Nieuws van politieke partijen in Berg en Dal over GroenLinks inzichtelijk

10 documenten

Gisteravond na de fractievergadering ...

GroenLinks GroenLinks Berg en Dal 21-05-2019 08:07

Gisteravond na de fractievergadering hebben we, tot onze spijt, afscheid genomen van ons carrousellid, Bram Witvliet. Bram Fietst. Hij is gelukkig niet ver weg, maar wel in een andere gemeente gaan wonen. We komen hem vast in de toekomst bij GroenLinks Nijmegen weer tegen.

De Gemeente Berg en Dal vraagt ...

GroenLinks GroenLinks Berg en Dal 29-12-2018 21:14

De Gemeente Berg en Dal vraagt momenteel haar inwoners om hun mening over het afsteken van vuurwerk. Graag willen wij daarom iedereen oproepen om de enquête in te vullen: https://nl.surveymonkey.com/r/WMHWZNC. De resultaten zullen door de raad worden gebruikt om bijvoorbeeld een besluit te nemen over het wel of niet aanwijzen van vuurwerkvrije zones tijdens de jaarwisseling 2019/2020.

Nieuwjaarsborrel GroenLinks Berg & Dal | Berg en Dal

GroenLinks GroenLinks Berg en Dal 26-12-2018 00:00

Graag nodigen wij je uit om samen met ons 2019 in te luiden. We doen dat met een nieuwjaarsborrel op donderdag 10 januari van 19.30 tot 22.00 uur in de brasserie van het Kulturhus in Beek.

Het lijkt ons leuk nu eens bij elkaar te komen zonder agenda, om kennis te maken met andere leden, elkaar het beste te wensen of gewoon even bij te praten. Wel hebben we één speciale gast uitgenodigd en dat is Nelson Verheul, onze GroenLinks-wethouder in Berg en Dal. Je kunt met hem in gesprek over zijn ambities op het gebied van duurzaamheid in onze gemeente; zijn nota over dit onderwerp wordt binnenkort in de raad besproken.

Je bent van harte welkom op onze nieuwjaarsborrel. En breng gerust je partner, vriend of vriendin, buurman of buurvrouw mee. Tot ziens op 10 januari!

Namens het bestuur en de fractie van GroenLinks Berg en Dal,

Jo Coerwinkel (voorzitter) en Rona Vree (fractieleider)

In opdracht van de gemeentelijke ...

GroenLinks GroenLinks Berg en Dal 19-11-2018 16:02

In opdracht van de gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen in Oost-Nederland onderzoekt I&O Research momenteel hoe wij in onze regio in zijn algemeenheid met elkaar omgaan. Bijzondere aandacht wordt besteedt aan de omgang met lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen, transgender- en intersekse personen (LHBTI's), maar ook aan mogelijke overlast in wijken door bijvoorbeeld te hard rijden. Dit onderzoek wordt mede mogelijk gemaakt door de provincies Gelderland en Overijssel en hoe meer mensen meedoen, hoe beter zij mogelijke problemen in kaart kunnen brengen. Doe mee! Delen = lief! http://www.startvragenlijst.nl/adv De vragenlijst staat open tot 27 november 2018.

Een vuurwerkverbod in onze gemeente? ...

GroenLinks GroenLinks Berg en Dal 11-10-2018 09:05

Een vuurwerkverbod in onze gemeente? Laat weten wat je vindt en doe mee aan de vuurwerkenquete van De Gelderlander! → https://www.gelderlander.nl/redactie/vuurwerk/

Bram Witvliet in de carrousel | Berg en Dal

GroenLinks GroenLinks Berg en Dal 08-10-2018 00:00

27 september is Bram Witvliet geïnstalleerd als carrousellid. Bram is al een tijdje actief in in onze fractie als campagnemedewerker en als steunfractielid.

Bram heeft na de verkiezingen - in het kader van zijn project Bram Fietst - enige tijd in Rome gewerkt. Nu is hij weer thuis in Beek.

Wij wensen Bram veel succes en plezier in zijn nieuwe functie!”

Inspraak SPD & PvdA tijdens spoeddebat Provincie Gelderland

PvdA PvdA GroenLinks D66 Berg en Dal 13-06-2018 17:00

BREAKING: Reactivering van (rail)verbinding Kleve Nijmegen zeker één jaar in de ijskast.

Gedeputeerde Mevrouw C. Bieze wil in gesprek blijven met alle betrokkenen in de grensregio inclusief Duitse gesprekspartners en de statenbrief met rood licht voor Reactivering, is niet meer en niet minder, dan een mededeling dat in de huidige zittingsperiode van de Gelderse regering geen actieve rol van de Provincie Gelderland kan worden verwacht.

Woensdag 13 juni was er een spoeddebat in de Statenzaal van het Provinciehuis aangevraagd door de PvdA, D66 en GroenLinks over het teleurstellende standpunt van GS om af te zien van Reactivering van het trace Nijmegen-Kleve. Tijdens de vergadering van de Commissie Bereikbaarheid, Openbaar vervoer en Cultuur heeft de heer Josef Gietemann ingesproken namens het Overleg sociaal-democraten grensregio Nijmegen-Kleve en onderstaande brief aangeboden namens SPD en PvdA.

Aan de Leden van Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten van Gelderland

Betreft: Kwaliteit grensoverschrijdende communicatie en -samenwerking en Benut kansen voor innovatief, schoon (grensoverschrijdend) personenvervoer

Geachte dames en heren,

Het recente solo-optreden (‘Alleingang’) van Gedeputeerde Staten van Gelderland rond het afblazen van de optie Reactivering (rail)verbinding Nijmegen-Kleef, heeft aan de Duitse kant van de grens, maar ook in de regio Nijmegen e.o., veel boze en teleurgestelde reacties teweeg gebracht en ondergetekenden gemotiveerd om uw college deze brief te sturen.

Waarom een solo-optreden van de Provincie Gelderland? Zowel uit krantenartikelen (Neue Rhein Zeitung 12-6-2018 en de Rheinische Post van 13-6-2018), als uit de bij ons binnengekomen reacties blijkt forse ontstemming over het ontbreken van ordentelijk grensoverschrijdend overleg over de recente stellingname van uw college m.b.t. het niet reactiveren van het tracé Nijmegen-Kleve. Het is toch bijna niet te geloven dat G.S. van de Provincie Gelderland, anno 2018, zowel ambtelijk als bestuurlijk, gewoon met de rug naar Duitsland (b)lijkt te staan. Alleen al vanuit het oogpunt van fatsoen kunnen er o.i. momenteel geen eenzijdige definitieve besluiten genomen worden zolang de verschillende partijen (Kreis Kleve, Euregio Rhein-Waal, aanliggende gemeenten, VRR en de Provincie Gelderland) nog met elkaar in gesprek zijn. Omdat de hele gang van zaken een schoolvoorbeeld is van hoe het vanuit het oogpunt van democratische legitimering en communicatie niet moet, vragen wij u om de betreffende statenbrief in te trekken en eerst te overleggen met alle direct betrokkenen. Te beginnen met de belanghebbenden en gesprekspartners aan de Duitse kant van de grens. Verder vragen wij respect voor de opvattingen van de gemeenteraden van de vier aan het tracé liggende gemeenten en respect voor de voorzitter én de werkzaamheden van de Euregio Rhein-Waal. Zoals u weet heeft de voorzitter van de Euregio Rhein-Waal, als burgemeester van Nijmegen, externe betrekkingen in zijn portefeuille en is de Euregio Rhein-Waal ambtelijk en bestuurlijk drukdoende op dit dossier. Wij hopen dat Provinciale Staten van Gelderland deze gang van zaken zowel procedureel als inhoudelijk corrigeert.

Benut kansen voor innovatief, schoon (grensoverschrijdend) personenvervoer! Over de inhoud van de Statenbrief en de onderliggende Verkenning kunnen wij kort zijn: Kijkend naar Aanleiding en uitgangspunten (pagina 4), kunnen wij ons niet aan de indruk onttrekken dat de Provincie Gelderland blijkbaar alleen nog wat (extra) argumenten heeft willen verzamelen om te kunnen volharden in de eerder door haar ingeslagen weg van: per se geen (rail)verbinding op het tracé Nijmegen-Kleve. Jammer van het geld voor een Verkenning die over komt als een vooropgezet een-tweetje. Wij kijken daar niet opdrachtnemer (Movares) op aan, maar wel de opdrachtgever die blijkbaar niet bereid of niet in staat is om met een groene en innovatieve bril, vooruit te kijken. In dit kader vragen wij ook uw aandacht voor de column van Rob Berends in De Gelderlander. Een eenzijdig besluit tegen reactivering van de (rail)verbinding is o.i. een stap terug in het verleden en getuigd van een onverantwoorde infrastructuurpolitiek. Technieken (inclusief materieel) ontwikkelen zich razend snel en gaan vaak gepaard met dalende kosten t.o.v. traditionele oplossingen. De Provincie Gelderland zou o.i. positief-kritisch aan moeten sluiten bij de thans lopende vooronderzoeken van zowel VRR als van de Kreis Kleve omdat deze vooronderzoeken goede aanknopingspunten bieden voor doorontwikkeling naar duurzame en schone oplossingen. Wij nodigen uw college uit om de huidige verouderde én vervuilende koers, te verlaten en op zoek te gaan naar nieuwe mogelijkheden voor schoon (grensoverschrijdend) personenvervoer op het tracé. Wie weet wat er allemaal op het tracé, al dan niet op rails, kan rijden? Waarom met alle geweld geen serieus onderzoek naar alle opties? Wij herhalen nogmaals onze aandachtspunten die wij eerder onder uw aandacht brachten (bijlage 3). In de hoop dat wij ditmaal wel een inhoudelijke reactie mogen ontvangen tekenen wij.

Jop Tangelder, voorzitter PvdA-Nijmegen Josef Gietemann, voorzitter SPD-Kleve Jürgen Franken, voorzitter SPD-Kranenburg en SPD-Kreis Kleve Henny van der Pol, voorzitter PvdA-Berg en Dal

Correspondentieadres: Overleg sociaal democraten grensregio Nijmegen-Kleve, Nieler Strasse 248, 47533 Kleve. Telefoon: 004928219736555 of 0031625510733 Email: willemvanhethekke@gmail.com

Het bericht Inspraak SPD & PvdA tijdens spoeddebat Provincie Gelderland verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Inspraak SPD & PvdA tijdens spoeddebat Provincie Gelderland

PvdA PvdA GroenLinks D66 Berg en Dal 13-06-2018 17:00

BREAKING: Reactivering van (rail)verbinding Kleve Nijmegen zeker één jaar in de ijskast.

Gedeputeerde Mevrouw C. Bieze wil in gesprek blijven met alle betrokkenen in de grensregio inclusief Duitse gesprekspartners en de statenbrief met rood licht voor Reactivering, is niet meer en niet minder, dan een mededeling dat in de huidige zittingsperiode van de Gelderse regering geen actieve rol van de Provincie Gelderland kan worden verwacht.

Woensdag 13 juni was er een spoeddebat in de Statenzaal van het Provinciehuis aangevraagd door de PvdA, D66 en GroenLinks over het teleurstellende standpunt van GS om af te zien van Reactivering van het trace Nijmegen-Kleve. Tijdens de vergadering van de Commissie Bereikbaarheid, Openbaar vervoer en Cultuur heeft de heer Josef Gietemann ingesproken namens het Overleg sociaal-democraten grensregio Nijmegen-Kleve en onderstaande brief aangeboden namens SPD en PvdA.

Aan de Leden van Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten van Gelderland

Betreft: Kwaliteit grensoverschrijdende communicatie en -samenwerking en Benut kansen voor innovatief, schoon (grensoverschrijdend) personenvervoer

Geachte dames en heren,

Het recente solo-optreden (‘Alleingang’) van Gedeputeerde Staten van Gelderland rond het afblazen van de optie Reactivering (rail)verbinding Nijmegen-Kleef, heeft aan de Duitse kant van de grens, maar ook in de regio Nijmegen e.o., veel boze en teleurgestelde reacties teweeg gebracht en ondergetekenden gemotiveerd om uw college deze brief te sturen.

Waarom een solo-optreden van de Provincie Gelderland? Zowel uit krantenartikelen (Neue Rhein Zeitung 12-6-2018 en de Rheinische Post van 13-6-2018), als uit de bij ons binnengekomen reacties blijkt forse ontstemming over het ontbreken van ordentelijk grensoverschrijdend overleg over de recente stellingname van uw college m.b.t. het niet reactiveren van het tracé Nijmegen-Kleve. Het is toch bijna niet te geloven dat G.S. van de Provincie Gelderland, anno 2018, zowel ambtelijk als bestuurlijk, gewoon met de rug naar Duitsland (b)lijkt te staan. Alleen al vanuit het oogpunt van fatsoen kunnen er o.i. momenteel geen eenzijdige definitieve besluiten genomen worden zolang de verschillende partijen (Kreis Kleve, Euregio Rhein-Waal, aanliggende gemeenten, VRR en de Provincie Gelderland) nog met elkaar in gesprek zijn. Omdat de hele gang van zaken een schoolvoorbeeld is van hoe het vanuit het oogpunt van democratische legitimering en communicatie niet moet, vragen wij u om de betreffende statenbrief in te trekken en eerst te overleggen met alle direct betrokkenen. Te beginnen met de belanghebbenden en gesprekspartners aan de Duitse kant van de grens. Verder vragen wij respect voor de opvattingen van de gemeenteraden van de vier aan het tracé liggende gemeenten en respect voor de voorzitter én de werkzaamheden van de Euregio Rhein-Waal. Zoals u weet heeft de voorzitter van de Euregio Rhein-Waal, als burgemeester van Nijmegen, externe betrekkingen in zijn portefeuille en is de Euregio Rhein-Waal ambtelijk en bestuurlijk drukdoende op dit dossier. Wij hopen dat Provinciale Staten van Gelderland deze gang van zaken zowel procedureel als inhoudelijk corrigeert.

Benut kansen voor innovatief, schoon (grensoverschrijdend) personenvervoer! Over de inhoud van de Statenbrief en de onderliggende Verkenning kunnen wij kort zijn: Kijkend naar Aanleiding en uitgangspunten (pagina 4), kunnen wij ons niet aan de indruk onttrekken dat de Provincie Gelderland blijkbaar alleen nog wat (extra) argumenten heeft willen verzamelen om te kunnen volharden in de eerder door haar ingeslagen weg van: per se geen (rail)verbinding op het tracé Nijmegen-Kleve. Jammer van het geld voor een Verkenning die over komt als een vooropgezet een-tweetje. Wij kijken daar niet opdrachtnemer (Movares) op aan, maar wel de opdrachtgever die blijkbaar niet bereid of niet in staat is om met een groene en innovatieve bril, vooruit te kijken. In dit kader vragen wij ook uw aandacht voor de column van Rob Berends in De Gelderlander. Een eenzijdig besluit tegen reactivering van de (rail)verbinding is o.i. een stap terug in het verleden en getuigd van een onverantwoorde infrastructuurpolitiek. Technieken (inclusief materieel) ontwikkelen zich razend snel en gaan vaak gepaard met dalende kosten t.o.v. traditionele oplossingen. De Provincie Gelderland zou o.i. positief-kritisch aan moeten sluiten bij de thans lopende vooronderzoeken van zowel VRR als van de Kreis Kleve omdat deze vooronderzoeken goede aanknopingspunten bieden voor doorontwikkeling naar duurzame en schone oplossingen. Wij nodigen uw college uit om de huidige verouderde én vervuilende koers, te verlaten en op zoek te gaan naar nieuwe mogelijkheden voor schoon (grensoverschrijdend) personenvervoer op het tracé. Wie weet wat er allemaal op het tracé, al dan niet op rails, kan rijden? Waarom met alle geweld geen serieus onderzoek naar alle opties? Wij herhalen nogmaals onze aandachtspunten die wij eerder onder uw aandacht brachten (bijlage 3). In de hoop dat wij ditmaal wel een inhoudelijke reactie mogen ontvangen tekenen wij.

Jop Tangelder, voorzitter PvdA-Nijmegen Josef Gietemann, voorzitter SPD-Kleve Jürgen Franken, voorzitter SPD-Kranenburg en SPD-Kreis Kleve Henny van der Pol, voorzitter PvdA-Berg en Dal

Correspondentieadres: Overleg sociaal democraten grensregio Nijmegen-Kleve, Nieler Strasse 248, 47533 Kleve. Telefoon: 004928219736555 of 0031625510733 Email: willemvanhethekke@gmail.com

Het bericht Inspraak SPD & PvdA tijdens spoeddebat Provincie Gelderland verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Inspraak SPD & PvdA tijdens spoeddebat Provincie Gelderland

PvdA PvdA GroenLinks D66 Berg en Dal 13-06-2018 17:00

BREAKING: Reactivering van (rail)verbinding Kleve Nijmegen zeker één jaar in de ijskast.

Gedeputeerde Mevrouw C. Bieze wil in gesprek blijven met alle betrokkenen in de grensregio inclusief Duitse gesprekspartners en de statenbrief met rood licht voor Reactivering, is niet meer en niet minder, dan een mededeling dat in de huidige zittingsperiode van de Gelderse regering geen actieve rol van de Provincie Gelderland kan worden verwacht.

Woensdag 13 juni was er een spoeddebat in de Statenzaal van het Provinciehuis aangevraagd door de PvdA, D66 en GroenLinks over het teleurstellende standpunt van GS om af te zien van Reactivering van het trace Nijmegen-Kleve. Tijdens de vergadering van de Commissie Bereikbaarheid, Openbaar vervoer en Cultuur heeft de heer Josef Gietemann ingesproken namens het Overleg sociaal-democraten grensregio Nijmegen-Kleve en onderstaande brief aangeboden namens SPD en PvdA.

Aan de Leden van Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten van Gelderland

Betreft: Kwaliteit grensoverschrijdende communicatie en -samenwerking en Benut kansen voor innovatief, schoon (grensoverschrijdend) personenvervoer

Geachte dames en heren,

Het recente solo-optreden (‘Alleingang’) van Gedeputeerde Staten van Gelderland rond het afblazen van de optie Reactivering (rail)verbinding Nijmegen-Kleef, heeft aan de Duitse kant van de grens, maar ook in de regio Nijmegen e.o., veel boze en teleurgestelde reacties teweeg gebracht en ondergetekenden gemotiveerd om uw college deze brief te sturen.

Waarom een solo-optreden van de Provincie Gelderland? Zowel uit krantenartikelen (Neue Rhein Zeitung 12-6-2018 en de Rheinische Post van 13-6-2018), als uit de bij ons binnengekomen reacties blijkt forse ontstemming over het ontbreken van ordentelijk grensoverschrijdend overleg over de recente stellingname van uw college m.b.t. het niet reactiveren van het tracé Nijmegen-Kleve. Het is toch bijna niet te geloven dat G.S. van de Provincie Gelderland, anno 2018, zowel ambtelijk als bestuurlijk, gewoon met de rug naar Duitsland (b)lijkt te staan. Alleen al vanuit het oogpunt van fatsoen kunnen er o.i. momenteel geen eenzijdige definitieve besluiten genomen worden zolang de verschillende partijen (Kreis Kleve, Euregio Rhein-Waal, aanliggende gemeenten, VRR en de Provincie Gelderland) nog met elkaar in gesprek zijn. Omdat de hele gang van zaken een schoolvoorbeeld is van hoe het vanuit het oogpunt van democratische legitimering en communicatie niet moet, vragen wij u om de betreffende statenbrief in te trekken en eerst te overleggen met alle direct betrokkenen. Te beginnen met de belanghebbenden en gesprekspartners aan de Duitse kant van de grens. Verder vragen wij respect voor de opvattingen van de gemeenteraden van de vier aan het tracé liggende gemeenten en respect voor de voorzitter én de werkzaamheden van de Euregio Rhein-Waal. Zoals u weet heeft de voorzitter van de Euregio Rhein-Waal, als burgemeester van Nijmegen, externe betrekkingen in zijn portefeuille en is de Euregio Rhein-Waal ambtelijk en bestuurlijk drukdoende op dit dossier. Wij hopen dat Provinciale Staten van Gelderland deze gang van zaken zowel procedureel als inhoudelijk corrigeert.

Benut kansen voor innovatief, schoon (grensoverschrijdend) personenvervoer! Over de inhoud van de Statenbrief en de onderliggende Verkenning kunnen wij kort zijn: Kijkend naar Aanleiding en uitgangspunten (pagina 4), kunnen wij ons niet aan de indruk onttrekken dat de Provincie Gelderland blijkbaar alleen nog wat (extra) argumenten heeft willen verzamelen om te kunnen volharden in de eerder door haar ingeslagen weg van: per se geen (rail)verbinding op het tracé Nijmegen-Kleve. Jammer van het geld voor een Verkenning die over komt als een vooropgezet een-tweetje. Wij kijken daar niet opdrachtnemer (Movares) op aan, maar wel de opdrachtgever die blijkbaar niet bereid of niet in staat is om met een groene en innovatieve bril, vooruit te kijken. In dit kader vragen wij ook uw aandacht voor de column van Rob Berends in De Gelderlander. Een eenzijdig besluit tegen reactivering van de (rail)verbinding is o.i. een stap terug in het verleden en getuigd van een onverantwoorde infrastructuurpolitiek. Technieken (inclusief materieel) ontwikkelen zich razend snel en gaan vaak gepaard met dalende kosten t.o.v. traditionele oplossingen. De Provincie Gelderland zou o.i. positief-kritisch aan moeten sluiten bij de thans lopende vooronderzoeken van zowel VRR als van de Kreis Kleve omdat deze vooronderzoeken goede aanknopingspunten bieden voor doorontwikkeling naar duurzame en schone oplossingen. Wij nodigen uw college uit om de huidige verouderde én vervuilende koers, te verlaten en op zoek te gaan naar nieuwe mogelijkheden voor schoon (grensoverschrijdend) personenvervoer op het tracé. Wie weet wat er allemaal op het tracé, al dan niet op rails, kan rijden? Waarom met alle geweld geen serieus onderzoek naar alle opties? Wij herhalen nogmaals onze aandachtspunten die wij eerder onder uw aandacht brachten (bijlage 3). In de hoop dat wij ditmaal wel een inhoudelijke reactie mogen ontvangen tekenen wij.

Jop Tangelder, voorzitter PvdA-Nijmegen Josef Gietemann, voorzitter SPD-Kleve Jürgen Franken, voorzitter SPD-Kranenburg en SPD-Kreis Kleve Henny van der Pol, voorzitter PvdA-Berg en Dal

Correspondentieadres: Overleg sociaal democraten grensregio Nijmegen-Kleve, Nieler Strasse 248, 47533 Kleve. Telefoon: 004928219736555 of 0031625510733 Email: willemvanhethekke@gmail.com

Het bericht Inspraak SPD & PvdA tijdens spoeddebat Provincie Gelderland verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Gisteravond hebben wij overleg gehad ...

GroenLinks GroenLinks Berg en Dal 05-12-2017 16:53

Gisteravond hebben wij overleg gehad met vertegenwoordigers van de fracties van GroenLinks Nijmegen, de GroenLinksfractie in de Provincie en van de fractie van Bundnis 90/die Grunen uit Kranenburg en uit Kleve. Wij hebben regelmatig contact met elkaar over alle zaken waar wij gezamelijk in op willen trekken. Zoals in ieder geval in het reactiveren van het spoor tussen Kleve en Nijmegen. Er lijken de laatste tijd weer wat meer partijen in te gaan geloven en daarom willen wij meedenken en kijken waar we het nog meer kunnen stimuleren. Er wordt veel over gesproken dat het een veel te duur project is maar het is natuurlijk niet zo dat er maar één partij is die het moet betalen. Samenwerking is hier de boodschap, samenwerking tussen Duitse partijen en Nederlandse, private partijen en de overheid. Ook op het gebied van Natuurontwikkeling kunnen we samen optrekken. Samen plannen maken om nog meer recreatieve paden in het Reichswald te ontwikkelen en bijvoorbeeld partijen bij elkaar brengen om in samenwerking met de boeren, te kijken waar het boerenland beter ingericht kan worden voor meer weidevogels en andere dieren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.