Nieuws van politieke partijen in Bodegraven-Reeuwijk over SGP inzichtelijk

3 documenten

Trots op onze boeren!

CDA CDA SGP VVD ChristenUnie Bodegraven-Reeuwijk 31-10-2019 23:00

Het kan u niet ontgaan zijn: de boeren protesteren. Tractoren reden massaal over de snelwegen richting het Malieveld. De boeren willen van zich laten horen en zien dat de oplossing van het stikstofprobleem wel erg makkelijk op hun bordje wordt gelegd. Afgelopen woensdag is er tijdens de gemeenteraad een motie aangenomen waarin het CDA samen met de VVD, SGP, Burgerbelangen en de ChristenUnie hebben opgeroepen om de boeren als beheerders van ons prachtige agrarische buitengebied te koesteren. Het zijn weliswaar landelijke en provinciale bevoegdheden waar het hier om gaat, maar de gevolgen landen wel in ónze dorpen. We vinden gedwongen bedrijfsbeëindiging, -verplaatsing of elke andere vorm van 'uitrookbeleid' als gevolg van het stikstofvraagstuk onbespreekbaar. De gemeente Bodegraven-Reeuwijk is een echte plattelandsgemeente, met veel actieve, toekomstbestendige agrariërs. Zij dragen zorg voor kwalitatief hoogwaardig voedsel, met oog voor omgeving, natuur en dierenwelzijn. De boeren zijn al decennia lang goede en betrouwbare natuurbeheerders gebleken. De te maken keuzes vanuit de provincie kunnen verregaande gevolgen hebben voor het voortbestaan en toekomstperspectief van onze agrariërs en ons karakteristieke veenweidelandschap. Hoe het wel opgelost kan worden? Helaas is er geen kant en klare oplossing voor handen. Duidelijk is wel dat we dit vraagstuk niet simpelweg op het bordje van de boeren kunnen leggen. We zullen ook moeten kijken naar bijvoorbeeld het verkeer, de scheepvaart en de luchtvaart. We zouden hierbij in de politiek wel wat meer boerenverstand kunnen gebruiken. Want naast het feit dat de boeren ons aan het hart gaan, gaan onze mooie agrarische natuurgebieden dat ook. En juist voor het behoud en beheer daarvan, hebben we onze boeren broodnodig. Marijke Kasius CDA Bodegraven-Reeuwijk

Lijsttrekker Provinciale Statenverkiezingen

SGP SGP ChristenUnie Bodegraven-Reeuwijk 08-09-2018 00:00

Nico de Jager voorgedragen als SGP-lijsttrekker voor de Provinciale Statenverkiezingen in 2019 Het bestuur van de provinciale afdeling van SGP Zuid-Holland draagt, op advies van de selectiecommissie, Nico de Jager voor als lijsttrekker voor de Provinciale Statenverkiezingen van D.V. woensdag 20 maart 2019. Nico de Jager (50) is momenteel fractievoorzitter van de gecombineerde SGP-ChristenUnie fractie in Sliedrecht. Peter Grinwis, voorzitter van de Zuid-Hollandse afdeling: “Nico heeft behoorlijk wat ervaring in de politiek als raadslid en fractievoorzitter. Daarnaast zat hij een aantal jaren in de Drechtraad. In Sliedrecht leidde hij dit voorjaar als formateur de gesprekken voor een nieuw college. We hebben hem leren kennen als een deskundige, enthousiaste SGP-er met een kloppend hart voor de medemens. Als de ledenvergadering ermee instemt, zal hij leiding gaan geven aan een compleet nieuwe fractie, aangezien behalve Servaas Stoop ook de huidige Statenleden Henk van Dieren en Chris van der Velden door een herindeling en verhuizing niet meer beschikbaar zijn’. Nico de Jager: ‘Het werk in de Staten is iets heel nieuws en dat trekt. Bijzonder om iemand met zo’n staat van dienst als Servaas op te mogen volgen. Ik heb zin in deze nieuwe uitdaging om daarmee de belangen van de inwoners van de provincie te dienen. Het past ook bij Florys, het bedrijf waarvan ik oprichter en medeaandeelhouder ben. De missie van Florys is om mensen tot bloei te laten komen. Op het werk maar ook in de privésituatie en de maatschappij. Voor die maatschappelijke inzet creëren we bij Florys dan ook mogelijkheden. Ik ben al bijna 30 jaar gelukkig getrouwd. Wij hebben vijf kinderen gekregen van wie er nog een thuis woont. Ik heb een fiscale en bedrijfskundige achtergrond. Na vele jaren deeltijdstudie mocht ik in juli j.l. mijn master afronden. ’ Na meer dan 25 jaar Statenlid te zijn geweest, waarvan drie keer ook lijsttrekker en geruime tijd fractievoorzitter, heeft Servaas Stoop aangegeven dat het tijd is voor vernieuwing. Hij ziet in Nico de Jager een goede opvolger die kan bogen op veel politieke ervaring en die op een eigen manier kan inbrengen in Provinciale Staten. In de ledenvergadering van november zal de lijsttrekker door de ledenvergadering worden gekozen. Daarna zal het bestuur ook de volledige lijst vaststellen.

Verkiezingsmanifest

SGP SGP Bodegraven-Reeuwijk 20-02-2018 00:00

KOERS HOUDEN

Verkiezingsmanifest SGP Bodegraven-Reeuwijk

Gemeenteraadsverkiezingen 21 maart 2018

 

Inleiding

De SGP in Bodegraven-Reeuwijk is in de afgelopen jaren regelmatig vertegenwoordigd geweest in het dagelijks bestuur van onze gemeente of de voorlopers ervan. SGP toonde daarmee aan verantwoordelijkheid te willen dragen en in staat te zijn de gemeente (mede) te besturen. Wij deden en doen dat vanuit een bepaalde visie en met een vaste koers. Samengevat komt die visie erop neer dat er blijvend aandacht geschonken wordt aan waarden en normen. Dat is de belangrijkste basisvoorwaarde voor een goed samenleven van onze inwoners. Het is daarbij van belang waaraan die waarden en normen ontleend zijn. De SGP ontleent deze aan de Bijbel, het meest gelezen boek ter wereld. De Bijbel is het Woord van God, onze Schepper, een boodschap voor alle mensen. In de Bijbel wordt een aantal basisrichtlijnen gegeven voor het dagelijkse leven, die de Tien geboden genoemd worden en als het ware een christelijk politiek programma in een notendop vormen.

In dit manifest willen we laten zien hoe we daar ook de komende jaren praktisch invulling aan willen geven.

Het zou van weinig realiteitszin getuigen wanneer we bij het opstellen van een verkiezingsprogramma of -manifest zouden doen of we nu de gemeente kunnen gaan schetsen met een leeg vel papier voor ons. We zijn ons ervan bewust dat onderwerpen nooit los in de ruimte hangen. Ze kennen vaak een voorgeschiedenis die heeft geleid tot jarenlange geldende vaste afspraken. Of we zijn als gemeente zo gebonden aan doelen en randvoorwaarden van landelijke of provinciale overheden, dat de gemeentelijke speelruimte beperkt of zelfs afwezig is.

Veel, zo niet alles, van wat een gemeente aan beleid heeft en uitvoert is financieel gestuurd. Door krachtig ingrijpen, financiële discipline en een aantrekkende economie is het de afgelopen jaren gelukt de gemeente in financieel opzicht weer in rustiger vaarwater te krijgen. De schuldpositie van de gemeente is echter nog te hoog. Het is voor een goede en gezonde financiële toekomst belangrijk dat de zogenaamde schuldquote de komende jaren blijft dalen. Dit zal de nodige financiële discipline blijven vergen van de gemeenteraad.

Toch valt er bij de komende verkiezingen zeker wat te kiezen.

Er zal ongetwijfeld weer veel worden beloofd. Wij geven er in dit manifest de voorkeur aan om eerst kort te laten zien wat we de afgelopen jaren hebben gedaan in Bodegraven-Reeuwijk. Dat biedt onze inwoners een beter zicht op waar wij als SGP Bodegraven-Reeuwijk voor staan, dan allerlei mooie beloften. Vervolgens geven we een overzicht van onze belangrijkste speerpunten voor de komende jaren.

 

Wat heeft SGP Bodegraven-Reeuwijk de afgelopen tijd gedaan?

 Werken met deskundigheid en gebiedskennis vanuit een kritische maar constructieve opstelling, dat is wat steeds kenmerkend is geweest voor de SGP. We hebben ons daarbij terdege gerealiseerd dat een gemeente een betrouwbare samenwerkingspartner moet zijn. Minstens zo belangrijk is dat de

leden van het college, de gemeenteraad en ambtelijke dienst goed samenwerken. Daar hebben we ons steeds maximaal voor ingezet. Wij willen benaderbaar en betrouwbaar zijn en vinden dat onze dorpen gebaat zijn bij een goede sfeer en een dienstbare opstelling in het gemeentehuis. De SGP-fractie in de gemeenteraad heeft een gestructureerde en sobere werkwijze. De raadsleden willen graag op hoofdlijnen besturen. Wij zien graag dat Bodegraven-Reeuwijk een baken van stabiliteit is en blijft in de regio, zoals de afgelopen periode het geval is geweest.

 Uiteraard heeft de fractie zich de afgelopen jaren beziggehouden met tal van onderwerpen. Enkele daarvan springen er echter wel uit:

Op basis van eigen onderzoek naar ervaringen met de uitvoering van de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) zijn aanbevelingen gedaan om tot een klantvriendelijker beleid te komen, bij voorbeeld bij het aanvragen van voorzieningen. Omdat de wijze waarop het bermbeheer plaats vond de SGP-fractie een doorn in het oog was, heeft zij met kracht en met succes een andere aanpak bepleit. De resultaten van de betere kwaliteit van het bermbeheer zullen de komende jaren zichtbaar worden. De SGP-fractie heeft een positieve bijdrage geleverd aan het behoud van een zwem-voorziening in Reeuwijk-Brug (De Fuut) en het besluit tot de bouw van een nieuw en duurzaam zwembad in Bodegraven, waarmee een jarenlange discussie voorlopig tot een goed einde is gebracht. Steeds is aandacht gevraagd voor het behouden van cultuurhistorisch waardevolle panden en landschapselementen. De eerste stappen tot een betere bescherming daarvan zijn inmiddels gezet. Om de (winkel)centra van onze dorpen leefbaar te houden heeft de SGP-fractie het idee van een Dorpsontwikkelingsmaatschappij (D.O.M.) gelanceerd. Dit idee heeft binnen en buiten het gemeentehuis een warme ontvangst gekregen, zodanig zelfs dat het actief inzetten van de D.O.M. inmiddels hoog op de wensenlijsten van onze plaatselijke ondernemers staat. Bij de vaststelling van het Bestemmingsplan Buitengebied-Noord heeft de SGP-fractie met succes de nodige amendementen ingediend, o.a. tot het beperken van onnodige regels en het bieden van ontwikkelmogelijkheden voor agrarische bedrijven.

 

Belangrijke speerpunten van de SGP uit 2014 die konden worden gerealiseerd of in gang gezet zijn:

Verlaging van tarieven zoals bouwleges en begraafrechten naar een meer gemiddeld niveau; Afschaffing van de welstandcommissie en het vereenvoudigen van de welstandsregels; Het (weer) in gang zetten van tal van diverse woningbouwprojecten om de woningmarkt in beweging te houden; De (ver)nieuwbouw van duurzame onderwijshuisvesting zoals voor de Verhoeff Rollman school en De Brug in Nieuwerbrug en het verbeteren van de MFA in Reeuwijk-Brug; Meer aandacht en middelen voor en bescherming van (de natuur van) de Reeuwijkse Plassen; Zuinig omgaan met schaarse middelen en daarbij het goede voorbeeld geven, zoals bij de gestarte verduurzaming van het gemeentehuis en het steeds meer toepassen van ledlampen in de openbare ruimte; Meer aandacht en promotie voor onze winkelcentra, bedrijven en de lokale economie. Dit gebeurt inmiddels op ruime schaal en op tal van manieren.

 

SpeerPunten 2018-2022

 

Een betrokken, betrouwbaar en benaderbaar bestuur

Dit betekent dat:

Bodegraven-Reeuwijk een zelfstandige gemeente is en blijft en streeft naar optimale samenwerking met omliggende gemeenten en andere overheden; inwoners en bedrijven die een dienst van de gemeente willen afnemen correct en professioneel behandeld worden vanuit een dienstbare organisatie, met een goede bereikbaarheid en een minimum aan bureaucratie; dorps- en wijkgericht werken blijvend ruimte en ondersteuning krijgen; burgerinitiatieven waar mogelijk positief worden opgepakt; de gemeente openstaat voor goed overleg met kerken, geloofsgemeenschappen en het moskeebestuur; een andere werkwijze van de gemeenteraad, waarbij de raadsleden een prominente rol houden en meer ruimte krijgen voor contact met inwoners en bedrijven, moet worden overwogen, evenals een raadsprogramma.

 

Karaktervolle dorpen

Dit betekent dat:

we oog hebben voor het eigen karakter van onze dorpen en kernen en ons inzetten voor het behoud daarvan; dat cultuurhistorisch waardevolle bouwwerken en landschapselementen worden gewaardeerd, waar mogelijk worden beschermd en het onderhoud daarvan wordt gestimuleerd; dat vier bouwlagen normaalgesproken het maximum is en slechts in een enkel geval en op geschikte locaties daarvan mag worden afgeweken; dat de bestaande begraafplaatsen blijvend een hoge mate van zorg en onderhoud verdienen.

 

Een veilige leefomgeving

Dit betekent dat:

er wordt ingezet op extra beschikbaarheid, zichtbaarheid en (digitale) bereikbaarheid van (wijk)agenten en BOA’s; een consequente en gemeentebrede handhaving noodzakelijk is, ook om als overheid geloofwaardig te blijven; handhaving en preventie in evenwicht moeten zijn: de gemeente heeft bij preventie een sterk regisserende rol waardoor welzijnswerk, jeugdzorg, onderwijs en gezondheidszorg zoveel mogelijk in positie worden gebracht, bij voorbeeld voor jeugdigen en gezinnen met complexe problemen; de kosten van vandalisme door de gemeente worden verhaald op de daders, waarbij de gemeente de resultaten hiervan en de omvang van de schade ten gevolge van vandalisme publiceert door middel van een “vandalismemeter”; er wat ons betreft een landelijk vuurwerkverbod zou mogen komen, en dat op gemeentelijk niveau in ieder geval vuurwerkoverlast zoveel mogelijk wordt beperkt, bijvoorbeeld door het instellen van vuurwerk-vrije-zones; hennepteelt consequent en hard wordt aangepakt en geen coffeeshops worden toegestaan;

 

Zondagsrust en beperking geluidshinder

Dit betekent dat:

we zondagsrust zoveel mogelijk willen bevorderen: een dag van rust voor kerkgang, bezinning en aandacht voor medemensen blijft essentieel voor de samenleving; we geen verdere uitbreiding willen van de zondagsopenstelling en voorstander zijn van terugkeer naar een situatie waarin alle winkels op zondag zijn gesloten; de gemeente geen opdracht geeft voor openbare werken en de uitvoering van gemeentelijke investeringsprojecten op zondag, anders dan in geval van uiterste noodzaak; evenementen rond kerkgebouwen, zoals de Dorpskerk in Bodegraven niet op onze steun kunnen rekenen; actief wordt geanticipeerd en gereageerd op dagelijkse geluidshinder door de toename van auto-, trein- en luchtverkeer en het gecombineerde effect daarvan, en dat op alle zinvolle manieren; we zuinig zijn op onze natuur- en stiltegebieden, ook bij vergunningverlening voor evenementen.

 

Samen leven, samen zorgen

Dit betekent dat:

preventie, toegankelijkheid, (persoonlijke) zorgbehoefte, maatwerk voorop staan; mensen voor financiën gaan; de ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers goed moet zijn, te denken valt daarbij ook aan het bieden van trainingen en begeleiding; keuzevrijheid cruciaal is bij het organiseren van zorg en welzijn; een uitkering een vangnet is en nooit een hangmat mag worden en dus het krachtig en op alle mogelijke manieren bevorderen van arbeidsparticipatie door moet gaan; armoedebeleid en actieve schuldhulpverlening nodig blijven, waarbij kan worden bezien of een koppeling gelegd kan worden met duurzaamheidsambities, bij voorbeeld door energiebesparingsmaatregelen zoals het beschikbaar stellen van ledlampen, isolatiematerialen, enzovoort.

 

Een goed onderhouden openbare ruimte

Dit betekent dat:

na een periode van bezuinigingen er weer noodzaak en ruimte is voor (nieuwe) investeringen; investeren in een goed onderhouden openbare ruimte zichzelf terugbetaalt; er met name kansen liggen tot verbetering van groenstructuren; het meldpunt openbare ruimte beter moet worden georganiseerd; uitbreiding van de parkeervoorzieningen bij het NS-station Bodegraven wenselijk is, bij voorkeur door een extra parkeerlaag.

 

Bereikbaarheid waarborgen

Dit betekent dat:

de directe aansluiting van de N11 op de A12 (de zogenaamde Bodegravenboog) zo spoedig mogelijk moet worden aangelegd; het wat ons betreft nodig is dat in toekomst in te zetten extra treinen niet als sneltrein langs razen, maar op het station Bodegraven stoppen, liefst ieder kwartier en dat bij extra treinen Bodegraven in aanmerking zou moeten komen voor één of meer onderdoorgangen van het spoor om de bereikbaarheid van de beide zijden van het dorp op een voldoende niveau te houden; ter bescherming van de kwetsbare C-wegen zwaar verkeer in de buitengebieden zoveel mogelijk wordt geweerd, met een vrijstelling voor landbouwverkeer.

 

Zorgvuldig geordende ruimte, bouwen naar behoefte

Dit betekent dat:

we oude(re) bestemmingplannen blijven actualiseren en digitaliseren; kamerbewoning wordt beperkt, in het bijzonder in het centrum van Bodegraven; we blijven inzetten op het behoud van de kwaliteit van onze buitengebieden en daarbij mogelijkheden bieden voor deelwoningen en meergeneratiewoningen; de invoering van de Omgevingswet zorgvuldig wordt voorbereid; woningbouw in onze gemeente gericht moet zijn op het in beweging houden van de woningmarkt; in Bodegraven Weideveld II nog ontwikkeld dient te worden; Nieuwerbrug gebaat zou kunnen zijn bij een extra woningbouwlocatie, bijvoorbeeld aan de westzijde van de Dubbele Wiericke; in Reeuwijk-Brug het omzetten van Zoutman-Oost naar woningbouw een interessante optie is, terwijl er in Zoutman-West wellicht kansen zijn voor een ontwikkeling naar bedrijventerrein; er meer ruimte wordt gezocht voor duurzame nieuwe woonconcepten zoals Tiny Houses; actieve grondpolitiek nodig is;

 

Cultuur en sport met mate en in harmonie

Dit betekent dat:

bij het gebruik van onze royaal bemeten cultuur- en sportaccommodaties het principe dat de gebruiker betaalt nadrukkelijker de aandacht mag krijgen; een efficiënter beheer van de accommodaties onvermijdelijk en noodzakelijk is; een beter toegankelijke locatie gevonden zou moeten worden voor het Kaasmuseum, waarbij gedacht kan worden aan het onderbrengen van het museum op het erf van een agrarisch bedrijf; een blijvend duidelijk verschil in de subsidiehoogte tussen de sportverenigingen in de diverse dorpen niet houdbaar is en zelfs een afbreukrisico betekent; verdergaande samenwerking tussen sportverenigingen in de gemeente wenselijk is; sport meer in de breedte beschouwd mag worden, ook in relatie tot het sociaal domein, kinderopvang, werk- en leerplekken, enzovoort;

 

Duurzaam denken en doen

Dit betekent dat:

de ingeslagen weg via de Routekaart ”Klimaatneutraal Bodegraven-Reeuwijk 2035” wordt vervolgd waarbij de ambitie moet zijn om van vele goede voornemens te komen tot (meer) concrete maatregelen; de gemeente, ook met de gemeentelijke klimaatcoöperatie, een rol heeft als voortrekker en stimulator op het gebied van energiebesparing en het toepassen van innovatieve technieken; gasloos bouwen de norm wordt, maar ook de verduurzaming van de bestaande woningvoorraad wordt gestimuleerd; er meer locaties beschikbaar worden gemaakt voor (openbare) laadvoorzieningen voor elektrische auto’s en fietsen en, zodra dat interessant wordt, ook voor de opslag van energie in zogenaamde buurtbatterijen; in samenwerking met bedrijven en werknemers duurzaam vervoer naar werklocaties wordt gerealiseerd, bij voorbeeld door plannen voor elektrische fietsen en scooters, door collectief vervoer en door “smart mobility”; windmolens en zonneweiden zich niet goed verhouden tot de landschappelijke kwaliteiten van het Groene Hart en dus een eventuele plaatsing daarvan slechts zeer beperkt mogelijk zal zijn en bij voorkeur aansluitend bij al bestaande (energie)voorzieningen; wordt ingezet op een verdere verbetering van de afvalscheiding en afvalreductie.

 

Kansen voor ondernemers

Dit betekent dat:

om tot een compacter en levendig centrum te komen in Bodegraven de D.O.M. actief zal worden ingezet naast het toepassen van de leegstandsverordening en het nemen van andere maatregelen die vastgoedeigenaren in beweging kunnen krijgen; de Centrummanager zijn waarde heeft bewezen en wat ons betreft een blijvertje is; extra parkeermogelijkheden (bijvoorbeeld in de Kerkstraat en bij het NS station) en het beter benutten van de bestaande parkeermogelijkheden (parkeergarage) met voorgang de aandacht moeten krijgen, waarbij tegelijkertijd het beperken van het aantal geparkeerde auto’s rond de Dorpskerk wenselijk is; voor het eventueel realiseren van een 2e centrumbrug wel nodig is dat deze ergens toe leidt, m.a.w. dat het nut en de noodzaak daarvan komt vast te staan, terwijl in ieder geval eerst duidelijk moet zijn welke kosten (financieel en maatschappelijk) daarmee gemoeid zijn, zodat een kosten baten afweging kan worden gemaakt; agrarische- en sierteeltbedrijven waardering en ontwikkelmogelijkheden verdienen, waarbij wij de agrarische bedrijven bij voorkeur grondgebonden en gecombineerd met beheer van natuur- en landschapswaarden zien opereren;

 

Blijvende aandacht en waardering voor de Reeuwijkse Plassen

Dit betekent dat:

bereikte resultaten behoren te worden beschermd, bijvoorbeeld door het voortzetten van de vaarontheffing en terughoudendheid ten aanzien van extra bebouwing; nagedacht moet worden of de grenzen van een acceptabele recreatiedruk, ook uit een oogpunt van natuurbehoud, inmiddels niet zijn bereikt; mogelijkheden worden onderzocht om tot een breed gedragen herstelplan voor de plas Ravensberg te komen; stimulering van particuliere initiatieven gericht op beheer en onderhoud nog steeds wenselijk is.

 

Gezond financieel beleid, beperking lokale lasten

Dit betekent dat:

we blijven inzetten op een financiële norm met een structureel overschot in de begroting die (dus) leidt tot een verdere daling van de zogenaamde schuldquote; de gemeente liever niet doet wat de samenleving heel goed of zelfs beter kan, maar zich toelegt op een aantal kerntaken: veiligheid, infrastructuur, onderwijsvoorzieningen, ruimtelijke ordening, het beheer van de openbare ruimte en sociale zorg voor mensen die tussen de wal en het schip raken; meten van tevredenheid over dienstverlening niet altijd weten is en daarom als gewoon luisteren ook kan, niet de voorkeur heeft; na een periode waarin we veel van onze inwoners en ondernemers hebben gevraagd, ingezet wordt op het mogelijk maken van een (verdere) verlaging van de lokale lastendruk, waarbij het niet meer toepassen van de inflatiecorrectie de eerste stap kan zijn.

 

Spreekt onze koers u aan? Stem dan op 21 maart a.s. SGP!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.