Nieuws van politieke partijen in Rotterdam over GroenLinks inzichtelijk

3 documenten

GroenLinks: meet gezondheidsgevaren ultrafijnstof Rotterdam The Hague Airport
 | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 11-11-2019 00:00

GroenLinks roept het stadsbestuur op om de gezondheidsgevaren van ultrafijnstof van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) beter te gaan onderzoeken. Ultrafijnstof blijft langer in de longen achter dan grotere deeltjes zoals fijnstof en is daardoor mogelijk nog schadelijker. GroenLinks vindt dat het stadsbestuur de plicht heeft de gezondheid van Rotterdammers te beschermen.

De laatste jaren wordt steeds meer bekend over ultrafijnstof. Zo blijkt dat ultrafijnstof van taxiënde en opstijgende vliegtuigen kan leiden tot kanker en ziekten van het immuunsysteem. Het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieuhygiëne) meet momenteel ultrafijnstof bij Schiphol en ziet daar bij kinderen verhoogd medicijngebruik en meer gezondheidsklachten als er meer ultrafijnstof in de lucht zit.

Jeroen Postma: “Rotterdam moet snel de gezondheidsgevaren van ultrafijnstof voor onze bewoners en het personeel van RTHA gaan onderzoeken. Over de exacte gevaren is nog niet genoeg bekend, maar de eerste geluiden zijn alarmerend. Wegkijken is geen optie. Dit stadsbestuur is verantwoordelijk voor de gezondheid van Rotterdammers.“

Ook Rotterdam The Hague Airport moet aan milieuwetten voldoen | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 02-10-2019 00:00

Afgelopen week werd bekend dat vijf Nederlandse vliegvelden, waaronder Rotterdam The Hague Airport, geen Natuurbeschermingsvergunning hebben. 

GroenLinks vindt dat zulke regels juist ook gelden voor grote vervuilers zoals een vliegveld. Daarom stelt ons raadslid Jeroen Postma vragen aan het stadsbestuur.

De stikstofuitstoot van het vliegverkeer brengt namelijk grote schade toe aan onze gezondheid en de natuur. Jeroen vraagt het stadsbestuur om hoeveel uitstoot het eigenlijk gaat en wat de effecten daarvan zijn. Ook wil hij dat het stadsbestuur zorgt dat Rotterdam The Hague Airport alsnog het vergunningstaject doorloopt. 

Jeroen: “Als samenleving maken we wetten om mens en natuur te beschermen. Als een vliegveld zich daar niet aan houdt dan moet daar snel op ingegrepen worden. We kunnen ons door de klimaatcrisis geen pappen en nathouden meer permitteren: Óf de uitstoot valt binnen de vergunning óf er moeten vluchten geschrapt worden.”

 

D66-amendement over terminaluitbreiding doorstaat toets Raad van State

D66 D66 GroenLinks Rotterdam 21-03-2018 15:28

Vorig jaar diende D66, samen met de SP en GroenLinks, een wijzigingsvoorstel op het bestemmingsplan voor Rotterdam-The Hague Airport in. Doel was om ervoor te zorgen dat luchthaventerminal niet kan uitbreiden zonder toestemming van de gemeenteraad. De luchthaven stapte hierover naar de Raad van State, maar werd vandaag in het ongelijk gesteld.

Geluidscontour In februari 2017 stemde de gemeenteraad in met een nieuw bestemmingsplan voor Rotterdam-The Hague Airport. D66-raadslid Stefan Kroon: “Met dit amendement zorgen we ervoor dat een uitbreiding van de terminal pas kan plaatsvinden na toestemming van de gemeenteraad. Op die manier voorkomen we dat het nieuwe bestemmingsplan vooruit loopt op een nieuw luchtvaartbesluit van de Minister, en dat omwonenden plots te maken krijgen met extra geluidsoverlast.”

 

D66 wil vasthouden aan huidige normen D66 wil dat ontwikkeling van de luchthaven plaatsvindt binnen de huidige geluidsruimte en luchtnormen. We houden vast aan de nachtstilte en handhaven de aanvliegroutes. Samen met omwonenden worden afspraken gemaakt over verdere ontwikkeling. D66 kiest voor een innovatieve luchthaven, waar de stilste en schoonste vliegtuigen landen. Wat ons betreft krijgt de luchthaven een expliciet zakelijk profiel met enkel vluchten naar grote (Europese) steden.

Lees hier de volledige uitspraak van de Raad van State.

Het bericht D66-amendement over terminaluitbreiding doorstaat toets Raad van State verscheen eerst op Rotterdam.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.