Nieuws van politieke partijen in De Marne over PvdA inzichtelijk

11 documenten

Schriftelijke vragen over verkeersoverlast Onderdendam

PvdA PvdA VVD CDA De Marne 25-08-2020 09:16

Datum: 19 augustus 2020 Vragensteller: Jaap Heres

Toelichting/inleiding De afgelopen maanden hebben onderwerpen als Coronavirus, ontploffing Beiroet, schandalige verkiezingen in Wit-Rusland, Trump en de hittegolf het internationale en nationale nieuws beheerst. Lokaal was met name de verkeersoverlast in Onderdendam herhaaldelijk in het nieuws. De overlast, die zich niet alleen beperkte tot Onderdendam, maar ook omliggende dorpen daarvan getuige lieten zijn. Het tweede jaar op rij werd Onder-dendam het toneel van verkeersoverlast en als er niet iets gaat gebeuren zal ook in de komende jaren sprake zijn van verkeersoverlast in Onderdendam. Een niet te verteren feit voor de inwoners van de parel van onze gemeente.

Vraag/vragen Naar aanleiding van het bovenstaande stel ik op grond van art. 32 van het Reglement van orde van de gemeenteraad namens mijn fractie de volgende vraag/vragen aan het college van burgemeester en wethouders:

De fractie van de PvdA verzoekt het College van B&W in de periode gelegen tussen nu en de uitvoering van de volgende werkzaamheden aan de N361 (*1) initiatieven te nemen om de betrokken partijen, t.w. gemeente(n) (*2), provincie Groningen, de Veiligheidsregio Groningen, alsmede vertegenwoordigers van de inwoners van Onderdendam en mogelijk ander getroffen dorpen in een zo vroeg mogelijke stadium bijeen te brengen voor overleg om verkeersoverlast, zoals deze de laatste twee jaar is ondervonden zoveel mogelijk te voorkomen. Kan het College ons toezeggen zich hier voor de 100% te willen inzetten? Zo, neen waarom niet en wat zijn in dat geval de plannen van het College om de leefbaarheid van het dorp Onderdendam te verbeteren? Eén steen moet genoeg zijn!!! Zijn er tijdens de werkzaamheden in 2019 en 2020 in Onderdendam en elders op de omleidingsroutes verkeerstellingen uitgevoerd? Zo, ja kunt u ons de resultaten daarvan mededelen? Zo, neen waarom is deze gelegenheid niet aangegrepen om een duidelijk beeld te krijgen van de overlast bij werkzaamheden? In voorgaande jaren is er veelvuldig gesproken over oplossingen voor de verkeersoverlast van het dorp Onderdendam. Tot definitieve oplossingen heeft dit echter niet geleid. De fractie van de PvdA vraagt het College te overwegen nogmaals in samenwerking met de in vraag 1 genoemde gesprekspartners te onderzoeken of er structurele mogelijkheden zijn om het probleem definitief op te lossen. Indien uw College onze vraag onder 3 niet wil uitvoeren, dan vraagt de fractie van de PvdA het College in ieder geval te bevorderen dat er dusdanige verkeersmaatregelen worden getroffen, waardoor de verkeersbelasting van het dorp drastisch terug wordt gedrongen. Kan het College in deze een toezegging doen? In de Raadsprogramma’s van de voormalige gemeente Bedum 2002 – 2006, 2006 – 2010 en het Bestuursprogramma 2014 – 2018/19 zijn afspraken vastgelegd betreffende de verkeerssituaties in het dorp Onderdendam. Ook tijdens de raadsvergadering van 24 april 2008 werden belangrijke besluiten genomen ten aanzien van de verkeersituatie in Onderdendam (zie bijlage). Mogen wij er vanuit gaan, dat uw College genoemde afspraken onderschrijft en zal uitvoeren? Bij schrijven van 10 november 2015 heeft het College van Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen schriftelijk aanvullende afspraken over Onderdendam naar aanleiding van het pakket maatregelen N361, Winsum en Bedum vastgelegd. Is het College bekend met deze aanvullende afspraken en zal uw College deze nogmaals onder de aandacht brengen van het huidige College van GS?

*1) voorbereidende werkzaamheden 2020/2021; uitvoerende werkzaamheden 2022 (zie website N361veilig.nl/weren-aan-de-weg/heronrichting-N361-in-Winsum) *2) mogelijk zijn de gemeenten Groningen en Westerkwartier betrokken bij omleidingsroutes.

BIJLAGE:

Raadsprogramma 2002 – 2006 vastgesteld in de vergadering van de gemeenteraad van Bedum d.d. 18 april 2002

2. Verkeer en Vervoer

2.4 Verkeersdruk Onderdendam:

De inzet van de gemeente Bedum in de ontwikkeling van provinciale plannen ter verbetering van de wegverbinding tussen Winsum en Onderdendam zal gericht zijn op het beperken van doorgaand verkeer door Onderdendam

Raadsprogramma 2006 – 2010 vastgesteld in de vergadering van de gemeenteraad van Bedum d.d. 4 april 2006

2. Verkeer en Vervoer

2.4 Verkeersdruk Onderdendam:

De inzet van de gemeente Bedum zal gericht zijn op het beperken van doorgaand verkeer door Onderdendam

 

Bestuursprogramma 2014 – 2018/19 (Vertrouwen, verbinden en verantwoorden)

Mobiliteit (pagina 8)

In de komende jaren willen wij:

voortvarend invulling geven aan de oostelijke ontsluiting van Bedum, met daarbij speciale aandacht voor de gevolgen van de aanleg voor de verkeerssituatie in Onderdendam

Agendapunt 5 – het voorkeurstracé wegverbinding Mensingeweer – Winsum – Groningen Raadsvergadering 24 april 2008

In de vergadering van de gemeenteraad van Bedum werd op 24 april 2008 het voorkeurstracé wegverbinding Mensingeweer – Winsum – Groningen besproken. Met de voorstellen, zoals onderstaand omschreven, werd ingestemd.

Besloten werd:

1. instemmen met het voorkeurstracé 4b+; 2. hieraan de voorwaarde te verbinden dat er een nieuwe oost-westverbinding moet komen volgens het structuurplan van de gemeente Bedum; 3. tracékeuze (boog om Winsum) mag niet leiden tot toename van de verkeersdruk in verband met het waarborgen van de leefbaarheid in Onderdendam

Voor: PvdA, CDA, CU, VVD Tegen: GB

Het bericht Schriftelijke vragen over verkeersoverlast Onderdendam verscheen eerst op PvdA Het Hogeland.

Schriftelijke vragen over bomen Warringa locatie Winsum

PvdA PvdA De Marne 25-08-2020 09:04

Datum: 28 juni 2020 Vragensteller: Jaap Heres

https://hethogeland.pvda.nl/nieuws/schriftelijke-vragen-over-bomen-warringa-locatie-winsum/

Op de voorgrond de Linde, daarachter de plataan

Toelichting/inleiding: Nu de bouw van 15 appartementen op de Warringa-locatie te Winsum (Kerkstraat 17-19) door zal gaan wil de fractie van de PvdA graag aandacht vragen voor de vier beeldbepalende en wellicht monumentale bomen die zich bevinden op genoemde locatie. Het betreft: een plataan, een linde en twee vleugelnoten (zie bijgaande foto’s).

Vraag/vragen Naar aanleiding van het bovenstaande stelt de fractie van de PvdA op grond van art. 32 van het Reglement van orde van de gemeenteraad de volgende vragen aan het college van burgemeester en wethouders:

De fractie van de PvdA gaat er vanuit, dat er plannen bestaan voor de omgeving van de Warringa-locatie, zoals een groenplan. Is er daarbij ook aandacht voor de beeldbepalende, wellicht monumentale bomen, zoals de plataan, de linde en de twee vleugelnoten? De gemeenteraad van de voormalige gemeente Winsum heeft op 6 maart 2012 het bomenbeleidsplan 2011 – 2021 vastgesteld, die in werking is getreden op 28 maart 2012. Heeft genoemde bomenbeleidsplan nog steeds rechtsgeldigheid? In genoemd beleidsplan staat in hoofdstuk 8 Samenvatting bomenbeleid, dat de waardevolle bomen in beeld zullen worden gebracht om zo deze bomen optimaal te kunnen beschermen. Daarnaast staat geschreven, dat eens in de vijf jaar de lijst met waardevolle bomen zal worden geactualiseerd. Staan genoemde vier bomen op de Warringa-locatie op de lijst met waardevolle bomen? Kan het College de raad de laatst verschenen lijst met waardevolle bomen ter beschikking stellen? Mochten de vier genoemde bomen niet op de lijst met waardevolle bomen staan – wij kunnen ons dit eerlijk gezegd niet voorstellen – kan het College dan garanderen, dat deze bomen behouden blijven? In dat geval is het van groot belang, dat de bomen een goede ondergrond krijgen en voldoende ruimte voor de wortels onder de grond, zodat ze ook in de toekomst gezond blijven. Daarnaast is het ook van belang, dat de bomen tijdens de bouw van de nieuwe appartementen goed worden beschermd. Hebben de overige drie voormalige gemeenten ook een bomenbeleidsplan vastgesteld? Zo ja, kunt u ons omtrent de inhoud daarvan nader informeren?
https://hethogeland.pvda.nl/nieuws/schriftelijke-vragen-over-bomen-warringa-locatie-winsum/

De twee vleugelnoten

Het bericht Schriftelijke vragen over bomen Warringa locatie Winsum verscheen eerst op PvdA Het Hogeland.

Motie lobby Corona-lasten

PvdA PvdA GroenLinks De Marne 05-06-2020 14:00

Ook deze motie is 3 juni behandeld. Uitgangspunt is dat de centrale overheid niet bepaald toeschietelijk lijkt als het gaat om het ondersteunen van gemeenten. De financiële situatie is al niet rooskleurig en dreigt nijpender te worden. De PvdA heeft samen met  Gemeentebelangen en GroenLinks daarom een motie ingediend om de corona-lasten buiten de begroting te houden.
Nadat het college bij monde van de wethouder heeft gemeld dat ze aandacht blijven vragen voor de financiële situatie van gemeenten is besloten de motie in te trekken.

Het bericht Motie lobby Corona-lasten verscheen eerst op PvdA Het Hogeland.

Hoe gaat het met de jongeren in de gemeente?

PvdA PvdA De Marne 31-01-2020 13:38

De fractie van de PvdA stelt schriftelijke vragen over het jongerenwerk in de gemeente.

Waarom? Gaat het niet goed dan? Misschien wel, maar dat weten we niet echt.

Tot 1-1-2018 was Barkema & De Haan verantwoordelijk voor het jongerenwerk in de oude gemeente Eemsmond, De Marne en Winsum. De aanbesteding voor het jongerenwerk voor de BMWE gemeenten is gegund aan de Tinten Welzijnsgroep, beter bekend onder de naam “Mensenwerk Hogeland”.

Bij de overgang van Barkema & De Haan naar Mensenwerk Hogeland is vastgesteld dat in de reguliere fase -na de implementatie- een strakke rapportagestructuur zal worden gevoerd. Van Mensenwerk Hogeland wordt gevraagd helder en inzichtelijk te hebben hoe het met de jongeren in onze gemeente gaat, teneinde ze te ondersteunen om ze zo goed mogelijk te laten opgroeien.

Vragen die we afgelopen week gesteld hebben aan het college van B&W zijn:

Wat is de huidige rapportagestructuur? Volgens de fractie van de PvdA zijn de rapportages tot op heden niet gedeeld met de raad. Klopt dat en zo ja waarom niet? Kan de raad de rapportages die tot nu toe gemaakt zijn op korte termijn ontvangen?

Uiteraard gaat het ons uiteindelijk niet om de rapportages, maar om de vraag hoe het met het jongerenwerk gaat in onze gemeente. Maar vooral hoe het met de jongeren gaat.

Deze vragen zijn een eerste stap naar meer duidelijkheid. Wordt vervolgd

Het bericht Hoe gaat het met de jongeren in de gemeente? verscheen eerst op PvdA Het Hogeland.

1 jaar het Het Hogeland, met Janny Klei naar Oudeschip

PvdA PvdA De Marne 06-01-2020 11:05

In het kader van het 1 jarig bestaan van de gemeente Het Hogeland gaat filmmaker Ahmed Al Rizk op pad met raadsleden en andere gemeente bestuurders. In deze aflevering gaat hij met Janny Klei op pad naar Oudeschip waar zij de zorgen van een klein dorp belicht.

https://hethogeland.pvda.nl/nieuws/1-jaar-het-het-hogeland-met-janny-klei-naar-oudeschip/

Het bericht 1 jaar het Het Hogeland, met Janny Klei naar Oudeschip verscheen eerst op PvdA Het Hogeland.

Vragen raadsfractie over Spookjongeren

PvdA PvdA De Marne 25-11-2019 10:41

Op 26 juli 2019 kopte de NOS bij een nieuwsbericht : ‘Duizenden spookjongeren onvindbaar voor de overheid’. Het item bericht over spookjongeren van 18-27 jaar die wel in Nederland verblijven, maar niet in beeld zijn bij instanties. Het aantal spookjongeren is in 2018 gestegen naar 50.000. De status die zij krijgen wanneer ze uit beeld verdwijnen is Vertrokken Onbekend Waarheen (VOW). De gevolgen voor jongeren die niet ingeschreven staan zijn groot. Ze hebben geen recht op een aantal cruciale voorzieningen. Ze kunnen geen zorgverzekering afsluiten, uitkering aanvragen of baan aannemen. De Nationale Ombudsman geeft aan dat gemeenten beter moeten kijken naar manieren om het afglijden deze jongeren te voorkomen. De fractie van de PvdA vindt het een zorgelijke ontwikkeling en maakt zich in het bijzonder zorgen om de (bijna) uitgeschreven VOW-jongeren in onze gemeente.

Vragen               

Naar aanleiding van het bovenstaande stel ik op grond van art. 32 van het Reglement van orde van de gemeenteraad namens mijn fractie de volgende vraag/vragen aan het college van burgemeester en wethouders:

 

Bent u bekend met de berichtgevingen over spookjongeren, onder andere van de NOS*? Heeft het college een beeld van de hoeveelheid spookjongeren in onze gemeente? Zo nee, waarom niet en wat gaat het college er aan doen om deze jongeren in beeld te krijgen? Heeft het college ervaringen vanuit de gemeente of hulpverlenende instanties met spookjongeren? Zo ja, tegen welke specifieke knellende regels lopen de jongeren aan? Zo nee, ligt daar niet een rol/verantwoordelijkheid voor de lokale overheid? Zijn u situaties bekend dat ouders in de bijstand hun kinderen uitschrijven zodra ze 21 jaar worden, vanwege het feit dat de uitkering dan daalt omdat verwacht wordt dat de jongere kan meebetalen in het huishouden? Hoe gaat u daar mee om? Proactieve benadering van jongeren, voordat ze uitgeschreven worden op een adres blijkt succesvol. Aan welke acties denkt het college, die het meeste effect sorteren? Eén van de redenen voor jongeren om niet ingeschreven te staan is dat ze onvindbaar willen zijn voor deurwaarders en schuldeisers. Is het college voornemens deze jongeren een duurzaam traject aan te bieden zodat er geen drempel meer is om zich niet uit te schrijven op een adres, ze niet meer los te laten en ze te helpen met onder andere het oplossen van hun schulden? Zo niet, waarom niet? Bent u het met ons eens dat niemand hoort te spoken?

Het bericht Vragen raadsfractie over Spookjongeren verscheen eerst op PvdA Het Hogeland.

Maatwerk, daarmee scheppen we een precedent

PvdA PvdA De Marne 05-09-2019 21:27

Ik ben even een tijdje uit de lucht geweest. In de zomervakantie lag het raadswerk stil en ik heb mezelf gepermitteerd om ook even geen columns te schrijven. Nu het politiek seizoen weer voor de deur staat, pak ik de draad weer op.

Hiervoor schreef ik over het politieke seizoen dat weer voor de deur staat. Daarmee doel ik op het openbare en zichtbare werk in de gemeenteraad. Het politieke handwerk is echter niet altijd zicht- en hoorbaar. Zo heb ik de vorige week al weer drie bezoeken bij mensen thuis afgelegd. Dit naar aanleiding van een telefoontje of een mail. Vaak zoeken inwoners contact als ze een probleem hebben. Soms kan ik achter de schermen iets voor hen doen, soms ook niets. Indien het probleem het individuele belang overstijgt en waarschijnlijk meer mensen hier tegenaan zouden kunnen lopen, dan kan ik het ‘politiek’ maken. In gesprekken met mensen zeg ik dat ook en zeg ik hen dat ik een onderscheid moet maken tussen het individuele en het algemene belang. Alleen dat laatste kan ik in de raad aankaarten en/of in een column verwoorden. Eén van mijn (huis)bezoeken heeft aanleiding gegeven tot onderstaande overpeinzingen en stellingname.

De gemeente Het Hogeland heeft er in zijn dienstverlening voor gekozen om geen confectie, maar maatwerk te leveren. Of het nu gaat om maatschappelijke ondersteuning, ruimtelijke plannen, begeleiding bij het vinden van werk, ondersteuning van gezinnen met een laag inkomen of plannen van dorpen, de gemeente wil ‘verschil’ maken en recht doen aan die verschillen. Niet alleen de gemeente vindt dat, ook onze inwoners. In de toekomstvisie op de nieuwe gemeente Het Hogeland met de titel ‘Ruimte!’ wordt dat op bladzijde 15 als volgt verwoord: ‘Maar liefst 90%van de respondenten van de inwonersenquête noemde dit (met ‘dit’ wordt ‘maatwerk’ bedoeld) (zeer) belangrijk en de term werd veel genoemd in de inloopsessies’.

Het motto is dus ‘geen mens, geen dorp en geen situatie is gelijk en daarom moeten we hen dus ook niet als gelijken willen behandelen’. Maar willen we dat ook echt? Ja, als het voor onszelf of voor ons dorp goed uitpakt.  In het andere geval zullen we onszelf graag vergelijken met onze buurman, die ‘het beter geregeld heeft’. In die zin is het schoolkind in ons nooit ver weg: ‘ja, maar hij ……’.

Maatwerk betekent dat je de één anders behandelt dan de ander, dat je de mogelijkheid hebt om af te wijken van regels, dat er geen mal bestaat, dat we geen confectie leveren, maar iedereen een ‘maatpak’ aanmeten. Maatwerk leveren betekent dan ook vrijwel automatisch dat je elke keer als je afwijkt van de regels een precedent schept, hetgeen voor de inwoner aanleiding kan zijn om te zeggen ‘ja, maar hij …..’.  Dit argument ‘ja, maar hij …..’ houdt dus geen stand meer als we maatwerk willen. De individuele bewoner kan hier eigenlijk niet meer mee aankomen. En de gemeente dan? Tegelijkertijd verliest ook de gemeente een argument. De gemeente kan zich nooit meer verschuilen achter het argument  ‘ja, maar daarmee scheppen we een precedent’.

Het bericht Maatwerk, daarmee scheppen we een precedent verscheen eerst op PvdA Het Hogeland.

Raadsbijdrage PvdA voor raadsvergadering 3 juli 2019

PvdA PvdA De Marne 06-07-2019 16:42

Jaarrekening en ontwerpbegroting VKB

Vandaag mogen we wat vinden van de jaarstukken van de GR VKB NO Groningen.

We zijn vanuit de oude gemeente Eemsmond aan deze GR verbonden, de overige oude gemeenten kopen in bij de GKB.

Het VKB is, zoals ze het zelf mooi omschrijven, voor hulpverlening in financieel moeilijke situaties, om op zakelijk en sociaal verantwoorde wijze te voorzien in de behoeft aan sociale kredieten en ter voorkoming van maatschappelijk minder gewenste vormen van financiële dienstverlening. U zult begrijpen dat de PvdA fractie een groot pleitbezorger is voor een vangnet voor mensen die in financiële problemen verkeren.

Toch verbazen we ons over een aantal zaken uit de stukken, te weten:

de vaste bijdrage voor deelname aan de GR wordt hoger er worden minder producten afgenomen het rentepercentage voor de kredieten

Het roept de vraag op of we hier niet een moloch aan het creëren zijn, een organisatie die meer en meer kost, terwijl de dienstverlening -ondersteuning van mensen met financiële problemen, of vaak zelfs in financiële nood, steeds minder wordt. Het lijkt alsof we het doel voorbijschieten, het geld gaat naar de organisatie en niet naar de doelgroep. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Uiteraard doen we hierin helemaal niets af aan de expertise en het niveau van de dienstverlening.

Is er een aanwijsbare reden waarom er minder diensten worden afgenomen? Mogen we heel optimistisch zijn en denken dat de werkzaamheden van de sociale teams hierop van invloed zijn?

Het rentepercentage voor de persoonlijke kredieten is vorig jaar naar beneden bijgesteld naar 6,4%.  De fractie van de PvdA vindt dit percentage nog steeds veel te hoog voor deze kwetsbare doelgroep. Ter vergelijking, in een stedelijke gemeente als Den Haag wordt voor dezelfde kredieten 2,3% rente gehanteerd en in Apeldoorn, een plattelandsgemeente als de onze slechts 2,1%. Is het College het met ons eens dat een rentepercentage van 6,4% onacceptabel is voor de doelgroep van het VKB en bereid zich hard te maken voor verlaging van het rentepercentage van deze kredieten? Door bijvoorbeeld een maximum in te stellen?

Over de gewijzigde begroting 2019 kunnen we kort zijn, we steunen het voorstel van het college inzake de zienswijze. De verhoging van de vaste bijdrage heeft een directe financiële relatie met de eventuele uittreding uit de GR, kunt u ons meenemen in dit traject en de meerkosten?  We wisselen tegen die tijd graag van gedachte over de invullen van de noodzakelijke dienstverlening. Bij ons leeft op dit ogenblik sterk het gevoel dat we beter toe kunnen naar een vorm van dienstverlening als de GKB in Groningen, waar we diensten inkopen en geen organisatie in de lucht houden.

(raadsbijdrage door Janny Klei)

 

Startnotitie Integraal Veiligheidsbeleid

Het College stelt voor het Integraal Veiligheidsbeleid van de gemeente Het Hogeland

in een omgekeerde volgorde vast te stellen dan tot nu toe gebruikelijk was. Voorgesteld wordt eerst een gemeentelijk beleid vast te stellen, zodat deze vervolgens ver-werkt kan worden tot een Regionaal Beleidsplan. Dus bottom-up en dat lijkt de fractie van de PvdA een goede volgorde.

Een actueel beeld betreffende de veiligheid in onze nieuwe gemeente is logischer wijze nog niet voorhanden. Wel een samengesteld overzicht bestaande uit de gegevens van de voormalige gemeenten. Daarom wordt aanvullend onderzoek voorgesteld. Financiering wordt gevonden binnen bestaande budgetten. Welke budgetten worden in dit verband bedoeld?

Bij het vaststellen van het nieuwe veiligheidsbeleid worden alle thuisteams van de gemeente Het Hogeland betrokken. Ook dat vinden wij een goede zaak. Deze teams zijn namelijk onze ogen en oren; deze teams hebben als het goed is een goed beeld wat er op dit moment in onze gemeente speelt.

Met de formele bekrachting van de onderhavige startnotitie begint de ontwikkeling van het Integraal Veiligheidsbeleid van de gemeente Het Hogeland. Het gaat daarbij om drie doelstellingen, t.w.:

de gemeenteraad wordt op hoofdlijnen geïnformeerd; kaders en uitgangspunten worden vastgesteld; gemeenteraad wordt gevraagd richting te geven aan prioriteiten en belangrijke onderwerpen.

Mijn fractie onderschrijft de genoemde doelstellingen. Bij het laatste punt willen wel de volgende opmerking maken. Het door het College aangekondigde aanvullend onderzoek zal daarbij een belangrijke rol gaan spelen. Immers is het de bedoeling

een nulmeting onder de inwoners worden uitgevoerd, zodat we op dat moment beschikken over actuele cijfers, waarop een prioritering gebaseerd kan worden.

De te doorlopen vier processtappen kunnen eveneens onze instemming wegdragen. Daarmee wordt bevorderd, dat we kunnen spreken over een breed gedragen veiligheidsbeleid. Het is goed, dat tweejaarlijks een evaluatie plaats zal vinden.

Tot slot nog een enkele vraag:

Op pagina 6 van de startnotitie wordt het voor de gemeente Hogeland opgestelde Geografisch Ondermijningsbeeld benoemd. Kan de gemeenteraad daar kennis van dragen? Op dezelfde pagina zien we hoe het additioneel budget is opgebouwd. Er worden een aantal organisaties genoemd, maar niet het financieel aandeel per organisatie. Kunt u ons daar nader over informeren? Het College stelt voor een extra budget beschikbaar te stellen van €. 10.000,–. Dit budget kan flexibel worden ingezet. Is het de bedoeling uit dit budget het aanvullend onderzoek te bekostigen?

(raadsbijdrage door Jaap Heres)

 

 

 

 

 

Het bericht Raadsbijdrage PvdA voor raadsvergadering 3 juli 2019 verscheen eerst op PvdA Het Hogeland.

Geen kippenschuur in dorp Roodeschool.

PvdA PvdA De Marne 26-08-2018 11:33

De afgelopen week heeft de PvdA samen met de SP vragen gesteld over de mogelijke bouw van een stal voor 48.000 leghennen in Roodeschool. Naar aanleiding daarvan is het dit artikel in het Dagblad van het Noorden verschenen op 21 augustus jl.

De vragen die in de gemeenteraad zijn gesteld kunt kunt u in dit artikel lezen.

 

Het bericht Geen kippenschuur in dorp Roodeschool. verscheen eerst op PvdA Het Hogeland.

Rode fietsslinger in Eemsmond en de Marne

PvdA PvdA De Marne 19-07-2018 09:01

Top PvdA -kandidatenlijst verkent het Hogeland

De top van de PvdA- kandidatenlijst is vrijdag 30 juni en zaterdag 1 juli op de fiets het Hogeland in getrokken. Onder aanvoering van lijsttrekker Jan Willem Nanninga werd op vrijdag als eerste het gebied tussen Warffum en Roodeschool bezocht. Doelstelling van de fietstocht was om het gebied van de nieuwe gemeente het Hogeland samen te verkennen. Prettige bijkomstigheid is dat de kandidaten uit de verschillende huidige gemeenten elkaar op ontspannen wijze ook beter leren kennen.

Vrijdagochtend werd gestart bij de tennisclub Hefshuizen en is gesproken over de sportvoorzieningen in de nieuwe gemeente. Vervolgens fietste het gezelschap naar Roodeschool. Daar werd onder meer gekeken naar de staat van de huurwoningen en werden de kandidaten bijgepraat over het aardgascondensaat overlaadstation. Vervolgens kwam het quiltfestival aan bod, als relatief onbekend deel van het culturele aanbod in het gebied. De initiatiefnemers zetten zich ook in voor de toekomst van kunst en cultuur in de gemeente het Hogeland. Als laatste werd Warffum bezocht waarbij het project Goud Oud werd toegelicht. De coöperatie Goud Oud wil graag huisvesting en ondersteuning realiseren voor een brede doelgroep. Men heeft daarbij de locatie Warfheem op het oog. Het was heel mooi dat op zaterdag vervolgens coöperatie Klooster & Buren werd bezocht. Hier is men al verder met het realiseren van de woonvoorziening en verzorgt de coöperatie sinds 1,5 jaar het wonen met zorg in het voormalige Oldeheem te Kloosterburen. De kandidaten konden op deze manier vergelijkbare projecten in verschillende fases zien. Ook werd de nieuwste aanwinst, namelijk de zorghotelkamer bekeken.

In het Marnegebied werd verder de Stichting Behoud Bibliotheek de Marne in Leens bezocht. De stichting werkt samen met Biblionet en draagt daarmee bij een aan bibliotheek die toekomstbestendig is.

De “rode fietsslinger” sloot de tweedaagse tenslotte af in Zuurdijk, waar de Struunspeultoen werd geopend door twee PvdA- corifeeën, de huidige fractievoorzitter en Zuurdijkster Mädi Cleerdin en wethouder Mariette de Visser. Het realiseren van zo’n project is een bijzondere prestatie voor een dorp van maar ongeveer 170 inwoners waar veel dorpsbewoners zich voor hebben ingezet.

In het weekend van 13 en 14 juli zal de rode fietsslinger het gebied van de gemeenten Bedum en Winsum bezoeken.

Het bericht Rode fietsslinger in Eemsmond en de Marne verscheen eerst op PvdA Het Hogeland.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.