Nieuws van politieke partijen in Vlaardingen inzichtelijk

11 documenten

De Queen en Brexit

De Republikeinen De Republikeinen Vlaardingen 01-10-2019 17:36

Brexit leidt in het Verenigd Koninkrijk inmiddels tot een stille burgeroorlog. De Queen raakt onvermijdelijk in dit spel betrokken. Kan dit het einde van de monarchie in het VK inluiden? Wat is er aan de hand?

Het VK is een principieel democratisch land. Het is tegelijkertijd een constitutionele monarchie met hoofdzakelijk een ceremonieel staatshoofd. Door het districtenstelsel moeten de Members of Parliament voortdurend rekening houden met hun lokale achterban. Een MP kan conform de partijlijn een bepaalde mening over Brexit hebben, maar die kan afwijken van zijn achterban. Normaal zorgt de partijdiscipline voor een bestendige lijn, maar in Brexit is alles anders. Er is een referendum gehouden met een duidelijke meerderheid, er zijn tussentijdse verkiezingen geweest waarbij zowel de Conservatieven als Labour voor Brexit pleitten, in het Parlement zijn de Brexit wetten met een grote meerderheid aangenomen en toch worden alle middelen gebruikt om een ((no-)deal) Brexit tegen te houden. De scheidslijn loopt dwars door de Engelse samenleving. Alle middelen in de parlementaire democratie worden zowel door de voor- als tegenstanders ingezet. Het is een episch gevecht waarin de democratische gezindheid van de Britse samenleving tot op het bot wordt beproefd.

Nu wordt ook de koningin in het Brexit debat betrokken. Als ik dit schrijf is de situatie onzeker omdat het Brexit dossier van dag tot dag verandert. Boris Johnson heeft net het parlement extra lang met reces gestuurd, zodat er geen onwelgevallige wetten in zake Brexit kunnen worden aangenomen. De huidige parlementaire sessie wordt afgesloten en een nieuwe geopend door een pronkvolle ceremonie met als hoogtepunt de Queens speech waarin de nieuwe regeringsplannen worden aangekondigd. Alle eerdere wetsvoorstellen moeten opnieuw worden ingediend en behandeld.  De Queen heeft zonder blikken of blozen het verzoek van Johnson goedgekeurd. Mocht gedurende de resterende zittingsdagen een motie van wantrouwen worden aangenomen, dan zal labour leider Corbyn aan de Queen vragen hem een regering te laten vormen. De Queen beslist dan dus wie formateur en dus wellicht Premier wordt waardoor ze midden in het Brexit debat wordt getrokken.  Een onmogelijke positie voor haar en voor de Britse monarchie, die politiek neutraal moet zijn.

Hier wreekt zich het ontbreken van een gekozen staatshoofd dat juist in zo’n situatie, waarin een land verdeeld is en leiderschap nodig heeft, de weg kan uitzetten naar een oplossing, welke dat ook moge zijn.  Hier blijkt ook hoe nutteloos een monarch als staatshoofd in dit soort situaties is. De Queen is niet gekozen en kan niet ter verantwoording worden geroepen door de kiezers.

Het Verenigd Koninkrijk heeft geen grondwet. Op basis van gebruiken, vergeelde regels en enkele wetten wordt het land bestuurd.  Dit kan alleen omdat dit bijzondere land principieel democratisch is. De regels zijn misschien vreemd, maar voor een Brit zijn ze fair. In dit spel mag alles uit de kast worden gehaald als het moet. Wij op het continent herkennen ons daar niet in. Maar het is juist het gebrek aan invloed in de Europese besluitvorming die de Britten tot de Brexit dreef. Zij kunnen niet aanvaarden dat een orgaan als het Europese Hof van Justitie, of ongekozen bureaucraten in Brussel en Straatsburg hun democratische wil kan overrulen.

In Brexit is alles mogelijk, ook dat de monarchie in het VK er bij betrokken raakt en schade ondervindt. Het zal liggen aan de politici die de Queen bij het spel betrekken en aan haar reactie hoe dit afloopt. Als republikein hoop ik dat het VK haar democratie verder ontwikkelt met een gekozen staatshoofd dat rechtdoet aan de democratische aard van het Britse volk.

SP-voorzitter Meyer naar Vlaardingen

SP SP Vlaardingen 16-04-2019 20:30

Landelijk SP-voorzitter Ron Meyer zal donderdag Vlaardingen aan doen in zijn tour door het land. Tijdens een openbare avond spreekt Meyer over woede en hoop in de samenleving en de komende verkiezingen. De avond maakt onderdeel uit van 50 SP-avonden door het hele land in aanloop naar de EU-verkiezingen op 23 mei.

Meyer over die verkiezingen: ‘De EU is ontspoord. Multinationals worden in de watten gelegd en werknemers tegen elkaar opgezet. De Europese elite wil zich bemoeien met onze pensioenen, ons openbaar vervoer en ons werk. Dat maakt veel mensen terecht woedend. Daar willen wij wat aan doen. Wij kiezen namelijk voor een radicaal andere koers. Daarover praat ik donderdag graag met zoveel mogelijk mensen in Vlaardingen.’

Vorig jaar publiceerde Meyer met Grip een boek aan de hand van honderd gesprekken met wetenschappers, kunstenaars en maatschappelijk leiders.Meyer sprak voor zijn boek met mensen als David van Reybrouck, Jan Terlouw, Roxane van Iperen, Ron Jans en bisschop De Korte. Meyer: "Het is fascinerend hoe al die verschillende mensen met wie ik sprak het over één ding volstrekt eens zijn: ons land kan veel rechtvaardiger. Niemand kan zich nog permitteren afzijdig te blijven. Wie grip wil, zal moeten grijpen. Wie begrip wil, zal moeten begrijpen.”

Het SP-pand aan de Broekweg 76 is donderdag 18 april vanaf 19.30 uur open. Om 20.00 uur start hetprogramma.  Toegang is gratis. Iedereen is welkom.

De politiek van deze periode belicht ...

De Republikeinen De Republikeinen Vlaardingen 28-01-2019 14:59

De politiek van deze periode belicht door De Republikeinen

De Britten doen erg moeilijk met ...

De Republikeinen De Republikeinen Vlaardingen 18-01-2019 14:38

De Britten doen erg moeilijk met Brexit Ga maar na. Hun parlement stemt vóór Brexit. Vervolgens stemt hun parlement tegen de May-deal voor uittreding. Het parlement heeft laten weten ook een harde Brexit niet goed te keuren en dat ze een voorstel van de EU voor uitstel van de datum van uittreding niet zullen goedkeuren. Kortom de Britten doen erg moeilijk en liggen eigenlijk gewoon te kwallen tegen de EU. De EU moet vooral haar poot stijf houden en de Britten eruit gooien met een harde Brexit. De schade van een harde Brexit is namelijk voor de EU peanuts, maar voor de Britten is die schade behoorlijk.

Goed nieuws voor ons van de ...

De Republikeinen De Republikeinen Vlaardingen 15-01-2019 20:42

Goed nieuws voor ons van de republiek. De Koning in NL is hier in 1813 namelijk aangesteld door de Britten, nadat zij Napoleon hadden verdreven uit Nederland. Het was een afstammeling van de in 1795 naar Engeland gevluchte Willem V, die de Britten in 1813 aanstelden tot Koning Willem I in Nederland. Sindsdien waren we eigenlijk een soort vazalstaat van de Britten. De Oranjes hebben ook allemaal een Brits paspoort. Nu de Britten toch echt uit de EU gaan en waarschijnlijk door een harde Brexit, raakt de Koning hier geïsoleerd. De Britten zullen nog wel proberen hem op zijn zetel te laten zitten, maar buiten de EU wordt dat eigenlijk onmogelijk. De republieken Frankrijk en Duitsland zullen de macht in Europa weer naar zich toe halen en zo was het eigenlijk altijd in de geschiedenis. Wij hebben geen problemen met de republieken Frankrijk en Duitsland en Oranje wel. De Koning kan moeilijk enthousiast gaan doen jegens de republieken Frankrijk en Duitsland. We mogen ervan uitgaan, dat deze grote historische wending in de politiek de republiek Nederland nu eindelijk dichterbij gaat brengen.

Hoe burgers zich afkeren van Europa door rechts bezuinigingsbeleid | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Vlaardingen 27-03-2018 00:00

Maandag debatteerden Tweede Kamerleden en Europarlementariërs gezamenlijk over de Staat van de Europese Unie. Eickhout wil van premier Mark Rutte weten waarom de Nederlandse regering dwarsligt bij voorstellen om te voorkomen dat Europese burgers bij een volgende crisis weer te rekening gepresenteerd krijgen. Dit is zijn analyse over de staat van de Europese Unie in Nederland.

Het is tien jaar geleden dat de financiële crisis in de Verenigde Staten begon. Na een periode van groei stortte de economie keihard in, met grote menselijke gevolgen. Werkloosheid, armoede, onzekerheid, politieke spanningen in Europa.

Inmiddels zien de economische groeicijfers er rooskleurig uit en trekt ook de werkgelegenheid aan. De economie krabbelt op na een lange periode van crisis. Toch zijn er kanttekeningen te plaatsen bij de groeicijfers.

Niet voor alle Europeanen

Ten eerste: het economisch herstel bereikt lang niet alle Europeanen.

De eurozone bereikte qua omvang van de economie in 2016 weer het niveau van voor de crisis. Maar kijken we naar armoedecijfers van Eurostat, dan zien we dat er in de eurozone 5,8 miljoen mensen meer die in armoede leven dan voor de crisis.

De werkgelegenheid stijgt, maar ook het aantal Europeanen dat tegen hun wil een tijdelijk contract of een nul-uren-contract heeft. Het percentage jongeren dat geen baan heeft en geen opleiding volgt, is hoger dan in 2008.

Buitengewoon beleid

Ten tweede: het herstel is in grote mate te danken aan een buitengewoon monetair beleid.

De rente staat op nul procent en de Europese Centrale Bank (ECB) heeft ongekende hoeveelheden obligaties opgekocht. De ECB moest handelen omdat de politiek het naliet of te traag was. Het is maar zeer de vraag of de ECB bij een volgende klap nog genoeg mogelijkheden heeft om de economie te stabiliseren.

Ten derde: De groeicijfers van nu zeggen weinig over het vermogen van de eurozone om een nieuwe crisis te voorkomen, of om een nieuwe schok te doorstaan zonder dezelfde sociale ellende die we in de eurocrisis hebben gezien in grote delen van de unie.

Momentum

Er is een momentum om het bouwwerk van de eurozone te versterken. Er ligt een routekaart van de Europese Commissie. De Franse president Emmanuel Macron wil de eurozone schokbestendig maken en optreden tegen sociale dumping. Het eerste hoofdstuk van het Duitse coalitieakkoord bevat een agenda voor een rechtvaardig Europa van gelijke kansen. Duitsland en Frankrijk hebben aangekondigd samen het voortouw te willen nemen.

In de Tweede Kamer en in het Nederlandse kabinet wordt er vaak argwanend gekeken naar deze ontwikkelingen. Het is Nederland goed recht om een eigen lijn te trekken, maar trekt Nederland niet aan de verkeerde kant? De regering wil door met de euro, maar staat op de rem bij vrijwel alle mogelijke voorstellen om de muntunie stabieler en socialer te maken.

Moet de ECB, waarop geen enkel parlement controle kan uitoefenen, dan straks opnieuw de kastanjes uit het vuur zal halen als een euroland in de problemen komt?

Is de eurozone in staat is om de klap op te vangen als de markten het vertrouwen verliezen in - pak hem beet - Italië? Is het verantwoord om alle discussies over een versterking van de eurozone te blokkeren?

Dr. No

Wopke Hoeksta, de Nederlandse minister van Financiën stuurde samen met een paar kleine noordelijke euro en niet-eurolanden een brief waaraan hij de bijnaam Dr. No heeft te danken.

In plaats van aan te haken bij nieuwe Duits-Franse initiatieven voor een stabielere en crisisbestendige eurozone, lijkt de strategie van Nederland om Duitsland op de lijn van oud-minister Schäuble te krijgen: grote spaaroverschotten, meer vrijhandel, meer interne markt en bovenal bezuinigen om het stabiliteitspact te respecteren.

Natuurwet

“Het eigen huis op orde” noemt de regering het. Maar het is precies dit beleid, dat de onzekerheid van Europanen heeft vergroot. Het is het beleid dat de politieke verhoudingen tussen noord en zuid op scherp heeft gezet.

Wat nog wel het meest aan stoort, is de manier waarop de premier dit beleid verkoopt alsof het een natuurwet is.

Het is een economisch beleid toegesneden op multinationals die nauwelijks belasting afdragen. Meer markt en snijden in de sociale zekerheid en de publieke sector. Het is dit rechtse recept dat als alternatiefloos wordt gepresenteerd, waardoor burgers zich afkeren van de EU.

Lage staatsschuld

In zijn speech in Berlijn beweerde de premier dat landen met een lage staatsschuld goed voorbereid zijn op de volgende crisis. Maar Spanje en Ierland hadden voor de crisis een staatsschuld van ver beneden de zestig procent van het BBP en moesten daarna toch bij het noodfonds aankloppen. Waarom ziet deze regering de staatsschuld als grote boeman? En is het een goed vooruitzicht als overheden opnieuw inspringen voor private schulden?

Gezonde langer termijn overheidsfinanciën zijn belangrijk, maar het was het de uit de klauwen gewassen financiële sector, de oververhitting van de huizenmarkt, een overschot aan krediet die onder andere Spanje en Ierland deden ontsporen.

Gereguleerde interne markt

Dan het andere stokpaardje van de regering: de interne markt. Die kan ons welvaart brengen, zeker. Maar alleen onder voorwaarde dat die goed gereguleerd is. Door alleen te concentreren op het wegnemen van barrières maken we dezelfde fout als in de jaren voorafgaand aan de crisis. Toen konden kredieten op steeds verder gedereguleerde markten ongeremd naar Zuid-Europa vloeien en financiële producten alsmaar complexer en gevaarlijker worden. Het liberaliseren van het dienstenverkeer heeft bovendien voor sociale spanningen gezorgd, onder andere in de transportsector.

Verdere verdieping van de interne markt kan alleen als dit leidt tot een verbetering van de sociale situatie. Niet voor niets stemde het Europees Parlement vorige week het controversiële voorstel voor de e-card voor diensten weg.

Belasting op techbedrijven

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de eurolanden garanderen dat gewone mensen nooit meer de prijs betalen voor onverantwoorde risico’s die in de financiële sector genomen worden.

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de EU-lidstaten eindelijk in staat worden gesteld om de grootste bedrijven fatsoenlijk belasting te laten betalen. Zorg dat de race naar de bodem bij vennootschapsbelasting gestaakt wordt. Dat er met een Europese grondslag niet langer met winsten geschoven kan worden.

Onder andere Frankrijk wil vaart maken met een Europese aanpak voor een belasting op de grote techbedrijven. Bij het debat over de Europese Raad bespeurde was er bij de minister-president weinig enthousiasme over de nieuwe voorstellen van de Europese Commissie. Ik zie het gevaar dat Apple, Facebook, Google nog jarenlang vrijwel geen belasting afdragen als we moeten wachten totdat er in G20 of OESO-verband overeenstemming.

Nog niet stormbestendig

De economische groeicijfers mogen ons geen zand in de ogen strooien. De eurozone is nog niet stormbestendig en presteert te mager op sociaal vlak. Tien jaar na de crisis is het hoog tijd om dat aan te pakken. Niet alleen met de zeven dwergen uit het noorden maar met al onze bondgenoten in Europa.

Laat Kamerleden spreken in Europees Parlement | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Vlaardingen 26-03-2018 00:00

Zoals Europarlementariërs morgen, bij het jaarlijkse debat over de Staat van de Unie, het woord mogen voeren in de Tweede Kamer, zo moeten Nederlandse kamerleden en hun collega’s uit andere lidstaten de mogelijkheid krijgen te spreken in het Europees Parlement. 

Zo kan de politiek van de EU, in de visie van GroenLinks dichterbij de burgers worden gebracht. 

Burgers hebben vaak weinig zicht op de manier waarop besluitvorming in de EU wordt gecontroleerd, zegt GroenLinks kamerlid Bram van Ojik, die het voorstel morgen , samen met zijn EU-collega Bas Eickhout  zal doen. “Het Europees Parlement is vaak letterlijk ver weg en beperkt in zijn bevoegdheden. In de nationale parlementen wordt het debat bemoeilijkt door gebrekkig zicht op wat, door wie, wanneer in de EU besloten wordt”. 

Een groot jaarlijks debat van nationale partijleiders met de Europese Commissie kan de Europese samenwerking bevorderen en de controle op de besluitvorming verbeteren, aldus GroenLinks. Als er in de Tweede Kamer voldoende steun is voor het idee, vraagt de partij kamervoorzitter Arib het te bespreken met haar collega’s uit het Europees Parlement en de nationale parlementen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.