Nieuws van politieke partijen in 's-Gravenhage over CDA inzichtelijk

9 documenten

Eenzaamheid tijdens het ‘nieuwe normaal’

CDA CDA 's-Gravenhage 14-07-2021 12:10

Een nieuwe tijd vereist een nieuwe aanpak van eenzaamheid. Update daarom het actieplan om eenzaamheid aan te pakken en ga aan de slag, vinden onze Kavish Partiman en Astrid Frey. Eenzaamheid is een belangrijk maatschappelijk probleem. De gemeente heeft een belangrijke verantwoordelijkheid om de Haagse samenleving te helpen bij de aanpak van eenzaamheid. “In dit nieuwe normaal ontstaan nieuwe en andere uitdagingen en verschijningsvormen van het maatschappelijke probleem eenzaamheid. Die nieuwe uitdagingen vormen van eenzaamheid moeten we aanpakken” aldus Frey. Lees hier de motie van Astrid Frey en Kavish Partiman.

Overgangsjaar voor nieuwe subsidieregels vrijwilligersorganisaties

CDA CDA 's-Gravenhage 01-07-2021 09:14

Wij zijn trots op het harde werken van onze Astrid Frey en Kavish Partiman. Zij hebben zich keihard ingespannen voor de Haagse vrijwilligersorganisaties. Het resultaat: Een overgangsjaar voor de nieuwe subsidieregels Er komt straks een evaluatie, waarbij de vrijwilligers zullen worden betrokken Meerjarensubsidies worden mogelijk Haagse vrijwilligers en hun organisaties verdienen deze zekerheid. Je leest de moties hier:

Vraagtekens bij brandveiligheid 160 Haagse flats, lijst van twijfelachtige torens blijft geheim

CDA CDA 's-Gravenhage 14-05-2020 07:57

160 Haagse flats die mogelijk niet brandveilig zijn, worden door de gemeente onder de loep genomen. De eigenaren van de complexen krijgen een brief met de vraag om aan te tonen dat ze wél veilig zijn. Zo niet, dan moeten ze dit zo snel mogelijk regelen. De gemeente wil de lijst met flats niet openbaar maken. De dramatische brand in deLondense Grenfell Towerin 2017 kostte meer dan 70 mensen het leven. Een van de redenen dat het vuur zo verschrikkelijk snel om zich heen greep, was de bekleding van de gevel met licht ontvlambaar aluminiumstof. Dit drama was niet alleen aanleiding voor de Britten om meer onderzoek te doen, ook de Nederlandse overheid ging inventariseren hoe het staat met de gevelbekleding van hoogbouw. Het leverde voor Den Haag een lijst van 160 flats op, waarvan onduidelijk is of het met de brandveiligheid wel snor zit. Ze krijgen het label oranje of rood opgeprikt, in plaats van de veilige kleuren groen of geel. Om welke complexen het gaat, wil de gemeente Den Haag niet openbaren. Die laat weten dat de eigenaren van de torens een brief hebben ontvangen van het stadhuis. Hen wordt gevraagd om, als de flats wél veilig zijn, dat aan te tonen. Mocht een wooncomplex daarentegen gevaarlijk zijn in geval van brand, dan moeten ze dit zo snel mogelijk aanpakken. De bewoners van mogelijk onveilige woontorens worden hiervan pas op de hoogte gesteld als blijkt dat de flat daadwerkelijk onveilig is. Het onderzoek richt zich op flats van 20 meter en hoger en complexen vanaf 13 meter waarin ook een zorgfunctie of kinderopvang te vinden is. Een eerder artikel in deze krant, waarin gemeld werd dat er landelijk bijna duizend mogelijk onveilige flats zijn, was aanleiding voor CDA-raadslid Cees Pluimgraaff om aan de bel te trekken bij het stadsbestuur. Want hoe zit dat in Den Haag, vroeg hij zich af.Het antwoord kon zijn zorgen niet wegnemen. ,,Het maakt me juist ongeruster”, zegt Pluimgraaff door de telefoon. ,,In de vragen, als ik ze goed lees, rijzen twijfels over brandveiligheid en de verantwoordelijkheid wordt teruggelegd bij de eigenaren van de flats.” Alleen als vast staat dat de brandveiligheid onvoldoende is, kan de gemeente bijvoorbeeld een dwangsom opleggen. De gemeente kan eigenaren niet verplichten om onderzoek te doen naar gevels van hun flats. Als blijkt dat veel eigenaren de brief van de gemeente terzijde schuiven, gaat de gemeente het ministerie vragen om toch een onderzoeksplicht op te leggen. Pluimgraaff vindt dat het Haagse college een veel te afwachtende houding inneemt, door de eigenaren te vragen om alle informatie kant-en-klaar aan te leveren. Hij verwacht juist bij een onderwerp als brandgevaar dat de gemeente het voortouw neemt. ,,Pak door. Steek er moeite in door er een inspectieteam op te zetten: mensen met kennis die een oordeel kunnen vellen over een flat. Dat kan ook steekproefsgewijs. Wees proactiever.” Ook vroeg hij of de lijst met mogelijk brandgevaarlijke flats overlegd kon worden, om daarmee de druk op de eigenaren van die panden op te voeren, zodat ze eerder tot actie zouden overgaan. De gemeente ziet daar niets in en ook Pluimgraaff zelf weet niet of dat eigenlijk wel zo’n goed idee is. ,,Als ik huurder ben van zo’n flat en ik hoor dat die mogelijk brandonveilig is, dan hol ik weg. Je veroorzaakt alleen maar paniek. Daar moet je voorzichtig mee omgaan, ook omdat die flats niet van vandaag op morgen in brand staan. Eerst moet je onderbouwd een mening kunnen geven over de status van een flat.” Bron: Algemeen DagbladArchieffoto: Jacques Zorgman

Benut Cars Jeans Stadion beter

CDA CDA 's-Gravenhage 05-03-2020 09:04

Bij een grote stad als Den Haag horen grote evenementen. Deze horen mooi verdeeld te worden over de stad. Denk aan het Malieveld, strand van Scheveningen en het Zuiderpark. Het CDA Den Haag ziet ook graag dat het Cars Jeans Stadion wordt ingezet bij grote muziekfestivals en andere evenementen. CDA-raadslid Cees Pluimgraaff ziet graag dat het Cars Jeans Stadion volop benut gaat worden. “In andere steden worden grote voetbalstadions veel intensiever gebruikt doordat ze er grote popfestivals organiseren, dat moet in Den Haag toch ook kunnen?” aldus Pluimgraaff. Ook is de Haagse CDA-fractie benieuwd wat de gemeente eraan doet om de hinder voor bewoners zo klein mogelijk te houden wanneer een festival in hun stadsdeel plaats vindt.

De Scheveningse kust hoort bij de Noordzee-fietsroute

CDA CDA 's-Gravenhage 19-08-2019 06:37

De Scheveningse duinen, een prachtig gebied om te fietsen. Vreemd genoeg laat de Noordzee-fietsroute de kustplaats links liggen: de kust van Scheveningen is niet opgenomen in deze fietsroute, die van de Belgische tot en met de Deense kust loopt. Fractievertegenwoordiger Daniël de Groot vindt dit een vreemde situatie en ondervraagt het stadsbestuur. “Waarom is zo’n mooi stuk van deze badplaats niet in de route opgenomen?” wil De Groot weten. Hij vindt het een gemiste kans dat fietsers van de Noordzeeroute nu grote delen van Scheveningen voorbijgaan. Er is eerder al veel te doen geweest over aanpassingen van de omgeving van het Zwarte Pad, waardoor de badplaats makkelijker op de route zou kunnen worden aangesloten. Het CDA Den Haag heeft in 2012 al gepleit voor een fietspad tussen het Zwarte Pad en de Noordzeeroute. De gemeente gaf toen ook aan dit een goed idee te vinden. Drie jaar later kwam het nog eens aan de orde en was het stadsbestuur positief. Tot nog toe is er helaas niks gebeurd. “Waarom het zo lang moet duren, is mij een raadsel”, zegt De Groot. De Groot heeft de gemeente nog eens gevraagd welke praktische bezwaren de verbinding tussen Scheveningen en de Noordzee-fietsroute in de weg staan. Het CDA Den Haag hoopt zo het stadsbestuur te overtuigen om Scheveningen te laten opnemen in de kustroute.

Fractie op Scheveningen

CDA CDA 's-Gravenhage 14-05-2019 07:28

Gisteravond bracht het CDA Den Haag een bezoek aan Scheveningen. We begonnen met koffie bijWOS Wijkoverleg Scheveningen-Dorpen kregen daarna een rondleiding door de wijk. Hieruit blijkt dat er nog meerdere verbeterpunten zijn om de leefbaarheid te vergroten.

Keurmerk tegen uitbuiting nagelsalons

CDA CDA 's-Gravenhage 14-03-2019 08:33

Een verplicht keurmerk of diploma voor een nagelsalon om mensenhandel en uitbuiting tegen te gaan. Dat gaat de gemeente Den Haag nu aankaarten bij het Rijk in het kader van het landelijke programma Samen tegen Mensenhandel. Het CDA in de hofstad had in schriftelijke vragen het idee geopperd, waarop het college van b en w nu zegt de ’interessante gedachte’ mee te nemen richting het Rijk. „Het is bekend dat in andere branches, zoals de prostitutie en binnen massagesalons, helaas ook vaak sprake is van uitbuiting en mensenhandel. Maar mensen die onder vreselijke omstandigheden in nagelsalons werken lijken tot nu toe onder de radar te zijn gebleven”, legt raadslid Danielle Koster uit, die schrok van een landelijk onderzoek. Probleem is wel dat de omvang in de hofstad niet duidelijk is. Den Haag werkt nu aan een ’beeld arbeidsuitbuiting’ om van daaruit de problematiek aan te pakken. Bij massagesalons, die enkele jaren geleden als paddenstoelen uit de grond kwamen in onder andere de Wagenstraat en Weimarstraat, zijn er bijvoorbeeld in de afgelopen jaren controles geweest, vooral ook omdat salons eigenlijk verkapte bordelen waren. Koster blijft daarnaast aandringen op een proactieve houding als het gaat om inspectie. „We kunnen niet verwachten dat de mensen die gedwongen aan het werk zijn, zelf aan de bel trekken, daar zijn ze vaak veel te bang voor. Daarom moet de inspectie niet pas na een melding een kijkje nemen”, aldus de CDA’er. Uit de Telegraaf door Germa Gravenland

Los onveilige verkeerssituaties bij scholen op

CDA CDA 's-Gravenhage 07-09-2018 08:14

CDA’er Daniëlle Koster roept het stadsbestuur om zo snel mogelijk aan de slag te gaan om van de onveilige verkeersituaties in de directe omgeving van Haagse scholen op te lossen. De oproep van Koster is naar aanleiding van landelijk onderzoek waaruit blijkt dat de verkeerssituatie rondom scholen ronduit onveilig is. Uit landelijk onderzoek van RTL Nieuws en de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat 9 op de 10 scholen verkeersproblemen ervaren in de directe omgeving van de school. Ook blijkt dat er de afgelopen drie jaar 10.000 ongelukken zijn gebeurd in de omgeving van scholen. Daniëlle Koster heeft het stadsbestuur gevraagd om deze cijfers in Den Haag ook in kaart te brengen. Afgelopen jaren heeft Koster al meerdere malen aandacht gevraagd voor de verkeersveiligheid in de omgeving van scholen. Koster: “Met deze alarmerende cijfers wordt het nu echt tijd dat het stadsbestuur het een speerpunt maakt om het aantal ongelukken in de direct omgeving van scholen snel naar beneden te krijgen.” “Ook is het van groot belang dat ouders zelf het goede voorbeeld gaan geven en zelf gaan bijdragen aan het veiliger maken van schoolroutes. Dit kan heel simpel door zelf de auto te laten staan en met de fiets te komen. Daarom heb ik ook gevraagd of de wethouder met een plan wil komen om in samenwerking met scholen ouders te stimuleren om niet meer met de auto te naar school te gaan.” aldus Daniëlle Koster. Lees hier het artikel op OmroepWest

Hoog tijd voor actie tegen straatintimidatie in Den Haag

ChristenUnie ChristenUnie SGP CDA 's-Gravenhage 10-07-2017 10:12

https://denhaag.christenunie.nl/k/n11246/news/view/1123166/487158/VrouwDe Haagse fracties van ChristenUnie/SGP en CDA willen dat er in Den Haag een brede aanpak komt tegen intimiderend gedrag tegen vrouwen op straat. CDA-fractievoorzitter Daniëlle Koster en ChristenUnie/SGP-fractievoorzitter Pieter Grinwis: “Straatintimidatie is onacceptabel en mag niet langer worden getolereerd in Den Haag. Het is hoog tijd dat we hiertegen in actie komen. Iedere vrouw, of welke persoon dan ook, moet veilig over straat kunnen in Den Haag, zonder te worden lastig gevallen, gekwetst, beledigd, bedreigd of beperkt in het gevoel van persoonlijke vrijheid.” Bij de Algemene Beschouwingen aanstaande donderdag doen beide fractievoorzitters een voorstel om tot een actieplan tegen straatintimidatie te komen.

Bij straatintimidatie gaat het om gedrag als nasissen, naroepen, agressief om seks vragen, achternalopen, betasten en in het nauw drijven. Onderzoek in Rotterdam en Amsterdam laat zien dat meer dan 80% van de vrouwen tussen de 15 en 45 jaar hier mee te maken heeft. Reden genoeg voor die steden om dit gedrag hard aan te pakken en te verbieden in hun APV. Helaas wil, ondanks een herhaaldelijk pleidooi van ChristenUnie/SGP en CDA Den Haag voor een verbod, burgemeester Krikke deze stap nog niet zetten. Maar deze fracties laten het hier niet bij zitten. Hoewel zij het liefst straatintimidatie in Den Haag zouden verbieden, willen zij in ieder geval dat er nú actie wordt ondernomen. Daarom komen zij nu met het voorstel om samen met maatschappelijke partners te komen met een brede aanpak om straatintimidatie in Den Haag tegen te gaan.

In deze aanpak moet aandacht zijn voor preventie en bewustwording bij daders, omstanders en opsporingsambtenaren. De strijd tegen straatintimidatie in onze multiculturele stad begint hiermee. “We zien dat dit gedrag tegen vrouwen steeds erger lijkt te worden. Vrouwen kiezen er daarom vervolgens noodgedwongen voor zich anders te kleden, bepaalde stukken van de stad te mijden of zich op een andere manier aan te passen. Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld. Daders moeten juist gaan inzien wat de schadelijke impact van straatintimidatie is en vervolgens hún eigen gedrag aanpassen. Het is daarom de hoogste tijd voor een Haagse aanpak”, aldus Daniëlle Koster en Pieter Grinwis.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.