Nieuws van politieke partijen in Zuidplas inzichtelijk

6 documenten

Opinieartikel: De ontsluiting Moerkapelle, de geschiedenis herhaalt zich….

ChristenUnie ChristenUnie Zuidplas 06-01-2023 18:16

In al onze mooie dorpen van Zuidplas wordt qua woningbouw behoorlijk aan de weg getimmerd en ook de weg zelf is daarbij niet onbelangrijk. In elk dorp worden huizen gebouwd, noodzakelijk voor de landelijke woningnood.

Onze “Baas” in het landelijke nieuws

SP SP Zuidplas 08-12-2021 10:34

Onze "Baas in de polder" haalde vandaag een landelijk dagblad met een intervieuw over de bebouwing van het middengebied. "Waanzin," noemt Jan Baas het plan.

 

https://www.ad.nl/wonen/bij-bouwprojecten-kunnen-we-niet-meer-een-hoop-z...

Raadsbijdrage Frans Klovert over raadsvoorstel concept ontwikkelvisie Zuidplaspolder

D66 D66 Zuidplas 19-06-2019 19:38

https://zuidplas.d66.nl/2019/06/19/raadsbijdrage-frans-klovert-over-raadsvoorstel-concept-ontwikkelvisie-zuidplaspolder/
D66

 

Raadsvoorstel Concept Ontwikkelvisie Zuidplaspolder.

 

Voorzitter,

 

We behandelen vanavond de concept ontwikkelvisie Zuidplaspolder. Aangezien dit de 1e keer is dat dit in het openbaar wordt besproken, hecht de D66 fractie er waarde aan om ook onze langetermijnvisie op de ontwikkeling van de Zuidplaspolder met u allen te delen.   Onze visie heeft als titel:

 

Zuidplas – Dorpen in het groen. Nu en in de toekomst!

 

Voorzitter,

 

Zuidplas bestaat uit dorpen en blijft uit dorpen bestaan. Zuidplas wordt geen stad. De meeste inwoners hebben er bewust voor gekozen om in een dorp te wonen. Een dorp dat in de randstad ligt, tussen steden in. Een dorp tussen het groen. Elk dorp met zijn eigen identiteit. Bij uitbreiding is het daarom van belang dat dit karakter van de gemeente blijft bestaan. Doorbouwen aan de huidige dorpen betekent dat het huidige karakter van elk dorp verandert, en uiteindelijk dat de dorpen aan elkaar groeien en steeds minder een dorp zijn.

 

D66 erkent ook dat er een behoefte is aan woningbouw zowel voor autonome groei in Zuidplas zelf als in de regio. We gunnen anderen ook de mogelijkheid te kiezen voor het wonen in een dorp in de Randstad, in het groen tussen de steden. Ook erkennen we dat Zuidplas ook vanuit de historie een verantwoordelijkheid heeft om door de grondbank aangekochte gronden te ontwikkelen.

 

D66 kiest er daarom voor aan deze behoefte invulling te geven door een nieuw dorp te ontwikkelen. Eveneens een dorp in het groen en tussen de steden. Zowel ruimtelijk als sociaal is het wenselijk dit dorp organisch te laten groeien. Tot 2030 tot maximaal 4000 woningen. Met deze omvang ontstaat een dorp dat qua aantal inwoners/woningen vergelijkbaar is met Moordrecht. Groot genoeg om aantrekkelijk te zijn voor bijvoorbeeld een supermarkt, scholen, huisartsen, sportvoorzieningen, etc. Klein genoeg om van een klein dorp te spreken. Een dorp waarvan de ligging zodanig wordt gekozen dat organische groei na 2030 mogelijk is.

 

D66 stelt wel voorwaarden aan deze ontwikkeling. Bouwen vindt plaats naar behoefte en niet naar van te voren opgestelde kengetallen. Woningbouw is gasloos en het nieuwe dorp is zelfvoorzienend in haar energiebehoefte. We kiezen voor een ontwikkeling waarbij er ruimte is voor groen in de wijken en voor groene buffers tussen de dorpen. We benoemen vooraf de gebieden waarin natuurontwikkeling voorop staat. De ontsluiting van het nieuwe dorp moet goed geregeld zijn. Er moet gezorgd worden voor een kwalitatief hoge ruimtelijke ontwikkeling en een sociaal verantwoorde ontwikkeling. Een dorp ontstaat niet door ergens huizen neer te zetten. De mensen die er wonen maken het dorp. Organische groei maakt het mogelijk dat ook in sociaal opzicht een dorp kan groeien. Dat is ook waarom D66 zich nu niet al wil binden aan een eindgetal.

 

D66 realiseert zich dat de keuze om deze waarden aan te houden kan leiden tot een (beperkt) financieel verlies. Het aankopen en beheren van gronden was, is en blijft een risicovolle en kostbare aangelegenheid. Daarnaast is in Nederland gedurende de afgelopen jaren een andere kijk ontstaan op ruimtelijke ontwikkelingen. We hebben meer oog voor duurzaamheid en de natuur. Waar mogelijk willen we het bestaande groen dus groen laten. Ook hier zijn natuurlijk kosten aan verbonden. Rekening houdend met de genoemde punten en wetende dat ook onze partners graag willen bouwen, is D66 is dan ook van mening dat zowel de kosten, als een (mogelijke) verlies met alle aandeelhouders in de grondbank gezamenlijk zullen moeten worden gedragen.

 

Concluderend: D66 Zuidplas heeft als doel om, naast te voorzien in de woonbehoefte van onze eigen inwoners, meer mensen de mogelijkheid te geven in een dorp te wonen. Wij willen dorpen in het groen, nu en in de toekomst!

 

We hebben dit raadsvoorstel dan ook met deze visie als uitgangspunt beoordeeld.

 

Voorzitter,

 

Dit brengt mij bij de gepresenteerde beslispunten. Onze fractie zal daarbij aandacht besteden aan de beslispunten 2,4,5 . Daarnaast willen we ook nog een extra beslispunt toevoegen als punt 6, waardoor het huidige punt 6, zal opschuiven, dat wordt dan agendapunt 7.

 

Maar laat ik bij het begin beginnen.

 

Zoals onze visie aangeeft is de ambitie van onze fractie samen te vatten in de slogan:

 

Zuidplas – Dorpen in het groen. Nu en in de toekomst!

 

Aangezien we dit een mooi moment vinden om ons als gemeenteraad hierover uit te spreken, hebben we een motie met deze strekking voorbereid.

 

Dan punt 2. van de beslispunten

 

In dit punt is er sprake van dat de gemeenteraad het college de opdracht geeft om te agenderen dat Zuidplas samen met genoemde partners in gesprek gaat om te komen tot gezamenlijke realisatie- en financieringsstrategie voor de voorgestelde open landschappelijke schakel…. lees de groenstrook tussen het te bebouwen gebied en nu de N219.

 

Aangezien onze fractie van mening is dat deze landschappelijke schakel niet alleen van belang is voor Zuidplas, maar ook voor deze partners, vinden we dat met name het financieringsvraagstuk niet vrijblijvend kan worden besproken. We verwachten nadrukkelijk dat er door de partners hieraan wordt meebetaald. We dienen dan ook een amendement in waarin we het huidige beslispunt in die zin hebben aangepast.

 

 

Beslispunt 4.

 

Het college opdracht te geven om te komen met voorstellen voor een organische doorontwikkeling van het Middengebied op basis van de marktvraag en programmatische invulling op de langere termijn.

 

Onze fractie vindt de huidige formulering te ver gaan. De huidige formulering van het beslispunt gaat ervan uit dat al besloten is dat er doorontwikkeling zal plaatsvinden en stelt dat hiervoor nu al een programmatische invulling moet worden opgesteld.

 

De kern van organische ontwikkeling is echter juist dat verdergaande woningbouw ruimtelijk en sociaal moet aansluiten aan de bestaande; het moet er ‘organisch’ bij passen. Hoe de eventuele woningbouw na 2030 plaats zal vinden kan dus pas goed bepaald worden als de woningbouwontwikkeling tot 2030 voor een groot deel is ingevuld. Dit besluit zal plaatsvinden op basis van de alsdan gebleken woningbehoefte (o.a. marktvraag). We kunnen nu nog niet goed kunnen overzien wat die behoefte in 2030 is.

 

De reden om voor organische doorontwikkeling te kiezen, is dat zowel vóór als na 2030 een dorp kan groeien dat steeds ruimtelijk en sociaal samenhangend is. Daarom is het van belang dat de locatie van het te ontwikkelen middengebied goed wordt gekozen. Dat geldt evenzo voor de ruimtelijke indeling en inrichting van het gebied zelf. Denk hierbij aan de locatie van het centrum, sportaccommodaties, wijkpark, ontsluitings- en verbindingswegen, etc.

 

Voorzitter

Ook hierbij hebben een amendement.

 

Beslispunt 5.

 

In dit punt wordt voorgesteld om een krediet van 750.000,- te financieren uit de reserve grondbedrijf, lees dus uit de middelen van onze eigen gemeente.

 

Voorzitter,

 

Het is bij andere planologische ontwikkelingen gebruikelijk dat initiatiefnemers de kosten dragen voor planvorming, zoals bijvoorbeeld bij een bestemmingsplan. Over het algemeen is dat ook de partij die eigenaar is van de grond en dus belang heeft bij de ontwikkeling.

 

In dit geval is de grond niet in bezit bij de gemeente Zuidplas, maar bij de grondbank en is het dus ook logisch dat de grondbank dan wel de partijen die vertegenwoordigd zijn in de grondbank de kosten voor de planvorming dragen. Zeker nu het bidbook van Zuidplas niet 1 op 1 is overgenomen door de andere partijen en er is gekozen voor een samenwerkingsmodel. Zuidplas heeft daarbij op dit moment nog geen enkele garantie dat er een ontwikkeling gerealiseerd gaat worden en er daadwerkelijk woningbouw gaat plaatsvinden in het Middengebied die ook past in de ruimtelijke ambities en de financiële mogelijkheden.

 

Dus ook hier een amendement, met de strekking .

 

Voorzitter,

 

We zijn er bijna….

 

Zoals al aangegeven, wil de D66 fractie ook graag een extra beslispunt toevoegen. Dat wordt dan beslispunt 6, en 6 wordt dan 7. Dit beslispunt ligt in lijn met onze opmerkingen bij beslispunt 5 en betreft de wijze van financiering.

 

In het plangebied bevinden zich gronden en bedrijven die mogelijk bij verwerving tot hogere prijzen leiden dan de marktconforme prijzen voor kale bouwgrond. Deze verwerving is niet alleen de verantwoordelijkheid van de gemeente Zuidplas maar van alle partijen die in het plangebied actief zullen zijn (inclusief de Grondbank RZG). De extra lasten van de verwerving boven marktconforme prijzen zal dan ook gedragen moeten worden door alle partijen en niet alleen door de gemeente Zuidplas.

Ook hiervoor dienen we een amendement in.

Afsluitend en ik herhaal het nog maar eens:

D66 Zuidplas heeft als doel om, naast te voorzien in de woonbehoefte van onze eigen inwoners, meer mensen de mogelijkheid te geven in een dorp te wonen. Wij willen geen stad maar dorpen in het groen, nu en in de toekomst!

 

 

Frans Klovert

Fractievoorzitter D66 Zuidplas

 

 

 

 

The post Raadsbijdrage Frans Klovert over raadsvoorstel concept ontwikkelvisie Zuidplaspolder appeared first on D66 Zuidplas.

Een vijfde dorp in Zuidplas mag van D66 organisch groeien

D66 D66 Zuidplas 20-12-2017 19:43

De D66-fractie van de gemeente Zuidplas accepteert een vijfde dorp in Zuidplas. In de laatste gemeenteraad van het jaar kwam een groot aantal voorwaarden boven tafel. D66 voegde daar met een amendement een belangrijke aan toe. De fractie wil een organische groei van het dorp, geen masterplan ‘a la Almere’ zoals fractievoorzitter Claudia Wolff het verwoordde.

De regio heeft een woningbehoefte, Zuidplas de ruimte. In het verleden zijn in de regio afspraken gemaakt en toezeggingen gedaan. Dat er in de gemeente meer woningen komen, lijkt dan ook onvermijdelijk. De discussies in de gemeenteraad gaan daarom ook meer over aantallen, voorwaarden en locaties van die woningbouw.

Voorwaarden Het college van B&W had voor de raadsvergadering van 19 december 2017 een aantal randvoorwaarden en scenario’s voorgelegd. Zo moet het karakter van Zuidplas, ‘dorps wonen in het groen’, overeind blijven. Nieuwbouw ligt in de polder tussen de bestaande dorpen en respecteert de huidige natuurgebieden. Nieuwbouw is duurzaam (levensloopbestendig, milieuverantwoord) en sociaal (werkgelegenheid, ruimte voor bedrijvigheid, voldoende voorzieningen).

Organische groei De D66-fractie kan goed leven met die randvoorwaarden, maar dorps bouwen alleen is niet genoeg. Er moet ook een dorpsgemeenschap ontstaan. Ook kan je de behoefte aan woningen in de toekomst niet helemaal voorspellen. De fractie kiest er dus voor om de ontwikkeling te realiseren via organische groei en zich niet al vast te leggen op een aantal woningen. Daarom is er gekozen voor een voorzichtige start met maximaal 4000 woningen in de periode tot 2030. Hiermee wordt een ontwikkeling mogelijk gemaakt die mooi en klein is, maar ook groot genoeg om voorzieningen te realiseren die horen bij een dorp.

The post Een vijfde dorp in Zuidplas mag van D66 organisch groeien appeared first on D66 Zuidplas.

SP: vijfde dorp is een gedrocht

SP SP Zuidplas 30-11-2017 17:16

Raadslid Jan Baas sprak afgelopen dinsdag uit dat de SP het nieuwe vijfde dorp in de polder niet ziet zitten. Gelukkig waren veel partijen van mening dat het niet kon.  Hierbij de tekst in eerste termijn van Jan Baas

Bid intergrale gebiedsontwikkelring Zuidplas

Met andere woorden,  een voorstel van Zuidplas aan de provincie Zuid-Holland om als Zuidplas de komende ontwikkeling van de Zuidplaspolder in eigen hand te houden. Want dat is het doel van dit document. Zelf de regie houden om te voorkomen dat straks andere overheden over onze polder gaan beslissen. Er is immers door andere overheden flink geïnvesteerd in grond binnen onze gemeentegrenzen. Daar wil men natuurlijk rendement van zien. Men heeft gewoon geïnvesteerd om geld te verdienen. Op zich is er niets mis met geld verdienen, mits dit op een eerlijke en verantwoorde manier gebeurt.

Over het eerlijke heb ik hier geen commentaar. Over het verantwoorde heb ik wel mijn vraagtekens. Miljoenen Euro's geleend geld werden geïnvesteerd om gronden in de Zuidplaspolder  aan te kopen met de bedoeling deze vol te zetten met woningen. Iedereen wilde mee profiteren van deze vette worst die boven onze poldergronden hing. Particuliere investeerders pakte hun deel om ook een hap uit deze worst mee te kunnen pikken. Geld in overvloed en prachtige vooruitzichten op maximale winsten. Kapitalisme vierde hoogtij. De bomen leken tot in de hemel te groeien. Totdat in 2008 de huizencrisis iedereen terug op aarde zette. De vette worst verschrompelde tot een knakworstje. Geschrokken likte men zijn wonden. Zeker nadat de raad van state nog wat bestemmingsplannen vernietigde. Het knakworstje verschrompelde verder tot een borrelworstje. Het verlies werd genomen en de gronden bleven onbebouwd liggen. De polder bleef groen. Ambities werden bijgesteld. Bouwen naar behoefte was het devies. Bouwen aan de dorpen en waar plaats was in de dorpen. Vooral voor de lokale vraag maar ook voor regionale aanwas. Een start pakket van 7000 woningen en 100 hectare bedrijventerrein en glastuinbouw tot 2030. Best wel veel voor een kleine gemeente als Zuidplas. Ach, zolang het aan of in de dorpen is en geen vijfde dorp zou komen, was dit te overzien.

Nu de crisis achter ons lijkt te liggen worden de oude plannen weer van de plank gehaald en afgestoft. 7000 woningen moet 17000 worden met een uitloop van 2000 woningen naar boven of beneden. Dus in het slechtste geval 12000 woningen extra. Bijna een verdrievoudiging van de 7000 die eerst leidend waren.  Dit alles te realiseren als een vijfde dorp midden in de polder tussen de A12, A20, N457 en N219.

Bij beslispunt 1 word uiteengezet wat de kwalitatieve uitgangspunten zijn. Laten we deze eens nalopen,

Zuidplas blijft dorps wonen in het groen. Niets mis mee. Bestaande dorpen mogen niet aan elkaar groeien. Wanneer men zich bij  de eerdere ambitie, 7000 woningen inclusief huidige ontwikkelingen houd, is dit geen probleem. Zuidplas wordt met 17000 woningen extra als gemeente qua inwonertal  vergelijkbaar met Capelle aan den IJssel of Gouda. In mijn beleving zijn dat verstedelijkte gebieden. Het bouwen van sommige woontypes is jarenlang achtergebleven. Nu hebben we ineens een vijfde dorp nodig om een inhaalslag te maken. O.i. is dit ook te realiseren in het restant te bouwen woningen van de geplande 7000. Bestaande natuurgebieden blijven bestaan. Prachtig. Rondom en in het vijfde dorp komt een verbindende groene ring en in het vijfde dorp een interne groenstructuur.  Ik noem dit schaamgroen. Men wil bouwen in een polder die niet echt te boek staat als fantastische bouwgrond. Het hoge grondwater en de steeds dalende veengronden bedreigd de stabiliteit van de voorgestelde bouwgronden. Waar men in de dorpen aan de inwoners vraagt om hun tuin zo open mogelijk te houden, stort men hier een polder vol met huizen. Heeft men werkelijk al berekend wat voor effect dit op het grondwater heeft. En wat voor effect dit heeft op de kosten van het bouwrijp maken van deze gronden. Wat betreft duurzaamheid kan men ook investeren in bestaande huizen en de nog te realiseren ambitie van 7000 woningen. Hier spreekt men van het realiseren van maximale voorzieningen om een gezond en prettig woon en leefklimaat te realiseren. Is dit nu dan niet zo. Juist de openheid van de polder geeft veel inwoners het vrije gevoel dat men in bebouwde gebieden niet heeft. Over gezond wonen gesproken. De locatie van het vijfde dorp ligt precies in de aanvlieg en opstijgroutes van Rotterdam-The Hauge airport. Geen woningbouw geeft ondernemers in het plangebied juist zekerheid. Het zal nog jaren duren voordat men over zal gaan tot woningbouw in dit gebied. Zijn er in Zuidplas  überhaupt alternatieven voor bedrijven als een kippenslachterij of varkensfokkerij. Als deze verdwijnen zal dat zeker een effect hebben op de werkgelegenheid in Zuidplas. Locaties voor bedrijventerreinen hoeven o.i. alleen gerealiseerd te worden wanneer andere bedrijventerreinen vol zijn en extra vraag naar is. Bedrijventerreinen binnen bestaande dorpen herstructureren is o.i. prima. Geen opmerkingen  Bij een toename van 7000 woningen zal het gemiddelde inwonertal groeien met 17500 inwoners. Is dit aantal niet genoeg voor de door u voorgestelde uitbreiding van gezondheidsvoorzieningen en voortgezet onderwijs. Trouwens, een volledig aanbod van voortgezet onderwijs betekent niet dat  leerlingen uit Zuidplas minder hoeven reizen. Wanneer men 17000 woningen gaat bouwen zal dit regionaal een  enorme druk op het bestaande wegennet veroorzaken. Wegen als de N219 en N457 zullen zeker verdubbeld moeten worden. De N219 is nu al overbelast. Ook de verbreding van de A20 zal wel eens niet genoeg kunnen blijken wanneer men 17000 woningen neerzet. Hier hebben wij als gemeente niets over te zeggen. Provincie en rijk zijn hier leidend. O.V. kan altijd beter. Daar is geen extra woningbouw voor nodig. De overheid  moet er altijd naar streven o.v. te laten concurreren met de auto. Het geld. In onze ogen draait het hier uiteindelijk om. De investering moet terug verdient worden. De vraag is of de inwoner gediend is bij al deze bouwplannen. Zit men hier werkelijk op te wachten. Waarom zijn veel mensen in Zuidplas komen wonen. Veelal om het dorpse en open karakter. De SP vindt dat in beginsel een overheid moet zorgen voor goede en doelgerichte woningbouw. Dit om iedereen te voorzien van een woning die aansluit op zijn of haar woonbehoefte. De overheid moet niet op de stoel van de projectontwikkelaar gaan zitten. Dat betekent dat men risico's gaat nemen met overheidsgeld. Ook  hier heeft men, door afwaardering, behoorlijk veel geld verloren. Geld dat door inwoners van Nederland is opgehoest. Men zou hier als overheid toch terughoudender in moeten zijn.

Wat is de werkelijke vraag van de provincie aan Zuidplas. Waar wil men echt gaan bouwen. Uit veel documenten en reacties in bv de pers wil men het liefst binnenstedelijk bouwen. Daar lijkt op dit moment de meeste behoefte aan. Hier vind op dit moment dan ook een behoorlijke inhaalslag plaats. In de regio Haaglanden en Rotterdam zijn vanaf 2010 ongeveer 75.000 woningen gebouwd. Met de plannen van andere steden in de regio erbij opgeteld lijkt de behoefte tot 2030 reeds gedekt. Hierna is er waarschijnlijk een krimp van de bevolking. De provincie lijkt momenteel meer te sturen op woningen waar werkelijk behoefte aan is.Nu moeten wij als raad van Zuidplas gaan bekijken wat het beste is voor Zuidplas. Het beste voor de inwoners van Zuidplas. Niet voor Rotterdam of de Provincie Zuid-Holland. Natuurlijk hebben die ook wensen maar daar zit ik niet voor. Veel mensen koesteren het open karakter van Zuidplas. Zo ook de SP. Er is de afgelopen jaren veel van het open en groene karakter in Zuidplas voorgoed verloren gegaan. Het wordt stilaan eens tijd om na te gaan denken hoe we het groene open karakter van Zuidplas kunnen behouden in plaats van hoe we het vol kunnen bouwen. Want een gedrocht als het vijfde dorp in onze mooie groene polder ziet de SP Zuidplas niet zitten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.