Nieuws van politieke partijen in Renkum over PvdA inzichtelijk

3 documenten

Schriftelijke vragen aan het College van B&W over de voedselbank

PvdA PvdA Renkum 01-09-2019 16:49

Gebruik Voedselbank

De laatste dagen bereiken ons via de landelijke pers berichten dat het aantal gebruikers van de Voedselbank toeneemt. Als verklaring wordt gegeven dat, de groep mensen die in armoede verkeert, ondanks de economische groei, toeneemt. Ook uit de gemeente Renkum komen die signalen van toename van het aantal gebruikers van de Voedselbank. Uit eerdere rapportages van de Voedselbank bleek dat er ook verschillen zijn in de aantallen tussen de uitgiftepunten in de dorpen. Zo zou het aantal gebruikers in Renkum/ Heelsum boven het landelijke gemiddelde liggen.

 

Dit vormt de aanleiding voor de PvdA-fractie om een aantal vragen over het huidige gebruik van de voedselbank te stellen.

1. Graag ontvangen wij recente informatie over het aantal gebruikers van de voedselbank in de verschillende dorpen binnen de gemeente Renkum. Is er een toename t.o.v. 2017 en 2018 te zien?

 

2. Hoe verhouden de aantallen gebruikers zich met het landelijk gemiddelde en met name met vergelijkbare gemeenten?

 

3. Indien er sprake is van een toename: Is er dan inzicht in de achterliggende oorzaken?

 

4. Zijn de mensen die een beroep kunnen doen op de Voedselbank voldoende in beeld? Wie doet de doorverwijzingen?

 

5. Vaak staat de noodzaak om een beroep te doen op de Voedselbank niet op zichzelf en is er ook sprake van andere problemen (bijvoorbeeld schulden), is er in dat geval sprake van een integrale aanpak?

 

6. Wanneer kunnen wij de Minima Effect Rapportage tegemoetzien? Kunnen we ervan uitgaan dat die op 2 oktober aanstaande bij de behandeling van de kadernota Sociaal Domein beschikbaar is?

Het bericht Schriftelijke vragen aan het College van B&W over de voedselbank verscheen eerst op PvdA Renkum.

Raadsbrede motie ‘Algehele Sociale Acceptatie en Gelijke Behandeling’ overgenomen!

D66 D66 GroenLinks CDA PvdA Renkum 01-02-2019 08:17

D66 heeft hard gewerkt om tot deze raadsbreed gedragen motie te komen. In de raadsvergadering van december hebben wij de discussie durven aangaan over zowel het belang van brede non-discriminatie om voor eenieder in onze samenleving een prettige leefomgeving te kunnen realiseren als het belang om zeker wat betreft dit soort thema’s alvorens besluiten te nemen in gesprek met elkaar maar vooral ook in gesprek te gaan met de Renkumse samenleving. Naar aanleiding van deze raadsbrede discussie hebben GroenLinks, de PvdA en het CDA hun op LHBTI-beleid gerichte regenboogmotie ingetrokken en zijn we alsnog als raad met elkaar in gesprek gegaan over hoe de gemeente de leefomgeving in de gemeente Renkum niet alleen voor de LHBTI-groep maar voor iedereen kan verbeteren. D66 heeft hierbij een flinke aanzet gegeven tot de liggende motie en een bijeenkomst met de belangengroep ‘InDifferent’ georganiseerd. Wij zijn dan ook extra trots op het bereikte resultaat!

Bijdrage D66 raadslid Mandy Kreuzen: ‘De gedachte achter de opzet van deze motie is voor ons een bredere kijk op discriminatie, samenwerking met de Renkumse samenleving en een onderdeel zijn van een raad die boven de partijen durft te gaan staan. Wij zijn daarom blij met de motie ‘Algehele Sociale Acceptatie en Gelijke Behandeling’. Liefde kan zijn de weg naar jezelf te vinden in elkaar en willen wij de wereld veranderen dan beginnen wij bij onszelf.’

Lees hier de motie ‘Algehele Sociale Acceptatie en Gelijke Behandeling’.

Vragen en antwoorden over afrekening aantal restafvalledigingen

PvdA PvdA Renkum 01-09-2018 07:25

https://renkum.pvda.nl/nieuws/vragen-en-antwoorden-over-afrekening-aantal-restafvalledigingen/

3 Weken geleden heeft ons commissielid Richard van Oosterwijk schriftelijke vragen over de afrekening van het aantal restafvalledigingen aan het College van B&W gesteld.

Inmiddels hebben wij de antwoorden ontvangen. Hieronder de gestelde vragen met de antwoorden.

Op 1 januari 2017 ging het nieuwe afvalinzamelingsbeleid in. Vanaf die datum wordt het restafval eens per 3 weken opgehaald. Inwoners hebben een van een registratiechip voorziene kliko gekregen. Door de chip wordt vastgesteld hoe vaak de kliko wordt geleegd. Per lediging van de kliko wordt een bedrag in rekening gebracht.

In het voorjaar van 2018 zijn de eerste afrekeningen bij de inwoners terecht gekomen. Op dit moment bereiken ons geluiden van inwoners dat de afrekeningen onjuist zijn en dat bezwaren niet worden gehonoreerd of dat niet tijdig op een bezwaar wordt gereageerd.

Onze vragen:

1. Hoe vindt de feitelijke registratie plaats van het aantal restafvalledigingen? Gebeurt dit als de kliko wordt opgepakt door de vrachtwagen of als de auto langs rijdt?

Antwoord college: De aangeboden kliko wordt door het voertuig op drie momenten geregistreerd: Bij het oppakken, tijdens de feitelijke lediging en bij het terugplaatsen. Alleen wanneer de kliko op de drie momenten is geregistreerd wordt een lediging in het systeem als ‘afrekenbaar’ vastgelegd.

2. Wat zijn de ervaringen van andere gemeenten met deze vorm van registratie?

Antwoord college: De gemeente Veenendaal werkt sinds 2016, naar volle tevredenheid, met hetzelfde registratiesysteem. Ook de gemeente Ede is hier vanaf het jaar 2018 mee begonnen.

3. Hoeveel bezwaren over een onjuiste afrekening van het aantal restafvalledigingen zijn binnengekomen over het jaar 2017?

Antwoord college: In totaal zijn er 75 bezwaren ontvangen over de hoogte van het variabele deel van de afvalstoffenheffing. Hiervan hebben er 50 betrekking op de kliko’s. Afgezet tegen ruim 14.000 huishoudens komt het totaal aantal bezwaren neer op een percentage van 0,52%.

4. Op welke wijze worden deze bezwaren afgehandeld?Hoeveel bezwaren zijn er ingediend en hoeveel bezwaren zijn er gehonoreerd? Binnen welke termijn worden bezwaren afgehandeld?

Antwoord college: Inwoners die het niet eens zijn met de hoogte van het variabele deel van de afvalstoffenheffing kunnen gebruik maken van een speciaal formulier op de gemeentelijke website. Men kan dit formulier invullen en opsturen naar de gemeente. Vervolgens wordt aan ACV gevraagd om een reactie te geven op het bezwaar en of er aanleiding is voor een foutieve registratie. De uitkomst van het onderzoek wordt doorgegeven aan de gemeente Renkum. Op basis hiervan is medio juni 2018 advies gegeven aan De Connectie om de bezwaren al dan niet toe te kennen. In totaal hebben 34 bezwaren geleid tot het advies om het variabele deel van de afvalstoffenheffing aan te passen. De Connectie is hierbij, namens de gemeente, de uitvoerende partij. De Connectie heeft tot het eind van het jaar de tijd om te beslissen op het bezwaar. Deze beslistermijn is een uitzondering op de termijn van 6 weken die normaal geldt voor beslissingen van de overheid.

5. Wat zijn de redenen geweest om bezwaren af te wijzen? Ligt de bewijslast bij de inwoner of bij de gemeente? Indien bij de inwoner, hoe kan de inwoner aantonen dat er registratiefouten zijn gemaakt.�

Antwoord college: De meeste bezwaren hebben betrekking op het aantal aanbiedingen van de kliko’s. Men is daarbij vaak in de veronderstelling dat de kliko minder vaak aan de weg is gezet dan het aantal aanbiedingen dat in rekening is gebracht. Dit kan komen doordat een ander gezinslid of bijvoorbeeld de buren de kliko aan de weg hebben gezet. Ook kan het gebeuren dat de eigen registratie niet op orde is. Doordat de gechipte kliko op drie momenten tijdens het ledigingsproces wordt geregistreerd is het nagenoeg onmogelijk dat er sprake is van een onjuiste registratie. ACV kan van iedere lediging een rapportage overleggen met daarop het klikonummer, het betreffende inzamelvoertuig, het formaat, de locatie, ledigingstijd en datum. Een kliko die tijdens de ophaaldag niet is aangeboden ter lediging kan niet geregistreerd worden.

Het bericht Vragen en antwoorden over afrekening aantal restafvalledigingen verscheen eerst op PvdA Renkum.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.