Nieuws van D66 in Enschede inzichtelijk

5 documenten

Wethouder Financiën in Coronatijd

D66 D66 Enschede 28-08-2021 14:14

Enschede heeft perspectief nodig. Samen bouwen aan de toekomst door en uit de crisis. We moeten investeren in de stad om onze inwoners en ondernemers kansen te bieden. Na jaren van bezuinigingen is de rek er wel uit.

Er is stevig gelobbyd bij het Rijk om meer middelen voor de gemeenten vrij te maken in het Gemeentefonds. Dat lijkt nu eindelijk resultaat te krijgen, alhoewel het Rijk nog niet op alle punten duidelijkheid geeft, zolang er geen nieuwe regering is gevormd. Als wethouder vind ik het enorm belangrijk om de grote sociale en financiële uitdagingen aan te gaan en anticyclisch te investeren in de stad.

Te weinig middelen van het Rijk

De begroting van Enschede heeft een omvang van zo’n 750 miljoen Euro. Daar doet Enschede veel mee, heel veel. Tot 2020 werd bezuinigd om het gemeentelijk huishoudboekje op orde te krijgen. Dat was nodig als gevolg van de financiële crisis, maar vooral omdat het Rijk te weinig middelen beschikbaar stelde voor gemeenten. Dat betekende voor Enschede dat extra middelen werden ingezet in het sociale domein ten koste van het fysieke domein. Maar daar kan, zoals gezegd, verandering in komen.

Geen extra bezuinigingen

Het meerjarenbeleid wordt ieder jaar voor het zomerreces uitgestippeld in de zogenoemde Zomernota. Daarin geeft de Gemeenteraad de contouren aan voor de begroting die na het reces tot stand komt.

De Zomernota voor 2020 kreeg van mij de veelzeggende titel Coronanota. Een pandemie van deze omvang was ongekend. Voor mij stond vast dat we onze inwoners door de crisis zouden helpen. Geen nieuwe bezuinigingen en zoveel mogelijk de gevolgen beperken. De raad stemde in met het voorstel om geen verdere bezuinigingen door te voeren. Dat was een mooi moment: mijn eerste door de raad vastgestelde nota. Ook werd unaniem ingestemd met de motie Wederopbloei, waarbij een fonds werd gevormd om de veerkracht van de stad financieel te ondersteunen. Bij de begroting kon daar 600K euro voor worden vrijgemaakt.

Niemand wist wat de toekomst ons zou brengen en dat is in zekere zin nog steeds het geval. Toch tekenen zich inmiddels een aantal contouren af. Zo kwam het Rijk de belofte om de financiële gevolgen te compenseren ruimschoots na.

Investeren in de stad

Bij mij groeide het besef van de noodzaak om anticyclisch te investeren. In eerste instantie om het aantal banen dat zou verdwijnen te compenseren. Dat bracht mij tot het voorstel om te kijken in hoeverre het mogelijk zou zijn om projecten naar voren te halen, te versnellen, zodat er meer banen bij komen. Inmiddels is duidelijk dat ook de woningmarkt onder grote druk is komen te staan. Dat vraagt eveneens om investeringen. Al bij de begroting voor 2021 lukte het om de plannen voor Centrum Kwadraat mee te nemen, evenals het plan Rondkomen met je Inkomen. Daarmee wordt én in de fysieke kant én in de sociale ambitie van de stad geïnvesteerd.

Ook de Zomernota 2021, waarin een Investeringsagenda is opgenomen, is begin juli door de Raad aangenomen.

Het Gemeentefonds

Het Rijk heeft inmiddels een voorstel ontwikkeld om de financiële middelen, die aan de gemeenten worden toegerekend, op een nieuwe manier te berekenen: te herijken. Binnen de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) en de G40 (40 grootste gemeenten) voeren we gesprekken over de wijze waarop en de gevolgen voor onze stad. De discussie is nog niet afgerond. Toch zijn de signalen inmiddels positief te noemen.

Enorm tekort middelen jeugd

Een belangrijk punt hierbij is het structurele tekort op de middelen voor de jeugd. In 2015 heeft de decentralisatie van de uitvoering van de Jeugdwet plaatsgevonden terwijl de middelen met 40% gekort werden. Het was voorspelbaar dat daardoor een enorm knelpunt zou ontstaan. Inmiddels is berekend dat het landelijke tekort meer dan 1,5 miljard euro bedraagt. Er moest een arbitrage aan te pas komen om het Rijk in beweging te brengen. De demissionaire regering heeft nu voor 2022 de tekorten aan de middelen voor jeugd toegevoegd. Het gaat voor Enschede om een kleine 16 miljoen euro. Voor de invulling van de structurele middelen voor de jaren erna wordt gewacht op de nieuwe regering. Dat is uiterst ongelukkig voor alle gemeenten die in oktober de begroting voor 2022-2025 moeten indienen. Het maakt nogal verschil of structureel met een verhoging van 16 miljoen kan worden gerekend. De bezuinigingskramp ligt weer op de loer.

Stand van zaken herijking

Daarnaast speelt de herijking van het gemeentefonds. De afgelopen week is bekend geworden dat de nu gehanteerde berekening voor Enschede leidt tot een structurele verbetering van onze financiële positie. Het is nog niet definitief*, maar de nieuwe berekening komt uit op €46 per inwoner op jaarbasis erbij. Weliswaar gefaseerd ingevoerd, maar op basis hiervan zou vanaf 2023 2,5 miljoen, 2024 5 miljoen en 2025 7,5 miljoen voordeel gelden in onze begroting.

In dat geval komt er meer ruimte om én onze Investeringsagenda én onze voorzieningen op te pakken. En natuurlijk blijven we ook inzetten op het sociale domein. Zoals we dat de afgelopen jaren met overtuiging hebben gedaan.

*Eerdere herverdelingen leidden bij het definitieve resultaat uiteindelijk tot afwijkende cijfers.

Het bericht Wethouder Financiën in Coronatijd verscheen eerst op Enschede.

Behoud gezamenlijke aanvraag kwijtschelding belastingen gemeente & waterschap

D66 D66 Enschede 07-12-2019 13:19

Eind 2019 ontdekte D66-raadslid Vic van Dijk dat waterschap Vechtstromen een extra aanvraag voor kwijtschelding van belastingen gaat vragen in 2020. Dit zal mensen in armoede verder in de problemen brengen. Daarom stelt D66 samen met SP en CU op 9 december 2019 de volgende rondvraag tijdens de gemeenteraadsvergadering van Enschede. 

Rondvraag “Behoud gezamenlijke aanvraag kwijtschelding belastingen gemeente & waterschap”

Raadsleden Annelies Futselaar (SP) en Hadassa Meijer (CU) hadden maandag 2 december 2019 ons belastingkantoor GBTwente uitgenodigd voor een voortreffelijke informatieve sessie. Hier hoorden de aanwezige Enschedese raadsleden dat per 1 januari 2020 kwijtscheldingsverzoeken voor waterschapsbelastingen apart moeten worden ingediend bij GBLT. Dat heeft het waterschap of GBLT besloten. De verzoeken van mensen met lage inkomens om minder belasting te hoeven betalen liften dan niet meer mee met de gemeentelijke belastingen, die GBTwente behandelt. [1] In Enschede vragen jaarlijks zo’n 6000 mensen kwijtschelding aan.

Raadslid Vic van Dijk (D66) is op onderzoek uit gegaan. Deze wijziging lijkt niet overlegd te zijn met de gemeente Enschede en de redenen zijn onbekend. Dat vindt D66 vreemd, want de gemeente is verantwoordelijk voor het armoedebeleid. We weten dat nogal wat mensen geen kwijtschelding aanvragen. Daarbij bevestigde GBTwente dat mensen de aanvraag ingewikkeld vinden. Kortom, de invoering van nog een extra aanvraag kwijtschelding waterschapsbelastingen zal mensen in armoede problemen op gaan leveren.

Deze extra hindernis voor mensen met lage inkomens kan helaas over drie weken een feit zijn. Daarom stelt D66-raadslid Vic van Dijk, mede namens Annelies Futselaar (SP) en Hadassa Meijer (CU), de volgende rondvraag tijdens de raadsvergadering van 9 december 2019 aan het college van burgemeester en wethouders van Enschede:

Wat kan het college toevoegen aan de geschetste feiten? Klopt de informatie? Zo nee, wat klopt er niet? Zo ja, wat is de reden dat GBLT hiervoor gekozen heeft? Wil het college in het belang van de bestrijding van armoede bij de inwoners van Enschede zich met spoed inzetten om de extra aanvraag voor kwijtschelding te voorkomen? Het waterschap zou dit toch tenminste een jaar uit kunnen stellen zodat fatsoenlijk ambtelijk en bestuurlijk overleg gevoerd kan worden. Dit speelt vermoedelijk in heel Oost-Nederland. Wil het college vanuit collegialiteit andere colleges en raden spoedig op deze feiten attenderen?

[1] Dit blijkt ook uit agendapunt “II.5.c Belastingverordeningen 2020” van de vergadering “AB Vechtstromen – 27 november 2019” van waterschap Vechtstromen: “De wijze waarop kwijtscheldingsverzoeken worden behandeld wordt bepaald door GBLT en verandert wel: kwijtscheldingsverzoeken voor waterschapsbelastingen liften voortaan niet meer mee met kwijtscheldingsverzoeken voor gemeentelijke belastingen, maar moeten voortaan apart worden ingediend bij GBLT.”

Zie voor de antwoorden op deze vragen en het vervolg deze blog

Het bericht Behoud gezamenlijke aanvraag kwijtschelding belastingen gemeente & waterschap verscheen eerst op Enschede.

Starten locatie-onderzoek woonwagenstandplaatsen

D66 D66 VVD Enschede 11-07-2019 15:02

D66 Enschede duldt geen uitstel van het locatie-onderzoek naar nieuwe woonwagenstandplaatsen. Bij de zomernota heeft de raad met een motie van Vic het college opgedragen nieuwe plekken voor woonwagens te zoeken. 

Mensenrecht

In een woonwagen wonen is een mensenrecht. Na een rapport van de Nationale Ombudsman heeft het ministerie de gemeenten opgedragen voldoende woonwagenstandplaatsen te realiseren. Enschede stelt in de Woonvisie te weinig plek voor woonwagens te hebben. Dus is een onderzoek naar nieuwe plekken nodig.

College stelde locatie-onderzoek woonwagenstandplaatsen uit

Maar in de zomernota gaf het college doodleuk aan dit locatie-onderzoek à 70.000 euro niet te gaan doen. Wethouder Diepemaat (VVD) erkende de wettelijke verplichting van de gemeente om voor voldoende standplaatsen te zorgen. Maar, zo gaf hij aan op onze kritische vragen, “de wet vertelt niet wanneer de gemeente dit moet doen…” Nou ja, D66 ziet dat mensen die in een woonwagen willen wonen al decennia aan het wachten zijn. Dus moet dit locatie-onderzoek gewoon nu van start gaan. We zijn al jaren te laat immers. Een mensenrecht stellen we niet verder uit!

De raad duldt geen uitstel

Het was bijzonder dat zoiets kleins als een locatie-onderzoek benoemd werd in de zomernota. Het college doet een heleboel andere dingen die niet in de zomernota staan. Daarom heb ik een motie geschreven waarin het college de opdracht krijgt om het locatie-onderzoek gewoon te gaan doen. Eventuele kosten moet het college maar betalen uit bestaande budgetten bij Stedelijke Ontwikkeling. De raad was het hier helemaal mee eens en stemde unaniem voor de motie. Zo zorgen we voor een geschikte woning voor iedereen in Enschede. Dus ook voor woonwagenbewoners.

Het bericht Starten locatie-onderzoek woonwagenstandplaatsen verscheen eerst op Enschede.

Gertjan Tillema nieuwe fractievoorzitter, Jasper Kerkwijk door als raadslid

D66 D66 Enschede 07-12-2018 10:59

Na vijf jaar fractievoorzitterschap van D66 in Enschede, draag ik per direct het stokje over aan Gertjan Tillema. Ik wens hem veel succes in deze nieuwe rol. Reden voor deze stap terug is dat het moeilijk te combineren is met mijn nieuwe werk. Wel zal ik onderdeel uit blijven maken van de D66-fractie in Enschede.

Wisseling van de wacht

Door te vroeg weg te gaan, kun je niet bouwen. Door te lang blijven zitten, bied je geen ruimte voor anderen. Dat is mijn overtuiging en hoe ik leiderschap zie. Ervaring is waardevol in de politieke arena, maar het risico van ervaring is dat dit een gekleurde bril wordt waardoor je naar nieuwe dingen en meningen van anderen kijkt. Graag maak ik daarom ruimte voor Gertjan om deze ervaring op te gaan doen, met een frisse blik en zijn eigen stijl. Deze wisseling van de wacht vind ik daarmee ook goed voor de bestendigheid van D66 in Enschede.

Met trots kijk ik terug

In de afgelopen vijf jaar heb ik veel mogen doen voor onze partij. We hebben samen echt wat bereikt en ik heb persoonlijk veel geleerd over het besturen van de stad Enschede. Vers in mijn geheugen staat nog de verkiezingswinst van 2014, toen we de grootste partij van Enschede werden. In 2018 bleven we, ondanks 2 zetels verlies, de grootste progressieve partij in Enschede. Ik denk dat we als D66 een sociaal-liberaal fundament onder Enschede hebben gelegd, waar deze periode op verder kan worden gebouwd. Met trots kijk ik terug op het feit dat we in 2014 de koers van onze stad op een paar belangrijke thema’s hebben kunnen wijzigen, zoals de Luchthaven. Met trots kijk ik terug op het feit dat D66 heeft aangetoond dat geen enkele partij onmisbaar is in een college in Enschede. En met trost kijk ik terug op het bewijs dat een coalitie met vijf partijen op basis van gelijkwaardigheid goed kan werken in de politiek. Ik bedank iedereen die dat mogelijk heeft gemaakt, zowel binnen onze partij als mijn collega’s van andere partijen, zowel de maatschappelijke partners en ondernemers als de inwoners van onze stad. Want een ding is voor mij duidelijk, politiek resultaten behaal je nooit alleen.

Nieuwsgierigheid & reflectie

De huidige coalitie is gevormd vanuit mijn overtuiging dat Enschede het nodig heeft om het geluid op links en op rechts in de politiek en in de samenleving te verbinden. Want ik zie de politiek langzaam verschuiven naar het verkondigen van standpunten in plaats van het zoeken naar oplossingen. Ik zie verworven vrijheden voor en gelijkwaardigheid van alle mensen onder druk staan door verharding van het debat en polarisatie. Maar ik zie ook een jongere generaties die willen werken aan een meer duurzame samenleving en willen meepraten over hun toekomst. Dat geeft hoop. Het biedt reflectie aan mensen van mijn, maar ook oudere generaties, die ik te vaak hoor praten vanuit hun overtuiging en minder vanuit een gedeeld idealisme, of die te vaak bestaande belangen verdedigen, en daarmee niet open staan voor de verandering die nodig is. En die reflectie is nodig. We moeten met elkaar blijven praten, mensen van verschillende leeftijd, afkomst, geloofsovertuiging of hoe je leeft, denkt of doet. We verrijken elkaar als mensen, maar alleen als we naar elkaar willen luisteren vanuit oprechte nieuwsgierigheid naar waarom iemand iets anders zegt of vindt dan jijzelf. Deze nieuwsgierigheid, daar gaat de politiek in essentie voor mij over.

Bijdrage als raadslid

Jullie zijn mij dus nog niet helemaal kwijt. In de fractie zal ik mijn bijdrage in de gemeenteraad blijven leveren, onder andere op de dossiers duurzaamheid, integratie, sport, financiën en in stadsdeel Centrum. Daarbij blijf ik geïnspireerd door de zorgen, de hoop en de wil het goede te doen die ik dagelijks zie bij mensen. Het blijft een uitdaging om individuele belangen van mensen af te wegen tegen wat goed is voor het geheel, de stad en de regio. Ik heb het volste vertrouwen dat Gertjan de rol van fractievoorzitter op een kundige manier zal invullen en het D66-geluid zichtbaar zal vertegenwoordigen in de gemeenteraad. Net als dat voor mij gold, kan hij dat niet alleen. Hij heeft de steun, inbreng en inzet vanuit de leden nodig, die ik ook altijd heb mogen ervaren. Daar bedank ik jullie via deze weg hartelijk voor.

Jasper Kerkwijk, 7 december 2018

Het bericht Gertjan Tillema nieuwe fractievoorzitter, Jasper Kerkwijk door als raadslid verscheen eerst op Enschede.

D66: Maak waakhond van lokale journalist

D66 D66 VVD Partij voor de Vrijheid Enschede 12-03-2018 09:14

De lokale machthebbers moeten beter gecontroleerd worden door de lokale media. Alleen dan kan de kiezer de plaatselijke politicus belonen of afstraffen op 21 maart. Nu ligt belangenverstrengeling tussen de gemeenteraad en de journalist op de loer.

De opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen is laag. In veel grote steden ligt het opkomstpercentage al jaren onder de 50 procent. Dat is zonde, want de gemeenteraad neemt besluiten die grote gevolgen hebben. De afgelopen jaren hebben de gemeenten steeds meer taken en geld gekregen. Zo zijn ze verantwoordelijk voor de jeugdzorg, de bijstand en het parkeerbeleid.

Bij het bepalen van je stem wil je natuurlijk weten wat een partij met jouw vorige stem heeft gedaan, en hoe realistisch hun beloftes voor de komende periode zijn. Ook verschilt het nogal per gemeente of de VVD met de PVV in een coalitie wil, en hoe graag.

Bij de meeste mensen dringt het lokale politieke nieuws niet tot in hun huiskamers door. Daarom pleit D66 voor een sterkere positie van de lokale media. Zij vervullen een essentiële taak in het informeren van jou, de kiezer.

Op dit moment zijn de lokale media te afhankelijk van het gemeentebestuur. De huidige wet zorgt ervoor dat de gemeenteraad bepaalt wie de lokale omroep is en hoeveel geld deze omroep krijgt. Lokale journalisten zijn dus afhankelijk van de macht die ze moeten controleren: belangenverstrengeling ligt op de loer.

In Almere is bijvoorbeeld ophef ontstaan over een raadslid die in de raad meesprak over de lokale omroep, terwijl hij zelf aan een omroep verbonden is. De vraag is of hij wel mee mag praten over de lokale omroep als het over de nieuwe licentiehouder gaat. Hij is persoonlijk betrokken en kan op zijn eigen omroep stemmen. Het spreekwoord luidt niet voor niets: ‘wie betaalt, bepaalt’. Het geeft lokale politici een ongemakkelijk gevoel dat zij hun kritische media zelf moeten selecteren en betalen.

Natuurlijk zuchten wij ook wel eens bij een lastige vraag van een journalist. Maar die vragen zijn noodzakelijk als extra stok achter de deur voor burgemeesters, wethouders en raadsleden om hun uiterste best te doen. En dus voor een goed werkende democratie.

Ondanks dat gemeenten de afgelopen jaren steeds meer taken en geld kregen, volgen steeds minder journalisten de lokale politiek. De gemeenteraad krijgt steeds vollere agenda’s, maar de perstribunes worden steeds leger. Slechts 24 procent van de raadsleden zegt dat de lokale journalistiek ze afstraft op fouten, schrikbarend weinig.

Wij willen dat journalisten zonder aarzeling hun werk kunnen doen. De selectie en financiering van de lokale omroepen moeten landelijk geregeld worden, niet lokaal, om belangenverstrengeling te voorkomen. Op die manier kunnen de lokale bestuurders ook geen invloed uitoefenen op de hoeveelheid van de subsidies, dat is nu nog wel het geval.

In het regeerakkoord is afgesproken dat samenwerking tussen regionale en lokale omroepen makkelijker gemaakt moet worden, zodat ze samen sterker staan. Het kabinet trekt per jaar 5 miljoen euro extra uit voor onderzoeksjournalistiek. D66 vindt dat dit vooral geïnvesteerd moet worden in lokale en regionale media. Wij blijven ervoor strijden dat iedereen kritisch en goed geïnformeerd kan stemmen, óók bij lokale verkiezingen.

Martine van Bemmel (Almere), Martijn Braber (Enschede), Ellen Bijsterbosch (Utrecht) en Tjoek Korenromp (Deventer) zijn D66-kandidaat voor de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart. Joost Sneller is Tweede Kamerlid voor D66

The post D66: Maak waakhond van lokale journalist appeared first on D66 Enschede.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.