Nieuws van politieke partijen in Schiedam over ChristenUnie inzichtelijk

23 documenten

Stadserfcomplex: van station naar binnenstad

ChristenUnie ChristenUnie Schiedam 10-03-2021 19:00

https://schiedam.christenunie-sgp.nl/k/n6144/news/view/1366418/636408/STADSERF20200505_220155.jpg

Hoe mooi zou het zijn om in 2025 alle Schiedammers een stadstheaterplein cadeau te geven. Schiedam viert dan dat het 750 jaar geleden stadsrechten ontving. We zijn trots op die historie binnen onze gemeentegrenzen. De historische karakteristieken van Huis te Riviere, een open verbinding naar en langs de Schie en het zicht op het Proveniershuis, de brug, de molen en de Doelen vormen de entree waaruit onze stad, en haar binnen- en buitenhavens, verder verkend kunnen worden. Met een theatrale entree en groene verblijfplek voegen we waarden toe die nu gemist worden. Het Stadserfcomplex is dan niet langer een obstakel, maar als ontmoetingsruimte en verblijfsgebied een aantrekkelijke verbindende schakel geworden naar de binnen- en buitenhavengebieden. Het theater zou het theaterplein kunnen beheren en exploiteren. 

In de Raad van 2 februari werd het stadscomplex besproken, en haar rol in de verbinding van het station met de stad. De ChristenUnie-SGP fractie gaf hierin haar zienswijze op de voorgestelde plannen.

Woningen kunnen een obstakel vormen voor de loop van het station langs de Schie of over de Singel om op het theaterplein te komen. Door de sloop van bouwdeel 1 tot de eerste twee etages te beperken, zou je een loop onderdoor kunnen realiseren. De vraag is of de wethouder in het nadere onderzoek zou willen meenemen dat de loop langs de theatergevel aan beide zijden in zekere mate open dient te blijven, zodat je op meerdere manieren op het stadstheater plein kan komen. Stedenbouwkundig is het namelijk van belang dat de gevels van de te bouwen woningen aansluiten bij het karakter van de bebouwing eromheen. Het kan daarom van meerwaarde zijn wanneer de architect de verbinding blijft zoeken met het historische karakter. 

De wethouder bleek bereid om in het onderzoek mee te nemen of het archief tijdelijk in één van de panden van het gemeentelijk vastgoed zou kunnen worden ondergebracht. De huidige klimaatinstallatie voldoet niet aan de wettelijk gestelde eisen en zal vernieuwd moeten worden. Dan is dit ook het moment om te onderzoeken of het archief beter elders geplaatst kan worden, bijvoorbeeld naar leegstaande kantoorpanden. Voor de bibliotheek bleek uitplaatsing namelijk ook succesvol. De vraag is echter of de wethouder eveneens hiertoe bereid is.De wethouder vond het jammer, dat deze fractie in de oordeelsvorming tegen leek te zijn. De woonfunctie kan andere functies gaan overschaduwen. Wanneer daar doelbewust rekening mee gehouden wordt, moet de wethouder opnieuw worden teleurgesteld: dan zal deze fractie voor stemmen. Gepaste aandacht voor de genoemde bezwaren zou daarom niet te veel gevraagd moeten zijn.

Groenvisie

ChristenUnie ChristenUnie Schiedam 10-03-2021 15:52

https://schiedam.christenunie-sgp.nl/k/n6144/news/view/1366417/636408/GROENVISIEmetvervaging.png

De Groenvisie vormt naast de Woonvisie, de Mobiliteitsvisie en de Economische visie één van de bouwstenen voor de toekomstige integrale Omgevingsvisie van de stad. De gemeente moet de fysieke omgevingswaarden in beeld brengen en vastleggen in een Omgevingsplan en -verordening, om de balans bij een integrale afweging van deze belangen te waarborgen. De ambities in deze Groenvisie zijn verwoord in goede intenties, maar ze zijn stadsbreed en te algemeen geformuleerd naar het oordeel van meerdere fracties en insprekers. Op pag. 47 wordt gesproken om per wijk de belangrijke plekken in beeld te brengen. De belangrijke plekken zijn echter niet alleen die op de Kansenkaart. De ChristenUnie-SGP vroeg tijdens de raadscommissie om de kaders en de randvoorwaarden, die uit de genoemde visies voortvloeien, in wijkkaarten meer concreet vast te leggen. De wethouder gaf echter aan dat niet te willen. 

Voor goede communicatie met de wijkbewoners is het zeer nuttig om de soms zelfs tegenstrijdige belangen vanuit de verschillende visies samen in kaart te brengen en in een participatieproces te zoeken naar een verenigd plan. Wijkkaarten kunnen ook voor de uitvoeringsplannen een meerwaarde hebben, omdat bijvoorbeeld planningen in hun onderlinge samenhang in beeld gebracht worden. De behoefte aan concretisering blijft, omdat dit het gesprek met de participerende burger over de plannen verbetert. 

De coalitie maakt het college, Eneco en Woonplus blij, maar laat de burger in de kou staan

ChristenUnie ChristenUnie Schiedam 23-01-2021 22:04

https://schiedam.christenunie-sgp.nl/k/n6144/news/view/1326122/636408/DSCN8408Groenoord.JPGDe fractie van de CU-SGP heeft op de raadsvergadering van 15 december niet ingestemd met de concessie overeenkomst met Eneco over warmtelevering en evenmin met de samenwerkingsovereenkomst met Woonplus over de woningaanpassingen in Groenoord. Wat waren daarbij onze overwegingen?

Niet rendabel genoeg voor marktpartijen

Het warmtenet biedt kansen aan marktpartijen als Woonplus en Eneco. Dit is voor hen zeker het geval wanneer de gemeente Schiedam zich daar voor 32 miljoen in de schulden wil steken. Het is echter in principe niet nodig dat de gemeente de aanleg voorfinanciert. De gemeente kan goedkoper geld lenen dan marktpartijen. Eneco hoeft echter geen geld te lenen, omdat Mitsubishi bij de overname het nodige geld beschikbaar heeft gesteld voor duurzame investeringen door Eneco. Als marktpartij investeert Eneco dit geld liever in rendabelere projecten. Als dit het geval is, is de vraag nu waarom de gemeente een langlopende schuld zou aangaan als er geen echte noodzaak is? Bovendien gaat de gemeente en Woonplus zich inzetten voor de afzet van de warmte van Eneco. We worden dus verantwoordelijk voor de gemaakte omzet van Eneco door warmteafzet aan deze woningen. We gaan de rol van Eneco als marktpartij overnemen. Bovendien, als de afname van warmte achterblijft, legt Eneco de gemeente fikse boetes op. Dat is bepaald geen goede deal voor Schiedam als geheel. Deze schuld en de risico’s daarvan gaan we als gemeente voor 40 jaar aan. Dat is een blok aan ons been. Andere wel noodzakelijke investeringen zullen zich aandienen, maar helaas is er dan geen financiële ruimte meer in de gemeentekas. 

Te weinig inspraak en draagvlak voor het Rijk

In het raadsvoorstel lezen we: De uitwerking van het Wijkenergieplan gebeurt op basis van deze businesscase en vindt plaats op het moment dat de gemeenteraad hiermee heeft ingestemd. In die uitwerking zijn er concrete kaders van waaruit verdere afspraken over vorm en inhoud van het participatieproces kunnen worden gemaakt. De koppelkansen kunnen dan ook verder worden gekwantificeerd en geprioriteerd samen met de belanghebbenden uit de wijk. Helaas is deze genoemde manier van werken een omgekeerde procesgang. De raad mag eerst ja zeggen en bewoners mogen bij het streepje nog wat invullen, namelijk hun handtekening. Dit betekent dus dat de inspraak van de Raad op het project beperkt blijft. Ook het Rijk beoordeelt dit terecht als onvoldoende voor een goed participatietraject. Het ministerie van BZK beoordeelde het energiebesparingsrendement op basis van de gegevens in het voorjaar als erg laag en daarnaast de financiële onderbouwing als matig. Evenals deze raad constateerde BZK dat het draagvlak bij de wijkbewoners, huurders en particulieren en VvE’s, ondanks de reeds gedane inspanningen, verre van overtuigend aanwezig is. Om beide redenen, zowel beperkte draagvlak als inspraak, besloot BZK geen subsidie te verlenen. Dat was voor ons in eerste instantie teleurstellend, bij nadere beschouwing ontnuchterend. 

Betere prioriteiten bij verduurzaming

De prioriteit dient wat deze fractie betreft primair te liggen op het verminderen van de energieconsumptie door een betere isolatie van woningen. Daarmee worden woningen pas echt duurzaam verduurzaamd. College en Woonplus hebben blijkbaar andere prioriteiten. De prioriteit zou ook gelegd kunnen worden bij de verzwaring van het elektriciteitsnetwerk voor de hele stad en wijken als Groenoord. Nu investeren we € 32 miljoen in een klein lokaal netwerk van leidingen en aansluitingen voor de stadsverwarming. Rendement op investeringen is het allereerste criterium voor het programma verduurzaming en moet prioriteit krijgen. Aanleg van een grote buisleiding is een investering voor vele decennia. In de financiering daarvan zou het Rijk een bijdrage hebben kunnen leveren. In hun overwegingen om dit niet te doen, gaven zij aan dat ze het rendement te klein vonden.  In de komende decennia zal bij een groeiende verscheidenheid aan mogelijkheden van voorziening van de warmtevraag het rendement met de tijd voortdurend verschuiven. 

Een investeringsperiode van 15 jaar is zakelijk gezien voor de overheid te overzien. De businesscase is sluitend gemaakt op een doorlooptijd tot 2062, dat is te lang. In een periode van 40 jaar is de wereld en de wereld van duurzame technologieën drastisch veranderd. De gemeente dient naar het oordeel van de CU-SGP haar flexibiliteit te bewaren om met de jaren adequate keuzes te kunnen blijven maken.  Omdat we ons hierin vastleggen, kunnen we niet met deze nieuwe ontwikkelingen meebewegen.

Met dit project leggen we ons voor deze wijk voor deze 40 jaar in beton vast, een periode van 10 gemeenteraden. Of de wijk, die ruim 50 jaar geleden met beton gebouwd is,  en haar bewoners daarmee de komende 50 jaar gediend zijn, betwijfelt deze fractie zeer. 

Schiedam heeft de ruimte niet

Het voorstel met de bijgevoegde sluitende business case is een doordacht plan, maar voor alle partijen te duur. De vraag blijft hierbij wat de stad in zijn geheel daarvoor terugkrijgt. Met elkaar constateren we dat voor de gemeente Schiedam zowel de solvabiliteit als de netto schuldquote de komende periode zullen verslechteren. Daar komen vervolgens deze projecten nog bovenop. 

In de keuze tegen deze investering is het huidige nadeel dat we circa € 6 miljoen subsidie mislopen. Het voordeel is dat we € 32 miljoen minder uitgeven. In verhouding tot de totale investeringen van € 120 miljoen die we samen met Eneco en Woonplus doen zou de bijdrage van de gemeente gering zijn. Echter, € 32 miljoen en de bijkomende risico’s en verplichtingen, dat is niet gering. 

Gezien de hoge schuldenpositie van de gemeente zal dit mogelijke nadelige financiële consequenties hebben voor toekomstige projecten, zeker wanneer de rente op enig moment weer gaat stijgen. Had Schiedam minder geïnvesteerd in nieuwbouw, dan was er meer ruimte geweest voor renovatie, innovatie en verduurzaming. Vanwege de druk op de gemeentelijke financiën is een pas op de plaats maken wat deze fractie betreft nu gepast. 

Een alternatief

Was er naast het warmtenet een alternatief om deze woningen in 2050 van het gas los te maken? Zeker wel. Woonplus kan in zijn portefeuillestrategie na 2050 deze 3000 woningen slopen en vervangen met goed geïsoleerde woningen. Voor de vervangingen spaart Woonplus als het goed is al 50 jaar. Daar is dan nu nog 30 jaar extra tijd voor. Een bijkomende postenkost voor Woonplus die nu al bekend is, is het feit dat het warmtenet en haar installaties in 2039 moet worden omgezet, zodat ze geschikt is voor een temperatuur van 70 graden Celsius, waar dit eerst nog 85 is. Ook dat geld hadden we kunnen sparen voor beter geïsoleerde woningen. 

De gemeenteraad had nu nuchter een besluit kunnen nemen wanneer we meer tijd hadden genomen, maar college en coalitie zijn tomeloos, niet te stuiten in hun ambities, totdat de wal het schip keert.

Op bezoek bij de statenfractie

ChristenUnie ChristenUnie SGP Schiedam 24-12-2019 14:29

https://schiedam.christenunie-sgp.nl/k/n6144/news/view/1283078/636408/PZH_groot_jpg-2.jpgRobert Berns was afgelopen najaar te gast bij de fractie van de Provinciale Staten Zuid-Holland. ChristenUnie & SGP zitten hier na de afgelopen verkiezingen met nog 4 partijen in het bestuur van de provincie, en is in de provinciale staten samen met 5 zetels vertegenwoordigd. Na zijn bezoek aan de fractievergadering van 11 november werden Robert Berns enkele vragen gesteld.

U was even te gast bij onze fractie. Welke indruk hebt u gekregen?

“De fractie is een team dat op elkaar ingespeeld raakt en alert reageert op wat er in de Staten speelt. Dat maakt dat hun focus open is, maar soms wat meer op elkaar en intern gericht is.”

Wat is de problematiek van jullie regio?

”Schiedam heeft onevenredig veel sociale woningen en de overloop vanuit Rotterdam is groot, waardoor ons sociale programma overbelast dreigt te raken. Andere gemeenten in de regio waren traag om sociale woningen te bouwen. En vliegveld Zestienhoven -de RTHA- kan nog steeds meer vluchten toestaan. Geluidhinder en (ultra)fijnstof vormen reële gezondheidsrisico’s. De Wereldgezondheidsorganisatie heeft eind 2018 de normen om slaapverstoring rond vliegvelden te verminderen aangescherpt, net als de waarden voor (ultra)fijnstof. Het huidige Luchtvaartbesluit biedt burgers en lokale overheden geen houvast om de overlast aan te pakken. Schiphol bepaalt langs diverse wegen wat er in het luchtruim in onze regio plaatsvindt.“

Wat kan Zuid-Holland voor jullie doen?

”De Commissaris van de Koning heeft in zijn functie als Rijksheer naar Schiedam geluisterd. De provincie heeft nu met onze buurgemeenten afspraken gemaakt over het aantal sociale woningen dat zij de komende jaren moeten bouwen. De provincie gaat dit controleren en zal bestemmingsplannen niet goed keuren als gemeenten zich niet aan de afspraken houden. En het Luchtvaartbesluit uit 1958 is aan modernisering toe. Het is nu tijd om de bestuurlijke tekortkomingen aan te pakken en echte klachten serieus te nemen.”

Kijkt u na dit bezoek anders tegen het Statenwerk aan?

”Er zit meer dynamiek in dan ik verwachtte.”

Hebt u nog een tip voor de raadsleden, of voor de Statenfractie?

”Door “framing” kunnen Statenleden te ver van de feitelijke gemeentelijke situaties afstaan. Waar het knelt doen Statenleden er goed aan het veld in te gaan om hun eigen oordeel te vormen. De fractie kan daarmee de gedeputeerde meer grond onder de voeten geven.”

Voorlichting in het basisonderwijs

ChristenUnie ChristenUnie SGP Schiedam 24-12-2019 14:02

https://schiedam.christenunie-sgp.nl/k/n6144/news/view/1278123/636408/Basisonderwijs.png

Op de gemeenteraadsvergadering van 2 juli in Schiedam is naar aanleiding van de inbreng van ChristenUnie-SGP een discussie ontstaan over over beleid rond LHBTI (Lesbische vrouwen, Homosexuele mannen, Bisexuelen, Transgenders en Interseksuelen) die ook naderhand in de media veel aandacht heeft gekregen. Dit onderwerp ligt gevoelig, o.a. door de persoonlijke pijn die mensen met een LHBTI-achtergrond (LHBTI’s) vaak ervaren doordat zij zich onbegrepen voelen. Er is in ons land (zowel buiten als binnen christelijke kring) veel in beweging op dit vlak. Wij zien ook dat er in ons land en in Schiedam fundamentele verschillen zijn in visies wat de beste morele en sociale benadering is van dit thema. Ons motief in deze discussie was om op te komen voor de vrijheid van scholen en ouders om in deze kwestie hun eigen keuzes te mogen maken bij het opvoeden van jonge kinderen.

Uit de berichten en reacties in de media blijkt dat het punt dat we wilden inbrengen op de raadsvergadering niet voor iedereen helder is. Daarom geven we hieronder een hopelijk meer duidelijke uitleg hierover:

De aanleiding van de LHBTI-discussie op de gemeentevergadering was een vraag die een week daarvoor tijdens de raadscommissievergadering van 26 juni is gesteld door de fractie van Dijk (een afsplitsing van de SP). Deze vraag was gericht aan wethouder van Aaken en was een verzoek om op Schiedamse basisscholen de voorlichting rond LHBTI onder jongere kinderen te promoten. Op dit moment loopt er (in opdracht van de Rijksoverheid) al een voorlichtingsprogramma over dit thema op middelbare scholen. Echter uit een proef op Rotterdamse scholen zou zijn gebleken dat het effectiever is om een dergelijke cursus al aan jongere kinderen (vanaf ongeveer 8 jaar, op basisscholen) te geven.

De reactie van de wethouder op deze vraag was een toezegging om met de scholen het plan van aanpak rond het LHBTI-beleid te bespreken en daarbij ook de proef met jongere kinderen naar het voorbeeld van Rotterdam aan te dragen en het thema sociale veiligheid daarin mee te nemen.

De wethouder kan naar eigen zeggen de basisscholen daarbij niet dwingen om een dergelijk lespakket (of een variant daarop) daadwerkelijk te gebruiken, omdat er vrijheid van onderwijs is.

Wij zijn als ChristenUnie-SGP kritisch en bezorgd over deze gang van zaken om de volgende redenen:

Wij vinden het onverantwoord om kinderen op deze jonge leeftijd al met dit onderwerp te belasten. In de fase dat jonge kinderen het fysieke onderscheid tussen een man en een vrouw gaan ontdekken en waarderen, kan het voor kinderen verwarrend werken om hen met een psychisch zoekproces te confronteren dat voor de meesten van hen dan niet (of pas in de puberteit) aan de orde is. Het is de verantwoordelijkheid van de basisscholen en ouders om over de wenselijkheid van dergelijke lespakketten te beslissen en dit dient dus niet door een wethouder te worden gepromoot (en zeker niet opgelegd). In onze opinie dient de overheid op dit vlak zeer terughoudend te zijn. De LHBTI-lespakketten bevatten elementen waar een deel van de christelijke, en wellicht ook andere religieuze groeperingen in Schiedam zich niet in kunnen vinden. Promotie van ideologisch gekleurde lespakketten voor jonge kinderen door de overheid is in strijd met breed gedeelde principes (tegen staatsindoctrinatie) in de vrije westerse wereld. (En verplichting van zulke lespakketten, zoals fractie van Dijk zou willen, al helemaal.)

Wij hopen dat de wethouder de keuze voor wel of niet invoeren van een LHBTI-cursus voor jonge kinderen volledig overlaat aan de Schiedamse basisscholen en dat deze samen met de ouders een goede afweging kunnen maken of dit wijs, gepast en zinvol is.

Voorlichting in het basisonderwijs

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie Schiedam 16-07-2019 16:53

Op de gemeenteraadsvergadering van 2 juli in Schiedam is naar aanleiding van de inbreng van ChristenUnie-SGP een discussie ontstaan over over beleid rond LHBTI (Lesbische vrouwen, Homosexuele mannen, Bisexuelen, Transgenders en Interseksuelen) die ook naderhand in de media veel aandacht heeft gekregen. Dit onderwerp ligt gevoelig, o.a. door de persoonlijke pijn die mensen met een LHBTI-achtergrond (LHBTI’s) vaak ervaren doordat zij zich onbegrepen voelen. Er is in ons land (zowel buiten als binnen christelijke kring) veel in beweging op dit vlak. Wij zien ook dat er in ons land en in Schiedam fundamentele verschillen zijn in visies wat de beste morele en sociale benadering is van dit thema. Ons motief in deze discussie was om op te komen voor de vrijheid van scholen en ouders om in deze kwestie hun eigen keuzes te mogen maken bij het opvoeden van jonge kinderen.

Uit de berichten en reacties in de media blijkt dat het punt dat we wilden inbrengen op de raadsvergadering niet voor iedereen helder is. Daarom geven we hieronder een hopelijk meer duidelijke uitleg hierover:

De aanleiding van de LHBTI-discussie op de gemeentevergadering was een vraag die een week daarvoor tijdens de raadscommissievergadering van 26 juni is gesteld door de fractie van Dijk (een afsplitsing van de SP). Deze vraag was gericht aan wethouder van Aaken en was een verzoek om op Schiedamse basisscholen de voorlichting rond LHBTI onder jongere kinderen te promoten. Op dit moment loopt er (in opdracht van de Rijksoverheid) al een voorlichtingsprogramma over dit thema op middelbare scholen. Echter uit een proef op Rotterdamse scholen zou zijn gebleken dat het effectiever is om een dergelijke cursus al aan jongere kinderen (vanaf ongeveer 8 jaar, op basisscholen) te geven.

De reactie van de wethouder op deze vraag was een toezegging om met de scholen het plan van aanpak rond het LHBTI-beleid te bespreken en daarbij ook de proef met jongere kinderen naar het voorbeeld van Rotterdam aan te dragen en het thema sociale veiligheid daarin mee te nemen.

De wethouder kan naar eigen zeggen de basisscholen daarbij niet dwingen om een dergelijk lespakket (of een variant daarop) daadwerkelijk te gebruiken, omdat er vrijheid van onderwijs is.

Wij zijn als ChristenUnie-SGP kritisch en bezorgd over deze gang van zaken om de volgende redenen:

Wij vinden het onverantwoord om kinderen op deze jonge leeftijd al met dit onderwerp te belasten. In de fase dat jonge kinderen het fysieke onderscheid tussen een man en een vrouw gaan ontdekken en waarderen, kan het voor kinderen verwarrend werken om hen met een psychisch zoekproces te confronteren dat voor de meesten van hen dan niet (of pas in de puberteit) aan de orde is.

Het is de verantwoordelijkheid van de basisscholen en ouders om over de wenselijkheid van dergelijke lespakketten te beslissen en dit dient dus niet door een wethouder te worden gepromoot (en zeker niet opgelegd). In onze opinie dient de overheid op dit vlak zeer terughoudend te zijn.

De LHBTI-lespakketten bevatten elementen waar een deel van de christelijke, en wellicht ook andere religieuze groeperingen in Schiedam zich niet in kunnen vinden.

Promotie van ideologisch gekleurde lespakketten voor jonge kinderen door de overheid is in strijd met breed gedeelde principes (tegen staatsindoctrinatie) in de vrije westerse wereld. (En verplichting van zulke lespakketten, zoals fractie van Dijk zou willen, al helemaal.)

Wij hopen dat de wethouder de keuze voor wel of niet invoeren van een LHBTI-cursus voor jonge kinderen volledig overlaat aan de Schiedamse basisscholen en dat deze samen met de ouders een goede afweging kunnen maken of dit wijs, gepast en zinvol is.

Kiezers bedankt!

ChristenUnie ChristenUnie SGP Schiedam 28-03-2018 19:40

https://schiedam.christenunie-sgp.nl/k/n6144/news/view/1207773/636408/kiezers_bedankt

Een bedankje aan u is hier op zijn plaats, nu vrijdag 23 maart officieel is vastgesteld dat de CU-SGP opnieuw een zetel in de gemeenteraad van Schiedam heeft verkregen. Als fractie zijn we dankbaar voor dit nieuwe mandaat van Godswege. Het aantal stemmers is toegenomen maar ook het aantal CU-SGP stemmers (nu 707). Dat is voor ons een bemoedigende steun in de rug om de inhoudelijke bijdragen op basis van Bijbelse waarden te leveren en met de andere raadsleden bestuurlijke verantwoordelijkheden voor alle Schiedammers te dragen.De waarde van uw steun in de gebeden zal eens blijken, mede daardoor blijkt de CU-SGP levensvatbaar in en voor Schiedam.Nogmaals, dank u wel voor uw belangstelling tijdens de verkiezingen.

Onze lijsttrekker koos...

ChristenUnie ChristenUnie SGP Schiedam 10-03-2018 10:58

https://schiedam.christenunie-sgp.nl/k/n6144/news/view/1197134/636408/Foto-brokstukNaar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart a.s. heeft het Stedelijk Museum een tentoonstelling georganiseerd waarbij alle partijen een eigen museumstuk met toelichting mochten uitkiezen. Vanuit de ChristenUnie-SGP heeft Robert Berns dit als lijsttrekker gedaan, met de keuze voor een blok zandsteen die symbool staat voor een belangrijk stuk in de Schiedamse geschiedenis. Dit is zijn uitgebreide motivatie.

Hier ziet u een blok zandsteen dat niet in het werk van de Schiedamse kunstenaar Sjef Hendrickx verwerkt kon worden. Uit kleinere eeuwenoude brokstukjes heeft hij een verbrokkeld beeld gemaakt, met de titel “t Lam”. Deze brokstukken zijn restanten van de Beeldenstorm die in 1572 in Schiedam ook zijn sporen naliet. De misstanden in de katholieke kerk werden van binnenuit door de beweging van de Moderne Devotie aan de kaak gesteld. De prediking van Gods woord had een zuiverende doorwerking, maar corrupte kerkstructuren en tradities waren taaie bolwerken om te slechten. De Moderne Devotie heeft door hun vertegenwoordigers zoals Geert Grote en Thomas á Kempis positieve gevolgen voor Schiedam gehad. Geert Grote (1340-1384) kwam door zijn studies tot inkeer en verbrandde zijn boeken over magie en astrologie. Hij genas van zijn ziekte en gaf zijn rijkdom weg en at met de armen, erwtenmoes en zoute haring. Zijn huis werd een thuis voor de “zusters van het gemeenschappelijke leven”. Hij vertaalde de psalmen in het Nederlands en preekte in de landstaal en bracht in Europa vanuit Deventer een van de meest invloedrijke en krachtige spirituele hervormingsbeweging tot stand en het begin van de moderne tijd (Titus Brandsma instituut). Thomas á Kempis (1380-1471) liet zich door hem inspireren en werd de auteur van het boekje Imitatio Christi, “In de navolging van Christus” , maar ook van Vita Lidewigis, over het leven van Lidwina (1380-1433) uit Schiedam. Door de prediking in de landstaal kwam het volk los van de kerkelijke machtsstructuur. In 1570 kreeg de st. Janskerk een preekgestoelte. De hervormingen van de kerk in de voorafgaande eeuwen wierpen een dam op tegen de misstanden in de zichzelf verrijkende katholieke kerk. Toen de Watergeuzen in 1572 Schiedam binnentrokken  werden de beelden in  het rijke interieur van de st. Jan vernield. De Schiedammers gingen over naar de hervormden.

De enige Nederlandse paus Adrianus van Utrecht is opgevoed in de geest van de Moderne Devotie evenals bekende tijdgenoten van hem zoals Erasmus, keizer Karel V en Maarten Luther. De Lutherse streefden meer en meer naar een verandering van de kerkelijke gezagstructuren. De toenmalige vernieuwingsbeweging streefde echter meer naar een sober, werkzaam, godvruchtig en gewetensvol leven in de geest van de eerste christelijke gemeenschappen. Anders dan de Lutheranen stuurden de moderne devoten aan op een reformatie van het hart en het leven, dan op een kerkelijke revolutie. Dat was ook het pad dat Adrianus van Utrecht verkoos, het verenigde het volk en bracht menigeen tot een levenswandel met ontzag voor God en Zijn Woord. Na een pontificaat van amper twintig maanden stierf Adrianus, op 14 september 1523, onder verdachte omstandigheden. Twee eeuwen later blijken de kerkelijke gezagstructuren en corrupte leringen nog steeds de vrijheid van geloof en geweten te beknotten. Het levensverhaal van Franciscus  Adrianus van Achter, een geleerde monnik uit Gent windt daar geen doekjes om. Het boek ”Geloofs belydenisse” beschrijft hoe deze Adrianus in 1754, in de grote kerk van Schiedam getuigt van zijn verworven vrijheid door het Woord van God. Robert Berns, CU-SGP

De tentoonstelling is te zien van 10 maart tot en met 15 april aanstaande in het Stedelijk Museum Schiedam. Meer informatie is te vinden op de website van het stedelijk museum.

De duurzaamheidsagenda zal in de ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie Schiedam 10-03-2018 10:50

De duurzaamheidsagenda zal in de naaste toekomst een mega-opgave voor de gemeenten zijn. Voor woningen van particulieren en coöperaties, voor bedrijven en overheidsgebouwen. Graag ziet de ChristenUnie-SGP dat ook Schiedam de doelen voor de energietransitie in 2050 haalt, door dan netto geen CO2 meer uit te stoten. Wat de opgave is voor Schiedam moeten we goed in kaart brengen ook om de middelen efficiënt in te zetten.

Zaterdag 3 februari waren we bij het ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie Schiedam 09-03-2018 18:12

Zaterdag 3 februari waren we bij het gemoedelijke debat over het seniorenbeleid in Schiedam. Als ChristenUnie-SGP vinden we dat ouderen niet lastig en duur zijn maar dat ze respect verdienen vanwege hun levenswijsheid. We blikten terug op de afgelopen 4 jaar, waarin we onze belofte voor een vergoeding voor vrijwilligers en mantelzorgers waarmaakten. Voor de komende 4 jaar vinden we dat ouderen zelfredzaam moeten kunnen blijven en thuis moeten kunnen blijven wonen. We zijn voor plekken in de wijk waar ouderen samen kunnen komen om te eten en te drinken. We vinden het dan ook jammer dat alle eet- en huiskamers in bejaarden- en verpleeghuizen wegbezuinigd worden. Daarom ook hebben we het manifest ‘Waardig Ouder Worden’ wat door de ChristenUnie en de Christelijke Ouderenbonden en Omroep Max is opgesteld en waarvoor 180 miljoen euro wordt vrijgemaakt. Zie voor meer info onze website: https://schiedam.christenunie-sgp.nl/k/n6144/news/view/1197909/636408/waardig-ouder-worden.html

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.