Nieuws van politieke partijen in Steenwijkerland over ChristenUnie inzichtelijk

3 documenten

ChristenUnie Overijssel is content met vasthoudende opstelling Kamerfractie inzake laagvliegroutes Lelystad

ChristenUnie ChristenUnie D66 CDA Steenwijkerland 07-01-2019 14:15

https://steenwijkerland.christenunie.nl/k/n6156/news/view/1236286/155984/Lelystad Airport.pngDe ChristenUnie Overijssel is buitengewoon content met de opstelling van haar Tweede Kamerfractie inzake de laagvliegroutes rond vliegveld Lelystad. CU-parlementariër Eppo Bruins heeft een vasthoudende lijn als het gaat om het verdwijnen van de laagvliegroutes vindt de Overijsselse Statenfractie van de ChristenUnie. De Statenfractie vindt het belangrijk om dit signaal nu af te geven, omdat er de komende tijd nieuw overleg over de vliegroutes in de Tweede Kamer plaatsvindt.

Fractievoorzitter Jan Westert meldt dat de fractie zich kan vinden in drie voorwaarden, die Bruins aan de minister heeft meegegeven. Dat zijn:

een correcte procedure qua milieueffectrapportage; het voorafgaand aan de opening duidelijk moet zijn dat de laagvliegroutes uiterlijk in 2023 verleden tijd zijn; Lelystad uitsluitend functioneert als overloopluchthaven voor vakantievluchten van Schiphol.

De ChristenUnie constateert dat Tweede Kamerfractie van D66 op dezelfde lijn zit en de CDA-fractie zich daar naar toe beweegt. “Ik hoop natuurlijk dat onze coalitiepartners in Overijssel een soortgelijke lijn kiezen naar hun Haagse fracties. De Overijsselse coalitie en de landelijke zijn identiek qua samenstelling. Dat zou een goed resultaat voor onze provincie tot gevolg moeten hebben.”, aldus fractievoorzitter Westert.

De fractie van de ChristenUnie Overijssel vindt dat er eerst helderheid over het verdwijnen van de laagvliegroutes en de herindeling van het luchtruim moet zijn. ‘Ons standpunt is in lijn met een statenmotie in Overijssel om eerst te komen tot herindeling van het luchtruim alvorens vliegveld Lelystad de ruimte krijgt.’, aldus de Overijsselse Statenfractie.  De fractie is blij, dat ook de uitvliegroute via het IJsselmeer wordt onderzocht. Dit zijn goede berichten voor de het Vechtdal en Zwolle. De toezegging van de minister dat het plafond van maximaal 10.000 vliegbewegingen blijft totdat de vliegtuigen ongehinderd kunnen doorstijgen, ook als de luchtruiming herziening vertraging zou oproepen, is ook een belangrijke garantie, aldus de Statenfractie van de ChristenUnie. 

Voordat Vliegveld Lelystad open kan moet herindeling luchtruim bekend zijn!

ChristenUnie ChristenUnie Steenwijkerland 05-01-2018 07:24

https://steenwijkerland.christenunie.nl/k/n6156/news/view/1149472/155984/Lelystad Airport"ChristenUnie legt bom onder opening van Lelystad Airport", kopt de pers in een artikel waarin gemeld wordt dat de opening van vliegveld Lelystad in april 2019 staat op losse schroeven staat. Regeringspartij ChristenUnie vindt dat de overheid eerst het vertrouwen van burgers en regionale bestuurders terug moet winnen. ,,Uitstel ligt voor de hand”, zegt ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins.

De ChristenUnie speelt een sleutelrol nu de bijna voltallige oppositie zich om uiteenlopende redenen tegen de opening per april volgend jaar heeft gekeerd. In februari valt het besluit over de definitieve openingsdatum, maar volgens Bruins moet er dan wel een heel goed verhaal liggen, wil uitstel tot 2020 of later kunnen worden voorkomen. "Ik zie nu nog niet hoe ik daarvan overtuigd kan worden. Daarom geef ik maar vast een winstwaarschuwing af."Klungelig

Bruins spreekt van een ‘klungelig proces’ dat het regionale draagvlak danig heeft ondermijnd. ,,In de milieueffect-rapportage zaten fouten die nota bene door actiegroepen (HoogOverijssel, red.) moesten worden ontdekt. En pas afgelopen juni werd plotseling duidelijk dat de eerste jaren met lage aanvliegroutes zal worden gevlogen, zodat omwonenden veel hinder zullen ondervinden. Dat heeft iedereen verrast. Het vertrouwen is tot onder het nulpunt gedaald.”Opschorten

Volgens Bruins doet het kabinet er verstandig aan het besluit op te schorten tot duidelijk is hoe de nieuwe indeling van het luchtruim, die voorzien is in 2023, eruitziet. Uit het in december verschenen plan van aanpak voor die luchtruimherziening blijkt dat dit vanaf 2020 duidelijk kan zijn. Vanaf dan zou Lelystad kunnen beginnen met de opstartfase, om in 2023 volledig operationeel te zijn. Bruins: ,,Ik kan me voorstellen dat we eerst wachten op het eindplaatje, voordat we met iets beginnen zonder dat we weten waar het eindigt.”

Op provinciaal niveau spelen daarnaast tegengestelde belangen. De provincie Flevoland wil dat het kabinet de vaart erin houdt en vasthoudt aan opening van ‘banenmotor’ Lelystad Airport in april 2019. De provincies Overijssel en Gelderland vrezen daarentegen dat hun burgers jarenlang last krijgen van geluidsoverlast.Voorbarig

De Flevolandse Commissaris der Koning Leen Verbeek deed de protesten uit de buurprovincies in zijn nieuwjaarsspeech nog af als ‘bijna rituele rimpelingen’ die niet tot uitstel leiden. Bruins noemt die uitlating ‘voorbarig’.

De pas op de plaats die Bruins wil maken, is een streep door de rekening van Schiphol, dat tegen zijn grenzen aanloopt. Vliegveld Lelystad moet de nationale luchthaven ontlasten, door vooral vakantievluchten over te nemen

Bron: Stentor

Lelystad Airport; eerst herindeling van het luchtruim, dan pas in gebruik nemen!

ChristenUnie ChristenUnie Steenwijkerland 04-10-2017 08:18

https://steenwijkerland.christenunie.nl/k/n6156/news/view/1131221/155984/Lelystad AirportZoals u in de kranten hebt kunnen lezen, is het plan van de nationale overheid om vanaf 1 april 2019 Lelystad Airport te gaan gebruiken voor een deel van de vakantievluchten die nu vanaf Schiphol vertrekken. Het plan is bedacht omdat Schiphol tegen zijn grenzen aanloopt. Men vindt het belangrijk voor onze nationale economie dat Schiphol als belangrijke luchthaven moet kunnen blijven groeien. Tot 2023 gaat het in Lelystad om 10.000 vluchten per jaar. Daarna zou Lelystad mogen doorgroeien naar maximaal 45.000 vluchten per jaar.

Wat betekent dit? Volgens officiële informatie van de rijksoverheid, betekent 10.000 vliegbewegingen per jaar, dat er per dag 15 vliegtuigen vertrekken vanaf Lelystad en vijftien vliegtuigen landen. Boven Steenwijkerland is een aanvliegroute gepland. Vliegtuigen die uit het noordoosten komen, dalen tot ongeveer 1800 meter bij Steenwijk. Na Steenwijk vliegen ze richting Blokzijl, langs Vollenhove en verder naar Lelystad. Tussen Steenwijk en Blokzijl blijven de vliegtuigen op 1800 meter hoogte om daarna richting Ens, in de Noordoost polder, verder te dalen naar 900 meter. Volgens verwachting komen de meeste vliegtuigen niet uit het noordoosten, maar uit het zuidwesten. Vliegtuigen uit het zuidwesten komen niet over Steenwijkerland. De verwachting is dan ook dat er de eerste jaren twee a drie vliegtuigen per dag hun daling zullen inzetten boven Steenwijkerland. Na herindeling van het luchtruim (nu gepland voor 2023) zal dat aantal toenemen, maar zullen de vliegtuigen naar verwachting hoger kunnen vliegen. Zover de informatie van het ministerie van Infrastructuur & Milieu.

De vliegroute, de zogenaamde B+ variant die deels over Steenwijkerland gaat, is al in 2015 vastgesteld! Dit naar aanleiding van een advies van de ‘Alderstafel’. Aan die Alderstafel hebben veel partijen en organisaties met elkaar vergaderd en een voorkeursvliegroute bedacht. Echter, wat veel boosheid en frustratie losmaakt bij gemeenten, zoals Steenwijkerland, is dat ze onvoldoende zijn geïnformeerd en al helemaal niet zijn betrokken bij de eerdere besluitvorming over de vliegroutes. Datzelfde gevoel hebben veel inwoners en ondernemers. Ook zijn er geen verslagen gemaakt van wat er besproken is aan de Alderstafel zodat controle onmogelijk is.

Daarnaast is er boosheid over het feit dat de vliegroutes eerst zijn vastgesteld en dat pas later een herziening van het hele luchtruim zal plaatsvinden. Als de herziening van het luchtruim eerst was gedaan, waren er misschien andere vliegroutes gekozen of zouden vliegtuigen waarschijnlijk hoger kunnen vliegen en dus minder overlast geven. Juist in een gemeente als Steenwijkerland, waar natuur en stilte tot de kernkwaliteiten behoren, is dat een zorg. Ook van de ChristenUnie.

Wat vindt de ChristenUnie in Steenwijkerland. Wij vinden het begrijpelijk dat gezocht wordt naar manieren waarop onze nationale luchthaven kan blijven groeien. Dat een keuze gemaakt is om vliegveld Lelystad aan te wijzen als luchthaven voor een deel van het vakantieverkeer, kunnen we ook volgen. Dat dat enige hinder voor omwonenden en omliggende gemeenten met zich meebrengt, is onvermijdelijk. Echter, naar onze mening zou de nationale overheid ernaar moeten streven om de hinder van vliegveld Lelystad zoveel mogelijk te beperken. De juiste volgorde had moeten zijn: eerst de herindeling van het luchtruim, daarna vaststellen van de vliegroutes en dan pas ingebruikname van Lelystad voor deze extra vluchten. Nog steeds kan de nationale overheid ervoor kiezen om vliegveld Lelystad pas te gaan gebruiken voor de vakantievluchten, nadat de herziening van het luchtruim is afgerond. Schiphol heeft zelf in een recent rapport berekend dat ze nog door kan groeien omdat er minder hinder is rondom Schiphol dan eerder werd gedacht. Dus wat de ChristenUnie in Steenwijkerland betreft: zorg eerst voor een herindeling van het luchtruim, bepaal dan de optimale vliegroutes samen met inwoners, gemeenten en andere betrokkenen, zorg dat de hinder zo klein mogelijk is (hoe hoger vliegen, hoe beter) en ga dan pas vliegen vanaf Airport Lelystad.

Uiteraard laten wij onze mening ook horen aan onze Statenfractie in de provincie Overijssel en aan de Tweede Kamer fractie.

Marcel Scheringa, Fractievoorzitter ChristenUnie Steenwijkerland

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.