Nieuws van VVD in Edam-Volendam over VVD inzichtelijk

6 documenten

Kwaliteitstoerisme Edam-Volendam, ten gunste van ondernemers én bewoners

VVD VVD GroenLinks CDA Edam-Volendam 14-11-2019 03:39

Een flink deel van de ondernemers en bewoners in Edam-Volendam is direct of indirect economisch afhankelijk van het toerisme. De prognoses van het aantal bezoekers groeien gestaag. Maar net als in Amsterdam lijkt de kritische grens in Volendam en in Edam bereikt. Op dit moment overheerst de onvrede over het massa toerisme onder veel bewoners.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/37331/kwaliteitstoerisme-edam-volendam-ten-gunste-van-ondernemers-en-bewoners

Positieve ontwikkelingen; een breed gedragen STIEV en Toeristisch Platform

In 2015 is er een nieuwe toeristische visie goedgekeurd door de gemeenteraad. Helaas is er nog niet veel terecht gekomen van deze visie door verschillende omstandigheden. In 2018 was er een kantelpunt, er ontstond uit de fusie tussen VVV Edam en VVV Volendam een nieuwe organisatie: Stichting Tourist Information Edam-Volendam (STIEV). Zij hebben samen met de horeca en de ondernemers, en in een later stadium met raadsleden, ambtenaren en de wethouder, in verschillende bijeenkomsten de verwachtingen, ambities en doelstellingen besproken. Hieruit is in eerste instantie een breed gedragen businesscase en uiteindelijk een Toeristisch platform Edam-Volendam-Zeevang (TP) ontstaan.

Kwaliteitstoerisme, economische ontwikkeling en leefbaarheid versterken elkaar

In de bijeenkomsten werd duidelijk dat we niet een tweede Valkenburg willen worden. Om uit de negatieve spiraal van vrijgezellen weekenden en fastfood ketens te komen, moet de kwaliteit van het toeristisch aanbod omhoog en verspreid worden over de gehele gemeente. De kwaliteitstoerist zoekt langere verblijfsmogelijkheden en een breder toeristisch aanbod. De economische ontwikkeling binnen de gemeente en de leefbaarheid van de openbare ruimte is van groot belang om dit type toerist een interessant, aantrekkelijk en kwalitatief goed toeristisch product te kunnen aanbieden. Het verbeteren van de openbare ruimte, zichtbaarheid van tradities en de geschiedenis als inspiratiebron zijn een aantal onderdelen van het plan. Iedere toerist, ondernemer én bewoner zal hier van profiteren.

Motie VVD: geld reserveren voor de uitvoering van de toeristische visie

In de Begrotingsraad van 7 november jl. hebben de VVD, Groen links en Lijst Kras moties ingediend om de positieve ontwikkelingen van de STIEV en het TP een vervolg te geven vanuit de politiek. Met een paar aanpassingen werd dit een gezamenlijke motie van de 3 partijen en sloot het CDA zich er bij aan. De motie werd met een grote meerderheid aangenomen, waardoor er geld beschikbaar komt om in samenwerking met het TP een start te maken met de uitvoering van de plannen. Dit zal leiden tot een toename van het kwaliteitstoerisme, een stimulans voor ondernemers én meer tevreden bewoners.

Euroart!

VVD VVD Edam-Volendam 04-10-2019 05:43

De afgelopen week was ik samen met wethouder Tuijp naar Kazimierz Dolny, een kunstenaarskolonie in Polen. Het was een leerzame en leuke trip, waar vertegenwoordigers van allerlei Europese kunstenaarskolonies bij waren. Ook de Europese Commissie was vertegenwoordigd. Wij kunnen daar ons (financieel, economisch en cultureel) voordeel mee doen. Volgend jaar vindt de conferentie plaats in Edam-Volendam, uiteraard in Art Hotel Spaander, want die kunstcollectie is de reden waarom we zijn aangesloten bij dit netwerk. We gaan het uiteraard gebruiken als vliegwiel, om onder meer een andere doelgroep qua toerisme aan te spreken.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/36660/euroart

Ook een belangrijk onderwerp en een belangrijk doel van de gemeenteraad, is om meer woningen te bouwen in alle kernen. Daartoe ligt er nu een voorstel over de herbestemming van bedrijfslocaties in dorpslinten. Samen met wethouder Koning werd een voorstel besproken dat meer ruimte kan bieden dan er nu wordt gegeven. Dat kan een impuls zijn voor de hoognodige woningen, maar ook voor de economie, de leefbaarheid en de verkeersveiligheid bijvoorbeeld.

Een leuk momentje was verder het in ontvangst nemen van de nieuwe kolkenzuiger. De oude reed al vanaf 2002. Zowat het hele gemeentelijke wagenpark is nu vernieuwd. En deze wagen voldoet aan de nieuwste milieueisen en is speciaal gebouwd op een kleinere wielbasis om ook in de oude kom het noodzakelijke werk goed te kunnen verrichten.

Tenslotte, ook niet onbelangrijk, besprak de gemeenteraad de ideeen van het college voorafgaand aan de nieuwe begroting voor 2020. Omdat we allerlei ambities hebben, bijvoorbeeld voor het wegwerken van achterstallig onderhoud, moet de gemeente keuzes maken. Want een euro kan maar 1 keer uitgegeven worden, ook door de gemeente.

De voorstellen van het college leiden tot een beperkt overschot per jaar. En de gemeenteraad gaf onder meer aan dat gewoon goed onderhoud inderdaad van groot belang is en dat ook heel goed naar de kosten van de eigen organisatie gekeken moet worden, voor sprake kan zijn van lastenverhogingen. Het college gaat nu de laatste hand leggen aan de begroting, die in november door de gemeenteraad kan worden vastgesteld.

Wim RunderkampWethouder

Meer zekerheid busvervoer Edam-Volendam en Waterland

VVD VVD Edam-Volendam 12-07-2019 09:14

Dinsdag 9 juli heeft de Regioraad van de Vervoerregio Amsterdam het Programma van Eisen voor de aanbesteding van het Openbaar Vervoer in Zaanstreek-Waterland voor de komende 15 jaar behandeld/besproken. In die Regioraad zijn alle regionale gemeenten vertegenwoordigd. Namens Edam-Volendam zijn Dorèthy van Raaij, Alfred de Jong en Emile Karregat de vertegenwoordigers.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/36070/meer-zekerheid-busvervoer-edam-volendam-en-waterland

Na verschillende inspreekmomenten en evaluaties lag het concept Programma van Eisen (PvE) voor. Grootste wijziging ten opzichte van het verleden is dat zero emissie uitgangspunt is (elektrische bussen) waarbij de dienstverlening liefst op hetzelfde niveau blijft. Zero Emissie kost 3% extra, dus moeten regelingen extra efficiënt zijn om toch binnen de financiële kaders te blijven.

Her en der in de regio zijn op basis van reizigersgegevens de dienstregelingen iets versoberd of haltes weggehaald. Voor Edam-Volendam was het pakket bijna ongewijzigd, echter werd de vervoerder wel theoretische ruimte gelaten om indien nodig regelingen te versoberen. Dat betrof met name de lijnen (314 en 316) met Amsterdam C.S. als eindhalte.

De gemeten reizigerstevredenheid in Zaanstreek-Waterland is hoog en dat willen de gemeenten uiteraard zo houden. Een aantal gemeenten waaronder Zaanstad, Oostzaan en Landsmeer dienden wijzigingsvoorstellen in om versobering ongedaan te maken. Edam-Volendam had ook twee voorstellen:

de buslijnen en busritten van Edam-Volendam – Amsterdam C.S. niet maximeren (40%) omdat de vraag erg groot isin geval het bonusbedrag van 1 miljoen euro niet of deels aan de vervoerder wordt uitgekeerd, het restant dan in het concessiegebied te besteden voor bijvoorbeeld verfraaiing van haltes, een lager prijsniveau, etc.

Verschillende wijzigingsvoorstellen zoals die van Zaanstad werden zowel door het Dagelijks Bestuur als ook door de Regioraad resoluut afgewezen c.q. weggestemd. Juist voor gemeenten die geen treinverbinding hebben, zoals Oostzaan, Landsmeer, Edam-Volendam en Waterland leek de Regioraad bereid tot meedenken.

Méér buslijnen- en ritten van Edam-Volendam naar Amsterdam C.S. was niet haalbaar, omdat dit niet in overeenstemming is met de Lijnennetvisie die in 2017 is vastgesteld. Echter na veel lobbywerk en overleg met Sharon Dijksma, voorzitter van het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio, is wel bereikt dat de Regioraad heeft ingestemd om als eis in het PvE op te nemen dat Edam-Volendam zeker de huidige 2 buslijnen (314 en 316) die naar Amsterdam C.S. rijden en de huidige frequentie behoudt, zolang de vervoersvraag aanwezig blijft.

Nadat Sharon Dijksma namens het Dagelijks Bestuur hier een positief advies over had gegeven wilden andere gemeenten dat ook wel. Na enkele schorsingen werd een soortgelijk wijzigingsverzoek door de regioraadsleden van Purmerend ingediend. Het gevaar bestond dat beide verzoeken (van Purmerend en Edam-Volendam) dan afgewezen zouden worden, maar Purmerend ging voor goud. Alles of niets.

Omdat de situatie in Purmerend wezenlijk anders is met bijvoorbeeld. een treinverbinding van en naar Amsterdam werd dat weggestemd, terwijl die van Edam-Volendam tot grote opluchting van de regioraadsleden van Edam-Volendam met overgrote meerderheid werd aangenomen.

De motie over het besteden van eventueel overblijvend bonusgeld –wat normaal vervalt in de algemene spaarpot van de Vervoerregio– is in overleg met het Dagelijks Bestuur aangehouden. Er is toegezegd dat het bestuur de Regioraad een voorstel gaat doen hoe hier mee om te gaan.

Het gaat over het Openbaar Vervoer voor de komende 15 jaar. De gemeente Edam-Volendam wilde dat de hoge reizigerstevredenheid in stand wordt gehouden en de dienstverlening zo goed mogelijk aan zou blijven sluiten bij de vraag. In opdracht van de gemeenteraad hopen wij ons steentje daaraan bijgedragen te hebben.

Vertegenwoordigers gemeenteraad Edam-Volendam in de Vervoersregio Amsterdam,Dorèthy van Raaij, Alfred de Jong en Emile Karregat

Meer zekerheid busvervoer ...

VVD VVD Edam-Volendam 12-07-2019 09:13

Meer zekerheid busvervoer Edam-Volendam en Waterland Dinsdag 9 juli heeft de Regioraad van de Vervoerregio Amsterdam het Programma van Eisen voor de aanbesteding van het Openbaar Vervoer in Zaanstreek-Waterland voor de komende 15 jaar behandeld/besproken. In die Regioraad zijn alle regionale gemeenten vertegenwoordigd. Namens Edam-Volendam zijn Dorèthy van Raaij, Alfred de Jong en Emile Karregat de vertegenwoordigers. Na verschillende inspreekmomenten en evaluaties lag het concept Programma van Eisen (PvE) voor. Grootste wijziging ten opzichte van het verleden is dat zero emissie uitgangspunt is (elektrische bussen) waarbij de dienstverlening liefst op hetzelfde niveau blijft. Zero Emissie kost 3% extra, dus moeten regelingen extra efficiënt zijn om toch binnen de financiële kaders te blijven. Her en der in de regio zijn op basis van reizigersgegevens de dienstregelingen iets versoberd of haltes weggehaald. Voor Edam-Volendam was het pakket bijna ongewijzigd, echter werd de vervoerder wel theoretische ruimte gelaten om indien nodig regelingen te versoberen. Dat betrof met name de lijnen (314 en 316) met Amsterdam C.S. als eindhalte. De gemeten reizigerstevredenheid in Zaanstreek-Waterland is hoog en dat willen de gemeenten uiteraard zo houden. Een aantal gemeenten waaronder Zaanstad, Oostzaan en Landsmeer dienden wijzigingsvoorstellen in om versobering ongedaan te maken. Edam-Volendam had ook twee voorstellen: de buslijnen en busritten van Edam-Volendam – Amsterdam C.S. niet maximeren (40%) omdat de vraag erg groot is in geval het bonusbedrag van 1 miljoen euro niet of deels aan de vervoerder wordt uitgekeerd, het restant dan in het concessiegebied te besteden voor bijvoorbeeld verfraaiing van haltes, een lager prijsniveau, etc. Verschillende wijzigingsvoorstellen zoals die van Zaanstad werden zowel door het Dagelijks Bestuur als ook door de Regioraad resoluut afgewezen c.q. weggestemd. Juist voor gemeenten die geen treinverbinding hebben, zoals Oostzaan, Landsmeer, Edam-Volendam en Waterland leek de Regioraad bereid tot meedenken. Méér buslijnen- en ritten van Edam-Volendam naar Amsterdam C.S. was niet haalbaar, omdat dit niet in overeenstemming is met de Lijnennetvisie die in 2017 is vastgesteld. Echter na veel lobbywerk en overleg met Sharon Dijksma, voorzitter van het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio, is wel bereikt dat de Regioraad heeft ingestemd om als eis in het PvE op te nemen dat Edam-Volendam zeker de huidige 2 buslijnen (314 en 316) die naar Amsterdam C.S. rijden en de huidige frequentie behoudt, zolang de vervoersvraag aanwezig blijft. Nadat Sharon Dijksma namens het Dagelijks Bestuur hier een positief advies over had gegeven wilden andere gemeenten dat ook wel. Na enkele schorsingen werd een soortgelijk wijzigingsverzoek door de regioraadsleden van Purmerend ingediend. Het gevaar bestond dat beide verzoeken (van Purmerend en Edam-Volendam) dan afgewezen zouden worden, maar Purmerend ging voor goud. Alles of niets. Omdat de situatie in Purmerend wezenlijk anders is met bijvoorbeeld. een treinverbinding van en naar Amsterdam werd dat weggestemd, terwijl die van Edam-Volendam tot grote opluchting van de regioraadsleden van Edam-Volendam met overgrote meerderheid werd aangenomen. De motie over het besteden van eventueel overblijvend bonusgeld –wat normaal vervalt in de algemene spaarpot van de Vervoerregio– is in overleg met het Dagelijks Bestuur aangehouden. Er is toegezegd dat het bestuur de Regioraad een voorstel gaat doen hoe hier mee om te gaan. Het gaat over het Openbaar Vervoer voor de komende 15 jaar. De gemeente Edam-Volendam wilde dat de hoge reizigerstevredenheid in stand wordt gehouden en de dienstverlening zo goed mogelijk aan zou blijven sluiten bij de vraag. In opdracht van de gemeenteraad hopen wij ons steentje daaraan bijgedragen te hebben. Vertegenwoordigers gemeenteraad Edam-Volendam in de Vervoersregio Amsterdam, Dorèthy van Raaij, Alfred de Jong en Emile Karregat

Thema van de week is leefbaarheid! ...

VVD VVD Edam-Volendam 06-07-2019 06:09

Thema van de week is leefbaarheid! De directe aanleiding is de 12e plek die Elsevier toedicht aan de gemeente Edam-Volendam op de ranglijst van Beste Gemeente van Nederland. Het is een verbetering ten opzichte van de afgelopen jaren (2016-2018 haalden we achtereenvolgens plek 15, 14 en 15). Het is een indicator dat we het hier heel erg goed doen, want er zijn honderden gemeenten. Het sluit ook uitstekend aan bij de tevredenheid, de grote hoeveelheid voorzieningen, de uitstekende veiligheid en groene omgeving waar we wonen. Maar leefbaarheid gaat veel verder. Van de aanpak van de Eikenprocessierups (in Oosthuizen is bijvoorbeeld een nest verwijderd en meer informatie staat inmiddels op de landelijke website https://processierups.nu) tot evenementen. Van afstemmen over sfeerverlichting in Edam tot de impact van het Klimaatakkoord op het landschap. Om er wat dingen uit te halen, dit weekeinde werd onder meer Votown en Volendammerdag georganiseerd. Fantastische evenementen. Hoewel ik hoop dat bij Volendammerdag volgend jaar ook het Europaplein weer wordt betrokken, zoals voorheen ook het geval was. De gemeente gaat sowieso kijken naar evenementen op het Europaplein, want het zou raar zijn als op bijvoorbeeld Koningsdag het AMVO-terrein wel gebruikt wordt, maar het Europaplein niet. Parkeren is ook een leefbaarheidsaspect. Deze week was er een bijeenkomst over ‘de paal’ die het Spoorbuurtje gaat afsluiten. Toeristen en winkelend publiek mogen daar niet meer parkeren; alleen inwoners met een vergunning mogen er nog parkeren. De opkomst van zo’n 20 mensen was wat mij betreft laag. Een substantieel deel was ondernemer. Hoewel er bij tijd en wijlen scherpe standpunten werden ingenomen, werd er na anderhalf uur een compromis samengevat waar geen van de aanwezigen bezwaar tegen maakte. Misschien wordt niemand er echt gelukkig van, maar iedereen voldoende om van de kant te gaan, was mijn constatering. Tijdens zo’n bijeenkomst wordt ook duidelijk hoe complex de afweging soms kan zijn tussen tegengestelde belangen, die de gemeente allemaal laat meewegen. Deze week waren ook de wethouders uit de hele regio bij elkaar over Duurzaamheid, Ruimte en Landschap. Het Klimaatakkoord gaat nogal wat betekenen, we moeten van het gas af, we gaan meer stroom gebruiken en zoeken duurzame bronnen. Het kan een enorme impact hebben op het landschap en de ruimtelijke ordening. Er kwamen allerlei scenario’s langs om te gaan onderzoeken, variërend van de bestaande situatie als uitgangspunt nemen, tot polders onder water zetten en vol met zonneakkers en de nodige windmolens van 150m hoog. Ik moet helaas constateren dat politieke ideologie het soms lijkt te winnen van gezond verstand. Regeren is vooruitzien, maar wel graag in overleg met inwoners en ondernemers omdat draagvlak onmisbaar is. En graag gebaseerd op de feiten en binnen de randvoorwaarden. Luchtkastelen bouwen heeft namelijk geen enkele zin en momenteel is Provinciaal beleid de grootste bottleneck. Zo ongeveer heel Waterland is beschermd, met uitzondering van de Purmer en die willen we nu juist open en agrarisch houden. De inzet is wat mij betreft dan ook om het Hollands landschap Hollands te houden en te focussen op wat op korte en middellange termijn haalbaar en betaalbaar is. Dat zal op zich al een opgave worden. Wim Runderkamp, Wethouder

Leefbaarheid

VVD VVD Edam-Volendam 06-07-2019 06:05

De directe aanleiding is de 12e plek die Elsevier toedicht aan de gemeente Edam-Volendam op de ranglijst van Beste Gemeente van Nederland. Het is een verbetering ten opzichte van de afgelopen jaren (2016-2018 haalden we achtereenvolgens plek 15, 14 en 15). Het is een indicator dat we het hier heel erg goed doen, want er zijn honderden gemeenten. Het sluit ook uitstekend aan bij de tevredenheid, de grote hoeveelheid voorzieningen, de uitstekende veiligheid en groene omgeving waar we wonen.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/35956/leefbaarheid

Maar leefbaarheid gaat veel verder. Van de aanpak van de Eikenprocessierups (in Oosthuizen is bijvoorbeeld een nest verwijderd en meer informatie staat inmiddels op de landelijke website https://processierups.nu) tot evenementen. Van afstemmen over sfeerverlichting in Edam tot de impact van het Klimaatakkoord op het landschap.

Om er wat dingen uit te halen, dit weekeinde werd onder meer Votown en Volendammerdag georganiseerd. Fantastische evenementen. Hoewel ik hoop dat bij Volendammerdag volgend jaar ook het Europaplein weer wordt betrokken, zoals voorheen ook het geval was. De gemeente gaat sowieso kijken naar evenementen op het Europaplein, want het zou raar zijn als op bijvoorbeeld Koningsdag het AMVO-terrein wel gebruikt wordt, maar het Europaplein niet.

Parkeren is ook een leefbaarheidsaspect. Deze week was er een bijeenkomst over ‘de paal’ die het Spoorbuurtje gaat afsluiten. Toeristen en winkelend publiek mogen daar niet meer parkeren; alleen inwoners met een vergunning mogen er nog parkeren. De opkomst van zo’n 20 mensen was wat mij betreft laag. Een substantieel deel was ondernemer. Hoewel er bij tijd en wijlen scherpe standpunten werden ingenomen, werd er na anderhalf uur een compromis samengevat waar geen van de aanwezigen bezwaar tegen maakte. Misschien wordt niemand er echt gelukkig van, maar iedereen voldoende om van de kant te gaan, was mijn constatering. Tijdens zo’n bijeenkomst wordt ook duidelijk hoe complex de afweging soms kan zijn tussen tegengestelde belangen, die de gemeente allemaal laat meewegen.

Deze week waren ook de wethouders uit de hele regio bij elkaar over Duurzaamheid, Ruimte en Landschap. Het Klimaatakkoord gaat nogal wat betekenen, we moeten van het gas af, we gaan meer stroom gebruiken en zoeken duurzame bronnen. Het kan een enorme impact hebben op het landschap en de ruimtelijke ordening. Er kwamen allerlei scenario’s langs om te gaan onderzoeken, variërend van de bestaande situatie als uitgangspunt nemen, tot polders onder water zetten en vol met zonneakkers en de nodige windmolens van 150m hoog.

Ik moet helaas constateren dat politieke ideologie het soms lijkt te winnen van gezond verstand. Regeren is vooruitzien, maar wel graag in overleg met inwoners en ondernemers omdat draagvlak onmisbaar is. En graag gebaseerd op de feiten en binnen de randvoorwaarden. Luchtkastelen bouwen heeft namelijk geen enkele zin en momenteel is Provinciaal beleid de grootste bottleneck.

Zo ongeveer heel Waterland is beschermd, met uitzondering van de Purmer en die willen we nu juist open en agrarisch houden. De inzet is wat mij betreft dan ook om het Hollands landschap Hollands te houden en te focussen op wat op korte en middellange termijn haalbaar en betaalbaar is. Dat zal op zich al een opgave worden.

Wim Runderkamp,Wethouder

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.