Het is zover: Utrecht voert, in navolging van Amsterdam, per 1 januari 2020 een Ja-Ja sticker voor ongeadresseerd reclamedrukwerk in. Deze toezegging kwam vandaag na inspanningen van de Partij voor de Dieren om reclamedrukwerk in Utrecht terug te dringen. Bij de behandeling van de Voorjaarsnota 2016 vroeg de Partij voor de Dieren, met steun van GroenLinks en de ChristenUnie, om invoering van dit milieuvriendelijker systeem. De motie werd door een meerderheid van de gemeenteraad aangenomen en na het verzoek van de PvdD, GL en CU om een plan van aanpak door het college met onder meer het verwachte milieueffect, het verwachte economische effect en de mogelijke wijze van introductie, maar ook de juridische gevolgen, kreeg de PvdD vandaag te horen dat haar inspanningen beloond worden. De Ja-Ja sticker zorgt ervoor dat mensen geen ongevraagde reclamepost krijgen, tenzij ze er zelf om vragen. De sticker zorgt voor een omkering van het huidige systeem met de Nee-Ja en de Nee-Nee sticker. PvdD-raadslid Eva van Esch: “Hiermee komt er een einde aan de verspilling veroorzaakt door het huidige systeem. Het scheelt niet alleen veel papier, maar ook vervuilende inkt, brandstof voor het verspreiden van de folders en de energie die nodig is voor de afvalverwerking. Huishoudens krijgen nu gemiddeld 33 ongevraagde folders per week. Dat is 34 kilo papier per huishouden per jaar! We zijn dus erg blij dat deze verspilling dankzij onze motie door het college van B&W aangepakt wordt!”