Nieuws van Lokaal Almelo Samen over D66 inzichtelijk

4 documenten

Intercity to Berlin Hbf (GER) departs from Almelo Trainstatiom (NED)

Lokaal Almelo Samen Lokaal Almelo Samen VVD D66 CDA Almelo 03-04-2019 08:27

Motie treinverbinding Amsterdam-Berlijn gewijzigd op aandringen LAS.

Ontsproten in de Twenteraad (Regio Twente) een motie om er op aan te dringen dat de treinverbinding van Amsterdam naar Berlijn een stop in Hengelo zou behouden.

Almelo als stop leek wat al te gemakkelijk te worden gofferd in het streven om de reistijd tussen de Duitse hoofdstad en Amsterdam te willen bekorten.

Die ‘grachtengordelwens’ is al langer een punt van aandacht en ook de NS ziet een snellere verbinding tussen beide metropolen wel zitten. Door tussenstops aan Nederlandse zijde van de grens te schrappen zou er per stop een tijdwinst van 4 minuten kunnen worden gerealiseerd. Dat geldt aan de Duitse zijde van het traject eveneens. Echter Deutsche Bahn, die de lijn mede namens NS exploiteert, is niet van zins de eerste 15 jaar te schrappen in het aantal stops. Dit vanwege de importantie voor het ‘Regionalverkehr’ in met name Nedersaksen.

Blijft dus te strepen in het Nederlandse deel met stops in Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo en Hengelo. Drie à vier stations overslaan zou dan een tijdwinst van 12 tot 16 minuten opleveren, maar dat acht Lokaal Almelo Samen (LAS) niet wenselijk gezien de geringe tijdwinst in vergelijk met de huidige functie als Intercity-verbinding, net zoals de Deutsche Bahn dat vindt voor het traject in ons buurland.

Voor reizigers en forenzen uit voornoemde steden en omliggende regio’s is de verbinding van levensbelang mede omdat velen juist bewust kiezen voor deze Duitse trein. Vooral ook vanwege het hogere comfort in vergelijk met het aftandse materieel dat NS inzet op het traject naar Twente.

De door de Twenteraad geïnitieerde en door D66 Almelo ingediende motie leek dus min of meer op een capitulatie om maar een aantal stops te schrappen vanwege een kwartiertje tijdwinst tussen Amsterdam en Berlijn. Voor Almelo en omliggende gemeenten een slechte zaak, zo concludeerde vorige week ook al de gemeenteraad van Tubbergen dat eveneens de stop in Almelo (en Hengelo) wil behouden. LAS hield de gemeenteraad voor dat een aantal fracties wat al te lichtzinnig de motie van D66 al hadden ondertekend en pleitte voor een aanpassing van de motie met tevens behoud van de stop in Almelo. Leefbaar Almelo onderstreepte dat alsnog ook al had het de motie al ondertekend. De CDA-fractie ondersteunde de voorgestelde motiewijziging van LAS evenals de VVD en uiteindelijk alle fractie die de motie al hadden ondertekend. Het Almelose college van B&W kan dus aan de slag om de verbinding voor de reizigers/forenzen uit de regio Almelo te behouden.

Deutsche Bahn maakte onlangs bekend nieuwe treinstellen aan te schaffen van het type TALGO. Deze Spaanse trein heeft een voortreffelijk comfort en kan rijden met snelheden tot 230 km per uur. Deutsche Bahn gaat de TALGO ook inzetten op het traject Berlijn-Amsterdam via Twente. Een loc-wissel in Bad Bentheim (D) wordt daardoor overbodig en dat levert zo’n 25 minuten tijdwinst op. Meer dan het schrappen van Nederlandse stations waarbij Hilversum, Apeldoorn en Almelo moeten vrezen.

Het Rijk, de Duitse regering, NS en Deutsche Bahn hebben een vooronderzoek laten uitvoeren voor een Hsl-verbinding tussen Berlijn en Amsterdam met als ultieme doel een reistijd van 3 uur. Via Arnhem en Nordrhein Westfalen zou dat een investering vergen van zeker 2,2 miljard euro. Via de bestaande verbinding door Twente echter een veelvoud van circa 6,5 miljard euro. Deutsche Bahn heeft echter tevens laten weten, dat het de eerste 10 jaar zeker niet gaat investeren in een nieuw traject omdat het andere prioriteiten heeft. Bovendien zou een snelle Hsl trein mogelijk maar een paar keer per dag ingezet kunnen worden.

IC-Berlin departs from Almelo. The 9 German passenger-carriages are being pulled by a Dutch 1700-class loc. At Bad Bentheim, just over the German Border, thi…

Motie treinverbinding ...

Lokaal Almelo Samen Lokaal Almelo Samen VVD D66 CDA Almelo 03-04-2019 08:27

Motie treinverbinding Amsterdam-Berlijn gewijzigd op aandringen LAS. Ontsproten in de Twenteraad (Regio Twente) een motie om er op aan te dringen dat de treinverbinding van Amsterdam naar Berlijn een stop in Hengelo zou behouden. Almelo als stop leek wat al te gemakkelijk te worden gofferd in het streven om de reistijd tussen de Duitse hoofdstad en Amsterdam te willen bekorten. Die ‘grachtengordelwens’ is al langer een punt van aandacht en ook de NS ziet een snellere verbinding tussen beide metropolen wel zitten. Door tussenstops aan Nederlandse zijde van de grens te schrappen zou er per stop een tijdwinst van 4 minuten kunnen worden gerealiseerd. Dat geldt aan de Duitse zijde van het traject eveneens. Echter Deutsche Bahn, die de lijn mede namens NS exploiteert, is niet van zins de eerste 15 jaar te schrappen in het aantal stops. Dit vanwege de importantie voor het ‘Regionalverkehr’ in met name Nedersaksen. Blijft dus te strepen in het Nederlandse deel met stops in Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo en Hengelo. Drie à vier stations overslaan zou dan een tijdwinst van 12 tot 16 minuten opleveren, maar dat acht Lokaal Almelo Samen (LAS) niet wenselijk gezien de geringe tijdwinst in vergelijk met de huidige functie als Intercity-verbinding, net zoals de Deutsche Bahn dat vindt voor het traject in ons buurland. Voor reizigers en forenzen uit voornoemde steden en omliggende regio’s is de verbinding van levensbelang mede omdat velen juist bewust kiezen voor deze Duitse trein. Vooral ook vanwege het hogere comfort in vergelijk met het aftandse materieel dat NS inzet op het traject naar Twente. De door de Twenteraad geïnitieerde en door D66 Almelo ingediende motie leek dus min of meer op een capitulatie om maar een aantal stops te schrappen vanwege een kwartiertje tijdwinst tussen Amsterdam en Berlijn. Voor Almelo en omliggende gemeenten een slechte zaak, zo concludeerde vorige week ook al de gemeenteraad van Tubbergen dat eveneens de stop in Almelo (en Hengelo) wil behouden. LAS hield de gemeenteraad voor dat een aantal fracties wat al te lichtzinnig de motie van D66 al hadden ondertekend en pleitte voor een aanpassing van de motie met tevens behoud van de stop in Almelo. Leefbaar Almelo onderstreepte dat alsnog ook al had het de motie al ondertekend. De CDA-fractie ondersteunde de voorgestelde motiewijziging van LAS evenals de VVD en uiteindelijk alle fractie die de motie al hadden ondertekend. Het Almelose college van B&W kan dus aan de slag om de verbinding voor de reizigers/forenzen uit de regio Almelo te behouden. Goed nieuws Deutsche Bahn maakte onlangs bekend nieuwe treinstellen aan te schaffen van het type TALGO. Deze Spaanse trein heeft een voortreffelijk comfort en kan rijden met snelheden tot 230 km per uur. Deutsche Bahn gaat de TALGO ook inzetten op het traject Berlijn-Amsterdam via Twente. Een loc-wissel in Bad Bentheim (D) wordt daardoor overbodig en dat levert zo’n 25 minuten tijdwinst op. Meer dan het schrappen van Nederlandse stations waarbij Hilversum, Apeldoorn en Almelo moeten vrezen. Hogesnelheidslijn Het Rijk, de Duitse regering, NS en Deutsche Bahn hebben een vooronderzoek laten uitvoeren voor een Hsl-verbinding tussen Berlijn en Amsterdam met als ultieme doel een reistijd van 3 uur. Via Arnhem en Nordrhein Westfalen zou dat een investering vergen van zeker 2,2 miljard euro. Via de bestaande verbinding door Twente echter een veelvoud van circa 6,5 miljard euro. Deutsche Bahn heeft echter tevens laten weten, dat het de eerste 10 jaar zeker niet gaat investeren in een nieuw traject omdat het andere prioriteiten heeft. Bovendien zou een snelle Hsl trein mogelijk maar een paar keer per dag ingezet kunnen worden.

Blowen, bloemen en vergroenen.Blowen, …

Lokaal Almelo Samen Lokaal Almelo Samen D66 Almelo 30-01-2019 07:46

Blowen, bloemen en vergroenen.

Blowen, bloemen en vergroenen dat waren een drietal onderwerpen waarover de gemeenteraad dinsdagavond onder andere debatteerde.

Het blowen betrof een verbod op openbaar drugsgebruik, dat werd opgenomen in de Algemene Plaatselijke Politieverordening (APV). De APV is een van de verordeningen die bij herhaling op de agenda staat. Soms om de regelgeving te vereenvoudigen, maar vaak juist om handvatten te creëren waardoor handhavend kan worden opgetreden. Niet om een eenzaam blowende fietser van zijn voertuig te rukken, maar om groepsvormende blowers en spuiters te kunnen aanpakken. Burgemeester Gerritsen gaf te kennen dat e.e.a. Ook in Twents verband is afgesproken om handhavende ‘dienders’ niet met al teveel verschillende APV’s in het Twentse land te laten opereren. De 2-mans fractie van D66 diende een motie in om dit ‘blowverbod’ (lees openbaar drugsgebruik) juist niet in de APV op te nemen. LAS-voorman Louis Kampman noemde de APV juist een ‘gereedschapskist’ die goed gevuld moest zijn om juist te kunnen repareren indien omstandigheden daarom vragen. Hij somde een reeks locaties op waar wel overlast wordt ervaren. Kampman vroeg zich dan ook hardop af ‘van welke planeet’ D66-voorman Wiertz stamde. D66 kreeg nauwelijks steun en dat werd verwelkomt door burgemeester Gerritsen, zijnde de ‘reparateur’ indien de openbare orde in het geding is.

Het onderwerp ‘bloemen’ werd actueel in de raad vanwege vragen van raadslid Hummels (LA) over een dreigende dwangsom voor Rick’s Bloemen aan de Ootmarsumsestraat. De ondernemer in kwestie had de klanten gemobiliseerd vanwege vermeent onrecht. Burgemeester Gerritsen hielp Hummels (en klanten) snel uit de droom. In 2008 zijn uitstallingsregels vastgelegd met de ondernemer wat wel en niet mag. Daarmee vrije doorgang en veiligheid dienende. Maar de ondernemer deed aan ‘landjepik’ zoals trottoir, boomcirkel en parkeerplaatsen om zijn bloemen uit te stallen. In 2014 werd na vergeefse gesprekken al eens eerder met een dwangsom gedreigd, waarna de ondernemer zich bezinde en de regels nogmaals werden vastgelegd. Nu waren klachten de aanleiding voor hernieuwde controle en ja, bij regelmaat moesten voetgangers uitwijken over de fiets en rijbaan en konden twee P-plaatsen niet worden benut vanwege de hoeveelheid uitgestalde bloemen. De burgemeester verkondigde dat nog een gesprek gaat volgen met de ondernemer met bestaande regels als uitgangspunt. Eerst een volgende overtreding kan dan een dwangsom opleveren, want regels dienen het algemeen belang en niet die van de onderhavige ondernemer alleen.

Met deze ‘kop’ wordt het verduurzamen van een aantal gemeentelijke panden bedoeld qua isolatie en zonnepanelen. Het kost een flinke ‘duit’ die over een periode van 15 jaar gefinancierd wordt maar uiteindelijk toch een bescheiden geldelijke bezuiniging oplevert en een besparing in CO2-uitstoot. PVV’er Stöteler was mordicus tegen omdat de burger uiteindelijk de rijkssubsidie moet ophoesten. Het weerwoord was eveneens duidelijk. Veel gemeenten moeten ‘vergroenen’ qua CO2-opgave en daar betalen Almelose burgers via de rijksbelastingen ook aan mee. Door ook zelf iets te doen, komt er in ieder geval ook wat rijksgeld in het Almelose terug. Wel zal wethouder van financiën Langius de raad nog een betere uitleg doen toekomen over de financiële onderbouwing want die was iedereen nog niet geheel duidelijk. Ook werd een tipje van de sluier opgelicht over vervolgstappen en wel meer en meer ombouw van straatverlichting naar LED. Het bespaart in de elektriciteitskosten en in CO2-uitstoot en dat laatste is wel een van de meest dwingende milieuopgaven.

U begrijpt dat LAS zich wel kon vinden in deze omschreven maatregelen!

Blowen, bloemen en ...

Lokaal Almelo Samen Lokaal Almelo Samen D66 Almelo 30-01-2019 07:46

Blowen, bloemen en vergroenen. Blowen, bloemen en vergroenen dat waren een drietal onderwerpen waarover de gemeenteraad dinsdagavond onder andere debatteerde. Blowen Het blowen betrof een verbod op openbaar drugsgebruik, dat werd opgenomen in de Algemene Plaatselijke Politieverordening (APV). De APV is een van de verordeningen die bij herhaling op de agenda staat. Soms om de regelgeving te vereenvoudigen, maar vaak juist om handvatten te creëren waardoor handhavend kan worden opgetreden. Niet om een eenzaam blowende fietser van zijn voertuig te rukken, maar om groepsvormende blowers en spuiters te kunnen aanpakken. Burgemeester Gerritsen gaf te kennen dat e.e.a. Ook in Twents verband is afgesproken om handhavende ‘dienders’ niet met al teveel verschillende APV’s in het Twentse land te laten opereren. De 2-mans fractie van D66 diende een motie in om dit ‘blowverbod’ (lees openbaar drugsgebruik) juist niet in de APV op te nemen. LAS-voorman Louis Kampman noemde de APV juist een ‘gereedschapskist’ die goed gevuld moest zijn om juist te kunnen repareren indien omstandigheden daarom vragen. Hij somde een reeks locaties op waar wel overlast wordt ervaren. Kampman vroeg zich dan ook hardop af ‘van welke planeet’ D66-voorman Wiertz stamde. D66 kreeg nauwelijks steun en dat werd verwelkomt door burgemeester Gerritsen, zijnde de ‘reparateur’ indien de openbare orde in het geding is. Bloemen Het onderwerp ‘bloemen’ werd actueel in de raad vanwege vragen van raadslid Hummels (LA) over een dreigende dwangsom voor Rick’s Bloemen aan de Ootmarsumsestraat. De ondernemer in kwestie had de klanten gemobiliseerd vanwege vermeent onrecht. Burgemeester Gerritsen hielp Hummels (en klanten) snel uit de droom. In 2008 zijn uitstallingsregels vastgelegd met de ondernemer wat wel en niet mag. Daarmee vrije doorgang en veiligheid dienende. Maar de ondernemer deed aan ‘landjepik’ zoals trottoir, boomcirkel en parkeerplaatsen om zijn bloemen uit te stallen. In 2014 werd na vergeefse gesprekken al eens eerder met een dwangsom gedreigd, waarna de ondernemer zich bezinde en de regels nogmaals werden vastgelegd. Nu waren klachten de aanleiding voor hernieuwde controle en ja, bij regelmaat moesten voetgangers uitwijken over de fiets en rijbaan en konden twee P-plaatsen niet worden benut vanwege de hoeveelheid uitgestalde bloemen. De burgemeester verkondigde dat nog een gesprek gaat volgen met de ondernemer met bestaande regels als uitgangspunt. Eerst een volgende overtreding kan dan een dwangsom opleveren, want regels dienen het algemeen belang en niet die van de onderhavige ondernemer alleen. Vergroenen Met deze ‘kop’ wordt het verduurzamen van een aantal gemeentelijke panden bedoeld qua isolatie en zonnepanelen. Het kost een flinke ‘duit’ die over een periode van 15 jaar gefinancierd wordt maar uiteindelijk toch een bescheiden geldelijke bezuiniging oplevert en een besparing in CO2-uitstoot. PVV’er Stöteler was mordicus tegen omdat de burger uiteindelijk de rijkssubsidie moet ophoesten. Het weerwoord was eveneens duidelijk. Veel gemeenten moeten ‘vergroenen’ qua CO2-opgave en daar betalen Almelose burgers via de rijksbelastingen ook aan mee. Door ook zelf iets te doen, komt er in ieder geval ook wat rijksgeld in het Almelose terug. Wel zal wethouder van financiën Langius de raad nog een betere uitleg doen toekomen over de financiële onderbouwing want die was iedereen nog niet geheel duidelijk. Ook werd een tipje van de sluier opgelicht over vervolgstappen en wel meer en meer ombouw van straatverlichting naar LED. Het bespaart in de elektriciteitskosten en in CO2-uitstoot en dat laatste is wel een van de meest dwingende milieuopgaven. U begrijpt dat LAS zich wel kon vinden in deze omschreven maatregelen!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.