Nieuws van politieke partijen in Dronten inzichtelijk

5 documenten

Stel je schadeclaim veilig | Dronten

GroenLinks GroenLinks Dronten 11-02-2020 00:00

GroenLinks roept inwoners van de gemeente Dronten op hun mogelijk toekomstige schadeclaim als gevolg van de Luchthaven Lelystad veilig te stellen. Daarvoor staat een uitstekende - door de gemeente Heerde opgestelde- voorbeeldbrief op onze website. 

Op 1 april 2015 is het luchthavenbesluit voor de Luchthaven Lelystad van kracht geworden. Daarmee werd het definitief mogelijk om een luchthaven in Lelystad te openen. Belanghebbenden kunnen tot 5 jaar na dat moment een schadeclaim indienen als ze schade hebben ondervonden. De situatie bij Lelystad Airport is bijzonder omdat er (gelukkig) nog altijd niet gevolgen wordt met groot handelsverkeer (vakantievluchten). Dus er is nog geen schade en het is nog niet te voorspellen of groot de eventuele schade zal zijn. Toch loopt de termijn om een schadeclaim te kunnen indienen op 31 maart 2020 af. 

Kom nu in actie 

Omdat voor inwoners van Biddinghuizen, Dronten-west en Swifterbant de kans meer dan reeël is dat er schade kan ontstaan, is het van het grootste belang nu in actie te komen! Mocht het zo blijken te zijn dat je woning in waarde daalt of er andere schade ontstaat als de luchthaven onverhoopt tóch open gaat. Dan kun je tegen die tijd toch nog een schdeclaim indienen, als je nu een zogenaamde stuitingsbrief stuurt. 

Stuiting 

Om te voorkomen dat de vordering op vergoeding van de schade verjaart moet je het ministerie nu een brief sturen waarin je jezelf beroept op artikel 3:317 van het Burgerlijk Wetboek, en de zin van artikel 12 Beleidsregel nadeelcompensatie Infrastructuur en Waterstaat 2019. Daarmee heb je jouw recht om na de termijn van vijf jaar alsnog een schadeclaim in te dienen veiliggesteld. Als je dat niet doet en je hebt straks toch schade; dan heb je geen recht meer op schadevergoeding. 

Voorbeeldbrief 

De gemeente Heerde heeft voor haar inwoners een uitstekende en duidelijke voorbeeldbrief gemaakt. Als je daar jouw gegevens invult en deze aangetekend (!) per post naar het ministerie stuurt heb je jouw rechten goed gewaarborgd. 

De voorbeeldbrief is hieronder te downloaden. 

 

Maak bezwaar tegen Luchthaven Lelystad | Dronten

GroenLinks GroenLinks Dronten 18-02-2019 00:00

Lelystad Airport wil een Tweede Schiphol worden. Maak bezwaar door een zienswijze in te dienen. Dit kan tot 21 februari 2019 gemakkelijk via deze website. Het bezwaar is afgestemd op inwoners van Dronten, Swifterbant en Biddinghuizen.

Actiegroep 'Vliegop Biddinghuizen' heeft voor alle inwoners een uitstekende zienswijze opgesteld die u makkelijk zelf kunt aanpassen en indienen. Deze is hier te vinden

GroenLinks wil dat Dronten bezwaar maakt tegen Luchthavenbesluit | Dronten

GroenLinks GroenLinks Dronten 18-12-2018 00:00

Naar aanleiding van de gewijzigde plannen voor Luchthaven Lelystad vraagt GroenLinks het college om helder positie te kiezen en bezwaar te maken tegen het nieuwe Luchthavenbesluit Luchthaven Lelystad waarover vanaf volgende maand iedereen zijn mening mag geven.

Uitgangspunten luchthaven

In de nieuwe plannen worden twee cruciale uitgangspunten voor Lelystad aangepast. Namelijk het verbod op vrachtafhandeling en autonome groei. Dat laatste wil zeggen dat Lelystad alléén bedoeld is voor vluchten die plaats maken op Schiphol om de luchthaven daar te ontlasten. Maar het is niet de bedoeling dat er nieuwe maatschappijen met nieuwe lijnen komen. Ook vracht (ander type vliegtuigen, meer herrie) was tot nu toe uit den boze. 

GroenLinks wil van het Drontense college horen welke positie zij nu gaan innemen en dat er bezwaar wordt gemaakt tegen de gewijzigde plannen. 

Positie GroenLinks

Voor ons is het altijd helder geweest: wij zien niets in de uitbreiding van de Luchthaven Lelystad. Voor de regio heeft het niets anders te betekenen dan herrie, stank en overlast terwijl de economische voordelen zeer beperkt en niet bewezen zijn. 

Wat ons betreft gaat de luchthaven helemaal niet open, alle maatschappelijke investeringen ten spijt. Al tien jaar waarschuwen we dat de (laag)vliegroutes een probleem zijn en dat ‘uitplaatsing’ vanaf Schiphol problematisch is volgens Europese regelgeving. Dat geluid laten we al die jaren al horen in de raad van Dronten, de Provinciale Staten en de Tweede Kamer. Daarin is niets veranderd. 

Aldersakkoord

Toch vragen we het college nu vast te houden aan het Alderakkoord. Hoewel we dat een slecht akkoord vinden is dat wel het kader waarbinnen sinds 2015 een luchthaven in Lelystad ontwikkeld mag worden. Dat vinden we een slecht idee, maar het politieke feit kunnen we ook niet ontkennen. 

Binnen het Aldersakkoord zijn afspraken gemaakt met de regio over tal van zaken. Zoals het maximum aantal vliegbewegingen (45.000 op termijn), een verbod op nacht- én vrachtvluchten. Onder voorwaarde dat het Schiphol ontlast. De laatste twee voorwaarden worden nu geschonden. 

De (Rijks)overheid laat daarmee zien onbetrouwbaar te zijn. De vraag is dan wat de andere afspraken waard zijn. Want het ‘heilige’ maximum van 45.000 vliegbewegingen is ‘veilig geborgd’ in het luchthaven besluit en staat niet ter discussie is altijd gezegd. Zoals dat ook geldt voor vrachtafhandeling. Die veiligheid blijkt nu niets waard en dus kun je het ergste vrezen voor het aantal vliegbewegingen. Zeker als je jezelf realiseert dat de Alderstafel al eens 90.000 vliegbewegingen heeft laten doorrekenen als ‘technische exercitie’. 

Onze actuele vragen:

Afgelopen vrijdag heeft minister Van Nieuwenhuizen brieven aan de Kamer gestuurd waarin ze afwijkt van eerdere uitgangspunten en afspraken zoals gemaakt in het Luchthavenbesluit Luchthaven Lelystad en Aldersakkoord 2012. Onderdeel van dit akkoord waren ondermeer de voorwaarde van verplaatsing van vakantievluchten van Schiphol en een verbod op vracht. Beide worden nu door de minister losgelaten. 

Het college van Dronten heeft het Aldersakkoord altijd als uitgangspunt genomen voor de luchthavenontwikkeling en haar positionering ten opzichte van de luchthaven. 

GroenLinks heeft de volgende vragen aan het college:

Blijft het college in de gesprekken met de Rijksoverheid vast houden aan de uitgangspunten en voorwaarden voor de Luchthaven Lelystad zoals benoemd in het akkoord van Alders, meer specifiek waar het gaat om uitplaatsing en vracht?  Op welke wijze is het college over dit onderwerp in gesprek met het Rijk na het verlaten van de Alderstafel en welke positie wordt in deze gesprekken ingenomen? Kan het college de gemeenteraad hierin meenemen? Is het college bereid om een bezwaar in te dienen op het vrijdag aangekondigde ontwerp luchthavenbesluit en deze voordien ter goedkeuring aan de gemeenteraad voor te leggen?  Is het college, met GroenLinks, van mening dat loslaten van de uitgangspunten (overloop van Schiphol en geen vracht) tot gevolg moet hebben dat de luchthaven in deze vorm niet kan worden geopend en is het college bereid dat standpunt ook publiekelijk in te nemen?

GroenLinks steunt landelijk protest tegen luchtvaartgroei met flyeractie | Dronten

GroenLinks GroenLinks Dronten 17-06-2018 00:00

Zaterdag 23 juni aanstaande wordt, onder meer in Zwolle,een Landelijke Protestdag gehouden tegen de groei van de luchtvaart. Deze dag is georganiseerd door het Landelijk BewonersBeraad Luchtvaart (LBBL),  Greenpeace en andere milieuorganisaties om een duidelijk signaal te geven tegen de groei van de luchtvaart.

Suzanne Kröger, Tweede Kamerlid van GroenLinks, is een van de sprekers. De locatie is het Park Weezenlanden in Zwolle ( achter het provinciehuis)  Nadere informatie staat op www.stopluchtvaartgroei.nl.

GroenLinks Dronten roept  zoveel mogelijk mensen op om mee te gaan naar de Landelijke Protestdag. Met deze actie wordt aandacht gevraagd voor de toenemende overlast van vliegtuigen.

Fractievoorzitter Paul Vermast:

“Lelystad Airport en andere vliegvelden groeien snel omdat vliegen bizar goedkoop is geworden. Wij maken ons zorgen over de toename van lawaai, vervuilde lucht en CO2-uitstoot. In Overijssel en Flevoland maakt GroenLinks zich specifiek zorgen over de laagvliegroutes van en naar Lelystad Airport. Wij zeggen: hef belasting op vliegtickets en kerosine en investeer in internationaal treinverkeer. De trein heeft de toekomst.”

Uitstel opening Lelystad Airport: goed nieuws voor Dronten!

ChristenUnie ChristenUnie Dronten 26-02-2018 08:00

https://dronten.christenunie.nl/k/n6040/news/view/1195502/380422/IMG_4099 (2)De opening van vliegveld Lelystad is met tenminste een jaar uitgesteld en zal niet eerder dan in de loop van 2020 geopend worden. Dit heeft Minister Cora van Nieuwenhuizen bekend gemaakt. De ChristenUnie in Dronten is blij met dit uitstel, waarbij ook nog steeds niet vast staat of en wanneer het vliegveld nu wel echt geopend zal worden. Zorgvuldigheid van dit nieuwe kabinet staat daarbij voorop en dat is terecht en wordt door de ChristenUnie in Dronten van harte ondersteund.

Waarom uitstel?Doordat er fouten in de Milieu Effect Rapportage (MER) stonden en omdat het proces met alle belanghebbenden niet goed is verlopen, is nu tot uitstel besloten. Een goede zaak. Zorgvuldigheid moet leidend zijn. Er moet aan draagvlak gewerkt worden om te bezien hoe voldaan kan worden aan de vele belangen die hier een rol spelen.De twee grootste belangen die ik zie zijn de economische tegenover die van de leefbaarheid.Ten eerste iets over de economische: Er wordt vaak gezegd dat Schiphol de motor is van onze Nederlandse Economie. Een afgeleide daarvan zal dan voor het vliegveld in Lelystad gelden. Schiphol mag een half miljoen vliegbewegingen per jaar hebben en dat aantal is bijna bereikt. Vliegen is relatief goedkoop. De kerosine kost haast niets en is veel goedkoper dan benzine en kent geen of nauwelijks accijns. Vele vluchten op Schiphol kenmerken zich als overstapvluchten. De passagiers stappen van het ene vliegtuig over in het andere. Voor mij is de vraag hoeveel daar nu echt aan verdiend wordt. Moeten we als dicht bevolkt landje al die overstapvluchten wel wensen of kunnen we dat beter overlaten aan vliegvelden waar meer uitbreidingsmogelijkheden zijn? Ik zou daar wel eens een berekening van willen zien. Ook vraag ik mij af of in de berekeningen ook de gezondheidsschade door o.a. fijnstof goed is meegenomen. En hoeveel werkgelegenheid zal de luchthaven van Lelystad nu echt opbrengen? Burgemeester Aat de Jonge verwacht voor Dronten geen enkele economische meerwaarde. Vakantiegangers die het vliegtuig nemen in Lelystad zullen toch zo snel mogelijk naar huis gaan en niet blijven plakken op het vliegveld of in de omgeving daarvan?Ten tweede de leefbaarheid. In Dronten zijn er forse zorgen over de geluidsbelasting. Biddinghuizen lijkt de grootste klap op te moeten vangen. Gelukkig blijkt nu dat de minister heeft aangegeven dat de vliegtuigen hoger over Biddinghuizen heen zullen vliegen. Dus iets minder last. Vraag blijft ook nog hoe vooral de in te zetten landingen tussen Dronten-West en Swifterbant er in de praktijk uit zullen zien. Ook al maken we er afspraken over, in hoeverre houden de piloten zich daaraan?Het luchtruim boven Flevoland schijnt druk bezet te zijn met verkeer van Schiphol, maar ook met militaire luchtvaart. Welke gevaren ontstaan er daardoor boven Flevoland? Wordt alles voldoende veilig ingericht? Dronten wil zich steeds meer richten op het ontwikkelen van toerisme langs de randmeren. Het vliegverkeer zal niet de gewenste rust aan deze toeristen geven. Ook de mogelijkheden voor het opwekken van duurzame energie door windmolens worden meer beperkt door het vliegveld.Het is de bedoeling dat in 2023 een nieuwe luchtruimindeling gemaakt zal worden vanwege de Single European Sky, een internationale herindeling, waarvan de consequenties nu niet overzien kunnen worden. Zou het niet beter zijn om tot die herindeling te wachten en de vele vragen, waarvan ik er in deze bijdrage een paar heb genoemd, eerst te beantwoorden? Tot nu toe houdt de gemeenteraad van Dronten nadrukkelijk de vinger aan de pols. Daar zal de ChristenUnie ook een steen in willen bijdragen. Wij blijven op het vinkentouw zitten.Jaap Oosterveld06-55196058

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.