Nieuws van D66 over GroenLinks inzichtelijk

2 documenten

D66 vraagt het college naar mobiliteit en Corona + beantwoording college

D66 D66 GroenLinks Tilburg 11-05-2020 15:12

Een eerlijke verdeling van de schaarse openbare ruimte is actueler dan ooit, nu het coronavirus ons dwingt tot meer fysieke afstand. GroenLinks en D66 zijn benieuwd naar de implicaties van deze anderhalvemetersamenleving voor mobiliteit in Tilburg. Veilig fietsen en lopen is van essentieel belang voor een succesvol verloop van de anderhalvemetersamenleving. Met de verwachte uitval van capaciteit in het openbaar vervoer, is een grote groep mensen zonder rijbewijs of auto voor hun vervoer aangewezen op met name lopen en fietsen. Met de huidige loop- en fietsnetwerken kan dat in de anderhalvemetersamenleving niet altijd op een veilige manier. Om te voorkomen dat fietsers en voetgangers besmet worden tijdens het reizen kan het nodig zijn maatregelen te nemen om de ruimte in de komende weken te vergroten.

In een artikel van Trouw vertelt wethouder Mario Jacobs dat hij brainstormt over het herinrichten van de openbare ruimte om zo de leefkwaliteit en veiligheid te vergroten. Het uitbreiden van het aantal 30-kilometerzones behoort tot de mogelijkheden, zo geeft de wethouder aan. Er volgt zelfs een suggestie voor het invoeren van 20-kilometerzones.

GroenLinks en D66 zijn blij te horen dat het denken niet stil staat nu de maatschappelijke normen sneller bewegen dan ooit. Binnenkort gaan basisscholen en naar verwachting later ook middelbare scholen weer open. Veilig naar school had terecht al de aandacht van de gemeente, maar het coronavirus voegt hier een nieuwe dimensie aan toe . Vandaar de volgende vraag rond dit thema:

Vragen

Neemt het college extra maatregelen om basisschoolleerlingen en middelbare scholieren, maar ook bijvoorbeeld ouders en leraren, veilig naar school te laten gaan? Aan welke maatregelen denkt het college op de korte termijn om veilig fietsen en lopen in de stad mogelijk te maken? Neemt zij het advies van de Fietsersbond mee? Is het college voornemens om op plekken de maximale snelheid terug te brengen? Zo ja, welke plekken? Zo nee, waarom niet? Denkt het college al na over de langetermijneffecten van het coronavirus op mobiliteit? Zijn er al lange termijnmaatregelen in beeld die het college overweegt?

Antwoord:

Ja. Wij volgen hierin het protocol dat hiervoor vanuit het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt verspreid. Bovendien werken wij vooruitlopend daarop reeds aan maatregelen in de binnenstad, zoals meer groen voor lopen en fietsen bij verkeersregelinstallaties. Wij denken aan een combinatie van verkeersmaatregelen en communicatiemaatregelen. Verkeersmaatregelen zijn onder andere de instellingen bij verkeersregelinstallaties (meer/langer groen voor lopen en fietsen), het realiseren van schoolstraten en aan een verlaging van de maximumsnelheid in gebieden waar het meerwaarde heeft om zodoende de 1,5m afstand onderling te kunnen invullen. Omdat het gedrag van verkeersdeelnemers essentieel is, zetten wij hier met communicatie ook nadrukkelijk op in. Bijvoorbeeld door de oproep te doen vooral te lopen en te fietsen, conform het aankomende protocol van het Rijk. Ja, in het gehele gebied binnen de Ringbanen wordt de norm 30 km per uur, met uitzondering van de Hart van Brabantlaan en de Spoorlaan ter hoogte van de Interpolis en specifiek in het Dwaalgebied wordt de norm 20 km per uur, onder voorbehoud van juridische mogelijkheden. Het mobiliteitsbeleid is gericht op meer fietsen en lopen, dus dat sluit aan bij de korte termijnmaatregelen die we nu treffen. Wel laten we de maatregelen aansluiten op middellange termijn ambities van de stad, namelijk het vrijmaken van ruimte voor lopen, fietsen en de bus in de binnenstad.

Update Gemeenteraad oktober 2017

D66 D66 GroenLinks Venlo 26-10-2017 21:10

De gemeenteraad heeft twee moties van D66 unaniem overgenomen. Aanvalsplan ‘Venlo Werkt’

Woensdag 25 oktober was het Aanvalsplan ‘Venlo Werkt’ een belangrijk thema. Kim Thommassen en Monique Billekens staken veel tijd in dit dossier, wat resulteerde in een motie met zes aandachtspunten om het plan te versterken. Wij vinden het belangrijk dat men niet alleen meer naar competenties kijkt, maar ook naar natuurlijke talenten. Ook dient men de werkgevers en andere commerciële partners veel beter in te zetten.

Wethouder Lamers omarmde de motie en hij gaat die aanbevelingen meenemen in het uitvoeringsplan. Een door ons mede-ingediend amendement van VenLokaal om beter te monitoren en de gewenste resultaten goed in beeld te krijgen nam de raad ook aan.

Extra middelen parkeerproblematiek binnenstad

De raad heeft onze motie aangenomen om de reserve van 500.000 euro voor initiatieven rondom parkeren in de binnenstad in te zetten. De gemeente neemt hierbij de regie om andere partijen in staat te stellen om met haalbare voorstellen te komen. Wethouder Satijn was ingenomen met de motie en zal de raad over 6 weken schriftelijk berichten over de voortgang.

Museum van Bommel van Dam

Een belangrijk besluit is genomen over de verzelfstandiging van het museum van Bommel van Dam en de verplaatsing van het museum naar het Postkantoor op de Keulse Poort. Dit moet in 2019 gerealiseerd zijn. Prima zaak wat D66 betreft. Wij zijn en blijven er voorstander van om dit museum voor moderne kunst een meer prominente plaats te geven in ons cultureel aanbod. Er komt een nieuwe stichting die verantwoordelijk is voor de exploitatie en wij zijn benieuwd welke personen de kar gaan trekken en hoe hun business plan eruit gaat zien.

Onderzoeksrapport Q4

Ook werd het rapport over Q4 besproken dat door de onderzoekscommissie van de raad werd aangeboden. De conclusies waren scherp en helder. Alweer werden de tekortkomingen duidelijk in beeld gebracht. Nu moet er doorgepakt worden om zaken te verbeteren. Ons voorstel om hiervoor een verbrede auditcommissie te gebruiken, kreeg unanieme steun en werd gekoppeld aan een amendement dat de collega’s van GroenLinks en SP hadden voorbereid.

De komende weken staan in het teken van de Algemene Beschouwingen over de begroting 2018. Daar gaat de fractie nu volop mee aan het werk.

Frans Aerts, fractie voorzitter

The post Update Gemeenteraad oktober 2017 appeared first on Venlo.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.