Nieuws van PvdA over VVD inzichtelijk

3 documenten

Plan van aanpak bestrijding overlast Schiphol

PvdA PvdA VVD CDA Heiloo 08-11-2019 10:05

De PvdA Heiloo vraagt regelmatig aandacht voor de toenemende geluidshinder van vliegverkeer. In de raadsvergadering van maandag 11 november deden we dat opnieuw, door een motie in te dienen waarin we het college van VVD-CDA-Heiloo2000 oproepen nu eindelijk eens werk te maken van de overlast door vliegverkeer boven Heiloo. Helaas is deze motie verworpen.

‘Succes op korte termijn is niet te verwachten’, antwoordde het college ons in april jl. al  (antwoord op artikel 33-vragen 24 april 2019). Dat vinden we een merkwaardig standpunt: er is geen enkele reden om de vlieghinder en vervuiling van vliegtuigen te moeten accepteren. Steeds meer burgers klagen over de overlast van vliegverkeer. Onzes inziens is het een urgent probleem dat vraagt om een daadwerkelijke oplossing.

Ernstige slaapverstoring door vliegtuigen

De Gezondheidsmonitor GGD Hollands Noorden meldt dat bijna 76% van de bewoners in Heiloo geluidshinder door vliegverkeer ondervindt en dat ruim 35% deze hinder als ernstig ervaart. De GGD schat dat voor circa 4100 burgers in Heiloo, dit leidt tot ernstige slaapverstoring.

Wat wij willen

Schiphol moet volgens ons aantoonbaar de huidige hinder (geluid en vervuiling) verminderen voor bewoners van Heiloo maar ook voor bewoners uit de gehele regio gemeenten.

Het gaat om aanzienlijke hinder op twee gebieden:

vermindering van CO2-/ (ultra) fijnstof-/ stikstof uitstoot; vermindering geluidshinder.

In de motie die we op 11 november indienen verzoeken we het college om uiterlijk voor het tweede kwartaal van 2020 met een (regionaal) plan van aanpak te komen voor de bestrijding van overlast door Schiphol.

Laag over Heiloo

Vliegtuigen komen vaak erg laag over Heiloo aanvliegen. Onbegrijpelijk laag als je bedenkt dat we hier 35 kilometer van Schiphol vandaan zitten. De minimale vlieghoogte boven Heiloo is 609 m, maar regelmatig wordt er lager gevlogen.

Dat leidt tot veel geluidsoverlast. bovendien heeft het zo laag aanvliegen boven het kwetsbare Natura 2000 gebied van het Noord-Hollands duinreservaat, extra milieubelasting tot gevolg.

Nu is het moment van actie

In de Luchtvaartnota 2020-2050 geeft de minister van Infra- structuur en Waterstaat aan na 2020 het aantal vluchten van en naar Schiphol te willen verhogen van 500.000 naar 540.000 per jaar. De bestuurlijke Agenda Vliegverkeer Schiphol 2019-2022 d.d. april 2019, is in juni door het CDA/VVD/Heiloo2000-college goedgekeurd. In de commissie en de raad is deze bestuurlijke agenda niet besproken. Op 10 september heeft het Ministerie van I&W de Notitie Reikwijdte en Detailniveau luchtruimherziening gepubliceerd als startpunt voor de inspraak plan Milieueffectrapportage. Nu deze besluitvorming voorligt met een impact voor vele jaren, is dit het momentum om voor Heiloo en de regio duidelijk te maken dat het vliegverkeer niet moet groeien maar juist moet krimpen!

Het bericht Plan van aanpak bestrijding overlast Schiphol verscheen eerst op PvdA Heiloo.

Snelheid geboden bij gezondere leefomgeving Oosterpark (raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk)

PvdA PvdA VVD Ridderkerk 21-10-2019 05:37

Op 22 november 2018 heeft de raad unaniem een motie aangenomen van de PvdA Ridderkerk, de VVD en andere partijen over het nemen van geluid- en luchtmaatregelen langs de A15 bij het Oosterpark. In deze motie werd het college gevraagd om in overleg met 3VO.Biotoop en andere betrokken inwoners een overzicht op te stellen van maatregelen die de leefbaarheid in dit gebied structureel kunnen verbeteren. De leefbaarheid die door het toenemende wegverkeer en na de bomenkap in het Oosterpark verder onder druk staat.

Als VOORBEELDEN van mogelijke maatregelen noemde de motie het plaatsen van een lucht- en geluidscherm of het aanleggen van een (groene) geluidswal.

Een jaar later is het onderzoek afgerond. Het is een degelijk onderzoek, maar bij de opdrachtverstrekking aan het ingehuurde onderzoeksbureau is het college een essentieel onderdeel ‘vergeten’. De beschrijving van andere (mogelijke) maatregelen dan combinaties van geluidschermen en wallen. Daar waar de motie óók nadrukkelijk om vroeg.

Het resultaat? Er kan vanavond nog geen keuze voor een oplossingsrichting worden gemaakt. In plaats daarvan stelt het college een vervolgonderzoek voor om te doen wat al gedaan had moeten worden. De wereld op zijn kop. Dat betekent vertraging en daarmee dat het geduld van onze inwoners verder op de proef wordt gesteld. Aan hen is negentien jaar geleden de belofte gedaan dat er geluidwerende maatregelen genomen zouden worden. Die belofte moet worden ingelost.

3VO.Biotoop en andere betrokken inwoners zijn blij met het onderzoek, maar hebben ook een aantal kritische kanttekeningen geplaatst. Zo vindt 3VO.Biotoop de vermindering van de geluidsoverlast aan de lage kant geschat. Eigen berekeningen laten een gunstiger beeld zien. Andere inwoners vinden de raming van de kosten aan de hoge kant. Het is daarom een wens van betrokkenen dat het vervolgonderzoek door een ander onderzoeksbureau wordt uitgevoerd. Vraag aan de wethouder: kunt u de toezegging doen dat voor het vervolgonderzoek een ander onderzoeksbureau wordt ingehuurd?

In het onderzoek is geen aandacht besteed aan de vorm van het geluidsscherm. Het maakt voor het verminderen van de geluidsoverlast en het verbeteren van de luchtkwaliteit uit of er een reflecterend, absorberend of een begroeid scherm wordt neergezet. Vraag aan de wethouder: kunt u de toezegging doen dat in het vervolgonderzoek ook aandacht wordt besteed aan de vorm van een mogelijk geluidscherm?

Ik ga afronden. De PvdA Ridderkerk vindt het belangrijk dat in het vervolgonderzoek de vragen en suggesties van 3VO.Biotoop en andere inwoners worden meegenomen. Dat duidelijk is of andere instanties hun medewerking verlenen als er geluidwerende maatregelen op hun grond of wegdek moeten worden genomen. En dat er na afronding van dit onderzoek geen excuses meer zijn om besluitvorming langer uit te stellen. Het gaat om een gezondere leefomgeving voor onze inwoners. En daar hangt nu eenmaal een prijskaartje aan.

Het bericht Snelheid geboden bij gezondere leefomgeving Oosterpark (raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk) verscheen eerst op PvdA Ridderkerk.

Geen tunnel en niet ...

PvdA PvdA VVD Rijswijk 09-01-2019 17:00

Geen tunnel en niet buitenom: Gisteravond is de toekomst van het welzijn van de inwoners van Rijswijk weer een stukje slechter geworden. Dankzij een 180 graden draai van coalitie partij VVD lijkt een tunnel onder de Beatrixlaan verder weg dan ooit. In november kwam de VVD nog met de motie "Tunnel of buitenom". Mede gesteund door de PvdA, vroeg deze motie aan wethouder Lugthart om terug te gaan naar de onderhandelingstafel en opnieuw in gesprek te gaan over een lange tunnel onder de Beatrixlaan. Hoewel de wethouder enthousiast deze handschoen oppakte, kwam hij terug met raadsvoorstel waarin het oorspronkelijke plan van het college met een bovengrondse oplossing voor de Beatrixlaan. Een plan wat voor de PvdA onacceptabel is. Ook de halfslachtige toezegging om met monitoring een mogelijke behoefte aan een tunnel te onderzoeken was in onze ogen zeer teleurstellend. Met meer dan 50000 verkeersbewegingen (op een gemiddelde werkdag) zal de geluidsoverlast en luchtvervuiling enorm toenemen en het welzijn van de omwonende afnemen. Hoewel in het raadsvoorstel gesproken wordt over geluidsarm asfalt is dit eerder een farce dan een oplossing voor de toenemende de geluidsoverlast. De coalitiepartijen vonden dat de wethouder voldoende uitvoering gegeven had aan de motie van november en verzochten bij monde van de VVD om een directe stemming over het raadsvoorstel. Het voorstel werd met een kleine meerderheid aangenomen. De PvdA zal ondanks deze instemming zich blijven hardmaken om het welzijn van de bewoners rondom de Beatrixlaan onder de aandacht te brengen. Dit doen we voor zowel de huidige als de toekomstige bewoners. We zullen blijven hameren op de noodzaak van een tunnel als de geluidsoverlast en luchtvervuiling niet verbeteren. Andy Kooy

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.