Nieuws van politieke partijen in Scherpenzeel over CDA inzichtelijk

10 documenten

Gedeputeerde Staten heeft geen vertrouwen in zelfstandig Scherpenzeel

CDA CDA Scherpenzeel 04-06-2020 10:23

Dit besluit van GS komt voor het CDA niet onverwacht. Vorig jaar hebben wij diverse malen in opinie-ronde en raad duidelijk gemaakt dat het CDA grote twijfels heeft bij zelfstandig verder gaan. Er is een te groot financieel gat, dat niet structureel gedekt kan worden, er zijn te veel twijfels bij bestuurskracht en er lijkt geen eerlijke vergelijking te zijn gemaakt tussen beide zelfstandigheid en herindeling. De nieuwe Kadernota heeft deze twijfels niet kunnen wegnemen, er zijn te veel open eindjes. Daarnaast zijn wij fel tegen de plannen om ruim duizend extra woningen te gaan bijbouwen in ons dorp. In de toekomstvisie hebben we duidelijk gekozen voor het behoud van het groene karakter van het dorp, dat gaat hiermee volledig verloren. Het is jammer dat het zo lang heeft moeten duren, want intussen zijn kostbare tijd en geld verloren gegaan en is onze onderhandelingspositie richting Barneveld er niet sterker op geworden. We roepen nu alle partijen op om ons gezamenlijk sterk te maken om de voorzieningen die we hebben veilig te stellen in de onderhandelingen met de gemeente Barneveld.

Gedeputeerde Staten heeft geen vertrouwen in zelfstandig Scherpenzeel

CDA CDA Scherpenzeel 04-06-2020 10:23

Dit besluit van GS komt voor het CDA niet onverwacht. Vorig jaar hebben wij diverse malen in opinie-ronde en raad duidelijk gemaakt dat het CDA grote twijfels heeft bij zelfstandig verder gaan. Er is een te groot financieel gat, dat niet structureel gedekt kan worden, er zijn te veel twijfels bij bestuurskracht en er lijkt geen eerlijke vergelijking te zijn gemaakt tussen beide zelfstandigheid en herindeling. De nieuwe Kadernota heeft deze twijfels niet kunnen wegnemen, er zijn te veel open eindjes. Daarnaast zijn wij fel tegen de plannen om ruim duizend extra woningen te gaan bijbouwen in ons dorp. In de toekomstvisie hebben we duidelijk gekozen voor het behoud van het groene karakter van het dorp, dat gaat hiermee volledig verloren. Het is jammer dat het zo lang heeft moeten duren, want intussen zijn kostbare tijd en geld verloren gegaan en is onze onderhandelingspositie richting Barneveld er niet sterker op geworden. We roepen nu alle partijen op om ons gezamenlijk sterk te maken om de voorzieningen die we hebben veilig te stellen in de onderhandelingen met de gemeente Barneveld.

Grote tegenstellingenBestemmingsplan Kolfschoterdijk: Met de grootst mogelijke tegenzin voorDuurzaamheid Kadernotitie: OnbruikbaarExterne Raadsadviseur: Zorgvuldigheid vooropVolkstuinvereniging Scherpenzeel: Betere behandeling waardigScouting: Eindelijk nieuwbouwRegionale Energiestrategie: Grote gevolgenBegroting: Kat en muisspel

SGP SGP ChristenUnie CDA Scherpenzeel 04-11-2019 00:00

 

“Met zo’n coalitie heb je geen oppositie meer nodig”. Dat was de typering die SGP-er Maarten Zwankhuizen gaf aan de verhoudingen in de Scherpenzeelse politiek in deze roerige oktobermaand. Coalitiepartijen Pro Scherpenzeel en Christen Unie lieten weinig over van de begroting, maar stemden verder gewoon voor. De maand oktober werd politiek afgesloten met 2 raadsvergaderingen op 29 en 31 oktober. Een verslag op hoofdlijnen.

 

Bestemmingsplan Kolfschoterdijk: Met de grootst mogelijke tegenzin voor

Aan de Kolfschoterdijk 6-10 worden 3 bestaande woningen gesloopt en vervangen door 4 nieuwe woningen. Een opsteker voor het buitengebied, ware het niet dat het plan dichtbij een kalverhouderij ligt, waardoor het leefklimaat van de woningen ‘slecht’ is en ook zou de nieuwbouw de kalverhouderij in de toekomst mogelijk kunnen hinderen in zijn ontwikkeling. Gezien de huidige jurisprudentie over dergelijke ontwikkelingen is dat laatste echter niet waarschijnlijk. Uiteindelijk stemde de SGP bij monde van raadslid Izaäk van Ekeren schoorvoetend voor.  Hij deed dat door na een grondige uiteenzetting de volgende 3 vragen te beantwoorden:

1)      Worden de belangen van de naastgelegen veehouderij voldoen worden geborgd? Antwoord: Ja.

2)      Worden de rechten van de aanvrager, 3 bestaande woningen en voldoende sloopmeters voor een extra woning, voldoende gehonoreerd? Antwoord: Ja.

3)      Ontstaat er na realisatie een situatie waarbij de kwaliteit van het buitengebied wordt verbeterd? Antwoord: Ja.

Duurzaamheid Kadernotitie: Onbruikbaar

Het (naar eigen zeggen) groenste college ooit presenteerde de langverwachte kadernotitie duurzaamheid. Wethouder Van Es had reeds lang geleden aangekondigd dat hij dit najaar zou gaan ‘leveren’. Duurzaamheid is een belangrijk thema. Maar hier zijn vooral geen woorden (daar ontbreekt het niet aan) maar daden nodig. De kadernota bevatte zelf bevatte geen enkel concreet kader voor Scherpenzeel. De meerderheid van de raad, inclusief de SGP, stelde voor dit agendapunt niet te behandelen. Wel werd college opgeroepen zo snel mogelijk met concretere kaders en maatregelen voor Scherpenzeel te komen.

Externe Raadsadviseur: Zorgvuldigheid voorop

De uitwerking van de toekomstvisie is in volle gang en zal tot besluitvorming leiden in december. Dat vraagt veel van de gemeentelijke organisatie en de gemeenteraad. Bewust hebben we er voor gekozen om daarvoor geen extern bureau in te huren, maar het zelf te doen, met een praktische insteek. Afgelopen zomer realiseerden de fracties van de SGP en GBS zich dat we ons bij dit werk zouden moeten laten adviseren door een externe adviseur. We hebben die gevonden in de persoon van de heer M. Bogerd uit Urk. De aanstelling van de heer Bogerd is in gang gezet door een raadsbreed ingediend initiatiefvoorstel. Voor meer informatie, klik hier.

Volkstuinvereniging Scherpenzeel: Betere behandeling waardig

De Volkstuinvereniging Scherpenzeel had van de gemeente nogal cru de boodschap gekregen dat de tuinvereniging na het seizoen 2020 van de huidige locatie moet vertrekken. Als alternatief voor slechts 2 jaar werd een perceel achter de huidige begraafplaats aangeboden, maar dat gedeelte kan slechts de helft van de tuinoppervlakte bevatten. In de opinie ronde benadrukte de SGP-er Maarten Zwankhuizen dat deze vereniging, die geen subsidie vraagt, ongelijk behandeld wordt ten opzichte van allerlei verenigingen. En die ook na zoveel jaren aan het lijntje gehouden te zijn, wel recht heeft op een betere behandeling. Wethouder Tonnis van Dijk heeft vervolgens toegezegd te willen werken aan de structurele oplossing voor de vereniging. Waarvan akte!

Scouting: Eindelijk nieuwbouw

Een deel van de Scouting is tijdelijk gehuisvest aan de Nieuwstraat, maar wil nieuw bouwen bij de huidige hoofdlocatie aan de Breelaan. Een logische keuze. In de achterliggende jaren zijn gesprekken gevoerd over oplossingen, waarbij ruimtelijke en financiële knopen moesten worden doorgehakt. Uiteindelijk lag er nu een collegevoorstel op tafel: de scouting kan het bestaande clubgebouw uitbreiden doordat de gemeente de kosten van het bouwrijp maken op zich zal nemen (€ 89.000,-) en een renteloze lening te verstrekken van € 75.000,- (in 15 jaar af te lossen).

Aanvankelijk leek het alsof alle partijen elkaar wilden gaan overklassen in extra steun voor de scouting, maar men vond elkaar in een raadsbreed gesteund amendement, waarin extra financiële mogelijkheden geboden worden, waaronder een grotere renteloze lening die over een langere termijn afgelost kan worden. SGP-er van Deelen gaf aan dat zijn partij het doel en de vereniging van harte steunt. Al in de opinieronde deed hij een voorstel voor een renteloze lening van € 100.000,- en aflossingstermijn van 30 jaar, maar uiteindelijk kwam het amendement als gezamenlijke inzet van de Scherpenzeelse raad uit de bus.

Regionale Energiestrategie: Grote gevolgen

Onze landelijke overheid verplicht lagere overheden (provincies, gemeenten) tot vergaande veranderingen op gebied van energie en warmte, de zogenaamde energie- en warmtetransitie. Dit alles als gevolg van onder andere het klimaatakkoord. Nu is de SGP voor een verantwoorde energietransitie, met aandacht voor het bewaren van de schepping! Maar dat de overhaaste en onbezonnen plannen van de overheid (‘van gas los’) onze voorkeur niet heeft, moge duidelijk zijn, maar daar kunnen we lokaal helaas niet veel aan doen.

Het energie- en warmtevraagstuk wordt uitgewerkt in 32 regio’s die elk een regionale energiestrategie (RES) moeten maken. Voor onze gemeente gebeurt dat in Regio Foodvalley verband. De gevolgen van regionale energiestrategie zal de komende jaren grote impact op onze regio hebben. Bedenk dat er veel energie opgewekt moet worden met de huidige technologieën omdat de vergunningen reeds in 2025 geregeld moeten worden. Dat zal dus vooral op basis van zon en wind zijn.

In zijn bijdrage stond SGP-er Izaäk van Ekeren vooral stil bij het feit dat het nu om algemene kaders voor de aanpak van deze RES gaat. Om Scherpenzeel een democratische gedragen bijdrage te laten leveren diende Van Ekeren een motie in om een klankbordgroep van raadsleden in te stellen die betrokken is bij de ontwikkeling van de RES. Verder steunde de SGP een amendement van GBS waarvan de kern neerkomt op het volgende:

1)      Het college in de publieke stuurgroep RES niet eerder akkoord gaat met de concept RES dan dat de raad -op zijn vroegst in april 2020- het besluit heeft genomen om op basis van dit document het vervolgproces en de onderhandelingen met rijk, provincies en andere partijen in te gaan.

2)      Het college in de publieke stuurgroep niet eerder akkoord gaat met de definitieve RES dan dat de raad heeft ingestemd met de definitieve RES.

Begroting: Kat en muisspel

In juni is besloten dat bij de komende begroting tijdelijke maatregelen genomen worden om de ambtelijke organisatie te versterken. Dit in afwachting van het detailonderzoek naar de uitwerking van de toekomstvisie. Als dat bekend is in december, dan zullen aanvullende maatregelen besloten worden, met een financiële paragraaf. Het college voerde dit raadsbesluit netjes uit, en zo was dus de begroting beleidsarm en in lijn met het eerdere besluit. Voor bijdrage van de SGP over de begroting, klik hier.

Uitgerekend de coalitiepartijen Pro Scherpenzeel en Christen Unie, en in mindere mate ook het CDA, hadden forse kritiek op deze begroting. De kern de bijdragen was dat de begroting nog onduidelijkheden vertoonde over de (bestuurlijke) toekomst van Scherpenzeel. Dat dit eerder was besloten, bleek even vergeten. Sterker nog, termen als ‘foefjes’, ‘trucjes’, ‘niet reëel’, en ‘niet eerlijk’ werden gebruikt, met name door de twee coalitiepartijen. Het eind van het liedje was overigens dat deze partijen de begroting steunden, zij het met een stemverklaring. Het college leek het nog mooi te vinden ook. Enfin, SGP-er Zwankhuizen vergeleek dit met een kat-en-muisspelletje: telkens een klap uitdelen en dan weer aardig doen. Zo heeft deze coalitie geen oppositie meer nodig.



Ongewenste eensgezindheidAlgemene Plaatselijke Verordening: Verslechtering beleid ZondagsrustBasiswaterketenplan: Streven naar maximale maatregelen tegen acceptabele kosten en lastenIntegraal VeiligheidsplanStarterslening: steuntje in de rug voor starters op de woningmarkt

SGP SGP CDA Scherpenzeel 19-04-2019 00:00

 

Een korte vergadering, waarin belangrijke besluiten werden genomen. Helaas kon niet voor alle besluiten gezegd worden dat het een goede richting was. Verslag van de raadsvergadering van 11 april jl.

Algemene Plaatselijke Verordening: Verslechtering beleid Zondagsrust

Om kort te zijn: de nieuwe algemene plaatselijke verordening bevat veel goede zaken. Zoals: extra mogelijkheden tegen geluidsoverlast, een verbod op ballonnen oplaten, mogelijkheden om vuurwerkoverlast tegen te gaan. De SGP-fractie staat achter deze maatregelen, al hebben we over het verbod tot oplaten ballonnen gezegd dat dit best wel een inspanning vraagt om voor die jonge kinderen een leuk, onschuldig alternatief te bedenken. Juist dit is voor de leeftijdsgroep een leuke activiteit. De fractie heeft burgemeester De Vries opgeroepen om met de kinderburgemeester in overleg te gaan. Als gebaar naar de kleine kinderen. Waarvan akte!

Helaas bevatte de APV ook een verruiming van de sluitingstijden van de horeca een half uur op zondagnacht (02:30 uur in plaats van 02:00 uur). Deze verruiming was bij de start van deze coalitie al triomfantelijk aangekondigd. Dit zou de Scherpenzeelse samenleving echt verder helpen, zo leek het. Nu lag het voorstel dus op tafel. De motivatie van het college om dit te verruimen was zwak. Op antwoorden van schriftelijke vragen leek het meer op een moeten dan op een vraag vanuit de samenleving. Verder gaven coalitie-partners een verschillende motivatie voor deze verruiming. Kort samengevat: volgens college kon het geen kwaad, volgens coalitie-partijen CU, GBS en Pro Scherpenzeel een verrijking. Waar de coalitie op vele fronten weinig eensgezindheid vertoonde in het achterliggende jaar, is dit kennelijk het verbindende element.

We hebben onze bezwaren onder woorden gebracht middels een amendement, dat helaas alleen de steun van het CDA kreeg. Doel van het amendement was de sluitingstijd op 02:00 uur te handhaven. Niet dat dit ons ideaal is, dat is voldoende bekend, maar in de weerbarstige politieke praktijk was dit ons signaal om niet een beleidsverslechtering door te voeren. Andere motieven waren de inconsistentie van dit beleid met het evenementenbeleid en het streven van het college naar alcoholmatiging.

Het onderdeel van de APV dat college mogelijkheden biedt om vuurwerkoverlast tegen te gaan was niet nieuw, maar was aanleiding voor een debat. Als SGP hebben we via een motie het college opgeroepen maatregelen uit te werken ter beperking van overlast. Het gaat er niet om ‘even’ alle vuurwerk uit Scherpenzeel te weren. Het gaat om het signaal dat afgegeven wordt bij het beperken van overlast, tegemoet komend aan mens, dier en milieu. Alle partijen, uitgezonderd GBS, steunde de motie.

Basiswaterketenplan: Streven naar maximale maatregelen tegen acceptabele kosten en lasten

Ter voorbereiding van het gemeentelijkrioleringsplan (GRP) is het Basiswaterketenplan opgesteld. Hierin is de situatie van riolering en (hemel)waterafvoer beschreven. Ook worden er aanbevelingen gedaan om de kans op wateroverlast in de toekomst te beperken. In de aanpak worden 3 varianten onderscheiden: No Regret, Focus en Maximaal. De maatregelen hebben effect op de kans op wateroverlast en het percentage van de bebouwde kom waar wateroverlast kan voorkomen.

De samenhang tussen de varianten is moeilijk te vinden en er is onvoldoende uitgewerkt welke keuzes er kunnen worden gemaakt en wat de financiële consequenties zijn. Door slimmer met de huidige voorziening om te gaan en de maatregelen in fases uit te voeren kan flink bespaard worden op de kosten.

Door GBS en SGP is een amendement ingediend waarin wordt gekozen voor de variant Maximaal als leidraad voor het GRP, maar met de opdracht in een duidelijke matrix aan te geven:

- welke maatregelen worden genomen;

- de geraamde kosten per maatregel;

- het jaar van uitvoering;

- de alternatieven, inclusief de risico’s en effecten ervan.

 Na een beperkt debat is het amendement raad breed aangenomen.

 

Integraal Veiligheidsplan

Regelmatig vindt in de raad een herijking plaats van het veiligheidsbeleid. In het beleidsplan en de uitvoeringsmaatregelen worden de prioriteiten voor het veiligheidsbeleid weergegeven. Veel aandacht gaat uit naar drugshandel, gebruik en druggerelateerde overlast, high-impact crimes, cybercrime en ondermijning. Als fractie hebben we het plan gesteund. We zijn het eens met de aanpak en de prioritering. Wel hebben we aandacht gevraagd om ook aandacht te blijven houden voor kleine zaken, zoals vernieling straatmeubilair, vernielingen in het park, en andere zaken die ergernis veroorzaken. Als dergelijke zaken niet aangepakt wordt, tast dit het rechtsgevoel van de burger aan. En de aangiftebereidheid, die toch al laag is in Scherpenzeel, zal nog verder dalen. Juist het verhogen van de aangiftebereidheid moet aandacht krijgen.

Starterslening: steuntje in de rug voor starters op de woningmarkt

Het college heeft een oude maatregel die niet meer in gebruik was, weer afgestoft en up-to-date gemaakt. Het biedt mogelijkheden voor (meestal jongere) starters een woning in Scherpenzeel te kopen, waar zij het net niet redden om de hypotheek rond te krijgen bij bestaande geldverstrekkers. De raad was unaniem voor dit plan.

De wind in de rug, maar blijven opletten graag!Diftar: Minder restafval, een beter milieuBegroting: Mooi resultaat, maar het wil nog niet heel hard met lastenverlaging

SGP SGP ChristenUnie CDA Scherpenzeel 10-11-2018 00:00

 

Na het uitspreken van het ambtsgebed, deze keer door Marieke van de Beek van de Christen Unie, opent burgermeester van Rhee de raadsvergadering. Ze wenst alle raadsleden wijsheid toe in de keuzes die gemaakt moeten worden betreffende de begroting voor het komende jaar. Voordat de begroting aan de orde komt wordt eerst gesproken over diftar.

Diftar: Minder restafval, een beter milieu

Diftar gaat over het invoeren van flexibele tarieven van uw afvalstoffenheffing. Hoe beter u scheidt, hoe minder u betaald. Kortweg, u gaat enkele euro’s per leging van uw grijze container betalen. De invoering van diftar is een jaar uitgesteld wegens slechte communicatie naar de burger. Dit jaar heeft het college zich beter voorbereid. Alle partijen zijn overwegend positief en wijzen er vooral op dat de burger goed geïnformeerd moet worden, zodat diftar een succes wordt. Henk Brons van Gemeente Belangen Scherpenzeel (GBS) geeft er deze woorden aan: ‘We gaan diftarren! Makkelijke voor de één, wennen voor een ander.’ De SGP vraagt aandacht voor de toename in kosten voor met name één-persoonshuishoudens van € 25,- per jaar. Ook pleit de SGP sterk voor het gratis wegbrengen van restafval bij de milieustraat. Deze maatregel draagt bij aan het succes van diftar. Izaäk van Ekeren roept namens de SGP de griffie op om een excursie voor de raadsleden te organiseren naar de milieustraat van de gemeente Utrechtse Heuvelrug. Na het plenaire debat en moment van schorsing wordt besloten dat de motie van de GBS over duidelijke communicatie naar de burger wordt aangepast. Op voorstel van de SGP wordt hieraan toegevoegd dat de burger ook duidelijk geïnformeerd moet worden over de voordelen van de milieustraat.

Begroting: Mooi resultaat, maar het wil nog niet heel hard met lastenverlaging

Het grootste thema van de avond is de programmabegroting. De coalitie van GBS, CU en PRO presenteren hiermee hun plannen voor 2019 en de navolgende jaren. Bij de vaststelling van de begroting wordt afgesproken hoe het gemeenschapsgeld het komende jaar besteed gaat worden. Erg belangrijk! Elke partij, van groot naar klein, geeft haar visie op deze begroting.

 

Maarten Zwankhuizen benoemd namens de SGP een aantal belangrijke zaken. Voor de volledige tekst, klik hier. Het is fijn als we als gemeente ‘de wind in de rug’ hebben. We zijn voor een goed financieel beleid. Er is een miljoen per jaar meer te besteden in vergelijking met 2015/2016. Tegelijkertijd blijven we kwetsbaar. We weten niet wat de toekomst brengt en welke keuzes Den Haag maakt. Maarten benadrukt dat aandacht voor de praktijk van belang is. Geen plannen voor duurzaamheid in 2020 maar nu! Bij duurzaamheid is goed rentmeesterschap, realisme en betaalbaarheid van belang. Het college moet aan het stuur blijven en leiderschap tonen. Ook als het gaat over ons centrum en we denken aan de plannen voor de verhuizing van de supermarkten. De aandacht voor veiligheid willen we ook benadrukken. Met name het aanpakken van snelheidsovertreders, zoals op de industrielaan. De huizenmarkt is in beweging. Er moet zowel aandacht zijn voor senioren als starters op de woningmarkt. Over al deze plannen in een tijd van voorspoed wensen we Gods zegen toe. Maarten haalt hierbij het voorbeeld aan van Jozef, de onderkoning in Egypte, die in vette jaren voorbereidingen trof voor de komende magere jaren.

 

De coalitiepartijen zijn vooral vol lof over de mooie begroting. Er klinken termen als: ‘een feestavond voor de coalitie’ en ‘het gaat goed met Scherpenzeel.’ GBS pleit vooral voor invoering van de starterslening voor onze eigen bevolking voor de aankoop van een huis. Ook de CU zit hiermee. De Christen Unie benadrukt verder zorg te hebben bij de invoering van de omvangrijke Omgevingswet. Ook pleiten ze voor rookvrije zones op bijvoorbeeld sportterreinen. Maarten Zwankhuizen vraagt zich af of de CU dan ook voor een vuurwerkverbod is? Dat kunnen ze niet bevestigen. Het CDA pleit voor een compact centrum zoals in het verleden besloten. Ook vragen ze zich af waarom er twee nieuwe ‘diesel’ bedrijfswagens door de gemeente worden aangeschaft. Moet dat niet elektrisch zijn? PRO Scherpenzeel ziet duurzaamheid niet als trend maar als noodzaak. Daar moet goed sturing aan worden gegeven.

 

De raad wil een aantal wijzigingen op de begroting. Zo wordt besloten op initiatief van de SGP dat het parkeeronderzoek al in 2019 wordt gedaan. Op deze wijze willen we zo snel mogelijk de problematiek aanpakken. De GBS vindt dat de burger de lastenverlichting ook moet merken. In samenwerking met enkel de SGP wordt besloten om de rioolheffing niet te laten stijgen in 2019. Overigens had de SGP dit al een jaar eerder voorgesteld, maar toen was GBS tegen. Gelukkig blijft de SGP consistent. Helaas is er geen verdere lastenverlaging aangekondigd door GBS, die daar in de opinieronde geen geheim van maakte dat te willen. Het voorstel van de SGP om als gemeente Scherpenzeel zich aan te sluiten bij de CO2-prestatieladder (een hulpmiddel als gemeente om vooruitgang in CO2-uitstoot/duurzaamheid/energiebesparing te meten) wordt unaniem aangenomen.

 

Na het debat over de programmabegroting volgt de stemming. SGP stemt in met de begroting van de coalitie, echter wel met een stemverklaring. De SGP is voor de begroting met uitzondering van de zaken die strijdig zijn met onze uitgangspunten, zoals onderwerpen die de zondagsrust betreffen.

 

Na afhandeling van de laatste punten wordt de raadsvergadering gesloten. Traditiegetrouw volgen de felicitaties aan burgemeester en wethouders voor de sluitende begroting en worden we getrakteerd op een kroket. Wel thuis!

Midland FMOntdek in deze ...

ChristenUnie ChristenUnie SGP CDA Scherpenzeel 16-03-2018 15:47

Integraal Plan Scherpenzeel

CDA CDA SGP Scherpenzeel 21-12-2017 16:47

De gemeente Scherpenzeel had in de regio FoodValley (FV) aangegeven dat we ons bedrijventerrein wilden uitbreiden. Een onderzoek had uitgewezen dat er in Scherpenzeel zelfs behoefte was aan 7,5 ha. Regio FV heeft deze wens echter niet gehonoreerd. Toch blijft het gemeentebestuur proberen dit alsnog voor elkaar te krijgen. Toen de OndernemersVereniging Scherpenzeel (OVS) hoorde van de uitbreiding van het bedrijventerrein hebben ze een plan bedacht (samen met adviesbureau Gieling), om deze ontwikkeling te koppelen aan een plan om de leefbaarheid en vitaliteit van ons dorp te verbeteren. We zijn blij dat er initiatieven komen vanuit de bevolking, maar hier zaten toch haken en ogen aan. De CDA-fractie kwam er al snel achter dat alle mogelijke mooie plannetjes die werden aangedragen door de OVS alleen konden worden betaald door een ontwikkelaar/belegger die in Scherpenzeel huizen mocht bouwen. En liefst bouwen op gronden op een A-locatie. We zagen ook niet de meerwaarde van de verschillende gepresenteerde plannetjes voor ons dorp. Het was ook een beetje vreemd dat die plannetjes zo boterzacht waren en bij het geringste commentaar weer konden worden gewijzigd. Volgens het CDA zou dit Integrale Plan de gemeente geld gaan kosten. Waar de belegger bouwt, kan Scherpenzeel niet zelf laten bouwen, dus dit gaat onherroepelijk ten koste van de grondopbrengsten voor de gemeente. Wij houden er niet van dat er veel geld aan de strijkstok blijft hangen. Wij hebben liever dat de gemeente zelf geld verdient aan de grondverkopen en voor dat geld samen met de inwoners en ondernemers de leefbaarheid en vitaliteit van ons dorp verbetert. Het centrumplan is daar een voorbeeld van. Geen overbodige dingen doen omdat we geld hebben, maar het geld nuttig besteden. Dat kunt u van het CDA verwachten. Het voorstel van het College was om alleen medewerking te verlenen aan uitbreiding van het bedrijventerrein. Toen een amendement van SGP, GBS en Pro werd aangenomen om ook € 50.000,- beschikbaar te stellen voor een onderzoek naar de haalbaarheid van de plannen van de OVS (volgens ons overbodig en dus weggegooid geld), werd het geamendeerde Collegevoorstel aangenomen met kleinst mogelijke meerderheid van SGP, GBS en Pro voor.

WALSTROLAAN - Collectief Particulier ...

VVD VVD SGP CDA Scherpenzeel 04-10-2017 13:16

WALSTROLAAN - Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) Het initiatief van een aantal bewoners van ons dorp om samen te kunnen wonen op een nieuw te bebouwen locatie aan de Walstrolaan (terrein CBS De Maatjes). De Raad moet de grondexploitatie vaststellen zonder dat we de plannen kennen, laat staan de statuten van de op te richten stichting die dit allemaal gaat verzorgen. De fractie van de VVD kan het initiatief waarderen maar de gehaaste besluitvorming niet. Wij willen gekend worden in de verder planvorming. Dan volgt de verrassing, twee raadsleden van de fractie van het CDA melden dat ze betrokken zijn en mogelijk ieder een woning willen kopen. Met de beraadslagingen doen ze niet mee, ze willen wel stemmen. De verwarring is enorm, er zijn maar weinigen in de raadzaal die dit hebben zien aankomen. Zeer ongebruikelijk dit staande de vergadering te melden, dat hoort op moment dat je betrokken worden bij een dergelijke verstrengeling van belangen. In dit geval bij voorbeeld in het presidium begin september. De eerste termijn start met GBS die een amendement heeft om de besluitvorming te knippen, wel de grondexploitatie vaststellen maar het plan en de voorwaarden waaronder mensen er kunnen gaan wonen op een later moment vast te stellen. Zo ook de overdracht van de grond aan de stichting. Nu blijkt dat er helemaal geen open inschrijving mogelijk is, er is namelijk sprake van selectie door de initiatiefnemers, een ballotagecommissie. Het wordt heter en heter in de zaal. Na de eerste termijn wordt er geschorst, niet voor vijf minuten. Het scheelt niet veel of men vliegt elkaar in de haren. Geweldig toch, die betrokkenheid bedoel ik. Als we allemaal weer wat bekoeld zijn gaat de vergadering verder. De voorzitter stelt voor eerst het plan en de statuten van de stichting verder uit te werken en het agendapunt in een opvolgende vergadering af te handelen. Olie op het vuur, de vlam slaat weer in de pan. Zo zelfs dat mijn vraag om een schorsing wordt overruled door de SGP. Wat hebben die nu weer voor belang? Het voorstel om te knippen was nog niet zo gek en het heeft geen haast, na de jaarwisseling is de besluitvorming vroeg genoeg! Uiteindelijk wordt alles een grote klucht (doet mij denken aan een gewaardeerd raadslid, inmiddels overleden in combinatie met ‘De Gijsbrecht’). Het raadsvoorstel wordt geamendeerd en aangenomen. We worden later nog weleens geïnformeerd. De VVD stemt tegen. Ik meen dat ik voor een collectief belang als raadslid was ingehuurd maar dat blijkt niet vanavond, individuele belangen spelen de hoofdrol in deze vergadering. Die twee CDA-ers. Nu die zijn van tafel gehaald en verbannen uit de raadszaal. Onder begeleiding van hun wethouder komen ze na de besluitvorming terug. Voelt u zich aangesproken om het liberale geluid te vertegenwoordigen, hetgeen naar mijn mening hard nodig is, sluit u zich dan aan bij de VVD. We hebben de mensen hard nodig om niet ten onder te gaan. Het zou zo maar eens kunnen zijn dat we anders niet met een VVD-lijst de verkiezingen in kunnen gaan. Hoe vervelend en frustrerend het soms op de donderdagavonden ook kan zijn, wij moeten een tegengeluid laten horen om een leefbare samenleving in Scherpenzeel te behouden. Niet voor liberalen alleen maar voor een ieder die in ons dorp woont. Gerrit Dijkstra Fractievoorzitter VVD Scherpenzeel

Veel lukt

VVD VVD SGP CDA Scherpenzeel 08-11-2015 02:40

Donderdag 29 oktober 2015 was de voltallige gemeenteraad van Scherpenzeel weer bijeen in ons Kulturhus De Breehoek. De VVD heeft maar liefst drie amendementen en een motie klaar liggen om de raadsvoorstellen, naar onze mening, te repareren. Als slotstuk staat de begroting 2016 – 2020 op de agenda.

https://scherpenzeel.vvd.nl/nieuws/8818/veel-lukt

Gezien de vergaderdiscipline kan het een latertje worden.

We hameren eerst een aantal ordestukken af. De meeste hebben betrekking op interne regelementen. Allemaal niet heel spannend. Onze burgemeester slaat er lustig op los.

Bij het onderhoud van groen hebben we een tekstueel amendement. De tekst suggereert dat het nieuwe contract met de Permar (voor de komende 5 jaar) voor het onderhoud van de openbare plantsoenen en de begraafplaatsen, allen op de begraafplaatsen van toepassing is. De beantwoording van de technische vraag hierover gaf een beeld dat er sprake is van uitbreiding van de werkzaamheden. Daarnaast was de tekst ook nog eens voor tweeërlei uitleg vatbaar!

We hadden in de commissie al aangekondigd dat we dit zouden repareren en ons voorstel ligt er. De coalitiepartijen vinden het amendement eigenlijk maar niets. Maar de intonatie bij het voorlezen van de tekst door de wethouder is voor hen ook onvoldoende de tekst te laten staan. Alleen het CDA blijft haar wethouder trouw. Het heeft allemaal niet heel veel om het lijf maar die wijziging is binnen en de openbare plantsoenen worden nu ook geschoffeld.

Dat contract met de Permar, dat is onze fractie in de huidige tijd veel te lang. Dat de mensen van de Permar de plantsoenen van de gemeente Scherpenzeel onderhouden vinden wij daarentegen een prima oplossing. Op deze wijze kunnen ook deze mensen op een normale wijze deel nemen aan onze samenleving, Ook zij hebben werk!

Vervolgens komt de financiële rapportage 2015. Let wel, de tweede verantwoording is van eind oktober. We hebben het al zo vaak gevraagd: hoe denkt college op basis van zo’n late rapportage nog bij te sturen? Naar onze mening onmogelijk. De verliescijfers, ruim drie ton, kunnen we als fractie om die reden voor kennisgeving aannemen. Nog bonter maakt het college het als het een restant (€ 26.000,-) van een budget van € 160.000,- na vier jaar nog wil behouden. Als je de discussie in de raad volgt gaan je de stekels recht overeind staan. Het budget is oorspronkelijk bedoeld voor de huisvesting van de bestuurlijke en ambtelijke organisatie in met name de villa. Vier jaar geleden in de haast in gang gezet met een overhaaste aanschaf van een lift. De lift staat ergens maar is nog niet in gebruik. Gaat ook nooit gebeuren. Geef maar aan Platteland Anders als mogelijk kunstobject in ons dorp.

Een motivering voor het nu nog vast houden van het restant budget staat niet in de toelichting van het raadsvoorstel. Creatief als de wethouder is, verzint die het staande de vergadering Het gaat over veiligheid van het personeel. Niet fraai blijkt uit de discussie die volgt. De gemeente Scherpenzeel heeft zich ook te houden aan de wet inzake het bieden van een veilige werkplek aan haar personeel. Dat hoeft naar onze mening geen vier jaar te duren.

Het amendement schrapt het restant budget en de motie laat de gelden toevloeien aan de algemene middelen. Met dank aan de ondersteuning door de GBS. Mocht het college alsnog met een aanpak van De Buitenplaats komen dan zien we wel een raadsvoorstel komen. De meerderheid is voor het schrappen. Alleen de SGP kronkelt zich in bochten om haar wethouder te steunen. Bijzonder gedrag verdient tenslotte navolging.

Aan het personeel is een bijdrage gevraagd om te bezuinigen. Men mag zelf kiezen hoe ze een bezuiniging van € 6.000,- denken in te vullen. Het maakt onderdeel uit van de begroting evenals de traditie van de kroketten bij een goedgekeurde begroting. De burgemeester doorbreekt die traditie door te melden dat er na afloop van de vergadering op kosten van de gemeenschap bitterballen geserveerd zullen worden. Er wordt stilletjes om mij heen wat gemord.

De begroting is sluitend en de gemeenteraad laat haar vergaderingen niet meer woordelijk schriftelijk vastleggen. De hierdoor gerealiseerde bezuinigingen wil onze fractie inzetten voor het ongedaan maken van de bezuinigingsopgave voor het personeel. Hoeven ze de koffie niet meer zelf te betalen of op zoek te gaan naar andere wegen die leiden tot het gewenste geld.

Het derde amendement lijkt eenvoudig de eindstreep te halen maar dat blijkt een misvatting. De coalitiepartijen hebben een opgelegde discipline, ook de ambtenaren moeten de bezuinigingen voelen. Ook ondanks de ruimte die in de sluitende begroting lijkt gevonden. Jammer, het was een aardige geste geweest richting het ambtelijk personeel. Wij laten ons de koffie en de borrel na afloop prima smaken, evenals de bitterballen.

De begroting wordt aangenomen. Wat wil je ook, de coalitie heeft de meerderheid. Voor elf uur sluit de burgemeester deze vergadering. Dat moet ook kunnen. Door de bezuigingsvoorstellen die pas op de agenda kwamen nadat de kadernota in het voorjaar was besproken, was er feitelijk sprake van twee kadernota’s voor de begroting uit.

 

Een korte blik op de begroting leert ons dat deze sluitend is. Geen bijzondere lastenverzwaringen voor ons als burgers maar ook een uiterst magere risicoparagraaf. We hebben nog wel de nodige gronden die we kunnen ontwikkelen. Daar hebben we in de achter ons liggende jaren fors (te fors) op afgewaardeerd. Met een aantrekkende markt zou het wel eens kunnen zijn dat die opbrengsten een positief effect aan hebben op de financiële positie van de gemeente Scherpenzeel. We hebben het dan over de wat langere termijn.

Op de korte termijn zal de huidige coalitie haar begroting niet kunnen realiseren. Evenals voorgaande jaren presenteren we wel een positief resultaat in de jaarverslagen maar dat doen we alleen maar door gelden te onttrekken aan de algemene reserve. We hebben eigenlijk een verlies. Heel simpel, er gaat jaarlijks meer uit de kas dan dat er in komt.

In de risicoparagraaf staan wel een aantal zaken benoemd maar we weten nu ook al dat er onvoorziene uitgaven gedaan moeten worden om het samenleven in onze gemeente aangenaam te houden.  Maar die paragraaf is veel te mager. Onderhoud van voorzieningen, groen en gebouwen kost nu eenmaal geld. Maar het evenwicht tussen gelden beschikbaar hebben voor verenigingen en het met elkaar evenementen organiseren is nagenoeg verdwenen. Het verdwijnt nu te veel in - commerciële - organisaties werkend in de zorg. Lees de stukken er maar op na en volg het recente zorgdebat van het CDA.

Ook de gemeente Scherpenzeel ontkomt niet aan de bezuinigingen. Beter, voer een gedegen beheer op de te besteden middelen en stel prioriteiten. Die liggen voor de fractie van de VVD duidelijk anders dan de huidige politieke lijn van verdeel en heers. Dat is dan ook reden om tegen de huidige begroting te stemmen.

 

Vriendelijke groet,

 

Gerrit Dijkstra

Fractievoorzitter VVD afdeling Scherpenzeel

Pittig!

VVD VVD CDA Scherpenzeel 29-06-2015 07:50

Impressie van de raadsvergadering van 25 juni 2015

De raadsvergadering van 25 juni heeft een korte agenda maar wel met pittige onderwerpen; programmarekening 2014, financiële rapportage en een kadernota 2016 – 2019. Dat wordt wat, ook het CDA heeft een groot aantal amendementen. Er is, na correctie door de meicirculaire nog een tekort van ruim €140.000,- in 2016 en de daarop volgende jaren zijn ook niet sluitend. Als het CDA financieel gaat corrigeren, dan wil de voltallige oppositie die amendementen wel steunen. Het beloofd inderdaad een leuke avond te worden.

Maar eerst de programmarekening 2014. Herinrichting van Ringbaan en bestrating van de Boslaan kosten €160.000,-. Wordt genoemd in de kadernota. Naar onze mening zijn deze kosten verbonden met de ontwikkeling van de school aan de Ringbaan. In mei en november 2014 heeft de gemeenteraad besloten over de nieuwbouw van de school en het bijbehorende bestemmingsplan. Veelvuldig werden deze herinrichtingen genoemd, mede om de kinderen veilig naar school te kunnen laten gaan. Daarom behoren deze kosten naar de mening van onze fractie verwerkt te worden in de programmarekening 2014. Het amendement daartoe wordt gesteund door het CDA en heeft een meerderheid. De wethouder probeert nog wel tegen te houden maar wordt teruggefloten door zijn ambtenaren. Het college kan terug naar de accountant.

De financiële rapportage laat een tekort zien. Eigenlijk wel gebruikelijk. Niemand heeft zin zijn tijd hier aan te besteden. Laat het college haar best maar doen om het negatieve resultaat om te buigen naar een positief resultaat.

Dan komt de klapper, de kadernota die volgens de coalitiepartijen geen kadernota mag heten. Er was namelijk een concept-amendement van deze partijen om de kadernota ter kennisgeving aan te nemen in plaats van vast te stellen. Dat kan in de democratie toch niet! Dan zou eind september pats boem de begroting moeten komen zonder dat een ieder zijn of haar ideeën voor de komende jaren kenbaar kan maken. De VVD was fel tegen dit amendement en heeft de pers gezocht om dit gedrocht van tafel te krijgen. Dat is gelukt, ook de coalitiepartijen zagen tijdig in dat dit amendement de aftocht naar de vuilnisbak zou moeten blazen.

Alleen het CDA had tijdens de raadsvergadering het lef te melden dat dit amendement een verkeerde keuze was. Sportief, ik kan niet anders zeggen. De beide andere partijen beperken zich enkel tot de algemene beschouwingen. Visieloos werd coalitieakkoord opgelezen.

De oppositiepartijen hebben in een voorvergadering de gelederen gesloten. Verder is er naarstig gezocht naar het presenteren van een sluitende begroting. Het lijstje daartoe werd tijdens de vergadering namens de oppositiepartijen door GBS gepresenteerd. Een forse opgave maar het regende dan ook amendementen. Het CDA deed dapper mee, zelfs met een amendement om een zorgpartij structureel met € 50.000,- te korten. Niet ten onrechte, het betreft een verhoging van de bijdrage maar het brengt de verantwoordelijk wethouder wel in een netelige positie. Veel van de amendementen halen de eindstreep. Gevolg een sluitende begroting, behoudens 2017. Amendementen zijn in tegenstelling tot een motie een wijziging van het raadsbesluit en derhalve een opdracht aan het college. Dat blijkt ook uit het overzicht dat, na wat korzelig reageren van de SPG, alsnog geprojecteerd wordt op de wand. Mooie cijfers en lege handen voor de beide echt christelijke partijen. Mooi resultaat maar of we er echt wat mee opschieten?

Beschouwen we na dan is een politieke overwinning op het moment altijd een mooi moment. Maar er zijn ook amendementen aangenomen die eigenlijk niet meer uitvoerbaar zijn. De verantwoordelijk portefeuillehouder moet dan wel echt bakzeil halen bij de betrokken partijen. Maar goed er staat altijd nog € 200.000,- speelgeld voor spiegeltjes en kraaltjes op de begroting vanaf 2017 en verder. Onder het mom we weten nog niet waaraan we het uitgeven maar dan hebben we als college de munten alvast maar binnen. Gemeenteraad weer buitenspel! Neemt niet weg dat de geamendeerde kadernota niet de meest realistische begroting zal op leveren. We zien wel in september waarmee het college komt.

Er is nog wel het nodige te doen wat we niet in de kadernota terug vinden. Denk aan het dossier de Breehoek, € 450.000,- tekort. Maar zet het eens af tegen het voorstel aanstaande woensdag in de gemeenteraad, rond vier ton voor uitbreiding van de aula op Lambalgen. Renteloze leningen aan een willekeurige ondernemer en een pachtcontract dat in 2020 af loopt. Laten we even geduld hebben eer dat we dat geld aan de begraafplaats uit geven. Het is niet de meest moderne faciliteit maar we hebben een aula en misschien zijn beide dossiers wel te combineren. Geeft ook wat extra dekking aan de Breekhoek.

Kortom, aanstaande woensdag wordt het weer pittig. Daarna reces en wordt het zomer!

 

Gerrit Dijkstra,

Fractievoorzitter VVD afdeling Scherpenzeel

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.