Nieuws van VVD in Rijswijk over D66 inzichtelijk

6 documenten

De column van Coen (20): Rijswijkse politiek in coronatijden

VVD VVD D66 CDA Rijswijk 21-05-2020 08:00

Politiek in coronatijden

Op 12 mei was de Rijswijkse gemeenteraad voor het eerst sinds de intelligente lockdown bij elkaar. Niet live, althans niet fysiek, maar digitaal. In ieder geval goed dat er weer werd vergaderd, al blijft het voor de VVD Rijswijk behelpen. Wij zien liever de raadsvergaderingen gewoon fysiek doorgaan in een grote zaal waarbij de 1,5 meter afstand te realiseren is. Denk hierbij aan de Schouwburg, de Marimbahal of de Broodfabriek, genoeg mooie locaties in Rijswijk! Meerdere gemeenten organiseren hun vergaderingen op deze manier, zoals bijv. onze buren in Den Haag die hun vergadering hielden in het atrium van hun stadhuis.

Goed, we zijn weer begonnen en dat is ook hard nodig. Er gaan een hoop zaken niet goed in Rijswijk. De financiële situatie van Rijswijk wordt met de dag slechter, zelfs nog los van de coronacrisis. Het college is volledig de controle kwijt. Dat is des te meer duidelijk als dan ook nog eens na een paar maanden werken aan het Huis van de Stad de eerste tegenvallers tevoorschijn komen. Het oude stadhuis zit vol met asbest en de werkzaamheden zijn meteen stilgelegd. De kosten voor de gemeente? €10.000 per dag! Samen met de kosten van het verwijderen van het asbest is dit de eerste tegenvaller, oplopend tot €4 miljoen. Dat het college dit een onverwachte tegenvaller noemt is werkelijk een gotspe. Er is destijds flink voor gewaarschuwd zeker ook door de VVD Rijswijk, maar het college zag alleen de positieve rapporten van deelonderzoeken. De positieve emoties over het weer in gebruik nemen van dit pand telden zwaarder dan het, financiële, verstand. Ook het nest van de torenvalk was een onverwachte tegenvaller voor het college. Hoezo onverwacht? Het nest, inclusief camera, zit daar al jaren. Wellicht had deze even weggehaald moeten worden voordat het broedseizoen begon?

De VVD Rijswijk wil zo snel mogelijk een extra raadsvergadering over dit onderwerp om de financiële gevolgen van deze tegenvallers, en er zullen er vast nog meer komen, helder in beeld te hebben. De VVD Rijswijk is van mening dat er nu snel gestopt moet worden met deze bodemloze put die men het Huis van de Stad noemt. Helaas wilde de coalitiepartijen liever €10.000 per dag weggooien voordat de raad zich hierover kan uitspreken, een verzoek tot een snelle behandeling van dit onderwerp werd door hen niet gesteund.

De volgende kwestie op de agenda van de raad was de ontheffing van de woonplicht voor wethouder Van der Laar (D66), een vereiste uit de gemeentewet. Hij woont in Den Haag en wil niet verhuizen naar Rijswijk. Ondanks harde toezeggingen en beloftes van hemzelf en van de fractievoorzitter van D66, de heer Dolmans. De verplichting om in de gemeente te wonen waar je wethouder bent, staat in de wet. In bijzondere gevallen kan er één jaar ontheffing van deze plicht worden gegeven door de raad. Deze heeft hij al twee keer gekregen, met destijds inderdaad bijzondere gevallen, maar nu zijn er absoluut geen bijzondere gevallen te vinden! De wethouder moet nu dus echt verhuizen, maar helaas kregen wij een slap verhaal. Het had de wethouder en zijn partij gesierd als ze gewoon hadden toegegeven dat hij niet in Rijswijk wil komen wonen. De VVD Rijswijk heeft daarom tegen de ontheffing gestemd. Burgers moeten zich aan de wet houden en wethouders dus ook, wellicht des te maar. Bovendien: afspraak is afspraak, D66!

De raad stemde echter voor, waarbij opviel dat het CDA en BvR zich eerder nadrukkelijk uitspraken via hun fractievoorzitters tegen het opnieuw verlenen van een ontheffing. Het plucheplakken vierde weer hoogtij in de eerste digitale raadszaal van Rijswijk. Op naar de volgende!

Coen Sleddering

Fractievoorzitter VVD Rijswijk

Sociale woningbouw en middenhuur in Rijswijk: optreden van de wethouder is teleurstellend!

VVD VVD D66 CDA Rijswijk 18-05-2020 06:00

Tijdens de digitale raadsvergadering van 12 mei is mede op verzoek van de VVD Rijswijk uitgebreid gesproken over de plannen van het college met betrekking tot de woningbouw in Rijswijk.

Wethouder Van der Laar (D66, Wonen) maakte over de woningbouw afspraken met de corporaties. Met die afspraken ging een meerderheid van de raad niet akkoord. De wethouder luisterde niet naar deze meerderheid en deed niets. Dit is niet democratisch te noemen van een wethouder, zeker bij eentje van D66. Er volgde een brief van vijf fractievoorzitters aan de wethouder met het verzoek om de motie alsnog uit te voeren. Echter volgde weer geen actie.

Er was een voorstel van de VVD Rijswijk, verpakt in een motie, voor nodig om de wethouder in beweging te krijgen. Een paar uur voor de aanvang van de raadsvergadering ontvingen wij een brief van het college met daarin een aantal wijzigingen van het beleid met betrekking tot het bouwen van sociale huurwoningen. Dat daarbij een aantal suggesties van de VVD Rijswijk waren opgenomen is mooi, maar voor de VVD Rijswijk nog niet voldoende.

Wat wil de VVD Rijswijk?

· Minder sociale woningbouw in Rijswijk. De buurgemeenten zijn nu eindelijk aan zet.

· Onderhoud en sloop/nieuwbouw moeten de prioriteiten zijn voor de Rijswijkse woningcorporaties.

· Bij deze sloop/nieuwbouw moet ombouw van sociale huurwoningen naar huizen met middenhuur voorop staan, bijvoorbeeld in de wijken Te Werve en de Muziekbuurt.

· Ook op andere plekken in Rijswijk moeten meer middenhuur woningen gebouwd worden voor de medewerkers in de vitale sectoren. Denk hierbij aan politie, zorg en onderwijs. Plannen voor sociale woningbouw dus omvormen.

· In Rijswijk Buiten geen grootschalige sociale woningbouw meer.

· Op een aantal plekken in Rijswijk Buiten zijn bestaande plannen voor sociale woningbouw voor bepaalde doelgroepen en die kunnen wat de VVD Rijswijk betreft gewoon doorgaan. Het gaat daarbij om zo’n 150 woningen.

· De grondexploitatie van Rijswijk Buiten moet zo snel als mogelijk weer een positief saldo laten zien en dat betekent minder sociale woningbouw dan de geplande 10%. Dat betekent ook dat de plannen voor de wijk Pasgeld moeten worden aangepast. Geen sociale woningbouw in Pasgeld West (10%), en Pasgeld Oost (30%).

De motie van de VVD Rijswijk werd verworpen in de raad, met name omdat ook hier het CDA een grote draai maakte puur uit eigen belang om de coalitie overeind te houden. De ruggengraat is duidelijk weer van elastiek!

De VVD Rijswijk zal het college scherp volgen wanneer er nieuwe afspraken worden gemaakt met de corporaties en zal de inbreng van Rijswijk aan de bestuurlijke tafel Wonen van de regio goed in de gaten houden. De wethouder heeft toegezegd dat de afspraken en inbreng eerst zullen worden voorgelegd aan de raad en dat er dan pas weer veder wordt gepraat. De VVD Rijswijk hoopt wel dat wethouder Van der Laar zich dit keer wel aan de afspraken houdt!

Daadkracht op het woningdossier! Oplossingen voor de ontstane impasse: meer diversiteit in het woningaanbod.

VVD VVD D66 CDA Rijswijk 07-05-2020 09:15

De wethouder Wonen, Armand van der Laar (D66), weigert een motie, gesteund door een meerderheid in de raad, uit te voeren, zelfs nadat hij deze zelf heeft overgenomen en had toegezegd deze uit te voeren. Er is een impasse ontstaan, mede door het gebrek aan daadkracht bij dit college. Lees hier de gehele motie met wat de VVD Rijswijk voorstelt!

De gemeenteraad van Rijswijk in openbare vergadering bijeen op 12 mei 2020, gehoord de beraadslaging;

gelet op de behandeling van IB 20032 en de eerder verstuurde reactie van vijf fractievoorzitters van de VVD Rijswijk, OR, RB, CDA en BvR;

overwegende, dat

a. in de Woonregio Haaglanden is geconstateerd dat Rijswijk met een percentage van 52% woningen in het bereikbare huursegment koploper in de regio is en daarom terug kan schroeven in dit percentage, ten gunste van de vrije sector;

b. daarmee de motie ‘Onderhoud in plaats van Nieuwbouw’, die vorig jaar na brede steun in de raad door het college is overgenomen, extra belang krijgt;

c. een meerderheid in de raad geheel wil stoppen met nieuwbouw in de sociale sector, maar dat andere partijen dit nog in beperkte mate voor bepaalde doelgroepen zouden willen toestaan;

d. het voor de wijk Rijswijk Buiten acceptabel zou zijn om toch nog een aantal sociale woningen toe te voegen wanneer in andere wijken, Te Werve en de Muziekbuurt, juist sociale woningen kunnen worden vervangen door goedkope vrije sector, middenhuur, huurwoningen waar een enorme vraag naar is;

verzoekt het college,

-  daarom met de Rijswijkse corporaties te overleggen over een breed in de raad gedragen beleidslijn, als volgt:

-  naast de 50 al gerealiseerde woningen in het sociale segment worden in Rijswijk Buiten naast de al in gang gezette projecten voor speciale doelgroepen: ‘De Entree’ (28) en ‘Our House’ (16) nog eens maximaal 100 appartementen, voor starters, in de sociale sector gebouwd;

-  de realisatie van deze 100 appartementen wordt aan de Rijswijkse corporaties aangeboden volgens de daarvoor geldende afspraken met corporaties, maar met een zo min mogelijk negatief effect op de grondexploitatie;

-  om de diversificatie per wijk te vergroten zal dit aanbod worden gedaan onder gelijktijdige afspraken over het bouwen van eenzelfde aantal huurwoningen in de vrije sector middenhuur (€730-1000 p/m) door de betreffende corporatie op plaatsen waar sterk verouderde sociale woningbouw in Rijswijk wordt gesloopt (zoals de wijk Te Werve of in de Muziekbuurt);

-  naast de 70 woningen in Rijswijk Buiten welke in IB 20032 worden genoemd, wordt ook het dan nog resterende aantal geplande sociale woningen van ruim 100 omgezet naar de vrije sector middenhuur, hetzij door de gemeente zelf, hetzij door particuliere beleggers met een langdurig beding over de huurgrens van deze woningen;

verzoekt het college deze beleidslijn te vertalen in een nieuw prestatiecontract met de woningcorporaties en het bod aan de regionale woontafel;

en gaat over tot de orde van de dag.

Coen Sleddering           

Caroline de Mooij         

Menno Ezinga     

Udo Oelen

VVD Rijswijk

VVD Rijswijk in de Raadsvergadering van 21 mei 2019

VVD VVD D66 Rijswijk 22-05-2019 10:20

Het AZC in de Plaspoelpolder: Onze fractievoorzitter Coen Sleddering heeft aangegeven dat wat ons betreft het contract met het COA omtrent het AZC zo snel mogelijk wordt opgezegd. De politiecapaciteit staat onder druk en dat is voor ons onacceptabel. Het is jammer dat het COA en het College ons niet in staat stelt om de positieve ervaringen voort te zetten en het draagvlak voor het AZC in Rijswijk te herstellen. Dit brengt ons bij de conclusie dat het zo niet langer kan: wat de VVD Rijswijk betreft sluit het AZC dit jaar nog. Lees de inbreng hier: 

Eigenlijk zou ik hier niet moeten staan om over het AZC te praten. Wij hebben dat tenslotte ruim 2,5 jaar niet gedaan. Na een pittige discussie met stevige argumenten van voor- en tegenstanders hebben wij sinds 2016 een AZC in Rijswijk; een van de weinige AZC’s in de regio. Met goede afspraken over de inzet van de politie bij eventuele problemen is het AZC gestart en is het 2,5 jaar stabiel en rustig geweest, zoals het COA zelf ook aangeeft. Dat is precies wat de VVD Rijswijk wil: goede zorg voor die personen die daar recht op hebben! Ook de politie was tevreden: bij onze voorbereidingen van het VVD Rijswijk-verkiezingsprogramma 2018-2022 hadden wij een gesprek met de politie over de veiligheid in Rijswijk. Er waren best wel wat zorgen bij de politie, maar niet over het AZC. Veel organisaties en vrijwilligers waren actief betrokken bij de bewoners van het AZC en de bewoners zelf waren ook actief als vrijwilligers in de stad. Een succes dus!

En waarom moeten wij er hier dan toch over praten?

Sinds een aantal maanden geleden weten wij dat het behoorlijk fout is gegaan bij het AZC als gevolg van de komst van een tiental uitgeprocedeerde alleenstaande mannen uit veilige landen als Marokko en Algerije. Deze weliswaar kleine groep heeft zich misdragen in en buiten het terrein van het AZC. Misdaden werden gepleegd, ondernemers in de Bogaard kregen last en er ontstonden hele nare situaties in het AZC. Vrijwilligers haakten af en de politie-inzet werd heel erg hoog, onaanvaardbaar hoog: men was bijna permanent op het AZC aanwezig. De rapportage vanuit het stadhuis was magertjes, terwijl de rapporten van de politie toch duidelijk waren. Er was een bijna onhoudbare situatie ontstaan door de grote druk op de politiecapaciteit van Rijswijk. De VVD Rijswijk vindt dit een ongehoorde situatie. Hoe een kleine groep mannen een succesvol AZC zo in de problemen kan brengen en het grote draagvlak voor het AZC in Rijswijk heeft aangetast. 

En net op dat moment moeten wij als Rijswijk beslissen of wij akkoord gaan met een stilzwijgende verlenging van het driejarige contract met het COA! U hoort mij goed: een driejarig contract... want dat is het! Een driejarig contract dat stilzwijgend en eenmaal verlengd kan worden als niet een van de partijen aangeeft na die drie jaar te willen stoppen. Kan het College aangeven waarom in het persbericht van de gemeente wordt gesproken van een vijfjarige overeenkomst? En laat ik helder zijn, ik ben zelf te lang werkzaam geweest als woordvoerder dat ik op deze vraag niet het antwoord wil horen dat 'het een foutje was van de afdeling communicatie'. Het College is verantwoordelijk en de VVD Rijswijk ziet in deze tekst een poging om de discussie over een mogelijke verlenging weg te poetsen! Ik hoor graag de reactie van het College.

De VVD Rijswijk is van mening dat het College het moment van de verlenging had moeten aangrijpen om met het COA te spreken over de problemen en de veroorzakers hiervan in het AZC, met als boodschap: Rijswijk wil graag terug naar de succesvolle periode voor de komst van deze groep en eist van het COA dat die groep 'veiligelanders' niet meer in Rijswijk zal worden geplaatst. Die garantie kan/kon/wil het COA niet geven met alle eerder genoemde gevolgen voor de politie-inzet in Rijswijk. Daarom had het College moeten zeggen: Oké COA, dan gaan wij niet akkoord met verlenging en is het einde oefening AZC, maar nee, voor die heldere opstelling heeft het College niet gekozen. Men loopt lijdzaam aan het handje van het COA de narigheid tegemoet en de politie mag het oplossen!

Een stevig plan van aanpak na ongeregeldheden is het argument van dit College om het hoofd te buigen voor het COA. In plaats van preventief te zorgen dat die problemen er niet meer komen, neemt men genoegen met een aanpak nadat het kwaad al geschied is. Een zwaktebod!

De fractie van de VVD Rijswijk is dus tegen het besluit van het College tot om het contract van het AZC te verlengen.

Tenslotte, tegen de Collega’s van BvR zou ik willen zeggen: welkom in coalitieland. U merkt nu hoe het werkt om deel uit te maken van een Coalitie. De eigen standpunten kunnen niet altijd worden binnengehaald. De VVD Rijswijk heeft daar een ruime ervaring mee. Vandaar ook geen verwijt van ons naar uw stevige draai bij dit onderwerp, maar wel een gratis advies: Vertel bij zoiets gewoon hoe het zit: de prijs van het pluche, zo gaat dat! Kom echter niet met smoesjes aan dat het een vijfjarige contract is, want dat is het niet. Kom niet met uitspraken over zorgvuldig bestuur, dat past niet bij het onderwerp, en kom niet met een afleidingsmotie om het AZC te sluiten in 2021, want dat is in het huidige contract al geregeld (drie jaar en eenmalige verlenging met 2 jaar). 

Het Huis van de Stad: Fractievoorzitter Coen Sleddering heeft nogmaals de inbreng van de VVD Rijswijk tijdens de afgelopen commissievergadering herhaald, want deze is nog steeds relevant: wij willen een eerlijke afweging van de businesscase, waar de financiële risico's van de aanbesteding worden erkend en de financiële positie van Rijswijk in de gaten wordt gehouden en niet koste wat kost het HvdS doordrukken met alle financiële gevolgen van dien. 

Het standpunt van de VVD Rijswijk is al jaren bekend en blijft hetzelfde: leuk concept zo’n huis van de stad.

Om te kijken of het haalbaar en betaalbaar is, hebben we een businesscase nodig die het volgende vergelijkt: wat kost ons dat Huis van de Stad (HvdS) de komende 25 jaar (plan A); wat kost het om 25 jaar op de huidige locatie in de Bogaard te blijven (plan B). Die twee uitkomsten vergelijken we en wanneer het HvdS in plan A goedkoper is dan plan B, dan gaan we wat de VVD Rijswijk betreft voor het HvdS. 

Wat het College nu presenteert is een geactualiseerde businesscase van plan A, maar een niet-geactualiseerde versie van plan B. Dat is voor de VVD Rijswijk niet acceptabel, omdat een vergelijking tussen de twee plannen nu niet kan worden gemaakt.  

Het is nog vervelender, omdat de huidige verhuurder een nieuw plan heeft met het huidige pand, waaronder een lagere huur en een plan voor een betere raadzaal. De VVD Rijswijk vindt het jammer dat dit plan niet met het College wordt besproken, maar alleen met één partij, Onafhankelijk Rijswijk, uit de Raad. De VVD Rijswijk doet daarom een dringend beroep op het College om in contact te treden met de eigenaar/verhuurder van het huidige stadhuis en daarna plan B door te rekenen!

Los van die businesscase stelde de VVD Rijswijk nog twee vragen aan het College: wat zijn de gevolgen voor het vertrek van het stadhuis uit de Bogaard met betrekking tot de nieuwe plannen voor het winkelcentrum? Geven wij niet een verkeerd signaal als juist wij daar vertrekken?

Daarnaast ziet de VVD Rijswijk veel risico’s juist op het gebied van tegenvallende bouwkosten en tegenvallers bij de verbouwing van het oude stadhuis. Kan Rijswijk, gelet op de vele tegenvallers bij andere projecten, dit risico nog wel aan?

Ook vroeg de VVD Rijswijk zich af of een aanbesteding in twee fases niet het risico loopt dat de eerste fase goed uitkomt, maar dat bij de aanbesteding voor de tweede fase Rijswijk de rekening gepresenteerd krijgt, omdat Rijswijk na de eerste fase niet meer terug kan of nog kan stoppen met het HvdS. Immers, de bouw is dan al begonnen, het geld is al uitgegeven en de ontwikkelingen zijn dan al aan de gang. 

Het College zag geen problemen zoals gebruikelijk is bij mensen die maar één doel voor ogen hebben: verhuizen ten koste van alles om redenen anders dan gezond verstand. Alle vragen en tegenargumenten worden terzijde geschoven en het grootste voorbeeld van die tunnelvisie was het voorstel van sommige partijen, waaronder collegepartij D66, in de commissie om dit voorstel als hamerstuk akkoord te verklaren. Een onderwerp dat zo belangrijk en groot is kan je niet zomaar als akkoordstuk richting de Raad sturen!

Het lijkt erop alsof het HvdS er gewoon moet komen. De VVD Rijswijk is daar nog niet van overtuigd. 

De Rijswijkse verkeersveiligheid: Ons Raadslid Menno Ezinga vroeg tijdens het vragenuur, wederom, aan de wethouder hoe hij van plan is de verkeersveiligheid in de gemeente te verbeteren. Er ligt nu eindelijk een startnotitie, maar het actieplan zelf blijft uit. Ook is lang geleden toegezegd dat een aantal specifieke plekken in Rijswijk direct worden aangepakt, maar ook hier is nog geen actie ondernomen. De VVD Rijswijk heeft daarom de volgende vragen gesteld aan de wethouder:

1. Wat is de reden dat na uw laatste toezegging het zolang heeft moeten duren voor het presenteren van een startnotitie en niet eens een actieplan?

2. Wat is de status met betrekking tot het nemen van kortetermijnacties rondom gevaarlijke plekken/kruisingen? En ziet u kans om dit voor het najaar te realiseren?

3. Kunt u aangeven op welke wijze u uw collega’s in het College gaat betrekken in het actieplan als het gaat om zichtbaarheid in het verkeer, denk hierbij aan het groenonderhoud alsmede de straatverlichting. 

4. U heeft aangegeven navraag te doen waarom buurgemeenten, waaronder Leidschendam-Voorburg, wel de mogelijkheid hebben om een meer repressief beleid te hebben op hardrijders door flitspalen te installeren. Wat is hiervan het resultaat?

5. Op de Delftweg is een snelheidsmeter geplaatst die de verreden snelheden ook registreert. U heeft eerder aangegeven hier een terugkoppeling op te geven. Klopt het dat autoverkeer daar veel harder rijdt dan toegestaan? En heeft u dergelijke registraties ook voor andere plekken?

6. Bent u bekend met de, ondertussen opgelopen, drie aanrijdingen die de afgelopen maand op de kruising van de Geestbrugweg en de Penninglaan hebben plaatsgevonden? Wat gaat u hier aan doen?

7. Kunt u mij toelichten waarom het realiseren van schoolzones voor bepaalde plekken zo lang moet duren?

De MRDH: Ons Raadslid Udo Oelen heeft tijdens de vorige commissievergadering ideeën en voorstellen naar voren gebracht voor de zienswijze van de MRDH. Deze zijn nagenoeg allemaal overgenomen, waar wij heel er tevreden mee zijn!  

De column van Coen (10): Het coalitieakkoord!

VVD VVD GroenLinks D66 Rijswijk 27-04-2018 10:01

https://rijswijk.vvd.nl/nieuws/30152/de-column-van-coen-10-het-coalitieakkoord

In mijn vorige column gaf ik een toelichting op de verkiezingsuitslag en een uitleg over de verkenningsperiode van de heer Van der Tak. Recht doen aan de uitslag en rekening houden met opstelling van sommige partijen ten opzichte van elkaar.

Daarna zijn wij aan de slag gegaan met GroenLinks, VVD,D66 en WIJ. Op verzoek van die 4 partijen heeft de heer Van der Tak het proces van onderhandelingen begeleid.

Het waren pittige onderhandelingen, maar ze verliepen in goede sfeer. Natuurlijk ging het soms ook even mis en liepen de emoties, meningsverschillen en ergernissen hoog op. Maar uiteindelijk hebben de partijen elkaar gevonden in het belang van de stad en in het belang van de burgers en bedrijven in de stad. Er is nu een akkoord op hoofdlijnen dat verder uitgewerkt gaat worden in een werkprogramma van het College. Bij die uitwerking zullen de raad en andere belanghebbenden worden betrokken, zodat het werkprogramma iets van de hele Rijswijkse samenleving gaat worden. Dat kost natuurlijk tijd, maar is belangrijk om een goede samenwerking in de raad en de stad te realiseren.

De VVD is blij dat het akkoord een stevig en degelijk financieel kader bevat. Ambities zijn goed, maar moeten wel betaalbaar zijn. Wij moeten verstandig omgaan met het geld van de belastingbetaler.

Het wethoudersteam met 4 wethouders staat er klaar voor. Onze Jorke heeft een zware portefeuille gekregen met Financiën inclusief deelnemingen(Avalex, DSW enz.) en het ENECO dossier. Daarnaast is hij verantwoordelijk voor het Sociaal Domein (Werk & Inkomen, WMO, armoede en jeugdzorg) en zal hij een nieuwe, moderne en inhoudsgerichte subsidieverordening gaan opstellen. Deze portefeuille was voor de VVD de eerste keus, voor buitenstaanders misschien een verrassing. Die zien de VVD eerder op de vertrouwde dossiers als verkeer & vervoer en economie. En juist daarom wilden wij dat deze keer niet doen. Een nieuw College, een nieuwe VVD wethouder met een nieuwe, uitdagende en belangrijke portefeuille. De VVD wenst hem daar veel succes mee. Hij kan daarbij rekenen op een sterke en vernieuwde VVD fractie in de gemeenteraad, die al staat te trappelen van ongeduld om aan de slag te gaan. Met verantwoordelijkheidsgevoel en zoals altijd: met een positief kritisch geluid!

De column van Coen (9)

VVD VVD GroenLinks D66 CDA Rijswijk 06-04-2018 00:19

De verkenningsfase op weg naar een nieuw college in Rijswijk is afgerond. Verkenner Sjaak van der Tak heeft zijn bevindingen gepresenteerd aan de gemeenteraad. Hij heeft voorgesteld dat huidige coalitiepartners GroenLinks, VVD, D66 en WIJ snel een nieuw college gaan vormen.Kijkend naar de verkiezingsuitslag is dat een logische stap. De kiezer heeft de huidige coalitie gesteund: door winst van GroenLinks, WIJ en VVD en het gelijk blijven van D66 wordt het zware verlies van Gemeentebelangen gecompenseerd en een meerderheid van 18 zetels in de raad gehouden. Maar het is terecht dat coalitiepartijen conclusies trekken uit die uitslag en zonder Gemeentebelangen verder gaan. VVD en D66 hadden graag het CDA uitgenodigd om zich aan te sluiten bij de onderhandelingen in de volgende fase, maar dat stuitte tot nu toe op bezwaren bij de andere coalitiepartijen. De 4 partijen hebben een - weliswaar krappe - meerderheid van 16 zetels, maar dat was in het laatste deel van de vorige periode ook al het geval en dat heeft niet tot een gebrek aan besluitvorming geleid. Zelfs veel besluiten van het college zijn met een grote meerderheid in de raad aangenomen. Kortom,snel aan de slag met de 4 coalitiepartijen en proberen op de inhoud bredere steun in de Raad te krijgen.Er klonk veel optimisme door in de tekst van de verkenner. De VVD of beter: VVD-ers zijn optimistische en positieve mensen, maar ook realistisch. Er zullen nog stevige inhoudelijke gesprekken komen waarbij de VVD prioriteiten geeft aan een stevig en streng financieel beleid, lage lasten, een verantwoord stadsbestuur en (bestuurlijke) handhaving en betaalbare en effectieve maatregelen met betrekking tot duurzaamheid.De lokale partijen met uitzondering van WIJ zijn zeer teleurgesteld. BVR vindt het niet kunnen dat zij als grootse partij wordt buitengesloten. Dat is toch behoorlijk de kop in het zand steken. Men kon ervan uitgaan dat GroenLinks en D66 geen heil zagen in samenwerking met deze partij. Je kon ook zien dat op basis van de uitslag een coalitie over rechts zonder de twee genoemde partijen niet genoeg zetels heeft. Hier nekt zich dat BVR weliswaar de grootste is, maar niet verder gegroeid is in aantal zetels. De versnippering aan de rechterkant van het politieke spectrum heeft een rechtse coalitie onmogelijk gemaakt. De VVD heeft bij de verkenner aangegeven dat zij op basis van het verkiezingsprogramma van BVR best zou kunnen onderhandelen met BVR, maar dat de bestuursstijl en de cultuur van die partij heel ver van de VVD af staan. Ik hoef alleen maar de dossiers Haaglandia en Pizzeria te noemen en de lezers begrijpen wat ik bedoel.Kortom, constructief aan de slag in de volgende fase op weg naar een nieuw college dat voor grote uitdagingen staat. Rijswijk staat er goed voor dankzij het vorige college, maar wij zijn er nog niet!Coen SledderingFractievoorzitter VVD Rijswijk

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.