Nieuws van politieke partijen in Etten-Leur inzichtelijk

23 documenten

Wat kan de gemeente bijdragen om herstel na de coronaperiode te bevorderen ?

CDA CDA Etten-Leur 23-07-2021 08:02

Sinds maart 2020 staat ons leven grotendeels in het teken van de coronapandemie. Nu ruim 16 maanden later is er weer sprake van oplopende besmettingen. Wel zitten we nu in de fase dat het merendeel van de bevolking is gevaccineerd. Laten we hopen dat dit voldoende bescherming biedt voor de gezondheid van onze inwoners. De gezondheidscrisis heeft grote gevolgen voor onze samenleving en economie. Het Rijk heeft ruim € 76 miljard in de begroting opgenomen voor steun aan bedrijven en maatschappelijke instellingen. Een deel daarvan is besteed via de gemeenten. De gemeente Etten-Leur heeft in 2020 ruim € 1,7 miljoen ontvangen aan coronacompensatie. Daarvan is € 1,4 miljoen besteed en het resterende bedrag is gereserveerd voor uitgaven in dit jaar. Bij de behandeling van de jaarrekening 2020 was sprake van een overschot van bijna € 2,5 miljoen. De raad heeft besloten een bedrag van € 1 miljoen te reserveren voor een “Corona” Herstelplan dat bij de begroting 2022 in november op hoofdlijnen zal worden gepresenteerd. De komende maanden wordt dit plan verder uitgewerkt. Doel van het plan is om onze inwoners, ondernemers en verenigingen te ondersteunen om na deze coronaperiode weer verder te kunnen. Concreet is in de in juni dit jaar behandelde kadernota al op een enkel onderdeel aangegeven hoe dat vorm gegeven kan worden. Het voorstel is gedaan om de huurverhogingen van gebruik sportvelden niet door te voeren in 2022. Ook is voorgesteld de subsidies voor verenigingen niet te korten in 2022. Er zullen ongetwijfeld nog meer voorstellen volgen de komende tijd, waarbij het Herstelplan van onze gemeente altijd aanvullend zal zijn op de herstelmaatregelen die door het Rijk worden genomen. Ger de Weert (email: ger.deweert@etten-leur.nl)

Vaststellen geurverordening uitgesteld

CDA CDA Etten-Leur 15-12-2019 12:06

In de Raadscyclus van december 2019 is uitgebreid gesproken over het voorstel om voor Schoenmakershoek Oost een geurverordening vast te stellen. Met deze geurverordening wordt het mogelijk een deel van de nog braak liggende delen van Schoenmakershoek te bebouwen. In de behandeling van dit voorstel is naast geuroverlast door het CDA ook aandacht gevraagd voor de gezondheidsaspecten. Uit een rapportage van de GGD bleek dat deze aspecten in voldoende mate zijn geborgd. Tegelijkertijd is van belang dat ook rekening gehouden wordt met de belangen van de betrokken agrarische ondernemer. Richard Weijers vroeg de gemeente om meer tijd te nemen om gesprekken met de agrarische ondernemer te kunnen voeren over wat zij in de nabije toekomst voor plannen hebben. Nu er vanuit de externe accountant is aangegeven dat er geen druk op korte termijn is over afboeking van gemeentelijke grondwaarden, heeft de Raad op voorstel van het CDA besloten een besluit over de geurverordening uit te stellen tot april 2020. Richard Weijers (email: richard@richardweijers.nl )

Bijdrage “de raad besluit”

VVD VVD Etten-Leur 28-10-2019 09:46

Onze bijdrage vanavond tijdens “de raad besluit”. 
Voorzitter. Voor ons ligt de begroting 2020. Bij de behandeling van de kadernota hebben wij als raad een aantal punten opgenomen. Deze zijn nu verwerkt in de begroting en de uitkomst is daar het gevolg van. Onvoorzien op dat moment was de verhoging van de afhandeling van afval. Deze valt fors hoger uit dan gepland en dat treft onze burgers. Afvalverwerking dient kostendekkend te zijn en dus is het een logisch maar financieel pijnlijk gevolg dat door deze hogere kosten de bijdrage van onze inwoners omhoog gaat. Om de stijgende kosten van afvalverwerking te compenseren zal er verder bezuinigd moeten worden en dat valt niet mee. Daar hebben we immers bij het vaststellen van de kaders al uitgebreid over nagedacht.
 
De financiële situatie van Etten-Leur is inderdaad verslechterd, zoals ook de algemene toelichting al aangeeft. En inderdaad, alle gemeenten worstelen met tekorten in het sociale domein en die zullen we in eerste instantie zelf moeten oplossen.
 
Het algemene beeld is naar onze mening zorgelijk. Met een algemene reserve van 7,3 miljoen, waarbij het negatief resultaat van 4,3 miljoen van de jaarrekening 2019 nog niet is onttrokken, is er nagenoeg geen vet meer op de botten. Wel is de solvabiliteitsratio en netto schuldquote van Etten-Leur gelukkig nog niet zo erg vergeleken met andere gemeenten. Men spreekt de wens uit om in de toekomst weer te gaan sparen en het “spaarpotje” weer aan te vullen, zo werd ons ook medegedeeld tijdens de raad luistert over dit onderwerp. Maar op dit moment vragen wij ons af waarvan dat zou moeten gebeuren.
 
De VVD mist een strategie om de kosten te beheersen van de Wmo en Jeugdhulp. Natuurlijk willen alle gemeenten preventief werken en naar de voorkant toe en integraal vanuit de 3D-taken. Maar daar zal toch ook een strategie gevormd moeten worden.
 
In de begroting missen wij ook transparantie over het minimabeleid in het algemeen. Het enige wat wij hier terug zien is dat het niveau gelijk wordt gesteld met de regio. Gemeenten hebben op dit terrein veel beleidsvrijheid, maar lopen steeds meer leeg op de minimaregelingen en bewindsvoering. De keuze voor het verrekenen van de kwijtschelding voor minima in de afvalstoffenheffing vinden wij dubieus. Deze zou in onze optiek via het minimabeleid moeten. Onder aan de streep geeft dit voor de inwoners hetzelfde resultaat maar het maakt de kosten voor minima wel transparanter.
 
In onze zoektocht om toch nog verder te besparen zien wij nog een paar mogelijkheden.
 
Het huis aan huis ophalen van plastic is een flinke kostenpost terwijl er in Etten-Leur nu al voldoende inleverpunten zijn. Iedereen komt immers wel eens bij een supermarkt o.i.d. Die zullen dan uiteraard wel vaker geleegd moeten worden, maar die kosten zullen aanmerkelijk lager zijn dan het huis aan huis ophalen. Mocht dat er toe leiden dat mensen dan minder plastic gaan scheiden, ze betalen er dan ook meer voor omdat ze de kliko vaker aanbieden.
Nu we allemaal wat in moeten leveren kunnen we de forse kosten van de NN wat ons betreft niet buiten beschouwing laten. Wij zouden de bijdrage van 3,3 mln die zij nu ontvangen voor de exploitatie ter discussie willen stellen. Enige tijd terug hebben we als raad een bijeenkomst van hen bijgewoond en misten daar de ambitie om meer op eigen krachten te varen. Een korting op de bijdrage zou wat ons betreft helpen meer ambitie te vragen en tegelijkertijd de verhoging van de bijdrage van onze inwoners beperken.
 
Daarnaast zien wij dat de KSE er EUR 55.000 bij krijgt omdat ze meer leerlingen huisvesten. Wij ontvangen hiervoor echter geen bijdragen van andere gemeenten maar huisvesten wel veel leerlingen van buiten de gemeente. Het is begrijpelijk dat de KSE er alles aan doet om zoveel mogelijk leerlingen aan te trekken en wij zijn er ook trots op dat de KSE deze regiofunctie vervult. Toch zouden we graag van de wethouder horen of hij mogelijkheden ziet om bij de andere gemeentes een bijdrage te vragen.
 
Ook lezen wij dat de inkomsten van het uitschrijven van boetes door BOA’s af zijn genomen. Het uitschrijven van boetes mag nooit een doel op zich zijn, maar als dat helpt om een einde te maken aan structurele problemen dan zou het wel een middel kunnen zijn. Zo zijn er al jaren veel klachten over parkeer- en rijgedrag rondom scholen. Een enkele keer komt een groepje BOA’s daar waarschuwingen uit delen maar dat heeft tot op heden geen veranderingen in gedrag met zich mee gebracht. Wellicht dat het dan toch zinvol wordt om daar boetes uit te gaan delen zodat het rondom scholen weer veilig en overzichtelijk wordt en tegelijkertijd extra inkomsten genereert. Het lijkt geen populaire maatregel maar wij hebben dit bij meerdere omwonenden en ouders van schoolgaande kinderen nagevraagd en die waren unaniem: beboeten.
 
Bij de raadsvergadering vorige week kwam het ook aan de orde: de raadsvergaderingen in de Van Goghkerk en de aanzienlijke kosten die dat met zich meebrengt. Laten we daar direct mee aan de slag gaan. Dat moet goedkoper kunnen, desnoods geprivatiseerd of we houden ook de raad besluit voorlopig gewoon in het BVC.
 
Voorzitter, het zijn slecht een aantal besparingen waarmee de totale verhoging niet ongedaan gemaakt kan worden, maar dat is ook logisch aangezien we zoals gezegd bij de behandeling van de kadernota al flink gesneden hadden. Als andere partijen ook nagedacht hebben over realistische mogelijkheden dan kunnen we wellicht nog een eind komen.
 
Tot slot willen wij ook positief vooruit kijken en hebben wij de hoop op termijn weer in staat te zijn te gaan sparen. Dat is nodig om vet op de botten te krijgen, maar zoals ook bij de raad debatteert vorige week maandag aan de orde kwam en wij al jaren roepen, we zouden op termijn graag een spoortunnel willen. We kunnen daarvoor niet alleen aankloppen bij Prorail en provincie, maar zullen zelf ook iets in moeten brengen. Als we niet gaan reserveren zullen we ook niets in te brengen hebben. Wij zouden daarom voor willen stellen om bij een toekomstig overschot een deel naar de algemene reserve te boeken, maar ook vast een deel te reserveren voor een spoortunnel.
 
Tot zover onze inbreng in de eerste termijn.

Inkomsten en uitgaven in balans houden

CDA CDA Etten-Leur 21-10-2019 11:10

Op maandag 21 oktober presenteerde ik in de “Raad Luistert” de begroting 2020. Het was een lastig proces om te komen tot een sluitende begroting voor 2020 en verder. Tegenvallers in met name het sociaal domein leidden tot een fors tekort van ruim € 4,2 miljoen in 2019. We kunnen dit tekort nog opvangen met onze reserves. Maar de bodem van onze spaarpot is in zicht. Maatregelen zijn nodig om te komen tot een evenwicht in inkomsten en uitgaven. Daarbij is gekozen om enerzijds te snijden in de uitgaven van de gemeente. Maar anderzijds wordt ook een extra bijdrage van onze inwoners gevraagd. De OZB stijgt met 4,3%, parkeertarieven worden verhoogd en we moeten meer betalen voor de verwerking van ons afval. Belangrijk is dat onze gemeente voor de toekomst een stabiel financieel huishoudboekje heeft. En dat betekent ook dat we ook extra willen sparen om tegenvallers in de toekomst op te kunnen vangen. We hebben in onze gemeente een hoog voorzieningenniveau weten te bereiken en als CDA wethouder in het college wil ik dat ook voor de toekomst borgen. Maandag 4 november heeft de raad de begroting 2020 vastgesteld met steun van de coalitiepartijen. Ger de Weert (email: ger.deweert@etten-leur.nl )

VVD draagt Frank Vrolijk voor als nieuwe wethouder in Etten-Leur

VVD VVD Etten-Leur 05-07-2019 09:15

https://etten-leur.vvd.nl/nieuws/35946/vvd-draagt-frank-vrolijk-voor-als-nieuwe-wethouder-in-etten-leur

© Frank Vrolijk

VVD draagt Frank Vrolijk voor als nieuwe wethouder in Etten-Leur

 

De VVD Etten-Leur heeft de selectie van een nieuwe wethouder afgerond. De partij verzoekt het presidium van de gemeenteraad om de voordracht van Frank Vrolijk als wethouder toe te voegen aan de agenda voor de raadsvergadering van september 2019. Frank Vrolijk neemt daarmee de plaats in van Martin van der Bijldie tot de betreffende raadsvergadering de functie van wethouder blijft vervullen. De VVD dankt Martin voor de inzet en gedrevenheid waarmee hij de functie vervuld heeft.

 

Frank Vrolijk (65) woont in Etten-Leur en is getrouwd met Marian. Sinds 2010 is hij raadslid voor de VVD Etten-Leur. Tot voor kort was Frank directeur van Kies Uw Accountant B.V. 

 

Als de gemeenteraad instemt met de benoeming, neemt burgerlid Patricia van Baal-Pauwels de raadszetel van Frank Vrolijk over. Het fractievoorzitterschap komt in handen van Edgar de Jager. Zoals bij de VVD gebruikelijk, wordt de fractie ondersteund door het bestuur, (oud)wethouders en andere politieke zwaargewichten.

 

Edgar de Jager over deze benoeming: “We zijn blij dat we met Frank Vrolijk een ervaren bestuurder hebben gevonden die zijn rol in het college van B&W naar behoren kan invullen. Ook zijn achtergrond op het gebied van interne beheersing is voor de VVD belangrijk. We staan voor belangrijke beslissingen over het terugdringen van het begrotingstekort van onze gemeente. Zoals afgesproken bij de totstandkoming van dit college is er voorafgaand aan deze benoeming een assessment geweest op geschiktheid voor deze functie. De uitkomst hiervan was positief. “ 

 

Frank Vrolijk is jarenlang als vrijwilliger actief geweest, zowel in zijn vakgebied als op lokaal maatschappelijk niveau. 

Frank Vrolijk is gemotiveerd om de nieuwe functie op zich te nemen:“Ik vind het een mooie kans om de inwoners van Etten-Leur nu vanuit de rol van collegelid te bedienen. In de diverse rollen die ik in het maatschappelijk veld heb mogen bekleden, heb ik ervaren hoe belangrijk het is de verbinding met elkaar aan te gaan. De komende periode staat een aantal uitdagingen op het programma die de toekomst van Etten-Leur mede bepalen. Ik ga deze uitdagingen graag aan in samenwerking met de collega’s in het college, de gemeenteraad, de ambtelijke organisatie én onze inwoners.”

 

Binnen het college van Burgemeester en Wethouders wordt de definitieve portefeuilleverdeling bepaald. De VVD verwacht dat de huidige portefeuilleverdeling in hoofdlijnen ongewijzigd blijft.

Martin van der Bijl legt functie neer

VVD VVD Etten-Leur 28-05-2019 00:02

VVD- wethouder Martin van der Bijl heeft maandagavond de gemeenteraad geïnformeerd dat hij aftreedt als wethouder. De aanleiding voor dit besluit is zijn relatie met een communicatie-adviseur van de gemeente.

DE VVD-fractie gaat de komende periode kijken hoe de opvolging eruit ziet. Martin van der Bijl is beschikbaar om tijdens de zomermaanden de honneurs waar te nemen.

Ger de Weert voorgedragen als nieuwe CDA wethouder in Etten-Leur

CDA CDA Etten-Leur 09-05-2019 05:40

Het CDA Etten-Leur heeft de selectie van een nieuwe wethouder afgerond. Aan het presidium van de gemeenteraad wordt gevraagd om de voordracht van Ger de Weert als wethouder toe te voegen aan de agenda voor de raadsvergadering van 20 mei. Hij neemt daarmee de plaats in van Jan van Hal die om gezondheidsredenen zijn functie heeft neergelegd. De tijdelijke vervanging door Jan Paantjens, waarvoor wij hem hartelijk bedanken, zal eveneens op die datum eindigen. Ger de Weert (55) woont in Etten-Leur. Hij was tot 1 april 2019 in dienst bij de Rabobank West-Brabant Noord in de functie van directeur Particulieren. Ger de Weert is getrouwd met Luci en samen hebben ze twee volwassen dochters. Sinds 2017 is hij bestuurslid van CDA Etten-Leur. Begin dit jaar is hij benoemd als burgerraadslid. De Weert is tevens bestuurslid CDA regio Markiezaat en penningmeester CDA Brabant. Fractievoorzitter Ronnie Buiks over deze benoeming: “We zijn blij dat we met Ger de Weert een ervaren bestuurder hebben gevonden, die goed aansluit op de taken uit de portefeuille die Jan van Hal in het college van B&W had. Ook zijn financiële achtergrond is voor het CDA belangrijk. We staan immers aan de vooravond van belangrijke beslissingen over het terugdringen van het begrotingstekort van onze gemeente. Zoals afgesproken bij de totstandkoming van dit college is er voorafgaand aan deze benoeming een assessment geweest op geschiktheid voor deze functie. De uitkomst hiervan was positief. “ Naast zijn professionele werkzaamheden is Ger de Weert in de publieke sector als vrijwilliger actief. Zo is hij op dit moment voorzitter van de Stichting Support ONS 2050 die projecten in de energietransitie ondersteunt. Ook is hij lid van een serviceclub. Ger de Weert is gemotiveerd om de nieuwe functie op te nemen. “De maatschappij kan niet functioneren zonder vrijwilligers. Als ik zie hoeveel mensen zich in Etten-Leur inzetten om in verenigingen activiteiten te organiseren ben ik trots op deze mensen. De gemeente Etten-Leur werkt samen met onze inwoners om de leefbaarheid van onze gemeente op een hoog niveau te houden. Daar zal ik me in deze raadsperiode voor inzetten als wethouder.” De komende periode staat een aantal uitdagingen op het programma die de toekomst van Etten-Leur mede bepalen. De Weert wordt als wethouder verantwoordelijk voor Financiën. “Ik mag direct aan de slag met de Kadernota. Het college zal zich buigen over voorstellen om de inkomsten en uitgaven van de gemeente weer in evenwicht te brengen. Het is uiteindelijk aan de Raad om daar definitieve keuzes in te maken.” Binnen het college van Burgemeester en Wethouders wordt de definitieve portefeuilleverdeling bepaald. De verwachting is dat de huidige portefeuilleverdeling in hoofdlijnen ongewijzigd blijft.

Woensdag 20 maart mogen we weer ...

GroenLinks GroenLinks Etten-Leur 19-03-2019 20:55

Woensdag 20 maart mogen we weer stemmen! Onze raadslid Dennis Aerts staat als lijstduwer op plek 15 van lijst 5 Water Natuurlijk . Bij deze een gezicht bij het nummertje! 😊🍀 Stem 20 maart GroenLinks! #groenlinks #20maart #stemmen #waterschapsverkiezingen #voorverandering

Onze eerste jeugdburgemeester is ...

GroenLinks GroenLinks Etten-Leur 16-01-2019 18:16

Onze eerste jeugdburgemeester is gekozen. We willen Indy van harte feliciteren!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.