Nieuws van politieke partijen in Sittard-Geleen inzichtelijk

5 documenten

Raadsleden maken zich zorgen om woningen in onze kleine kernen

CDA CDA Sittard-Geleen 10-10-2018 13:23

Raadsleden Jos Schlössels en Patrick Brouwers maken zich zorgen om de woningen in de kleine kernen van onze gemeente. Lees hieronder de artikel 43 vervolgvragen: Geacht college, Op 17 februari 2017 stuurde de CDA-fractie u een aantal artikel 37 vragen inzake de behoefte naar sociale- en levensloopbestendige woningen. Inmiddels zijn wij ruim anderhalf jaar verder en confronteren de landelijke en regionale media ons bijna dagelijks met het toenemende en schrijnende tekort aan woningen. Met name in het sociale huur- en middensegment zijn de woningen niet aan te slepen. Veel jonge gezinnen willen graag een betaalbare woning kopen of in aanmerking komen voor een sociale huurwoning maar moeten daarvoor jaren “op de wachtlijst gaan staan”. Ook ouderen waarvan wordt verwacht dat ze langer zelfstandig moeten blijven wonen willen aan deze oproep graag meewerken door te verkassen naar een kleinere levensloopbestendige (senioren) woning. Maar dan moet dat wel mogelijk worden gemaakt. Laatstgenoemde zijn er veel te weinig of in bepaalde dorpen überhaupt niet.De resultaten van de door het CDA in 2017 gehouden woonenquête in de dorpen Einighausen en Guttecoven bevestigen dat nog eens overduidelijk:er is onze gemeente een schrijnende behoefte aan woningen in het middensegment en levensloopbestendige (senioren)woningen. De CDA-fractie is dan ook stellig van mening dat het woningoverschot waar tijdens de crisisjaren regelmatig melding van werd gemaakt nu toch echt tot het verleden behoort. Sterker nog: door de aantrekkende economie en komst van arbeidsmigranten kampen we nu al met een stevig woningtekort. Tot welke zorgwekkende toestanden leidt dit als Nederland ook nog eens de komende jaren te maken krijgt met een bevolkingstoename van 17 naar maar liefst 20 miljoen inwoners? Hoe gaan de landelijke, provinciale en lokale overheden deze zorgwekkende ontwikkeling handelen? Een verder bijkomend beletsel is dat de Zuid-Limburgse gemeenten in de uitvoering van hun woonvisie nog steeds geconfronteerd worden met het toepassen van de compensatieregeling, het voormalig in de volksmond bekende sloopfonds. Een maatregel die in de ogen van het CDA nu echt achterhaald is, welke echter wel in relatie tot de geschetste behoefte anno 2018 nog altijd de boventoon in het woonbeleid voert: “één woning erbij is (elders nog altijd) één er af”. Het CDA vindt dan ook dat deze regel snel op de schop moet voor het te laat is. Want de krimp en de uittocht in de kleine kernen hebben inmiddels hun opwachting gemaakt. In veel mooie en karakteristieke dorpen van onze gemeente wordt al jaren niet meer gebouwd en als deze tendens doorzet, vragen wij ons af wat de toekomst van onze dorpen en kernen nog is. Uit de enquête komt sterk naar voren dat niet alle inwoners van onze gemeente naar de stad willen verhuizen. Zowel ouderen als ook jongeren willen oud worden in hun eigen dorp en vertrouwde omgeving. Maar dat is op termijn met deze ontwikkelingen en starre regelgeving helaas niet meer mogelijk. Het CDA is van mening dat door het bouwen van levensloopbestendige woningen en woningen in het midden(huur) segment een betere doorstroom op gang komt voor vrijwel alle leeftijdsgroepen. Bestaande woningen komen door verkoop beschikbaar voor jongeren als de ouderen de mogelijkheid krijgen naar een levensloopbestendig optrekje te verhuizen. Ten aanzien van deze behoefte, de geschetste veranderde omstandigheden en de door u gegeven antwoorden d.d. 21 maart 2017, kenmerk 1906121, heeft de CDA-fractie een aantal vervolgvragen: Vraag 1: Bent u het met het CDA eens dat er, met name in de kleine kernen van Sittard-Geleen meer doorstroom op gang komt indien er meer levensloopbestendige woningen en (sociale huur) woningen in het middensegment gebouwd worden? Vraag 2: Zo nee, waarom niet? Vraag 3: Bent u het met het CDA eens, dat als gevolg van het woontekort in onze gemeente de uitvoering van de compensatie(sloopfonds)regeling snel tot het verleden moet gaan behoren? Vraag 4: Zo nee, wat is dan hierin uw visie en oplossing in relatie tot het schrijnende woningtekort? Vraag 5: In uw beantwoording van 21 maart 2017 geeft u aan dat degemeente samen met de woningcorporatie(s) een programma voor wonen, welzijn en zorg heeft opgesteld. Hierin is zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek naar de veranderende zorgbehoeften door vertaald naar een uitvoeringsprogramma. Dit programma zou in 2017 weer worden geactualiseerd. Kunt u aangeven wat hiervan de status is? Vraag 6: Verder maakt u in genoemde brief melding van afspraken met woningcorporaties in de prestatieafspraken: citaat “de gemeente maakt afspraken over woningaanpassingen in de bestaande voorraad, nieuwbouw van levensloopbestendige woningen (geschikt wonen) en woningen waar zwaardere zorg kan worden verleend zoals in woonzorg complexen”. In hoeverre bent u met deze afspraken gevorderd? Vraag 7: U geeft verder in de brief van 21 maart 2017 aan samen met de voormalige corporatie WBG, nu Zaam Wonen te werken aan eengebiedsvisie over het wonen in de toekomst in Born en de kleinere kernen. Wat is de stand van zaken tot nu toe? Vraag 8: Is de gemeente op dit moment nog in gesprek met partijen die voornemens zijn in de kleine kernen middensegment woningen en levensloopbestendige(senioren) woningen te bouwen? Vraag 9: Zo ja, kunt u aangeven in welke dorpen of kernen dat is? De CDA-fractie ziet uw reactie graag binnen de daarvoor gestelde termijn tegemoet. Met vriendelijke groet, Namens de CDA fractie, Jos Schlössels en Patrick Brouwers.

GroenLinks stelt vragen art. 43 over Keep Challenging Center (KCC) Sanderbout, Sittard | Sittard-Geleen

GroenLinks GroenLinks Sittard-Geleen 17-04-2018 00:00

De GroenLinks fractie heeft 14 april (uit een persbericht en dagblad de Limburger) met belangstelling kennis kunnen nemen van de nieuwbouwplannen van het Keep Challenging Center (KCC) - waaronder veertien prefab twee-onder-een-kapwoningen voor 28 renners -, ten behoeve het professionele Sunweb wielerteam in de wijk Sanderbout in Sittard.  

De bouw behelst tevens vergaderzalen, fitnessruimten en een professionele keuken. De bouw start in juni dit jaar en moet in februari 2019 klaar zijn. Volgens dagblad de Limburger (14 april 2018) ontvangt de Sunweb ploeg een subsidie van de provincie Limburg van € 750.000, verspreid over drie jaar in ruil voor een bijdrage van Sunweb in ‘maatschappelijke projecten’. De GroenLinks fractie is blij met dit prachtige initiatief maar heeft wel nog enkele informatieve vragen:

 

Wat is de bijdrage van de gemeente Sittard-Geleen aan de nieuwbouwplannen van het KCC (bedoeld wordt niet alleen financieel maar ook in grondexploitatie, infrastructuur, openbare ruimte of anderszins)? Welke duurzaamheidsmaatregelen worden meegenomen in de bouw van de veertien woningen en de overige ruimten (zonnepanelen, collectoren, warmtepomp, gasloos)? Wat gebeurt er in het kader van de realisatie van het KCC aan verbetering van de leefbaarheid van de wijk Sanderbout in Sittard? Wat is de bijdrage in plankosten van projectontwikkelaar Earth en Eternity aan de gemeente Sittard-Geleen voor de realisatie van het KCC, bijvoorbeeld in een anterieure overeenkomst? Wat zijn de directe en indirecte effecten van het KCC voor de inwoners en ondernemers in Sanderbout, Sittard? Wat gebeurt er met de huisvesting van Sunweb op Watersley in Sittard?

 

In afwachting van uw reactie verblijf ik namens de GroenLinks fractie,

J.E. Janssen, GroenLinks raadslid Sittard-Geleen

GroenLinks presenteert pamflet “Nederland uit de schulden” | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Sittard-Geleen 19-03-2018 00:00

GroenLinks presenteert vandaag het pamflet “Nederland uit de schulden: de beloftes van GroenLinks.” De landelijke fractie en de lijsttrekkers van de zeven grote steden slaan de handen ineen en komen met concrete maatregelen om de schuldenproblematiek aan te pakken.

Schulden zijn namelijk een toenemend probleem. Tien procent van de Nederlandse huishoudens heeft problematische schulden en twintig procent van de huishoudens loopt daar risico op. Het hebben van schulden leidt tot gezondheidsproblemen, stress en soms zelfs huisuitzettingen. Daarom wordt het hoog tijd dat schulden op lokaal en landelijk niveau worden aangepakt. In het pamflet geven Kamerlid Linda Voortman en de GroenLinks-lijsttrekkers van zeven grote steden in Nederland aan wat zij gaan doen om mensen met schulden beter te helpen.

De partij pleit ervoor dat huisuitzettingen alleen vanwege een huurschuld niet meer mogen. Wie hulpverlening accepteert mag niet zijn huis uitgezet worden. Dat voorkomt veel leed, maar ook een onnodig groot beroep op de opvang. Ook wil de partij in elke gemeente convenanten sluiten met vastelastenpartners om te zorgen voor een sociale incasso en betere afstemming, zodat partijen niet op dezelfde euro’s jagen. Per huishouden moet er nog maar één deurwaarder aan de deur komen. Tot slot moet de overheid haar communicatie verbeteren. Deze is vaak te ingewikkeld en qua toon niet altijd aanmoedigend.

Linda Voortman: “de marktwerking in de deurwaarderssector dient geen enkel doel. Het leidt er alleen maar toe dat er steeds harder op dezelfde euro’s gejaagd wordt. Dat maakt schulden juist erger. Wij willen daarom toe naar één deurwaarder per gezin.”

CDA pleit voor tijdelijke woonbestemming

CDA CDA Sittard-Geleen 04-01-2018 14:28

Onze raadsleden Jos Schlössels en Thei Salden zetten hun inzet tegen de krimp en vergrijzing in de kleine kernen van Sittard-Geleen in het nieuwe jaar meteen voort. De heren uit Einighausen en Guttecoven hebben aanvullende vragen “tijdelijke woonbestemming” gesteld aan het college als vervolg op de in september gestelde vragen over seniorenwoningen ofwel levensloopbestendige woningen in de dorpen van onze gemeente. De voormalige sloopfondsregeling, nu compensatieregeling is volgens Jos en Thei een van de oorzaken waardoor kleine kernen zich in de meest brede vorm niet verder kunnen door ontwikkelen en behouden kunnen blijven van krimp en vergrijzing. En die komen helaas steeds meer op de loer te liggen. Het kunnen blijven of komen wonen in de dorpen vormt daarbij een van de voornaamste voorwaarden ofwel “bestrijdingsmiddelen”. Als er geen jonge mensen en gezinnen naar hun eigen dorp kunnen terugkeren of blijven wonen, heeft dat onmiddellijk zeer nadelige consequenties voor de leefbaarheid en vitaliteit van die dorpen. De jeugd van de dorpen is immers de toekomst van de dorpen. Geen jonge mensen in de kernen betekent op den duur geen verenigingsleven met als gevolg dat verenigingen, clubs en maatschappelijke initiatieven moeten fuseren of op houden te bestaan. Dat laatste is wat het CDA echt niet wil. Het verenigingsleven is in onze ogen het belangrijkste “bindmiddel” in elk dorp, wijk of kern. Dat mag nooit verloren gaan en daar moeten dus oplossingen voor bedacht worden. Op het gebied van wonen moet er volgens het CDA in de naaste toekomst veel breder gedacht worden en dus breder beleid doorgetrokken worden. Er moet veel meer doorstroom voor jongeren en ouderen in de kleine kernen mogelijk zijn. Senioren moeten de mogelijkheid krijgen in hun eigen dorp te kunnen blijven wonen in een “levensloopbestendig optrekje” of Tiny House, in de volksmond ook vaak “Kleine Hoezer” genoemd. Jongeren kunnen dan vervolgens de vrijgekomen woning kopen. Diverse woonprofessionals geven nu al aan dat woningen in met name het middensegment in de dorpen “niet aan te slepen zijn” en veelal binnen een mum van tijd verkocht zijn. De praktijk heeft, als gevolg van de economische vooruitgang de theorie al lang weer ingehaald. En daar moet op geanticipeerd worden. Een aantal Zuid-Limburgse gemeenten kampen met dezelfde problemen en hebben het woontekort weten aan te pakken met een regeling “tijdelijke woonbestemming” voor 10 jaar. Op deze manier worden er weer openingen gecreëerd en komt de doorstroom voor zowel jong als oud veel beter op gang en blijven dorpen en kernen behouden van verdergaande krimp en vergrijzing. Jos en Thei hebben het college gevraagd naar de bereidheid om ook voor Sittard-Geleen een tijdelijke woonbestemming van 10 jaar toe te kennen. Wij houden u uiteraard op de hoogte over het vervolg.

Woonkosten omlaag !

VVD VVD Sittard-Geleen 26-06-2017 08:27

De woonkosten zijn de laatste tien jaar behoorlijk gestegen. Dat ligt voor een deel aan de stijgende prijzen van energie en grondstoffen op de wereldmarkt. Dat leidt tot stijgende prijzen van energie, water en woningonderhoud. Daarbij krijgen de burgers elk jaar ook nog een flinke rekening van de gemeente gepresenteerd: OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing. Voor de VVD is de opdracht aan het gemeentebestuur dan ook heel simpel: de woonkosten moeten omlaag!

https://sittardgeleen.vvd.nl/nieuws/23519/woonkosten-omlaag
Uitdagingen voor de gemeente

De tijden zijn veranderd. Door de economische recessie zijn de inkomens van veel huishoudens onder druk komen te staan. Daarbij is het woningbezit nog steeds onbereikbaar gebleven voor veel mensen. Ook veel ouderen hebben hier last van wanneer ze kleiner willen gaan wonen of naar een verpleeghuis moeten. Hun geld of pensioen zit dan vast in het huis, want veel woningen blijven jarenlang te koop staan. Gelijktijdig groeit de vraag naar nieuwbouwwoningen in onze regio. Dit zijn allemaal patstellingen van deze tijd.

De gemeente kan slim inspelen op deze ontwikkelingen. Dat vraagt om een nieuwe visie op hoe we willen wonen en leven in onze steden, wijken en dorpen. Voor de VVD is de opdracht aan het gemeentebestuur simpel: de woonkosten moeten omlaag.

Dat is alvast een eerste stap in de goede richting. Want lagere woonkosten betekent een grotere bestedingsruimte voor woningonderhoud en verbouwing. Dat komt de woningwaarde ten goede. Lagere woonkosten betekent ook dat meer mensen een woning kunnen kopen. Dat is altijd al een innige wens van de VVD geweest. Dat stimuleert de mobiliteit op de woningmarkten. En dat is weer goed voor onze economie.

Maar wij denken nog verder door. Want wonen moet niet alleen vandaag goedkoper zijn. Wonen moet ook in de toekomst betaalbaar blijven. Dat vraagt om een nieuwe visie op hoe we ons willen voorbereiden op de nieuwe uitdagingen als gevolg van de stijgende schaarste op de energiemarkten en de klimaatverandering.

Lagere OZB en ander belastingen

De gemeentelijke belastingen moeten omlaag. Dat betreft grotendeels de OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing. Deze belastingen vormen een belangrijke bron van inkomsten voor de gemeente. Maar als de burger de broekriem moet aantrekken, doet de gemeente dat maar ook. Dan geeft ze maar minder uit. Daarbij is het altijd al ons standpunt geweest dat wij een kleine maar effectieve overheid willen. Dat is een gemeente met een kleinere organisatie en een focus op kerntaken. Daarmee kunnen de lasten voor de burger flink omlaag.

Slim bouwen: groener en leeftijdsbestendiger

Nieuwe woningen kunnen slimmer gebouwd worden: energie- en waterzuiniger, duurzamer, onderhoudsarmer. Dat bespaart en verruimt de bestedingsruimte voor andere zaken. Het verhoogt ook de woningwaarde. Want een huis met lagere lasten verkoopt sneller en makkelijker. Dat stimuleert ook de mobiliteit op de woningmarkt.

Nieuwbouwprojecten moeten ook inspelen op de toekomstige demografische ontwikkelingen in stad en dorp. Dan gaat het om leeftijdsbesteding bouwen voor jong en oud, met en zonder beperking - bijv. Flexhousing. Dat kost nauwelijks meer. En het vermindert de noodzaak van kostbare woningaanpassingen wanneer mensen ouder worden. De mensen kunnen dan langer zelfstandig blijven wonen in hun eigen huis en wijk. Dat bespaart niet alleen. Het verhoogt bovendien de woningwaarde. En het vergroot de kwaliteit van leven en sociale diversiteit in de wijk. Alleen maar voordelen dus.

De technologische ontwikkelingen van vandaag maken dit allemaal mogelijk, maar worden nog niet even consequent en volledig toegepast. De VVD wil het gebruik van deze technologieën stimuleren bij nieuwbouwprojecten. Dan gaat het in onze visie ook erom dat we belangen op nieuwe manier verbinden. Hiervoor willen wij de dialoog met onder andere projectontwikkelaars, verzekeraars, banken en beleggingsfondsen, milieuorganisaties, en meer. 

Wonen en leven in de wijken en dorpen

Hoe wij wonen en leven in onze wijken en dorpen is óók van grote invloed op de woonkosten. Dat betreft met name de nabijheid en diversiteit van voorzieningen in de directe woonomgeving. Door het planologisch beleid van de afgelopen decennia is er een grote scheiding ontstaan tussen enerzijds de gebieden waar wordt gewinkeld, ontspannen en gewerkt, en anderzijds de gebieden waar wordt gewoond en geleefd. Complete dorpen en wijken hebben vrijwel alleen nog maar een woonfunctie. Winkelen, uitgaan, recreëren en werken doe je elders. Met de stijgende brandstof- en energieprijzen bepaalt de woninglocatie mede de leef- en woonkosten. Dat kan op jaarbasis al snel enkele honderden euro's schelen. Ook het milieu wordt daardoor onnodig belast.

Op termijn is deze situatie niet langer houdbaar en betaalbaar. Daar moeten we nu al op anticiperen. Want de brandstof-en energieprijzen stijgen. Door de opwarming van de aarde neemt de waterconsumptie toe, en dus ook de rekening. Door intensievere regens staan bepaalde gebieden blank, stijgt het grondwaterpeil en erodeert de grond sneller dan ooit, vooral (!) in de bebouwde ruimten. Dat verhoogt weer de kosten van de infrastructuur in stad en dorp. De mensen worden steeds ouder en blijven langer zelfstandig in hun huis en wijk wonen. Dat verlaagt enerzijds de kosten van zorg, maar verhoogt de leefbaarheidseisen waaraan wijken moeten voldoen. Ook dat kost geld, heel veel geld... en ga zo maar door.

Het roer om: voor een betaalbare toekomst

Kortom: één lange aaneenschakeling van ontwikkelingen die zich in de nabije toekomst in een steeds sneller tempo zullen volstrekken. Allemaal ontwikkelingen die ons op termijn héél diep in de beurs zullen treffen als we het roer niet omgooien.

'Terug naar de wijk' is ons motto. Het wonen in wijken en dorpen moet niet alleen plezierig maar ook efficiënt zijn. Dat betreft zowel efficiëntie qua kosten als leefgemak. Ook in andere westerse landen is dat de trend. Dan gaat het met name om de nabijheid en diversiteit van het winkel-, recreatie- en uitgaansaanbod. Het gaat ook om de algehele leefbaarheid in termen van begaanbare en veilige trottoirs, fietspaden en wegen, openbare hygiëne, groene ruimten, parkjes en speeltuinen, sociale veiligheid, etc.

Natuurlijk willen wij voor de gemeenschap niet bepalen hoe zij hun wijk moeten organiseren. Maar wel willen we de voorwaarden scheppen voor een grotere sociale en economische diversiteit en mobiliteit in de wijken en dorpen. Want dat bindt en houdt bij elkaar. Dan gaat het onder meer om een verminderde afhankelijk van wijken en dorpen van de stedelijke gebieden als het gaat om winkelen, uitgaan en recreëren. Dan moeten we onze wijken en dorpen ook mooi, schoon, begaanbaar en veilig houden. Dat is wel weer voor een belangrijk deel een taak van de gemeente.

Leven in het groen: de natuur als onze beste vriend

En tot slot moeten we ons ook voorbereiden op wereldwijde klimaatverandering. Die zal ons met name treffen door de opwarming van het klimaat, intensievere regens en langere droogteperiodes. Daar moeten en kunnen we slim op anticiperen met innovatieve technieken in de bouw, civiele techniek en watermanagement - daarmee houden we onze steden en dorpen leefbaar en drukken we de kosten.

En ook kunnen veel bereiken met meer groen in de woonwijken en de instandhouding van de landschappelijke en agrarische variatie. Want de natuur is onze beste vriend. Meer groen betekent niet alleen mooiere omgeving en een schonere lucht. Meer groen koelt ook af, zorgt ervoor dat onze bodem stevig blijft en verhoogt de waterverwerkingscapaciteit bij intensieve regenval. Je zal daar niet gelijk al eerste aan denken, maar meer groen bespaart meer dan het kost.

Zodoende blijft het wonen en leven in onze wijken en dorpen ook onze toekomst betaalbaar, plezierig en gezond.

Weer zo'n goed idee van de VVD. Als je maar even doordenkt.

Heb je ook een goed idee? Of wil je een opiniestuk schrijven. Stuur je email dan naar ons secretariaat: info@sittardgeleen.vvd.nl

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.