Nieuws van politieke partijen in Doetinchem over ChristenUnie-SGP inzichtelijk

7 documenten

Keuzerichtingen en begroting 2020

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP Doetinchem 27-11-2019 11:31

Door CU SGP Doetinchem op dinsdag 26 november 2019

Keuzerichtingen en begroting 2020

De afgelopen maanden hebben voor het college en mij als ‘trekkend’ portefeuillehouder financiën in het teken gestaan van de keuzerichtingen/bezuinigingen en de begroting 2020. Rond half juni kregen we inzicht in een jaarlijks oplopend tekort van €9 naar €12 miljoen voor de gemeente Doetinchem, op een begroting van €225 miljoen. Het tekort is ontstaan doordat we in mei veel minder geld van het Rijk kregen voor onze uit te voeren taken en sterk oplopende kosten in de zorg.

Vanaf half juli t/m 7 november is er een intensief traject gevolgd om alle mogelijke besparingen en keuzes inzichtelijk te maken voor de gemeenteraad. Dit hebben we zo goed als mogelijk ook met de samenleving gedeeld omdat het veel mensen en organisaties kan treffen. In de raadsvergadering van 7 november jl. hebben we de raad opnieuw een langjarig sluitende begroting voor kunnen leggen die is afgewogen vanuit en gebaseerd op de coalitieagenda waarmee we in 2018 zijn gestart. De raad heeft in meerderheid ingestemd met zowel de keuzerichtingen als de begroting 2020. Met dit besluit zijn we echter niet klaar maar staan we eigenlijk aan het begin om alle keuzes verder te implementeren en uit te werken samen met de raad en onze inwoners, organisaties en bedrijven. Het was en is voor mij een leerzaam traject geweest.

De Heere heeft mij de krachten gegeven om dit mooie en soms moeilijke werk te mogen doen.

Installatie en benoeming Henk Bulten en Ewout de Jong te Doetinchem

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie Doetinchem 20-05-2018 12:45

Door CU SGP Doetinchem op zaterdag 19 mei 2018

Installatie en benoeming Henk Bulten en Ewout de Jong te Doetinchem

Op donderdag 17 maart zullen Henk Bulten (48) en Ewout de Jong (57) namens ChristenUnie-SGP worden geïnstalleerd en benoemd als respectievelijk wethouder en gemeenteraadslid te Doetinchem.

Na de gemeenteraadsverkiezingen is op donderdag 29 maart jl. Henk Bulten geïnstalleerd als gemeenteraadslid voor ChristenUnie-SGP. Op woensdag 11 april jl. heeft de informateur, mevr. Maria Martens haar bevindingen gepresenteerd. Zij adviseerde de huidige coalitie voort te zetten. Deze desbetreffende partijen zijn na een aantal weken van onderhandelen gekomen tot een nieuwe coalitieagenda. De coalitieagenda ‘Doetinchem werkt samen aan een duurzame toekomst’ en de portefeuilleverdeling zijn op maandagmiddag 14 mei jl. openbaar gemaakt.

Namens ChristenUnie-SGP zal Henk Bulten worden geïnstalleerd als wethouder Financiën, Grondbedrijf, Nutsvoorzieningen, Circulaire economie en Recreatie & Toerisme. Deze portefeuille is ten opzichte van de vorige raadsperiode inhoudelijk uitgebreid met het onderwerp circulaire economie en qua aanstelling uitgebreid naar 0,75 fte.

Ewout de Jong zal worden geïnstalleerd als raadslid. Beide personen beschikken over een ruime ervaring in de functie van respectievelijk wethouder en raadslid.

In één van de weken na de installatie en benoeming van Henk Bulten en Ewout de Jong zal Fred Plass (67) geïnstalleerd worden als nieuwe raadsopvolger.

Noot voor de redactie, niet ter publicatie:

Meer informatie:

Ewout de Jong, fractievoorzitter

06 132 321 82

m.e.dejong@icloud.com

Matthijs Hoogendoorn, fractiesecretaris

06 237 710 90

matthijshoogendoorn@solcon.nl

Benieuwd naar de mooie ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP Doetinchem 29-03-2018 12:05

Benieuwd naar de mooie afscheidsspeech van onze burgemeester voor ons oud-raadslid? Vanaf 28:09 begint de speech!

Regionale samenwerking

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP Doetinchem 28-02-2018 18:03

Door CU SGP Doetinchem op woensdag 28 februari 2018

Regionale samenwerking niet het doel, maar een middel om sommige gemeentelijke taken beter te kunnen uitvoeren tegen lagere kosten. Democratische controle moet gewaarborgd blijven. De mens achter de cijfers blijft centraal staan.

De afgelopen jaren zijn meerdere taken door de rijksoverheid aan gemeenten toebedeeld. De bij deze taken behorende financiële middelen zijn niet volledig ter beschikking gesteld. Onze rijksoverheid heeft gemeend dat door taken te decentraliseren er een verbeterslag zou plaatsvinden en vervolgens heeft de rijksoverheid de veronderstelde besparingen ingehouden op de middelen die aan de gemeenten ter beschikking zijn gesteld.

Het zal duidelijk zijn, dat een grote gemeente de mogelijkheid heeft om de organisatie van de nieuw toebedeelde taken binnen de eigen organisatie op te pakken. Voor middelgrote gemeenten zoals de onze is er zeker sprake van een uitdagende taakstelling. De kosten van de organisatie en de kwaliteit van de dienstverlening kunnen sneller uit balans raken.

Wat voor onze gemeente geldt is ook zeker het geval voor de kleinere gemeenten die ons omringen. Een samenwerkingsverband tussen gemeenten om de taken van de afzonderlijke gemeenten te concentreren kan dan zeker een goede oplossing zijn bij het streven naar een goede balans tussen kosten en kwaliteit. Bij het tot standkomen en het functioneren van een regionaal samenwerkingsverband moet dus voldaan worden aan drie randvoorwaarden. Streven naar een topkwaliteit tegen zo’n laag mogelijke prijs onder blijvende democratische controle.

De koppeling tussen kwaliteit en kosten is een voorwaarde. Alleen sturen op kosten is zeker niet acceptabel. Bij een blijvende democratische controle is duidelijk dat de gemeenteraad gekozen door de inwoners als hoogste politieke orgaan, de democratische controle op het regionale samenwerkingsverband dient te behouden. Ook is duidelijk dat dat ook geldt voor alle andere gemeenten die zich bij het samenwerkingsverband aansluiten en er dus een oplossing moet worden gezocht waarin alle betrokken gemeenteraden zich kunnen herkennen.

Regionale samenwerking is dus zeker geen doel op zich maar een manier om een deel van de aan ons  toebedeelde taken op een zo hoogwaardig mogelijke manier te laten uitvoeren tegen een zo’n laag  mogelijke prijs. Onderdeel van de kwaliteitseisen is nadrukkelijk dat de mens achter de cijfers centraal blijft staan.

Concreet staan wij voor:

Regionaal samenwerken waar het mogelijk is om de Achterhoek in zijn geheel te versterken.

Dat het kwaliteitsniveau ten minste gelijk blijft en door vindingrijke aanpak verder wordt verhoogd.

Informatieveiligheid en privacy die op orde is.

Niet meer regels dan nodig.

Democratische controle moet gewaarborgd blijven.

Fred Plass

Het lokaal bestuur is wel degelijk van belang

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP Doetinchem 27-02-2018 11:53

Door CU SGP Doetinchem op dinsdag 27 februari 2018

Het lokaal bestuur is wel degelijk van belang

Met de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart voor de deur is het lokaal bestuur nogal eens in het nieuws. Een terechte zaak, want de raadsverkiezingen zijn van grote betekenis. Het ene verkiezingsdebat volgt het andere op. En door middel van legio online stemhulpen wordt de kiezer aan de hand van stellingen gekoppeld aan de partij die op basis van de gegeven antwoorden het best bij hem of haar past. De toegenomen aandacht voor de gemeentepolitiek is vaak echter niet blijvend van aard en neemt gedurende een vier jaar durende raadsperiode af. Jammer en onterecht, want het lokaal bestuur doet ertoe!

De gemiddelde inwonersgrootte van Nederlandse gemeenten neemt al jaren toe en ligt momenteel rond de 45.000 inwoners per gemeente. Bezien vanuit Europees perspectief voert Nederland de top aan qua gemeentegroottes en moeten we het alleen afleggen tegen de Denen. Inherent aan deze ontwikkeling is het aantal Nederlandse gemeenten al jaren dalende. Telde Nederland in 1981 nog 809 gemeenten, anno 2018 is dat aantal meer dan gehalveerd.

Naast een stijgend inwoneraantal is ook het belang van gemeenten de laatste jaren alleen maar groter geworden. De kabinetten Balkenende I en II belegden de Wet werk en bijstand en de Wet maatschappelijke ondersteuning op lokaal niveau. Vanaf 2015 kwamen daar de decentralisaties van de Jeugdwet, Participatiewet en de verdere lokale uitvoering van de Wmo bij. Aan de ene kant vanuit de maatwerkgedachte. Gemeenten staan als bestuurslaag het dichtst bij de inwoner en een ambtenaar uit Doetinchem is beter ingevoerd in de lokale behoeften dan een collega uit Den Haag. Aan de andere kant is gebleken dat deze taken ook met gekorte budgetten, incidenten daargelaten, prima uitgevoerd kunnen worden. Een bezuinigingstaakstelling dus.

Belangrijk is wel dat de krachtige positie van het lokaal bestuur gehandhaafd blijft. Twee gevaren liggen op de loer. Allereerst mogen gemeenten nimmer verworden tot een uitvoeringsloket van het Rijk. Zij moeten een behoorlijke beleidsvrijheid ontvangen om de taken naar eigen inzicht in te kunnen vullen. Daarnaast speelt het gevaar dat gemeenten haar autonomie verliezen in allerhande samenwerkingsverbanden. Directe sturingsrelaties op democratisch gekozen organen moet daarom worden gewaarborgd. De gemeenteraad blijft het hoogste orgaan.

In gemeenteland gaan grote bedragen om en worden vergaande besluiten genomen. Actieve betrokkenheid  van burgers en goed functionerende lokale (onderzoeks)journalistiek als waakhond  van de lokale democratie zijn daarom niet alleen ten tijde van de verkiezingen, maar permanent noodzakelijk.

Solide begroting

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP Doetinchem 13-02-2018 17:34

Door CU SGP Doetinchem op dinsdag 13 februari 2018

Een solide begroting is een belangrijke basis om het beleid en de dagelijkse gang van zaken van de gemeente op te baseren. Hierbij past de keuze om niet meer uit te geven dan er  binnen komt.  Wij kiezen voor het voorzichtig omgaan met de beschikbare middelen en wij  vragen daarbij nadrukkelijk aandacht voor de mens achter de cijfers. Het meerjarig nastreven van een solide begroting biedt de jaren daarna lucht. Immers men hoeft geen last te dragen van een te ruim beleid daarvoor. Ook toekomstige generaties worden niet onevenredig zwaar belast met de keuzes die wij nu maken.

Als de financiële ruimte begrensd is dan vraagt dat van de gemeente om verantwoorde en doordachte keuzes. Ook hier staat voorop dat de publieke voorzieningen  op peil moeten blijven voor de huidige en toekomstige generaties.

Een solide begroting vergt ook het aanreiken van instrumenten om verantwoorde en doordachte keuzes te kunnen maken. Duidelijk moet zijn wat de financiële ruimte is, waar het voor bestemd is en waar het vandaan komt. Zowel de begroting als voortgang moeten in één oogopslag glashelder zijn.

Het grootste deel van de inkomsten van de gemeente komt van de Rijksoverheid een klein deel van belastingen en leges. Wij moeten zeer terughoudend zijn om bijvoorbeeld onroerend zaak belasting te verhogen om daarmee belastinginkomsten te verhogen. Alle overige belastingen en leges zouden niet meer dan kostendekkend moeten zijn.

Belangrijk is ook om te weten welke risico’s er kleven aan beslissingen die worden genomen. Zijn de risico’s hoog of laag en zijn de mogelijke negatieve effecten van die risico’s groot of klein. Het in kaart brengen van risico’s van de besluitvorming geeft tijdig inzicht. Bijvoorbeeld de grondexploitaties van de gemeente. Jaren is dat goed gegaan, maar de afgelopen jaren waren teleurstellend. Ook deze risico’s moeten in kaart gebracht worden. Als daar aanleiding voor is moet er een strakke regie gevoerd worden en de gronden ook reëel gewaardeerd worden.

Een solide begroting is een gezonde basis om op voort te bouwen. Concreet staan wij voor:

Een doelmatige en doeltreffende inzet van gemeenschapsgeld.

Blijven inzetten op een strakke begrotingsdiscipline.

Geen verdere belastingverhogingen dan de inflatie.

Grondexploitatie reëel waarderen.

Fred Plass

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.