Nieuws van politieke partijen in Noord-Holland inzichtelijk

4 documenten

De columnisten: Europa meer moraliteit en minder ongelijkheid

SP SP Noord-Holland 11-11-2018 19:47

Toen ik klein was, zei mijn oma vaak tegen mij dat: “de rijkdom van een enkeling op de armoede van minstens 10 andere mensen gebouwd was.” Dit was haar simpele manier om me als klein kind het principe van onrechtvaardigheid uit te leggen. En ik herinner me nog het gevoel van verontwaardiging dat ik toen voelde bij het idee van die tien mensen die arm werden om de rijkdom van een enkeling te garanderen. Daar moest ik aan denken bij het lezen van het rapport over ongelijkheid in Europa door Oxfam gepresenteerd t.g.v. het Wereld Economisch Forum in Davos van januari dit jaar.

Uit het rapport van Oxfam komen wij te weten dat Europa 342 miljardairs telt die een vermogen van 1340 miljard euro bezitten. Maar we komen ook te weten dat 123 miljoen Europeanen, een kwart van de totale bevolking, het risico lopen om in de nabije toekomst arm te worden. Verder lezen we ook dat het aantal mensen dat onder de armoedegrens leeft, tussen 2009 en 2013 met 7,5 miljoen is toegenomen, om daarmee een totaal van 50 miljoen te bereiken.

Het beeld van Europa dat het rapport weergeeft, is zeker veel minder rooskleurig dan wat veel politici ons willen laten geloven. Zelfs een baan is geen garantie meer om in de toekomst niet tussen de rijen van de minderbedeelden te belanden. Want zoals de cijfers ons zeggen: een op de vier Europeanen kan zich serieuze zorgen maken over zijn /haar toekomst.

Het rapport vertelt ons ook over de grote macht en invloed die superrijken, multinationals en particuliere ondernemingen op nationale regeringen en de EU kunnen uitoefenen, zodat zij praktisch geen belastingen hoeven te betalen en dit draagt bij aan de groeiende ongelijkheid tussen Europese burgers en de kleine groep van de happy few. En dan mogen we terecht concluderen dat armoede en ongelijkheid geen onvermijdelijke fenomenen zijn of sterker nog, zoals sommigen willen beweren, een soort “eigen schuld, dikke bult”- verhaal, maar dat zij het product zijn van politieke beslissingen die de belangen van een kleine groep moeten beschermen.

Politieke beslissingen die geleid hebben tot het ontstaan van onrechtvaardige niet progressieve fiscale systemen (= inkomensafhankelijk) in sommige lidstaten en van fiscale paradijzen voor brievenbusfirma’s in andere. Onrechtvaardige fiscale systemen/fiscale paradijzen zijn samen met de politiek van austerity de perfecte voedingsbodem geweest waarop ongelijkheid en armoede de afgelopen jaren volop hebben kunnen groeien.

In het licht van dit rapport begrijp ik nu beter dan ooit wat mijn oma met haar uitspraak bedoelde. Net als in het rapport van Oxfam was ook haar uitspraak een oproep op mijn moraliteit: Om te beseffen en niet te vergeten dat rijkdom nooit op het leed van anderen gebouwd mag worden.

Gabriella Molica - oud-afdelingsvoorzitter SP Zaanstreek

Zie ook: Opinie

Motie van AB van waterschap AGV: disproportionele tariefontwikkeling Watersysteemheffing

CDA CDA PvdA Noord-Holland 01-11-2018 15:50

Motie van AB van waterschap AGV: disproportionele tariefontwikkeling Watersysteemheffing categorie ‘Overig Ongebouwd’ zeer onwenselijk! Het algemeen bestuur van waterschap Amstel, Gooi en Vecht heeft in meerderheid een motie aangenomen, ingediend door de PvdA- en CDA-fracties en medeondertekend door de fractie Water Natuurlijk, waarin het dagelijks bestuur wordt opgeroepen krachtig te lobbyen voor een wijzing van de wet- en regelgeving m.b.t. de waterschap belastingen, zodat voorkomen kan worden dat de categorie ‘Ongebouwd’ (agrarische landeigenaren) jaarlijks disproportionele verhogingen van de watersysteemheffing krijgt gepresenteerd. De voor de waterschappen bij wet verplichte systematiek van de kostentoedeling leidt er bij waterschap Amstel, Gooi en Vecht toe dat agrariërs meerdere jaren achtereen forse tariefsverhogingen opgelegd krijgen, die veel hoger zijn dan die van de andere categorieën (Ingezetenen, Gebouwd en Natuur). Voor 2019 wordt de tariefsverhoging voor de categorie Ongebouwd geraamd op 10,4% Deze forse tariefsverhogingen zijn een gevolg van het feit dat het agrarisch areaal van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht de afgelopen 15 jaar fors is afgenomen. Het aantal hectares van de categorie ongebouwd is in de begroting 2019 ten opzichte van 2005 gedaald met 21.193 hectares. Dat is een daling van 38,65%. De verschuiving naar de categorieën natuur en wegen bedraagt in totaal 18.698 hectares. De verschuiving naar gebouwd komt dan neer op 2.495 hectares. Het draagvlak is daardoor fors uitgehold, maar de categorie Ongebouwd (nog onderverdeeld in wegen/railinfrastructuur en ‘overig ongebouwd’) moet nog steeds dezelfde 4,7% opbrengen van de totale (geraamde) opbrengst van watersysteemheffing. Daarbij komt ook nog een zogeheten ‘weeffout’ in het stelsel van de waterschap belastingen, nl. dat de (sub)categorie ‘overig ongebouwd’ een derde van categorie Ongebouwd moet opbrengen, terwijl de waardeontwikkeling van het agrarisch areaal, met name grasland voor de veeteelt door de derogatieproblematiek, de laatste jaren zelfs een daling te zien geeft, terwijl de waarde van de infrastructuur in het gebied van waterschap Amstel, Gooi en Vecht flink in waarde stijgt. Het bestuur van het waterschap heeft echter geen wettige mogelijkheden meer om hier mee rekening te houden. De CDA-fractie in het waterschap dringt al geruime tijd aan op het aanvragen door waterschap AGV van een ontheffing voor de verplichte toepassing van de kostentoedeling die de grondslag vormt van de tarieven voor de waterschap belastingen. Binnen de Unie van Waterschappen wordt gewerkt aan een voorstel tot stelselherziening van de waterschap belastingen, maar de verschillende waterschapsbesturen hebben daarover nog geen overeenstemming bereikt. Het algemeen bestuur van waterschap AGV schat in dat dit proces van stelselherziening nog lange tijd gaat duren. Ondertussen moeten wel jaarlijks nieuwe belastingtarieven worden bepaald. Het AB van waterschap AGV streeft naar een zo gelijkmatig mogelijke ontwikkeling van de tarieven voor de verschillende categorieën. Zie hier de link naar de aangenomen motie over de disproportionele tariefontwikkeling watersysteemheffing voor categorie ‘Overig Ongebouwd’ (agrariërs). De brief, die vanuit het waterschap Amstel, Gooi en Vecht, werd verzonden naar de ledenvergadering van de Unie van Waterschappen inzake de herziening van het belastingstelsel voor de waterschappen vindt u hier. Hier vindt u de link naar de vergaderstukken m.b.t. het vaststellen van de kostentoedelingsverordening, agendapunt 4 van de AB-vergadering. Tip: klik op de V (naar beneden wijzende driehoek) voor het inzien van de onderliggende vergaderstukken In het videoverslag van de Algemene bestuursvergadering, in de opname vanaf 25.50 min., ziet u de bijdrage aan het debat van Egbert de Vries (PvdA, vanaf 26.15 min.), Wim Zwanenburg (CDA, vanaf 33.40 min.) en Marjolein Quene (WN, vanaf 40.25 min.). Zie hier de Conceptbegroting 2019 van het waterschap AGV, zie bijv. de Tabel bovenaan pagina 72/99 voor de Tariefontwikkeling van de watersysteemheffing en Tabel E. Ontwikkeling van de lastendruk per profiel, pagina 72/99. Zie hier de link naar de website van het waterschap over de waterschap belastingen: Zie hier de links naar de website van de Unie van Waterschappen over de voorstellen voor stelselwijziging, herziening waterschap belastingen. - Aangepast voorstel waterschap belastingenen- Aanpassing belastingstelsel Het CDA in het waterschap Amstel, Gooi en Vecht streeft bij de waterschap belastingen naar een beheerste, gematigde belastingtariefontwikkeling voor alle categorieën van de waterschap belastingen.

Kwijtschelding waterschap belastingen verruimd naar ZZP-ers en kleine ondernemers

CDA CDA PvdA Noord-Holland 21-06-2018 11:30

Ook kosten kinderopvang meegenomen, minima ontzien. Het kwijtscheldingsbeleid voor de waterschap belastingen (watersysteemheffing en de zuiveringsheffing) wordt bepaald door het Algemeen Bestuur van het waterschap. Kwijtschelding is een belangrijk onderwerp in het Bestuursakkoord, het akkoord van de coalitie, het dagelijks bestuur van het waterschap waaraan ook het CDA deelneemt. In het Bestuursakkoord is afgesproken dat er een nader onderzoek zou komen naar kwijtschelding en naar het maken van een efficiëntieslag in kwijtschelding in samenwerking met gemeenten en dat de minima daarbij worden ontzien. Het Dagelijks Bestuur stelde nu voor om het bestaande kwijtscheldingsbeleid aan te passen door ook kwijtschelding voor kleine ondernemers (inclusief de ZZP-ers) mogelijk te maken voor privé-schulden (dus niet zakelijk). Het Algemeen Bestuur stemde in met de voorgestelde uitbreiding van het kwijtscheldingsbeleid voor kleine ondernemers.Het besluit om wel of niet kwijtschelding te verlenen wordt gebaseerd op de betalingscapaciteit. Het AB heeft nu bepaald, o.b.v. een amendement van de PvdA-fractie dat daarbij rekening moet worden gehouden met de netto kosten van kinderopvang, dus na aftrek van de kinderopvangtoeslag en eventueel ontvangen tegemoetkomingen in de kinderopvang. Dit besluit treedt in werking per 1 januari 2019. Wim Zwanenburg: “De CDA-fractie heeft ingestemd met deze verruiming van het kwijtscheldingsbeleid. We beseffen wel dat het kwijt te schelden bedrag moet worden opgebracht door alle andere betalers van de waterschap belastingen in ons waterschap; die krijgen daarmee een hoger tarief. In ons waterschap gaat het om aanzienlijke bedragen. De door de belastingopbrengsten te dekken kosten (inclusief kwijtschelding en oninbaar) bedragen bij waterschap AGV in 2018 ruim € 196 miljoen. Volgens de Begroting van AGV gaat het in 2018 om € 14,2 miljoen aan kwijt te schelden belastingen. Daar komt dan ook nog € 1,9 miljoen oninbaar bij. Wij vinden niet dat het waterschap aan inkomenspolitiek moet doen, maar wij vinden wel dat de minima moeten worden ontzien, dat is een kwestie van solidariteit, en helaas zijn er veel ondernemers en ZZP-ers die ook nog maar weinig inkomsten hebben. Wat het complex maakt is het vaststellen van het inkomen en het vermogen van ondernemers. Soms kunnen het inkomen en het vermogen van een ondernemer pas na enkele jaren worden vastgesteld. Dit gebeurt door de Belastingdienst. Er zijn verschillende methodes om hiermee om te gaan. Het geven van uitstel van betaling totdat het inkomen is vastgesteld is daar één van. Het komt er daarom op neer dat de expertise die nodig is om de kwijtscheldingsverzoeken van kleine ondernemers te beoordelen zal moeten worden ingehuurd, behalve bij de gemeenten waarmee op het gebied van kwijtschelding wordt samengewerkt én die deze vorm van kwijtschelding ook kennen. Echter: bij deze gemeenten zal het bedrag dat voor het behandelen van een kwijtscheldingsverzoek moet worden betaald voor een ondernemer fors hoger liggen dan dat voor een “gewoon” verzoek. De complexiteit leidt dus tot hogere perceptiekosten (de kosten van inning van belastingen). Wij hebben als CDA-fractie geworsteld met deze kostenfactor en de complexe uitvoering, maar uiteindelijk hebben bij toch besloten in te stemmen met het voorstel voor kwijtschelding voor kleine ondernemers. Wij besloten het aspect van de solidariteit met de minima het zwaarste te laten wegen”. Zie hier de Notitie vaststelling kwijtscheldingsbeleid en de aanvullende informatie n.a.v. vragen in de Commissievergadering van waterschap AGV

CDA-HHNK ontmoet Minister van Financiën

CDA CDA Noord-Holland 22-01-2018 06:47

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van het CDA-Noord-Holland hebben fractievoorzitter Frits Brouwer en fractiesecretaris Ed Jongmans een kort gesprek gehad met minister van Financiën Wopke Hoekstra (ook CDA!). We spraken - tegen de achtergrond van het a.s. verkiezingsgeweld voor de gemeenteraad - over het belang van de waterschappen. De minister zei dat helemaal te beseffen en wees daarbij op het recente hoogwater langs de Nederlandse kust. De tijd was helaas te kort om van gedachten te kunnen wisselen over het concept-eindrapport “Waterschapsbelastingen: klaar voor de toekomst” van de Commissie Aanpassing Belastingstelsel (CAB) van de Unie van Waterschappen, waarin voorstellen staan waarmee het belastingstelsel van de waterschappen toekomstbestendiger kan worden gemaakt. Er zijn bijv. voorstellen dat je bij minder hemelwaterafvoer (door o.a. een gescheiden rioolstelsel) ook minder zuiveringsheffing hoeft te betalen, of dat de kostensystematiek wordt veranderd op basis van een gebiedsmodel. Binnenkort zal de fractie inbreng leveren op de voorstellen van de Unie van Waterschappen, waarna later dit jaar de definitieve voorstellen zullen worden aangeboden aan het kabinet.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.