Nieuws van politieke partijen in IJsselstein over GroenLinks inzichtelijk

5 documenten

D66 wil dat gemeente zich inzet voor àl haar inwoners en gericht LHBTI-beleid maakt

D66 D66 GroenLinks PvdA IJsselstein 12-11-2018 13:35

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 8 november hebben D66, PvdA en GroenLinks een motie ingediend die het college van Burgemeester en Wethouders oproept een aanjagersrol te vervullen bij LHBTI-emancipatie en acceptatie en consistent beleid daarop te formuleren. De motie is door de raad verworpen.

Hieronder vindt u het bijbehorende betoog van D66.

Voorzitter,

Als D66 hebben we een motie vreemd aan de orde van de dag ingediend om ook in IJsselstein beleid te maken gericht op LHBTI’ers. Directe aanleiding voor deze motie is de ondertekening van het regenboog stembusakkoord door D66, Groen Links en PvdA op 17 maart jl. Daarin hebben wij aangegeven ons in te willen spannen voor een beter en meer beleid ten aanzien van LHBTI’ers. Deze motie maakt deel uit van die inspanningen. Ook in IJsselstein hijsen wij op 11 oktober de Regenboogvlag. Vanaf 2016 doen we dat bij het Stadhuis, met dank aan Peggy Adema, raadslid D66, die hier in juni 2016 een motie voor indiende. 

In 2018 hebben we op 11 oktober ook de regenboogvlag gehesen bij het museum MIJ. Hier loopt tot 18 november de tentoonstelling “Gendervrij bij Mij”. In dat kader heeft Peggy Adema samen met het museum een aantal dialoog middagen en een avond lezing georganiseerd die elk een de onderwerpen Lesbisch, Homo, Bi, Transgender en Intersekse als aandachtspunt had. Dit is vanmiddag afgesloten met een bijeenkomst met het COC waarin gekeken is hoe het er in IJsselstein voor staat. Daar is nog wel een wereld te winnen. 

Ik herhaal een aantal zaken uit de motie van mw. Adema die aan actualiteit niet hebben ingeboet. Sinds 2016 hijsen we die regenboogvlag in Ijsselstein vlag.  D66 vind echter dat alleen aandacht voor het onderwerp niet voldoende is. Met het hijsen van de vlag op Coming Out Day 11 oktober zijn de problemen voor LHBTI’ers niet over. Het is slechts een teken maar wel een duidelijk zichtbaar teken. D66 denkt niet dat integratie-, emancipatie-, en acceptatie-problemen met het hijsen van de vlag meteen zijn opgelost. Met het hijsen van de regenboogvlag geven wij als stad, blijk van onze inzet voor al onze burgers. 

We willen een klimaat waarin jong en oud zichzelf durft te zijn en zich durft te uiten. We geven bovendien ondersteuning aan alle inwoners, scholen en organisaties die zich al blijvend inzetten voor homo-integratie, -emancipatie en acceptatie. 

Daarom vindt D66 dat :

Gemeenten een aanjagersrol zouden moeten vervullen bij LHBTI-emancipatie en acceptatie; Gericht beleid vanuit de overheid een enorme steun in de rug zal betekenen voor de LHBTI-ers en past bij het streven naar een inclusieve samenleving;

Ik lees nu graag de motie voor:

De raad van de gemeente IJsselstein in vergadering bijeen d.d.8 november 2018

De Raad,

Overwegende dat

Er in IJsselstein geen consistent en samenhangend beleid is ten aanzien van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen, transgender- en intersekse personen (hierna te noemen: LHBTI); Gemeenten een aanjagersrol zouden moeten vervullen bij LHBTI-emancipatie en acceptatie; LHBTI-ers regelmatig te maken krijgen met pesten, sociale uitsluiting en met uitsluiting op de arbeidsmarkt, scholen en bij sportclubs; 30% van de jongeren denkt dat je seksuele geaardheid of genderidentiteit beter voor je kunt houden en 40% van hen de vriendschap met hun beste vriend(in) zou verbreken als deze zou aangeven homoseksueel te zijn (bron:SCP 2013); Onder LHBTI-jongeren significant vaker sprake is van depressieve klachten en zelfmoordgedachten; Er ook onder oudere LHBTI-ers vaak sprake is van depressiviteit, eenzaamheid en een sociaal isolement; Dat er nog steeds teveel LHBTI-ers zijn die er momenteel noodgedwongen voor kiezen hun geaardheid of genderidentiteit te verbergen; Beeldvorming over LHBTI-ers/seksuele diversiteit veelal eenzijdig en niet conform de werkelijkheid is; Het versterken van eigen kracht, het faciliteren van ontmoeting met gelijkgestemden waarin (h)erkenning kan plaatsvinden, de kern vormt van de LHBTI-emancipatie Gericht beleid vanuit de overheid een enorme steun in de rug zal betekenen voor de LHBTI-ers en past bij het streven naar een inclusieve samenleving;

Draagt het college op:

De raad uiterlijk in zijn vergadering van 11 april 2019 een voorstel voor te leggen met daarin opgenomen:

Wat er al binnen IJsselstein aan beleid is op het gebied van LHBTI; Een voorstel voor een aanvullend samenhangend beleid, dat wordt voorbereid in samenwerking met het onderwijs, zorgaanbieders, sportverenigingen overige maatschappelijke partners, politie, GGD, COC, Vluchtelingenwerk, Centrum voor Jeugd en Gezin, waarin expliciet aandacht is voor de LHBTI-ers van jong tot oud, met als doel hen volwaardig deel te laten uitmaken van onze samenleving; Het aanvullend beleid vorm te geven aan de hand van o.a. de aanbevelingen van Movisie over LHBTI-emancipatie (zie: https://www.movisie.nl/kennisdossiers/lhbt-emancipatie).

En gaat over tot de orde van de dag.

EU geeft multinationals extra rechten zonder plichten | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks IJsselstein 20-03-2018 00:00

De Europese ministers gaven de Europese Commissie dinsdag een mandaat om onderhandelingen te starten over de oprichting van een multilateraal investeringshof. Dit permanente hof zou de arbitrage tussen staten en investeerders in de toekomst op zich moeten nemen. GroenLinks is ontsteld dat de EU-landen hiermee de rechten van internationale investeerders verder versterken zonder daaraan internationale plichten op het vlak van mensenrechten en duurzaamheid te verbinden.

Europarlementariër Bas Eickhout: “In plaats van multinationals die betrokken zijn bij mensenrechtenschendingen of vernietiging van de natuur aansprakelijk te maken, geeft de EU prioriteit aan het verder versterken van de positie van investeerders ten koste van overheden.”

Ongelijkheid

Het hof voorziet in een hervormde vorm van de gedateerde en uiterst controversiële arbitrage tussen investeerders en staten (ISDS), maar die hervormingen gaan slechts over de procedures. Rechters worden onafhankelijker, de rechtsgang wordt transparanter en er komt een mogelijkheid tot beroep. Maar al deze zaken veranderen niets aan de ongelijkheid die dit systeem in stand houdt: investeerders krijgen een permanent hof om staten aan te klagen wanneer zij menen dat investeringsverdragen geschonden worden. Maar staten of slachtoffers van misdragingen van bedrijven kunnen niet aankloppen bij het hof om hen tot de orde te roepen.

Eickhout: “De EU mist hier een grote kans om investeerders op hun plichten te wijzen. De bescherming van investeerders wordt verder geïnstitutionaliseerd. Maar in het mandaat voor het multilateraal hof staat geen enkel streven om multinationals die zich inlaten met zaken als kinderarbeid of landroof ter verantwoording te roepen.”

Mandaat

De Commissie heeft nu het mandaat om het investeringshof namens de EU met geïnteresseerde partijen uit te onderhandelen. Als er een akkoord komt, zal dit moeten worden voorglegd aan het Europees Parlement en de lidstaten. GroenLinks wilde dat het Europees Parlement voorafgaand aan het onderhandelingsmandaat een positie zou innemen, maar een rechtse meerderheid verhinderde dat.

Waarom ik tegen de sleepwet stem | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks IJsselstein 16-03-2018 00:00

Nederland is een prachtig land. Een land vol mensen met heel uiteenlopende opvattingen en levensstijlen. Een land waarin het vertrouwen in de overheid groot is. Dat vrije Nederland koester ik. 

Juist daarom is het belangrijk dat we kritisch zijn als de overheid de vrijheden van burgers inperkt. Als het de bevoegdheden van de geheime diensten vergroot. Waar trekken wij de grens? Daar gaat het referendum over, op 21 maart. 

Voor mij is het duidelijk.

Ja, er moet een nieuwe wet komen die past bij het internettijdperk. Maar nee, déze wet is niet goed genoeg om onze samenleving veilig en vrij te houden. Daarom stem ik op 21 maart tegen. 

Deze sleepwet maakt het mogelijk dat gegevens van onschuldige burgers grootschalig worden opgeslagen. Met wie we appen, bellen, of welke sites we bezoeken: het kan allemaal als bijvangst door de diensten worden binnengehaald, en ongelezen worden gedeeld met buitenlandse diensten. En daar kun je, bewust of onbewust, toch rekening mee gaan houden.

Voor sommigen kunnen de problemen nog groter zijn. Kunnen de gegevens van een Turkse mensenrechtenactivist uit Den Haag bij Erdogan terechtkomen? Moet een Nijmeegse journalist vrezen voor de onthulling van zijn Syrische bron? En moet een Rotterdamse ondernemer er rekening mee houden dat haar bedrijfsgeheimen bij de Amerikaanse geheime diensten terecht kunnen komen?

Massale surveillance biedt niet meer veiligheid.

We moeten de hooiberg aan gegevens niet groter maken, maar juist investeren in gerichte opsporing. In het analyseren van gegevens die er vaak al zijn.

Volgens minister Ollongren is het massaal en ongericht afluisteren 'niet de bedoeling'. Maar wanneer het over fundamentele mensenrechten gaat, is die belofte niet genoeg. De belofte moet in de wet. Want ik wil déze minister best geloven, maar wie zit na haar aan de knoppen?

Het referendum biedt de kans om de huidige wet te verbeteren. Om het sleepnet van tafel te halen en een streep te zetten door het doorsluizen van ongelezen informatie aan buitenlandse diensten. Na een ‘nee’ tegen de sleepwet, zet GroenLinks zich vol in op het repareren van de gaten in de wet. Zodat we geheime diensten goed uitrusten voor hun moeilijke taak, en tegelijkertijd de vrijheid van onschuldige mensen beschermen.

Daarom stem ik op 21 maart tegen. Jij ook?

Kijk, in Nieuwegein gebeurt het ...

GroenLinks GroenLinks IJsselstein 08-03-2018 10:10

Kijk, in Nieuwegein gebeurt het gewoon!

De demonen die Henk Lindeman ...

GroenLinks GroenLinks IJsselstein 26-01-2018 09:40

De demonen die Henk Lindeman beschrijft in zijn column zijn ook in de ogen van de GroenLinks fractie serieuze bedreigingen voor IJsselstein. Vooruit kijkend moeten we vooral met Montfoort de dialoog blijven aangaan om samen te zoeken welke weg voor ons beider gemeenten nu de beste is. Ook ontvlechten lukt beter in nauwe samenwerking. Menso Bosma, fractievoorzitter

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.