Nieuws van politieke partijen in Zwolle over D66 inzichtelijk

3 documenten

Investeer in toekomst Nooterhof

D66 D66 PvdA Zwolle 07-09-2020 18:10

College schuift toekomstvisie ondanks belofte weer op lange baan

Met grote bewondering hebben de fracties van D66 , SP en PvdA de afgelopen jaren gezien hoe de Milieuraad Zwolle en een grote groep vrijwilligers bezig zijn om Doepark de Nooterhof met minimale middelen open te houden. In de tussentijd werkt het college al meer dan 2,5 jaar aan een nieuwe toekomstvisie m.b.t. de Nooterhof. Nog steeds ligt deze er niet en deze komt er voorlopig ook niet blijkt uit een memo die de gemeenteraad in mei 2020 kreeg. Het geduld bij D66, SP en PvdA is op. De drie partijen willen voor de begrotingsbehandeling een debat in de gemeenteraad over de toekomst van de Nooterhof. Zij dienen daartoe een agenderingsverzoek in tijdens de vergadering van 7 september 2020. Coalitiepartijen GroenLinks, CU, SW en VVD stemden tegen een debat en daarom dienden de drie partijen motie in. Ook deze haalde het niet met als argumentatie dat de wethouder al met een plan bezig zou zijn. Wethouder Dogger gaf tijdens de vergadering aan dat hij aan een sluitende exploitatie werkt. Iets wat volgens ons – zeker de eerste jaren – niet realistisch is, als dat wel zo was dan had er al lang een plan gelegen. De vraag is: wil je investeren in de Nooterhof of niet..

Het college schreef in 2018 al dat er een plan voor de toekomst van de Nooterhof zou komen. In 2019 zou dan gestart worden met de uitvoering. Echter, het plan lag er niet in 2019 en tijdens de behandeling van de begroting 2020, in november 2019, dienden verschillende fracties daarom een motie in die het college aanspoorde om uiterlijk in maart 2020 een plan voor te leggen. Het college beloofde dit, maar het ligt er september 2020 nog steeds niet. De verwachting is dat het college dit pas in juni 2021 voorlegt, zoals zij zelf aangeeft. Gezien de urgentie van het onderwerp te laat vinden SP, PvdA en D66.

Sonja Paauw van D66: “De Nooterhof was ooit de trots van Zwolle, een voorbeeld voor de rest van Nederland als het gaat om natuur en milieu en het op een aansprekende manier bij elkaar brengen van educatie en natuurbeleving. Wij willen dat de Nooterhof weer zo’n plek wordt. Dat is ontzettend nodig in deze tijd waarin we ons echt anders moeten gaan verhouden tot de natuur en moeten leren er goed voor te zorgen in het kader van bijvoorbeeld onze eigen gezondheid.”

Herman Sieben van de PvdA vult aan: “De Nooterhof kan als een fantastische praktische uitgangsbasis voor natuur- en milieueducatie dienen. Hier kunnen jeugd, scholieren, studenten  en volwassenen leren hoe in de praktijk de natuur in elkaar zit en hoe je de biodiversiteit kan versterken in je eigen (school)tuin.”

Brammert Geerling van de SP kan alleen maar onderschrijven dat de Nooterhof belangrijk is: “De Nooterhof is een waardevolle plek voor Zwolle. De vele vrijwilligers en enorme betrokkenheid van Zwollenaren geven de mogelijkheid hier een unieke plek van te maken waar niet de economie, maar de natuur en gemeenschapszin centraal staan. Hoe graag het college dat ook wil, dit gaat niet goed samen met commercieel belang. We moeten af van die doodlopende weg en snel aan de slag met een plan dat de Nooterhof in al haar glorie teruggeeft aan de stad.”

 

De motie over de toekomst van de  Nooterhof vind je hier.

D66 wil betere luchtkwaliteit en verblijfsklimaat in Zwolse binnenstad

D66 D66 GroenLinks Zwolle 26-06-2020 14:58

Om de luchtkwaliteit en het verblijven in de binnenstad van Zwolle te verbeteren is D66 voorstander van een autoluw stadshart. Tijdens de coronacrisis zien we dat een centrum zonder auto’s mogelijk is en zien we de voordelen van die maatregel, bijvoorbeeld voor de horeca. Wij zien dan ook ná corona dat auto’s liever buiten de binnenstad parkeren, zo bepleitte D66 fractievoorzitter Sonja Paauw vrijdag tijdens de algemene beschouwingen in het gemeentehuis.

Binnenstad Zwolle ook in toekomst autoluw

Sonja: “We zien dat auto’s door de coronacrisis geweerd worden uit de binnenstad met als belangrijkste argument het belang van de horecaondernemers. Zij hebben dan meer ruimte voor terrassen. D66 ziet echter meer belangen dan die van de ondernemers en pleit daarom al jaren voor een autoluwe binnenstad. Wat ons betreft blijft de binnenstad dus ook in de toekomst autoluw.”

Het hele betoog van Sonja tijdens algemene beschouwingen

Ook oude, vervuilende scooters en brommers weren

Wat D66 betreft is het verbeteren van de luchtkwaliteit en het verhogen van het plezier om in Zwolle door de binnenstad te lopen niet direct bereikt door het autoluw maken alleen. Sonja: “In het kader van fijnstof, gezonde longen die we nu heel hard nodig hebben, veiligheid en de terugdringing van fossiele brandstoffen willen we in het centrum ook oude, vervuilende scooters en brommers weren. Verschillende gemeenten gingen ons voor omdat bepaalde scooters en brommers voor relatief veel emissie en fijnstof zorgen en daar heeft Zwolle nog wel een uitdaging liggen.” Samen met GroenLinks zal D66 een motie indienen om vervuilende brommers en scooters uit de binnenstad te weren.

Lees ook: Maak vaart met concrete maatregelen om mobiliteit in Zwolle te verbeteren

Oproep binnenstadbewoners en D66: zorg voor milieuzone in binnenstad

D66 D66 Zwolle 11-03-2018 22:02

In juni 2017 heeft Zwolle de Green Deal Zero Emissie Stadsvervoer ondertekend. Als het aan het stadsbestuur ligt, wordt de binnenstad van Zwolle vanaf 2025 emissievrij beleverd. Het vraagt om samenwerking tussen gemeente, grote en kleine ondernemers, leveranciers en binnenstadbewoners. Maar concrete acties blijven vooralsnog uit. ‘En dat is doodzonde’ zeggen Bart Dikkeschei namens de binnenstadbewoners (BBZ) en Claudia van Bruggen van D66 Zwolle.

Namens de BBZ schuift voorzitter Bart Dikkeschei sindsdien aan bij de overleggen over de Green Deal. Dikkeschei: ’We zijn erg blij dat Zwolle de Green Deal heeft ondertekend. Onze historische binnenstad is niet ingericht op grote vrachtauto’s, de straten zijn daarvoor gewoonweg te smal. Alle partijen onderkennen daarnaast het belang van schone lucht in de binnenstad van Zwolle en slaan de handen ineen voor duurzame distributie. Maar als we echt stappen willen zetten naar een schone en veilige stad, dan moeten er ook concreet maatregelen worden getroffen. Zo’n stap is wat ons betreft een Milieuzone voor grote voertuigen die niet aan de Euro VI norm voldoen.’

Dikkeschei vindt ons aan zijn zijde. D66 pleit al jaren voor alternatieve vormen van transport en minder overlast. Claudia van Bruggen (D66): ‘We zien de urgentie van de klimaatopgave. Zeker in onze binnenstad is de lucht niet schoon. Stinkende oude joekels van vrachtauto’s veroorzaken veel overlast voor ondernemers die hun pand geblokkeerd zien worden, maar ook voor de mensen die er wonen of de binnenstad bezoeken. Onnodig, want er zijn genoeg alternatieve vormen van vervoer. Ook de transporteurs zelf willen verduurzamen. Daarnaast moet onze stad veilig zijn om je kinderen te laten fietsen en lopen, dat is het met die grote vrachtauto’s vaak niet.’

D66 en BBZ roepen dan ook andere (politieke) partijen op zich aan te sluiten bij de oproep aan de gemeente om een Milieuzone binnen de grachten in te stellen voor grote voertuigen. In steden als Rotterdam, Utrecht en Arnhem gebeurt dit al lang, laten we niet achterop raken in de ontwikkelingen die er zijn, maar laten zien dat Zwolle écht aan de slag wil met een schonere binnenstad en duurzame distributie.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.