Nieuws van politieke partijen in Eindhoven over CDA inzichtelijk

3 documenten

Toekomst Eindhoven Aiport

CDA CDA Eindhoven 10-05-2019 08:31

Het CDA Eindhoven is vol lof over het onderzoek van Pieter van Geel over de toekomst van Eindhoven Airport. Uit alle uiteenlopende belangen en wensen heeft Van Geel een gebalanceerd advies weten op te stellen, aldus fractievoorzitter Linda Hofman. Wel zou het CDA graag een beter werkend (en goed gevuld) leefbaarheidsfonds zien voor de omwonenden die last hebben van het vliegveld. Lees hieronder de spreektekst die Linda Hofman in de raadsvergadering van 7 mei 2019 uitsprak: (bron foto: Wikimedia Commons) Toekomst Eindhoven Airport Op dinsdag 7 mei sprak de gemeenteraad over de toekomst van Eindhoven Airport. De afgelopen jaren is er veel gesproken over de Airport. De een is er enorme fan van want het helpt Eindhoven economisch en het is makkelijk op vakantie gaan. De ander hekelt de Airport want hij/zij ligt er letterlijk wakker van en maakt zich zorgen om het milieu. Tot nu toe is het nooit gelukt om beide kampen dichter bij elkaar te brengen. Om tegemoet te komen aan de mensen die overlast ervaren is er een leefbaarheidsfonds opgericht. Een fonds waarvan maatregelen konden worden genomen om de leefbaarheid rondom de Airport te vergroten. Helaas was het fonds maar mager gevuld en konden bewoners daarvan niet de maatregelen nemen die ze wilden. Gevolg: het aantal vluchten bleef groeien, net als de onvrede over Eindhoven Airport. De afgelopen tijd heeft Pieter van Geel de opdracht gekregen om te gaan kijken naar de toekomst van Eindhoven Airport en een advies uit te brengen. Dit advies is nu aangeboden aan de regio en zal ook naar de minister gaan. De gemeenteraad van Eindhoven werd afgelopen dinsdag gevraagd om aan de wethouder aan te geven hoe het tegenover het advies staat. Wat heeft het CDA Eindhoven hierover gezegd? Het onderzoeksproces Als CDA Eindhoven hebben we grote waardering voor het proces wat gelopen is in de proefcasus. Tijdens de vergadering waren er drie insprekers die verschillende groepen vertegenwoordigden. Zij hebben niet gekregen wat zij wilden, maar ook zij spraken hun waardering uit voor het proces. Voor de onderzoekscommissie moet het niet makkelijk geweest zijn om alle belangen zorgvuldig te wegen, te luisteren naar alle en ver uit elkaar liggende meningen, en economische belangen, bewonersbelangen, milieu, geluid, fijnstof, et cetera af te wegen. We hebben groot respect voor de gebalanceerde uitkomst en de manier waarop er ruimte geboden is aan alle kanten van het verhaal. De uitkomst van de proefcasus is voor ons verrassend omdat we weten hoeveel druk er vanuit de economische kant van het spectrum kan komen om de Airport in vluchten te laten groeien. Maar de uitkomst is, nogmaals, erg gebalanceerd. Inhoud Als CDA Eindhoven zijn we natuurlijk trots op ons vliegveld, dat van klein Welschap uitgegroeid is tot de plek die Brainportregio verbindt met de rest van Europa en daarmee de wereld. We vinden de Airport van grote waarde voor de stad en de regio. Maar aan de belasting voor de omgeving, in geluid en overlast, en voor het milieu zit natuurlijk ook een grens. En buiten de economische waarde moeten wij daar als volksvertegenwoordigers zeker ook rekening mee houden. Het advies van Van Geel is hierin volgens ons heel gebalanceerd. Er is een goede afweging gemaakt tussen de economische belangen en de belangen van de omwonenden en de leefbaarheid/milieu. We steunen dan ook het advies en onderschrijven die als CDA Eindhoven. Er valt volgens ons nog winst te halen en daar worden goede voorstellen voor gedaan. Bijvoorbeeld door te kijken naar schonere en stillere manieren van vliegen. Evenals het beter aansluiten van de bestemmingen op de behoefte van de Brainportregio. Er is al vaak genoeg gezegd dat wij geen afvoerputje van Schiphol willen zijn. Dat mag in onze bestemmingen nog nadrukkelijker zichtbaar worden. We onderschrijven het advies en hopen dat dit in de regio en in Den Haag ook breed zal worden gedaan. Leefbaarheidsfonds Maar als we nog een wens mogen toevoegen is dat het leefbaarheidsfonds. We willen nogmaals benadrukken dat dit fonds nu niet werkt, omdat omwonenden het niet mogen besteden aan zaken die zij belangrijk vinden, en dat dit substantieel gevuld zal moeten worden. De omwonenden zouden bijvoorbeeld graag geluidsisolatie willen. Laten we goed naar hun wensen kijken en de pot flink vullen. Anders brokkelt het draagvlak voor onze Airport nog verder af. Dit willen we de wethouder echt op het hart drukken. We gaan ervan uit dat er in Den Haag naar geluisterd zal worden naar dit advies en naar de regio. Hier kunt u het advies van Pieter van Geel teruglezen:https://raadsinformatie.eindhoven.nl/user/showdoc/env=help/action=view/id=4760/type=pdf/Proefcasus_Eindhoven_Airport.pdf Linda Hofman, fractievoorzitter

Mogelijk nog meer parkeeroverlast Meerhoven

CDA CDA Eindhoven 03-10-2018 05:22

Krijgen bewoners van Meerhoven binnenkort nog meer parkeeroverlast? Daar maken wij als CDA ons zorgen over. De nieuwe plannen maken het voor Eindhoven Airport-bezoekers makkelijker te parkeren in de parkeergarage in Meerhoven. Het CDA heeft daarom raadsvragen gesteld: (Foto:Wikimedia Commons) Raadsvragen ‘Vliegveldparkeergarage in Meerhoven: service of overlast?’ Eindhoven, 2 oktober 2018 Geachte college, Vanaf maandag 1 oktober jongstleden kunnen reizigers van Eindhoven Airport gebruikmaken van de “service” ‘Park + Fly’ van uitbater Q-Park en busmaatschappij Hermes. De service houdt in dat reizigers hun auto kunnen neerzetten in de parkeergarage onder het centrum van Meerhoven, waarna Hermes de passagiers vervolgens naar de luchthaven vervoert. Dit alles voor tegen een laag tarief. Het initiatief mag dan een goede oplossing zijn voor de toerist en voor de uitbater van de parkeergarage, als CDA-fractie hebben we toch vooral zorgen. We vragen ons sterk af of de inwoners in Meerhoven hiermee wel geholpen worden. We hebben daarom de volgende vragen aan het college: 1)Zowel de bewonersverenigingen van Zandrijk, Bosrijk en Meerrijk als de winkeliersvereniging in Meerhoven geven aan dat zij niet op de hoogte zijn gebracht van dit initiatief. Was de gemeente wel op de hoogte van deze plannen? Zo ja, op welk moment en waarom heeft de gemeente er toen niet voor gekozen om de bewoners hierover te informeren? 2)In het Eindhovens Dagblad van dinsdag 2 oktober 2018 lezen we dat de gemeente Eindhoven instemt met het plan, maar de ontwikkelingen wel in de gaten houdt. Verder wordt aangegeven dat de gemeente niks kan doen aan deze constructie omdat hier sprake is van een bestaande commerciële parking. Kan het college aangeven waarom zij instemt met het plan? Hoe heeft u de afweging van belangen gemaakt ten aanzien van buurtbewoners, huidige parkeergaragegebruikers en die van potentiële nieuwe gebruikers? 3)De bewonersverenigingen vrezen dat gebruikers er snel achter zullen komen dat zij de auto buiten de parkeergarage gratis in de wijk kunnen stallen. Verwacht wordt dat de huidige overlast dan alleen maar toeneemt, want bewoners klagen al jarenlang over het parkeren van passagiers in de wijken. Begrijpt u de gevoelens van deze bewonersverenigingen? 4)Door de service van Q-Park en Hermes zal het gebruik van de parkeergarage toenemen. Bent u het met ons eens dat het heel onwenselijk en misschien wel onveilig is dat midden in een woonwijk met een basisschool en kinderopvang en waar bewoners winkelen en sporten, een parkeerservice voor een vliegveld gerealiseerd wordt? Zo nee, waarom niet? 5)Bent u het verder met ons eens dat een woonwijk, hoe dicht die ook bij een vliegveld ligt, in geen enkel opzicht een service hoeft te verlenen aan reizigers die gebruik maken van het vliegveld? Graag een toelichting. 6)In de parkeergarage heeft Q-Park juist de parkeerplekken die het dichtst bij de supermarkten liggen, gereserveerd voor reizigers voor de luchthaven. Dat is opmerkelijk, want de bewoners die met hun auto boodschappen willen doen worden daardoor de dupe van dit plan. Is het college bereid om deze vervelende situatie aan te kaarten bij Q-Park? 7)Al geruime tijd klagen inwoners in Meerhoven dat er steeds meer auto’s van reizigers en personeel van luchtvaartmaatschappijen in hun straten staan. Enkele straten hebben als experiment zelfs al betaald parkeren ingevoerd. Is het college bereid om met bewoners om de tafel te gaan en met elkaar te spreken over alle mogelijke oplossingen om het parkeren van passagiers van Eindhoven Airport in de wijken tegen te gaan? In afwachting van uw antwoorden. Namens de CDA-fractie, Remco van Dooren, raadslid In samenwerking met Marianne Buenen, commissielid

Verslag ALV 18 mei 2018

PvdA PvdA VVD CDA Eindhoven 27-05-2018 07:58

Verslag ALV voor Eindhovense leden afdeling Regio Eindhoven Datum: 18 mei 2018 18:00-22:00 De vergadering staat geheel in het teken van het coalitieakkoord van PvdA-VVD-GL-CDA (Evenwicht en Energie) voor de gemeente Eindhoven. Na een leespauze van een uur wordt de vergadering geopend door de voorzitter. De voorzitter vertelt kort de procedurele status van deze ALV. De

Het bericht Verslag ALV 18 mei 2018 verscheen eerst op PvdA Eindhoven.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.