Nieuws van politieke partijen in Rotterdam over CDA inzichtelijk

2 documenten

Rotterdam The Hague Airport: Vertraging onbekend!

D66 D66 SGP CDA Rotterdam 24-04-2020 08:36

Tot voor kort zorgde Rotterdam The Hague Airport (RTHA) voor veel overlast voor bewoners en was daarnaast erg vervuilend. Door de coronacrisis is dit tijdelijk anders, maar dit zal na de crisis weer zo zijn.

D66 maakt zich al jaren hard om de overlast van de RTHA te verminderen, maar helaas blijft de overlast toch toenemen. Dit komt voornamelijk door de huidige tijdelijke regelgeving die er niet voor zorgt dat de overlast afneemt. Deze tijdelijke regelgeving had al jaren geleden vervangen moeten worden, maar dat is vooralsnog niet gebeurd.

De wethouder gaf onlangs aan dat de tijdelijke regelgeving ook in 2020 niet vervangen zou gaan worden. Dat is voor D66 een doorn in het oog. Chantal Zeegers en Ingrid van Wifferen stelde dit aan de kaak bij de wethouder en werden hierin gesteund door CU/SGP, CDA en PvdA. Chantal: “Zowel de gemeenteraad als het college van B&W heeft zich al meerdere malen uitgesproken tegen verdere groei van de luchthaven, voor betere handhaving en minder hinder. Voor D66 is het dan ook onverteerbaar dat de vervanging van de tijdelijke regelgeving, die voor betere handhaving moet zorgen, zo lang op zich laat wachten.” D66 roept de wethouder op om actief te gaan pleiten voor vervanging van de tijdelijke wetgeving bij het Rijk.

Het bericht Rotterdam The Hague Airport: Vertraging onbekend! verscheen eerst op Rotterdam.

De vlucht vooruit

CDA CDA Rotterdam 20-12-2018 10:02

Ons raadslid René Segers-Hoogendoorn heeft vanmorgen de initiatiefnotitie 'De vlucht vooruit' ingediend in de gemeenteraad. Daarmee gaat de Rotterdamse CDA-fractie de discussie aan over de groei van luchthaven Rotterdam The Hague Airport (kortweg RTHA). We gaan deze discussie graag aan met de volgende vijf punten: Een eigen functie - Bekijk de rol van RTHA op zichzelf en zoals het bedoeld is. Dus niet als overloopplek voor Schiphol en zoveel mogelijk als klein-zakelijk vliegveld. Als dit betekent dat er minder vluchten nodig zijn, moet de geluidsruimte in die richting worden aangepast.Breder perspectief - We moeten bij de minister aandringen op een snellere herziening van het luchtruim. Tot die tijd verandert er niets aan de situatie op RTHA, dus geen uitplaatsing van helikopters en geen uitbreiding van de geluidsruimte.Geen eenrichtingsverkeer - In toekomstige MKBA's voor een nieuw luchthavenbesluit voor RTHA moeten ook krimpscenario's worden berekend.De goede volgorde - De behoefte van betrokkenen en de normen die we daarop baseren zijn leidend; pas daarna kan er worden gesproken over de geluidsruimte die daarbij nodig en gewenst is.Zoek nieuw draagvlak - De gemeente stelt regels, adviseert en kan bemiddelen; maar het is aan RTHA en omwonenden om goed met en naast elkaar te leven. Laat hen gezamenlijk de basis leggen voor hoe RTHA er in de toekomst uit zou moeten zien. De gemeente moet hier wel een activerende rol in spelen. Lees hier de volledige initiatiefnotitie 'De vlucht vooruit'

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.