Nieuws van politieke partijen in Capelle aan den IJssel inzichtelijk

5 documenten

Begroting Capelle aan den IJssel 2020 mist visie | Capelle aan den IJssel

GroenLinks GroenLinks VVD Capelle aan den IJssel 12-11-2019 00:00

De begroting van de gemeente voor 2020 bevat weinig nieuws. Wel wordt ruimte gezien voor het verhogen van de kwaliteit van de buitenruimte – gelet op alle brandnetels en de toestand van het Schollebos geen overbodige luxe – maar een concreet voorstel ontbreekt. Daarnaast blijven de lage doelstellingen voor woningisolatie en afvalscheiding GroenLinks een doorn in het oog. De ellende voor de bewoners van De Hoven die geen vervangende woonruimte krijgen bij de sloop toont aan dat de gemeente ook met dit beleid het spoor bijster is.

Het is al bijna 2 jaar geleden dat een deel van het Schollebos omwoei. Onderzoek leverde een waslijst aan problemen op die met spoed moeten worden aangepakt. Ook de bezuinigingen op het groenonderhoud door het vorige stadsbestuur eist zijn tol: meer brandnetels en minder bloemen voor insecten, doordat het maaisel niet meer wordt afgevoerd. Dat de gemeente nu ruimte ziet voor verhoging van de kwaliteit is een hele vooruitgang. Nu nog een concreet voorstel.

Een eerdere motie van GroenLinks voor het versnellen van de isolatie van woningen door gerichte stimuleringsmaatregelen kreeg geen steun van Leefbaar Capelle en de VVD. Bewoners gaan daardoor onnodig veel betalen voor hun stookkosten. Ook worden de doelstellingen van Parijs zo in 2050 niet gehaald. En dit terwijl woningisolatie een onbetwist effectieve maatregel is, ook voor de portemonnee. GroenLinks pleit voor het versnellen van de isolatie, zodat die in 2030 op orde is. Daarna hebben we nog de handen vol aan het installeren van alternatieve warmtebronnen, om in 2050 van het gas af te zijn.

In 2018 is de gemeente gestopt met het ophalen van plastic huisvuil, die toen weer bij het restafval mocht. De nascheiding heeft inderdaad tot een hoger scheidingspercentage geleid in de hoogbouw, waar dat lastiger is dan bij eengezinswoningen. Maar sindsdien blijft het op 56% steken, waardoor de gemeente de doelstelling van 75% in 2020 niet gaat halen. Door het plastic weer op te halen in laagbouw buurten kunnen we al veel verder komen. Ook voor de hoogbouw heeft GroenLinks voorstellen ingediend, maar daarover moet het gesprek nog gaan beginnen.

Veel bewoners van De Hoven dreigen uit hun huis gezet te worden omdat ze geen vast contract konden krijgen, ook niet na 7 jaar tijdelijke huur. De gemeente had gedacht dit complex goedkope woningen te kunnen slopen op basis van een regionaal onderzoeksrapport, dat ervan uit gaat dat iedereen qua woonlasten volgens de norm woont. Dat was nog nooit zo en kan ook niet zomaar omdat een woning ook in andere opzichten moet passen. Omdat ook in Rotterdam op basis van dit rapport massaal gesloopt wordt konden de bewoners zelf ook geen ander huis vinden. Ondertussen laat de gemeente op de locatie aan de Kanaalweg koophuizen bouwen van 3,5 ton tot 1 miljoen. Het is maar wat je belangrijk vindt.

Voorjaarsnota 2019 Capelle niet goed voor het milieu en de Capellenaren | Capelle aan den IJssel

GroenLinks GroenLinks VVD Capelle aan den IJssel 08-07-2019 00:00

GroenLinks vindt dat er te weinig geld wordt uitgetrokken voor isolatie van woningen. Ook het plastic afval wordt niet opgehaald. Er wordt daardoor teveel verbrand en de CO2-uitstoot blijft te hoog. Het groenonderhoud in de buitenruimte blijft op sober staan, met veel brandnetels en weinig bloemen en vlinders als gevolg. Het fietsverkeer wordt niet meer geteld, waardoor er geen zicht meer is op gevaarlijk overbelaste fietspaden.

Moties van GroenLinks dit jaar voor het verhogen van het tempo van woningisolatie door het stimuleren van woningeigenaren en ondersteuning bij het verkrijgen van een lening zijn door B&W afgewezen. Nu de aardgasprijs omhoog gaat zijn ook zij – naast huurders van slechte woningen – de dupe en blijft de CO2-uitstoot te hoog. De doelstellingen van Parijs worden zo niet gehaald. Leefbaar Capelle vindt dat de mens geen oorzaak is van de opwarming van de aarde en de VVD vindt het niet de taak van de gemeente om daar iets aan te doen.

Sinds het invoering van nascheiding van het plastic afval is het scheidingspercentage gestegen van 44 naar 56%, maar blijft sindsdien op dat getal steken. De norm voor 2020 is 75% en 2025 90%. De gemeente blijft achter bij anderen. Doordat de inwoners is gezegd hun plastic afval bij het restafval te gooien worden ze niet meer gestimuleerd om het andere afval wel te scheiden. De enige manier om het beter te krijgen is door apart ophalen van al het huisvuil door bronscheiding, betere voorlichting en met de bewoners samen te zoeken naar oplossingen voor de hindernissen. GroenLinks heeft een motie ingediend.

De gemeente heeft jaren geleden bezuinigd op groenonderhoud. Het gevolg: wel brandnetels en geen bloemen en daardoor ook geen voedsel voor vlinders. Driekwart van de insecten en vlinders is verdwenen. De financiële situatie van de gemeente blijkt echter helemaal niet slecht te zijn en GroenLinks vindt dat deze bezuiniging van tafel moet. Het bij-vriendelijk maaibeleid van de provincie Zuid-Holland moet per direct worden ingevoerd.

De gemeente is gestopt met het tellen van het fietsverkeer in Capelle. Dit terwijl iedereen in de regio het erover eens is dat fietsen één van de oplossingen is voor de verkeerscongestie en bovendien gezond. Er komt met provinciaal geld een snelfietsroute van Gouda naar Rotterdam door Capelle en er worden er meer voorgesteld. Door de toename van het fietsverkeer en de snelheidsverschillen door elektrische fietsen is het belangrijk om het aantal fietsers per uur te blijven tellen om gevaarlijke situaties door inhalen op te smalle paden vroegtijdig te kennen en maatregelen te kunnen nemen. GroenLinks heeft een motie ingediend om samen met de fietsersbond Capelle een nieuw plan te maken voor fietstelling en dat direct uit te voeren.

Begroting 2019 B&W Capelle verkiest auto boven duurzaamheid | Capelle aan den IJssel

GroenLinks GroenLinks Capelle aan den IJssel 09-11-2018 00:00

B&W schrijven in de 'beleidsarme' begroting 2019 dat strikt op de portemonnee gelet moet worden en mogelijk zelfs de broekriem aangetrokken. Het college zal “de komende periode dan ook zeer terughoudend zijn met het aangaan van (nieuwe) verplichtingen.“ Het autoparkeren bij het centrum blijft echter toch voor rekening van de gemeente, waarmee feitelijk een subsidie wordt verstrekt aan het autoverkeer. Het Duurzaamheidsfonds, waarvoor begin dit jaar een motie door de raad werd aangenomen is evenwel niet opgenomen. Het signaal is dudelijk: B&W kiezen voor de auto en niet voor het milieu. GroenLinks wil het duurzaamheidsfonds terug op de begroting.

Elbert Raadsen

GroenLinks besteedt de publieke middelen liever aan voorzieningen waar ook jongeren en minima gebruik van kunnen maken en die goed zijn voor de gezondheid, het milieu, de veiligheid en het tegengaan van verkeerslawaai en files, zoals het bevorderen van fietsen door verbreding van doorgaande fietsroutes en het verbeteren van de veiligheid daarvan. Door de uitstoot van CO2, onder andere door autoverkeer, stijgt de zeespiegel, wat voor een gemeente als Capelle die onder de zeespiegel ligt, zeer gevaarlijk kan worden. Het Energie Collectief Capelle heeft In vergelijking met andere gemeenten met haar vrijwilligers heel goede resultaten behaald met de wijkacties voor verduurzaming van woningen, maar het is nog niet genoeg om de doelstellingen van Parijs 2015 te halen. Inzet van professionele adviseurs is beslist nodig en daar is geld voor nodig.

Ook het groenonderhoud komt er in deze begroting bekaaid van af, ondanks verzoeken van de Stichting Natuurvrienden Capelle. Door een 'sober' maaibeleid worden de bloemen in het groen weggemaaid waardoor er geen voedsel meer is voor wilde bijen en insecten, nodig voor de bestuiving en als voedsel voor vogels. In Nederland zijn we al 50-75% van de insecten kwijt en de helft van de voorkomende wilde bijen wordt met uitsterven bedreigd. Door slecht onderhoud van de vlindertuin in het Schollebos staat die nu vol onkruid waar de vlinders niets aan hebben. GroenLinks dient een motie in voor ophogen van het budget naar een bij-vriendelijk maai- en onderhoudsbeleid, zoals de provincie Zuid-Holland bepleit.

Zoals blijkt uit door GroenLinks gestelde vragen wordt het bomenbeleid slecht uitgevoerd, wat voor veel bomen een voortijdig einde betekende. Hoeveel bomen Capelle kwijt is, is ondanks beloofde jaarlijkse rapportages over de bomenbalans niet duidelijk. GroenLinks wil dat B&W het afgesproken bomenbeleid uitvoert en daarvoor voldoende geld op de begroting opneemt. Meer algemeen geldt dat Capelle te weinig uittrekt voor onderhoud.

Sinds de gemeente het plasticafval niet meer apart ophaalt en dit bij het restafval mag worden gegooid is de opbrengst van het hergebruik van plastic verminderd. De doelstellingen over afvalscheiding worden ondanks de ingevoerde nascheiding van het restafval bij lange na niet gehaald. GroenLinks wil dat het scheiden van huisvuil vooral voor bewoners van hoogbouw veel gemakkelijker wordt, tegelijk met een bewustwordingscampagne en heeft daar voorstellen voor ingediend.

Begroting 2019 B&W Capelle verkiest auto boven duurzaamheid | Capelle aan den IJssel

GroenLinks GroenLinks Capelle aan den IJssel 09-11-2018 00:00

B&W schrijven in de 'beleidsarme' begroting 2019 dat strikt op de portemonnee gelet moet worden en mogelijk zelfs de broekriem aangetrokken. Het college zal “de komende periode dan ook zeer terughoudend zijn met het aangaan van (nieuwe) verplichtingen.“ Het autoparkeren bij het centrum blijft echter toch voor rekening van de gemeente, waarmee feitelijk een subsidie wordt verstrekt aan het autoverkeer. Het Duurzaamheidsfonds, waarvoor begin dit jaar een motie door de raad werd aangenomen is evenwel niet opgenomen. Het signaal is dudelijk: B&W kiezen voor de auto en niet voor het milieu. GroenLinks wil het duurzaamheidsfonds terug op de begroting.

Elbert Raadsen

GroenLinks besteedt de publieke middelen liever aan voorzieningen waar ook jongeren en minima gebruik van kunnen maken en die goed zijn voor de gezondheid, het milieu, de veiligheid en het tegengaan van verkeerslawaai en files, zoals het bevorderen van fietsen door verbreding van doorgaande fietsroutes en het verbeteren van de veiligheid daarvan. Door de uitstoot van CO2, onder andere door autoverkeer, stijgt de zeespiegel, wat voor een gemeente als Capelle die onder de zeespiegel ligt, zeer gevaarlijk kan worden. Het Energie Collectief Capelle heeft In vergelijking met andere gemeenten met haar vrijwilligers heel goede resultaten behaald met de wijkacties voor verduurzaming van woningen, maar het is nog niet genoeg om de doelstellingen van Parijs 2015 te halen. Inzet van professionele adviseurs is beslist nodig en daar is geld voor nodig.

Ook het groenonderhoud komt er in deze begroting bekaaid van af, ondanks verzoeken van de Stichting Natuurvrienden Capelle. Door een 'sober' maaibeleid worden de bloemen in het groen weggemaaid waardoor er geen voedsel meer is voor wilde bijen en insecten, nodig voor de bestuiving en als voedsel voor vogels. In Nederland zijn we al 50-75% van de insecten kwijt en de helft van de voorkomende wilde bijen wordt met uitsterven bedreigd. Door slecht onderhoud van de vlindertuin in het Schollebos staat die nu vol onkruid waar de vlinders niets aan hebben. GroenLinks dient een motie in voor ophogen van het budget naar een bij-vriendelijk maai- en onderhoudsbeleid, zoals de provincie Zuid-Holland bepleit.

Zoals blijkt uit door GroenLinks gestelde vragen wordt het bomenbeleid slecht uitgevoerd, wat voor veel bomen een voortijdig einde betekende. Hoeveel bomen Capelle kwijt is, is ondanks beloofde jaarlijkse rapportages over de bomenbalans niet duidelijk. GroenLinks wil dat B&W het afgesproken bomenbeleid uitvoert en daarvoor voldoende geld op de begroting opneemt. Meer algemeen geldt dat Capelle te weinig uittrekt voor onderhoud.

Sinds de gemeente het plasticafval niet meer apart ophaalt en dit bij het restafval mag worden gegooid is de opbrengst van het hergebruik van plastic verminderd. De doelstellingen over afvalscheiding worden ondanks de ingevoerde nascheiding van het restafval bij lange na niet gehaald. GroenLinks wil dat het scheiden van huisvuil vooral voor bewoners van hoogbouw veel gemakkelijker wordt, tegelijk met een bewustwordingscampagne en heeft daar voorstellen voor ingediend.

Geen afval meer scheiden!

SGP SGP Capelle aan den IJssel 01-10-2018 00:00

Geen afval meer scheiden!

Op 27 en 28 september was de raadsreis, waarbij we interessante bezoeken hebben afgelegd. Eén van die bezoeken was bij de afvalverwerker, Omrin in Heerenveen, waar sinds kort ons afval wordt gebracht. Hier waren genoeg vragen over, ook bij ons! Want waarom doen we niet meer voorscheiden? En waarom helemaal in Heerenveen? Deze en andere vragen zijn daar beantwoordt, en we zijn best tevreden.

Allereerst, natuurlijk zal iedere organisatie vertellen dat ze goed bezig zijn. Je moet daar ook een beetje doorheen prikken. Ook bij de afvalverwerker werd een mooie presentatie gegeven. Er werden echter concrete en meetbare cijfers gegeven, waar we toch wel blij van werden!

Daarbij dient vermelding dat de visie van Omrin een prachtige is. Zij gelooft in een schone wereld en doet haar best om dat te verwezenlijken. Ze weet dat ze dat niet alleen kan, en probeert daarom juist bewustheid te creëren. Hier kun je wat sceptisch tegenover staan (ik ben stiekem nog steeds een beetje gezond sceptisch van alle informatie), maar de feiten liegen er niet om.

We mochten de gehele installatie van dichtbij bekijken en zien hoe het afval werd gescheiden en hoe het werd verwerkt. Ik moet wel zeggen, de lucht gaat je niet in de koude kleren zitten :) 

Waarom scheiden we niet meer voor?Omrin heeft één van de meest moderne sorteerinstallaties van Europa. Door verbazingwekkende technieken zijn ze in staat een ‘hoog’ percentage afval te scheiden. Dit hebben we van dichtbij mogen bekijken. Tot voor kort vroegen we de burger nog om afval te scheiden. Daarbij werd een scheidingspercentage van 20% gehaald. De sorteerinstallatie van Omrin haalt 51%, wat erg hoog is.Waarom doen we het niet beiden? Het blijkt dat voorscheiden juist slechter is voor het milieu. Tijdens het voorscheiden belandt ook een hoop ‘vervuild plastic’ tussen het plastic, bijvoorbeeld chipszakken en lego. Dit komt doordat er veel onduidelijkheid is over welk plastic wel en welk plastic niet gescheiden moet worden. Om iedereen een hele lijst met producten te geven die wel of niet gescheiden moeten worden gaat erg ver. Daarnaast, omdat het plastic doorgaans op een andere dag wordt opgehaald, zijn er ook veel mensen die toch nog even wat anders in de zak doen, want dan is dat ook maar weg. Daarmee wordt het plastic erg vervuild.Nu er alleen wordt nagescheiden, kan het plastic worden omgezet in een grondstof die voor meer dan 90% puur is. Als er ook wordt voorgescheiden ligt dit percentage doorgaans op minder dan 80%.Waarom helemaal in Heerenveen?Naast dat er in Heerenveen zo goed gescheiden kan worden, is daar ook een zeer geavanceerde installatie om allerhande grondstoffen te winnen, zoals granulaat en biogas. Van deze grondstoffen worden bijvoorbeeld bankjes en andere producten gemaakt, waardoor veel afval gerecycled wordt. Omrin gaat hiermee verder dan andere afvalverwerkers, wat het geheel al schoner maakt. Dit maakt het een groenere optie dan andere verwerkers in de buurt.

Omrin maakt voor het grootste gedeelte gebruik van voertuigen op biogas en werkt daarbij samen met Irado. Het doel is om volledig op biogas over te gaan. Daardoor wordt de CO2 uitstoot met 70% verminderd ten opzichte van andere voertuigen. Daar komt bij dat de CO2 uitstoot van het hele transport maar een klein beetje is, in verhouding met de CO2 uitstoot bij het verwerkingsproces. Door dit zowel bij het transport als bij het verwerken te verminderen is het geheel veel schoner. Het feit dat een grotere afstand moet worden gereden weegt daar lang niet tegenop. Daar komt bij dat in onze regio geen verwerker is die het zo schoon doet als Omrin.

Oke, maar dan zal het wel duurder zijn ook!Nee. Dat is het gelukkig niet. Omrin is een publieke partij. Dat betekent dat haar aandelen zijn verkocht aan gemeenten. Op dit moment zijn er 36 gemeenten die aandelen hebben in Omrin. Dat betekent dat Omrin geen winstoogmerk heeft en de gemeenten juist ‘inkomsten’ hebben van Omrin. Deze inkomsten gaan echter ook weer op aan belastingen.

Op het verwerken van afval zit belasting. De afvalstoffenbelasting bedraagt in 2018 €13,21 per ton afval. Doordat Omrin veel afval juist omzet in andere stoffen, scheelt dit al een hoop belasting. Daar komt bij dat Omrin inkomsten heeft van de gerecyclede producten. Zo heeft Omrin in 2017 €31 miljoen winst gemaakt. Onder de streep blijkt dat de deelnemende gemeenten daardoor dit jaar iets meer dan €9,- per ton zullen betalen. 

Dit zal volgend jaar nog veel meer schelen. De afvalstoffenbelasting gaat volgend jaar erg omhoog, naar €31,39 per ton. Volgens de prognoses zullen de deelnemende gemeenten in totaal iets meer dan €22,- betalen. 

Kortom, door de slimme en schone verwerking door Omrin, en de productie van gerecyclede producten scheelt het de deelnemende gemeenten een hoop belasting.

Doen ze meer?Jazeker. Omdat Omrin een publieke organisatie is, wordt ze uiteindelijk gefinancierd door belastinggeld. Daarnaast wordt ook nog eens belastinggeld betaald over het afval. Zoals we zojuist al zagen is dit uiteindelijk wel goedkoper. Het kan echter nog goedkoper: door minder afval te maken. Daarom probeert Omrin meer bewustheid te creëren om afval tegen te gaan. Niet bij de burger, maar bijvoorbeeld juist bij de bedrijven die onnodig veel verpakkingsmateriaal gebruiken.

Daarnaast is Omrin bezig om meer tankstations te bouwen waar ook biogas kan worden getankt. Biogas geeft 70% minder CO2 uitstoot. Hiervoor moet ook wel geld worden geïnvesteerd, maar uiteindelijk draagt dit bij aan een schonere wereld en meer bewustzijn. Uiteindelijk zal dat toch goedkoper zijn.

Conclusie: het was een interessant werkbezoek, zij het met een luchtje, maar uiteindelijk is het een goedkoper en beter proces voor het milieu dan andere opties in de buurt.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.