Nieuws van politieke partijen in Scherpenzeel inzichtelijk

44 documenten

Gedeputeerde Staten heeft geen vertrouwen in zelfstandig Scherpenzeel

CDA CDA Scherpenzeel 04-06-2020 10:23

Dit besluit van GS komt voor het CDA niet onverwacht. Vorig jaar hebben wij diverse malen in opinie-ronde en raad duidelijk gemaakt dat het CDA grote twijfels heeft bij zelfstandig verder gaan. Er is een te groot financieel gat, dat niet structureel gedekt kan worden, er zijn te veel twijfels bij bestuurskracht en er lijkt geen eerlijke vergelijking te zijn gemaakt tussen beide zelfstandigheid en herindeling. De nieuwe Kadernota heeft deze twijfels niet kunnen wegnemen, er zijn te veel open eindjes. Daarnaast zijn wij fel tegen de plannen om ruim duizend extra woningen te gaan bijbouwen in ons dorp. In de toekomstvisie hebben we duidelijk gekozen voor het behoud van het groene karakter van het dorp, dat gaat hiermee volledig verloren. Het is jammer dat het zo lang heeft moeten duren, want intussen zijn kostbare tijd en geld verloren gegaan en is onze onderhandelingspositie richting Barneveld er niet sterker op geworden. We roepen nu alle partijen op om ons gezamenlijk sterk te maken om de voorzieningen die we hebben veilig te stellen in de onderhandelingen met de gemeente Barneveld.

Gedeputeerde Staten heeft geen vertrouwen in zelfstandig Scherpenzeel

CDA CDA Scherpenzeel 04-06-2020 10:23

Dit besluit van GS komt voor het CDA niet onverwacht. Vorig jaar hebben wij diverse malen in opinie-ronde en raad duidelijk gemaakt dat het CDA grote twijfels heeft bij zelfstandig verder gaan. Er is een te groot financieel gat, dat niet structureel gedekt kan worden, er zijn te veel twijfels bij bestuurskracht en er lijkt geen eerlijke vergelijking te zijn gemaakt tussen beide zelfstandigheid en herindeling. De nieuwe Kadernota heeft deze twijfels niet kunnen wegnemen, er zijn te veel open eindjes. Daarnaast zijn wij fel tegen de plannen om ruim duizend extra woningen te gaan bijbouwen in ons dorp. In de toekomstvisie hebben we duidelijk gekozen voor het behoud van het groene karakter van het dorp, dat gaat hiermee volledig verloren. Het is jammer dat het zo lang heeft moeten duren, want intussen zijn kostbare tijd en geld verloren gegaan en is onze onderhandelingspositie richting Barneveld er niet sterker op geworden. We roepen nu alle partijen op om ons gezamenlijk sterk te maken om de voorzieningen die we hebben veilig te stellen in de onderhandelingen met de gemeente Barneveld.

Tijdens herdenken 60 jaar SGP nadenken over toekomst Scherpenzeel

SGP SGP Scherpenzeel 23-11-2019 00:00

 

Tijdens herdenken 60 jaar SGP nadenken over de toekomst van Scherpenzeel

 

Een bijzondere samenloop. De kiesvereniging van de SGP in Scherpenzeel herdacht haar 60-jarig bestaan. Dezelfde avond werd echter ook nagedacht over: “hoe verder met Scherpenzeel”.

 

De algemeen voorzitter van de SGP, ds. G.W.S. Mulder,  was naar Scherpenzeel  gekomen om de felicitaties namens het landelijke bestuur over te brengen. Hij opende de vergadering met een meditatie over Psalm 60. “Maar nu hebt gij degenen, die U vrezen, een banier gegeven, om die op te werpen, vanwege de waarheid”. De banier, de Heilige Schrift,  het kompas voor ons politiek handelen. Dat doet ons hopen en geeft ons houvast.

 

Terugkijken op 60 jaar SGP in Scherpenzeel

Met vier oud fractievoorzitters werd vervolgens stil gestaan bij 60 jaar SGP in de Scherpenzeelse gemeenteraad. De huidige voorzitter van de kiesvereniging, J. van de Vliert, hield korte interviews met hen. Met  J.H.E. Sterk werd terug gekeken op  34 jaar raadslidmaatschap. Vanaf het begin van de SGP heeft hij in de gemeenteraad gezeten. Plichtsgetrouw en bescheiden heeft hij al die jaren meegedacht ten dienste van de Scherpenzeelse gemeenschap.   Inmiddels is de familie Sterk al verschillende jaren geleden verhuisd naar Garderen. Gevraagd naar zijn advies over de toekomst van Scherpenzeel was Sterk helder. “Blijf zo lang mogelijk zelfstandig zolang dit nog kan”.

In 1970 werd N.J. van Egdom voor de SGP gekozen. Vanaf dat moment kon over een fractie worden gesproken.   Van Egdom heeft 8 jaar in de raad gezeten. Noeste arbeid werd verricht, met name in de perioden van de begrotingsbehandeling. Soms werd het nachtwerk. Zijn opstelling in de raad: vanuit het evangelie politiek bedrijven en de uitwerking daarvan in Gods hand geven.

B.J. van Vreeswijk was van 1991 tot 2010 namens de SGP betrokken bij het Scherpenzeelse gemeentebestuur. Hiervan 8 jaar als wethouder.  Een positie waar je invloed vele malen groter is dan als raadslid.

 J. Mulder zat vanaf 2006 in de raad. Drie periodes heeft hij het SGP geluid naar voren gebracht. Mooi en verantwoordelijk werk. Gevraagd zijn advies richting SGP bestuurders verwoorde  hij dit  kernachtig in 3 punten: blijf geloofwaardig en betrouwbaar, principes zijn belangrijker dan pluche en houdt vast aan politiek bij een geopende Bijbel

 

Zelfstandig blijven of samengaan met Barneveld

Na de pauze kreeg de huidige fractievoorzitter van de SGP, Maarten Zwankhuizen, het woord. Hij gaf een korte schets van de huidige politieke situatie, de toekomstvisie, de stappen richting definitieve besluitvorming en het standpunt van de SGP over zelfstandig blijven dan wel samengaan met Barneveld. Hij benadrukte dat de fractie niet zomaar afwijkt van haar verkiezingsprogramma, waarin zelfstandigheid het uitgangspunt is.

Daarna werd met de ruim 50 aanwezigen van gedachten gewisseld over de huidige bestuurlijke situatie, de voor -en nadelen van zelfstandig blijven of samengaan.  Veel vragen werden opgeworpen. Waarom komt de discussie over zelfstandigheid nu ineens naar boven? Hoe kwetsbaar zijn we bij zelfstandigheid?  Ben je als kleine gemeente kwetsbaar of juist wendbaar? Zit Barneveld wel te wachten op Scherpenzeel?  Wat gaat er met ons voorzieningniveau gebeuren bij samenvoeging?  Zijn de opgestelde rapporten wel objectief? Wat wil de provincie eigenlijk? Wat willen de politieke partijen in Scherpenzeel?

 

Adviezen waren er ook vanuit de aanwezigen. Hou er rekening mee dat samenvoegen met Barneveld ook een prijs heeft. Er zijn niet veel voorbeelden van succesvolle herindelingen. Realiseer je dat er na een herindeling geen weg terug is. Maar ook: als je je richt op samenvoeging, stel duidelijke doelen wat je wilt bereiken bij zo’n samenvoeging.

 

Het standpunt van de huidige SGP werd door de Zwankhuizen verwoord met: “we gaan voor zelfstandigheid, tenzij het tegendeel bewezen wordt”. Een standpunt dat opvallend in lijn ligt met het advies van de eerste SGP vertegenwoordiger in de Scherpenzeelse gemeenteraad Sterk: “Blijf zo lang mogelijk zelfstandig zolang dit nog kan”.  En zo was de cirkel van 60 jaar weer rond. Helder en herkenbaar.

Op de foto ziet u van links naar rechts, de 4 oud fractie-leden: J. Mulder, B.J. van Vreeswijk, J.H.E. Sterk, N.J. van Egdom 

Grote tegenstellingenBestemmingsplan Kolfschoterdijk: Met de grootst mogelijke tegenzin voorDuurzaamheid Kadernotitie: OnbruikbaarExterne Raadsadviseur: Zorgvuldigheid vooropVolkstuinvereniging Scherpenzeel: Betere behandeling waardigScouting: Eindelijk nieuwbouwRegionale Energiestrategie: Grote gevolgenBegroting: Kat en muisspel

SGP SGP ChristenUnie CDA Scherpenzeel 04-11-2019 00:00

 

“Met zo’n coalitie heb je geen oppositie meer nodig”. Dat was de typering die SGP-er Maarten Zwankhuizen gaf aan de verhoudingen in de Scherpenzeelse politiek in deze roerige oktobermaand. Coalitiepartijen Pro Scherpenzeel en Christen Unie lieten weinig over van de begroting, maar stemden verder gewoon voor. De maand oktober werd politiek afgesloten met 2 raadsvergaderingen op 29 en 31 oktober. Een verslag op hoofdlijnen.

 

Bestemmingsplan Kolfschoterdijk: Met de grootst mogelijke tegenzin voor

Aan de Kolfschoterdijk 6-10 worden 3 bestaande woningen gesloopt en vervangen door 4 nieuwe woningen. Een opsteker voor het buitengebied, ware het niet dat het plan dichtbij een kalverhouderij ligt, waardoor het leefklimaat van de woningen ‘slecht’ is en ook zou de nieuwbouw de kalverhouderij in de toekomst mogelijk kunnen hinderen in zijn ontwikkeling. Gezien de huidige jurisprudentie over dergelijke ontwikkelingen is dat laatste echter niet waarschijnlijk. Uiteindelijk stemde de SGP bij monde van raadslid Izaäk van Ekeren schoorvoetend voor.  Hij deed dat door na een grondige uiteenzetting de volgende 3 vragen te beantwoorden:

1)      Worden de belangen van de naastgelegen veehouderij voldoen worden geborgd? Antwoord: Ja.

2)      Worden de rechten van de aanvrager, 3 bestaande woningen en voldoende sloopmeters voor een extra woning, voldoende gehonoreerd? Antwoord: Ja.

3)      Ontstaat er na realisatie een situatie waarbij de kwaliteit van het buitengebied wordt verbeterd? Antwoord: Ja.

Duurzaamheid Kadernotitie: Onbruikbaar

Het (naar eigen zeggen) groenste college ooit presenteerde de langverwachte kadernotitie duurzaamheid. Wethouder Van Es had reeds lang geleden aangekondigd dat hij dit najaar zou gaan ‘leveren’. Duurzaamheid is een belangrijk thema. Maar hier zijn vooral geen woorden (daar ontbreekt het niet aan) maar daden nodig. De kadernota bevatte zelf bevatte geen enkel concreet kader voor Scherpenzeel. De meerderheid van de raad, inclusief de SGP, stelde voor dit agendapunt niet te behandelen. Wel werd college opgeroepen zo snel mogelijk met concretere kaders en maatregelen voor Scherpenzeel te komen.

Externe Raadsadviseur: Zorgvuldigheid voorop

De uitwerking van de toekomstvisie is in volle gang en zal tot besluitvorming leiden in december. Dat vraagt veel van de gemeentelijke organisatie en de gemeenteraad. Bewust hebben we er voor gekozen om daarvoor geen extern bureau in te huren, maar het zelf te doen, met een praktische insteek. Afgelopen zomer realiseerden de fracties van de SGP en GBS zich dat we ons bij dit werk zouden moeten laten adviseren door een externe adviseur. We hebben die gevonden in de persoon van de heer M. Bogerd uit Urk. De aanstelling van de heer Bogerd is in gang gezet door een raadsbreed ingediend initiatiefvoorstel. Voor meer informatie, klik hier.

Volkstuinvereniging Scherpenzeel: Betere behandeling waardig

De Volkstuinvereniging Scherpenzeel had van de gemeente nogal cru de boodschap gekregen dat de tuinvereniging na het seizoen 2020 van de huidige locatie moet vertrekken. Als alternatief voor slechts 2 jaar werd een perceel achter de huidige begraafplaats aangeboden, maar dat gedeelte kan slechts de helft van de tuinoppervlakte bevatten. In de opinie ronde benadrukte de SGP-er Maarten Zwankhuizen dat deze vereniging, die geen subsidie vraagt, ongelijk behandeld wordt ten opzichte van allerlei verenigingen. En die ook na zoveel jaren aan het lijntje gehouden te zijn, wel recht heeft op een betere behandeling. Wethouder Tonnis van Dijk heeft vervolgens toegezegd te willen werken aan de structurele oplossing voor de vereniging. Waarvan akte!

Scouting: Eindelijk nieuwbouw

Een deel van de Scouting is tijdelijk gehuisvest aan de Nieuwstraat, maar wil nieuw bouwen bij de huidige hoofdlocatie aan de Breelaan. Een logische keuze. In de achterliggende jaren zijn gesprekken gevoerd over oplossingen, waarbij ruimtelijke en financiële knopen moesten worden doorgehakt. Uiteindelijk lag er nu een collegevoorstel op tafel: de scouting kan het bestaande clubgebouw uitbreiden doordat de gemeente de kosten van het bouwrijp maken op zich zal nemen (€ 89.000,-) en een renteloze lening te verstrekken van € 75.000,- (in 15 jaar af te lossen).

Aanvankelijk leek het alsof alle partijen elkaar wilden gaan overklassen in extra steun voor de scouting, maar men vond elkaar in een raadsbreed gesteund amendement, waarin extra financiële mogelijkheden geboden worden, waaronder een grotere renteloze lening die over een langere termijn afgelost kan worden. SGP-er van Deelen gaf aan dat zijn partij het doel en de vereniging van harte steunt. Al in de opinieronde deed hij een voorstel voor een renteloze lening van € 100.000,- en aflossingstermijn van 30 jaar, maar uiteindelijk kwam het amendement als gezamenlijke inzet van de Scherpenzeelse raad uit de bus.

Regionale Energiestrategie: Grote gevolgen

Onze landelijke overheid verplicht lagere overheden (provincies, gemeenten) tot vergaande veranderingen op gebied van energie en warmte, de zogenaamde energie- en warmtetransitie. Dit alles als gevolg van onder andere het klimaatakkoord. Nu is de SGP voor een verantwoorde energietransitie, met aandacht voor het bewaren van de schepping! Maar dat de overhaaste en onbezonnen plannen van de overheid (‘van gas los’) onze voorkeur niet heeft, moge duidelijk zijn, maar daar kunnen we lokaal helaas niet veel aan doen.

Het energie- en warmtevraagstuk wordt uitgewerkt in 32 regio’s die elk een regionale energiestrategie (RES) moeten maken. Voor onze gemeente gebeurt dat in Regio Foodvalley verband. De gevolgen van regionale energiestrategie zal de komende jaren grote impact op onze regio hebben. Bedenk dat er veel energie opgewekt moet worden met de huidige technologieën omdat de vergunningen reeds in 2025 geregeld moeten worden. Dat zal dus vooral op basis van zon en wind zijn.

In zijn bijdrage stond SGP-er Izaäk van Ekeren vooral stil bij het feit dat het nu om algemene kaders voor de aanpak van deze RES gaat. Om Scherpenzeel een democratische gedragen bijdrage te laten leveren diende Van Ekeren een motie in om een klankbordgroep van raadsleden in te stellen die betrokken is bij de ontwikkeling van de RES. Verder steunde de SGP een amendement van GBS waarvan de kern neerkomt op het volgende:

1)      Het college in de publieke stuurgroep RES niet eerder akkoord gaat met de concept RES dan dat de raad -op zijn vroegst in april 2020- het besluit heeft genomen om op basis van dit document het vervolgproces en de onderhandelingen met rijk, provincies en andere partijen in te gaan.

2)      Het college in de publieke stuurgroep niet eerder akkoord gaat met de definitieve RES dan dat de raad heeft ingestemd met de definitieve RES.

Begroting: Kat en muisspel

In juni is besloten dat bij de komende begroting tijdelijke maatregelen genomen worden om de ambtelijke organisatie te versterken. Dit in afwachting van het detailonderzoek naar de uitwerking van de toekomstvisie. Als dat bekend is in december, dan zullen aanvullende maatregelen besloten worden, met een financiële paragraaf. Het college voerde dit raadsbesluit netjes uit, en zo was dus de begroting beleidsarm en in lijn met het eerdere besluit. Voor bijdrage van de SGP over de begroting, klik hier.

Uitgerekend de coalitiepartijen Pro Scherpenzeel en Christen Unie, en in mindere mate ook het CDA, hadden forse kritiek op deze begroting. De kern de bijdragen was dat de begroting nog onduidelijkheden vertoonde over de (bestuurlijke) toekomst van Scherpenzeel. Dat dit eerder was besloten, bleek even vergeten. Sterker nog, termen als ‘foefjes’, ‘trucjes’, ‘niet reëel’, en ‘niet eerlijk’ werden gebruikt, met name door de twee coalitiepartijen. Het eind van het liedje was overigens dat deze partijen de begroting steunden, zij het met een stemverklaring. Het college leek het nog mooi te vinden ook. Enfin, SGP-er Zwankhuizen vergeleek dit met een kat-en-muisspelletje: telkens een klap uitdelen en dan weer aardig doen. Zo heeft deze coalitie geen oppositie meer nodig.



GRATIS! Vier de democratie! ...

PRO Scherpenzeel PRO Scherpenzeel Scherpenzeel 18-08-2019 10:49

GRATIS! Vier de democratie! https://www.democratiefestival.nu

Het ‘eerlijke’ verhaal

PRO Scherpenzeel PRO Scherpenzeel Scherpenzeel 27-07-2019 08:51

Natuurlijk heeft de fractie van PRO Scherpenzeel overwogen om per vraag een antwoord te geven. Maar uiteindelijk gaat het er om waarom wij als PRO fractieleden allemaal de politiek zijn ingegaan. Om mensen het eerlijke verhaal te vertellen en wel op basis van ons progressief gedachtengoed. Daarom ons antwoord in een betoog.

Natuurlijk zouden wij het geweldig vinden als we als Scherpenzeel een zelfstandige gemeente zouden kunnen blijven. De door ons gebruikte bijzin is dan altijd dat daarbij de dienstverlening van de gemeente niet in gedrang moet komen en dat een zelfstandige gemeente betaalbaar moet blijven ook voor de laagste inkomensgroepen.

De dienstverlening moet dan wel voldoen aan moderne eisen, zoals digitaal werken, een andere rol van gemeente bij ruimtelijke ordening en slim opereren door regionaal samen te werken. De laatste jaren hebben ambtenaren en ook colleges aangegeven dat de omvang van ons ambtenarenkorps voldoende was voor de basisvoorzieningen maar niet voldoende om invulling te geven aan innovatie, digitalisering, samenwerking en nieuwe wetgeving. Bij de toekomstvisie ging het om een doorkijk tot 2030 en gezien de taken die van de Rijksoverheid overgaan naar de gemeente wordt dat moeilijk. Nu komt binnen het sociaal domein het Beschermd wonen als taak het komend jaar op het bordje te liggen van de gemeente en dit zal ook grote inspanningen vergen.

Deze geluiden zijn diverse malen geuit in aanwezigheid van alle fracties. En ook recentelijk hebben diverse ambtenaren haarfijn toegelicht hoe er roofbouw wordt gepleegd op onze hardwerkende ambtenaren. De uitkomsten dat er minimaal 14 ambtenaren tekort zijn om aan de basisvoorwaarden te voldoen komen dan ook niet als een verrassing.

De afgelopen jaren is de begroting vaak met moeite kloppend gemaakt. Zo moesten we recentelijk bij de kadernota de reserve sociaal domein aanboren om nog in de zwarte cijfers te blijven. Vaak zijn we afhankelijk van de meevallers in de bijdrage van het Rijk om onze lasten te kunnen dekken. We hebben nog een redelijke algemene reserve maar die kan snel uitgeput raken bij structurele tekorten.

Het zijn deze twee zaken die gaan wringen voor ons dorp. Bij 14 ambtenaren extra spreken we over extra uitgaven van circa 1,1 miljoen euro per jaar, die niet uit de inkomsten betaald kunnen worden. De gemeentelijke belastingen zullen hierdoor moeten stijgen tot wel 300 á 400 euro per gezin/eenheid per jaar.

De eerlijke vraag is dan ook “is zelfstandigheid u deze extra kosten waard?”

Natuurlijk zullen de kosten ook bij fusering mogelijk stijgen en we willen hier als PRO ook graag een financiële onderbouwing voor, maar dat is wel de éérlijke vraag!

De provincie Gelderland is in beeld gekomen door grote conflicten in het college voor 2018, integriteitsonderzoeken en onvoldoende visie op onze gemeente en daadkracht om dit te realiseren. Dit beeld is nog versterkt door de schoffering van onze burgemeester in de raadsvergadering van 27 juni jongstleden. Natuurlijk was er een structuurvisie, maar het daadwerkelijk uitvoering geven aan de visie werd langzaam ter hand genomen. Soms waren we een speelbal van een projectontwikkelaar en soms werden we wakker van een integraal plan van de ondernemersvereniging.

Als verantwoordelijke raadsleden blijft voor PRO Scherpenzeel het kompas gericht op dienstverlening, betaalbaarheid en op het vlak van bestuurskracht zou een kritische blijk op ons eigen functioneren ons sieren.

Als er partijen zijn die op basis van bovenstaand verhaal willen suggereren dat we tegen zelfstandigheid zijn, rest maar één antwoord: de enige juiste keuze wordt gemaakt op basis van het eerlijke verhaal.

Willem Schuur

Fractieleider PRO Scherpenzeel

https://barneveldsekrant.nl/eind-dit- ...

PRO Scherpenzeel PRO Scherpenzeel Scherpenzeel 24-07-2019 15:21

https://barneveldsekrant.nl/eind-dit-jaar-duidelijkheid-over-fusie-barneveld-scherpenzeel-621534

Begin 2019 werd de Toekomstvisie ...

ChristenUnie ChristenUnie Scherpenzeel 28-06-2019 13:28

Begin 2019 werd de Toekomstvisie Scherpenzeel gepresenteerd. In de Toekomstvisie staat beschreven wat voor soort gemeente Scherpenzeel wil zijn. In een vervolgonderzoek hebben we bekeken wat nodig is om die toekomstvisie ook waar te kunnen maken. De uitkomsten van dit onderzoeken zijn verwerkt in een rapport. Dit rapport, met de titel ‘Zelfbewust Scherpenzeel’, gaat vooral over wat er bestuurlijk en organisatorisch nodig is, om alles te doen wat we als gemeente móeten doen, en daarnaast ook nog onze ambities waar te kunnen maken. Het rapport is scherp. Soms onprettig scherp, maar wel realistisch. Als we kijken naar alles wat er op gemeenten af komt, moeten we concluderen dat Scherpenzeel het niet zelf kan. Veel lijkt goed te gaan. Maar zowel de ambtelijke organisatie als het gemeentebestuur zijn vooral gericht op actie, het hier en nu, dat wat direct nodig is. Beleid, strategie en visie sneeuwen onder bij gebrek aan capaciteit. De conclusie van het rapport is, dat er een flink aantal medewerkers – met de bijbehorende kosten - bij moet komen om alleen al ‘de basis op orde te krijgen’. Daarnaast moet de kwaliteit van het bestuur omhoog. In de regio FoodValley zijn we nauwelijks nog geloofwaardig als gelijkwaardige partner. De vraag is, op welke manier wij dit kunnen waarmaken. Eén ding staat vast, samenwerking is noodzakelijk. De ChristenUnie is van mening dat er snel duidelijkheid moet komen. De oplossing die wordt gekozen moet wat ons betreft toekomstbestendig zijn, dat wil zeggen dat we op de ingeslagen weg tot tenminste 2030 door moeten kunnen. Daarnaast moet het betaalbaar zijn, ook voor de langere termijn. Dit zijn twee belangrijke uitgangspunten bij het besluit over de toekomst van Scherpenzeel, dat wat ons betreft nog dit jaar wordt genomen. Met dit rapport in de hand zal de gemeente de komende tijd verschillende samenwerkingsvormen en -partners verder onderzoeken. De inwoners worden hierbij betrokken. We houden u vanzelfsprekend op de hoogte van verdere ontwikkelingen.

Toekomstvisie Scherpenzeel

ChristenUnie ChristenUnie Scherpenzeel 28-06-2019 09:23

https://scherpenzeel.christenunie.nl/k/n11392/news/view/1277459/588314/het-huidige-huis-scherpenzeel-by-nc.jpg

Begin 2019 werd de Toekomstvisie Scherpenzeel gepresenteerd. In de Toekomstvisie staat beschreven wat voor soort gemeente Scherpenzeel wil zijn. In een vervolgonderzoek hebben we bekeken wat nodig is om die toekomstvisie ook waar te kunnen maken. De uitkomsten van dit onderzoeken zijn verwerkt in een rapport.

Dit rapport, met de titel ‘Zelfbewust Scherpenzeel’, gaat vooral over wat er bestuurlijk en organisatorisch nodig is, om alles te doen wat we als gemeente móeten doen, en daarnaast ook nog onze ambities waar te kunnen maken.

Het rapport is scherp. Soms onprettig scherp, maar wel realistisch. Als we kijken naar alles wat er op gemeenten af komt, moeten we concluderen dat Scherpenzeel het niet zelf kan. Veel lijkt goed te gaan. Maar zowel de ambtelijke organisatie als het gemeentebestuur zijn vooral gericht op actie, het hier en nu, dat wat direct nodig is. Beleid, strategie en visie sneeuwen onder bij gebrek aan capaciteit.

De conclusie van het rapport is, dat er een flink aantal medewerkers – met de bijbehorende kosten - bij moet komen om alleen al ‘de basis op orde te krijgen’. Daarnaast moet de kwaliteit van het bestuur omhoog. In de regio FoodValley zijn we nauwelijks nog geloofwaardig als gelijkwaardige partner. De vraag is, op welke manier wij dit kunnen waarmaken. Eén ding staat vast, samenwerking is noodzakelijk.

De ChristenUnie is van mening dat er snel duidelijkheid moet komen. De oplossing die wordt gekozen moet wat ons betreft toekomstbestendig zijn, dat wil zeggen dat we op de ingeslagen weg tot tenminste 2030 door moeten kunnen. Daarnaast moet het betaalbaar zijn, ook voor de langere termijn. Dit zijn twee belangrijke uitgangspunten bij het besluit over de toekomst van Scherpenzeel, dat wat ons betreft nog dit jaar wordt genomen.

Met dit rapport in de hand zal de gemeente de komende tijd verschillende samenwerkingsvormen en -partners verder onderzoeken. De inwoners worden hierbij betrokken. We houden u vanzelfsprekend op de hoogte van verdere ontwikkelingen.

Fascinerende presentatie van Urgenda ...

PRO Scherpenzeel PRO Scherpenzeel Scherpenzeel 20-06-2019 19:13

Fascinerende presentatie van Urgenda bij de informatieronde van Gemeente Scherpenzeel. Het is tijd voor actie. Nu!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.