doorgroeien tot meer dan 500.000 vluchten en dat u de coalitiepartijen CDA, D66 en Christenunie wilt overhalen om in de toekomst nieuwe vakantievluchten vanaf Lelystad Airport te laten vertrekken. Daarmee loopt u voor de muziek uit en maakt het indienen van een zienswijze als de onderhavige in feite tot een farce. U moet immers de zienswijzen nog op hun merites beoordelen en nog met de Kamer debatteren. Wij zijn hierover zeer verbaasd. Daarmee geeft u in feite aan onze inwoners en gemeentelijke en provinciale bestuurders die niets in uw plannen zien niet serieus te nemen. Wij vinden dit een buitengewoon kwalijke zaak. Desgewenst zijn wij graag bereid onze zienswijze verder toe te lichten. Graag dan contact opnemen met de opsteller van deze zienswijze: Harry Kremer, Geldersedijk 107, 8051 SE Hattem.

zienswijze van het bestuur en de fractie van het CDA Hattem

CDA CDA D66 ChristenUnie Hattem 03-03-2019 17:44

Directie Participatie Ontwerpwijzigingsbesluit Luchthavenbesluit Lelystad, Postbus 20901, 2500 EX Den Haag. Hattem, 20 februari 2019. Excellentie, Hierbij ontvangt u de zienswijze van het bestuur en de fractie van het CDA Hattem, op het ontwerpbesluit tot wijziging van het Luchthavenbesluit Lelystad en de geactualiseerde milieueffectrapportage (MER). Op basis van de hieronder aangegeven motivatie verzoeken wij u primair om de opening van Lelystad airport uit te stellen tot aangetoond is:dat de noodzakelijke strategische visie conform de EU richtlijnen is afgerond ( zie punt 1) • dat de exploitatie van de luchthaven Lelystad rendabel is op basis van een geactualiseerd ondernemingsplan, waarin de totale geactualiseerde maatschappelijke kosten en baten zijn gekwantificeerd.( zie punt 2). • dat het luchtruim van Nederland is heringedeeld , waarbij laagvliegroutes boven het oude land ( onder andere de provincies Gelderland en Overijssel) niet meer aan de orde zijn. (zie punt 3) Daarnaast verzoeken wij u subsidiair een aantal verbeteringen in het luchthavenbesluit en de geactualiseerde milieueffectrappotage door te voeren: • ten onrechte niet opgevolgde adviezen van de Commissie MER ( zie punt 4) • Verbetervoorstel geluidsoverlast ( zie punt 5 en 6) • Er moet een nader onderzoek uitgevoerd worden m.b.t. de risico's van vogelaanvaringen (zie punt 6) • De voorgestelde wijziging vertrekroute bij Hattem moet vernietigd worden ( zie punt 7) 1. Toetsingsadvies Commissie MER 18 april 2018, strategische visie. De Commissie MER constateert op pagina 7, dat een strategische visie op de luchtvaart ten onrechte ontbreekt. Bij de internetconsultatie is gebleken, dat hierdoor vragen en opmerkingen van bewonersorganisaties niet duidelijk kunnen worden beantwoord. Het gaat hierbij o.a. over de mate en wijze van sturing, zoals het nut van de vakantievluchten, de verdeling van de lusten en lasten van de luchtvaart, de structuur van het Nederlands luchtruim en het belang van het terugdringen van de emissie en klimaateffecten van de luchtvaart. Het ontbreken van deze strategische visie is in strijd met de EU richtlijn. Dit betekent, dat deze omissie eerst hersteld moet worden. Na het vaststellen van de strategische visie kan pas het vervolg proces worden ingezet. Concreet betekent dit: tot de vaststelling van de strategische visie en de gevolgen hiervan voor luchthavens dient het proces m.b.t. Lelystad Airport opgeschort te worden. 2. Geactualiseerd ondernemingsplan/maatschappelijke kosten en baten ontbreekt. Uit de nota van toelichtingen bij het ontwerp luchthavenbesluit blijkt, dat de overtuiging bestaat, dat de exploitatie op termijn nog steeds rendabel is. Ten onrechte ontbreekt de onderbouwing van deze "overtuiging". Aan de volgende eisen moet worden voldaan. De strategische visie moet zijn afgerond. ( zie punt 1) Uit de strategische visie zal blijken of Lelystad noodzakelijk is en zal de aard en omvang moeten blijken. • De positieve en negatieve maatschappelijke aspecten moeten worden geactualiseerd en zijn onderdeel van het ondernemersplan. • Het welvaartseffect is veel te hoog getaxeerd en de kosten van hinder zijn onvolledig in kaart gebracht. Voor een onderbouwing van de hierboven vermelde bullits 2 en 3 verwijzen wij naar het rapport: Economische en maatschappelijke effecten Lelystad Airport van SATL. Ik verzoek u dit rapport als ingelast en aangehaald te beschouwen bij deze zienswijze. Wellicht ten overvloede: Bij deze onderbouwing moet vooral ook de schade aan de toeristische sector worden meegenomen. De nadelige regionale effecten zijn onderbelicht. De overlast van de vliegroutes staat haaks op de strategische inzet van de Provincie Gelderland: "De VELUWE op 1" 3. Voor de opening: eerst herindeling luchtruim en geen langdurige laagvliegroutes Tijdens de voorlichtingsavond op 14 februari in Apeldoorn, heeft de heer H. Kremer, raadslid van onze fractie, met verschillende medewerkers van uw Ministerie gesproken. Met name over de gevolgen van de langdurige aansluitroutes. Een algemene conclusie stond centraal: de lengte en de gekunstelde vorm van de laagvliegroutes zijn in feite belachelijk. "De politiek wil het zo, dus zoeken wij naar de beste oplossing" is de mening van aan aantal van uw medewerkers. Duidelijk is, dat de langdurige laagvliegroutes nadelig zijn voor het milieu, de leefbaarheid en de gezondheid in grote regionale gebieden. Inmiddels blijkt, dat de gemeten waarden tijdens de (door de Commissie geadviseerde) Belevingsvlucht aantonen, dat de geluidbelasting veelal groter is dan waar in de bijgestelde MER vanuit is gegaan. De verklaring hierover van de minister is niets zeggend en heeft ervoor gezorgd, dat de zorgen en de onrust over de gevolgen voor de inwoners verder zijn toegenomen. Deze evaluatie door de minister is in het licht van deze procedure erg onzorgvuldig en geeft geen herstel van vertrouwen in de overheid bij de burgers. Integendeel. Een serieuze evaluatie is noodzakelijk, waarbij de hogeren geluidbelasting onderdeel van het besluitvormingsproces moet zijn. Daarnaast wijzen wij u op een aantal (politieke) feiten: • De Kamer heeft een motie aangenomen, met steun van het CDA, de CU en D66 waarin geen autonome groei of vracht op Lelystad Airport wordt toegestaan • De Provinciale staten van Gelderland en Overijssel hebben uitgesproken, dat laagvliegen vanaf Lelystad Airport onacceptabel is • Het CDA heeft op het najaarscongres in 2018 besloten, dat het vliegveld alleen open kan als duidelijk is, dat het luchtruim uiterlijk in 2023 opnieuw is ingedeeld, waarbij de laagvliegroutes zijn verdwenen. Ten onrechte niet opgevolgde adviezen Commissie MER De Commissie MER adviseert enkele belangrijke punten, welke niet opgevolgd zijn: • Er moet inzicht worden geboden in frequentie en momenten van overvliegen, de minimale hoogte, hoe groot een vliegtuig dan oogt en de te verwachten piekgeluidniveaus. Deze gegevens ontbreken momenteel volledig. • Zolang er geen definitief besluit is over de herindeling van het luchtruim, kan de situatie ontstaan dat het MER niet de effecten beschrijft van het uiteindelijke, feitelijke gebruik van de luchthaven. Ook hier geldt dus eerst herindeling luchtruim! • Het MER moet gaan over de gevolgen van het hele project en dus alles wat nodig is voor het uitvoeren van de vluchten. Dit betekent dus ook de effecten van laagvliegroutes boven "het oude land". Dit ontbreekt grotendeels. Deze genoemde omissies moeten voor de opening worden hersteld en moeten deel uit maken van het besluitvormingsproces. 4. Verbetervoorstel geluidsoverlast. In het voorstel tot wijziging van het Luchtvaartbesluit is opgenomen, dat het vliegveld is geopend van 5. uur tot 23.00 uur. Zoals bekend betekenen laagvliegende en opstijgende vliegtuigen (ook in de provincie Flevoland) heel erg veel lawaai. In de voorschriften worden de volgende tijden gehanteerd: dagperiode van 7.00 uur tot 19.00 uur, avondperiode van 19.00 tot 23.00 uur en nachtperiode van 23.0 tot 7.00 uur. De geluidseffecten van vliegtuigbewegingen in de nacht worden 10 keer zo zwaar meegenomen. Hieruit blijkt, de grote nadelige gevolgen van vliegtuigbewegingen in de nacht. In het kader van beperking van het aantal geluidsgehinderden en ernstig geluidsgehinderden moet de geluidsoverlast van het vliegverkeer worden beperkt door de openingstijd te wijzigen in "geopend van 7.00 uur tot 23.00 uur". In veel gevallen zal dit betekenen, dat onze inwoners een uur per dag meer nachtrust kunnen krijgen. Dit is een belangrijke bijdrage aan een gezonder leefmilieu. Op dit punt moeten we met ons allen kiezen voor de meerwaarde van de gezondheid. Deze te nemen beslissing doet ook recht aan het advies van de Commissie MER om met partijen overeen te komen de milieunadelen te beperken. Er wordt dus nadrukkelijk gepleit om, in het belang van de gezondheid van vele tienduizenden inwoners de openingstijd vast te stellen op 7.00 uur i.p.v. 6.00 uur. 6. Afweging geluids-en externe veiligheidseffecten. Geluid: Over de geluidseffecten is in het kader van het MER duidelijk, hoe technisch gemeten en gerekend wordt. Het gaat echter vooral ook over de beleving van de geluidseffecten. Met name de beleving van de geluidseffecten in de nacht van 6.00 uur tot 7.00 uur is problematisch en kost tienduizenden inwoners veel nachtrust. Technisch gezien is dit geen probleem, omdat het geluid over 24 uren wordt verdeeld. De beleving van de overlast tussen 6.00 uur en 7.00 uur is vele malen groter dan de technische berekeningen. Verder wordt de overlast berekend op ernstig gehinderden en worden alle andere gehinderde inwoners genegeerd. Er zijn in de praktijk dus vele malen meer inwoners welke hinder krijgen van het vliegtuiglawaai. Zoals onder punt 5 aangegeven wordt daarom gepleit voor een verschuiving van de openingstijd naar 7. uur. De conclusie onder 6.2 van de toelichting op het ontwerp luchthavenbesluit wordt daarom niet gedeeld en moet worden aangepast in: "De wettelijk bepaalde beperkingsgebieden moeten worden aangepast aan de hand van door de bewoners bepaalde en te verwachten geluidbelasting." Veiligheid: Door verschillende deskundigen wordt aangegeven, dat de risico's van vogelaanvaringen groter zijn dan in het kader van het MER naar voren komt. Met name is er meer risico rond het vliegveld Lelystad maar ook in het kader van de lange laagvliegroutes. Wij hebben meer vertrouwen in onafhankele deskundigen, dan bijvoorbeeld in het commerciële bureau Waardenburg en de op grote afstand uitgevoerde waarnemingen van het KNMI. In dit kader wijzen wij op de mogelijkheid de Onderzoeksraad van veiligheid te verzoeken een onderzoek uit te voeren naar het voornemen tot uitbreiding van het vliegveld Lelystad. Wij verwijzen hierbij naar artikel 43, lid 1, Rijkswet Onderzoeksraad voor veiligheid. Het is ons bekend, dat mogelijke vogelaanvaringen prioriteit kunnen hebben bij de Onderzoeksraad. Wij verzoeken de Minister om een schriftelijk verzoek te doen tot het instellen van een onderzoek bij deze raad. 6. Door uw Ministerie voorgestelde wijziging vertrekroute moet vernietigd worden. In de laatste week van deze procedure komt er, als donderslag bij heldere hemel, van het ministerie van I en W een voorgestelde wijziging vertrekroutes vanaf Lelystad, februari 2019. Globale ligging route bij Hattem. Een ongekend harde slag voor Hattem als dit door zou gaan. Ongeloof overheerst. Onze buren Oldebroek en Heerde hebben kennelijk bij het ministerie gelobbyd en het voor elkaar gekregen, dat de pijn van de laagvliegroutes grotendeels naar Hattem en zelfs Kampen wordt verlegd. Dat de laagvliegroutes nog langer worden en dat de buren met de overlast worden opgezadeld maakt niets uit. Als wij er maar geen last van hebben. ACHTERKAMERTJES POLITIEK VAN DE EERSTE ORDE! "Hoezo herstel van vertrouwen door de Minister"? De gemeenteraad van Hattem heeft inmiddels unaniem gereageerd op deze schandalige overval en aangegeven dit niet te accepteren. Maar de routelijn is voorgesteld, namens de Minister. Door dit voorstel wordt de gemeente Hattem bij vertrekkende vliegtuigen volgens het MER grotendeels geconfronteerd met geluidscontouren van circa 56dB. Omdat vanaf het knooppunt Hattemerbroek richting Apeldoorn ook geklommen mag worden, kan het geluid boven Hattem stijgen tot 65dBI. Natuurlijk zijn burgers al langer beducht voor de onbetrouwbare overheid, maar dat deze onbetrouwbaarheid opnieuw zo duidelijk aan de oppenvlakte komt is ziekmakend. Deze wijziging moet ongedaan worden gemaakt. Neem onze volksvertegenwoordiging In Hattem serieus. Wij zijn van mening, dat de bij uw ministerie bekend zijnde Route Tl openbaar wordt en met belanghebbenden wordt besproken. 7. Opvattingen Minister staan haaks op herstel van vertrouwen en zijn ondemocratisch. Wij hebben kennis genomen van uw opvatting in de Volkskrant waarin u aangeeft dat Schiphol moet doorgroeien tot meer dan 500.000 vluchten en dat u de coalitiepartijen CDA, D66 en Christenunie wilt overhalen om in de toekomst nieuwe vakantievluchten vanaf Lelystad Airport te laten vertrekken. Daarmee loopt u voor de muziek uit en maakt het indienen van een zienswijze als de onderhavige in feite tot een farce. U moet immers de zienswijzen nog op hun merites beoordelen en nog met de Kamer debatteren. Wij zijn hierover zeer verbaasd. Daarmee geeft u in feite aan onze inwoners en gemeentelijke en provinciale bestuurders die niets in uw plannen zien niet serieus te nemen. Wij vinden dit een buitengewoon kwalijke zaak. Desgewenst zijn wij graag bereid onze zienswijze verder toe te lichten. Graag dan contact opnemen met de opsteller van deze zienswijze: Harry Kremer, Geldersedijk 107, 8051 SE Hattem.

CDA fractie overhandigt college groene hesjes

CDA CDA PvdA Hattem 11-12-2018 17:19

Hattem – Tijdens de laatste raadsvergadering van het jaar overhandigde CDA fractievoorzitter Teun Juk aan de collegeleden een groen hesje. Teun Juk: “ Afgelopen weekend las ik in het Dagblad Trouw een redactioneel commentaar over Duurzaamheid. Het stuk had als kop: Doe de groene hesjes aan!” Alle politieke partijen in Hattem vinden Duurzaamheid een belangrijk thema. Duurzaamheid is echter niet gratis. Het kost de mensen geld en niet iedereen kan dat betalen. Een nieuwe tweedeling in de samenleving dreigt. Zowel oud PvdA leider Diederik Samsom als CDA voorman Sybrand Buma hebben hier de afgelopen week nadrukkelijk aandacht voor gevraagd. Duurzaamheid moet betaalbaar blijven. Teun Juk: “In Frankrijk hebben we gezien dat mensen gele hesjes aantrekken en in opstand komen tegen het gezag omdat de benzineprijs omhoog gaat. Het gaat echter om meer dan brandstof alleen. Er is een sluimerende onrust over de gevolgen van de globalisering, over het migratievraagstuk, over de doorgeschoten marktwerking in de zorg, over de kloof tussen arm en rijk en het gebrek aan vertrouwen in de politiek”. Ook in Hattem staan we voor de uitdaging om de goede maatregelen te treffen. Op het gebied van duurzaamheid gaat het om participatie, om maatschappelijke acceptatie, om maatregelen die alle inwoners -zowel eigen woningbezitters als huurders- ten goede komen. Teun Juk: “Dat is de uitdaging voor zowel raad als college in 2019. Als we daar in slagen, dan zullen in Hattem de gele hesjes in de kast blijven liggen en kunnen de groene aan. Vandaar dat de CDA fractievoorzitter de portefeuillehouder Duurzaamheid en de overige collegeleden een groen hesje aanbod. Teun Juk: “Met elkaar werken aan een duurzaam Hattem. Dat wenst ik u allen voor 2019 toe”.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.