Nieuws van D66 in Zutphen inzichtelijk

8 documenten

Nieuwe fractievoorzitter

D66 D66 Zutphen 24-11-2019 20:18

 

Vrijdag 22 november j.l. heb ik het stokje van het fractievoorzitterschap van Ingrid Timmer overgenomen.

Na een jarenlang passief lidmaatschap heb ik eind 2016 de stap gezet om lokaal binnen D66 actief te worden. Het enthousiasme dat ik aantrof binnen bestuur en fractie werkte aanstekelijk. Het maakte dat ik als fractieondersteuner niet lang hoefde na te denken toen ik gevraagd werd om mij kandidaat te stellen voor de gemeenteraadsverkiezingen. Ik heb met veel plezier meegewerkt aan het schrijven van het verkiezingsprogramma en aan het uitvoeren van de campagne. Vanaf maart vorig jaar zet ik mij als raadslid binnen de fractie in. Het is jammer dat we opnieuw in de oppositie zitten maar we zetten ons met net zoveel elan in voor het verwezenlijken van onze speerpunten en idealen. Vanaf vandaag doe ik dat in een nieuwe rol, waarbij onze ingezette lijn zal worden voortgezet. Mijn stijl is direct, pro-actief, inzetten op verbinding en wenselijke veranderingen. De skyline van Zutphen verandert en Zutphen wordt mooier en aantrekkelijker. Tegelijkertijd worden onze problemen zichtbaarder en scherper (sociaal domein, houdbaarheid financiën, duurzaamheid, basisvoorzieningen niet op orde), dat vraagt om een ander functioneren van de gemeenteraad. Op het laatste D66 congres werd het mooi verwoord. Er zijn genoeg naar de mond-praat-partijen, D66 is de partij van de ongemakkelijke boodschap en het eerlijke verhaal. Wij merken dat binnen de bestuurlijke cultuur in Zutphen dit niet altijd kan rekenen op een warm onthaal. Toch is er zonder tegenspraak geen samenspraak en dat is noodzaak om tot een krachtiger stadsbestuur te komen. We staan voor duidelijke keuzen die richting geven en waar we verantwoordelijkheid voor nemen. Wij blijven ons als fractie inzetten voor: een stad waarin je kunt zijn wie je bent, Zutphen als cultuurstad voor de regio, een duurzame stad, een stad met een evenwichtiger sociale-economische- structuur en een stad die actief is in bestuurlijke vernieuwing.

Het is fijn werken in een goed samenwerkend team. Doordat Rein Rutten als raadslid gaat toetreden is er een vacature van forumlid waar we zo spoedig mogelijk invulling aan gaan geven.

Yvonne ten Holder.

Alles komt goed………

D66 D66 Zutphen 10-11-2019 17:58

Vandaag bespreken we met elkaar als raad de begroting 2020. Ons belangrijkste instrument waarmee we sturing en kaders kunnen meegeven en vaststellen. Het blijft ons verbazen dat we hier niet echt tijd en ruimte voor nemen om met elkaar het debat over deze begroting te voeren. D66 wil in ieder geval een ordevoorstel voor het volgend jaar maken. Graag in het vervolg een speciale vergadering voor alléén de begroting. Het liefst ook nog uitgesplitst in programma’s. Zodat dit belangrijke document, waar onze ambtenaren hard aan hebben gewerkt, de tijd en aandacht krijgt die het verdient en zeker ook nodig heeft. Daarbij missen wij een beleid dan wel visie op personeelsplanning.. Wat voor soort gemeente willen wij zijn? Een groot ambtelijk apparaat met weinig inhuur of een regiegemeente met een klein ambtelijk apparaat die specifieke kennis inhuurt?

Als je het college hoort praten dan zitten we nog in zwaar en zorgelijke weer, maar gaan we echt de goede kant op. En ja wij zien dat er stappen gezet worden en ook grote, maar toch voelt deze begroting als of je het gesprek voert met een puber. Als je aan een puber vraagt om zijn kamer op te ruimen is steen vast de reactie: “ Jaaa dat doe ik zo!” Niet meteen, maar ook niet heel ver weg, zodat er niet echt iets te klagen valt, maar je ook niet in actie hoeft te komen. Precies hetzelfde beeld zien we de afgelopen jaren in Zutphen. Het College van B&W belooft ieder jaar te gaan starten met het vullen van de schatkist. Maar na een jaar blijkt daar weinig van terecht te komen. Is dat erg? Nee, want men belooft gewoon opnieuw dat het allemaal wel goed komt. Als D66 vragen wij al jaren om een realistische meerjarenbegroting Om een echte visie op lange termijn. Telkens weer is het antwoord: “ Jaaa, dat gaan we doen…” De insteek echter van deze begroting is wederom kost wat kost zorgen dat de begroting 2020 sluitend is. Hoe we het in de toekomst doen…..dat zien wel. Een beetje zoals de puber die der spullen onder het bed verstopt en de voorbereiding van het tentamen op het allerlaatste moment doet in de hoop dat het toch wel goed komt. Wat je niet ziet, is er niet.. Voorbeelden hiervan zijn het niet opnemen van het buurthuis Waterkracht na mei 2020, van het Taalhuis, toekomstplannen Hanzehof, Kaardenbol. Terwijl dit door ons en meerdere partijen gevraagd is tijdens de voorjaarsnota.

De wethouder heeft in 2018 en 2019 meerdere malen gezegd dat de begroting in 2021 en 2022 structureel dekkend zal zijn en onze algemene reserves,of te wel onze buffer en ons spaarpotje, zal verder gevuld worden en zal gaan groeien. Momenteel zit er in ons spaarpotje 1,2 miljoen , maar in 2023 is het niet alleen helemaal leeg, maar staan we zelfs in de min. En ook vandaag zullen we weer horen dat we het niet te zwart moeten zien want er zal wederom (“nee, nu ééécht mam”) beloofd dan wel uitgesproken worden dat we het spaarpotje echt gaan vullen. Laten we het niet hebben over ons weerstandsvermogen. Als onze puber een dergelijke weerstand heeft houden we hem binnen in quarantaine, uit angst dat hij zo ziek wordt dat hij het niet zal overleven. Als de puber te snel en te gehaast opruimt verschuift hij vaak spullen in plaats van keuzes te maken of hij gooit iets net te snel weg. Het verschuiven van het ene potje naar een ander potje zien wij gebeuren bij het Cleantechcentrum. Voorgaande jaren viel dat onder Krachtig Zutphen ook wel het focustraject genoemd. Nu heeft het haar eigen budget en daardoor creëer je slim een extra 125.000 Euro voor Krachtig Zutphen en is het als niet wettelijke taak regulier in de begroting opgenomen. Maar op de wettelijke taak van waardering en ondersteuning mantelzorgers gaan we juist verder besparen en bezuinigen!

Vandaar onze scepsis bij deze begroting. Niet het peil van de reserves, maar de terugkerende niet-nagekomen belofte om structureel geld toe te voegen, is ons een doorn in het oog. Zeker nu bekend is geworden dat ook aan het eind van 2019 weer niet teveel verwacht mag worden van het resultaat. Uit de laatste BURAP blijkt dat we 30% van de opgelegde bezuinigingen niet gaan halen. En de opbrengsten van de verhoging OZB gaan niet in de reserves maar daar vullen we de gaten mee..

Dezelfde puber overziet slecht wat de gevolgen op lange termijn zijn en gaat vaak voor het korte termijn succes. De intentie is er wel om ook de juiste keuzes te maken op langer termijn, maar alleen dat doen wat nu kan is wel een beetje saai. Dus zal de bewuste puber toch proberen dat ene feestje mee te kunnen pakken, ook al zou het beter voor school en zakgeld zijn om niet te gaan. Ook de gemeente zou er verstandig aan doen om focus te houden op de bezuinigingen en de hand op de knip te houden. Geen nieuwe projecten starten voordat oude zijn afgerond. Alleen nieuw beleid voor oud beleid. En net zoals een moeder die als zij onder bewindvoering staat geen extra schulden mag maken zal dit ook moeten gelden voor ons. Er is geen bereidheid bij coalitiepartijen om gezien onze opgaven en de haast die geboden is, het coalitieakkoord ondergeschikt te maken aan de huidige opgaven en over te gaan op een raadsakkoord. De coalitie kiest liever voor haar eigen binnen gehaalde punten die in het coalitieakkoord staan. Geen geld en budgetten besteden voordat ze er zijn en de basis op orde is. Denk aan een nieuwe parkeergarage en de roep om jongerenhuisvesting. Wij willen, nu er zeer beperkte middelen zijn, deze niet in stenen stoppen maar juist in mensen!

Om toch weer even bij onze puber te blijven. Als u ouder bent van een de puber herkent u vast dat een slechte boodschap vaak zo gaat:: Ja, ik heb een 4 voor mijn tentamen, maar dat ligt niet aan mij. Het was echt een zwaar tentamen en slecht opgesteld. En ja, ik heb een 4, maar de meeste in onze klas hadden het nog slechter gemaakt en de uitleg van de docent was echt heel slecht hoor. Ja, het klopt dat we structureel te weinig middelen vanuit het rijk krijgen. Ja, het klopt dat er nog veel meer gemeenten zijn met tekorten, maar onze eigen manier van handelen en het inzetten van beschikbare middelen maakt dat bij ons de zorgen en lasten nog hoger zijn dan bij vergelijkbare gemeenten. Denk aan het continue opstarten en wijzigen van organisaties en modellen. Wij zijn nu nog steeds bezig met de inrichting van ons sociaal domein in plaats van het sturen op beleid. Wij als raad kunnen ook niet sturen op beleid of op trends, want cijfers en gegevens zijn niet zichtbaar. Als raad tasten we eigenlijk nog steeds in het duister.

Naast het selectieve verhaal treedt er soms ook een selectief geheugen op. Oooo ik kan mij echt niet herinneren dat ik dat van jullie moest doen? Was dat een afspraak? Tijdens de voorjaarsnota is er raadsbreed een amendement aangenomen. “Overzicht structurele kosten: Vergeten? Waarom? Op basis hiervan zouden we juist de politieke keuzes kunnen maken. Het lijkt met de wijze waarop wij begroten, het selectief weglaten dan wel benoemen binnen de begroting alsof de raad bewust een veel te dicht bos wordt ingestuurd zodat zij letterlijke en figuurlijk door de bomen het bos niet meer kunnen zien. (de expert ingehuurd door de raad om haar meer inzichten te geven in de begroting heeft wel twee dagen nodig gehad om in deze begroting de onderlinge verbanden enigszins in kaart te kunnen brengen).

Tot slot. Vooruitschuiven en na mij de zonvloed is ook zo’n typisch pubergedrag . Ook dit zien we terug in de begroting. Een goed voorbeeld hiervan is het mogelijke verlies op de Noordenhaven van 1,6 miljoen uit te smeren over 25 jaar. We betalen daarvoor bijna 3 ton extra aan rente en kosten. Daarnaast hebben we in de voorjaarsnota een structurele doorontwikkeling van 1,4% vastgesteld. Deze wordt in de meeste programma’s niet behaald. Met als uitschieter programma Duurzame leefomgeving met een verhoging van 23,6%. Wat D66 betreft een buitengewoon slecht beleid. Fouten/verliezen die wij nu maken moet je ook nu nemen anders schuif je eigen falen af op toekomstige generaties.

Als D66 willen wij juist meer volwassen gedrag met elkaar zien. Niet wegduiken en alles proberen zo weg te moffelen om maar de grote baas, provincie en rijk, tevreden te houden. Nee juist volwassen sterk gedrag vertonen door te gaan staan voor waar we in geloven. Wat heeft een gemeente als Zutphen minimaal nodig aan voorzieningen? Wat snijden we niet weg voor onze inwoners of doen we alsof we het door trucjes wel kunnen regelen. Wat is onze sociale koers? Het kan niet alleen gaan om bezuinigingsmaatregelen! Zonder visie kan je geen concrete doelen stellen, inrichtingsprincipes vaststellen. Nee toon lef! Maak duidelijk wat een gemeente als Zutphen nodig heeft. Wat voor soort gemeente willen en kunnen wij zijn. Maak een echte realistisch begroting en laat dan ook zien waar het te kort zit. Geef een eerlijk en helder signaal af naar Provincie en rijk. Er zijn gemeenten in het land zoals Zwijndrecht die geen mooi weer meer gaan spelen. Rijk/ Provincie dit is het budget wat u ons geeft. Dit is wat we ervoor kunnen doen, maar wij staan voor onze visie en voor ons beleid.

Wat we zeker moeten doen bij financiële tekorten is realistisch begroten en dit budget neutraal uitvoeren. Het besluit in de voorjaarsnota om realistisch te begroten voor 2020 levert een lastenverzwaring van bijna 2 miljoen in deze begroting op dat er niet is!

D66 heeft voor het amendement “Armoedebeleid” gestemd en tegen het amendement “Overeenkomsten commerciële bedrijven” en de motie “transitie sociaal domein”. De motie van Zorg hebben we aangehouden om gelijktijdig te bespreken met de voorstellen voor verder bezuinigingen in het fysieke domein en bedrijfsvoering. Het College zal in januari 2020 met voorstellen hiervoor komen. De fractie heeft ook tegen de programmabegroting 2020-2023 gestemd.

Bijlagen Begroting 2020 ,ingediende moties en amendementen Programmabegroting Zutphen 2020-2023 Motie verdieping transitie sociaal domein Amendement Stoppen van overeenkomsten met commerciële bedrijven in sociaal domein Amendement Armoedebeleid Motie van Zorg

Perspectief, bezuinigingen of kapitaalvernietiging?

D66 D66 Zutphen 26-08-2019 16:56

De zomervakantie begint voor velen van ons ten einde te lopen en ook het politieke reces loopt tegen zijn eind. Wij hopen dat iedereen heeft genoten van de vrije tijd samen met familie en vrienden en net zoals de fractie weer vol energie zit en zin heeft het normale ritme te gaan oppakken. Wij gaan ons er hard voor maken dat het dit jaar er beter uit gaat zien voor ons mooie Zutphen. Wij zijn ons er van bewust dat er veel werk en moeilijke keuzes en beslissingen voor ons liggen. Besluiten en keuzes die wij niet alleen kunnen maken. De hoop is dan ook dat de raad elkaar op de belangrijke thema’s zoals zorg, onderwijs, wonen en natuurlijk de financiën beter weet te gaan vinden.

Terwijl iedereen een beetje afstand nam en probeerden zijn of haar rust te vinden tijdens het reces, kwamen er via het nieuws verontrustende berichten binnen. Grote bezuinigen bij Perspectief en een wijziging van beleid zonder dat wij als raad hierover zijn meegenomen. De stad Zutphen heeft de afgelopen decennia landelijke bekendheid opgebouwd met haar wijkaanpak en haar onafhankelijke wijkteams. Ook de gemeenteraad en het college van B&W hebben de afgelopen jaren het goed functioneren van de sociale wijkteams van stichting Perspectief geroemd. Het is volgens ons kapitaalvernietiging dat jarenlange investeringen, opgebouwde vertrouwensrelaties en expertise nu verloren dreigen te gaan.

Het is een feit dat de gemeente Zutphen fors moet bezuinigen, maar D66 durft de stelling aan dat het uitvoeren van de taken van de sociale wijkteams door de gemeente zelf, echt niet goedkoper zal zijn dan door Perspectief als maatschappelijke organisatie.

Bovendien is het voor D66 van cruciaal belang dat de inwoners van Zutphen niet op alle fronten afhankelijk worden van de gemeente, maar terecht kunnen bij de sociale wijkteams als onafhankelijk en laagdrempelig loket in de toegang van zorg, werk en inkomen.

Reces of geen reces ons raadslid, Yvonne ten Holder heeft hier schriftelijke vragen over gesteld. Wij hebben het college gevraagd deze te beantwoorden voordat de bezuinigingen in het forum behandeld wordt.

Schriftelijke vragen Perspectief

Code Rood

D66 D66 Zutphen 16-05-2019 14:29

De fractie van D66 Zutphen-Warnsveld geeft code rood af voor jarenlang financieel wanbeleid.

De accountant zei in de zomer van 2018: “Als Zutphen een bedrijf zou zijn waren we failliet”. Zo slecht is de financiële situatie. Als het roer niet snel omgaat zal Zutphen onder curatele van de Provincie staan en de rekening betaald moeten gaan worden door de burgers. Hoe is dit zo gekomen?

Het rekenkameronderzoek legt bestuurlijke patronen bloot waaruit blijkt dat de raad verkeerde, te weinig of te laat informatie krijgt.

In het gepresenteerde onderzoek “Wankel geheel” schetst de Rekenkamer Commissie een ontluisterend beeld van de manier waarop het College van B&W met de financiën omgaat.

D66 ziet haar bange vermoedens bewaarheid worden, het onderzoek laat zien dat er sprake is van financieel wanbeleid en het niet serieus nemen van de gemeenteraad. De Rekenkamer Commissie geeft een bikkelhard oordeel over de wijze waarop het College van B&W met de financiën omgaat. Zij zegt in het rapport dat de raad stelselmatig, te laat of niet geïnformeerd is over de juiste bedragen dan wel de consequenties van de besluiten. Ook was de financiële informatie regelmatig té optimistisch van toon en van slechte kwaliteit.

Illustratief is het voorbeeld toen onze fractie vroeg om een financieel overzicht van de reserve Sociaal Domein bij de voorjaarsnota in 2017. We hebben daar maanden op moeten wachten en de cijfers werden pas ruim een half jaar later uitgereikt in het voorjaar 2018. Alle financiële besluiten voor 2018 waren toen inmiddels genomen.

De rekenkamer commissie trekt op basis van het onderzoek ook de conclusie dat de gemeenteraad zijn controlerende rol niet heeft kunnen uitvoeren. Wij vinden dat als iemand van het College van B&W, inclusief de Burgemeester ziet dat er forse tekorten dreigen, de gemeenteraad direct in kennis gesteld moet worden. Dit vinden wij algemene beginselen van behoorlijk bestuur. Ook de gemeentewet stelt dat Wethouders en Burgemeester een actieve informatieplicht naar de raad hebben.

Het College van B&W geeft hiermee blijk van minachting van de raad, waardoor de raad de mogelijkheid wordt ontnomen om zijn taak uit te voeren en het college te controleren. Er wordt in Zutphen een op deze manier loopje genomen met de democratie. En nog steeds maakt het College goede sier met geld dat er niet is, in het volste vertrouwen dat het wel goed gaat komen. Zie onder andere het plan voor vernieuwing van de Lange Hofstraat, uitvoering IJsselkade, verplaatsten van de kermis. Bezuinigingen van dit jaar worden niet gehaald, maar alles komt goed…

Op deze manier zien wij grote kans dat Zutphen onder curatele komt te staan van de Provincie. Onder curatele van de provincie staan betekent dat de Provincie, de gemeente draconische bezuinigingen oplegt en verhogingen van belastingen, waarover wijzelf geen zeggenschap meer hebben. Terwijl er nu al forse bezuinigingen op het sociaal beleid liggen met grote gevolgen voor onze zorg, welzijn, sport, en cultuurvoorzieningen.

Het is zuur dat wij als D66 fractie in de raad jarenlang en veelvuldig gewezen hebben op het ontbreken van de benodigde financiële onderbouwingen en gevolgen van voorstellen van het College. Regelmatig werden wij hierom door andere partijen weggehoond. D66 zou alleen van het geld zijn. Maar het goed uitvoeren van alle gemeentelijke taken die er liggen kan je met het beschikbare geld dat er is, maar één keer goed doen! Een financieel gezonde gemeente heeft voldoende geld voor veiligheid, zorg, armoedebestrijding, het vergroten van kansen op de arbeidsmarkt en extra ondersteuning voor mensen die dit nodig hebben.

D66 is van mening dat er aanstaande maandag 20 mei 2019, een inhoudelijk verantwoordingsdebat in de raad gevoerd moet worden over dit onderzoeksrapport. Op belangrijke cruciale momenten lijkt het vaak alsof de Gemeenteraad Zutphen als geheel niet bestaat. Zeker we hebben raadsvergaderingen maar daar is tot nu toe altijd een grote scheidslijn: het is coalitie versus oppositie. Wij hopen dat de gemeenteraad aanstaande maandag opstaat en eigentijdse politiek laat zien om de grote opgaven die we hebben het hoofd te bieden. De raad als sterk stadsbestuur, dat is broodnodig in onze prachtige gemeente.

Sociaal Domein Zutphen, géén kwestie van alleen boekhouden!

D66 D66 Zutphen 08-03-2019 11:47

De gemeente Zutphen heeft een groot financieel probleem. Vier jaar na de decentralisaties in het sociaal domein zijn de reservepotten leeg. Elk jaar wordt ruim 10 miljoen teveel uitgegeven. Dit is de nalatenschap van het vorige college. Het nieuwe college is hard aan de slag gegaan om de zaken binnen het sociaal domein op de rit te krijgen en financieel gezond te maken.

Leidraad is rapport Berenschot met diverse besparingsvoorstellen. Berenschot roept het College op een visie Sociaal Domein op papier te zetten, waarin staat wat Zutphen de komende jaren wel en niet meer gaat doen. Ook wij als raadsfractie dringen hierop aan.

Maar dit is niet gedaan. De gehele bezuinigingsoperatie wordt ingezet zonder een brede toekomstvisie op goede zorg. Het bezuinigingsplan is een boekhoudkundige bezuiniging met als doel om de zware en dure zorgvraag terug te dringen.

D66 is ervan overtuigd dat er goede voorliggende voorzieningen beschikbaar moeten zijn. Deze algemene voorzieningen zijn vele malen goedkoper. Uit onderzoek blijkt dat met de uitgave van één euro er minimaal tien euro bespaard wordt. De gemeente heeft wettelijke zorgtaken en een zorgplicht voor haar inwoners. Maar, op deze voorzieningen wordt per medio 2019 eveneens fors bezuinigd. Dit gaat er hard inhakken: 21% hierop bezuinigen staat gelijk aan de keuze in welke wijk van de 5 wijken in Zutphen-Warnsveld, kunnen deze voorzieningen geheel geschrapt worden?

Algemene en voorliggende voorzieningen zijn laagdrempelige en wijkgerichte activiteiten zoals ontmoetingsactiviteiten, inloopactiviteiten, taalhuisactiviteiten, bezoek- en buddy projecten etc.. Herijking van het beleid voor algemene voorzieningen is een doorlopend proces doordat het altijd om de verdeling van schaarse financiële middelen gaat en veranderende maatschappelijke behoeften. Vanzelfsprekend moeten dubbelingen eruit gehaald worden en moet men zoeken naar de meest efficiënte aanpak. Als deze voorzieningen echter moeten krimpen in plaats van dat ze door toename van de vraag kunnen groeien, zal de dure en zwaardere zorg niet kunnen afnemen. Bijvoorbeeld: de dure geïndiceerde dagbesteding voor ouderen kan niet teruggedrongen worden als er onvoldoende ontmoetingsactiviteiten en samen eetactiviteiten in de wijk zijn.

D66 pleit juist voor het financieel investeren in deze laagdrempelige wijkgerichte activiteiten. Hierbij is een analyse van de wijk en een prognose van de zorgvraag, de basis van de inrichting van de sociale infrastructuur in de wijk. De belangrijkste voorwaarden om dit goed in te kunnen richten zijn al beschikbaar en operationeel zoals de wijkregisseur, sociaal wijkteam, wijkcentrum, wijkagent, wijkverpleging.

Een ander groot probleem is dat de bezuinigingen samengaan met een groeiende vraag naar zorg en een geheel nieuwe gemeentelijke uitvoeringsorganisatie voor het sociaal domein. Hierdoor is de kans groot dat van alles weinig terecht komen.

WAT NU? Als we het noodzakelijke resultaat: toegankelijke, betaalbare, organiseerbare  goede zorg willen behalen, zal er volgens D66 een gedegen plan van aanpak met tijdsplanning opgesteld moeten worden.

Eerst een visie en daarna pas kunnen college en raad samen de volgende puzzel gaan leggen:

Wat zijn onze wettelijke taken en kosten? Welke bovenwettelijke voorzieningen vinden wij daar bovenop noodzakelijk? Hoe ziet de zorg vraag eruit in de komende jaren? Wat zijn de kritische succesfactoren?

Eén daarvan is wat D66 betreft een verankering van de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor dit plan van aanpak, bijvoorbeeld in een raadsakkoord. Alleen dan is er een kans, om met de door ons genoemde metafoor voor de sociaal, economische en financiële problematiek van onze gemeente te spreken: de mammoettanker 180 graden te draaien.

En dat …….. is niet alleen een kwestie van boekhouden.

Yvonne ten Holder  D66 raadslid

“Geen concrete plannen om risicoplafonds bij het spoor aan te passen”

D66 D66 Zutphen 18-02-2019 10:21

Wij begrijpen heel goed dat er zorgen leven bij mensen in onze regio naar aanleiding van de berichtgeving in de krant om de risiconormen voor vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor aan te willen passen. Hierop hebben wij gezamenlijk met de andere D66 fracties in de regio, zowel lokaal als provinciaal, aandacht gevraagd bij de Tweede Kamerfractie en de Staatssecretaris.

In antwoord op de vele vragen die de berichtgeving opriep heeft de staatssecretaris recent een uitgebreide reactie gegeven. Deze brief vindt u hier.

Wij zijn blij om nu zwart op wit te zien dat er geen concrete plannen zijn om risicoplafonds aan te passen. En dat de staatssecretaris aangeeft dat zij het gesprek aangaat met de betrokken lokale overheden. Dat geeft een helder signaal aan omwonenden dat het belang van de veiligheid rond het spoor ook in Den Haag wordt erkend en dat er ingezet wordt om die, samen met de regio, verder te verbeteren.

Natuurlijk blijven wij samen met onze Tweede Kamerfractie dit dossier nauwlettend volgen. En we zullen onze invloed blijven uitoefenen om de veiligheid op en rond het spoor verder te verbeteren.

De fracties van D66 in de gemeenten Zutphen, Apeldoorn, Deventer, Lochem, Amersfoort en de Statenfracties van de provincies Gelderland, Overijssel en Utrecht.

Huibert Brouwer, raadslid

Motie van afkeuring Sociaal Domein

D66 D66 Zutphen 13-03-2018 07:33

Op maandagavond was de laatste raadsvergadering voor de gemeenteraadsverkiezingen. En wat voor één.

Raadslid Carel vroeg wanneer het College duidelijkheid kan geven over de toekomst van de Hanzehof (antwoord: niet voor de zomer – oftewel een jaar vertraging vanuit de gemeente). De motie over hoogspanning onder de grond werd unaniem aangenomen. Én: er werd een amendement ingediend in het kader van begroting Sociaal Domein. D66 wil een pas op de plaats maken voordat we de zoektocht in cijfers voortzetten en een miljoen uitgeven aan een onzekere toekomst. Een motie van afkeuring werd ook aangenomen; de afkeuring is uitgesproken over de gewijzigde begroting 2018 van het Plein en het feit dat er ineens 40 fte bij is gekomen (van 106 naar 160) zonder dat de Raad daarvan wist.

D66 wil een pas op de plaats. Wat moet? En wat willen we? Eerst een sterk beleid, dan pas de uitvoering. D66 wil op weg naar een sterk bestuur in het Sociaal Domein!

Hieronder staat de tekst die lijsttrekker Ingrid Timmer uitsprak als toelichting op het amendement.

‘Wij hebben vanavond een amendement ingediend om het college te dwingen een pas op de plaats te nemen. Afgelopen 4 jaar zijn wij als raad intensief bezig geweest met de inrichting van het sociaal domein, Plein en Delta. Steeds weer zijn de plannen van het college in deelgebieden aangeboden. Ook zijn plannen gewijzigd n.a.v. onderhandelingen onderweg. In eerste instantie het samengaan van Plein en Delta, later het zelf ontwikkelen van een werkbedrijf. Daarnaast liep of loopt nog het traject rondom de organisatie en uitvoering rondom het Plein en dan hebben we het nog niet gehad over de WMO en de bijzondere plannen rondom de huishoudelijk hulp.

Dit college heeft er één grote zoektocht van gemaakt en in kleine niet overzichtelijke brokken aangeleverd. Na verzoek van D66 en andere partijen om nu eens echt een integraal overzicht te geven kwam de schrik pas echt. Niet alleen het geld is op, maar de tekorten zijn gigantisch. Bij Het Plein zo’n 10 miljoen, bij Jeugdzorg zo’n 4 miljoen en de reserves zijn zo goed als leeg. Wat D66 niet begrijpt is dat dit college aangeeft dat zij deze tekorten niet zagen aankomen. Hoe kan dit? Een college is verantwoordelijk voor de geleverde zorg en de budgetten die daarbij horen. Daar moet opgestuurd worden en als het college merkt dat het niet in de pas loopt, moet er gelijk bij gestuurd worden.

Een tekort van 10 miljoen kan en mag niet over het hoofd gezien worden. Wij vragen ons dan ook sterk af hoe de wethouder van Financiën dit ziet? Heeft hij niet eerder aan de bel kunnen trekken?

We horen veel ‘smoesjes’. De tekorten van het rijk, maar die zijn maar oorzaak van de helft van het tekort. De andere gemeenten – die niet zouden willen samenwerken. De organisatie van het Plein dat het niet goed zou doen. Maar nergens horen we wat de rol van de wethouder is geweest. Zowel als bestuurder van het Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur als wethouder met deze portefeuille.

We zijn nu 4 jaar verder en dus eigenlijk even ver als 4 jaar geleden. Alleen is onze reservepot ook nog leeg.

Daarom willen we nu – in plaats van maar door te gaan vanuit een kokerblik en gescheiden wegen – eerst een pas op de plaats maken. Maak eerst duidelijk wat wettelijk moet, wat wij bovenwettelijk hebben afgesproken te willen doen en hoe dit verhoudt tot de budgetten die er zijn. Naar aanleiding van deze verhoudingen moeten wij beleidskeuzes maken: wat gaan we wel en wat gaan we niet doen? Pas als dat duidelijk is willen we kijken naar de uitvoeringsoplossingen. En niet andersom.

D66 bekruipt toch ook erg sterk het gevoel dat het college deze wethouders bewust ervoor hebben gekozen om pas nu naar voren te komen met de vraagstukken waar wij nu voor staan. Op deze wijze wordt de nieuwe raad met een grote taakstelling opgezadeld.’

Stichting Huishoudelijke Hulp van de baan

D66 D66 Zutphen 30-01-2018 17:35

Al sinds de eerste plannen om een stichting op te richten voor Huishoudelijke Hulp, heeft D66 Zutphen argumenten aangevoerd deze plannen niet uit te voeren. We zijn dan ook zeer blij dat ons advies aan de Raad is gehoord en dat de stichting niet zal worden opgezet. Een nieuw voorstel, met het open house model in combinatie met een werknemerscoöperatie, werd met een meerderheid (18 voor en 10 tegen) aangenomen.

D66 Zutphen heeft hard getrokken aan deze koerswijziging, door met omstanders, andere raadsleden, het college en adviseurs te praten over alternatieven. Fractievoorzitter Ingrid Timmer: “Dit is waar wij al die tijd voor gewerkt hebben.”

Lees hier ons opiniestuk over Huishoudelijke Hulp:

‘D66 is voor goede zorg  en duurzame arbeidsvoorwaarden,  maar dan wel op een manier die voor jaren in stand gehouden kan worden. Dat zien we niet gebeuren met een gemeentelijke stichting; resultaten uit het recente verleden (denk aan bestuurlijke perikelen rond PlusOV , het plein en het zwembad) tonen dat onze gemeente zich beter niet als uitvoerder kan bewegen, in welke sector dan ook.’

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.