Nieuws van politieke partijen in Zwolle inzichtelijk

26 documenten

Kom in actie en stuur een stuitingsbrief tegen Lelystad Airport | Zwolle

GroenLinks GroenLinks Zwolle 11-02-2020 00:00

De gemeente en ons college lobbyen tegen de opening van vliegveld Lelystad. Als partij roepen we op tot protest. Stuur jij ook een brief?

De luchtvaart in Nederland loopt hard tegen de grenzen van mens, milieu en natuur aan. In Lelystad een nieuw vliegveld optuigen voor 45.000 extra vluchten gaat ten koste van het klimaat en van het woonplezier van de inwoners van vier provincies. GroenLinks is dan ook tegen de opening van Lelystad Airport, zoals bij te houden in ons Dossier.

Afgelopen maandagavond stelde een omstreden motie vanuit de Zwolse oppositie precies het tegenovergestelde voor. Het voorstel was om Zwollenaren te informeren over een zogenaamde ‘stuitingsbrief’ (zie hieronder). Dat lijkt sympathiek, maar de gemeente zou ermee de verantwoordelijkheid afschuiven op individuen. Dat is volgens ons niet de goede weg. 

Samen tegen Lelystad Airport

Wij hebben met wethouder Dogger afgesproken dat hij met andere gemeentes in de buurt samen een vuist maakt tegen de opening van Lelystad Airport. Dat doet hij namens álle inwoners van Zwolle, en niet alleen diegenen die in staat zijn een stuitingsbrief in te dienen. Ook de jongste generatie, maar bijvoorbeeld ook laaggeletterden, moeten zich gehoord weten. De wethouder is verantwoordelijk voor het tegengeluid namens Zwolle in het landelijk debat. 

Stuitingsbrief

Dat biedt de individuele burger nog steeds de mogelijkheid extra druk op minister Cora van Nieuwenhuizen te leggen. En dat doen we met een stuitingsbrief! 

SATL (Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen) heeft een standaardbrief opgesteld. Die kun je hier vinden. 

SATL:

Op 1 april 2015 is het Luchthavenbesluit Lelystad in werking getreden. Op grond van de Wet luchtvaart (Wlv) kan een belanghebbende verzoeken om een vergoeding van de schade (Bijvoorbeeld: Schade door waardevermindering van je huis). In dit geval als gevolg van het Luchthavenbesluit Lelystad.

 

Het recht op vergoeding van schade verjaart na vijf jaar. In het geval van Lelystad Airport is dit op 1 april 2020. Als je de veroorzaker niet binnen 5 jaar aansprakelijk hebt gesteld, loop je het risico op verjaring en kan je een mogelijke aanspraak op schade kwijtraken.

 

Het gaat nu dus niet om het daadwerkelijk claimen van schade. Maar om het veiligstellen van het recht om later eventuele schade te kunnen verhalen.

 

We gaan er niet vanuit. Maar áls het vliegveld wordt geopend en je hebt schade, dan kun je schade alléén claimen als je recht op aanspraak niet is verjaard. Doe je dit niet op tijd, dan kan je je aanspraak op schadevergoeding verliezen.

Een stuitingsbrief kan opgestuurd worden door iedereen die mogelijk schade gaat ondervinden van het Luchthavenbesluit Lelystad. Hoe meer brieven er worden verstuurd, hoe beter. Het is aan te raden de brief aangetekend te versturen, zodat je dan bewijs van ontvangst hebt.

 

De stuitingsbrief is speciaal voor Lelystad Airport opgesteld door een advocaat. Hier zijn kosten mee gemoeid. En alles wordt betaald uit giften en donaties. Jouw donatie aan SATL is zeer welkom. Dus als je gebruik maakt van deze stuitingsbrief, graag een donatie. Deze kan je eenvoudig en veilig doen via de SATL-site.

 

 

Van uitstel komt.....Minister: ...

GroenLinks GroenLinks Zwolle 02-07-2019 20:30

Van uitstel komt.....

Update Lelystad Airport | Zwolle

GroenLinks GroenLinks Zwolle 31-05-2019 00:00

De opening van Lelystad Airport in 2020 komt verder onder druk te staan. Samen met omliggende gemeentes zetten we ons in tegen de komst van deze Airport.

De Raad van State heeft onlangs over het Nederlandse stikstofbeleid geoordeeld dat deze in strijd is met Europese wetgeving. In het Programma Aanpak Stikstof worden regels gesteld voor projecten die stikstof uitstoten (zoals veehouderij of snelwegen) in de omgeving van Natura 2000-gebieden. Voor deze projecten mag alleen een vergunning worden verleend als er maatregelen worden genomen om de schade van de stikstof aan de natuur in te perken. Deze uitspraak van de Raad van State is goed nieuws voor ons! Want ook Lelystad Airport gaat potentieel een gigantische hoeveelheid stikstof uitstoten. Door de uitspraak is er waarschijnlijk een nieuwe vergunningsaanvraag voor Lelystad Airport nodig. De opening van de Airport komt daarmee nog meer onder druk te staan.

 

Gezondheid

Het vliegtuig is de meest vervuilende vorm van transport. Extra vluchten betekent extra uitlaatgassen. Uitlaatgassen van vliegtuigen bevatten naast stikstof ook CO2, fijnstof en ultrafijnstof die bijzonder schadelijk zijn voor de gezondheid en ernstige ziektes veroorzaken voor mens en dier. Daarom pleit GroenLinks in de tweede kamer voor een eerlijke berekening van btw op vliegtickets en accijnzen op kerosine.

Daar komt bij dat de vliegtuigen de eerste jaren noodgedwongen laag vliegen, omdat het luchtruim vol is. Een flink deel van de vliegtuigen vliegt bijvoorbeeld over de gemeente Kampen, op een hoogte van slechts 900 – 1.800 meter. Dat duurt in elk geval tot het Nederlandse luchtruim is ‘heringedeeld’. Vliegtuiglawaai is slecht voor de gezondheid. Het zorgt onder meer voor hartaanvallen, suikerziekte en beroertes. Kinderen kunnen leerproblemen en geheugenproblemen krijgen.

 

Natuur en milieu

Het vliegtuiglawaai veroorzaakt natuurlijk enorme schade aan de flora en de fauna op de Veluwe waar deze vliegtuigen laag overvliegen. Voor vogels is dit een grote ramp. Daar komt bij dat het heel gevaarlijk kan zijn als vogels in de motoren van vliegtuigen terecht komen.

Tot nu toe is de Veluwe een stiltegebied waar veel gebruik van wordt gemaakt door natuurliefhebbers en recreanten, door mensen uit de regio en mensen uit de Randstad die de drukte ontvluchten tijdens hun vakanties. Door de uitbreiding van Lelystad Airport verliest de Veluwe alle stilte‐ en rustgebieden. Dit heeft ook nadelige gevolgen voor het toerisme op de Veluwe.

De verschillende uitlaatgassen van vliegtuigen versnellen de klimaatverandering enorm. Voorstanders van opening van Lelystad Airport voor vakantievluchten zinspelen daarbij ook nog eens op de bereikbaarheid met de auto van Lelystad Airport. Dit zou voor meer asfalt en nog meer uitstoot leiden.

 

Samen tegen Lelystad Airport

De gemeente Zwolle trekt samen met omliggende gemeenten en de provincie op tegen de opening van Lelystad, voor de herindeling van het luchtruim. Op 20 mei stuurden deze samenwerkende gemeentes (Elburg, Hattem, Heerde, Kampen, Oldebroek en Zwolle) al een stevige brief (hier als .pdf) naar minister Van Nieuwenhuizen over recent gepubliceerde alternatieve routes voor vluchten vanaf Lelystad. De gemeenten geven aan ‘onaangenaam verrast te zijn door herziening van het luchtruim’ en schrijven: ‘U heeft gekozen de gevolgen van uw Startbesluit niet mee te nemen in de berekening van het aantal gehinderden van de routevarianten. U heeft daarmee ons vertrouwen geschaad. Wij ervaren dat wij hierin gesteund worden door verschillende bewonersgroepen’. GroenLinks Zwolle is heel blij met deze stevige brief. Raadslid Norman Finies: “Deze brief laat zien dat de gemeenten en de actievoerende bewonersgroepen zich niet langer tegen elkaar uit laten spelen door het ministerie. We houden elkaar vast en indien we verrast worden door weer een nadelig besluit van de minister, trekken we gezamenlijk op. Samen staat we sterk.”

Een aangename bijkomstigheid voor GroenLinks is dat Brussel autonome groei van Lelystad Airport als voorwaarde voor de opening stelt. Lelystad Airport mag dus niet uitsluitend een overloop van Schiphol worden, maar ook nieuwe vliegtuigmaatschappijen moeten gebruik kunnen maken van Lelystad. Finies: “De regeringspartijen in Den Haag zijn niet onverdeeld positief over die autonome groei. Mede omdat ondertussen wel duidelijk is dat een continue groei van de luchtvaartsector enorm nadelige gevolgen voor het milieu heeft. Door een gezamenlijk kritisch geluid vanuit onze regio, kan er uitstel of zelfs afstel van de opening van Lelystad Airport komen. Daar zetten wij ons voor in!”

We laten ons niet meer tegen elkaar uit spelen door het ministerie. Samen staan we sterk.
We laten ons niet meer tegen elkaar uit spelen door het ministerie. Samen staan we sterk.

Stem 20 maart GroenLinks Overijssel ...

GroenLinks GroenLinks Zwolle 17-03-2019 11:01

Stem 20 maart GroenLinks Overijssel - Lijst 9: Maak van korte vluchten treinreizen, in plaats van te investeren in Lelystad Airport. Als het aan ons ligt, blijft dat vliegveld dicht. 🛬 Teken nu voor #meertreinenmindervliegen 🚆 www.groen.li/treinen

Heb je nog twee minuten tijd? Geef ...

GroenLinks GroenLinks Zwolle 07-02-2019 15:53

Heb je nog twee minuten tijd? Geef dan je gegevens door, zodat je medeondertekenaar wordt van de zienswijze tegen Lelystad Airport. Heb je tien minuten tijd? Verdiep je dan verder en lees de voorbeeldtekst zienswijze en dien deze in. https://zwolle.groenlinks.nl/nieuws/nog-meer-groei-van-de-luchtvaart-dat-kan-anders

Nog meer groei van de luchtvaart? Dat kan anders! | Zwolle

GroenLinks GroenLinks Zwolle 06-02-2019 00:00

Over enkele maanden wil minister Van Nieuwenhuizen een besluit nemen over de uitbreiding van Lelystad Airport. De gevolgen in geluidshinder, milieuoverlast en verstoring voor planten en dieren zijn enorm. Het is twee voor twaalf, maar het kan nog steeds anders.

GroenLinks is tegen nóg meer groei van de luchtvaart! Landelijk zetten we ons daarom in om Lelystad Airport van de baan te krijgen. De Zwolse fractie zet zich in voor een keiharde gezamenlijke lobby vanuit de regio. En er is nu een kans om de minister te laten weten dat ook jij het graag anders ziet. Dat doe je door een ‘zienswijze’ in te dienen bij de twee rapporten waar de minister binnenkort over gaat beslissen. Dat zijn ‘het gewijzigde luchthavenbesluit Lelystad Airport’ en de ‘geactualiseerde milieueffectrapportage’. Hartstikke veel documenten, die veel tijd kosten om te lezen. Gelukkig hebben de verschillende actiegroepen tegen de laagvliegroutes het gemakkelijk voor ons gemaakt. Wij verwijzen graag door naar hun website. 

Heb je nog twee minuten tijd? Geef dan je gegevens door, zodat je medeondertekenaar wordt van de zienswijze.

Heb je tien minuten tijd? Verdiep je dan verder en lees de voorbeeldtekst zienswijze en dien deze in. 

Heb je heel veel tijd en wil jij jouw tanden zetten in dit ingewikkelde dossier? Duik hier in de wereld van de MER, luchthavenbesluiten en actualisatie op actualisatie. 

Het indienen van je zienswijze kan tot 21 februari 2019. We hopen op heel veel Zwols tegengeluid!

Wil je meepraten over de toekomst van de luchtvaart? Dat kan! Vrijdagavond 15 februari komt Tweede Kamerlid Suzanne Kröger langs om ideeën op te halen. Meld je hier aan.  

‘Nee’ uit Brussel zet opening ...

GroenLinks GroenLinks Zwolle 04-12-2018 19:20

GroenLinks GroningenHet team van ...

GroenLinks GroenLinks Zwolle 18-11-2018 12:21

Voor een leefbare toekomst: geen Lelystad Airport

PvdA PvdA Zwolle 11-11-2018 10:04

Veel Zwollenaren maken zich zorgen over de gevolgen van Lelystad Airport. Wat de PvdA Zwolle betreft zijn die zorgen terecht. Zoals het er nu uitziet gaat het vliegveld gewoon in 2020 open  en vindt er voor die tijd geen herindeling van het luchtruim plaats. Dat betekent dat de laagvliegroutes doorgaan. Ook de reactie van de minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) over de resultaten van de testvlucht stemt ons somber. De laagvliegroutes blijven bestaan en de resultaten van de testvlucht leiden niet tot verandering.

Overlast De PvdA vind dit onacceptabel! Het laag aanvliegen van de toestellen brengt veel overlast voor de inwoners van de stad met zich mee. Onduidelijk is ook in welke mate die overlast toeneemt en hoe lang deze gaat duren. Als PvdA pleiten wij dan ook al langere tijd voor een herindeling van het luchtruim voordat het vliegveld open gaat. Als gemeenteraad hebben we onder andere begin januari een gezamenlijke motie hiertoe aangenomen en op ons initiatief is er in juni een informatieronde gehouden in de raad. We hebben namens de voltallige gemeenteraad  het ministerie nogmaals opgeroepen om te zorgen voor een herindeling van het luchtruim voordat het vliegveld geopend wordt.

Maar Lelystad Airport gaat over meer dan alleen de overlast die ons te wachten staat. Het gaat ook over de brede maatschappelijke discussie over vliegen en duurzaamheid. In ons verkiezingsprogramma hebben we dan ook aangegeven dat we die discussie willen voeren. Daar zijn we de afgelopen maanden mee begonnen. Niet alleen binnen onze partij maar ook met veel inwoners van onze stad.

Deze discussie heeft geleid tot drie belangrijke conclusies.

1. De groei van de luchtvaart en de daarmee gepaarde groei van CO2 uitstoot is wat ons betreft onverenigbaar met een leefbare en duurzame toekomst. Het meest recente IPCC-rapport (Intergovernmental Panel on ClimateChange) toonde nog eens aan dat we niet heel veel tijd meer hebben om de (gevolgen van) klimaatverandering te beperken. We kunnen en mogen dan ook niet wachten op milieuvriendelijke vliegtuigen. De groei van de luchtvaart moet gestopt worden en zo snel mogelijk  krimpen. Lelystad Airport is inmiddels een symbool voor de groei van de luchtvaart. Logisch gevolg is dan ook dat wij ons uitspreken tegen Lelystad Airport. Ook na herindeling van het luchtruim.

 

2. In de gesprekken met inwoners is  duidelijk geworden dat er een groot wantrouwen is richting Schiphol en het ministerie van IenW. Oorzaken hiervan zijn onder andere de vele fouten in de MER (milieu-effectrapportage), de late betrokkenheid van provincies en gemeenten, de belangenverstrengeling van het ministerie en de resultaten van de testvlucht. Als PvdA vinden we dit niet goed voor het vertrouwen in de overheid en de rol van de overheid als hoeder van het algemeen belang. Om dit vertrouwen terug te winnen kan daarom alleen maar geconcludeerd worden dat het vliegveld er niet kan komen. Het  ministerie zal erg haar best moeten doen om het vertrouwen te herstellen de komende jaren. Dit betekent ook dat samen met de maatschappijen op een transparante manier een visie op de luchtvaart wordt ontwikkeld.

3. De voorgenomen laagvliegroutes zijn voor ons niet acceptabel. Niet alleen de geluidsoverlast is daarbij van belang, ook de schadelijke gezondheidseffecten die dit met zich meebrengt  is een belangrijk onderdeel van ons standpunt. Te denken valt aan kwalijke effecten van geluid en fijnstof op onze gezondheid.

Als PvdA zullen wij daarom stelling nemen tegen Lelystad Airport in het komende debat in de gemeenteraad over de zienswijze die we als gemeente indienen op het Luchthavenbesluit. Ook zullen wij een motie indienen waarin we de rest van de raad ook oproepen dit standpunt in te nemen. Dit omdat Lelystad Airport een duurzame toekomst onmogelijk maakt en omdat het veel negatieve consequenties voor onze inwoners met zich meebrengt.

De brede verantwoordelijkheid van waaruit wij het gesprek de afgelopen maanden hebben gevoerd en de resultaten die dat heeft opgeleverd betekenen ook dat we ons niet alleen tegen Lelystad Airport uitspreken. Het betekent dat als we echt iets willen veranderen we het vliegen moeten terugdringen. Uitgangspunt voor ons is daarbij dat de vervuiler betaalt. Daar is nu geen sprake van en dat willen wij niet accepteren. Niet alleen hebben we een verantwoordelijkheid voor het heden, maar moeten we ook denken aan de leefomstandigheden van toekomstige generaties. Als lokale Zwolse fractie zullen wij daarom ook na het debat in de gemeenteraad de discussie blijven voeren om zo bij te dragen aan een leefbare en duurzame toekomst.

Het bericht Voor een leefbare toekomst: geen Lelystad Airport verscheen eerst op PvdA Zwolle.

Treinen in plaats van vliegen binnen ...

GroenLinks GroenLinks Zwolle 22-09-2018 16:39

Treinen in plaats van vliegen binnen Europa

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.