Nieuws van D66 in Arnhem inzichtelijk

11 documenten

Interim-bestuur voor D66 Arnhem

D66 D66 Arnhem 03-06-2020 16:21

Vanwege het (geplande) vertrek van zes van de zeven zittende bestuursleden kiest D66 Arnhem voor een interim-bestuur[1]. Dit interim-bestuur gaat zich bezighouden met de verkiezingen van een nieuw bestuur en de voorbereidingen van de werkzaamheden rondom de gemeenteraadsverkiezingen in 2022.

Het bestuur heeft de afgelopen jaren gewerkt aan een afdeling waar op democratische, kritische en constructieve wijze met optimisme, gelijkwaardigheid en vertrouwen samengewerkt wordt aan de sociaal liberale politiek. Het betrekken van de leden, transparantie en het vertolken van een helder D66 geluid in Arnhem zijn daarbij altijd belangrijk geweest. Het bleek de afgelopen periode ingewikkeld om dit alles te realiseren omdat de meningen hierover uiteenliepen.

De Arnhemse D66 afdeling mag zich gelukkig prijzen met een aantal bestuurlijke zwaargewichten die de taak als interim-bestuurslid op zich wil nemen. De volgende personen zullen in het interim-bestuur plaatsnemen[2]:

· Marian Louppen, onder andere voormalig gedeputeerde, als interim voorzitter; · Roelant Rollingswier, voormalig gemeenteraadslid Utrecht en voormalige vice-voorzitter gemeenteraad Utrecht, als interim penningmeester; · Fleur van der Schalk, voormalig fractievoorzitter Provinciale Staten, als interim politiek secretaris.

Daarnaast zal Jack van Amerongen, op de jongste ledenvergadering verkozen als bestuurslid en momenteel algemeen bestuurslid, aantreden als interim algemeen secretaris. Hiermee zijn alle benodigde rollen voor het starten van het proces rondom de gemeenteraadsverkiezingen vervuld en is er sprake van continuïteit binnen de afdeling.[3] Het interim-bestuur is voorzien tot eind 2020, waarna een nieuw gekozen bestuur de bestuurstaken op zich neemt.

Wij kijken met trots en plezier terug op de afgelopen periode en hebben genoten van het constructieve samenspel in ons bestuur. We hebben gezien dat bij constructieve samenwerking tussen de leden van D66 in Arnhem veel mooie dingen kunnen ontstaan. Tot slot wensen wij het interim-bestuur veel scherpte en wellevendheid toe bij het vervullen van hun belangrijke taak.

Met democratische groet, Namens het bestuur,

Sytze Loor Voorzitter

[1] Sytze Loor verhuist naar een andere gemeente, Wim van Gelderen zijn tweede termijn loopt af en stelt zich niet verkiesbaar, Wouter van den Berg zijn termijn is afgelopen en stelt zich niet verkiesbaar, Ilco Bräuer, Laura van Ommen, Jeroen Poot stellen hun bestuursfunctie per direct beschikbaar. [2] Op grond van artikel 6.2 derde lid van het Huishoudelijk Reglement. [3] Op grond van artikel 5 derde lid van het Afdelingsreglement.

Inzet drones voor handhaving buitensporig

D66 D66 GroenLinks Arnhem 15-05-2020 05:41

De coronacrisis is ernstig, en maatregelen zijn nodig om de verspreiding af te remmen. Maar niet ten koste van onze democratie, of door onze rechtstaat in te ruilen voor een politiestaat. D66 en GroenLinks vrezen dat het gemeentelijk toezicht haar boekje te buiten gaat en stellen vragen over hun optreden. “Drones gebruiken voor handhaving is al discutabel,” stelt D66 raadslid Maarten Venhoek, “zeker als dit heimelijk of zonder voldoende communicatie naar de burgers gebeurd.”

Op zaterdag 25 april werd een drone ingezet in de Arnhemse parken om de coronaregels te handhaven en mensen te waarschuwen. Een nieuwe en vergaande maatregel waarmee het menselijk contact tussen burger en politie verder verdwijnt. Daarnaast is het een ongerichte maatregel die indruist tegen het grondwettelijk recht op privacy – het recht om je onbespied door de openbare ruimte te kunnen bewegen.

Noodverordening of beleid?

De noodverordening stelt geen voorwaarden aan toezicht en handhaving. Dus zijn voor toezicht en handhaving de bestaande kaders van kracht. De onlangs vastgestelde Arnhemse beleidsregels ‘cameratoezicht openbare orde’ verplicht de gemeente te kiezen voor de maatregel die het minste inbreuk maken op onze grondrechten. Cameratoezicht met drones is het laatste redmiddel, pas te gebruiken als álle andere opties voor het handhaven van de openbare orde niet mogelijk zijn gebleken. “En dat is hier niet het geval”, benadrukt Venhoek. “Je kunt prima aan twee kanten van Sonsbeek gaan staan, mensen informeren en in de gaten houden of het niet te druk wordt.”

Rechtstaat onder druk

Onder het mom van de noodverordening worden de laatste weken vaker maatregelen genomen die aan de grondwettelijke rechten raken, zoals het recht op vereniging en de geloofsbelijding. D66 is daar bezorgd over. Het kan niet zijn dat onze grondrechten ingeperkt worden op basis van een verordening die zonder enige vorm van democratische legitimatie en controle tot stand komt.

Daarom stelt Venhoek samen met raadsleden Mari-Jose Navis en Mark Coenders van GroenLinks vragen aan het college van B&W over de inzet van de drones.

Documenten

Art. 44 vragen: ‘Extra toezicht voor Arnhemse parken met drone’

Inzet drones voor handhaving buitensporig

D66 D66 GroenLinks Arnhem 01-05-2020 19:00

De coronacrisis is ernstig, en maatregelen zijn nodig om de verspreiding af te remmen. Maar niet ten koste van onze democratie, of door onze rechtstaat in te ruilen voor een politiestaat. D66 en GroenLinks vrezen dat het gemeentelijk toezicht haar boekje te buiten gaat en stellen vragen over hun optreden. “Drones gebruiken voor handhaving is al discutabel,” stelt D66 raadslid Maarten Venhoek, “zeker als dit heimelijk of zonder voldoende communicatie naar de burgers gebeurd.”

Op zaterdag 25 april werd een drone ingezet in de Arnhemse parken om de coronaregels te handhaven en mensen te waarschuwen. Een nieuwe en vergaande maatregel waarmee het menselijk contact tussen burger en politie verder verdwijnt. Daarnaast is het een ongerichte maatregel die indruist tegen het grondwettelijk recht op privacy – het recht om je onbespied door de openbare ruimte te kunnen bewegen.

Noodverordening of beleid?

De noodverordening stelt geen voorwaarden aan toezicht en handhaving. Dus zijn voor toezicht en handhaving de bestaande kaders van kracht. De onlangs vastgestelde Arnhemse beleidsregels ‘cameratoezicht openbare orde’ verplicht de gemeente te kiezen voor de maatregel die het minste inbreuk maken op onze grondrechten. Cameratoezicht met drones is het laatste redmiddel, pas te gebruiken als álle andere opties voor het handhaven van de openbare orde niet mogelijk zijn gebleken. “En dat is hier niet het geval”, benadrukt Venhoek. “Je kunt prima aan twee kanten van Sonsbeek gaan staan, mensen informeren en in de gaten houden of het niet te druk wordt.”

Rechtstaat onder druk

Onder het mom van de noodverordening worden de laatste weken vaker maatregelen genomen die aan de grondwettelijke rechten raken, zoals het recht op vereniging en de geloofsbelijding. D66 is daar bezorgd over. Het kan niet zijn dat onze grondrechten ingeperkt worden op basis van een verordening die zonder enige vorm van democratische legitimatie en controle tot stand komt.

Daarom stelt Venhoek samen met raadsleden Mari-Jose Navis en Mark Coenders van GroenLinks vragen aan het college van B&W over de inzet van de drones.

Documenten

Art. 44 vragen: ‘Extra toezicht voor Arnhemse parken met drone’

Zorgen over toename huiselijk geweld door coronavirus

D66 D66 Arnhem 08-04-2020 15:06

Al sinds het uitbreken van het coronavirus, en vooral de maatregel om zoveel mogelijk thuis te blijven die daarop volgde, zijn er zorgen over de toename van huiselijk geweld. D66-fractievoorzitter Sabine Andeweg wil weten wat hier in de gemeente Arnhem aan gedaan wordt, en stelt vragen. 

“Blijf zoveel mogelijk thuis, zo blijf je veilig.” Al weken hét advies in de strijd tegen corona. Maar wat als het thuis juist niet veilig is? Nu gezinnen thuis de hele dag op elkaar lip zitten, loopt het risico op spanningen op. Het Landelijk Netwerk Veilig Thuis (LNVT) vreest een stroom aan nieuwe geweldsincidenten. Zelfs de secretaris-generaal van de Verenigde Naties Antonio Guterres roept landen op in actie te komen.

Huiselijk geweld uit beeld

Juist tijdens deze coronacrisis moet er méér aandacht zijn voor kinderen en mensen die zich in onveilige thuissituaties bevinden. Helemaal omdat de gebruikelijke signalering weggevallen is: De scholen zijn dicht. Hulpverleners komen nu minder snel bij gezinnen thuis. Bovendien heeft corona een gat geslagen in de sociale controle. Even kletsen met een vriendin of de buurvrouw gebeurt nu ook niet zo makkelijk.

Daarom stelt D66 het college de volgende vragen:

Is het college bekend met het bericht “Wereldwijde toename huiselijk geweld door Coronavirus”? (Ingezonden 7 april 2020) Deelt het college de zorg dat het uitblijven van meldingen van huislijk geweld niet uitsluit dat er een toename is gezien de geuite zorgen van de verschillende professionals? Hoe zijn we in Arnhem de komende tijd alert op signalen van huiselijk geweld, seksueel geweld en/of kindermishandeling? Graag een uitgebreide toelichting. Kunnen alle betrokken partijen in deze tijd goed hun werk doen? Graag een uitgebreide toelichting. Welke aanvullende maatregelen neemt het college sinds de uitbraak van de Coronacrisis om adequaat om te gaan met meldingen en vermoedens van huiselijk geweld, seksueel geweld en/of kindermishandeling? Wordt bijvoorbeeld contact geïntensiveerd om er tijdig bij te zijn bij oplopende spanningen en overbelasting binnen gezinnen? Zo ja, bij hoeveel gezinnen is dit gebeurd? Welke maatregelen worden er genomen om gezinnen met problematische spanningen (waar bijvoorbeeld signalen zijn van mishandeling, (seksueel) geweld of overbelasting) een tijdelijke uitwijkmogelijkheid te geven waarbij bijvoorbeeld bepaalde gezinsleden tijdelijk elders kunnen verblijven? Zijn er voldoende mogelijkheden voor slachtoffers van huiselijk geweld om een veilig onderkomen te krijgen? Op welke manier zorgt het college ervoor dat mensen laagdrempelig en veilig kunnen melden? Is het college bereid de communicatie hierover te versterken? Mocht Nederland overgaan tot het verlengen van de maatregelen om de coronacrisis te bestrijden, hoe gaat het college dan hulp bieden aan mensen en kinderen in onveilige thuissituaties? Hoe bereidt de gemeente zich voor op dit scenario?

Arnhem gaat experimenteren met legale wiet

D66 D66 Arnhem 28-08-2019 18:17

D66 verheugd met kansen voor veilige softdrugs

Arnhem gaat, naast 9 andere gemeenten, vanaf 2021 experimenteren met de verkoop van legale wiet in coffeeshops, dat maakte ‘De Gelderlander’ vanavond bekend. D66 raadslid Susan van Ommen is blij met dit bericht. “We hebben hier in de Arnhemse raad jarenlang op aangedrongen. Het is mooi dat we dankzij dit experiment ervaring kunnen opdoen met verkoop van veilige softdrugs die niet meer afkomstig zijn uit illegale inkoop.”

Blij en trots

Arnhem zit bij de tien geselecteerde gemeenten die gaan meedoen met het experiment gesloten coffeeshopketen. D66 heeft zich jarenlang landelijk en lokaal ingezet voor de regulering van wietteelt. Dit experiment biedt de mogelijkheid om hiermee ervaring op te doen. Raadslid Susan van Ommen is blij en trots dat dit in Arnhem gaat gebeuren. Na jaren stilstand gaat er eindelijk wat gebeuren.

Huidig systeem onhoudbaar

Momenteel kent Nederland het gedoogbeleid voor coffeeshops. Cannabis mag wel worden verkocht, maar niet gekocht. Een onhoudbaar systeem, daar is vriend en vijand het over eens. D66 pleit al jaren voor verandering en ziet dit als een mooie stap richting die verandering. Raadslid Susan van Ommen: “Dat we in de toekomst gaan reguleren, is zeker. Door dit experiment krijgen we antwoorden op vragen die er dan ook zullen zijn.” Ook op andere plekken in de wereld, zoals Uruguay en Canada, wordt momenteel al ervaring opgedaan met legale teelt.

Kritisch volgen

Arnhem heeft momenteel tien coffeeshops. Zij kunnen straks legaal ondernemen. “Maar het allerbelangrijkste is de volksgezondheid. Dat de gebruiker weet wat er in het product zit en zeker is van de kwaliteit, net als bij tabak en alcohol,” aldus Van Ommen. “Dit experiment is een geweldige kans. Wij zullen als D66 dit dan ook zeer kritisch volgen, om ons ervan te verzekeren dat het zo wordt uitgevoerd dat het een maximale kans op succes heeft.” Het experiment gaat in 2021 van start.

Arnhemmers kunnen de politieke agenda mee bepalen

D66 D66 Arnhem 15-05-2019 21:38

De inwoners van Arnhem kunnen vanaf nu de politieke agenda mee bepalen. De gemeenteraad nam vanavond met overgrote meerderheid het initiatiefvoorstel aan dat dit regelt. Met 50 handtekeningen kan iedere Arnhemmer van 12 jaar of ouder voortaan een onderwerp op de raadsagenda zetten.

Politiek dichterbij de Arnhemmer

Voor de meeste mensen is de politiek een ingewikkelde ver-van-mijn-bedshow. Veel mensen gaan wel stemmen, maar daar blijft het helaas vaak bij. Bijna niemand weet dat de raadsvergaderingen openbaar zijn, of dat ze kunnen komen inspreken. En dat is ontzettend zonde. Burgerparticipatie is een hot item, maar er wordt maar weinig gebruik gemaakt van de beschikbare instrumenten. In Arnhem was het al mogelijk om een burgerinitiatief in te dienen. “Een burgerinitiatiefvoorstel maken is hartstikke moeilijk, dus van die mogelijkheid maakte vrijwel nooit iemand gebruik. Burgeragendering is ook een manier om iets op de politieke agenda te krijgen, maar dan veel gemakkelijker en toegankelijker”, aldus D66-raadslid Susan van Ommen.

Ook jongeren betrekken bij de politiek

Door de mogelijkheid te bieden voor burgeragendering door Arnhemmers van 12 jaar en ouder, gaat de betrokkenheid van de inwoners bij de stad en de politiek hopelijk omhoog. Van Ommen: “Iedereen zou moeten kunnen meedenken, meedoen en meebeslissen over de belangrijke keuzes in zijn of haar leven en de stad waarin ze wonen. Dat geldt ook voor jongeren. Zij zijn de toekomst, dus ook zij verdienen een stem. Jongeren hebben een frisse blik. Dat kan de politiek goed gebruiken.”

Update van de verordening

Met de introductie van de burgeragendering wordt de verordening op het burgerinitiatief geüpdatet. Via een burgerinitiatief kunnen 100 inwoners van Arnhem een concreet voorstel ter besluitvorming doen aan de gemeenteraad. Het burgerinitiatief gaat daarmee nog verder dan de burgeragendering. Voorheen moest het doen van zo’n voorstel op papier gebeuren, maar met de update wordt het ook mogelijk om dit digitaal te doen. Voor burgeragendering zijn 50 handtekeningen nodig, en ook dat kan natuurlijk digitaal. Een burgeragendering zorgt ervoor dat Arnhemmers een bepaald onderwerp op de agenda van de gemeenteraad kunnen zetten. De raad moet er dan over praten. Voor zowel de burgeragendering als het burgerinitiatief geldt nu de leeftijdgrens van 12 jaar. Voor het burgerinitiatief was dit eerder 16 jaar.

Weinig huisverboden bij kindermishandeling

D66 D66 PvdA Arnhem 27-04-2019 16:45

Een recent onderzoek van het Verwey-Jonker Instituut toont aan dat de gevolgen van huislijk geweld voor jongeren nog ernstiger zijn dan vooraf gedacht. Uit navraag blijkt dat het aantal opgelegde huisverboden bij kindermishandeling in Arnhem relatief laag is. D66, PvdA, AOP en SP maken zich daar zorgen over en dienden onderstaande schriftelijke vragen in.

Huiselijk geweld is de meest voorkomende vorm van geweld in Nederland. Het kost jaarlijks zo’n 50 mensen het leven. Eén op de drie geweldsmeldingen bij de politie gaat over partnergeweld, kinder- en oudermishandeling. In iedere schoolklas zit gemiddeld minimaal één kind dat te maken heeft met geweld in huis.

Uit onderzoek van het Verwey-Jonker Instituut blijkt dat de gevolgen van huiselijk geweld voor kinderen nóg ernstiger zijn, en dat de doorwerking nog langer duurt dan eerder aangenomen. Eens te meer wordt duidelijk dat kinderen die slachtoffer zijn van huiselijk geweld zo snel mogelijk hulp moeten krijgen. Manon Steketee (hoogleraar geweld in gezinnen en directeur van het Verwey-Jonker Instituut) ziet huisverboden als een ‘prima middel’ tegen huiselijk geweld, vooral om de hulpverlening op gang te brengen. Naar aanleiding van dit rapport heeft burgemeester Krikke uit Den Haag aangegeven dat zij sneller een huisverbod wil bij kindermishandeling.

Burgemeestersbevoegdheid

Het opleggen van huisverboden is een recht van de burgemeester. Het verbod houdt in dat een pleger van huislijk geweld in beginsel 10 dagen zijn of haar woning niet meer in mag. Het is bedoeld om huislijk geweld verder terug te dringen.

Het aantal opgelegde huisverboden is in Arnhem relatief laag. Dit baart de fracties van D66, PvdA, Arnhemse Ouderen Partij en de SP zorgen, zeker gezien de huidige inzichten en de uitkomsten van het rapport. In Arnhem zijn de afgelopen drie jaar de volgende huisverboden opgelegd door de burgemeester:

2016 zijn er 38 opgelegd (en 5x niet) 2017 zijn er 17 opgelegd (en 6x niet) 2018 zijn er 28 opgelegd (en 8x niet)

Gezien het vorenstaande stellen ondergetekenden, namens de fracties van D66 Arnhem, PvdA Arnhem, Arnhemse OuderenPartij en SP Arnhem de volgende schriftelijke vragen:

Kent u het rapport, wat is uw reactie op het rapport. (Graag een uitgebreide toelichting). Hoeveel meldingen van huislijk geweld zijn er in 2016/2017 en 2018 in Arnhem geweest? Hoe verklaart u het lage aantal opgelegde huisverboden? Bent u van mening dat het opleggen van huisverbod een goed middel is om de hulpverlening op gang te brengen? Welke inspanningen heeft u de afgelopen 2 jaar verricht om huislijk geweld in Arnhem te verminderen? Bent u bereid advies in te winnen bij het Verweij-Jonker instituut en de gemeenteraad hiervan op de hoogte te stellen. Bent u bereid om deskundig onderzoek te laten doen naar huislijk geweld in Arnhem en te komen met een plan van aanpak in Arnhem. Zo nee waarom niet, zo ja wanneer kunnen wij hiervan de eerste resultaten verwachten. Kunt u aangeven hoe het staat met de kennis en expertise bij de politie over psychische mishandeling? Is zij in voldoende mate bekend met de signalementen van psychische mishandeling zoals controle, dwang en angst? Zo nee, waarom niet? Maakt de politie onderscheid tussen fysieke en psychische mishandeling bij haar activiteiten? Is huislijk geweld een vast terugkerend thema in uw overleg met OM en politie? Zo nee, waarom niet?

In afwachting van uw antwoord,

Sabine Andeweg, D66 Hanny van Nunen, PvdA Nico Wiggers, Arnhemse OuderenPartij Gerrie Elfrink, SP

Laat Arnhemmers de politieke agenda mee bepalen

D66 D66 GroenLinks Arnhem 03-03-2019 13:32

Zelf een onderwerp op de agenda van de gemeenteraad zetten. Als het aan D66, Arnhem Centraal en GroenLinks ligt kunnen binnenkort alle Arnhemmers vanaf 12 jaar dat. Samen dienen zij een initiatiefvoorstel in om burgeragendering mogelijk te maken in Arnhem.

De betrokkenheid bij de lokale politiek beperkt zich voor velen tot eens in de vier jaar stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen. Mensen voelen zich niet gehoord en vertegenwoordigd door de politiek. Dit gevoel is het grootst onder jongeren. Dit moet anders, door de drempels te verlagen waarmee mensen zich met de politiek kunnen bemoeien. Bijvoorbeeld met burgeragendering.

Burgeragendering

Burgeragendering is een gemakkelijke en toegankelijke manier om een onderwerp aan te kaarten. Het initiatiefvoorstel regelt dat wanneer men 50 handtekeningen verzamelt heeft een onderwerp op de agenda komt. Dan moet de raad er wel over praten. De leeftijd hiervoor zetten ze bewust op 12 jaar. Jongeren zijn de toekomst en hebben een frisse blik, dus ook zij verdienen een stem.

Bij de tijd

Met hun voorstel willen de partijen de verordening op het burgerinitiatief vernieuwen. Niet alleen door de mogelijkheid van burgeragendering toe te voegen, ook de leeftijd voor het indienen van een burgerinitiatief moet omlaag naar 12 jaar. Ook wordt het mogelijk om digitaal te werken, waar voorheen alles op papier moest worden ingediend.

Toegankelijk

Met lagere drempels, lagere leeftijdsgrenzen en minder bureaucratie wordt de Arnhemse raad veel toegankelijker voor de Arnhemmers.

Documenten Initiatiefvoorstel Burgeragendering vanaf 12 jaar Bijlage 1 Huidige verordening burgeragendering en burgerinitiatief 2019 Bijlage 2 Wijzigingen tov huidige verordening

Arnhem veiliger; 7 + 1 speerpunten voor de komende vier jaar

D66 D66 GroenLinks PvdA Arnhem 28-02-2019 11:17

Arnhem scoort hoog op het lijstje ‘meest onveilige steden’. Dat moet en kan beter. Gisteravond sprak de gemeenteraad over de Kadernota Veiligheid. Na een uitvoerige bespreking en het aannemen van twee amendementen, werd met de nota ingestemd. Een van die twee amendementen was van D66. Het voegt de bestrijding van online criminaliteit toe als speerpunt nummer 8.

De Kadernota Veiligheid beschrijft hoe de gemeente de komende vier jaar werkt aan een veiligere stad voor haar inwoners. Naast het reguliere veiligheidsbeleid stonden er in de nota zeven prioriteiten genoemd; dat zijn de zaken die de komende jaren extra aandacht krijgen. Een aantal zijn hierbij voor ons in het bijzonder van belang. Zoals de High Impact Crimes (roofovervallen, zware mishandeling en verkrachting). Na vragen van D66 heeft de burgemeester toegezegd het telefoonnummer van het Centrum voor Seksueel Geweld 0800-0188 op de gemeentelijke website te zetten. Huiselijk geweld wordt integraal aangepakt; de slachtoffers krijgen de juiste hulp en de daders worden gestraft, maar krijgen ook hulpverlening, zodat volgende gevallen hopelijk worden voorkomen. D66 steunde het amendement dat dit regelt.

Het tegengaan van ondermijning is een ander speerpunt. D66 hoopt dat Arnhem geselecteerd wordt om mee te doen aan de landelijke proef met legale wietteelt, want daar kunnen we waarschijnlijk al een hoop ondermijning mee ondervangen. Voor de bestrijding van woonoverlast worden er wijkveiligheidsagenda’s opgesteld met de wijkbewoners. Want wie anders dan de bewoners zelf weten het beste wat er nodig is in hun wijk? Het aantal incidenten met verwarde personen neemt toe. Op Omroep Gelderland konden we deze week lezen dat er inmiddels een speciaal meldpunt is, waardoor verwarde personen sneller de juiste hulp krijgen. Als je al jong in de criminaliteit belandt, is dat een slecht vooruitzicht voor de toekomst. We moeten voorkomen dat jongeren in de zware criminaliteit belanden. Jongeren moeten niet op straat hangen maar naar school, want een diploma is een ticket naar een betere toekomst. Als dat nodig is, moeten zij snel de juiste hulp krijgen.

Een belangrijk punt voor D66 is altijd de bestrijding van discriminatie. Discriminatie is iets verschrikkelijks. Iedereen moet zichtbaar zichzelf kunnen zijn en iedereen verdient dezelfde kansen. Het is dan ook wat ons betreft essentieel dat we hier blijvende aandacht voor hebben. Al vaker vroegen we aandacht voor het vergroten van de meldingsbereidheid, een proef met anoniem solliciteren en een pilot met stopformulieren om etnisch profileren door de politie tegen te gaan. We zijn dus blij dat de bestrijding van discriminatie ook de komende periode hoog op het prioriteitenlijstje staat.

Digitaal steeds belangrijker

We misten het digitale aspect in de nota. De digitale wereld is het verlengstuk van de fysieke wereld geworden. Online criminaliteit is een groeiend probleem. Denk hierbij onder andere aan hacken, het verspreiden van virussen, digitale oplichting (phishing) en afpersing, identiteitsfraude, het via internet seksueel benaderen van minderjarigen (grooming), het verspreiden van wraakporno en nepnieuws, haatzaaien, en het aanzetten tot terrorisme. De afgelopen weken was dit volop in het nieuws. Reden voor D66 om, samen met GroenLinks en de PvdA, een amendement in te dienen om de bestrijding van deze online criminaliteit toe te voegen als 8e prioriteit. Dit amendement werd unaniem aangenomen, waarmee de bestrijding en preventie van online criminaliteit de achtste prioriteit is in het veiligheidsbeleid.

Meedoen aan proef haalt wiet uit schimmenrijk

D66 D66 Arnhem 17-01-2019 09:00

Hoe meer gemeenten dit jaar meedoen met het experiment voor legale wiet, hoe beter. Dat vindt Remy Maessen, D66-gemeenteraadslid in Venlo. Hij spreekt namens 35 andere D66-fracties in het hele land.

Vandaag debatteert de Tweede Kamer over het wietexperiment. De fracties van D66 hebben de krachten gebundeld en doen een oproep aan iedereen die betrokken is bij het experiment: doe mee! We vragen onze burgemeesters, welke politieke kleur ze ook hebben, om zich in te schrijven voor het experiment.

2019 is het jaar dat wiettelers voorbereidingen treffen om het eerste gereguleerde jointje in de coffeeshop te krijgen. Ook worden gemeenten geselecteerd die meedoen. Na jaren gesteggel zetten we een stap vooruit om een einde te maken aan decennialang dubbelzinnig softdrugsbeleid: je mag wel wiet kopen, maar de coffeeshop mag het niet inkopen. Daardoor zijn we overgeleverd aan illegale teelt waaraan criminelen veel geld verdienen.

Achterdeuren

Eindelijk zetten we de stap van oogklep-repressie naar een realistischer softdrugbeleid. We gaan in een aantal gemeenten de achterdeuren van coffeeshops reguleren. Voor consumenten die nu niet weten wat ze roken. Voor de gezondheid en veiligheid van onze inwoners. En voor coffeeshophouders die nu nog overgeleverd zijn aan de illegaliteit.

Als het aan D66 lag, waren we verder gegaan: alle teelt voor coffeeshops reguleren. Daar is onder Nederlanders een meerderheid voor, maar veel politici vinden dat nog te eng. Die angst kunnen we met het wietexperiment hopelijk wegnemen.

De discussie ging eerder over: de wietteelt reguleren, ja of nee. Dankzij het wietexperiment gaat de discussie er nu over hóe we de wietteelt kunnen reguleren.

Het experiment krijgt, nog voordat het is begonnen, kritiek. Er spelen veel belangen, er zijn veel vragen. Hoeveel wietsoorten zijn nodig? Hoe zorgen we ervoor dat mensen verantwoord hun jointje roken? Die vragen zijn dezelfde die beantwoord moeten worden als we gaan reguleren. Het wietexperiment biedt de kans om te leren.

We roepen bewindspersonen daarom op in gesprek te blijven met coffeeshophouders en gemeenten. Zij weten hoe de dagelijkse praktijk eruitziet.

Het experiment kan worden verlengd. Die mogelijkheid staat gelukkig in het wetsvoorstel van het kabinet. Coffeeshops en telers die meedoen, hoeven niet per definitie terug naar de illegaliteit van nu.

Of de proef een succes wordt, hangt af van de wil van iedereen die een rol speelt in dit experiment. Een succesvol experiment is het beste argument regulering van de wietteelt. Als we aantonen dat gereguleerde wietteelt mogelijk is, kunnen ze er in Den Haag niet omheen.

We roepen daarom alle burgemeesters op: doe mee met de wietproef. Voor de gezondheid en veiligheid van onze inwoners. In Uruguay is wiet gelegaliseerd. Luxemburg heeft plannen. Wij willen in Nederland doorpakken. Niet in de schimmigheid blijven hangen, maar aan de slag. Zodat Nederland het eerste Europese land is met een verstandig wietbeleid.

 

Dit opinieartikel verscheen op 17 januari 2019 in het AD, en is namens D66 Arnhem ondertekend door raadslid Susan van Ommen

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.