Nieuws van politieke partijen in Deurne inzichtelijk

28 documenten

Uitgebreide evaluatie nodig n.a.v. Peelbrand

CDA CDA Deurne 30-04-2020 18:08

Op maandag 23 april 2020 werd Deurne opgeschrikt door een felle brand die in het natuurgebied de Peel woedde. Het weer en de omstandigheden waren van die aard dat maandagavond de brand niet onder controle was en extra hulp is ingeschakeld. Met extra hulp van helikopters en speciale grondtroepen uit Overijssel is vervolgens vanaf dinsdag hard gewerkt om de brand te beteugelen. Pas donderdag 26 april kon het sein brandmeester worden afgegeven. Vier dagen brand die uiteindelijk maar liefst 800 hectare natuurgebied heeft vernietigd. Daarnaast zijn mensen geëvacueerd om dat de brand te dicht bij de huizen kwam. Een enorme impact. De CDA fractie vindt dat er een uitgebreide evaluatie moet komen en een pakket aan maatregelen die ervoor moet zorgen dat dit in de toekomst niet weer kan gebeuren met veel aandacht voor de veiligheid van onze bewoners. Daarom heeft de CDA fractie de volgende raadsvragen gesteld: Raadsvragen Peelbrand CDA Deurne Leo Cuijpers, fractievoorzitter

Beleidsplan schuldhulpverlening

CDA CDA Deurne 25-11-2019 22:43

Als raadsleden hebben wij allemaal gezworen of beloofd dat wij ons zullen houden aan de wet. Hetvoorstel dat vandaag voorligt is naar onze mening in strijd met privacywetgeving. Het CDA kan het daarom niet steunen. Het lokale uitvoeringsplan is naar aanleiding van onze technische vragen aangepast. Wij steunen de daarin benoemde speerpunten en denken dat deze een goed uitgangspunt vormen om schuldhulpverlening de komende jaren naar een hoger plan te helpen. Zeker met organisaties zoals Grip op Schuld, Cratosvrienden en Kring KBO aan onze zij. Ook het beleidsmatige gedeelte van het plan van de Peelgemeenten ondersteunt het CDA van harte. Wij vinden het positief dat er bijzondere aandacht voor preventie is voor groepen zoals ZZP-ers en zelfstandigen, ouderen en gezinnen met kinderen. Wij vinden dat mensen met problematische schulden de hulp moeten krijgen bij het op orde krijgen van hun financiën die zij nodig hebben. Het is belangrijk dat hun financiële zelfredzaamheid vergroot wordt, dat ze zelf weloverwogen keuzes kunnen maken en weten wanneer ze hulp moeten en kunnen inroepen. De doorontwikkeling van de lokale uitvoering en het laagdrempeliger en eenvoudiger maken van de toegang dragen daar naar onze mening aan bij. Het is daarom jammer dat het juridische kader dat in het plan opgenomen is niet strookt met wetgeving. Naar onze mening had het college andere mogelijkheden kunnen onderzoeken voor de juridische onderbouwing van het beleidsmatige deel waarmee de Raad geen beleid vast hoeft te stellen dat in strijd is met de AVG. Wij hebben daar in onze technische vragen al een voorzet voorgegeven, maar deze is helaas niet ingekopt door het college. Bij vroeg signalering gaat het om de verwerking van persoonsgegevens over burgers of gezinnen in een stadium waarin betrokkenen zelf niet om hulp of ondersteuning vragen. Er zijn wettelijk geregelde vormen van vroeg signalering maar het kan bijvoorbeeld ook gaan om signalen en meldingen van bezorgde professionele hulpverleners of anderen. Het college geeft aan dat zij voor vroeg signalering persoonsgegevens van burgers mag verwerken als deze daarvoor toestemming geven. In het rapport “De rol van toestemming in het sociaal domein” van de Autoriteit Persoonsgegevens uit 2016 is in bijlage 2 opgenomen dat een gemeente hier voor alleen persoonsgegevens mag verwerken als zij zich kan baseren op een andere grondslag dan toestemming. De Autoriteit geeft uitdrukkelijk aan dat toestemming van een betrokkene géén mogelijke grondslag is voor de verwerking van persoonsgegevens ten behoeve van vroeg signalering. De reden hiervoor is dat een burger in het geval van bijvoorbeeld intake / toegangsverlening niet in vrijheid toestemming kan geven omdat hij afhankelijk is van de gemeente voor hulp. In het geval van bijvoorbeeld leveranciers van gas, water en elektriciteit is hij, zoals het college in de beantwoording van onze technische vragen ook toegeeft, voor zijn eerste levensbehoeften van deze aanbieders afhankelijk en kan hij ook niet vrij “ja” of “nee” zeggen. Een onvrije toestemming vormt geen grondslag voor de verwerking van persoonsgegevens. Het college heeft naar aanleiding van onze vragen het beleidsstuk aangepast met de zin “Bij het uitwisselen van persoonsgegevens als bedoeld in dit hoofdstuk wordt altijd uitgegaan van de meest recente uitspraken van de Autoriteit persoonsgegevens op het gebied van bescherming van persoonsgegevens.” Nu de Autoriteit sinds 2016 dezelfde lijn gehanteerd heeft in haar uitspraken, namelijk dat toestemming geen wettelijke grondslag vormt, kan deze toevoeging in onze ogen twee dingen betekenen: - Oftewel het college vraagt ons als raad om een beleidsstuk vast te stellen dat niet uit gevoerd gaat worden omdat het college geen beleid uit wil voeren dat in strijd is met de meest recente uitspraken van de Autoriteit Persoonsgegevens. In dat geval heeft het in onze ogen weinig zin om het plan vast te stellen; - Oftewel het college verwacht dat de Autoriteit haar tot nu toe gehanteerde lijn gaat herzien. Dit lijkt ons niet voor de hand liggen nu de Autoriteit recent nog in haar advies over het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening t.b.v. de uitwisseling van persoonsgegevens heeft aangegeven dat naar haar mening twee mogelijke grondslagen zijn, namelijk “een taak van algemeen belang” en “een wettelijke verplichting”. Toestemming wordt nadrukkelijk niet genoemd. De toevoeging van het college zorgt naar onze mening daarom eerder voor verwarring dan dat de ze het stuk verbetert. Wij horen graag van het college hoe zij dit ziet. Samengevat zijn wij erg positief over het in beide plannen opgenomen beleid, maar kunnen wij het voorstel niet ondersteunen vanwege de juridische onderbouwing. Behandeling Beleidsplan Schuldhulpverlening in raadsvergadering van 12 november 2019. Riny van Leeuwen-Berkvens, raadslid

Beleidsplan schuldhulpverlening

CDA CDA Deurne 25-11-2019 22:43

Als raadsleden hebben wij allemaal gezworen of beloofd dat wij ons zullen houden aan de wet. Hetvoorstel dat vandaag voorligt is naar onze mening in strijd met privacywetgeving. Het CDA kan het daarom niet steunen. Het lokale uitvoeringsplan is naar aanleiding van onze technische vragen aangepast. Wij steunen de daarin benoemde speerpunten en denken dat deze een goed uitgangspunt vormen om schuldhulpverlening de komende jaren naar een hoger plan te helpen. Zeker met organisaties zoals Grip op Schuld, Cratosvrienden en Kring KBO aan onze zij. Ook het beleidsmatige gedeelte van het plan van de Peelgemeenten ondersteunt het CDA van harte. Wij vinden het positief dat er bijzondere aandacht voor preventie is voor groepen zoals ZZP-ers en zelfstandigen, ouderen en gezinnen met kinderen. Wij vinden dat mensen met problematische schulden de hulp moeten krijgen bij het op orde krijgen van hun financiën die zij nodig hebben. Het is belangrijk dat hun financiële zelfredzaamheid vergroot wordt, dat ze zelf weloverwogen keuzes kunnen maken en weten wanneer ze hulp moeten en kunnen inroepen. De doorontwikkeling van de lokale uitvoering en het laagdrempeliger en eenvoudiger maken van de toegang dragen daar naar onze mening aan bij. Het is daarom jammer dat het juridische kader dat in het plan opgenomen is niet strookt met wetgeving. Naar onze mening had het college andere mogelijkheden kunnen onderzoeken voor de juridische onderbouwing van het beleidsmatige deel waarmee de Raad geen beleid vast hoeft te stellen dat in strijd is met de AVG. Wij hebben daar in onze technische vragen al een voorzet voorgegeven, maar deze is helaas niet ingekopt door het college. Bij vroeg signalering gaat het om de verwerking van persoonsgegevens over burgers of gezinnen in een stadium waarin betrokkenen zelf niet om hulp of ondersteuning vragen. Er zijn wettelijk geregelde vormen van vroeg signalering maar het kan bijvoorbeeld ook gaan om signalen en meldingen van bezorgde professionele hulpverleners of anderen. Het college geeft aan dat zij voor vroeg signalering persoonsgegevens van burgers mag verwerken als deze daarvoor toestemming geven. In het rapport “De rol van toestemming in het sociaal domein” van de Autoriteit Persoonsgegevens uit 2016 is in bijlage 2 opgenomen dat een gemeente hier voor alleen persoonsgegevens mag verwerken als zij zich kan baseren op een andere grondslag dan toestemming. De Autoriteit geeft uitdrukkelijk aan dat toestemming van een betrokkene géén mogelijke grondslag is voor de verwerking van persoonsgegevens ten behoeve van vroeg signalering. De reden hiervoor is dat een burger in het geval van bijvoorbeeld intake / toegangsverlening niet in vrijheid toestemming kan geven omdat hij afhankelijk is van de gemeente voor hulp. In het geval van bijvoorbeeld leveranciers van gas, water en elektriciteit is hij, zoals het college in de beantwoording van onze technische vragen ook toegeeft, voor zijn eerste levensbehoeften van deze aanbieders afhankelijk en kan hij ook niet vrij “ja” of “nee” zeggen. Een onvrije toestemming vormt geen grondslag voor de verwerking van persoonsgegevens. Het college heeft naar aanleiding van onze vragen het beleidsstuk aangepast met de zin “Bij het uitwisselen van persoonsgegevens als bedoeld in dit hoofdstuk wordt altijd uitgegaan van de meest recente uitspraken van de Autoriteit persoonsgegevens op het gebied van bescherming van persoonsgegevens.” Nu de Autoriteit sinds 2016 dezelfde lijn gehanteerd heeft in haar uitspraken, namelijk dat toestemming geen wettelijke grondslag vormt, kan deze toevoeging in onze ogen twee dingen betekenen: - Oftewel het college vraagt ons als raad om een beleidsstuk vast te stellen dat niet uit gevoerd gaat worden omdat het college geen beleid uit wil voeren dat in strijd is met de meest recente uitspraken van de Autoriteit Persoonsgegevens. In dat geval heeft het in onze ogen weinig zin om het plan vast te stellen; - Oftewel het college verwacht dat de Autoriteit haar tot nu toe gehanteerde lijn gaat herzien. Dit lijkt ons niet voor de hand liggen nu de Autoriteit recent nog in haar advies over het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening t.b.v. de uitwisseling van persoonsgegevens heeft aangegeven dat naar haar mening twee mogelijke grondslagen zijn, namelijk “een taak van algemeen belang” en “een wettelijke verplichting”. Toestemming wordt nadrukkelijk niet genoemd. De toevoeging van het college zorgt naar onze mening daarom eerder voor verwarring dan dat de ze het stuk verbetert. Wij horen graag van het college hoe zij dit ziet. Samengevat zijn wij erg positief over het in beide plannen opgenomen beleid, maar kunnen wij het voorstel niet ondersteunen vanwege de juridische onderbouwing. Behandeling Beleidsplan Schuldhulpverlening in raadsvergadering van 12 november 2019. Riny van Leeuwen-Berkvens, raadslid

CDA Deurne laat boeren niet in de steek

CDA CDA D66 VVD Deurne 30-10-2019 23:38

In aanloop naar, en tijdens de vergadering op vrijdag 25 oktober jl. heeft de CDA fractie Brabant onder zware druk van de coalitie beslissingen genomen waar we als CDA Deurne niet achter staan. Afgelopen vrijdag was helaas een slecht optreden van de Brabantse coalitiepartijen, inclusief het CDA. Dit hebben onze hardwerkende Brabantse boeren, welke elke dag voor een belangrijke deel van ons voedsel zorgen absoluut niet verdiend. De Brabantse CDA afdeling heeft ervaren dat bij de provinciale coalitiepartijen VVD, Groen-links, D66 en PVDA geen ruimte meer is voor feiten en waarheden, waarmee de schijn ontstaat dat boeren weg moeten uit Brabant. We moeten er nu alles aan doen om samen met de lokale collega politieke partijen afstand te nemen van de manier van handelen door de Provinciale coalitie en dit de komende tijd om te buigen naar fatsoenlijk en eerlijk beleid richting de agrarische sector. Met het persbericht van 18 oktober waarin CDA Brabant het vijf punten tellende ‘eisenpakket’ naar buiten bracht, werd een groot deel van onze vaste achterban (boer-en-burger) beloond na de keurige dagenlange acties, oproepen en discussies. Dit ‘eisenpakket’ gaf iedereen weer moed en hoop. Maar dan moeten we hier wel naar handelen. Als echter elke deur dicht blijft voor feiten en waarheden, wanneer de koers van de coalitie niet wijzigt in het belang van de Brabantse boeren, vinden wij als CDA Deurne dat het CDA uit de provinciale coalitie moet stappen. Wat er vrijdag 25 oktober is gebeurd kunnen we niet meer terugdraaien. We hebben wel de keuze om de strijdbijl gezamenlijk op te pakken. Daarom zullen we vanuit Deurne, er opnieuw alles aan doen, om als lokale CDA fracties het CDA Brabant op te roepen als EEN blok te blijven optrekken. Doel hierbij is dat duidelijk moet zijn dat het vijfpunten tellende ‘Eisenpakket’ van 18 oktober de inzet is voor de discussies in December. Wij nemen als CDA Deurne nadrukkelijk afstand van het teleurstellende optreden en de handelswijze van de Brabantse coalitie op vrijdag 25 oktober, en gaan er alles aan doen om dit om te buigen in belang van onze achterban. Een van de acties is het indienen van een resolutie tijdens het CDA partij congres op 9 november as, waarmee we de landelijke CDA fractie oproepen om te komen met eerlijke en realistische voorstellen. We gaan er alles aan doen om dit voor elkaar te krijgen, en zijn strijdlustiger dan ooit! Fractie en Bestuur CDA Deurne

CDA Deurne laat boeren niet in de steek

CDA CDA VVD D66 Deurne 30-10-2019 23:38

In aanloop naar, en tijdens de vergadering op vrijdag 25 oktober jl. heeft de CDA fractie Brabant onder zware druk van de coalitie beslissingen genomen waar we als CDA Deurne niet achter staan. Afgelopen vrijdag was helaas een slecht optreden van de Brabantse coalitiepartijen, inclusief het CDA. Dit hebben onze hardwerkende Brabantse boeren, welke elke dag voor een belangrijke deel van ons voedsel zorgen absoluut niet verdiend. De Brabantse CDA afdeling heeft ervaren dat bij de provinciale coalitiepartijen VVD, Groen-links, D66 en PVDA geen ruimte meer is voor feiten en waarheden, waarmee de schijn ontstaat dat boeren weg moeten uit Brabant. We moeten er nu alles aan doen om samen met de lokale collega politieke partijen afstand te nemen van de manier van handelen door de Provinciale coalitie en dit de komende tijd om te buigen naar fatsoenlijk en eerlijk beleid richting de agrarische sector. Met het persbericht van 18 oktober waarin CDA Brabant het vijf punten tellende ‘eisenpakket’ naar buiten bracht, werd een groot deel van onze vaste achterban (boer-en-burger) beloond na de keurige dagenlange acties, oproepen en discussies. Dit ‘eisenpakket’ gaf iedereen weer moed en hoop. Maar dan moeten we hier wel naar handelen. Als echter elke deur dicht blijft voor feiten en waarheden, wanneer de koers van de coalitie niet wijzigt in het belang van de Brabantse boeren, vinden wij als CDA Deurne dat het CDA uit de provinciale coalitie moet stappen. Wat er vrijdag 25 oktober is gebeurd kunnen we niet meer terugdraaien. We hebben wel de keuze om de strijdbijl gezamenlijk op te pakken. Daarom zullen we vanuit Deurne, er opnieuw alles aan doen, om als lokale CDA fracties het CDA Brabant op te roepen als EEN blok te blijven optrekken. Doel hierbij is dat duidelijk moet zijn dat het vijfpunten tellende ‘Eisenpakket’ van 18 oktober de inzet is voor de discussies in December. Wij nemen als CDA Deurne nadrukkelijk afstand van het teleurstellende optreden en de handelswijze van de Brabantse coalitie op vrijdag 25 oktober, en gaan er alles aan doen om dit om te buigen in belang van onze achterban. Een van de acties is het indienen van een resolutie tijdens het CDA partij congres op 9 november as, waarmee we de landelijke CDA fractie oproepen om te komen met eerlijke en realistische voorstellen. We gaan er alles aan doen om dit voor elkaar te krijgen, en zijn strijdlustiger dan ooit! Fractie en Bestuur CDA Deurne

Jong en politiek bevlogen... Ook bij ...

PROGRESSIEF AKKOORD/GROENLINKS PROGRESSIEF AKKOORD/GROENLINKS Deurne 18-06-2019 06:35

Jong en politiek bevlogen... Ook bij onze lokale partij kan je meedoen. Interesse neem contact met ons op Bijvoorbeeld via info@progressiefakkoord-groenlinks.nl

Europese Verkiezingen Kandidaat nr. ...

PROGRESSIEF AKKOORD/GROENLINKS PROGRESSIEF AKKOORD/GROENLINKS GroenLinks Deurne 22-05-2019 06:00

Europese Verkiezingen Kandidaat nr. 7 Kim van Sparrentak Hier staat zij voor: De transitie naar een duurzamere samenleving brengt kansen voor een gelijkwaardigere maatschappij. In het Europees parlement wil ik obstakels wegnemen en de juiste voorwaarden stellen om een eerlijker energiebeleid voor elkaar te krijgen. Daarnaast wil ik me blijven inzetten voor jongeren. Wij worden soms de stressgeneratie genoemd. Niet alleen klimaatverandering en milieuvervuiling, maar ook onze verschraalde rechten op de woon- en arbeidsmarkt maken dat we een onzekere toekomst tegemoet gaan. Deze problemen moeten zo snel mogelijk aangepakt worden.

"SPREEK JE UIT " De 6e van onze ...

PROGRESSIEF AKKOORD/GROENLINKS PROGRESSIEF AKKOORD/GROENLINKS Deurne 19-05-2019 17:00

"SPREEK JE UIT " De 6e van onze acht prioriteiten voor de komende vijf jaar: INTERNATIONALE TREINEN Er komt een EU-spoorplan dat de hoofdsteden van de lidstaten rechtstreeks en snel met elkaar verbindt. Vliegverkeer over afstanden van minder dan 750 kilometer wordt maximaal ontmoedigd en uiteindelijk uitgebannen.

Feest! GroenLinks bestaat 30 ...

PROGRESSIEF AKKOORD/GROENLINKS PROGRESSIEF AKKOORD/GROENLINKS GroenLinks Deurne 19-05-2019 16:03

Feest! GroenLinks bestaat 30 jaar

"SPREEK JE UIT" De 4e van onze acht ...

PROGRESSIEF AKKOORD/GROENLINKS PROGRESSIEF AKKOORD/GROENLINKS Deurne 19-05-2019 12:00

"SPREEK JE UIT" De 4e van onze acht prioriteiten voor de komende vijf jaar: GEMEENSCHAPPELIJK ASIEL- EN MIGRATIEBELEID De EU staat voor een rechtvaardig, humaan en voorspelbaar asiel- en migratiebeleid waarin lidstaten toelatingsprocedures op elkaar afstemmen, de lasten van opvang en verblijf eerlijk verdelen en de terugkeer van wie niet mag blijven gezamenlijk organiseren

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.