Nieuws van politieke partijen in Schiedam inzichtelijk

4 documenten

De Havenkerk in Schiedam, ooit door ...

Lokaal Onafhankelijk Schiedam (L.O.S.) Lokaal Onafhankelijk Schiedam (L.O.S.) Schiedam 19-09-2018 10:35

De Havenkerk in Schiedam, ooit door de toenmalige eigenaar weggegeven aan Johan Maasbach. Die liet het pand verpauperen en kreeg in ruil daarvoor in 2010 950.000 euro publiek geld bij de verkoop. De nieuwe eigenaar een stromanstichting van de gemeente knapte het met rijkssubsidies en de gelden uit fonds Schiedam Vlaardingen keurig op, De foto;s die u hier ziet zijn vrij recent na de opknapbeurt. De stichting, lees de gemeente, zit echter in haar maag met het pand. Het consorstium Boei, waar onder anderen Volker Wesssel, de NS en de Nederlandse gemeenten in zitten willen het dan wel gratis overnemen. Voorwaarde is wel dat er nog 650.000 euro subsidie bijgegeven wordt plus een grachtenpandje wat in de huidige staat minstends 350.000 euro waard is. Doen zegt een groot deel van de gemeenteraad. Het pand heeft immers een waarde van 0 euro. Blij dat we een gek gevonden hebben die het wil hebben. Lokaal Onafhankelijk Schiedam is niet zo gul met geld van en ander. Er is al 3,5 miljoen euro publiek geld in het pand geinvesteerd. Het pand ziet er prachtig uit en het lijkt ons gek dat er geen marktpartij te vinden is die het wil herbestemmen, zonder dat we er belastinggeld bij moeten geven. Wij zullen dan ook in de raadsvergadering één of meer moties indienen om de subsubsidieverstrekking tegen te gaan en om het weggeven van het naastgelegen pand te verhinderen.

Speech bij de installatie van de raadsleden

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP Schiedam 25-05-2018 18:37

Beste Schiedammers en collega’s raadsleden, voorzitter:

Een nieuw mandaat en dat van Godswege omdat de Schepper van hemel en aarde overheden heeft ingesteld en hun gezag wil bevestigen mits zij zich door Zijn Woord laten gezeggen. Wanneer het ontzag voor de Schepper wordt ondermijnd, valt ook het ontzag voor ouders en overheden weg. Het leven naar al Gods geboden, houdt een belofte van Leven met een hoofdletter in. Jezus stelde “Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld”.  Christelijke partijen dienen de Nederlandse rechtstaat juist vanwege de scheiding van kerk en staat. Zo kan iedereen in vrijheid van overtuiging en geloof de Schepper naar eer en geweten in deze samenleving dienen.  We zoeken de vrede te bevorderen in deze stad omdat dat de weg openhoudt je hier goed voor te bereiden op het komende Koninkrijk van God.

Ik zal daarom niet het specifieke belang van een of ander geloof verdedigen maar proberen de grondslagen van de Nederlandse rechtstaat te versterken. Daarom zijn wij voorvechters voor goede huwelijken en gezinnen, een rustdag in de week,meer handhaving tegen o.a. diefstal, mensenhandel, drugsgebruik en dat voor de wet iedereen gelijke rechten en plichten heeft. Dat zijn geen specifieke belangen van een bepaald groepering maar een gemeenschappelijk belang voor de hele Schiedamse gemeenschap. Dat zal helpen om in onderlinge vrede samen op te kunnen blijven trekken en zo deze stad op te bouwen.

Daarom is het verontrustend dat steeds meer kiezers hun stem uitbrengen voor een specifiek belang. Uiteraard zijn sommige partijen meer voor bomen, duurzaamheid, studenten, onderwijs, armoedebestrijding of ondernemers. Maar gelukkig gaan alle partijen over al deze onderwerpen hoewel dat nog niet voor elke partij zo duidelijk is. In hun partijnaam lijken sommige uitsluitend oog te hebben voor één specifiek belang of één groepering. Bijv. de Ouderenpartij  en het Algemeen Ouderen Verbond. Dat het AOV al enkele raadsperioden mee bestuurt en op sterkte is gebleven toont de veerkracht, betrokkenheid en draagkracht aan van een meedenkende achterban. Zij hebben in de voorgaande raadsperioden over alle aspecten van het stadsbestuur meegedacht. Alle andere partijen hebben even zo goed mede zorg gedragen voor de gerechtvaardigde wensen van ouderen.

Wij vertegenwoordigen in deze raad op gelijkwaardige wijze alle Schiedammers zonder aanzien van de persoon. Wanneer we over gelijkwaardigheid nadenken dan is er binnen de kaders van de Nederlandse rechtstaat alle ruimte voor Islamitische politieke partijen om hun bijdragen te leveren en te integreren in de Nederlandse samenleving. Zij kunnen evenmin als de Christelijke politieke partijen hun specifieke Islamitische godsdienstige belangen in de gemeenteraad kwijt. Dat hoeft ook niet want er is vrijheid van vereniging zodat in de moskeeën hun geloof beleden en het kalifaat beleefd kan worden. Een keuze voor een islamitische politieke partij is naar ons oordeel echter geen gezonde ontwikkeling voortvloeiende uit het integratieproces maar een gevolg van het consequent meer prioriteit geven aan een van hun nationaliteiten. Christenen, aangesproken als mensen van het Boek zullen altijd op gelijkwaardige wijze meeDENKen en naar anderen luisteren.

Als mensen van het Boek weten we dat je geen twee heren tegelijkertijd op gelijkwaardige kunt dienen. Je zult altijd meer toegewijd zijn aan de een en de ander zal daarom nooit volledig aan je wensen kunnen voldoen.  Alle volksvertegenwoordigers ook uit een Islamitische politieke partij zullen echter op gelijkwaardige wijze de belangen van alle Schiedammers moeten behartigen, van alle minderheden zelfs de Joodse. Wanneer echter in de raadszaal het uitdragen van het kalifaat voor DENK een hoofdzaak wordt dan zagen zij daarmee de tak af waarop zij nu zelf zitten. Ik zal met hen mee blijven denken en zal tijdens de raadsvergaderingen steeds dit petje opzetten wanneer zij naar mijn oordeel aan het zagen zijn. Deze pet past ons overigens allemaal en je kunt hem zelfs op je eigen maat afstellen. Ik bied u allen er hierbij één aan.

Kies voor Schiedam! Laat zo je stem hier en nu tellen.

Robert Berns, fractievoorzitter de CU-SGP

Onze lijsttrekker koos...

ChristenUnie ChristenUnie SGP Schiedam 10-03-2018 10:58

https://schiedam.christenunie-sgp.nl/k/n6144/news/view/1197134/636408/Foto-brokstukNaar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart a.s. heeft het Stedelijk Museum een tentoonstelling georganiseerd waarbij alle partijen een eigen museumstuk met toelichting mochten uitkiezen. Vanuit de ChristenUnie-SGP heeft Robert Berns dit als lijsttrekker gedaan, met de keuze voor een blok zandsteen die symbool staat voor een belangrijk stuk in de Schiedamse geschiedenis. Dit is zijn uitgebreide motivatie.

Hier ziet u een blok zandsteen dat niet in het werk van de Schiedamse kunstenaar Sjef Hendrickx verwerkt kon worden. Uit kleinere eeuwenoude brokstukjes heeft hij een verbrokkeld beeld gemaakt, met de titel “t Lam”. Deze brokstukken zijn restanten van de Beeldenstorm die in 1572 in Schiedam ook zijn sporen naliet. De misstanden in de katholieke kerk werden van binnenuit door de beweging van de Moderne Devotie aan de kaak gesteld. De prediking van Gods woord had een zuiverende doorwerking, maar corrupte kerkstructuren en tradities waren taaie bolwerken om te slechten. De Moderne Devotie heeft door hun vertegenwoordigers zoals Geert Grote en Thomas á Kempis positieve gevolgen voor Schiedam gehad. Geert Grote (1340-1384) kwam door zijn studies tot inkeer en verbrandde zijn boeken over magie en astrologie. Hij genas van zijn ziekte en gaf zijn rijkdom weg en at met de armen, erwtenmoes en zoute haring. Zijn huis werd een thuis voor de “zusters van het gemeenschappelijke leven”. Hij vertaalde de psalmen in het Nederlands en preekte in de landstaal en bracht in Europa vanuit Deventer een van de meest invloedrijke en krachtige spirituele hervormingsbeweging tot stand en het begin van de moderne tijd (Titus Brandsma instituut). Thomas á Kempis (1380-1471) liet zich door hem inspireren en werd de auteur van het boekje Imitatio Christi, “In de navolging van Christus” , maar ook van Vita Lidewigis, over het leven van Lidwina (1380-1433) uit Schiedam. Door de prediking in de landstaal kwam het volk los van de kerkelijke machtsstructuur. In 1570 kreeg de st. Janskerk een preekgestoelte. De hervormingen van de kerk in de voorafgaande eeuwen wierpen een dam op tegen de misstanden in de zichzelf verrijkende katholieke kerk. Toen de Watergeuzen in 1572 Schiedam binnentrokken  werden de beelden in  het rijke interieur van de st. Jan vernield. De Schiedammers gingen over naar de hervormden.

De enige Nederlandse paus Adrianus van Utrecht is opgevoed in de geest van de Moderne Devotie evenals bekende tijdgenoten van hem zoals Erasmus, keizer Karel V en Maarten Luther. De Lutherse streefden meer en meer naar een verandering van de kerkelijke gezagstructuren. De toenmalige vernieuwingsbeweging streefde echter meer naar een sober, werkzaam, godvruchtig en gewetensvol leven in de geest van de eerste christelijke gemeenschappen. Anders dan de Lutheranen stuurden de moderne devoten aan op een reformatie van het hart en het leven, dan op een kerkelijke revolutie. Dat was ook het pad dat Adrianus van Utrecht verkoos, het verenigde het volk en bracht menigeen tot een levenswandel met ontzag voor God en Zijn Woord. Na een pontificaat van amper twintig maanden stierf Adrianus, op 14 september 1523, onder verdachte omstandigheden. Twee eeuwen later blijken de kerkelijke gezagstructuren en corrupte leringen nog steeds de vrijheid van geloof en geweten te beknotten. Het levensverhaal van Franciscus  Adrianus van Achter, een geleerde monnik uit Gent windt daar geen doekjes om. Het boek ”Geloofs belydenisse” beschrijft hoe deze Adrianus in 1754, in de grote kerk van Schiedam getuigt van zijn verworven vrijheid door het Woord van God. Robert Berns, CU-SGP

De tentoonstelling is te zien van 10 maart tot en met 15 april aanstaande in het Stedelijk Museum Schiedam. Meer informatie is te vinden op de website van het stedelijk museum.

Onze lijsttrekker koos...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP Schiedam 10-03-2018 10:58

Hier ziet u een blok zandsteen dat niet in het werk van de Schiedamse kunstenaar Sjef Hendrickx verwerkt kon worden. Uit kleinere eeuwenoude brokstukjes heeft hij een verbrokkeld beeld gemaakt, met de titel “t Lam”. Deze brokstukken zijn restanten van de Beeldenstorm die in 1572 in Schiedam ook zijn sporen naliet. De misstanden in de katholieke kerk werden van binnenuit door de beweging van de Moderne Devotie aan de kaak gesteld. De prediking van Gods woord had een zuiverende doorwerking, maar corrupte kerkstructuren en tradities waren taaie bolwerken om te slechten. De Moderne Devotie heeft door hun vertegenwoordigers zoals Geert Grote en Thomas á Kempis positieve gevolgen voor Schiedam gehad. Geert Grote (1340-1384) kwam door zijn studies tot inkeer en verbrandde zijn boeken over magie en astrologie. Hij genas van zijn ziekte en gaf zijn rijkdom weg en at met de armen, erwtenmoes en zoute haring. Zijn huis werd een thuis voor de “zusters van het gemeenschappelijke leven”. Hij vertaalde de psalmen in het Nederlands en preekte in de landstaal en bracht in Europa vanuit Deventer een van de meest invloedrijke en krachtige spirituele hervormingsbeweging tot stand en het begin van de moderne tijd (Titus Brandsma instituut). Thomas á Kempis (1380-1471) liet zich door hem inspireren en werd de auteur van het boekje Imitatio Christi, “In de navolging van Christus” , maar ook van Vita Lidewigis, over het leven van Lidwina (1380-1433) uit Schiedam. Door de prediking in de landstaal kwam het volk los van de kerkelijke machtsstructuur. In 1570 kreeg de st. Janskerk een preekgestoelte. De hervormingen van de kerk in de voorafgaande eeuwen wierpen een dam op tegen de misstanden in de zichzelf verrijkende katholieke kerk. Toen de Watergeuzen in 1572 Schiedam binnentrokken  werden de beelden in  het rijke interieur van de st. Jan vernield. De Schiedammers gingen over naar de hervormden.

De enige Nederlandse paus Adrianus van Utrecht is opgevoed in de geest van de Moderne Devotie evenals bekende tijdgenoten van hem zoals Erasmus, keizer Karel V en Maarten Luther. De Lutherse streefden meer en meer naar een verandering van de kerkelijke gezagstructuren. De toenmalige vernieuwingsbeweging streefde echter meer naar een sober, werkzaam, godvruchtig en gewetensvol leven in de geest van de eerste christelijke gemeenschappen. Anders dan de Lutheranen stuurden de moderne devoten aan op een reformatie van het hart en het leven, dan op een kerkelijke revolutie. Dat was ook het pad dat Adrianus van Utrecht verkoos, het verenigde het volk en bracht menigeen tot een levenswandel met ontzag voor God en Zijn Woord. Na een pontificaat van amper twintig maanden stierf Adrianus, op 14 september 1523, onder verdachte omstandigheden. Twee eeuwen later blijken de kerkelijke gezagstructuren en corrupte leringen nog steeds de vrijheid van geloof en geweten te beknotten. Het levensverhaal van Franciscus  Adrianus van Achter, een geleerde monnik uit Gent windt daar geen doekjes om. Het boek ”Geloofs belydenisse” beschrijft hoe deze Adrianus in 1754, in de grote kerk van Schiedam getuigt van zijn verworven vrijheid door het Woord van God.

De tentoonstelling is te zien van 10 maart tot en met 15 april aanstaande in het Stedelijk Museum Schiedam. Meer informatie is te vinden op de website van het stedelijk museum.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.