Nieuws van Partij voor Iedereen inzichtelijk

9 documenten

De Europese Piraten hebben tegen de nieuwe Europese Commissie gestemd

Partij voor Iedereen Partij voor Iedereen Amsterdam 29-11-2019 16:55

Bij de stemming van 27 november hebben de Europese Parlementsleden van de Piraten gestemd tegen Ursula von der Leyen en de nieuwe Europese Commissie aan wie ze leiding zal geven. De Piratendelegatie vindt het voorgestelde digitale beleid, de invulling van de posten, en de manier waarop de Commissie ingesteld wordt erg teleurstellend.

De Piraten zijn het niet eens met het digitale programma, dat vaak in directe tegenspraak is met de grondbeginselen van een vrij internet. Daarnaast respecteert het programma fundamentele mensenrechten en vrijheden zoals het recht op privacy niet. “Ursula von der Leyen is voorstander van uploadfilters. Ze doet zelfs geen toezeggingen over een surveillance-moratorium, de belofte om de privacy van de Europese burgers niet verder aan te tasten”, zegt Marcel Kolaja, voorzitter van het Piraten smaldeel. “De vrijheid van het internet en de digitale rechten zijn voor onze kiezers belangrijke thema’s, waarvoor wij in het Europees Parlement zijn gekozen. Daarom heeft deze Commissie ons vertrouwen niet”, aldus Patrick Breyer, Europees Parlementslid voor de Piraten.

De nieuwgekozen Commissie moet de EU vertegenwoordigen in de lidstaten. “De door Hongarije, Polen of Tsjechië voorgedragen commissarissen hebben nauwe banden met de regerende nationalistische partijen in die landen. Een dergelijke belangenverstrengeling verhindert onafhankelijke acties namens de Commissie. Alleen een Commissie onafhankelijk van nationalistische invloeden kan de rechtsstaat in die landen beschermen”, aldus Mikuláš Peksa, voorzitter van de Europese Piratenpartij. “De Franse commissaris Breton, die verantwoordelijk is voor de IT-industrie, wordt beïnvloed doordat hij dicht aanleunt tegen het bestuur van een groot IT-bedrijf. Dit vormt een gevaar voor de bescherming van de gegevens van de Europese burgers”, voegt Peksa toe.

De benoeming van Ursula von der Leyen tot voorzitter van de Commissie is een groot probleem. Wij zijn voorstander van meer directe betrokkenheid van de burgers bij Europese aangelegenheden. Het besluit van de Raad om een persoon aan te wijzen die niet aan de Europese verkiezingen heeft deelgenomen, is niet aanvaardbaar. “De burgers van Europa hadden niet genoeg mogelijkheden om een mening over Von der Leyen te vormen en deze te uiten, omdat zij geen lijsttrekker was. Iemand anders voordragen na terugtrekking van de lijsttrekkers toont arrogantie van deze Raad. Daarom zeg ik dat de benoeming van Ursula von der Leyen een democratisch tekort heeft”, aldus Markéta Gregorová, vicevoorzitter van de Europese Piratenpartij.

Werkgroep Wietproef, huidige stand van zaken

Partij voor Iedereen Partij voor Iedereen D66 Amsterdam 09-09-2019 06:23

Waarom zijn we de werkgroep ook al weer gestart?

Nederland maakt zich klaar voor het Experiment gesloten coffeeshopketen, in de volksmond ook wel de Wietproef genoemd. “Het experiment gesloten coffeeshopketen moet duidelijk maken of legale levering, inkoop en verkoop van cannabis mogelijk is. Ook wordt de kwaliteit van deze cannabis gecontroleerd.”

De Piratenpartij heeft eind vorig jaar een reactie ingezonden op de internetconsultatie “Besluit Experiment gesloten coffeeshopketen”. Naar goed gebruik heeft de regering de beste adviezen genegeerd en het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum aangesteld om het experiment te evalueren. De geschiedenis heeft ons geleerd dat het WODC feit en fictie nog wel eens door elkaar wil halen dus dat schept geen vertrouwen. Daarom hebben enkele piraten de themawerkgroep Wietproef opgericht. Deze werkgroep zal het experiment op de voet volgen en is tevens bedoeld om meningen uit te wisselen, feiten boven tafel te halen en onze visie hierover met de wereld te delen.

(Bron: Piratenpartij Nieuwsbrief 2019-01)

Wat vind de Piratenpartij

Een ander drugsbeleid

Inmiddels is duidelijk dat de ‘war on drugs’ meer kwaad doet dan goed. Drugsverboden hebben niet geleid tot een daling van productie, handel en gebruik. De prijzen van drugs stijgen niet door schaarste. Dit verbod levert ons – al jaren – meer zware criminaliteit, meer corruptie, meer ernstige gezondheidsproblemen en milieuschade. In het zuiden van het land mogen buitenlanders de coffeeshops niet meer in – dus meer straathandel, criminaliteit en overlast van drugstoeristen. Er zijn tal van andere voorbeelden.

Uit het Manifest Joint Regulation blijkt dat 77% van de totale opsporingscapaciteit wordt besteed aan het handhaven van drugsverboden. Politie, justitie, rechtbank en gevangeniswezen kunnen hun capaciteit allemaal beter besteden.

Verschillende grootschalige onderzoeken laten zien dat ons drugsbeleid is ingehaald door de realiteit. De meest schadelijke stoffen (alcohol, tabak) zijn legaal verkrijgbaar bij de supermarkt, terwijl we mensen opsluiten voor stoffen die veel minder risico’s met zich meebrengen. Recent onderzoek van het RIVM laat duidelijk zien dat ons beleid is gebaseerd op misinformatie en perverse belangen en beslist niet op wetenschap en feiten.

Drugsgebruik- en bezit

De Piratenpartij vindt dat drugsgebruik voor volwassenen onder het zelfbeschikkingsrecht valt. Drugsbezit moet daarom uit het strafrecht worden gehaald en gedecriminaliseerd worden. Cannabis wordt volledig gelegaliseerd. Als er sprake is van problematisch gebruik is dit een taak voor gezondheidszorg en niet voor justitie, net zoals bij alcohol en tabak.

Productie van drugs

De Piratenpartij wil productie en handel van drugs waar mogelijk reguleren. Dit zorgt ervoor dat de nodige capaciteit bij justitie vrijkomt die kan worden geïnvesteerd in de aanpak van(zware) criminaliteit. Door een criminele markt te veranderen in een gereguleerde markt, kunnen we de omstandigheden waaronder drugs geproduceerd en verkocht worden controleren. Dit levert nieuwe banen op en draagt zo bij aan de economie.

Dit levert tevens belastingen/accijns op, die kunnen worden ingezet voor preventie van gezondheidsproblemen (harm reduction), maar natuurlijk ook voor tal van andere zaken.

Met gestandaardiseerde producten, kwaliteitscontroles en voorwaarden aan verkoop (wat betreft leeftijd, reclame en gespecialiseerde verkooppunten zonder winstoogmerk) ontstaat hier een hele nieuwe (innovatieve) industrie, die tal van voordelen met zich meebrengt.

Mensen worden niet meer hun huis uitgezet omdat ze plantjes kweken. Drugsafval wordt niet meer in de natuur gedumpt, maar wordt verwerkt als farmaceutisch afval. Onderzoeken naar de helende werking en medicinale gebruiken van drugs zijn veelbelovend en dienen te worden gestimuleerd in plaats van tegengewerkt.

We stellen de volgende maatregelen voor:

Het huidige verbodssysteem vervangen door regelgeving.

Gereguleerde cannabisteelt, achterdeur coffeeshop dicht.

Cannabis social clubs zonder winstoogmerk mogelijk maken.

Veilige thuisteelt van cannabis toestaan.

Drempels voor medische en industriële toepassing van hennep opheffen.

Drempels voor wetenschappelijk onderzoek naar psychedelica als medicijn opheffen.

De prioriteit aan de opsporing van productie én handel in drugs wordt zover geminimaliseerd als internationale verdragen toestaan.

Nederland wordt weer een progressieve voorloper op het gebied van drugsbeleid en zet zich in voor aanpassing van internationale verdragen.

Drugsgebruikers niet langer als criminelen behandelen; problematische gebruikers krijgen zorg, geen straf.

Verkoop van psychedelica aan meerderjarigen toestaan in smartshops, door opgeleid personeel.

Breed (wetenschappelijk) onderzoek naar psychotrope stoffen

Opleidingen en informatie voor banenzoekers in de cannabis branche

Bron: Partijprogramma Tweede Kamerverkiezingen 2017

De meeste internationale verdragen met betrekking tot de voorbereiding, manipulatie en consumptie van psychoactieve stoffen zijn verouderd en niet gebaseerd op wetenschappelijke feiten. Wetenschappelijk bewijs suggereert bijvoorbeeld dat legalisatie van cannabis minder schadelijk is voor mens en maatschappij dan een verbod.

Europese Piraten stellen voor dat de EU:

Werkt aan het veranderen van de internationale conventies met betrekking tot psychoactieve stoffen naar een wetenschappelijk onderbouwde aanpak.

Een kader opstelt dat de wetenschappelijke aanpak faciliteert, dat onder meer informatie moet uitwisselen en onderzoek naar psychoactieve stoffen moet helpen financieren.

Wetgeving en regulering van cannabis in de afzonderlijke lidstaten bepleit, om de zwarte markt te beperken.

“Het wietexperiment is in mijn ogen opgezet als zoethoudertje door D66 om hun kiezers te laten zien dat ze heel erg voor ruimere regels zijn met betrekking tot cannabis. Natuurlijk wel na een proef. En die proef is zo krom opgezet dat ie alleen maar kan falen. Ook hierin laat de regering weer eens zien totaal geen verstand van zaken te hebben. Het motto van de sekswerkers gaat hier ook op: “About us, not without us!”. Als je een goeie proef wilt doen, zet die dat op samen met de coffeeshophouders en niet over hun ruggen heen.” – Sjoerd de Boer (voorzitter Piratenpartij)

Wat is de huidige stand van zaken

De invulling van het experiment gesloten coffeeshopketen wordt met de volgende tien genomineerde gemeenten uitgewerkt: Arnhem, Almere, Breda, Groningen, Heerlen, Hellevoetsluis, Maastricht, Nijmegen, Tilburg en Zaanstad. Deze gemeenten zijn naar voren gekomen op basis van advies van de Adviescommissie Experiment gesloten cannabisketen onder leiding van prof. dr. Knottnerus. Afgelopen week hebben minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid en minister Bruins voor Medische Zorg en Sport al een eerste keer gesproken met de tien gemeenten over de nadere invulling van hun (mogelijke) deelname aan het wietexperiment.

(Bron: Rijks Overheid: Experiment gesloten coffeeshopketen, nieuws)

De gemeente Utrecht gaat zich inzetten om toch mee te mogen doen aan het wietexperiment:  De adviescommissie van het wietexperiment heeft gezegd dat deelname van ten minste één van de G4-gemeentes een beter resultaat oplevert. “De komende periode zullen wij dan ook gebruiken om het belang van de deelname van Utrecht aan het experiment […] onder de aandacht te brengen van de Eerste Kamer”, zegt wethouder Victor Everhardt.

(Bron: De Utrechtse Internet Courant)

Na 43 jaar in een schimmig gebied te hebben gehandeld met het gedoogbeleid, geeft de overheid ons nu de indruk een stap voorwaarts te hebben gemaakt maar eigenlijk is het een pas op de plaats. Feitelijk gezien wordt na het invoeren van de wietproef het telen, verkopen en kopen van cannabis nog steeds gedoogd en kunnen er forse straffen worden opgelegd door justitie, en kan een burgemeester of minister nog steeds je cannabisbedrijf sluiten. Wet Damocles is nog steeds van toepassing, dus heb je ook maar iets meer dan 5 gram wiet, zelfs staatwiet, in huis dan mag je door de burgemeester uit je woning gezet worden. Rook je graag een stukje Maroc of Afghaan? Pech gehad! Dit mag de aan de wietproef deelnemende coffeeshops niet meer verkopen, dus ben je aangewezen op een huisdealer, straatverkoper of webshop. Cannabis-webshop blijven overigens ook verboden, terwijl je drank, vuurwerk en messen gewoon online kunt bestellen. Ook extracten mogen niet verkocht worden, dus bijvoorbeeld ook geen cannabisolie. En dat terwijl daar onder met name de medicinale gebruikers enorme vraag naar is. Het is een beetje alsof je wel sinaasappels maar geen sinaasappelsap mag verkopen. En tot slot, thuis telen blijft verboden. En juist dat lijkt me de basis van een gezond cannabisbeleid, het recht om je eigen vijf planten onder veilige omstandigheden thuis te kweken. En dit is dan alleen nog maar geschreven door de ogen van een gebruiker. Telers en verkopers zullen uiteraard tegen meer zaken aanlopen: Grensgemeentes moeten de wietpas (weer) invoeren. Startende kweekbedrijven kunnen geen bankrekening openen. Het te veel aan gekweekte wiet moet worden vernietigd op eigen kosten. Krom toch?

In principe ben ik voor ieder initiatief om cannabis uit het verdom hoekje te halen. Vezelhennep is in Pekela en omstreken een bekend fenomeen. En ook de toepassing van mediwiet mag wat meer een reguliere toepassing worden. In 1976 waren we een vooruitstrevend land, in 2019 worden we links en rechts door verschillende landen ingehaald en lijkt het in Nederland alleen maar om meer betutteling van en controle op de burger te gaan. En de overheid zal er ongetwijfeld zelf ook wel bij varen.

Dus wat mij betreft. Weg met de wietproef. Geef vrij, iedereen blij! En high.

Kandidaatstellingen en Moties ALV 15 juni 2019

Partij voor Iedereen Partij voor Iedereen Amsterdam 08-06-2019 13:51

Bij deze stel ik mij graag verkiesbaar voor bestuurslid bij de Piratenpartij.Als eerste zal ik iets over mijzelf vertellen.

Ik ben Ji Yong Dijkhuis en ben in 1998 begonnen met werken als IT consultant.Van 2007 tot en met 2009 heb ik gewerkt voor de Verenigde Naties als IT consultant.In deze omgeving moet je met veel verschillende nationaliteiten samenwerken en heeft mij geholpen om mij goed in te kunnen leven in andere mensen en helder en duidelijk te kunnen communiceren.

Momenteel werk ik nog steeds als IT consultant en naar mijn idee sluit mijn werkachtergrond goed aan bij de onderwerpen van de Piratenpartij. Zo was in 2018 bijvoorbeeld de AVG een niet te missen onderwerp en moest ik trainingen volgen vanuit mijn werkgever en opdrachtgevers.

Bij de vorige ALV ben ik gekozen als bestuurslid.Dit is een korte maar leerzame ervaring geweest.Wel heb ik gemerkt dat er een aantal oude conflicten blijven doorsudderen.

Voor de duidelijkheid zal ik duidelijk aangeven dat ik voor deelname aan de Europese verkiezingen was. Dat is een beslissing waar ik nog steeds achter sta en waar ook positieve dingen uit zijn gekomen.

Na mijn ontslag vroeg een vriend aan me of ik nu zou stoppen.De reden dat ik actief bij de Piratenpartij ben, is omdat ik de (digitale) vrijheid steeds verder onder druk zie staan.Stoppen gaat de situatie niet verbeteren en juist nu moeten we met zijn allen opkomen voor deze vrijheden.

Ugly Mugs Project in samenwerking met Soa/Aids Nederland

Partij voor Iedereen Partij voor Iedereen Amsterdam 03-03-2019 10:40

Blog van Piraat Foxxy Angel van PROUD – Belangenvereniging voor en door sekswerkers.

Ugly Mugs is een baanbrekende, nationale organisatie die sekswerkers betere toegang tot justitie en bescherming biedt. Sekswerkers’ die met gevaarlijke klanten te maken hebben zijn vaak zeer terughoudend om incidenten te melden bij de politie. Deze ‘klanten’ blijken vaak seriële seksuele roofdieren die een groot risico voor het publiek als geheel betekenen. NUM (National Ugly Mugs) zorgt ervoor dat de binnengekomen meldingen (reports) worden omgezet in alerts. Deze alerts worden vervolgens naar alle aangemelde sekswerkers in de desbetreffende regio gestuurd, om zo de veiligheid voor sekswerkers te vergroten. Ook verzendt NUM een anoniem rapport over het incident naar de plaatselijke politie, zodat deze verschillende meldingen met elkaar in verband kannen brengen om deze ‘Ugly Mugs’ te kunnen aanhoudenen berechten.

Hella (PROUD) heeft al veel voorbereidend werk gedaan voor deze samenwerking, en heeft dit overgedragen aan Foxxy en Ricardo (ook PROUD). Samen met Minke Dijkstra en Erwin Fisser van SOA/Aids Nederland zijn zij een plan van aanpak aan het maken. Zij hebben een training van drie dagen op het kantoor van NUM in Manchester, Engeland (zie buitenlandse reizen) gevolgd. Na deze trip is het project even on hold gezet, in verband met het uitwerken van het onderzoek naar stigma en geweld dat in mei 2018 werd gepresenteerd. Tijdens deze presentatie kwamen twee medewerkers van NUM naar Amsterdam om een presentatie te geven over Ugly Mugs. Dan wilden we het plan van aanpak presenteren, dat we na de zomer schreven. We konden dan ook een subsidie-aanvraag indienen.

National Ugly Mugs (NUM) is een nationale databank in Groot Brittannië waarvoor sekswerkers zich kunnen aanmelden op een website. Via sms worden sekswerkers op de hoogte gebracht van lokale waarschuwingen. Op de website kunnen zij waarschuwingen nalezen en (delen van) telefoonnummers en emailadressen van klanten natrekken. Ook is er informatie te vinden voor sekswerkers over veilig werken en toegang tot zorg. Op dit moment heeft een groeiend aantal van 20.000 sekswerkers in Groot Brittannië toegang tot de NUM waarschuwingen.

Enkele cijfers: In 2014/2015 zijn rond de 1600 misdrijven voorkomen. 16% van de sekswerkers heeft specifieke klanten kunnen vermijden via de Ugly Mugs databank. In deze periode heeft NUM geleid tot de veroordeling van 22 herhaalde overtreders, van wie 17 serieverkrachters. NUM voorkwam minstens 51 verkrachtingen.

Waarom is een databank van gevaarlijke klanten nodig?

Het onderzoek dat PROUD en Soa Aids Nederland in 2017-2018 samen hebben uitgevoerd maakt zichtbaar dat bijna alle sekswerkers in Nederland geweld meemaken. Klanten zijn de belangrijkste groep daders.

Behalve sociaal emotioneel geweld (93%) en financieel geweld (58%) maakte 78% van de sekswerkers in het afgelopen jaar seksueel geweld mee en 60% fysiek geweld. Het meeste geweld wordt veroorzaakt door klanten: Negen op de tien sekswerkers maakte in het afgelopen jaar een vorm van geweld door een klant mee. Daarentegen deed slechts één op vijf sekswerkers aangifte van geweld bij de politie. Behalve het verlagen van de drempel om aangifte te doen voor sekswerkers, zijn er ook meer initiatieven nodig om geweld tegen sekswerkers te verminderen. Een databank zoals Ugly Mugs kan geweld tegen sekswerkers voorkomen en mogelijk zelfs huiselijk geweld.

Toegang sekswerkers tot gezondheidszorg en betrouwbare informatie

Naast het delen van informatie over gevaarlijke klanten biedt het platform mogelijkheden voor sekswerkers voor het uitwisselen van andere informatie en tips over gezondheid en veilig werken. Iedere sekswerker met toegang tot de databank krijgt automatisch beschikking over informatie en nieuwsberichten met betrekking tot (seksuele) gezondheid en testmogelijkheden. Het platform wil in de toekomst mogelijkheden bieden voor meer interactieve vormen van internetveldwerk voor gezondheidsprofessionals. Het project is er voor alle sekswerkers ongeacht gender, seksuele oriëntatie, legale status, leeftijd, gezondheid, nationaliteit of werkvorm.

Hoe wordt de privacy van de sekswerker en de klant gewaarborgd?

Een van de eerste prioriteiten binnen het project is het uitwerken van borging van de privacy van de sekswerker én de klant in lijn met de huidige privacywetgeving.

Het beschermen van de gegevens van zowel sekswerkers als klanten in lijn met de Algemene Verordering Persoonsgegevens die sinds mei 2018 in Nederland geldt, heeft onze prioriteit. Hierin zullen wij ons hierin laten adviseren door een externe consultant. Soa Aids Nederland heeft in het afgelopen jaar samengewerkt met Sabine Straver van DMCC voor advies en operationele ondersteuning bij de invoering van de AVG binnen onze organisatie. Bovendien kunnen wij hierin leren van de werkwijze van NUM in Groot-Brittannië die met soortgelijke (Europese General Data Protection Regulation) privacywetgeving te maken heeft.

Alle meldingen die binnenkomen via de database zullen door het projectteam worden geverifieerd en geanonimiseerd. Alle informatie die terug te leiden is naar de sekswerker wordt uit de meldingen gehaald. De informatie die in een melding gegeven wordt over de gewelddadige klant is genoeg om de klant te herkennen, maar niet om een persoon te identificeren. Data zal worden opgeslagen op een beveiligde externe server.

Wordt de informatie over incidenten gedeeld met politie en justitie?

De informatie uit meldingen van sekswerkers wordt geanonimiseerd gedeeld met de politie wanneer de betreffende sekswerker hier expliciet toestemming voor heeft gegeven.

Via het Ugly Mugs project kunnen sekswerkers informatie delen om andere sekswerkers te waarschuwen, terwijl uit ons onderzoek (Aidsfonds, 2018) blijkt dat veel sekswerkers geen melding durven of willen maken bij de politie wanneer zij geweld meemaken. De politie mist dus belangrijke informatie over de aard en omvang van geweld tegen sekswerkers en de aanpak hiervan. Door de gegevens die het Ugly Mugs project verzamelt krijgt de politie meer inzicht in de aard en omvang van dit probleem in hun regio. In Groot-Brittannië blijkt dat door tussenkomst van het project sekswerkers in bepaalde gevallen meer vertrouwen krijgen in de politie waardoor ze wel aangifte durven doen. Wanneer een sekswerker melding wil doen van een incident, wordt expliciet gevraagd of de informatie uit de melding anoniem gedeeld mag worden met de politie. Ook wordt de sekswerker de vraag gesteld of hij of zij aangifte wil doen bij de politie. Het project kan hier eventueel bij bemiddelen.

Nieuwe copyright-onderhandelingsdocumenten: meer woorden, maar niet meer oplossingen

Partij voor Iedereen Partij voor Iedereen Amsterdam 07-12-2018 10:59

Blog van Europarlementariër Julia Reda:

New copyright negotiation documents: more words, not more solutions

, oorspronkelijk gepubliceerd op 26 november 2018. Vertaling door Wietze Brandsma.

Bij elke blogpost of update die ik schrijf, probeer ik te toe te lichten waarom de dag van vandaag bepalend is in de onderhandelingen over de hervorming van het auteursrecht. Het wetgevingsproces lijkt misschien eindeloos en herhalend — inderdaad, dezelfde kritiek op de artikelen 11 en 13 geldt vandaag de dag, net als een jaar geleden, maar feit is dat we het einde naderen. Elke vergadering brengt ons een stap dichter bij een beklonken besluit.

Vanavond houden de onderhandelaars van het Europees Parlement en de Raad de derde ondoorzichtige

-bijeenkomst achter gesloten deuren. Op de ontwerpagenda van vandaag vindt u enkele van de meest omstreden artikelen, waaronder artikel 11 over de linkbelasting en artikel 13 over uploadfilters. Een paar weken geleden hebben we uitgelegd waar individuele regeringen van de lidstaten in deze kwesties staan. Omdat ze in de onderhandelingen vertegenwoordigd worden door het Oostenrijkse voorzitterschap van de Raad, zullen we vanavond zien of ze hun aanpak hebben verzacht of verhard.

Voorlopig vindt u hier de nieuwe compromisvoorstellen van de Europese Commissie. Een goede indicatie van hoe ver de besprekingen zijn gekomen, zijn de vierkolomdocumenten, waarin het oorspronkelijke voorstel van de Commissie en de suggesties van het Europees Parlement en van de Raad naast elkaar worden geplaatst. De vierde kolom wordt gevuld wanneer er een compromis is gevonden. Zoals u kunt zien, is de compromiskolom nog steeds grotendeels leeg voor zowel de overwegingen als de artikelen. De tijd dringt, als het dossier deze zittingsperiode moet worden afgerond, moeten de onderhandelingen tot een einde komen.

Net nu de wetgevers zich ijlen om tot een besluit te komen, zo zijn de lobbyinspanningen ook weer toegenomen. Of het nu in de vorm van gratis concerten of chique diners is, grote contentbedrijven hebben de onderhandelaars gevolgd naar Straatsburg en weer terug, en nog gauw hun favoriete memo’s naar binnen gesmokkeld. Zo hebben zowel YouTube-CEO Susan Wojcicki als de vertegenwoordigers van de muziekindustrie concurrerende opiniestukken geschreven voor de Financial Times, maar geen van beiden heeft het publieke belang voor ogen.

Vandaag leg ik in de Financial Times uit waarom ze het beiden bij het verkeerde eind hebben en hoe we het internet kunnen beschermen tegen automatische uploadfilters. Artikel 13 had moeten leiden tot extra inkomsten voor auteurs, maar geen van zijn aanhangers kan overtuigend uitleggen hoe dit dan wordt bereikt. De bedreiging voor fundamentele rechten is intussen duidelijk. Ik betoog dat voorzieningen waar creatieve makers daadwerkelijk van profiteren, zoals oneerlijke contractvoorwaarden, niet de aandacht krijgen die ze verdienen en in de trialoog verloren dreigen te gaan. Het getouwtrek tussen de belangen van grote bedrijven leidt af van dergelijke haalbare oplossingen.

Positief is dat het gevaar lijkt te zijn afgewend dat bestaande onderwijsuitzonderingen beperkt kunnen worden als gevolg van de hervorming van het auteursrecht: Artikel 17bis bevat nu een formulering die duidelijk maakt dat wat vandaag toegestaan is voor onderwijsdoeleinden legaal kan blijven.

Er is ook een kans dat de onderhandelaars vanavond uiteindelijk overeen zullen komen dat de beperking op het auteursrecht voor tekst- & data mining niet alleen ten goede zou moeten komen aan universiteiten, maar ook aan data-journalisten, start-ups en andere commerciële partijen. Het verplicht stellen van deze uitzondering voor commerciële tekst- & datamining (artikel 3bis) voor alle EU-landen is een prominent punt op de trialoogagenda van vanavond. Sommige nationale regeringen verzetten zich nog steeds tegen deze verandering, maar misschien begint het tot hen door te dringen dat ze hun ambities om de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie in Europa te ondersteunen, zouden saboteren als bedrijven dergelijke technologieën alleen met de uitdrukkelijke toestemming van duizenden auteursrechthouders kunnen gebruiken.

Dus neem, nu het einde van de onderhandelingen in zicht komt, neem contact op met je volksvertegenwoordigers, lobby bij je regeringen in de Raad en eis dat zij voorschriften verwijderen die onze online vrijheden bedreigen, ten gunste van bepalingen die de scheppers daadwerkelijk ten goede zouden komen — het doel waar alle onderhandelende partijen het over eens zijn.

Voor zover toegestaan bij wet, heeft de maker afstand gedaan van alle auteursrechten en verwante of naburige rechten op dit werk.

https://sites.google.com/site/winkelc ...

Partij voor Iedereen Partij voor Iedereen Alkmaar 04-05-2018 17:46

https://sites.google.com/site/winkelcentrumdemarealkmaar/politiek-1

https://www.noordhollandsdagblad.nl/p ...

Partij voor Iedereen Partij voor Iedereen Alkmaar 16-03-2018 09:49

https://www.noordhollandsdagblad.nl/playlist/verkiezingen-alkmaar/artikel/hoogste-tijd-voor-lokaal-centraal-plan-bureau

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.