Nieuws van politieke partijen in Barneveld inzichtelijk

20 documenten

Hoe gaan we in de toekomst om met afval?

PvdA PvdA Barneveld 17-06-2020 18:05

Toen we twee weken geleden dit stuk bespraken in de commissie viel het me op dat het grootste deel van de toegewezen tijd werd besteed aan één enkel onderdeel van...

Het bericht Hoe gaan we in de toekomst om met afval? verscheen eerst op Pro'98.

Van afval naar grondstof

SGP SGP ChristenUnie Barneveld 17-06-2020 00:00

/r/894107e97157ef3863500101c4bb5910?url=http%3A%2F%2Fwww.barneveld.sgp.nl%2Factueel%2Fvan-afval-naar-grondstof%2F12215&id=452d52b075ddb3fba0cca3d4ea11c82b326c4699

Tijdens de raadsvergadering van 17 juni 2020 werd gedebatteerd over de toekomst van onze afvalinzameling en verwerking. Lees hieronder de bijdrage van Jan Top.

Van afval naar grondstoffen. Een mooie slogan die geplakt kan worden op het voorliggende raadsvoorstel Strategieplan Grondstoffen 2021-2024.

Voordat ik op het raadsvoorstel in ga, eerst dit. Als SGP-fractie zijn we bijzonder tevreden met het feit dat de afvalverwerking in onze gemeente gebeurt met grotendeels eigen medewerkers. Dat vergroot de betrokkenheid op dit werk. En dat vertaalt zich ook in de positieve waardering die onze burgers hebben voor dit belangrijke onderdeel in de dienstverlening van de gemeente. Alle waardering vanuit de SGP voor de betrokken medewerkers! Bij het werkbezoek van onze fractie vorige week aan de gemeentewerf hebben we die waardering ook daar overgebracht.

Dan het raadsvoorstel. Het borduurt voort op de wijziging die enkele jaren geleden is aangebracht op het gebied van afvalverwerking. Bij die wijziging is, in de woorden van de wethouder, een goed fundament gelegd. Als SGP-fractie zijn we dat met hem eens. De aanpak die nu gekozen wordt om via een participatietraject met de inwoners verdere optimalisatie aan te brengen spreekt de SGP-fractie aan. Op deze wijze dienen we de doelstelling te bereiken om terug te gaan van 126 naar 70 kilo restafval per inwoner in 2024. Wat de SGP betreft een ambitieuze maar realistische doelstelling. De doelstelling voor minder dan 5% vervuiling in PMD en GFT is nog iets ambitieuzer, echter dat is een goed streven. Als SGP willen we het college meegeven om meer in te zetten op duidelijke uitleg aan de bewoner hoe afval te scheiden, bijvoorbeeld via instructievideo’s. Het is namelijk lang niet altijd duidelijk.

Er is één gebied waar het fundament nog niet zo stevig is en dat is de afvalverzameling bij appartementen. Daar zijn nu standaard een ondergrondse container voor restafval en voor oud papier aanwezig. Bewoners kunnen PMD-zakken verkrijgen, de vraag is in hoeverre dat gebeurt. Het is voor bewoners ook niet altijd duidelijk waar ze met hun PMD-afval terecht kunnen. Bewoners kunnen daarnaast een bakje krijgen voor hun groente- en fruitafval. Dit kan sinds juli vorig jaar, helaas wordt dit op de website nog niet vermeld (althans wij hebben het niet kunnen vinden). Graag een toezegging van het college dat de afvalinzameling bij appartementen structureel meer aandacht gaat krijgen.

Overigens is het van belang om ons als raad goed te betrekken in het participatietraject. U gaat als college dat oppakken met alle betrokken partijen. Echter in bepaalde gevallen heeft u ons als raad nodig. Een voorbeeld hiervan is één van de mogelijke maatregelen uit de strategienota en wel het toepassen van de zogenaamde ja-sticker. Laten we nu als raad afgelopen november uitgesproken hebben dat we zo’n ja-sticker niet willen. Graag een toezegging van het college dat de raad betrokken wordt bij die maatregelen die daar om vragen.

Dan de kwestie oud papier. Om een lang verhaal kort te maken, wij begrijpen de overwegingen van het college om de oud papier-regeling voor de betrokken verenigingen te wijzigen. Twee aspecten wil ik aanvullend noemen. De communicatie met de verenigingen had beter gekund, had beter gemoeten. Kan het college daarop reageren? En belangrijker nog, wij zien graag dat er een overgangsregeling komt voor de verenigingen. Wij stellen voor de verenigingen in het kalenderjaar 2021 financieel te compenseren en daarnaast het nieuwe voorstel voor subsidie aan verenigingen, ter vervanging van de oud-papier regeling, uiterlijk december 2020 voor te leggen aan de raad, waarbij tevens eventuele compensatie van verenigingen is geregeld. We dienen daarvoor een motie in, die mede is ondertekend door de ChristenUnie, Burger Initiatief en Pro98.

Een ander onderdeel van het raadsvoorstel is het besluit om een project te starten voor verkenning verplaatsing Milieustraat. Als SGP-fractie kunnen we ons vinden in het starten van dit project. Echter wat ons betreft moeten nadrukkelijk meerdere scenario’s worden uitgewerkt. Alleen dan krijgen we als raad het beste overzicht. Nu staat in het raadsvoorstel dat alleen het verplaatsen naar een andere plek onderzocht gaat worden. Dit klinkt wellicht logisch, echter is uitbreiding en optimalisatie op de huidige plek echt niet mogelijk? Of is het toch niet beter om enkele mini milieustraten te plaatsen? Kortom, het kan voor het college al wel duidelijk zijn, echter het is belangrijk dat zowel wij als raad als ook onze inwoners hierin goed mee worden genomen. Graag een toezegging van het college dat deze insteek opgepakt gaat worden.

Voorzitter, afvalverwerking – ik zei het al – is een belangrijk element in de dienstverlening naar de inwoner toe. Met dit raadsvoorstel wordt het dit verder geoptimaliseerd. En bovendien zorgen we er met elkaar voor dat onze gemeente hiermee weer schoner wordt én blijft. Dat is van groot belang, niet alleen voor onze generatie maar vooral voor de toekomende generaties. We lezen aan het begin van de Bijbel dat de Heere direct na de schepping de mens de opdracht heeft gegeven om de aarde te bouwen én te bewaren. De opdracht om te bewaren is ook zeker van toepassing op dit onderwerp.

Voorzitter, wij steunen als SGP, met inachtneming van de bovenstaande opmerkingen, het raadsvoorstel.

ChristenUnie tevreden met toezegging college: Eerst een alternatief voor verenigingen, dan pas einde papierregeling.

ChristenUnie ChristenUnie Barneveld 28-05-2020 20:13

Onlangs heeft het college aangekondigd te stoppen met de oudpapierregeling waarbij verenigingen en kerken tegen een vergoeding helpen bij het ophalen van het oud papier. Als ChristenUnie begrijpen we heel goed dat deze regeling te duur is. Maar bij de brief hadden we wel twee zorgen:
1. We moeten de verenigingen niet opzadelen met een financieel probleem;
2. Mensen moeten gestimuleerd worden afval te scheiden, maar dit moet niet leiden tot een klikoplicht.
Daarom hebben we samen met Burger Initiatief schriftelijke vragen gesteld. Die zijn inmiddels beantwoord.

Verminder papierafval door over te stappen op ja-jasticker

ChristenUnie ChristenUnie Barneveld 19-11-2019 15:39

https://barneveld.christenunie.nl/k/n7440/news/view/1281739/50582/papierbak.jpg

Tijdens de begrotingsbehandeling heeft de ChristenUnie samen met Pro’98 voorgesteld om de nee-nee-sticker te laten vervangen door een ja-jasticker. Dat betekent dat mensen die wel folders willen een sticker plakken. Het gevolg is dat mensen die geen folders willen, maar ook geen sticker plakken geen folders meer krijgen. Dit scheelt enorm veel papier afval.

Amsterdam heeft dit systeem in 2018 ingevoerd. Volgens dagblad Trouw kreeg voor die tijd 49% van de huishoudens folders door de deur en nu nog maar 19%. Per huishouden scheelt dit per jaar ongeveer 33 kilo papier. Natuurlijk is het de vraag of die getallen voor Barneveld hetzelfde zouden zijn. In dat geval zou de invoering van de ja-ja sticker per jaar zorgen voor ongeveer 200.000 kilo minder papier afval in de gemeente Barneveld. Dat is 200.00 kilo papier die niet gelezen of bekeken wordt.

Helaas heeft de motie het niet gehaald. Naast de ChristenUnie en Pro’98 stemde alleen BurgerInitiatief in met het voorstel. Onze fractie zal zich blijven inzetten voor vermindering van de afvalberg.

De gemeente Barneveld wil het ook ...

Blanco lijst 8 Blanco lijst 8 Barneveld 05-08-2019 07:52

De gemeente Barneveld wil het ook voor bewoners van appartementencomplexen zo makkelijk mogelijk te maken om keukenafval te scheiden, net als PMD (Plastic-, Metaal- en Drankenkartonverpakkingen) en oud papier en karton. Bewoners ontvangen op aanvraag een keukenafvalbakje, een rol biozakjes en een informatiekaart. Daarmee kunnen ze in hun appartement hun dagelijkse keukenafval verzamelen. De afvalzakken kunnen daarna gedeponeerd worden in een gemeenschappelijke kliko, die tweewekelijks voor lediging wordt aangeboden door een vrijwilliger. Bewoners van appartementen die hier belangstelling voor hebben, kunnen een mail sturen naar afval@barneveld.nl. Een medewerker van de gemeente neemt dan contact op.

Wethouder André van de Burgwal heeft ...

Blanco lijst 8 Blanco lijst 8 Barneveld 25-07-2019 13:00

Wethouder André van de Burgwal heeft woensdag 24 juli een compact keukenafvalbakje overhandigd aan bewoner Bart Snoek. Bart Snoek heeft zich als vrijwilliger aangemeld voor de inzameling van GFT-afval in het appartementencomplex aan de Tarweakker. Hij zet iedere twee weken de gezamenlijke GFT-kliko van zijn appartementencomplex aan de straat voor lediging. De bewoners van het appartementencomplex aan de Tarweakker hebben als eerste appartement bewoners een keukenafvalbakje, een rol biozakjes en een informatiekaart ontvangen. Op deze manier probeert de gemeente het ook voor bewoners van appartementencomplexen zo makkelijk mogelijk te maken om keukenafval te scheiden, net als PMD (Plastic-, Metaal- en Drankenkartonverpakkingen) en oud papier en karton. Bewoners kunnen met de bakken en zakjes in hun appartement hun dagelijkse keukenafval verzamelen. De afvalzakken kunnen daarna gedeponeerd worden in een gemeenschappelijke kliko . Deze staat naast de ondergrondse restafvalcontainer in een beugel. Een vrijwilliger draagt er zorg voor dat de kliko tweewekelijks voor lediging wordt aangeboden. Bewoners van andere appartementen komen ook in aanmerking voor de inzameling van keukenafval. Zij kunnen hierover een mail sturen naar afval@barneveld.nl. De gemeente neemt dan contact op.

Overlast door jongeren blijft helaas ...

Blanco lijst 8 Blanco lijst 8 Barneveld 10-07-2019 10:55

Overlast door jongeren blijft helaas een hardnekkig probleem op recreatiegebied Zeumeren De overlast door jongeren op het recreatiegebied Zeumeren blijft – ondanks de extra inzet van Leisurelands, gemeente en politie – een hardnekkig probleem. Dat concluderen de drie partijen naar aanleiding van de afgelopen weken waarin het vanwege het zomerse weer erg druk was. Vooral het jongerenstrand zorgt voor problemen. Enkele weken geleden maakten de partijen afspraken om het zomerseizoen 2019 met zo min mogelijk overlast te worden geconfronteerd. Meer controles en afspraken met jongeren die eerder een terreinontzegging kregen, hebben helaas niet geholpen. Glasscherven in het water en op de ligweides (met alle gevolgen van dien), overmatig alcohol- en drugsgebruik, vernielingen en bergen afval. Leisurelands, gemeente en politie betreuren het dat – ondanks extra inspanningen om de overlast te verminderen – nog altijd sprake is van overlast. De extra inzet op toezicht en handhaving wordt voortgezet, maar de drie partijen roepen ook ouders op om dit probleem te bespreken. Zeumeren is nu een voor iedereen vrij toegankelijk gebied om te recreëren. Met het tegengaan van de overlast, het herstellen van de vernielingen en het opruimen van al het afval zijn hoge kosten gemoeid. Het zou volgens Leisurelands en gemeente jammer zijn als het gevolg daarvan is dat er andere maatregelen nodig zijn. De kosten die Leisurelands nu maakt voor extra toezicht zorgt ervoor dat er minder geld over blijft om te investeren in bijvoorbeeld nieuwe speeltoestellen.

“Het gaat al best goed #afval Behoud ...

Lokaal Belang Lokaal Belang Barneveld 27-06-2019 05:00

“Het gaat al best goed #afval Behoud draagvlak en inzet v inwoners. Geen diftar om natuur en omgeving te beschermen. Tips via digitale afval app kunnen nog helpen” aldus raadslid Marleen Blankenburgh https://barneveldsekrant.nl/lokaal/haal-m%C3%A9%C3%A9r-luiers-en-gft-afval-uit-de-grijze-kliko-611611

Barneveld bereikt ...

Blanco lijst 8 Blanco lijst 8 Barneveld 24-06-2019 13:00

Barneveld bereikt milieudoelstellingen 2020 eerder met afvalstrategie De afgelopen maanden heeft de gemeente Barneveld haar nieuwe inzamelstrategie geëvalueerd. Die blijkt succesvol: De milieudoelstellingen voor 2020 zijn twee jaar eerder behaald dan gepland. De inwoners blijken over het algemeen tevreden met het gewijzigde beleid en de nieuwe inzamelstructuur. Wethouder André van de Burgwal is blij met deze behaalde resultaten ,,Ik ben vooral heel trots op de inwoners van de gemeente Barneveld. Door het enthousiasme waarmee zij hun afval nóg beter zijn gaan scheiden, hebben we met elkaar deze mooie resultaten kunnen boeken. Dat geeft vertrouwen voor de toekomst.” De evaluatie van de afvalstrategie woensdag besproken in de commissie Samenleving. De gemeenteraad van Barneveld heeft op 13 april 2016 de strategienota huishoudelijk afval 2016-2020 vastgesteld, met het doel 75 procent afvalscheiding te realiseren. Dit leidde onder andere tot de invoering van de wekelijkse PMD-inzameling via minicontainers, inzameling van oud papier in het buitengebied, gescheiden luierinzameling en het verlagen van de ophaalfrequentie van de restafvalcontainer naar 1 keer in de 4 weken. Met de strategienota wordt een ‘win-win-win situatie’ nagestreefd: meer afvalscheiding, lagere kosten en tevreden burgers. Uit de evaluatie kan worden geconcludeerd dat dit gelukt is. Met een scheidingspercentage van 76 procent en 126 kg restafval per inwoner zijn de doelstellingen in 2018 ruim gehaald. De kostenbesparing is wel lager dan aangenomen. Dit heeft vooral te maken met de PMD-inzameling met containers in plaats van zakken en de gratis omruilacties. Bewonersonderzoek De tevredenheid onder inwoners is onderzocht door middel van een bewonersonderzoek. Dit is uitgevoerd in februari-maart 2019. De enquête kon online worden ingevuld. Daarnaast zijn de vragen bij wijze van steekproef voorgelegd aan inwoners die belden naar het Klant Contact Centrum. 63 procent van de respondenten beoordeelt de gemeentelijke afvalinzameling als ‘goed ‘ of ‘zeer goed’. 58 procent vindt de PMD minicontainer beter dan de zak die er eerst was. 7 procent vindt dat deze teveel ruimte inneemt. 24 procent ondervindt wel stank en overlast. 68 procent van de bewoners komt qua ruimte uit met de 4 wekelijkse inzameling van het restafval. Ingezette koers voorlopig vasthouden Omdat de afvalstrategie succesvol is en de milieudoelstellingen zijn behaald, stelt het college voor om de ingezette koers vast te houden. Tot 2020 wil het college geen ingrijpende wijzigingen doorvoeren in de inzamelstrategie. Dit betekent ook dat op de korte termijn geen financiële prikkel zal worden ingevoerd om afvalscheiding nog meer lonend te maken (diftar). In plaats daarvan wil de gemeente zich richten op het verder stimuleren en het ondersteunen van het ingezette beleid. Herijking afvalbeleid vanaf 2020 Voor de langere termijn (2020-2025) zijn er aanvullende stappen nodig. Dit is nodig om de landelijke doelstellingen behalen. Voor het jaar 2050 ambieert het Rijk een volledig circulaire samenleving zonder restafval. De eerste horde moet in 2025 bereikt zijn: maximaal 30 kg restafval per inwoner per jaar. ,,De gemeente Barneveld zoekt bij het inzetten van instrumenten om deze milieudoelstellingen te realiseren steeds naar een balans tussen milieu, service en kosten”, aldus wethouder Van de Burgwal. In december 2020 wil de gemeente de huidige afvalstrategie herijken om de landelijke doelstellingen te behalen. Dit zal worden vastgelegd in de Afvalvisie 2020-2025. Onderwerpen die daarbij terug kunnen komen zijn: verbeteren van bewustwording onder inwoners, preventie, afvalscheiding, meer hergebruik, handhaving en kosten.

Afval: als je het weggooit doe het ...

Blanco lijst 8 Blanco lijst 8 Barneveld 18-04-2019 15:00

Afval: als je het weggooit doe het dan goed! Volgens een rooster wordt wekelijks huishoudelijk afval ingezameld. Wanneer u dit afval aanbiedt in de kliko mag u deze de avond vóór de dag van het legen op de daarvoor aangewezen plaats neer zetten. Wij vragen u de kliko na het legen nog diezelfde dag weer op te halen en thuis neer te zetten. Helaas wordt dit wel eens vergeten, dit veroorzaakt onnodige overlast voor medebewoners in de wijk. Kliko ‘s op eigen terrein neerzetten Onze medewerkers zien dat mensen hun kliko niet bij de woning maar in de openbare ruimte laten staan. Dit is niet toegestaan. U dient uw kliko bij uw woning neer te zetten. Bij plaatsingen bij semi-ondergrondse afvalinzamelcontainers Bij enkele ondergrondse inzamelcontainers wordt afval bijgeplaatst. Dat geeft overlast en kan leiden tot ongedierte. U kunt de restafvalcontainer met uw milieupas openen (als u daarvoor gerechtigd bent) en uw restafval in 60-liter zakken in de rolemmer deponeren. U mag zo vaak aanbieden als u wilt. U hoeft hier niet extra voor te betalen! Het kan een keer voorkomen dat de inzamelcontainer vol is. Ook dan is het niet toegestaan uw afval bij de container achter te laten. De ondergrondse inzamelcontainer is niet bedoeld om daar grof vuil achter te laten. Dit kunt u aanbieden bij de Milieustraat “De Otelaar”. Voor bewoners die PMD in de daarvoor bestemde PMD-zakken aanbieden mogen deze op de dag van inzameling aanbieden bij de ondergrondse inzamelcontainer. ‘Verkeerd afval’ in de kliko Met enige regelmaat constateren wij dat bijvoorbeeld in de PMD kliko restafval en/ of papier wordt aangeboden. Dit is niet toegestaan. Wanneer het PMD teveel ‘verontreinigd’ is met andere afvalstoffen worden deze partijen afgekeurd. De gevolgen zijn hogere kosten voor extra transport en verwerking als restafval. De extra kosten betaalt u uiteindelijk zelf via de afvalstoffenheffing. Wanneer onze medewerkers teveel ‘verkeerd’ afval in de betreffende container aantreffen wordt deze niet geleegd! Inzameling textiel In de ondergrondse kleding/textiel-containers zien wij ook steeds meer restafval. De kleding wordt handmatig gesorteerd, het restafval bemoeilijkt dit sorteringsproces. Ook hier geldt ook afkeur en verwerking als restafval met als gevolg hogere kosten. Graag het juiste soort afval in de juiste container. Hierbij draagt u bij aan het milieu en bespaart u kosten! De gemeente Barneveld dankt u hartelijk voor uw medewerking.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.